REKLAMA

„To, co wydarzyło się w szkole w Wawrze, mogło mieć miejsce wszędzie. Agresja pojawia się u każdego dziecka. Brakuje ludzi, którzy potrafią wtedy zareagować i pomóc”

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2019-05-18 08:00
Audycja:
Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
24:36 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ósma 8 Karolina Głowacka przy mikrofonie w czwartek na muzułmańskim cmentarzu tatarskim w Warszawie odbył się pogrzeb nastoletniego Kuby zamordowanego w szkole przez swojego szkolnego kolegę Emila do tej tragedii doszło na korytarzu potem wstali od fizyki oczywiście nie będziemy tutaj w radiu TOK FM rozstrzygać się tego konkretnego przypadku, gdy sprowadza śledczych nie będziemy rozstrzygać kto, o czym wiedział czy mógł lub nie mógł zapobiec chcemy porozmawiać w ogóle o Rozwiń » przemocy w szkole jak reagować na agresję jak rozmawiać z uczniami zastraszany i tymi, którzy zastraszają czy nauczyciele mają czas i narzędzia, żeby nie zajmować się takimi sprawami jak wreszcie reagują rodzice, którzy np. słyszą od nauczycieli pana pani syn czy córka zachowuje się agresywnie czy są w stanie to przyjąć jest z nami pani Katarzyna Nowak Zawadzka dzień dobranoc dobry pedagog szkolny w szkole podstawowej z oddziałami Integracyjnymi nr 87 imienia słynnego pułku piechoty armii krajowej Garuch nauczycielka roku 2015 co się dzieje w szkole w Wawrze psychicznie mentalnie jest dziećmi z nauczycielami po takiej tragedii jak podkreśliła, że do tego zabójstwa doszło właśnie na szkolnym korytarzu później w sali szkolnej czy w takiej przestrzeni absolutnie codziennej nawet nie było wcześniej za rogiem gdzieś w ciemnym zaułku tylko tylko ta przestrzeń podstawowa została tak tak naruszonej jak się mają zachować nauczyciele psychologowie w takiej sytuacji to fachowcy z wami pani pytania co się dzieje no i latami pracujemy kasę tylko wyobrażać, jakimi emocjami każda grupa, w jakich emocjach jest teraz zarówno nauczycielom uczniom, jakie rodzice inną przestrzeń, która teoretycznie wydawała się bezpieczna stała się przestrzenią, która może zagrażać każda przestrzeń może zagrażać przestrzeń wokół domu i okazało się, że w szkole również nie jest bezpiecznie, że są też teraz żoną żona uczniowie, którzy tam swą wymagają również przestrzeń na to, żeby dogadać, żeby przeanalizować pean z żoną, że oni możliwość realnej mieli możliwość przeanalizować tego co się dzieje w jego głowie lekcję muszą się odbywać zapewne tak jest, ale większość rosło trzeba będzie poświęcić mu też stworzyć takie możliwości, aby każdy uczeń, który tego potrzebuje mógł porozmawiać obawiam się pan Maciek czytałam noża są tam psychologowie są osoby przeszkolone, które taką przestrzeń tym uczniom będą dawać wyborcze też pisała o tym, że nauczyciele no nie gonią z programem w takiej sytuacji czyli, owszem, lekcje się odbywają, ale należy tylko w momencie, kiedy trzeba rozmawiać to co toż to, że rozmawia, bo to przecież jest to oczywiście tragedia dla węgla dla rodziny Kuby to jest trend nie ulega dyskusji, ale to przecież musi zostawić ślad w kolegach koleżankach w szkole na pewno każdy teraz się zastanawiać co, gdzie wszystkie plotki są, kto wiedział, że to SMS-y do innych zamordowanego Kuby z groźbami, kto co wiedział czemu zapobiec czynię tu wszystko się kotłuje w głowach pośród taki proces jak w każdej elektryki procesja po jak w żałobie także doszło na kilka etapów Ernst, a innym dać im mocniej związani z tłuczniem drodze gdzieś dalej, ale to musi nastąpić także musi pojawić się ten czas takich pytań tak, dlaczego co się wydarzyło się tam w głowie Annie trzeba sobie będzie znaleźć winnych samemu się z tym skonfrontować dla dzieci dla młodzieży przy takich konfrontacjach potrzeba osób dorosłych potrzeb osób dojrzałych przez rząd nauczycielami w nosie tym miażdżyć rodzice się powinni z tym zmierzyć i szukamy winnego nosiłam go poza działo się tak i teraz trzeba w wyniku tych dramatycznych sytuacji poszukać rozwiązania na dalszy czas wiele pytań nie dotyczy noża, skąd się w rękach ucznia w szkole publicznej może być nóż jak to się stało, że rzecz została złapana powstrzymana równie dobrze mogło to być cerkwiach względem rządu mógłby być scyzoryk tam też jest już, że to pamiętajmy o tym, że złapano, kto ma do tych plecaków zaglądać tak ciemno na tym polega, że mamy kontrolować te dzieci przez cały czas pokazując, że nie mam do nich zaufania nie o to tu chodzi wszystko może być narzędziami, które może uszkodzić tak jak ja mówię największym narzędziem, które uszkadza jest bardzo ostry język nie wyrwiemy tego dzieciom i powinniśmy o tym, pamiętać w ogóle, by to taki okres rozwoju dzieciaków żona się fascynująco rywalem każdy sensor służy zdrowiu do wielu czynności na torze stało się narzędziem do zabicia kogoś to jest to pokierowała głowa tak oraz zdarzających się niebezpieczne sytuacje, że uczniowie grożą np. ostrym narzędziem komuś grożą one czynom wypowiadają tak raz na taką sytuację, że ostatnio na taką sytuację także ten uczeń miał fundusz pochwalił się tym wychowawczyni oszczędzał wiele wiele miesięcy pieniądze na dno na ten sprzęt odzież buty jego marzenia tak, aby w takich emocjach, że przy nim zdążą szkoły w momencie, kiedy chcieliśmy poprosić go o zwróciła zastanawiam się potem czy ten nóż RM mógł zrobić komuś krzywdę musieliśmy go przejąć czy to, że nagle zdarzył się z tym, że chcemy go odebrać to wywoła agresję tak tutaj można, by to było analizować uczniowie i tak grożą już poza biją nas wszystkich tak jak się zdenerwują statutu szkoły z powietrza nienawidzę cię twoja mama twój tata są objawy takie frustracja nieumiejętność poradzenia sobie z tym drużyna wciąż kuszą, która jest trudna dla dla dzieci młodzieży, bo oczywiście kolejne pytania są takie, gdzie byli nauczyciele czemu nie reagowali czy widzieli czy nie widzieli, że dochodzi do tych gróźb wobec wobec Kuby 333 nie wiadomo czy czegoś tam dowiedzą po drodze śledczy no no właśnie i spanie doświadczenia jak to jest, kiedy słyszy pani np. że ktoś wysadził szkołę tak mają zwykle się zakładać, iż nic nie dzieje na potem ktoś np. zrobić coś coś większego znaczenia jak nauczyciel ma sobie radzić z tymże tych słów pada wiele jak zauważyć, że coś jest realnym zagrożeniem, a złość tylko tylko badanie, kto jest wiele pytań, które jest w tym pani pytaniach to co mnie gdzieś się z niezrealizowanych ludzie byli nauczyciele nie reagowali, bo ten, kto był w szkole jak wygląda szkolny korytarz jest ona sama siedzących uczniów na korytarzu i nawet jeżeli spełnione trend wyróżnieni przez nie postawimy ich nauczyciele kotwienia przy uczniu inie, przez który namówił go myśli w ich uczniowie siedzą przy toaletach nauczyciel po przeciwnej stronie korytarza załóżmy 20 m dalej w Lotosie stołów w przeciągu kilkudziesięciu nie wiemy sekund może minuta 2 tak procedur czy odpowiadają na to procedury ostatnio to analizowane tą procedurą, którą my mamy w szkole odpowiada na takie sytuacje no to ptak, która miała w rynku na pewno sytuacja odpowiada, ale czy notą odpowiedziałam stworzenia nauczyciel, gdyby wkroczył być może pomiędzy odważna nauczycielka wkroczył do pomiędzy inne tych 2 uczniów kosztowi dualizm jestem tą sytuację teraz głowy, gdyby wkroczył być może 1 cios w dotknął tego nauczyciela czy zapobiegł nie wiem, ale wiemy w jakim anonimową amoku mogą być dzieci nie odpowiem bardzo silnych emocji, które tracą kontrakt Coco kontakt z zasobu naszym gościem jest Katarzyna Nowak Zawadzka pedagog szkolny nauczycielka roku 2015 teraz skrót informacji za chwilę do państwa wrócimy zastanowimy się nad tym szerzej nad agresją, dlaczego w ogóle dzieci przejawiają agresję, o czym to może świadczyć nijak z takimi dziećmi rozmawiać jak rozmawiać z ich rodzicami za chwilę wracam inny akt ósma 21 Karolina Głowacka przy mikrofonie w naszym studiu pani Katarzyna Nowak Zawadzka pedagog szkolny w szkole podstawowej z oddziałami Integracyjnymi nr 8687 dobrze nauczycielka roku 2015 dzień dobry jeszcze raz tym razem rozmawiamy tym poruszony jak wiele osób w tym co wydarzyło się w szkole w Wawrze w Warszawie czynnie zabójstwem dwunastoletniego Kuby przez kolegę szkolnego Emila w czwartek odbył się pogrzeb muzułmańskim cmentarzu tatarskim Kuby natomiast te z innym podkreślam, że my tutaj niczego nie rozstrzygamy tego konkretnego przypadku tylko zastanawiamy się w ogóle nad tym nad kategorią przemocy w szkole na ile mówi się otwarcie o tym co się w szkołach dzieje, a może mówi się za mało słowem czy w szkole w Wawrze działo się coś nie tak czy to szkoła jest jakaś gorsza czy to jest także ryzyko agresji pobicia, a który może doprowadzić do różnych skutków jest w wielu szkołach pani zdaniem rząd powiem tak przewrotnie Jean Reno w taki Wawer jest w każdej szkole może być w każdej szkole tak takie emocje problemy dzieci są w każdej szkole a nie możemy Odrze gniewać się także tutaj, bo po powiedziane, że w gimnazjach, więc jest agresja w szkole podstawowej nie ma agresję agresja jest gdzieś też czymś naturalnym i Real rodzice nauczyciele musimy zdać sobie z tego sprawę w szkole musi być przestrzeń do tego, żeby rozmawiać z agresją sposobach radzenia sobie z tą agresją, ale też powinniśmy zdobywać wiedzę w jaki sposób nie generować tej agresji jest w ogóle przestrzeń, żeby o tym, rozmawiać, bo mówisz po tym, przeładowanym programie o tym, że nie mamy nic czasu on to spodziewam się też specjalnie ciasno też, by porozmawiać czy wyłapać różne zachowania ja myślę, że w przestrzeni oraz, ale i tak, ale jest zbyt mało ludzi do tego, żeby się od 2 przestrzenie i musi się pojawiać na nie wyobrażam sobie, że przechodzi uczeń, która jest jakieś trudne sytuacje takie frustracji i ktoś nie odejdzie od swoich obowiązków mają, nawet jeżeli one są ważne im poświęcić czasu temu uczniowi no i koszt przynajmniej Munster nie może pozostawić takiego uczniom sama go to co dzieje się w Polsce brakuje wielu ludzi oni na wielu stanowiskach jest ogromny problem to nie życzy sobie o pielęgniarkach lekarzom o nauczycielach o psychologach psychiatra hipotecznego do wygrania były też w szkołach np. psychologów brakuje to jest jakby 1 rzecz, że brakuje ludzi, ale też ludzi, którzy chcieliby to robić profesjonalnie albo, którzy mogliby robić profesjonalnie zająć się, że powinno następować koszulka nocna akcja do tego zawodu, a tu ogólnie o nauczycielach, kiedy w szkole może się pojawić przemoc u dzieci w jakim wieku jak to się czy tez jakoś także teksty czas, kiedy ta przemoc jest większa agresja może być częstsze u nas jakiś czas gimnazja były uznawane za najgorsze statystyki moment czy chciałbym, żebyśmy nie niesie ze sobą przemoc agresja, bo agresja dziś z każdym tak od początku urodzić dziecko, a i potem jest w przedszkolu agresja zwraca Kik też coraz większe niezadowolenie chęć spełnienia swoich potrzeb dziecka agresywna krzyczy też nazywana agresją walki to jest jakiś forma komunikatu do rodzica opiekuna czegoś potrzebują przemoc coś jest pewna forma zależności tak jest ktoś silniejszy ktoś słabszy od przemoc ma też różne wymiarami tak sobie o tym, myśli pan to znaczy obiektem przemocy mogą być różne osoby mówi tutaj od dziś postawach ksenofobicznych czacie z uwagi na płacz czy na na orientację tutaj cud to to są Song jest kilka takich obszarów przestrzeni, która warto, by było rozważać tak właśnie, bo nie wiemy, jaki jest tło zbrodni, których dokonał w Wawrze to dzięki nim śledczy w tym zajmują pojawiają się doniesienia dotyczące długów dziś pojawia się doniesienie dotyczące narkotyków natomiast są też pytanie czy mogło chodzić o religię Kuby wspomniałam o tym, że został pochowany na muzułmańskim cmentarzu tatarskim i znów wychodzą są tego dramatycznego w przypadku, ale nic nie rozstrzygając, ale przecież mieliśmy przypadki przemocy na tle właśnie dyskryminacji nastolatków homoseksualistów mieliśmy przypadki samobójst w na trasie dzieje czy nauczyciele pedagodzy są uczuleni na te tematy np. powinni być tak ja też przeczytałam wcześniej powiedział o tym, także na żonę nie chłopiec, któremu stał się ofiarą mógł być dyskryminowane zwrócą uwagi na pochowanie dziś to się też wam nie zrodziło mówiono, że tutaj jest nią sama zaś zacząć zastanawiać taka, gdzie było to zarzewie wstyd, że to dotyczyło wielu wielu aspektów na to, że tak się zadziało nauczyciele powinni być uwzględnieni w UE powinny uwzględniać znajomą szkole dzieciaki, które pochodzą one przy przyjechało do nas z Ukrainy Białorusi i inni są osoby z Wietnamu taki, a one z uwagi na to, że są inne może trochę różne inaczej wyglądają też wywołują pewna takich zachowania u tych, których jest więcej tak spór na zasadzie sprawdzania najpierw, kto to jest tzw. zaprezentują czy on by jednak to coś, o czym będzie w naszym głosowaniu takie testowanie tak czy Wilno stanie się nasz, toteż ta przemoc może być czymś szalenie różna co wiemy co się dzieje w internecie to coś co dla niektórych może się wydawać zabawne, ale taki nie jest, kiedy dziecko wrzuca zdjęcia na portal społecznościowy co jak każdy oczekuje aprobatę mamy sytuację czy n p . takie zdjęcie za każdym razem jest krytykowany to już może powodować problemy przecież duże, więc mamy ZTE to do przemocy rozumie może być szalenie różne spektrum tu nie chodzi tylko o to, że się kogoś pobiją można kogoś nękać właśnie psychicznie chorzy są też, że są osoby są tak sfrustrowana, które mają tak pomieszane w głowie żona muszą wszystko skrytykować są takie dzieci, która na mało, kiedy mówią coś pozytywnego raczej takim negatywnym nastawieniem do życia tak szybko z beznadziejnie to jest brzydkie te kretyńskie i pytanie skąd, więc co za tym zachowaniami kry wlany kryje się za coś groźnego dla Jerzego i nie chcą przyjmować tego, że nastolatki dzieci mogą być właśnie zachowek właśnie w tym pojeździe mogą mieć sens mogą się zachowywać źle mogą być agresorami np. skąd się to bierze jak to odczytywać doświadczył od 2 o czymś dodatkowym coś źle się dzieje w wszystkie trudne pytania świadczy to na pewno o czymś tak no chociażby o długo trwające smutku i Wisłą tak czy jakaś taka frustracja trwa długo to generuje to pewne zachowania tak duża kość projekty swoich na swojego stanu na otaczającą rzeczywistość skoro się czujesz land, czego inni mają się poczuć lepiej przyznać, że tak to młody człowiek dziś wchodzi w ten swój stan 3, przyjmując go jako jedyny i prawne potem to generuje kolejne zachowania właśnie takie trudne co agresją czy przemocą włącznie tek reagują rodzice, kiedy słyszę, że ich dziecko jest agresywny wróg reagują bardzo różnie niektórzy chcą współdziałać zróbmy coś co się zastanawiał się może ja mogę coś zmienić morza z czego to wynika Ano to co do kup krótko to nie da się na to odpowiedzieć, ale są też rodzice, którzy uważają planów domu miasto i innym muzeum jest taki spokojny pewni, że jest to pójdzie sobie na uraz zamknie się w pokoju i gra, tak więc coś jest spokojny ostatnio rozmawiam z 13 letnim uczniem w którymś z operą nie wiem nie chcę nie mam ochoty zadam pytanie czy ostatnio majestatu niż w grudniu to był marzec w czasie świąt tak i pozostawia to dalej bez komentarza częstość rozmawiają tak niż mieczem może trudno było zdania, iż spakuj nie ma tabletki na komunikację nie umiemy się komunikować nie umiemy nie może się nic tak fatalnie, o czym mówić tak, ale mamy z tym ogromny problem się wydaje, że jeżeli, by się komuś się sama Sand i inne korespondują menu mamy tyle narzędzi teraz do komunikowania się, że mamy z tym problem taki plan, żeby właściwy ton komunikacji poprowadzić chociażby wczoraj także mojego własnego podwórka już właśnie mój syn po raz się do tego otrzymał informację od swojego druha w jakiś tam nowość w razie pytam co odpowiedziałeś na to, bo tam tak żmudna w tej informacji z pytań odpowiedziałeś USA czy powinienem dawno powinny tam jest pytanie, chociaż nie ma znaku zapytania, ale jest pytanie o kraj NATO to zrobię to tak, że nie ma takiej kultury komunikowania się, że zmaga się tak w tych mediach społecznościowych i tak w Realu jest to problem to gdzieś się zaczyna tworzenie bezpiecznej szkoły, bo z tego co pani mówi cenie stąd wszystkim monitoringi ochroniarze przy nie wiem jeszcze bramki już szkoła wykrywaczem co jakiś absurd ta, którą rzuca, jeżeli zaczniemy od, a pomyśleć o tym, jaką o narzędziach zapewnienia bezpieczeństwa to po prostu zapewnimy się w co się bez odwrotu bezpieczną szkołą zaczyna się w bezpiecznym domu bezpieczna szkoła zaczyna się we współpracy pedagogów z płytą nauczycielach tak z rodzicami, którzy oddają nam swoje dziecko w k chodzi o to, żeby urealnia dziecinny przyjmować takie, jakie są Spójnia podejmować decyzję o coś, by się nie sprzeczać, kto ma rację szkoła rodzica albo szukać innych powodów, dla których ale powodów wewnętrznych, dla których moje dziecko schowało się taka nie inaczej przeznaczono bezpieczna szkoła nie udało się pani kiedyś dogadać z uczniem trzeba mieć właśnie kogoś, kto młodego człowieka, który wyraźnie agresywny, a udało się jakoś dotrzeć do źródła problemu i spowodować, że ten poziom agresji czyjej spadł też bardzo często zdarza bardzo często czy ktoś tak jak mówi nie ma czegoś takiego jak jedno źródło problemu Bond, nawet jeżeli ono się pojawia na początku to potem mutuje w wyniku takich różnych innych sytuacji któremu, która na na prozę pojawiają się na dany dzień może być jedno źródło problemu tak, bo woda jest absurdalne tak, bo powstała zbyt wcześnie i tak jest źródło problemu nie i mam w sobie tyle złości dystansu do takiego się programem, bo nie mogę dogadać się z rodzicami tak, bo są obecnie takie oczekiwania, które wiem, że muszą sprostać np. wybór szkoły, ale wiem, że to nie jest miejsce dla mnie, ale nie ma jak o tym, porozmawiać z rodzicami mogą oni wybrali łóżko tak udało się udało się nam zminimalizować poziom napięcia na nadane dzień, ale czy to nie wróci teraz nie wiem tak to też nie jest tak, o ile dobrze rozumiem, że inaczej może bowiem łatwo byłoby pewne takich uczniów sobie wrzucić takiego worka trochę poza społeczeństwa, że oto hasło taki patologiczna rodzina cokolwiek to nie zanurzać w no właśnie należy mu nie używam tego specjalnie, bo wiele osób tak sobie może myśleć, a ci to są nie wiem tacy Słowacy czynili pijacy czy inne rzeczy to są ja to wszystko w dużym cudzysłowie, bo biznes sprawiać problemy są bardzo skomplikowany, ale z tego co pani mówi rozumiem, że ta agresja może się pojawiać się i budować dzieci florysta z tzw. nowomowy dobrych domów, że to jest bardzo różnych, żeby było jasne agresja pojawia się u każdego dziecka nastolatka u dorosłego ta odnosi się pojawia wszędzie pytanie jak na nią odpowiemy co z tym zrobimy czy też będziemy się w egzystować przeprasza przeto słowa wobec tego dziecka czy spokojem wycisza na poziom emocji u dziecka ataku zimy nakręcamy się nie swojej agresji w konfrontacji z agresją dziecka na to to będzie kumulować i to jest taki wąż, zjadając własny ogon dorośli powinni stać się dojrzałymi dorosła niską znów takiej konfrontacji właśnie z agresją słowną czy taką fizyczną demolowaniem pokoju przedmiotami z tym, że odpowiedział jesteś taki spokój i podłączanie się po to, by po to, bardzo łatwo się podłączyć do stron ma pani wrażenie przez lata swojej pracy, że jest większy kłopot z Syrii czy ta agresja kosz jest silniejsza 3 część się pani do czynienia bezpośrednio z przemocą wśród uczniów czy to skutek jakoś mniej więcej stały niestety zdarza patrząc na ilość dzieci z diagnozami z pewnymi zaburzeniami rozwojowymi, która wpisana jest agresja tak to zwiększony poziom agresji, aby taka gotowość do podjęcia agresji w wyniku nieumiejętność poradzenia sobie n p . z daną sytuację mogą zaburzenia rozwojowe, jakby powodują, że brak pełnej gotowości takiego konstruktywnego poradzenia sobie z daną sytuację moich dzieci są zbyt agresywna no to od ilości tych diagnoz się zwiększoną powiem więcej czasu rodzice chcą, aby dziecko miało pewną diagnoza, bo to oznacza raz wolniej niż z odpowiedzialności podejmowania jakichkolwiek działań np. przychodzą mówią to w Hiszpanii, choć szkolny zespół Aspergera i myślą o sobie, że to można ma się sprawa i takim stwierdzeniem zrzucają poniekąd z często odpowiedzialność do szkoły skoro im macie specjalistów, a moje dziecko ma zespół Aspergera z powinniście rodzic radzi sobie tego frustracją czy wzmożoną aktywnością na pewno sytuacji, czyli czasami jest tak, że to rodzice są niedojrzali niedojrzali dorosłość często tak bywa dziękuję panie bardzo Katarzyna Nowak Zawadzka pedagog szkolny w szkole podstawowej z oddziałami Integracyjnymi nr 87 imienia siódmego pułku piechoty krajowej Garuch nauczycielka roku 2015 dziękuję głos ma 36 państwo słuchają Radia TOK FM za chwilę będę się skrót informacji, a potem po ósmy 40 łączymy się z dr. Marcinem Adamskim porozmawiamy o sytuacji na linii stany Zjednoczone Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!