REKLAMA

„Zalecamy najwyższą ostrożność!” Dimitrova i Stawiszyński o szczęściu

Data emisji:
2019-05-15 19:00
Audycja:
Nasze wewnętrzne konflikty
Czas trwania:
39:07 min.
Udostępnij:

W kolejnej odsłonie „Naszych wewnętrznych konfliktów” rozmawiamy o pojęciu, które - jak się okazuje - wcale nie tak łatwo zdefiniować. Wydaje się oczywiste, że wszyscy chcemy być szczęśliwi i szczęścia pragniemy, ale czy ktoś kiedyś widział trwale szczęśliwego człowieka? Może więc chwile radości, zadowolenia i spełnienia zdarzają się tylko sporadycznie? Z drugiej strony, na rynku mnóstwo jest ofert książek albo warsztatów, które szczęście nam mają zapewnić - ale czy przypadkiem nie działają one w gruncie rzeczy na odwrót? Współczesne wizje szczęścia są nierealizowalne - konkludują autorzy podcastu - a pogoń za niemożliwym do osiągnięcia ideałem, przynosi tylko coraz więcej cierpienia. Co to wszystko ma wspólnego z kapitalizmem i Nowym Orleanem - tego także dowiecie się z tej rozmowy.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Cveta Dimitrova i Tomasz Stawiszyński dzień dobry albo dobry wieczór porozmawiamy dzisiaj o szczęściu, o ile coś takiego w ogóle istnieje to to dobry anons do dzisiejszych rozmowach, ale zacznijmy od Luizjany, w której byliśmy niedawno całkiem długo 2 tygodnie Pellegrino baliśmy potem stanie na i byliśmy w nowym Orleanie w różnych innych miejscach w, dlaczego od Luizjany, a to dlatego, że to jest najszczęśliwszy stan w stanach Zjednoczonych osobliwie wszystkie wskaźniki Rozwiń » w rozmaitych pomiarach Luizjana ma zawsze najniższa albo najgorsze albo najem najniższe albo najwyższa, ale w każdym razie tylko są zawsze, bo to, że zarażone pomknąć jakich pomiary no n p . w pomiarach przestępczości w pomiarach biedy rozwarstwienia społecznego zdrowia, a na funkcjonowania różnych instytucji UE i t d. natomiast 1 wskaźniki 1 czynnik właśnie zawsze jest na czele AM po to jest ten czynnik szczęścia czy poczucia szczęścia właśnie tu akurat z mieszkańcy Luizjany wypadają najlepiej w całych Stanach są po prostu najszczęśliwsi, a szczególnie mieszkańcy miasta Lafayette, którym też byliśmy Otóż Lafayette to jest najszczęśliwsze miasto w stanach Zjednoczonych powiem szczerze, że po tym, naszym pobycie tam że, gdybym to wówczas działałem w 70 zorientować się w jakiej by to światło wróciło na moje postrzeganie tego miejsca no właśnie, bo byłby to duży paradoks jednak jest taka książka, która też w Polsce się ukazała dana Bauma 9 twarz nowego Orleanu takie historie ludzi mieszkających w tym mieście i historia miasta pokazana przez pryzmat tych ludzkich opowieści i dana Bauma tam pisze w pewnym momencie, że Luizjana czy nowy Orlean Luizjana w ogóle to jest tak taka przestrzeń, która jest wolna kompletnie obcy wszystkiego co stanowi poniekąd esencja ekonomii kultury amerykańskiej tej Pogoni za tym, żeby codziennie zarobić więcej, żeby gdzieś się wyżej wspiąć, żeby jutro było lepsze niż dzisiaj, żeby już za godzinę było lepiej niż jest teraz bomb i że w ogóle nie ma czegoś takiego w nowym Orleanie w Luizjanie tamten styl życia podejście do rzeczywistości jest właśnie takie, że jest dobrze jest dobrze siedzimy sobie gram gram muzykę adres mamy dobrą bliski to napijemy się tak bliski jeszcze posłuchajmy swego czasu zjedzmy coś dobrego nie martwmy się co nas jutro wchodzi na razie jest dzisiaj taki romantyczny trochę obraz tutaj kreuje się atak naprawdę jest wszystko w ogóle jak my jak mówimy o szczęściu tzw. ciała nieustannie natykamy się na paradoksy już na wstępie zakończyły się tych wskaźnikach oczywiście wskaźniki w różnych badaniach są różne, ale w ogóle idea pomiaru szczęścia i sposób w jaki się to robić co znaczy nie wiem jak to jest kwantyfikator ważne też samo w sobie jest bardzo osobliwa to znaczy już samo w sobie jest jakoś paradoksalny nie miał szczęścia poczucia zadowolenia z żywnością jak można wymieniać bardzo różnie definiować i tutaj oczywiście później jest taki pęd do tego, żeby tłumaczyć, żeby znaleźć te czynniki, które temu sprzyjają, żeby w ten sposób generować też przyrost szczęścia, by patrzeć, jakie są korelacje to znaczy, jeżeli w formacie w rzeczy i właśnie, że ten dobrobyt i mieć dobre samopoczucie i jest to związane z dnia z sytuacją społeczną ekonomiczną to są oczywiście bardzo ciekawe rzeczy z 1 strony, a z drugiej w jakimś sensie takich gmin to zdaje się dużo bardziej złożone niższy niż możemy wnioskować właśnie na podstawie tych korelacji ale kiedy mowa właśnie w Luizjanie to tytuł w po tych wód lub też chyba kluczowe tematy poruszyły, iż kwestie czasu i to jest chyba ta na najbardziej taki mu on widoczny paradoks z 1 strony powiedziały tak też taki kontrast między rzeczywistością, która jest przeżywana i partycypowała na taki sposób będą na bieżąco może liczyć się to co teraz, że się, jeżeli w tym momencie jest dobrze i nie zamartwiają się swoimi sukcesami osiągnięciami tym co tam będzie w przyszłości to mogę czuć się lepiej, ale zarazem i w pewnym sensie te nie umiejętności albo wyłączenie się i tutaj chyba tego właśnie nie ma w tym doświadczenie mieszkańców Luizjany wierzę, że skojarzenie zazwyczaj dzisiaj jest jak mowa o Nowym Orleanie ta jest Katrina Lane i ich też skala tragedii, jaka się przetoczyła przez chwilę przestanę regionie w ogóle to wszystko co się tam biura Giodo ból inny Katrina w 2005 roku no zdewastował znaczną część Luizjany, a nowy Orlean został zalany wodą dosłownie, bo straszna powódź skutek właśnie zniszczeń spowodowanych przez Katrinę i no tam się dantejskie sceny działy, bo właściwie Federalna pomoc z przyszła bardzo późno ci ludzie zostali pozostawieni samym sobie jakieś gangi tam rabowały sklep ludzie byli odcięci od świata wiele osób zginęło w miasto rzeczywiście uległo zniszczeniu w znacznej części no skądinąd do dzisiaj znamiona tego huraganu są widoczne, bo jak się chodzi po Nowym Orleanie co można zobaczyć takie miejsca, które wyglądają, jakby tak Katrina nie lat temu 15 tylko o wczoraj się przetoczyła i to jest dość przygnębiające upiorne nie ma też tego, że rzecz, że też inne z kolei to jest ciekawe ITS, a są do tego, o czym rozmawiamy z takiego raportu WHO, który został opublikowany w 2011 roku przez Amerykance Kołodziej oraz jej syn raportu dotyczącego UR 3 Center 10 lat połączyć Center wynikało to, choć oczywiście to co to była marginalna wjadą marginalna informacja dla nas to było ciekawe, że jeżeli chodzi o Katrina w nowym Orleanie to w stosunkowo to jakoś tam badano skanowano stosunkowo najmniej przypadków PTSD, czyli post traumatyczny stres jest Order właśnie tam w odniesieniu do różnych innych tego rodzaju katastrof odnotowano hipoteza była właśnie taka, że wynika to z takiej bardzo zżyta i Formuły funkcjonowania społeczną nośność ta, że tam ludzie w bardzo bliskich związkach funkcjonują za sobą takie społeczności są wzajemnie się wspierają na ich rzecz ludzie po prostu razem wychodzili na ulice pomagali sobie rozmawiali ze sobą na ten temat i że to zadziałało właśnie bardzo korzystnie spowodował, że panice po prostu poradzili sobie psychicznie z tą tragedią nawet jeśli ekonomicznie to wcale nie wyglądało tak bajecznie no i to jest właśnie ten kontrast w stosunku do 1 takiego nam na wyż bardzo indywidualistyczny go podejścia, gdzie Pogoń za szczęściem jest jakimś osobistym np. doświadczeniem moim zadaniem życiowym, gdzie oczyszcza szczęście się definiuje bardzo różnie reagować mogą być pewne osiągnięcia dla innego dla kogoś innego status materialny oczyszcza on nie jest istotne w tym sensie, że nie możemy tego po mieście nie jest także bezpieczeństwo materialne się maniak do szczęścia to znaczy albo do poczucia jakiegoś zadowolenia zżycia, bo się ma niewątpliwie do poczucia elementarnego bezpieczeństwa w świecie my nie, ale to znowu ten stan nie doświadcza, a potem przykład, który podajesz jest w jakimś kontraście do tego co jest jednak zasadniczą wartością amerykańskiej kultury, czyli takiego do idei właśnie self Made mana i takiego właściwie takiej Pogoni samodzielnej za tym, żeby siebie co budować jakiś sposób co oczywiście pod wieloma względami jak pokazują twarde dane jest fikcją, bo w stanach raczej bieda i bogactwo Sierra produkują inne nie tylko w stanach nie tylko w stanach oczywiście, ale notes ten mit, który jakoś ma autoryzować ten porządek społeczny i tam porządek ekonomiczny, który tam funkcjonują one soczyście w interesie interesie tych, którzy są beneficjentami tego porządku natomiast realia są zupełnie inna jak się już poniekąd taka predestynują akcja w zasadzie to znaczy jak się już pojawisz w takiej ani w innej na takim ani innym poziomie społecznym zaś pewnie tam zostaniesz na, toteż jest zależna rozum też takie mam boczek i mam mam wrażenie, że tak się rozdały widziałem już w różnych kierunkach i że tak bardzo trudno jest właściwie ten temat uchwycić albo jakiś taki centralny jego wątek zarysować, bo to wszystko jest ze sobą powiązane nie chciałem jeszcze wrócić do tej przyszłości przyszłości takim myśleniu w kategoriach czasowych to, o czym ty wspomniałeś, bo tutaj z kolei znowu skoro już trzymamy się tego przykładu Luizjany odsłania się właśnie ten paradoks Podziel się takim doświadczeniu o teraźniejszości bez czasowo ości w tym takim wymiarze bycia zanurzonym w TUI teraz, a zarazem nie mylić z Mainz u nas, bo to inny typ w zupełnie obcowania z rzeczywistością właśnie bardziej Południowa Natalka niespieszno niespieszno oraz niespieszne radosna południa na i to taka właśnie kontemplacja trochę przy dobrym alkoholu w dobrej muzyce w ale jakieś praktyki duchowe i w stosunek najbardziej praktyki duchowe tych zresztą bardzo mu umrzeć zlecone także taką duchowością też procedury są co 22, ale cały czas o tym w Luizjanie rozmowy chichotu chcą naszych wewnętrznych kanon dobrze proszę bardzo nie żartuje element efektem właśnie powiedzieć o tym, że zarazem jest to miejsce, gdzie tak wyrazisty jest to chociażby to, o czym wspomnieliśmy, czyli Katrina wyrazista jest jednak obecność właśnie przeszłości to znaczy pewnych punktów odniesienia jest pewnie pełne spektrum doświadczenia niż siebie życia w jakimś kontekście tym co będzie w tym co było też inne jest to region w stanach Zjednoczonych czy w gminach to przesycone historią znacznie bardziej niż przy nim niż wiele innych obszarów, które nam się dzisiaj w pierwszym skojarzeniu ze Stanami pojawiają przed oczami ARM i że tak naprawdę właśnie ten element takiego zanurzenia w w ogóle pewnej siatce odniesień jest może znacznie głębszy i może to też daje jakiś rodzaj zakorzenienia czy po prostu pomyślałem o tym, że od żart przyszłości myślenie w kategoriach właśnie takiego osiągnięcia i tak gorszy no bo to szczęście, gdyż to znaczy myślenia o Pogoni za szczęściem albo za czymś takim, że w momencie, w którym dojdą do jakiegoś punktu to wreszcie będę mógł się w tym, iż mógł mogła osadzić się najeść się im dobrze poczuć, że razem to jest to desperackie doświadczeni to jeszcze na Rewers właśnie szczęście stąd pytanie, o ile ona istnieje odkrycie, że tam punkty i ten moment nigdy nie nadchodzi, że być może właśnie ten paradoks czasu, jaki jest wpleciony to doświadczenie w projektowaniu siebie w przyszłości wybrać projekt wyzwania fantazji na temat własnego szczęścia nie i odnoszenia tego do tego co jest aktualne jest właśnie tym co generuje największe poczucie w ramach współczynnik ten naszego współczesnego świata tego jako niż skonstruowany zdefiniowany nikt nie generuje to pan poczucie Talex paradoksalnie właśnie rozpatrzeć, czyli właśnie nie osiąga wolność tak nieistnienie czegoś takiego braku nieustającego braku ciągłej nieadekwatności właśnie tego, że to jest nieustannie z przodu ciągle umyka i w tym sensie to co dostępne to co jest tu i teraz nikt nie jest satysfakcjonujące, bo ideał zawsze jest z przodu, bo w porównaniu zawsze to co mamy w czym jesteśmy wypada blado a, czyli wasz szczerze w 1, choć wykluczona z tego jest wypada blado, ale zarazem, jakby w tej Pogoni styka się jakoś to możność albo jakaś ucieczka on od, a on właśnie być może rozczarowań i smutku w pewnym sensie podział rzeczywistości, że fantazja jest taką siłą napędową w fantazję myślenie o takie właśnie w projektowych rwanie sobie szczęścia jest siłą napędową funkcjonowania, a zarazem jest nieustającym nieustającą próbą praktykowania wyparcia, jakby tego co jest, że właśnie tutaj znowu odsunie się też taka głęboka sprzeczność w tym czy w ogóle coś takiego jak stan szczęścia jest doświadczalna oczywiście ludzie właśnie na różne sposoby to definiują też w ramach tych wskaźników w punkcie bez badań jest bardzo bardzo wiele ludzie zazwyczaj próbują się jakieś tam skali np. od zera do 10 gdzieś usytuować i powiązać to z czymś co jest ich życiu, ale szczęścia kotek jako takie abstrakcyjne pojęcie jest czymś w moim wyobrażeniu całkowicie pustym znaczenie nie chodzi o to, że nie można mu wychwycić tego znaczeniem i że nie można mieć np. poczucia spełnienia innych satysfakcji, jakim silnikiem radości na jakiegoś właśnie dobrostanu, ale zarazem, kiedy zaczynam myśleć w kategoriach szczęścia przecież to jest strasznie wszechobecne i ważne pojęcie nie tylko teraz, ale od zawsze i też ciekawy jest patrzenie na ewolucję definiowania Mann i szczęścia kiedyśmy szerzy się o tym jednak mieszkał z bar w w sposób bardziej ran zbiorowy jako doświadczenie i też społeczne albo w ramach sieci jakiś interakcji międzyludzkich dzisiaj się o tym, myśli, jaką mam pewne osobiste osiągnięcie to to ono w pewnym znaczy to dla mnie jest tylko silnik bardzo nieuchwytny MO Nika nic nie do końca wiem co to znaczy, jakbyś ty definiował świadczeń niż w Szcze ne czy wreszcie ten może być subiektywna, ale co to właściwie znaczy to jeszcze nie mojego ulubionego cytatu nie wprowadziłem na scenę powiedzenia starożytnych Greków nie może nie nazywajcie lekarz szczęśliwą póki żyje co poniekąd odzwierciedla również ten opis, który wydała 3 myślę, że są bardzo różne wyobrażenia tego czym to jest i czym ma być nie steki w każdym razie stan pożądany optymalnych, kiedy spełnione są wszystkie pragnienia może tak powiedz możliwe jest spełnienie wszystkich prac nie dość, że niemożliwe, ale są takie chwile niewątpliwie wżyciu nie u wszystkich niestety, ale zdarzają się niektórym, w których faktycznie ma się poczucie że, że wszystko jest tak jak byśmy chcieli, żeby było, że należy, że w zasadzie, jakby nie nie nie mamy właśnie takiej potrzeby, żeby coś było inaczej tylko, że wszystko idealnie jakoś się układa, że doświadczenie jakiejś harmonii z działalności nazwijmy to tekst, że to jest zazwyczaj po pierwsze, efekt uboczny, toteż warto podkreślić różnych innych aktywności różnych innych dążeń działanie Cetera, bo szczęście to w ogóle bywają raczej wyłącznie efekt uboczny, a nie coś co my w sposób świadomy możemy sobie wypracować czy osiągnąć to znaczy myślę, że nie wiem, dążąc do czegoś albo, robiąc jakieś rozmaite rzeczy możemy faktycznie mieć taki moment kiedy, kiedy się poczujemy dobrze natomiast kiedy będziemy dążyli wyłącznie do tego, żeby poczuć się dobrze to nic z tego korzystnego raczej nie wyniknie tak myślę o tym, też tłumaczą taką wszechobecność, jeżeli n p . na zajrzeć na półki jakiejś je właśnie im z takimi pośrednikami mleko się koło psychologiczną literaturę zresztą nie tylko, bo to nam się kojarzy z takim bardziej popowym wymiarem, ale też no jest bardzo wiele właśnie bada NIK Donatan Haydna przekłada się zakon książka też poświęconą temu zagadnieniu jej tam też różne wskaźniki są rozpatrywane analizowane i ta życzymy szczęścia jest tak ważnym i tak chroni obsadzonym w naszym zbiorowym w w naszej wyobraźni konceptem byłem zdziwiony tak trudno jest go zdefiniować żyjemy w strasznym świecie który, który jest bardzo brutalny obraz fasadzie polu kreowanej z zewnątrz w świecie, w którym właściwie nie istniejemy, kiedy nie mamy pieniędzy jest podstawowa jednostka onkologiczna to jest pieniądz, bo on sprawia, że walory istnienia właśnie jakiś podmiotowości zostaje nam udzielone mimo oczywiście wierzchniej warstwy dyskursu, w którym wszyscy jesteśmy równi i nasze relacje stosunki powinny być regulowane trzymają właśnie być regulowane wzajemną życzliwością prawda niezwykłą doniosłość en jednostek ludzkich co rano w praktyce często doświadczamy na własnej skórze, że wygląda to zgoła inaczej, że ten świat jest urządzony jednak zupełnie odmiennie od tego w jaki sposób to urządzenie jest często prezentowane przez różnych dawców narracji inne od polityków przez innych dawców i dodatkowo mamy chyba teraz są aktualnie takie poczucie silne niepewności tego, że w zasadzie w każdej chwili jakieś poczucie stabilności może nam zostać odebrane to więc, jakby literatura, która daje taka poradnik chowana przykładał Bekisz oferty coachingowe też terapeutyczne również, które dają jakiś w samochodzie, który kręci no tak dają jakąś obietnicę tego że, że mogą nasze samopoczucie poprawić i że właśnie istnieje jakaś metoda na to, żeby ta mityczna szczęście osiągnąć, które właśnie nikt nie wie czym to jest, ale na pewno nie jest z tym co mamy teraz to znaczy na pewno nie jest tak dotkliwe trudna i nieprzyjemna no to rzeczywiście ta oferta dziś jest tak rozbudowana właśnie poniekąd również m. in . dlatego że rzecz, że rzecz, że rzeczywistość jest trudna i życie jest trudna nie dla grupy to oczywiście najbardziej uprzywilejowanych oni mają swoje problemy, ale myślę, że 1 z najbardziej absurdalnych bon motów jest powiedzenie, że pieniądze nie dają szczęścia, bo musiał dopowiedzieć ktoś, kto nigdy chyba nie był w sytuacji, w której pieniędzy nie miał on może był niezadowolony jak i miał, ale myślę, że nie doświadczył chyba w czegoś co jest faktycznie skrajnym ubóstwem, bo to reorientacji ujęcia rozumienie tego, jaką rolę pieniądz pełni w dzisiejszym świecie dla każdego aktywność cieszy nas, że od dnia zdania, że to jest jeszcze ten element, że ta literatura jest działa potwornie frustrujące tak naprawdę już nie tylko, dlatego że gdyby jakakolwiek książka i faktycznie oferowała to co podobno oferuje to rynek, by umarł, bo problem zostałby rozwiązany wszyscy skupili Scotta 1 książkę i Stali się szczęśliwi na reguły jest właśnie taka, że Tomasz lustrować to znaczy Toma Tomasz ci dać Jet jakąś nadzieję, że albo wzbudzić w sobie takie pragnienie, żeby coś się zmieniło na lepsze wrażenie, że chodzi o to, żeby podtrzymywać nieustanne pragnienie, żeby skupia następną książkę że, ale jest też głębiej, żeby podtrzymywać pragnienie czyli, żeby pod 3 mecze i że pod spodem potem jest jakiś taki brak właśnie spełnienia, ale pytanie z drugiej strony czy ten stan spełnienia, bo właśnie zaspokojenia tak jak rozmawialiśmy wcześniej wszystkich pragnień jest w ogóle możliwe, a my oczywiście rzędach baby boom jakich form nieszczęść nie chcą w to oczywiście, że nie przypomina mi się z jakaś figura z filmu wszystko co chcielibyście wiedzieć o seksie, ale boicie się za teczek poddane tam bodaj 4848 godzinom organizmowi i nie wyglądał nie wyglądał najlepiej nic, ale też właśnie bardzo dużo takich w różnych bon Mot tułów haseł 17 latek w imprezie i pieniądze szczęścia nie dają tutaj odnosić to do 1 wymiaru tego co znaczy to także nie MO, by rano brak poczucia bezpieczeństwa już całą pewnością jest poważną przeszkodą w tym, żeby czuć się, żeby przeżywać czekista dobrostanu nawet ujmując to tak przy stan dobry stan na grzyby, żeby przeżywać jakiś komfort tak na szczęście nam się z komfortem niewątpliwie kojarzy mi, ale z drugiej strony też nic nam też nie nie nigdy nie sposób produkować te go do tego, że z poczuciem, iż zapewnienie sobie tego komfortu jest wystarczającym warunkiem do tego, żeby przeżywać właśnie dobrostan, żeby nie posłużyć się specjalnie posłużyć się słowem szczęście w naprawdę nie wiem co ono oznacza nie chodzi o to, żeby odbierać silnym, żeby eliminować z naszego słownika to słowo, żeby jakoś się nie wymienia on ci na dawało widać tylko chodzi o to, że jest tym, aby przynajmniej w pewnej chyba powszechnie panującej opowieści na temat tego, zwłaszcza tej takiej właśnie, gdzie cały czas idea szczęścia produkuje różnego rodzaju pragnienia nie chodzi o pewien podstawowy wymiar zaprzeczenia chyba rzeczywistości i być może ta rzeczywistość czy można taką drogę chyba wybrać i ona nie musi być silnym pozbawione sensu nie ma co tego wartościować, ale z drugiej strony trudno mi sobie wyobrazić mieczy chyba, gdybym miała wybierać to wolałabym jednak rzeczywistość w takim sensie, że im wyżej jednak kontakt z takim szerszym wymiarem doświadczenia, czyli właśnie, że być może szczęściem paradoksalnie jest w świadomości ograniczeń świadomość nie oszuka czynności, zwłaszcza czegoś co byłoby trwałe świadomość tego, że to wszystko podlega jakiejś zmianie tak jak ty lubisz mówić rozpadowi, iż dane od domu i że się, że taka absolutna harmonia albo właśnie dobrostan właśnie w momencie, w którym stają się czymś absolutnym, bo to jest chyba problematyczna to jest coś co jest po prostu tego nie ma jak dodał szczerze, że w moim poczuciu ta koncentracja na szczęściu różnie rozumianym właśnie, ale sprowadzająca sprawdzającym się do dążenia do jakiego właśnie indywidualnego komfortu przyjemności tego, żeby mi było dobrze et Cetera co i jak to w pewnej oczywiście dawce jest to konieczne żeby, żeby żyć i przetrwać Bobo dążymy do tego, żeby być ażeby być już nową zabudową wszystkie istoty do tego dążą do jakiejś formy szczęścia stabilności tak dalej, ale niestety świat jest tak zbudowany, że wszystko w nim ulega nieustannym rozpadowi i zmianie i w związku z tym nie osiągniemy tego nigdy cię, a samo takie dążenie do tego, iż samo oczekiwanie, że w ogóle kiedyś tu się wszystko może ustabilizować już jest źródłem cierpienia 1 ze źródeł cierpienia i wzmacnia to cierpienie więc, jakby zgoda na Toy zobaczenia, że rzeczywistość jest nietrwała i wszystko jest nietrwałe i nie substancja one łącznie z moim ja, czyli łącznie z za mną samym no właśnie segment momentem zwrotnym, kiedy inaczej zaczyna patrzeć na pewne rzeczy, ale ta tendencja w kulturze współczesnej bardzo obecna i oczywiście napędzana przez turbo kapitalizm no bo powodująca, że nieustannie można dostarczać kolejne towary, które mają dać zaspokojenia nigdy nie dają, więc jest popyt na na następne tak to działa ona sprzyjała psychopaty z racji moim zdaniem na kulturę, dlatego że taka koncentracja właśnie na tych szczytowych wartościach i Stanach w moim przekonaniu jest wiąże się z negacją właśnie tego, o czym powiedziała z tego co niedoskonałe co coś co problematyczne splątane ciemne niejasne Neo powikłane nie harmonijne niezmieniany zgon Wilk owa była niespójna skonfliktowane słabe chore stare umierające et Cetera no bo to wszystko zakłóca ten tamten obraz i ten trend w związku, z czym jest to w istocie także po prostu bardzo niebezpieczna to znaczy wyłączające empatię działające właśnie tak psychopaty, wzorując dlatego dom uważał po prostu jest szczelny trzeba to co mówisz to jest, że w czas są w naszym wyobrażeniu szczęście to jest eliminacja cierpieniach i że paradoksalnie bez tego cierpienia absolutnie nie sposób rzecz Isia i eliminowanie cierpienia generuje czerwień się właściwie tego jest on mnie nie nieuniknione co nie znaczy, że nie należy tego w ogóle czynić no bo też nie chcemy to programować jakiegoś masochizmu polegającego na zanurzanie się w cierpieniu tylko właśnie na no i zobaczeniu pewnego nie od łącznego składnika chyba ludzkiej kondycji w ogóle kondycji istot żywych, który wiąże się ono właśnie z niemożliwością uniknięcia pewnych konsekwencji z faktu zaistnienia wynikających, więc czy nie propagujemy defetyzmu, ale występujemy przeciwko myśleniu magicznym taka magiczna moc i nie, licząc samo się z pewnymi sprawami oczywiście to nieliczenie się i to jest chyba istotne Ano mam konsekwencje nie tylko dla samej jednostki, która się nie chce liczyć, ale także dla w ogóle osób, które nas taką jednostką wchodzą w interakcję dlatego jeśli na poziomie kulturowym jakiś przekazów dominujących medialnych np. przekazów to właśnie tego rodzaju treści się intensywnie pojawiają i w taki sposób się formatu i widzenie człowiekowi no to to co to to oddziałuje po prostu na kształt całego o nowe środowiska społecznego wreszcie pomyślałem o tym kiedy mówiło się o tym, bo o tej Pogoni ze szczęściem, jako że za pośrednictwem kolejnych towarów i t d . ale właściwie tak jak z miłością i różnymi innymi ważnymi dla nas pojęciami, które nam też może w jakimś sensie należałoby nie tylko odczarować, ale także zaczarować to co samo za samo to doświadczenie staje się towarem to znaczy, że to, że szczęście jest tak czy jest upragnionym przedmiotem, że nie jest stanem, że tzw. można np. stosować zamienniki mówi dzieje zamiast szczęścia miałoby jej sukces bardzo popularne właśnie ten dobrostan właśnie w tym serze no trudno trudno nie popadać w jakąś pułapkę, jeżeli chodzi o to, jakie mecze wpłaty, którą zostawia nam język, kiedy od razu generuje takie 2 czy powiedzmy, że bardziej nie wiem nie klasyczne i staromodne rozumienia określonych terminów, a zarazem automatycznie zostaje zaprzęgnięto do tego sposobu myślenia, w którym na szczęście te wszystkie jakiegoś rodzaju dobrem do konsumowania albo zamienia się w coś takiego albo może tym być i że tak naprawdę tym co daje na patent jest właśnie nieustająca frustracja i nieustannie nieustające konsumpcyjnym wokół tego wokół tego krążymy i że tutaj bez względu tak naprawdę na sytuację, chociaż to się oczywiście bardzo różnie dystrybuuje, by bez względu na mannę sytuację materialną w stan ekonomicznej to to właściwie to nic to poruszanie się w obszarze właśnie o braku inne wymiaru jest wybudowane w ogóle myślenie na temat przeżywania siebie, bo cóż można, by jeszcze długo o tym, szczęściu, ale mam nadzieję wrażenie, że daliśmy w sposób skondensowany taki taką wykładnię tego co myślimy na ten temat zalecamy ostrożność w każdym razie jeśli chodzi o obcowanie z tą ideą i raczej brałbym przykład z mieszkańców i mieszkanek nowego Orleanu aniżeli z różnych trenerów szczęścia, którzy obiecują nie wiadomo, o co i w zasadzie chyba realnie mogą tylko jeszcze bardziej wpędzić w frustracje, ale nie róbmy tutaj takiego zestawienia, że jest to dobry świat Luizjany i Wilk straszny świat wszelkich innych wartości nie mają tak nie powiedziałem, ale powiedziałem, że po prostu raczej bym brał przykład z tych ludzi ani z jak najbardziej funkcjonujących na rynku trenerów szczęścia i techników szczęścia, którzy właśnie oferują swoje wątpliwe usługi niekiedy za bardzo duże pieniądze pięknie grają na ulicach ci ludzie i trudno zaprzeczyć doświadczeniu intensywnej radości, kiedy się tego słucha, ale też bym tak jakoś nie chciała ich za bardzo romantycznie niejedno tam jest oczywiście przecież widzieliśmy to na własne oczy straszna bieda straszna no też przestępczość oczywiście realne, ale jesteś taki nasz głos smutne bardzo jest dużo ludzi uzależnionych ne jest mnóstwo ludzi bezdomnych którymi się nikt nie interesuje no wygląda to bardzo drastycznie momentami, a to w ogóle stany Zjednoczone są krajem kontrastów, a w Luizjanie te kontrasty są chyba jeszcze silniejsze niż na, gdzie indziej na różnych poziomach jeśli chodzi o tę biedę i bogactwo np. sąsiadujące ze sobą dzielnice 1 właściwie wyglądające jak slamsy na drugie jak niesamowite po prostu piękna Ogrodowej willowa przestrzenie z domami w Starym stylu południowym przez takie kontrasty jak no właśnie ludzie bogaci zdrowi wysportowani sobie świetnie ubrani, a zaraz obok jakaś masa krytyczna ludzi bezdomnych ciężko chorych uzależnionych przez kontrast Krajobrazowy no bo to jest też stan, który jest bardzo nam bardzo prawicowy w trybie amerykańskim Tea Party ma tam dużą dużą duże poparcie zawsze tam Republikanie wygrywają i często inaczej wynika z tego m. in. te wynikają bardzo liberalne przepisy jeśli chodzi o eksploatacji środowiska naturalnego, więc sam stres najbardziej zanieczyszczone stan to kolejny wskaźnik jeszcze do zestawu wskaźników o najbardziej zdewastowanej przyrodzie środowisku, a przyroda jest tam po prostu piękna te bagna mokradła są niesamowite zupełnie, więc się jedzie i przejeżdżać będzie z takiego krajobrazu absolutnie jakieś niesamowitego baśniowego, gdzie są mokradła mnóstwo jakichś niezwykłych zwierząt aligatory pływają i zjadają pianki marsz malało, bo tamci ludzie, którzy na łódkach prowadzą wycieczki to rzucają, ale Gawron pianki marsz ma na to bardzo lubią podobno wtedy chętnie podpływają przejeżdża się do dekoracji z mat maksa po prostu z jakiegoś post apokaliptycznego thrillera, gdzie są jakieś monstrualne fabryki nie wielkie kominy, z których lek. Smoła się leje w niebo i t d. to rzeczywiście robi jakieś niesamowite wrażenie jednak aligatory zjadające marzną to także z apokalipsy Ofelii w ale są wtedy szczęśliwa może aligator, który zje piankę marsz ma od razu się lepiej czuję w tym tak tak jak Amerykanie uśmierzające ból jako czegoś nie możemy przed tą Ameryką uciec nie właściwie nie można tego nazwać dążeniem do szczęścia, a może można na skalę masową eliminują cierpienie innym na to sposobem oprócz Pogoni za szczęściem jest po prostu unieważnić ganić, czyli minimum myślę o kryzysie opioidowe myślano, że w nadużywaniu leków różnych substancji, czyli o tym, że też na świat możność znieczulić Jeża, że właściwie w pewnym sensie być może pewną tendencją przy rozpoznaniu, że coś jest nieosiągalne albo pewnym kolejnym etapem jest tak naprawdę pogrążenie się w znieczuleniu, a ich w stanie takiego jednak powiedzmy, że jakiejś części Bernacki wobec napływu tych imperatywu w wartości tego co jest narzucane tego, że pewnych wyobrażeń, które on wyższą tak intensywnie obecna w tej kulturze no cóż bardzo dziękujemy przypominamy też audycje wydaje Bartosz Dąbrowski no i że mamy maila nasze wewnętrzne konflikty małpa to krok KSM bez żadnych znaków polskich przystankowych z Hampshire i Magdaleny Czyż nie nie to nie tym razem to z poprzednim razem była presja ugryzła język w porę, chociaż i tak się wydało wszystko do usłyszenia do usłyszenia podcast psychoterapeutyczno filozoficzny tynku na tor docenta w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA