REKLAMA

Czeska motoryzacja po II Wojnie Światowej. Oczywiście. Oczywiście, że Škoda!

Data emisji:
2019-05-18 12:00
Audycja:
Zmotoryzowani
Prowadzący:
Czas trwania:
20:16 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Krzysztof Woźniak i oczywiście Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki dzień dobry pani, że dzień dobry panu dziękuję państwu zapowiadaliśmy, że z tym odcinku opowiemy o motoryzacji czeskiej nie nie czeskiej czechosłowackiej not w latach 2 wojnie światowej w Łodzi, ale zawsze zawiadamia, że mówimy jestem główną główną okres rozpatrujemy dla nas sięgamy do tych korzeni, a zatem dostęp do motoryzacji tak dlatego Głowacki i litewskiej czeskiego czechosłowacka była w Rozwiń » okresie między wojnami, ale też na nośnikach, a w granicach nawet nie było no właśnie za to to było wiele aut z wiedzy o VAT, czyli co poradzić z kim zatem żeliwo jest szkoda, bo o tym, będziemy mówić psami do tego zmierzamy to była SKO z węgierska czynnikach ESG DSK była teczka była dlatego, że to obowiązywał tam język czeski oczywiste szkoda było wyznał przed wyzwaniem, zanim pojawiły się samochody, bo w Pile Wizna miasto czeskie powstały zakłady metalowe specjalizującej się w produkcji broni zagłady niezbyt dobrze sobie radził, dopóki nie wykupił i taki pan, który nazywał się Emil szkoda miała jeszcze lat mnóstwo energii bardzo przedsiębiorczy pan przejął zakłady w 1969 roku i ten pan nigdy im Jerzego zakłady będą produkowały samochody, czyli sam Skoda nie wiedział o tym, że będzie 1 z większych w Europie wytwórcą proszę mi wybaczyć, ale trochę szkoda trochę szkoda w podpisał umowę z ustaleniami na dostawy na dostawę broni on produkował Ebrogym, ale w równolegle są z 1 z osiedla niedaleko w innym mieście nazwał żoną Mlada Boleslav przyznam się Skoda kojarzy się na domu bez niego jest nam się z piętnem go zna tę bolesną prawdę, a w Mlada Boleslav powstała fabryka niewielka wytwórnia znowu rowerowe stać jest i zrobili 2 przyjaciele byli 2 panowie o imieniu Wacławie mysz nazywał Vaclav Laurin i był mechanikiem, a drugi, że nazwał Vaclav Klement i był księgarzem książki Fedu, ale w tej nowej wsi Aliora księgowego tak, ale lubi rower pewno lubił rowery i ta fabryka produkowała rowery jest on nazwał Slavia czy taka nasza słowiańska nazwa i potem pierwsze motocykle rok 1800 dziewięćdziesiąty dziewiąty to sukces, bo taki sukces znane od lat są to jednak na tyle duże sukcesy sportowe zrezygnowali w ogóle z roweru, a zaczęli produkować motocykle i samochody i tak powstało pierwsze jest za pierwszy samochód rok 1000 jest chyba 900 piąty 1 dokładnie Wenta pierwszy samochód niewielki 7 konnym i 7 konnym silnikiem w ale te samochody i nogi zyskiwał coraz większą popularność i tu hotel pierwszą wojną światową one były znane stałym lub samochody Laurin klemy niezwykle popularne były w Rosji dlatego Gazeta, gdy otworzy taki wyścig jest Sankt Petersburg Moskwa notował bezdrożami tak naprawdę tak dziś Jarosław przyzwoita miara w miarę przyzwoita droga dla mnie to był bezdroża między tymi wielkimi 2 miastami i proszę sobie wyobrazić, że 1 z takich rajdów dorocznych 9 pierwszych miejsc na rodzaju samochodu właśnie na ich temat Lotosu jest niezły 1 ha wody w zakazane pierwszej wojny zaprzestano produkcji samochodu produkowano broń i ciężarówki także samochodów osobowych, ale nie produkowano 1 lat po wojnie to, że gość jak panowie wiele wiodło, bo pojawiła się konkurencja samochodach znał i bardzo popularne jak kupowana jednocześnie bardzo dużo pojawiło się również fabryki ta konkurencja spowodowała, że zakłady laury w PLN i kremy nie do końca sobie dobrze radziły 1920 czwarta roku strawił ogromny pożar też nie wiemy czy strawił niechcący chcący nie wiem jak to było testowe zdarzały się pożar na zamówienie i te zakłady za bardzo niską cenę za Izbą bezdomni wykupiły schodowe szkodowe ZAKSA zawody pętli zakłady tego zgodnie z Pilzna i one stwierdziły, że tutaj będzie się nadal produkował samochody i wiązano fabryka Skoda, która produkowała broń zaczęła u jako środek u jako obrócił, bo chcą robić samoloty broń była nadal podstawą gorzej, bo to okazało się, że za samochody dobrze się sprzedają na sam poda się lepiej zarabiam nie zna broni w czasach pokojowych i Skoda coraz bardziej szła w kierunku samochodu, a coraz dalej coraz bardziej oddalała od broni zjedzie się obronić ten samochód, który oni tam robili to był Awicenna incognito udało im element był tak, ale i strzelał gemy pojawił się w bok skody ma oczywistą całą zda wspólnie z krajów niektórzy mówią, ale rozczaruje miłośników kultury strzała z pióropuszem natomiast składa doniesienie jest autorem dużo, by dała zgodę, żeby dowiedzieć, kto jest autorem tego loga nie wiem chyba nigdy nie będziemy wiedzieli, ale zaraz potem Skoda podpisała umowę z Hiszpanami i zaczęła produkować samochód szkoda Hiszpanów Luis za młodych panów zamówiliśmy oni już kiedyś miasta była to firma produkująca luksusowe samochody w niewielkich ilościach, ale dość drogie -li no nie tak dawno ma mało osób mogło za wynajem podali sobie pozwolić, ale jest to ideał i pana wizja to było to największy syf wiadomo było to na ile ta Skoda miała wspólnego z tą islamskiej z panią z nazwą wystosowano ZK do innych warunków to znaczy do gorszych dróg w ZK Zmierzch zmniejszono tam stopień sprężania jest ona straciła na mocy, ale dalej był to duży samochód na zawodach tak oczywiście jedno wbił tam ona miała łatwo wejść jako mechanizm na stałe do domu dodawał od razu bardzo mocny silnik jest, że to niebyła tak wielka produkcja, bo tam powstało 100 sztuk i zakłady stwierdziły, że całe było coś zrobi się wtedy pojawia się ta moda ta zapracowała jednak mylne ten Jadwiga pracował nad samochodem popularnym już jest odwaga zaczynał się powoli mrozić jedno jest dodatek do doszła do wniosku, że warto było coś wyprodukować takiego tańszego na co można, by było więcej zarobić i coby było popularniejsze to sposób pojawił się pierwszy taki popularny samochód skodę model 422, który miał niewielki silnik 12 liga 22 konie mechaniczne jeżdżą z prędkością 7080 km na godzinę jest doskonale sprzedawał okazało się, że ci Czesi oczekują takiego samochodu, że te samochody Hiszpanów i za jest eleganckie samochody niż ja nic nie nie niezbyt trafiają ich gusta ZO o średniej interes jest w kieszeni trafi, a jedzenie nie oszukujmy się jedno i wtedy właśnie okazało się, że ta Skoda 422 doskonale została przyjęta i całkiem nieźle sprzedają wobec tego, gdyby fabryka poszła za ciosem, a auta stopniowo produkowała coraz mniej wybroni coraz bardziej wchodziła samochody i w latach 3334 opracowano nową wersję Skoda 420 popular i dobór rzeczywiście dość popularne są trochę wcześniej to chyba jakieś 860 proc w dialog Arena wykładanego jak było jasne, więc bujał w 4282 proc i dużej głowy, żeby to wszystko wiedzieć, ale jak mówią o tych modelach podstawiał wredny podstawowe barwy, które pamięta doskonale 420 popular to taki trick Polski Fiat 500 zlote tak wygląda tak był wtedy stylizacje samochodów i ona też miała te same cechy Zofia 508 to znaczy dość mocne podwozie jest cały układ zawieszenia, bo drogi w Czechach też były średniej jakości te same mielizny parametry techniczne, bo tam też musieli 995 cm w most między muzeami zbliżono Fiat 508 miał wejść za 2 konie mechaniczne podejrzewam, że Skoda miała tyle samo i ta sama APT 9 Hanzel 89 km na na godzinę samochodów połowy lat jest sprzedawany w nas Włosi popular i rzeczywiście był popularny w potem literackiego zmieniono dadzą mu bardziej opływowe kształty do rzeczki ulepszone silniki i pojawiła się Skoda Rapid start Rapid Skoda, która była takim łącznikiem Bosch model Rapid produkowana, bo potem się w czasie wojny popular 1100 produkowano, ale Rapid zaczęto produkować chyba trzydziestym piąty roku i produkowano go Rapida jest bezpośrednio po wojnie, a później pojawiła się zupełnie nowa Skoda, która miała Eugena synowa z wyglądu wyglądała ona wyglądała nowa, ale środek miała ten sam co Skoda popular z czasów wojny to znaczy kabiny pukała za to zupełnie nowej i tył zupełnie nowej kaskady nazywała się tu do kazano cuda i to właśnie jesteśmy w czasach powojennych 1946 roku Czesi zaczęli produkować proszę państwa skodę Superb, która wprowadziła ich na rynki nie tylko europejskich, a potem 1 EURpejskiego systemu okazało się, że wyrasta Scott nawet produkowano składano w nowej Zelandii z Danii i wielu osób zapewne jakoś tam niespodzianką w jakiej czym charakteryzowała się Skoda Tudor tych o dużym ten samochód głowy państwa troszeczkę przypominał rano ze jedno 4 zapał jej jednostek zawał, choć Skoda Tudor właściwie bez oferty TFI wcześniej docent wojną w le też tak tragarze, ale w ogóle realizował czytamy, że po wojnie jaja były przepychanki z lata chwały Francji Daphne Skoda Tudor bessa w czterdziestym szóstym roku teraz dopiero w domy dotarło, że to właściwie rano 4 TV przypomina z kolei budowanie ani dotarł jednak chronologicznie tak analogicznie i był to samochód bardzo udanie tam była połączeniem właśnie niewielkich, ale skromnego wyposażenia z solidnością ten sam układ niż przyjął był przez 6 lat produkowany skody zacofani jak tak pan wie pani za zranienie niespecjalnie przepadam za tą marką wyjaśnia, dlaczego im przyczepić, a zasądzenie za to ze Skoda regularnie zawsze zmieniała swoje modele o prawie, że na modłę zachodnią tak jak n p . Barbórkę był produkowany przez tyle lat tylko w 2 modelach trabanta w modelach my atakowaliśmy ćwierć wieku tego samego poloneza ćwierć wieku tego samego malucha wie jak pasażer poloneza no cyrk, a szkoda, że państwa regularnie zmieniała swoje moda moda, ale nie ma żadnego państwa bloku wschodnim, które by tak dużo modeli dużo zmian przeprowadziła swojej produkcji i tutaj trzeba rzeczywiście czapki z głów przed przed dH, skąd oni mieli pieniądze na takie zmiany w tam Skoda była samochodem bardzo prosty bardzo tani wodą do samego końca produkcji na Warszawa była skomplikowanym takich jedno była większa cało no tak jak i dużo dużo większe, więc z siłą rzeczy władze samochodem droższym natomiast Skoda była prostym samochodem i Skoda sprzedawała się nim, dlaczego od samego poziomu z treści dość łatwo spotu walizką do pochwy dobrze dlatego zdecydowali się na czterosuwowy silnik, bo jeżeli przyjąć jest zgoda z lewej dał wyraz w odnowie do urzędu dotacjami z taką różnorodność proszą też wodoru produkowany do 50 do drugiego roku, a potem weszła Skoda 4401953 roku i miano ją nazwać Spartak jak rasowy dziennikarz w internecie Skoda Spartak od razu być pokazany Grzegorza państwa nasz czas, a tak była nieoficjalna ta Skoda nie mogła się nazwę Spartak, ponieważ firma holenderska, która produkowała uwaga rowery nazywała się Sparta i produkowano rowery Sparta w Holandii i ta firma holenderska fabryka rowerów krótko po wojnie produkowała motorowery i była największym producentem motorowerów w Holandii i wypuściła też niewielką serię motocykli i gdyby nie wypuściła też niewielkie zaś po raz drugi została na motorowerach to sprawa była załatwiona i Skoda mogłaby się gra Spartak natomiast skoro wypuściła z samą umowę, by jednostki spalinowe i to nie takie biurowe podobnego motocykle w sprawie zapewnia Legutko porwał piszę Otóż w roku 2 zapobiega produkcji tych motocykli, ale to wina, ale zastrzegła, iż brak nieoficjalnie zasili, mimo że nie była nazwa taka sama była podobna już też nie udzieli się powiedzieli, że sprawa przegrana jest podobna sytuacja, że państwa była 1 w sumie 19 dwudziestego 2001. wybiegło Włosi firma Fiat chciała produkować samochód, który miał wdzięcznie ludzie chcą widzieć je brzmiącą nazwę i Django ich dzieli nas samochód dingo i wiedzieli AW Francuzi dali im dolega i zrozumienia Reno i dał do zrozumienia, że jest tylko wprowadzą taką nazwę nowy Team proces, bo za bardzo podobna do twingo czyni go twingo tak i Włoch, chyba że przegrali tak Włosi wiedzieli, że przegrają no tak, a tutaj Spartak Sparta Sybis podobieństwa i ich świat wiedział, że przegra to, iż delikatnie rysował chociażby w prasie pojawił się u artykułu Otóż zamówień i tych pojazdów pojawiło się Fiat panda Włosi wrócili do nas do samochodu produkowanego od 7 zlotego dziewiątego roku została radną Joannę to zupełnie co dane i pojawiła się panda drugiej generale data nie jest to, więc ta Skoda Spartak to była 40440440, a także potem pojawił się następny skody gruz drugiej połowy lat pięćdziesiątych Felicja i octavia lub bardzo podobne i one rozsławiły zgodę na cały świat nie tylko Europy w państwa w Cidrach właśnie dochodzimy do tego co się nam powiedział Tusk skody był kupowany nawet w Ameryce kupowane były w Australii kupowane były one w nowej Zelandii nowej Zelandii był produkowany składany nie pamięta ma się ona nazwała, ale jak znam swoją nazwę miały i to było coś niesamowitego to octavia naprawdę podbiła cały świat w tym samym czasie w energię produkowaną właśnie od wartburga, który będziemy mówili i Skoda octavia to, że państwo moim zdaniem była gorsza samochodem jeśli chodzi o wizualizacje bić samochody wartburg 311 był bardzo ładny, ale Skoda miała to przynosi czterosuwowy można powoli wycofywał się silników dwusuwowych i to zamknęło alarmuje w Davos został dosyć długo wzrostowego daleko za nogi rak były one dostały go silnik od golfa, ale całe Niemcy nigdy nie, niemniej nie Gniewa dodaje Szeliga ciągle zastanawia mnie próbuje to połączyć jakoś z z polityką, która w tamtym okresie była niezwykle istotna i blok wschodni z Rosja związek radziecki to i on tzw. notą ten eksport do różnych krajów chociażby do Ameryki, bo to jest bardzo ciekawe oczywiście bez zmian jest tańszy zabieg to nie zginęła broń tak właśnie nie była technologia militarna wszystko co nie było technologią militarną, a były eksportowane rozsławiał komunizm dlatego zawsze milicja takie nazwy takie, że drzemie Polacy mieli świetny pomysł mogliśmy produkować go wielki brak nam zabrania mi zabronił nigdy Rosjanin Mistral jest jedynie w związali się u nas motoryzacji poza tym czterdziestym siódmym, kiedy mieliśmy umowę z wiatrem i tango wiele będzie Warszawa rzeczywiście to wtedy tak, ale po czterdziestym siódmym roku nawet w przypadku syreny sport w Estonii Rosjanie zdecydowali Gomułka nigdy Rosjanin nie wtrącali się dla motoryzacji mówi Jerzy, jakoby tam Ogar czy jest inny w warstwie Beskidy to był świetny pomysł tylko, że nam Rosjanie zabronili jest bzdurą porze państwa, bo Rosjanie, by chcieli, żeby te samochody ujrzały światło dzienne chcieliby, żeby one były eksportowane na zachód i chcieliby, żeby jakaś mysz komunistyczna była reprezentowana przez polską motoryzację dlatego, by ryby oznaczało, że głównym w komunizmie też potrafimy grać przyzwoitego zrobić tak to absolutnie choćby Rosjanie nie zabraniali taką porę, by eksportować je skody octavie n p . z już eksportowane tak jak powiedziałam na cały świat, ale nie jest czekało najwięcej się eksportował skody z poezji skody 120, bo tam w Niemczech to najtańszy samochód ona zgodna z tą SI 120 później k dopełniły dokładnie taką, iż to 5 pełnił taką rolę jak dni, by na początku dwudziestego wieku w Europie Dacia Logan van chipset samochód bardzo tani bardzo prosty, ale jednak dostęp do nazwy i wiele osób w Niemczech kupowało tę zgodę, bo ona była 2 × tańsza od samochodu od samochodu powiedzmy jakiegoś tam rodzimego niemieckiego i szkodzi bardziej udało się ze sportem niż te są polskiemu światu religię nie znam list tej chwili wymiany, ale chyba chodzi, więc 1 też więcej składek od analizy polskiego jak trochę wcześniej zaczęli to robić tak trochę jak nieżyjący już od Boga i dość trafiała na nas, czyli koniec, tak więc zdarza się aktorowi tonery jednak także gwarantuje ich ślady poza tym chodzi Czesi mieli bardziej zróżnicowany po pierwsze, zmieniali ciągle te modele każda inna wykładnia ZUS wydawała się Skoda 105 i 120, dlatego że ona wysłana w siedemdziesiątym szóstym roku, czyli w osiemdziesiątym roku siedemdziesiąty dziewiąty był samochodem nowoczesna naszego ja też Niemcy kubła niszczyli go 70 ósmy roku sylwetka miała ponad 10 lat, a silniki dużo więcej my już nie mogliśmy przebić się tą nowoczesnością szło nam dobrzy 70 czwartym piąte roku później już wie, bo był samochód przestarzały, a tych co chwilę zmieniali model mało tego nawet dany model Miele w kilku odmianach zawsze też mieli sportową odmianę swoich samochodów i Skoda TSI Skoda 120 to tam były też o nas nazwała Rapid bata skóra tak 120 tej sportowej oddal fajnie wyglądała całkiem, więc oni pod od kabrioletu robili przez właz Skoda octavia, który teraz mówimy to za 50 brzmiała odmiany skodę Felicję była felicia to nie ta koalicja, którą państwo jest tylko jeszcze jest ochrona zdrowia 9 lat i bardzo drogie auta Delia sera gouda pozwany wykupił tylko tam Felicja czeska Ceska naprawdę i zdobyła odmiana skody octavii tylko, że kabriolet i dziś państwo to znają polskie kino Toyota Skoda felicia Lidla w świetnym willę za polecam bardzo, bo taki koalicja nie robi Hofmana tego co zarejestrowały m. in . Ogniemi mieczem potop, ale chyba jej Hofman to zrobił bałagan w Sewilli jest jednak o nim kryterium to drogo, że gangster i filantrop taki samochód taki film świetnie wiem, że państwa komedia gangsterska kapitalny polskich firm i tam na koniec tego filmu właśnie główny bohater jedzie taką koalicją Galicją czas może tym mostem Poniatowskiego góry warto na barszcz, aby zobaczyć wiele jest ona 5 lat sześćdziesiątych, choć nie był taki model może działać nowy film gorąco, bo ja polecam gangsterzy i filantropi świetny Polski wie jest samochodem Skoda litania jest tak na koniec, bo musimy kończyć ten odcinek czy Skoda z tamtych czasach to jakoś odstępowała od fabryk produkujących na wolnym Zachodzie typu we włoszech tak od zera Obama prostotą i były, choć na scenie za dostęp mają ważność wybrali taką drogę, ale będą powiedzieli, że w tej, ale popularnością zaawansowaniem tych zmianach mamy technologię nie mieli szans nowinek i wprowadzanie praktycznie rady byli bardzo pewne rzeczy się przyzwyczaili nie chce dopuścić też nic to Bóg był bardzo długo wymordowali dopiero faworytka odmieniła celi za przestrzeń bagaż Kowalscy Łasko jest to niewielka jest pomiędzy siedzeniami była no tak to byli uparci, ale wygrywali z ceną byłby dnia mieli samochody taniej jest, więc sukces osiągnęli trzeba przyznać, że nie lubię skody i wie pan w basenie lub zgodnie z Jasina, czego przyczepić, ale tak jak Skoda lamy to tak jak Prymus w szkole nikt nie jest on nic nie wolno się z Odessy gala pod każdym względem gole wbili łopaty powinien zbić szybę czasami gradacji dam się w bójkę w dal i powinien mieć tak jak każdy samochód Kia ma swojego sola czytamy w tenisa ma swoje długa jak taki dziwak modele coś takiego agresywna jazda na jaw, że jest realna jak dawniej lubię lubię to jest dobry normalny samochód taki zwykły Ano właśnie nic sobie nic nie ma i Dobrawa związanego z danych wraz z Vasko nie przyzna, ale funkcjonalne jest bardzo tak i zapewne, że zgoda miała często sama modli i druga rzecz w taki znów znaleźli się w odpowiednim momencie w odpowiedniej chwili i oni nie przegapili tej szansy mieli szczęście i z tym volkswagenem pojechali dalej co my straciliśmy jednak widzimy teraz np. fantasy no tak do pięćdziesiątego szóstego roku historia skody czeskiej czechosłowackiej austro-węgierskiej trochę z no taka historia była, ale jednak są Skoda 4 szkoda oraz Škoda Noto in czeska motoryzacja jak najbardziej na dziś kończymy następny odcinek przenosimy się dalej jesteśmy w Europie, chociaż trochę wiele po przenosimy się na wyspy brytyjskie nad danymi w reakcji na raczej nie, a tam co się działo po drugiej wojnie światowej też na przełomie pierwszej drugiej wojnie wojnie światowej w dwudziestoleciu międzywojennym notował dużo się działo, bo jakoś się dogadać nie mogli ich z motoryzacją brytyjską, więc jest to, o czym mówić Jerzy Lemański narodowe muzeum techniki bardzo dziękuję panie Jerzy dziękuję bardzo Krzysztof Woźniak kłaniamy się inni z kolei do usłyszenia dostaje Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ZMOTORYZOWANI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!