REKLAMA

Dubaj - miasto szejków pogrążone w kryzysie

Data emisji:
2019-05-16 13:00
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
24:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

łączenie ich recykling Olsztyn Górnik ranny w 13 na 7 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu prof. Adriana Łukaszewicz z katedry ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego dzień dobry dzień dobry spróbujemy uraczyć państwa opowieścią dość zaskakującą w swojej treści, albowiem w Polsce mało się o tym, mówi, że 1 z synonimu właściwie w rozwoju gospodarczego sukcesu gospodarczego bogactwa, czyli miasto Dubaj Zjednoczonych Emiratach arabskich pogrąża się coraz Rozwiń » większych kłopotach gospodarczych to mniej więcej od grudnia ubiegłego roku widać coraz wyraźniej no tak, ale tutaj jest w morze słowo wstępu, owszem, wielu Polaków jeździ do Dubaju i ciągle się fascynuje wspaniałymi wieżowcami rozwojem shopping molochami plażową Palmą, notując wiele razy strzelał konsul szalał z konsumpcją natomiast zbierają się na Dubaju model chmury i to jest bardzo przykre jest symptomatyczne Dubaj był pierwszym regionem w Zatoce Perskiej mogą nie państwem fragmentem Emiratów arabskich 1 z Emiratów, który wkroczył na zupełnie nowe drogi wyznaczał nowe zupełnie szlaki dla regionu w jaki sposób uciec od ropy naftowej notabene Dubaj nie miał własnej ropy naftowej, więc nie za bardzo miał przed czym od czego uciekać w 2 w jaki sposób rozwijać się w alternatywnie rozwijać jakieś inne kierunki aktywności i odniósł spektakularny sukces potem reszta krajów znowuż skrajnie kraj z emiratu Abu Zabi w kata areną dzisiaj Arabia Saudyjska postanowiły trochę naśladować modelu w Dubaju i wdrażać podobne rozwiązania czy jakby to było tak doskonały tak doskonały wydawało się projekcji patent na sukces w tych warunkach klimatycznych w tych warunkach demograficznych i tych warunkach nasycenia kapitałem, a brakiem nasycenia całą resztą czynników produkcji, czyli nie ma po kogoś sięgnąć nie ma wody nie ma odpowiedniej ilości terenów dostępnych poza pustynią w związku z tym co robić w takim kraju, który akurat takie ma uwarunkowania brzegowe nieskończoną ilość kapitałowa do tego mało co ta nieruchomość no właśnie tutaj sobie wymyślono cały model rozwojowy nieruchomości tak, ale nie wiem czy są one być początkiem czy końcem pierwsze elementy pierwszy historycznie biznes Dubaju to był port wielki port kontenerowy trzeba, ale Ali, który rano ogniskował handel w regionie w PRL potem stwierdzono, że skoro on nic nie ma, ale nie jest to mamy nie, ale może mieć turystów, bo mamy plaże mamy wodę co prawda pół roku jest tragicznie, ale pół roku jest przyjemnie, więc przez pół roku możemy znaleźć się całe rzesze turystów spragnionych słońca wspaniałych ciepłych wód do plaży pięknych akcjach w pustym turystyka, żeby rozwijać turystykę to można połączyć z lotnictwem, bo przecież jakoś tych turystów trzeba przewieźć do naszego kraju w związku z tym linia lotnicza, ale jak już mamy linię lotniczą to może w Dubaju z stwórzmy porty przesiadkowe, czyli koncepcja zbudowania wielkiego schabu z, a on jej wykorzystania naszej linii Ammann po to, żeby przyjechali ludzie do Dubaju i odwiedza nas zostawiali pieniądze w naszym kraju, czyli mamy cały sektor hotelową gastronomiczną usługowe tak ciągnąć turyści czegoś potrzebują przyjadą, a z drugiej strony mamy turystów, którzy przemieszczają się, używając naszej linii międzykontynentalny, wykorzystując port Dubaju w UE, czyli 2 biznesy lotnicze do tego dodamy jeszcze 1 biznes w postaci Cargo 3 i przywozimy towary drogą lotniczą i do tego opieramy się nad oczywiście ci turyści wymagają mnóstwa hoteli ludzi do obsługi biznesu, który się rozkręcają wymagają ludzi do obsługi man własnych ludzi nie mamy, więc ściągamy milionom ludzi jej do pracy tak nazywa ogniskową wykwalifikowanych no to oni mają wykonać po prostu co mają wykonać, ale cały pomysł na Dubaj opierał się na tymże tworzy miejsce spektakularne adresowane do bardzo luksusowych klientów adresowane do ludzi z zatoki i adresowane do białych ludzi Zachodu a, że to jest kluczem biały człowiek plus oczy albo w odwrotnej kolejności bogaci Arabowie zatoki plus biali turyści albo eksperci, czyli obsługa w wszystkich inwestycji kadra menedżerska tutaj ogromne nasycenie kadry menedżerskiej z specjalistów z Zachodu, ale to co jest ciekawe prawda, że nowe wydawałoby się zrealizował ten pomysł, który był w 1 z najbezpieczniejszych, czując rysują się do lutego, a Marka towar do klienta do klienta, który jest bogaty w jeździe Zarabie stanie na klasie średniej, bo to jest wypłukiwane niedobre są tak szybko zbywalnych, o co tutaj można takiego zaproponować tylko właśnie w dobrach luksusowych pani już wszyscy Piotr z w tej chwili się bardzo mocno to zawiesiło, bo on można powiedzieć, że na tej strategii biznesowej, którą tu przed chwilą zaprezentowała bardzo spójne jeszcze dodają mu usługi finansowe 3 ligi udała się z i solidny w tym usługi bankowe na islamskich usługi i finansów islamskich to wszystko działało jak w zegarku, ale doszli lokalni konkurenci w i Dubaj straciło tutaj no tu prymat 3 Klima to może jeszcze utrzymuje ale, ale już nie jest sam na rynku długu nie ma w związku z tym swego rodzaju zysku nadzwyczajnego z tytułu bycia monopolistą w ramach danego projektu biznesowego w mojej teraz, jaka była sekwencja mam mniej więcej można sobie spróbować odtworzyć pokazać, że konsekwencje w pierwszy element to było załamanie cen ropy naftowej przyszli to mniej więcej to nie rok to już jest parę lat, kiedy ceny mniej więcej po czternastym roku ceny zaczną spadać w momencie, kiedy zaczną spadać ceny ropy naftowej przestają przyjeżdżać bogaci Arabowie zatoki, bo ich już nie stać w pierwszy pytanie to kto będzie mieszkał w luksusowych hotelach i kto będzie kupował u nas apartamenty pojawia się ograniczenie dochodów, a tu warto wiedzieć, że nieruchomości są budowane zarówno przez sektor prywatny, jaki przez wielkie firmy, które się znajdują w rękach państwa i są źródłem dochodów tego państwa państwo, widząc kurczący się dochody mówi, ale my tutaj będziemy racjonalizować stronę dochodową wprowadzany podatek VAT ten rok to jest właśnie w euro Mont operowanie w ramach wnuk z naszego punktu widzenia śmiesznego podatku VAT but aż głupio mówić, a dla nich jest to szok i 5 % no może też, o czym mowa jednak dla tamtej strony jest to istotny was zamianą źródła OZE w zamiast dopłat podatki absolutnie nie znalazł w Lalikach takich jak tak w warto powiedzieć, że na fali popularności dołączył mniej więcej połowy piętnastego roku ceny nieruchomości cenę życia w Dubaju szybowały jej Dubaj był traktowany jako jedno z na jej droższych nic na świecie jeśli chodzi o zakup mieszkania, jakie o utrzymanie w adresowanym w związku z tym do elity wolą byle kto sobie tam nie mógł pozwolić na pana życie w tym mieście co przyciągało do rozmaitych celebrytów, żeby pokazać swój status im, że stać ich trzymał mieszkaniec domu na Nana na wyspie w w momencie, kiedy gdzieś budujemy budujemy budujemy, bo budownictwo z kołem zamachowym gospodarki tak turystyka, ale dla tych turystów cały czas budujemy w końcu okazuje się mamy popyt i podaż podaż robi za dużo względem popytu ceny zaczynają spadać tutaj zatrzymamy wracamy po informacjach o włączenie ich w różnym od gór aż 13022 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu profesora, gdy Adriana Łukaszewicz z katedry ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego my wracamy do tego pytania co się zaczyna wdzierać się z ubojem po tym, jak zaczęły słabo zaczął słabnąć ten rynek nieruchomości przede wszystkim zyski z roku Malec zyski z ropy co się przełożyło na to, że firmy Malec dochody państwa, bo zyski z ropy to Abu Zabi, ale dochody państwa, które państwo czerpało z np. turystyki i zatoki Perskiej zaczęły spadać po tym, zaczęły spadać dochody z nieruchomości, które nagle z jedno pękła bańka spekulacyjna na rynku nieruchomości ceny zaczęły spadać deweloperzy zaczęli ponosić bardzo istotne straty firmy, które skonfrontował się z rosnącymi kosztami, bo również rosły tak koszty plus VAT dla działalności gospodarczej zaczęło obniżać zaczęły redukować wynagrodzenia ekspatów, czyli tych zachodnich ekspertów zachodni eksperci jak odkryli to jest klucz 3 gole 3 do zrozumienia problemu jak zobaczyli, że ich dochody zaczną spadać to zaczęli myśleć w taki sposób zaraz, ale co tu państwo nie oferuje się przestają oferować dochody to co innego oferuje to ja sobie znajdę inne miejsce, gdzie są może wysokie dochody jeśli coś dodatkowego, a może znajdą miejsce, gdzie jeszcze dadzą wyższe dochody niż tutaj w związku z tym z mamy może nie sodu są eksponatów tych tych, na których się opierał cały rynek aut, ale były np. firmy przewozowe informują, że znacznie więcej firm znacznie więcej mogą przeprowadzać z Dubaju dokądś niż przeprowadzek do Dubaju w teraz ci z kolei eksperci przyjeżdżali całymi rodzinami nagle szkolnictwo, które było też takim oczkiem w głowie zaczyna odkrywać, że nie mam żadnego koła rozwoju naszych sił wszystko rozwija biznes się zwija się tam jest bardzo dużo szkół zagranicznych Chomy zaczną się zastanawiać czy był stół czy może więcej następna kwestia pęknięcie bańki spekulacyjnej wywołało załamanie na giełdzie giełda w Dubaju przeżyła spadek w ciągu 1 roku notowania 25 % od czternastego bodajże roku straciła połowę swojej wartości co z kolei pokazuje, że jeśli myśleliśmy wprowadzać firmy na giełdę w Dubaju to może to jest zły kierunek może to lepiej tutaj dzisiaj nie lokować w coraz więcej firm przenosi się czy myśli o przeniesieniu się z Dubaju w inny region, a to się pojawia konkurencja, bo nagle Arabia Saudyjska cokolwiek czy jest lubimy czy nie lubimy jak oceniamy abstrahuje MF chce wtłoczyć ogromne pieniądze w gospodarkę, więc jest kapitał tam jest dosyć ciemno stosują one pieniądze na rachunek ekonomiczny mówi Okaj ci dają więcej koszy przenosimy obok do tego mamy bardzo w sumie skuteczną konkurencję z ostrą Kataru i katar 6 część klientów przechwytuje od Dubaju do tego jak patrzymy dalej dzieje się bardzo źle z modelem biznesową modelem turystycznym czy tego biznesu turystycznego Otóż może jest taki to jest bardzo mną taka konstatacja może smutno, że może ten był bali się w którymś momencie patrzy może już z tym ci co chcieli przyjechać tu przyjechali, a inni może sobie pojadą winne miejsca i że może tą drogą nie pociągniemy za wiele dostrzeżono, że przyjeżdżają klienci mniej zasobni z cieńszym portfelami ich związku z tym kogo składać do hoteli pięciogwiazdkowych i oni zostawią znacznie mniej pieniędzy z Dubaju w związku z tym przemysł Hospital i tych transakcji nie przemysł sektor Hospital w tym 3 hotele restauracje odkrywają zaraz, ale myśmy stracili klientów straciliśmy dochody jeśli jesteśmy z zewnątrz to może przenieśmy się, gdzie indziej, a jeśli jesteśmy z wewnątrz NATO, by przyszły ciężkie czasy dla nas, czyli wszystko się zaczyna po kolei, jakby nakładać, gdy wszystkie przyczyny 1 na drugą i zwielokrotnia się do tego co na pewno przyczyniła się strategia Emilia AIDS, bo i jak się zajmowałam porównaniem linię milicji katarem lub rejs jej Niewiem czy państwo wiecie, ale bilety do Dubaju było mniej, więc o połowę tańsze niż bilet do Doha w Doha jak się chce używać kata, ale złe są o wiele łatwiej i taniej jest dolecieć na koniec świata przez kochani doleci do Doha cena do Doha potrafi być, ale taka jak za cały dystans między nie wiem Australią, a Europą to jest bilet do Doha Emira i zdawało bardzo tanie ceny biletów, że nakręci turystykę, ale jak już są tanie ceny biletu to przyjeżdżają tam turyści, kto przyjeżdża ludzie mniej zasobni w tym jak mam promować nasz biznesowy model miejsca luksusowego na miejsce ekspatów pojawili się Azjaci pojawili się, owszem, bardzo wykwalifikowani Hindusi Chińczycy oni będą robić to samo co biały człowiek z Europy tylko, że 13 stawki każda firma dokupi powiemy o te z obniżką kosztów to ja biorę sobie teraz Hindus sali i oszczędzamy ogromnie na rynku pracy tylko, że teraz ten hinduski nie kupi tych rewelacyjnych nieruchomości dom na wyspie obok mnie stać, bo tyle nie zarabianie będzie uczestniczył w luksusowej konsumpcji, a jeśli, bo przecież miraże Dubaju nie opierał się nalot robotnikach, a cudzoziemskich, którzy zarabiali grosze oni mieli być niewidoczna ani zjeżdżalni nie denerwować siedzieli gdzieś się z poszanowaniem zaś mówią Diana wolna jest do nich to to też tu są pewne postępy czynione tam władza odwracają Oreo wprowadzono regulację, żeby poprawić warunki, ale to przecież nie to grupa tworzą popularna dziś budowała w Dubaju, ale nie tworzyła Michała Zioło luksusu, bo oni chodzą po ulicach kupują tak oni mieli zbudować się usunąć natomiast jeśli odejdzie grupa luksusowa niemal tyle osób zatoki i nie ma tych ludzi Zachodu, a przyjadą jacyś, którzy dostaną 13 pensji to my już nie będzie mówić jesteśmy miejscem luksusowym do tego paradoksalnie mówiliśmy już wielokrotnie o sankcjach nałożonych na katar Otóż okazuje się, że patrząc z dzisiejszej perspektywy katar sobie fantastycznie sankcjami poradził i można powiedzieć właściwie go z sankcji nie dotknęły, a prawdziwą ofiarą sankcji zdołali, dlaczego Dubaj, dlatego że po pierwsze, Dubaj ma port port nałożyły embargo na handel z katarem dzisiaj port Dubaju odnotował straty zmniejszenie w ogóle wolumenu obrotów przez służby, czyli klientów Sony ten ruch tak do spalarni ruski generał został wyeliminowany do tego sankcje na Iran wyeliminowały ruch z Iranem też mieli kontakt z Iranem więc, gdyby poród pada tak linie lotnicze nałożyliśmy embargo na przeloty do Kataru czy na przeloty katarem były z komunikacji katar zatoka, ale ogromna ilość ruchu między tymi państwami odbywała się przez wykorzystanie podwójna lotnisk w Dubaju i ducha, a oznacza to, że nie tylko katarem Luiza zebrał cięgi, ale Emira i zebrało się dzieje obydwa porty te zebrały cięgi do tego mamy wycofanie kapitału w katarskiej z Dubaju w no można powiedzieć, że i ich Cup, czyli port lotniczy IMI rajcy i port kontenerowy straciły to są te filary dochodowe w Dubaju, ale w tym momencie Dubaj no razem z Abu Zabi ogłosili, że może tutaj jakieś kontakty będziemy mogli nawiązać z katarem, ale z kolei katar potraktował kwestii ambicjonalnie mówi, a po co nam korzystać z portu w Dubaju my już nie chcemy my już mamy swój portfel mam kontakt z Romanem do tego, by zamiast to jest Energi jest atomizacja absolutnie absolutni dzisiaj Dubaj rajem na, by rozwój Dubaju jest ciąg miliony przez Expo 2020 ogromnej inwestycji ułożą znowu z nieruchomości pytanie, kto będzie w nich mieszkał, żeby przygotować kraj na Expo 2020 pytań jest, a co po Expo, bo nie ma kolejnego silnika wzrostu nie widać już bańka rośnie kolejna bańka do tego w co jest w ogóle już się, jakby gwoździem do trumny Dubaj ma bardzo duże zadłużenie, ponieważ państwo większość tych inwestycji z nieruchomości robił przez wypuszczanie obligacji zbieranie pieniędzy na zewnątrz i w najbliższych 3 latach Dubaj musi oddać 30 miliardów dolarów sama łącznie w jakiś tam w perspektywie nie bardzo odległe do zwrotu 60 miliardów dolarów i wszyscy mówią, że to jest niemożliwe, żeby oddał, bo nie ma pieniędzy w związku z powyższym będzie musiał będzie musiał albo zbankrutować albo dostać znowu wsparcia Abu Zabi tak jak przy kryzysie 2007 roku linie lotnicze ogromne sukcesy Emira i z pierwszej linii za to co wszyscy ich naśladowali jak już ładnych parę lat temu zadam pytanie, ale jak to jest możliwe, żeby była rentowność jak porty są gigantyczne haubicy 100 km co 200 km jest citroen czy ona jest u no dobrze dzisiaj z Google wykańczają konkurentów Alma koniec osią siebie wzajemnie wykańczać coś się trochę coś się trochę spełniło, ale dzisiaj mamy otoczenie Chaba mi tam jest nasycenie pełnej do tego dążą do pojawił się kolejny ranking jak w tym stadzie już krążących opuszczonych wycinków regionalnych w postaci Stambułu portu Stambuł, który właśnie został oddany z ambicjami zgrabnie z wszystkich tych chamów regionalnych bez jeszcze lepiej jeszcze doskonale położone niż tamte porty, bo np. połączenie Europa Stambuł wymaga on samolotów w błąd tylko i wyłącznie wąsko kadłubowych nie trzeba wielkich, które spalają ogromne ilości paliwa żaden port ze łzami z Emiratów albo znad zatoki żaden port nie może obsłużyć działa od włoskich samolotów Emilia i co kupił ogromną ilość sorry mamy dominuje w jej Flocie jest Polak 380 jak słyszymy w 15 lat samoloty już po 15 latach już są właściwie złomowane, bo nie ma ani dalszych chętnych jest 2 pierwszych, bo samolot, którym nie znajduje nabywcy i teraz wisi w prawie cała nasza Flota opiera się o tym, samo o ten model samolotu, a prawie cała no nie wiem 70 proc powiedzmy, a mają ponad 100 już sumiennie nie chcę tu szafować liczbami 120 kata reż Louis ma chyba 1015 to jest różnica w pomyśle biznesowym można rozliczać się pani nie spodoba zaraz skończy się nam, czas więc musimy przynajmniej słowo o konsekwencjach tego kryzysu chronologii sekwencje z tego kryzysu są w jam to działa smutne, bo one i nie mogą być przestrogą dla wszystkich sąsiadów nie idźcie tą drogą to gdzie ja staram się znaleźć jakąś poradę czy coś można innego robić odnieśliśmy wielki sukces państwo powinno szukać jakichś nowych lub, jeżeli gdzieś jeszcze coś nowego zaproponować Atu mamy powielanie tych samych schematów, bo one wypaliły w przyszłości tylko jeśli porównamy, że mamy w byli mieliśmy 1 kort kim byliśmy jedni jedynie sportem, a dzisiaj po stronie arabskich państ w jest 8 portów w pawilonie 4 porty mam 12 i my jesteśmy 1 z 12 to nasza pozycja jest zupełnie inna niż latem 20, kiedy byliśmy głównym portem jeślibyśmy pierwszym chamem pierwszą linią lotniczą mniejszą przewagę nad resztą i tutaj niestety on, że nastąpiło uśpienie czujności władz Dubaju jak widać tam czują się z całą czasu uśpiona, bo właśnie on ze mną ogłoszona jakiś czas temu że, żeby myśleć przyciągnąć kolejne partie turystów zachwyconych nie wiem cudami techniki nie wystarczy Burdż kalifa, bo jest już ani skali za mało atrakcyjna należy wybudować wyższą, a ich zbudować największy shopping MOL na świecie i w tym momencie w nadzieja, że ludzie przyjdą, ale nie ma w coraz większą megalomanię brniemy już nie chwyta, a pieniądze, a możliwe, że już siły z jest po wszystkim może już po prostu moda przychodzi i 3 kim zasiedlić co zrobić z tym krajem na czym zarabiać pieniądze trzeba nauczyć się twardo konkurować tak twardo twardych realiach, gdzie nasi konkurenci są co najmniej tak krótko tak tak silnie jak myli i ich łącznie nie mamy tej dominacji nad nad rynkiem nie kontrolujemy wszystkiego dziękuję bardzo rozrabiała Łukasiewicz z katedry ekonomii Akademii Leona Koźmińskiego była ze mną w studiu wynosząca 37 zaś na informacjach o włączenie ich różni od Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA