REKLAMA solidnafirma

Dostajesz od szefa feedback, czy tylko "po głowie"? Żyjemy w kulturze informacji zwrotnej. Jak powinna wyglądać w pracy?

Data emisji:
2019-05-15 14:40
Audycja:
Dobra praca
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
32:44 min.
Udostępnij:

Feedback, informacja zwrotna - rzecz wydaje się dość prosta: powinniśmy tę informację dostać szybko, powinna zawierać fakty a nie subiektywne interpretacje, informacja zwrotna jest cennym źródłem naszego rozwoju - tak zapewne powie większość pracowników. To gdzie może być problem? Ano, kiedy szef nie daje nam informacji zwrotnej, albo daje tylko wtedy, kiedy zrobiliśmy naprawdę coś, co trzeba skrytykować. Jak go namówić, by kontaktował się z nami częściej? A czy da się go nakłonić, by przyjął także feedback od nas, na temat jego zachowań? Oraz: jak nasz ekspert ocenia schematy udzielania informacji zwrotnej, w tym tzw. rozmowy okresowe?

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

podcast dobra praca jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę w dzień dobry przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz, a to jest 18 odcinek podcastu dobra praca jest to podcast o tym jak sprawić, aby ten czas spędzany przez nas w pracy był bardziej satysfakcjonujący albo przynajmniej mniej uciążliwe w tym odcinku podcastu moim gościem będzie Rafał Żak trener mówca pisarz, który prowadzi w firmach wiele różnego typu szkoleń i warsztatów w tym m. in . te dotyczące dawania sobie Rozwiń » feedbacku dawania sobie informacji zwrotnej w tym odcinku usłyszą państwo m. in . jak powinien wyglądać tak właściwie skonstruowany feedback jakich sytuacjach powinniśmy i możemy się go domagać co zrobić, jeżeli nie zgadzamy się z taką informację zwrotną czy informacji zwrotnych udziela się tylko na linii przełożony pracownika może też drugą stronę, jakie są ryzyka i szansę z tym związane jak wykorzystywać informacje zwrotne do naszego rozwoju i zapraszam Polacy są 1 z najbardziej zapracowanych społeczeńst w w Europie średnio spędzamy w pracy w 1832 godziny rocznie dobra praca to podcast o tym jak najlepiej ten czas wykorzystać jak czuć się dobrze w pracy jak zmienić pracę na lepszą od 5 Zuzanna Piechowicz byli goście przyjmują punkt widzenia pracownika nie pracodawcy od lat dobra praca w błąd premiera podcastów tokfm PL wśród czy twoim zdaniem powinniśmy się domagać od naszych szefów naszych przełożonych feedbacku moim zdaniem tak długo oczywiście w jaki specyficznych sytuacjach, kiedy wiemy z naszego wcześniejszego doświadczenia w jakikolwiek feedback ze strony tego konkretnego szafa mojego nie ma specjalnie sensu, bo nie spełnia jakich kryteriów użyteczności dla mnie to nie natomiast miał tak generalnie odpowiedzieć to powinniśmy to robić to jak powinien wyglądać taki dobry feedback to znaczy jak on go powinien udzielić tak jak w tej wersji no, jakby to Tomek jesteśmy trochę trudniejszej sytuacji gotowego prosimy jeszcze nie wiemy co on zna zasady natomiast byśmy mieli taką możliwość wpływania na to jak on powinien wyglądać zupełnie znaleźlibyśmy parę ważnych punktów po pierwsze, dobrze by było, żeby ten widok był oparty o o fakty to znaczy, żeby informacja zwrotna nasz temat, która ma padać była sformułowana na podstawie realnych zachowań, które ktoś zaobserwował to znaczy, jeżeli szef wiedział jakich mają określone zachowanie to dobrze, żeby nazwał to zachowanie wprost takie kiwi działanie próbował iść w stronę interpretacji p t. nie zrobiła z tego, bo jest leniwe w całości i t d. tak, gdybyśmy nie szukać tej pierwszej zasady to na pewno oparty na faktach druga zasada ty jesteś dosyć duża zgodność, że widok powinien być szybki to znaczy w miarę natychmiastowo to znaczy, że dużo lepiej sprawdzi się informacja zwrotna, która się wydarzy, a wkrótce po tym, zdarzeniu, które są oceniane, a nie taka, która zostanie odłożona w czasie, bo pamięć ulotna, więc pewnie jest szansa, że ta informacja ta pamięć na temat tej sytuacji na ludzi zniknie, więc to były 2 zasady i trzecia zasada byłaby taka, że ona ta informacja zwrotna nie powinna być oceną własnych trochę to powiedziałem w kontekście interpretowanie zachowań, ale powinniśmy, udzielając informacji zwrotnej uciekać od ocen do metod wartościowania czy to było lepsze niż kiedyś gorsze niż kiedyś bardziej powinniśmy się odnieść do tego w jaki sposób patrzymy na dane zachowanie jeśli chodzi o jego możliwość osiągania celów, które ktoś miał dzięki temu zachowań i co nam daje taki feedback dobrze skonstruowane to Janek metaforycznym, bo lubię taką historię o grze w golfa to jest taka opowieść o tym, że wyobraź sobie, że trenujemy grę w golfa na tzw. strzelnicy golfowej, czyli na takim miejscu, na którym trenujemy długie uderzenia co znamy to z amerykańskich filmów to jest pan ma 10  000 piłeczek i uderza w Tracji syna takiej strzelnicy trenujemy grę w golfa to znaczy wg uderzania to widzimy, że ta piłka, gdzie spadają na podstawie tego Johna spadnie możemy wyciągać wnioski co powinniśmy zmienić w swoich uderzeniach zakładam, że trenujemy bestsellera i teraz wyobraźmy też, że ktoś dokładnie tak samo wybija tam 1000 piłeczek na takiej strzelnicy golfowej tylko robi to w kompletnej ciemności nocą teraz niezależnie ile tysięcy piłeczek on wystrzeli to przestrzeń to nie nauczy się niczego, jeżeli chodzi o długie uderzenia na nie nauczy się tego bardzo prostego powodu, że nie będzie w stanie zapewnić tej informacji zwrotnej tak na temat tej efektywności swoich działań, więc myślę, że po absolutnie podstawowym plusem podstawową rzeczą, dla której powinniśmy zabiegać o informację zwrotną i z nią pracować to jest to żona nam zapewnia informacje o zewnętrzną na temat jakości naszej pracy jakość naszych działań pozwala nam albo utrzymywać rzeczy, które były robione dobrze albo korygować rzeczy, które nie były efektywne jak nie zgadzamy się z Fibakiem od tego przełożonego no to jest absolutnie naturalna sytuacja mam takie ulubione powiedzenie, które wykorzystywało je wykorzystywać początek szkoleń na tę okoliczność, że ktoś nie zgadza się z Fibakiem i to powiedzenie brzmi znajomo prosiąt powiedzenie brzmi jakby, że informacja zwrotna SEK prezent od teściowej nie musi podobać musisz zabrać teraz to w tej technicznej oznacza, że z Fibakiem powinno być także jak osoby zabieram apotem sam w głowie decyduje czy jego uwzględnia w swoim życiu czy Unia, bo to jest także my nie mamy obowiązku reagować na każdą zewnętrzne informację zwrotną w taki sposób wprowadzać się życia, bo już na poziomie pojedynczej osoby z oszaleli, gdybyśmy chcieli każdą informację zwrotną z otoczenia uwzględniać, bo no nie 1 dnia jesteśmy w stanie ostrzec przed laty sam temat już nie mówię co by się stało, gdyby firmy chciały tak działać natomiast właściwe podejście takie podejście Okaj usłyszałem, a teraz zastanawia na ile ta rzecz jest dla mnie użyteczna i mogę sobie wdrożyć ana ile jednak o odrzucenie zmian nie zrobię z błędem byłoby reagowanie od razu na zasadzie tak i szukaniem wytłumaczeń, dlaczego takie podejście takie zdanie, które padło jest dla nas bez sensu albo dlaczego ktoś źle co zauważył też taki nawyk, który mamy czasami wytłumaczenia się z tego co się wydarzyło minęły 4 minuty naszej rozmowy i teoretycznie moglibyśmy uznać, że wyczerpały temat powiedziałeś jak robić co zrobić później z tą informacją zwrotną, a jednocześnie jest to tak duży temat, że to jest dopiero początek problemów jak myślisz co jest głównym źródłem problemów tych rozmów na temat feedbacku informacji zwrotnej my myślę pewnie będzie tego dużo mniej się wydaje, że my patrząc na w ogóle świat niech mi do udzielania sobie film w informacji zwrotnej, ale też przyjmowania tych informacji zwrotnej czasami zapominamy o tym, że oprócz nauczenia ludzi, jakiego schematu jak chce, aby to robić co, aby im pokazać, że ludzie mają różny z informacją zwrotną co to oznacza, że po pierwsze ludzie mają różną gotowość na przyjmowanie informacji zwrotnej tym się wydaje, że użyteczne jest takie myślenie sobie o tym, swojemu odbiorcy na ile on ma gotowość do otrzymywania informacji zwrotnej i teraz, czyja czasem, kiedy chcemy coś przekazać nie powinienem najpier w zadbać o to, żeby się dobrze poczuł z tym, że chcemy w ogóle tę informację zwrotną przekazywać jak można o to zadbać to po pierwsze, możemy kogoś zapytać czy w ogóle życzy sobie informacji zwrotnej z naszej strony już teraz nie mówię tutaj o takiej czystej sytuacji przełożony pracownika, gdzie w zasadzie to jest wpisane w zakres obowiązków jak działa w zakresie obowiązków udzielaniem tych informacji zwrotnej, ale też nie zapominajmy, że tę informację zwrotną masa jesteś w takim wymiarze przed koleżeńskim zniesie wydaje, żeby zabezpieczyć przed tym najlepiej jest gotowy na informację zwrotną to powinniśmy go po pierwsze, zabytek sobie życzy, a po drugie, np. ustalić z nim format, jaki chciałby ją otrzymywać czy to jest taka forma podtytułem chcę, żeby wszystkie obserwacje mu ktoś dzielił na plusy minusy czy n p . ma takie podejście bardzo otwarte, w której nie chce się bawić różne schematy udzielenie informacji zwrotnej tylko takie powiedziałbym koledze mógł być stare to jest po prostu jak to widzisz bez jakiegoś bawienia się skomplikowane schematy to byłaby 1 rzecz taka gotowość codzienne przyjmowanie informacji zwrotnej po drugie, mniejsze wydaje, że kiedy my dobrze znamy osoby po drugiej stronie to też powinniśmy brać pod uwagę taką taki parametr jak koncentracja tej osoby na danej informacji zwrotnej w czasie to znaczy, że wydajemy czasem jesteśmy w stanie wyczuć czy osoba, z którą rozmawiamy to taka osoba której, jakiej powiem 1 rzecz czytana będzie przez tydzień nosić w sobie czy raczej ma większą jego pojemność wypowiedział takich informacji zwrotnej to dla mnie oznacza to znaczy że, gdyby miał po jakimś fragmencie pracy mojego kolegi chciał mu przekazać kilka krytycznych informacji było do tego zobowiązane są to chyba też rozważał to na ile to jest osoba, która będzie jak usłyszy 4 rzeczy naraz stoją to zegnie w połowie będzie na tym się liczba tygodnia, żeby to sobie jakoś uzewnętrznić czy nie lepiej byłoby wtedy ograniczyć n p . gdy z informacji PIT to tt 2 aspekty, które pokazują, że powinniśmy dbać o wrażliwość odbiorcy trochę nad nim zastanowić się nad tą wrażliwością, a mnie się też mam absolutną pewność, że najlepszym sposobem dbania oto wrażliwość jest ustalanie z kimś w ogóle formy tej informacji zwrotnej, bo jak żyć czasami jest także my wiemy i organizacja, w której pracujemy mówi nam, że informacja zwrotna jest ważna, ale to nie oznacza żona jest ważna dokładnie taki sposób, jakie ją pojmuje na rzecz całej organizacji żyją za każdym razem prawo strzelać informację zwrotną na prawo i lewo nieproszony, ponieważ jak mam głębokie przekonanie, że to nas rozwija także powinniśmy uwzględniać odbiorcę w tym wszystkim powiedziałeś o schematach i przyznam szczerze, że jestem wielką anty fan koło schematów informacji zwrotnych, ponieważ czasami się zdarza, że na szkoleniach pisze się takie zdanie raz w kropeczki Kamili, kiedy ty to jak coś na media komunikacja i ten schemat tak można dostać nawet na kartce i korzystać z niego dając informację zwrotną mam wrażenie, że to jest sztuczna, ale i tak naprawdę szkodzi relacja relacji mamy również w pracy tak samo jestem bardzo sceptycznie nastawiona do tzw. kanapki nie wiem czy pamięta, że we znaki bardzo stary schemat informacji zwrotnej, której temat dobrą informację, gdzie dajemy te informacje krytyczną i na końcu znowu dobrą, czyli koło Toronto to treść, ale jakoś bułką opakowań 1 i zastanawiam się, jakby teraz tak praktycznego punktu widzenia takiej osobie sceptycznej do schematu życia jak byś poradził, żeby ten komunikat skonstruować z tych praw do drwin fajnie, że padły te schematy, o których powiedziała, bo rzeczywiście kanapka jest chyba najbardziej zgrane sposoby udzielania informacji zwrotnej też pani, że posłużę się tym ta analogia to właśnie bułeczka mięsko bułeczka czyli jakby coś twardego i tego o treści PGS w środku problem z kanapką polega na tym, że one są oczywiście popularne natomiast my akurat mamy kanapka dobrze przebadana i badania pokazują, że NES nieefektywna nikt nie słyszy typu tak, że nikt nie słyszy natchnienie tej mierze do Miastka obecnie wszyscy słyszą bułkę tomaszowską nie słyszą tego co było krytyczną informacją do środka powiedziałam, że dokładnie intuicja podpowiada, że dokładna wygrały nawet były takie badania, które sprawdzały różna kolejność udzielania informacji zwrotnej, czyli takie sekwencje p t . dobre rzeczy złe rzeczy albo złe rzeczy dobre rzeczy albo właśnie dobre zła dobra i okazało się najbardziej efektywną metodą, jeżeli chodzi o docieranie do informacji do ludzi jest najprostsza metoda po prostu mówić, że tak dobre, mówi że tak złych koniec już tego nie zmiękcza na koniec, bo jak większość zakończy się takim zdaniem p t . ale generalnie oceniam dobrze to okazuje się, że ludzie zapamiętują tylko to bułeczka taktyką o tym czy tylko do zmiękczania czy lubimy o sobie myśleć dobrze, bo to jest absolutnie pewne, że lubimy o sobie myśleć dobrze, ale i jak sama o sobie na koniec dobrze to właśnie to jest rzecz, która zostaje w głowie tak czy ta ta dobra informacja co do schematów ja mam także mnie się wydaje, że każdy schemat, jaki sobie wymyślimy informacji zwrotnej to powinno być tak traktowane jako ścieżka, z której można zboczyć ona tylko pokazuje co jest nieważne uncja oczywiście czasem posługuje się, jakim schematem informacji zwrotnych, które stosuje, ale staram się mówić, że to bardziej jest tu są punkty, które powinny paść z takiej informacji zwrotnej, a jak ktoś rozegra kolejność tych punktów ze strachu inwencja osoby, które jest nadawcą tej informacji i ja nie wiem jakość relacji, ale też uwielbiam to kiedy ty kropkę ja czuję kropkę i w związku z tym kropkę i t d. tak komendy świadczenia są takie życie wypełnia to dosyć sztuczne i realnym życiu nikt nie użyje takiej zbitki p t. kiedy ja albo kiedy tylko ja wtedy, a ja byłam kiedyś świadkiem sytuacji paliwa informacja zwrotna ani ode mnie ani dla mnie, kiedy ktoś miał przed sobą ta karteczka z tym schematem, który mówi, że ich wypełniało go dokładnie to w czasie rzeczywistym komunikator, ale jak ja też kiedyś byłem świadkiem w autobusie komunikacji miejskiej jechał ze swoim znajomym, który był po szkoleniu z zakresu informacji zwrotnej taki duży pan bardzo duży balon był większy od naszej dwójki, bo po to, popychał go plecakiem w tym w trakcie jazdy mój znajomy udzielił mu informacji zwrotnej mówiąc, jakby komunikatem ja powiedział o tym, że bardzo niekomfortowo się czuje, kiedy w tym rozumieniu, jakby lekko człowieka z plecakiem zachowujesz się w sposób, który powoduje, że zahaczał mnie ten placek to może być mogłoby się zmienić nawet widział to było efektywne zjadą się nie wiem to jest także zadziałał schemat to było duże utrudnienie komunikacyjne dla odbiorcy tak taki sposób udzielenia informacji zwrotnej komunikacja też jest ważna to może jeszcze, bo rzuca na tym ugrać armia nie wytłumaczysz co to jest myślę, że to jest najprostsza definicja ta jest mówienie po czyjej zachowaniach nie z perspektywy tego w jaki sposób ktoś zachowuje, ale z perspektywy tego, jakie to mała robi wrażenie na mnie czy jakby nie tym nie jak ty zachowujesz się w sposób, który przeze mnie nieakceptowalne, ale twoje zachowanie powodują dyskomfort to jest chyba taka najprostsza najprostsza definicja natomiast pamiętam takie internetowe obrazki, które pokazywały od takiej pędem taką scenę, w której ktoś uczy się komunikatu jaj potem, kiedy ma przed trenować to mówi zdaniem potem to wcześniej, mówi że w naszej relacji ktoś jest chamem to Niejestem ja, tak więc teoretycznie da się ograć ten system taki sposób, żeby dalej było obraźliwe jednak było tym komunikatem jak bardzo prosty schemat, który mówi, że w tej informacji zwrotnej powinna się powiedzieć o faktach, czyli o tym co się wydarzyło o tym co ja tych faktach myślę o tym jakie to fakty miały konsekwencje, jakie w związku z tym Momo oczekiwano to czas też nazwa schematem funku od pierwszych liter akurat w Polskim, czyli od najprostszej wersji, gdybym to było także jestem sobie menadżerem, który ocenia jakość wykonania zadania przez swojego pracownika potokiem jeśli chodziłoby o sytuację, w której ten pracownik zrobił nie wiem połowę swoich zadań mogą powiedzieć, że umówiliśmy się na zadanie, które polega na zrobieniu 100 jednostek w trybie 50, ale nie jestem z tego zadowolona, bo zaskoczyło mnie to w związku z tym twoi koledzy musieli wziąć na siebie część obowiązków potem dotąd prace skończyć no i to, czego oczekuje w przyszłości do tego, że w sytuacji, kiedy będzie widział trudność w rozwiązaniu zadania to powieść miota wcześniej inny ja mam wrażenie, że takie zdanie, które odpowiedziały mogły przejść menedżerowi przez gardło nawet bez świadomości jest z jakimkolwiek Hamad, że to nie nie przybiera takiej formy, że da się jak zastosować schemat sposób luźne, a nie właśnie ubierać to jakąś taką skomplikowaną strukturę, która by np. kazała w sytuacji, gdy pracownik na przerwie powiedzieć mu poczekać, bo jestem jeszcze przy innym punkcie, bo mam taki schemat szkolenia i t d. to też bardzo jest bliskie porozumienia bez przemocy Marshalla Rosenberga i Telekomunikacji i awans porozumienie bez pomocy także wydają się za słabo znam, żeby z perspektywy eksperckiej wypowiadać, ale moja pierwsza intuicja zboczem na czym ten model polega to to była taka to jest bardzo prosty schemat komunikacyjny, jakim cudem rozdmuchane do poziomu niesamowitej niesamowitego produktu na rynku dopomógł do do poziomu szkoleń licencyjnych z tego zakresu i t d . to jest 7 tys bardzo użyteczne podejścia odkryty właśnie tak odrobinkę ptaki w kółko jakimś cudem ta ten ten nurt się o wzrost poziomu właśnie szkoleń certyfikacyjnych trenerów, którzy specjalizują się w tym zakresie i t d . ale mówię to z perspektywy bardzo pobieżnego przyjrzenia się zagadnieniu wydaje mi się, że to ja też jest ekspertką sobie tutaj robimy to co czas się zdarza polskich mediach 2 nie ekspertów opowiada, że na ten temat myślimy też nietypowe mówimy o tym, że się nie znam na lata sanek różnica ma nadzieję wygrywamy koszty sytuacja, ale wydaje mi się, że tam jest element ujawnienia siebie i powiedzenia coś się czuje i wydaje mi się, że fakt mówienia co się czuje oraz w ogóle takiej świadomości tego co się czuje to jest na wiele godzin treningów dla wielu ludzi no tak tak to pewnie na poziomie tego jak długo ludzie muszą dochodzić do takich zachowań pewnie jest to materiał na wiele nowych elementów natomiast taki miała dużą ciekawość tego, żeby zerknąć na tą koncepcją bardziej momencie wydaje się to musi być co się stało pustych schematów 23, o których dziś tam wypowiedzieliśmy, żeby właśnie dało się z tego zrobić coś co ważne, zwłaszcza podejściem to jest charakterystyczne, że można być trenerem porozumienia bez przemocy tak takiego nurtu pracy z grupą w wracając do feedbacku czy uważa, że da się funkcjonować firmie albo w zespole bez feedback ku nocą takie specyficzne sytuacje, w których stanowisko jest bez widokowe w rozumieniu widoku ludzkiego tak, że ktoś n p . pracuje na danych w zasadzie jedyny feedback, jaki otrzymuje taki na bieżące codzienne to jest feedback dotyczące efektywności swoich działań wynikających z obróbki tych danych można wyobrazić pracę bardzo mocno od w oderwaniu od pozostałych członków Niewiem zespołu czy firmy, w których w zasadzie też nie ma takiej interakcji bezpośredni opór od szefa atak, który czasami daje informację zwrotną z drugiej strony jak się rozmawia z ludźmi pracującymi w organizacjach to mówią, że aż ciasto jest także menadżer zaniedbuje feedbacku, więc zasadzie czy informacji zwrotnej w zasadzie i tak pracuje się w środowisku, gdzie feedback wydarza się 2 × w roku, kiedy są jakieś nie wiem ocena okresowa jakieś inne narzędzia handlowe, które właśnie wymuszają taki taką informację zwrotną np. taki istniał serię spotkań w taki właśnie twarzą twarz Wantuła dzicy ludzie muszą jednak zbyt informacji zwrotnej udzielić wypełnić formularz i odesłała do kadry wypełnić formularz wpisać cele rozwojowe na następny rok i t d. tak dalej Latocha to jest już nam już teraz trochę z tego śmiejemy, bo to też wiemy, że to czasami przyjmuje takie formy przymusu do spotkania czy to jest test także z tym nadzorem i czuję, że ta forma rozmowy z pracownikiem oraz na pół roku jest sztuczna to znaczy, że mam problem z tym, że jakby nie gadam z nimi inaczej w innych okolicznościach komisja wydaje, że jeżeli ktoś EMA stały kontakt taki 1 mecz z twarzą twarz ze swoim pracownikiem to najbardziej absurdalny schemat, który dostanie raz na pół roku nie zrobię mu krzywdę częściej będzie w stanie go zrobić, bo to będzie po prostu ta sama rozmowa, którą prowadzi DJ tydzień tylko tym razem poparcia, jaki schemat taki, któremu się to ocena to co nam udzielić też miałam wrażenie MO Nika z doświadczeń pracy w głównie z korporacjami, że czasami te systemy są tak pomyślane, że one jak wprost kierują ludzi do myślenia, że cała ta informacja zwrotna to bzdura, bo jeżeli jest także system ocen okresowych ja mam zespół 6 osób i ten system jest tak skonstruowane, że od góry nie mam powiedziane ile osób ma dostać niską cenę ile średnio, o ile wysoką notę jak jestem takim nadzorem estetyki zestawionych zwany systemem winda Kolo to trudno jest wierzyć, że w ogóle feedback to nie jest jakaś korporacyjne ściema tak, bo ktoś wymyślił założenia, które seryjnie są użyteczne z perspektywy menedżera nas na na siłę dzielić ludzi do poszczególnych kategorii pracowników, jeżeli nie ma tego bieżącego feedbacku to co firma traci na tym braku feedback pozytywne służy wspieraniu zachowań, które są postrzegane jako pozytywne, więc z tej perspektywy firma traci możliwość ugruntowania tych zachowań, które są korzystne pączka z perspektywy organizacja Field, do której się do Cannes korygujący ma służyć zmianie zachowań, które są nieefektywne i cegły najprościej rzecz ujmując moim zdaniem na zaniedbywanie kultury informacji zwrotnej figi firma traci efektywność na czas na większą efektywność, ale też na lekkim głębszym ludzkim poziomie wydaje mi się, że to mamy taką pętlę trochę, że informacja zwrotna jest warunkiem tego, żeby w firmie funkcjonował zaufania, a drugi Center zaufanie sprzyjał udzielanie sobie informacji zwrotnej wydają się, że im więcej ludzi udzielają informacji zwrotnej sobie to sprzyja też budowaniu zaufania wśród tych tych pracowników tej grupy osób, a też nowo zaufanie, że będzie przekładało na jakość relacji pracowniczych na nogi nawet na takie parametry jak chęć odchodzenia ludzi z pracy, bo my wiemy, że ludzie często zostają w pracy dla ludzi ani nawet dla wynagrodzenia, za które realizują tylko dla tej społecznej warst w warstwy pracy zawodowej, czyli tego dla kogo ja tu przychodzę taka nie byle jakich celów mówiliśmy o feedback ku od przyłożonego do pracownika mogliśmy feedbacku koleżeńskim, ale jest jeszcze taka forma feedbacku, która wydaje mi się czy nie jest tak popularna w Polsce to film może tymi powyższych to jest swego doświadczenia czy feedbacku pracownika do pracodawcy do przełożonego do menadżera to jest także systemowo to się zazwyczaj firmy rozwiązuje raz na jakiś czas taką oceną, które nazywa się ocena 360 stopni, czyli raz na jakiś czas organizuje takie wydarzenia, w ramach którego oceniamy sobie właśnie kadrę menedżerską podróżnymi kątami różnymi parametrami i ta ocena wygląda także ocenia się same przełożone jednocześnie cennego jego przełożony jego koledzy i jego podwładni i to jest taki moment, w którym pracownicy danego menedżera rzeczywiście mogą udzielić informacji zwrotnej na temat zachowań swojego przełożonego modowego 360 stopni, bo ta ocena jest jakby całościowa i to co potem się robi dopatrzy się na wyniki są one pokazują nam jakieś ciekawe np. różnica pomiędzy tymi ocenami to znaczy czy n p . nie jest także ocena menedżera odbiega od oceny jego ludzi moje doświadczenie robienia taki system, słysząc te pokazują, że jeżeli już jest rozdźwięk pomiędzy oceną menedżera i jego ludzi to dużo częściej menadżer ocenia siebie bardziej pozytywnie niczego ludzie niż na odwrót co pokazuje, że mamy taką w tych badaniach, które prowadziłem była taka tendencja, że mandat osobie myślał lepiej niż jego ludzie, dlatego że ta jest taka, że to się robi je raz w roku raz na parę lat tak i to jest jakby rzecz struktury zwana natomiast w dobrze wymyślonych w systemach, gdzie takich rozmów pracownik przełożony, który miałby wspierać to kultura zakłada się rzek jest rozmowa 11 tona jest dwustronna to znaczy, że w takim dobrze działający w środowisku pracy jako menadżer umowy ze swym pracownikiem rozmowa to ma prawo powiedzieć coś w myśl jego pracy, ale też powinien posłuchać jego pracownik myśli o jego prace o jego zachowaniach w takim kontekście wszyscy najczęściej najlepsze zachowania są dla pracownika pomocne na ile nie są pomocne o to nie chodzi o to za każdym razem pracownik ma komentować każdą decyzję swojego szefa jej mamy sobie wspólnie uznać to użyteczne, ale to znowu jest opowieść o zdrowych organizmach od 2 większość ludzi twierdzi, że dużo łatwiej z menadżerowie udzielać chyba koniec tego feedbacku oczekiwać od swoich ludzi, chociaż ja znam też takich menedżerów, którzy sami idą w swych ludzi proszą o informację zwrotną jeśli ma takich systemów organizacji to wzrost sami czują, że się do tego potrzebna czy to twoim zdaniem wymaga dojrzałości czy to jest kwestia świadomości tego, że to im służą ja myślę, że to jest kwestia to lubimy nazywać dojrzałością, ale to, by sugerowało, że ci, którzy tego robione są dojrzali takich, którzy nie nie wykorzystują tego, a dziś, gdyż czasami to nie jest kwestia do dojrzałości tylko 200 wiedzy i wiarę w to, że to może być efektywna, że to nie jest jakby taka duża zrozumie, że chce być pod dywan sugeruje, że ten mandat tylko stacji w Baku jest lepszym nadzorem w takim sensie jest to zakłada gotowość nagła zmiana nie ma co zakłada chęć wysłuchania informacji zwrotnej to moim zdaniem teścia to jest drugi warunek to czy ktoś będzie chciał ją uwzględniać to jest nowoczesnym prezentem także moim zdaniem to i tak byłoby Super, żeby pana zdrowiem i gotowość na słuchanie tych informacji zwrotnej, bo to sianie potem będą mieli gotowość na wprowadzanie w życie to jest motyw ich sprawa ja też sobie z tym w stanie wyobrazić po latach pracy menedżera, który ma głosy swoich pracowników, które są niezadowolone, ale obiektywnie znajduje się w takim miejscu organizacji w takim czasie, że nie jest w stanie tych głosów uwzględnić, bo n p . ma takie zadanie wyznaczone przez organizacje, które będzie oznaczało, że w najbliższych 6 miesiącach zwolni połowę składu będzie tor był sukcesywnie co tydzień i mat, bo po prostu tak wygląda strategia firmy i t d . teraz nawet taką informację zwrotną usłyszy, że to jest fajna rola ludzie tego nie robiono to on dalej będzie to robił, tak więc nie tczewskiego uwzględniać, ale to pokazuje, że takie podejście jak sama sama gotować sama chęć dostrzeżenie, że to może dawać korzyści już byłaby fajna takie bez prospektu manager w emisji, gdyż czasami brakuje takiej prostej wiedzy i pokazania co to może dawać nauczkę mogę się dowiedzieć o tym co robi mniej efektywnie albo mogę się dowiedzieć o tym co moi ludzie szczególnie doceniają jakość bardziej inwestować te obszary swoich działań, bo to jest też ciekawe, że my często nie wiemy co ludzie oceniają negatywnie tak samo nie wiemy co oceniam pozytywnie i nie wiemy tak specjalnie, której swoje zachowania powinna wzmacniać ale aby utrzymać ich dalej, bo nigdy nie pytałem ludzi co im się nie podoba nie poddającej się podoba, a 3 zagrożenie, że mamy do czynienia z takim realną zmianą, jeżeli chodzi o feedback i w Polsce było jednak ocenę pracowniczą ocenę roczną na nie cieszą się dobrą sławą, bo są sztuczna, ale mamy też taki system za zarządzanie nauką się zmienia też autorytarny dosyć, gdzie to nie stanie się korzysta z widoku korygującego oraz pewnej takiej standardowej powiem to, bo jesteśmy tylko w internecie zje taki chętny na pracownika, więc to się zmieniało przez 4 lata twojej pracy czy jesteśmy w tym samym miejscu, a ja myję instytucji zmienia bardzo i to się zmienia pewnie sporo powodów po pierwsze, co byśmy nie mówili o systemach oceny okresowe to one są i tak lepsze niż były 15 lat temu to znacząco mniej sztampowe dużo częściej uwzględniają bardzo szybkie zwinne metody udzielania zwrotnej informacji typu Kiss prosta ankiety, które są robione w aplikacjach telefonicznych, a nie zawsze musi być taki rozbudowany system z jakimi określeniami nie wiem poziomu dojrzałości tam poziom rozwoju pracownika w powiązanym z testami systemy wynagrodzeń jest to moim zdaniem w ogóle High idzie w stronę upraszczania tych systemów i im i czasem rezygnacji z niektórych z nich takich systemów sukcesji stanowisk i t d. byłoby też środowisko pracy jest szybsza po drugie na rynku pracy pojawia się coraz więcej osób, dla których taka stała informacja zwrotna jest istotna po sobie lubimy mówić, że tamci nieraz milenialsi ci młodzi ludzie na rynku pracy są trudne i t d . jest ich fanką moim zdaniem to oni są normalni, a my nie byliśmy z taką uprawę wiemy, bo ja mam się 40 lat lecznicy z kapturem, ale mam 40 lat więcej, gdyby Stoch obaj są najbardziej i teraz jeśli mówimy o nich są roszczeniowi myślą o swoim życiu prywatnym to problem polega na tym, że my tego nie robiliśmy, o czym też być powinniśmy dorobić wtedy już audio trojga latach pracy więc, że musimy ich uczyć po drugie, jak inni już nie będą rodzić to jest jakby na marginesie uwaga, że starsi ludzie zaczną się rodzic to jest jakby rzecz, która z tych odkryć to dla menedżerów w szkoleniach, ale co ciekawe w WDK długo czekać już niemal nie ma, ale jak się robi badania na tych grupach właśnie milenialsów, których nazywamy ten czyn pokoleń dziś okazuje, że dla nich np. z perspektywy oceny, kto to jest dla mnie wartościowy przełożone to bardzo wysoko nad 0203 . miejscu wyskakuje taki parametr to tym stała i czytelna informacja zwrotna tak nagle się okazuje, że im zależy na tym, żeby wiedzieć jak pracują czy ktoś docenia dobrze oceniana, bo oba pamiętajmy, że to jest trochę pokolenie, które żyło w czasach, w których więcej się dostawało informacji zwrotnej z otoczenia na temat nas samych i bardzo się z nią liczyliśmy ja mogę iść do szkoły średniej w bluzie marki Adidas, a nie Adidas, bo takie były na rynku dostępne, jakby ktoś mógłby ewentualnie powiedzieć co to ma za bluzę ja na to nie reagowałem, a dziś trochę się postrzega kogoś, kto poszedł taki budżet szkoły czy będzie miał duży problem społeczny z tym co zrobi z nim otaczane tak jakby za moich czasów nie publikowało się na Facebooku statusu nie patrzyła co on zyska aprobatę czynienie pewnie trochę pokazuje, że my jednak żyjemy w kulturze informacji zwrotnej paradoksalnie powódź dziękujemy też na Facebooku jednak sprawdzamy czy to zostało like, acz nie dostało ono w zasadzie i jak się komentarzom tak właśnie są ci, którzy bastionem walki z WIG z bardziej na komentarze, ale tak patrzymy komentarze tak jakby trochę jakości, zapominając o tym, że specyfika internetu jest taka, że one nigdy nie będą w 100 % pozytywna, bo to jest takie medium tak znam się też jak tak naprawdę sprawdzić czy informacja zwrotna tak reagująca jak to ładnie nazywasz zamiast negatywnej bardzo RAŚ miejsc jest mi to określenie jest czymś na co powinniśmy zwrócić uwagę, bo wydaje mi się, że można dostać informację korygującą jednak złapać się tego myślenia o sobie o swoje działania bardzo negatywnie i chęci od razu zmian w tym często poleca się, że to może warto sprawdzić z kolegami z innymi przełożonymi, ale pytanie czy w ogóle stosować tak bardzo liczy ją autyzm czy wprowadza zmianę, jeżeli ja dostałam taką informację tak łatwo godzić życie to co tak słyszałem, by mnie się wydaje także popiersie my wiemy dosyć dobrze, że jak popatrzymy sobie na ocenę kompetencji to zazwyczaj jest także otoczenia ocenia nas bardziej adekwatne niż my sami to znaczy my mamy i to z sądzą badania pokazujące jak w jaki sposób docenia swe własne kompetencje właśnie, że my mamy tendencję nadmiernego optymizmu, że duża część i to nam się wydaje, że wiemy znamy się na czym się lepiej niż patrzy na to otoczenie w sposób bardziej obiektywne co oznaczało, że jeżeli z mojego otoczenia pojawi się 1 taki głos w obozie to jest jakaś delikatna lampka ostrzegawcza, ale jeżeli z kilku źródeł dostaje podobną informację zwrotną na temat podobnego obszaru swoje prace to moim zdaniem dobrze się z tym liczyć potem jest tak, że państwo wierzyć w siebie w sytuacji, kiedy inni wszyscy inni nie wierzą prawda jest taka, że możemy wierzyć w siebie, chyba że nikt inny jak nas nie wierzy to wtedy się zastanów co jest na rzeczy tak, bo być może te zdania otoczenia z bardziej adekwatne z drugiej strony ja mam też takie wrażenie, że jeżeli mówimy o takiej informacji zwrotnej, która dotyczy konkretnych zachowań to zazwyczaj nie jest jakaś potężna dawka negatywnych emocji związana z jakby z koniecznością przyjęcia tego no bo wtedy to jest informacja bardzo konkretna p t. dziś jak prowadzi audycję zrobiłaś to to i tak w taki sposób, a nie informacja zwrotna p t. nigdy w życiu nie gadam gorszym dziennikarzem tak jak stałam się ból poczuł emocje, bo to wtedy będzie się łatwo wygodny w instalacji, czyli ktoś, mówi że teraz obowiązek zajść tak właśnie i byłaby szansa, że nie uwzględnia z tej informacji zwrotnej, bo one są cenne jest generalizacja, ale czy premier League było tak natomiast jeśli ja powiem o czymś bardzo drobnym zakresie warsztatu dziennikarskiego teraz będę systemu do końca 2 osoby to mogło być może coś znajdę np. wolniej od dzisiaj nie prowadzić audycji, kiedy się chorym i mówi się trochę Kaczor Donald asystę w Konarzewie rozwiedziony albo uchyla się pod nazwą to brzmi dobrze, że wady będzie gorzej no właśnie, gdyby to była taka informacja p t. i teraz prawda jest taka, że nie mogąc udzielić informacji zwrotnej p t. mówi się Kaczor Donald powinno się prowadzić audycji mogłem powiedzieć, że głos, który dzisiaj miała może powodować ludzie będą na niego gorzej reagować, bo to jedyne faktury awiza nawet już moja interpretacja, że tak się wydarzy, dlaczego o tym, mówię bo gdy ci zwrócił uwagę na bardzo drobne twoje zachowanie to jest szansa, że to nie wzbudzi tak dużych swoich negatywnych emocji ty sobie odpowiedzieć biorąc pod uwagę swoje własne doświadczenie dziennikarskie czy moja uwaga miastem czy nie miała po zauważamy możemy dzisiaj w takiej sytuacji żyjecie zwraca uwagę na jakiś fragment rzemiosła dziennikarskiego, który miałam pojęcia, że się tak nie robi niż w deszcz tak, bo nie zachowa dziennikarza ty wiesz lepiej ziemia dlatego powiedziałem o tym, że to ostateczny odbiorca informacji decyduje również się wydaje, że lepiej mieć więcej wiedzy inni w gronie zrobić więcej niż Niemiec stąd taka to jest zbieranie jest jak najbardziej sensowna, a potem powinniśmy oceniać na ile to jest warte uwzględnienia nachylenia, jeżeli mi kilka osób, o czym mówi to bardziej jest do uwzględnienia, jeżeli sam czuję, że to uwaga była słuszna to dlatego w organizmie, więc bardzo dziękuję moim gościem był Rafał Żak trener mówca pisarz zachęcam państwa też do przesłania naszej innej rozmowę od swej książce sztuka błądzenia ja nazywam się Zuzanna Piechowicz to był kolejny odcinek podcastu dobra praca dobra praca podcast o pracownikach i dla pracowników w 2 premiera w środę na tokfm PL partnerem podcastu dobra praca jest OLX serwis z ogłoszeniami o pracę Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: DOBRA PRACA

Więcej podcastów tej audycji

dobrapraca

POPULARNE

dobrapraca
PARTNER SERWISU solidnafirma

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY