REKLAMA

Reżyser wyklęty

OFF Czarek
Data emisji:
2019-05-21 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
37:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
w ich państwa i moich gości jest pan Paweł Passini reżyser teatralny aktor muzyk kompozytor twórca i dyrektor lubelskiego nad jednak dzień dobry witam serdecznie dzień dobry spotykamy się przed premierą najnowszego spektaklu zatytułowanego chyba nie ja spotykam się w Rzeszowie spektaklu specyficznego, bo zdaniem szczyt dotknęły samego teatru to czy spektakl myślę, że warto rozmawiać o tej specyficzną ości sytuacji, bo to jest spektakl który, zanim powstał jeszcze w Rozwiń » czasie prób wzbudził kontrowersje do kogoś spektakl, który dla niektórych może być mogą być wciąż może być kontrowersyjne wydaje się, że po premierze filmu filmu braciszek Sekielski jest zbyt mało kontrowersyjne to chyba trzeba zacząć od tego, że cała ta sama próba zablokowania powstania spektaklu miała miejsce na etapie prób przyjrzymy się z dobrze to świadomi tego spektaklu jeszcze nie było nie było nikogo, kto mógł przyjść go obejrzeć i mieć takie zdanie na jego temat był tekst, który przed premierą jest własnością autorów scenariusz, który w, jakiej do tej pory nie do końca zrozumiały sposób gdzieś się poza teatrem znalazł i następnie była seria działań urzędników, którzy inspirowani 33 przez przez prezydenta Ferenca czy przez kogo jeszcze nie wiemy próbowali doprowadzić do zawieszenia prac nad spektaklem to jest taka sytuacja, jakby ktoś po prostu wykradł ów laptopa np. 3 wyciągnął z kieszeni jakieś zapiski i na podstawie tych zapisków zamknął pisarza, który w trakcie pisania książki, więc być, pomijając jakąkolwiek kontrowersyjność treści, które są zawarte w spektaklu czy formy spektaklu to była próba zamknięcia nam ust ze względu na tematykę, której spektakl dotyka Maciej Chłodnicki rzecznik prezydenta Rzeszowa powiedział dotarły do nas sygnały, że sztuka, która jest przygotowywana w teatrze maska jest kontrowersyjna sprawdziliśmy to, bo taki mamy obowiązek ten temat nie jest przecież prywatne tylko należy do miasta doszliśmy do wniosku, że sztuka może obrażać uczucia religijne osób pochodzenia żydowskiego oraz katolików dlatego zapadła decyzja o przerwaniu prac nad spektaklem warto sobie uświadomić, że teatr jak każda instytucja kultury nie jest własnością prezydenta miasta ani urzędu miasta i właśnie prezydent ogranicza się do mianowania lub odwoływania dyrektora na podstawie przedstawionego programu na podstawie 6 przepisu, który do ściśle regulują tutaj po prostu staliśmy się elementem pewnego lokalnego kolorytu mówiąc delikatnie, bo to po prostu tak jest, bo podobno tutaj tak jest, że prezydent ingeruje w działaniu różnych instytucji i właśnie wskazuje co należałoby zmienić wg niego i tutaj właściwie wydawało mu się to bardzo naturalne, że po gonienia artystów z miasta, bo taki był sygnał przewóz mam się zwijać wyjeżdżać, że to jest już rozmowy po nich sposób decydowania o ofercie kulturalnej czy o tym na co widzowie rzeszowscy są gotowi na co nocą nie są gotowi i tutaj wszyscy byliby zaskoczeni tym, żebyśmy podjęli jakąkolwiek jakąkolwiek walkę i w sumie to się żaden dziennikarz nie zainteresuje i tak naprawdę wydają się cała CON ta sytuacja przerosła też oczekiwania również pana rzecznika skromny Jan przyjemność rozmawiać przez telefon i protesty rozmową powiedział, że nic nie czytał scenariusza i nie potrafi też powiedzieć, kto o tym co na scenariusz czytał, ale równocześnie, że z wieży tam są treści antysemickie i obrażające uczucia religijne też katolików dyrektor teatru maska pani Monika straszenie ugięła my nogi dzisiaj mam nadzieję dojdzie do premiery, jeżeli nic nieprzewidzianego się nie wydarzy, a miejsce tuż po pokazach w Warszawie po to jest to, o czym pan mówił, że z tak tak rzeczywiście trochę zmienił charakter i dzięki nim albo na skutek ukazania się z filmu braci Sekielski trochę innej rzeczywistości już się znaleźliśmy i pewne rzeczy, których mogliśmy spektaklu podejmowanie pewnych tematów już dziś przestał być kontrowersyjna tak bardzo i mam wrażenie, że to spektakl dopiero teraz będzie mógł zacząć spełniać swoją rolę w konieczność nie myśleli zaczynają współpracę, że nie spodziewaliśmy się, że może być jakakolwiek taka reakcja, ponieważ lubiliśmy spektakl na zamówienie Instytutu myśli Jana Pawła II, który organizuje festiwal, który co roku odbywa się w okresie wielkiego postu i powiało z przygotowaniem spektaklu na tym na ten festiwal znak Jonasza 2 lata temu i tu również były pewne kontrowersje wokół tego spektaklu w związku z tym wydawało się, że skoro powtórnie jaj mój zespół jesteśmy zapraszani do takiej do takiej współpracy to znaczy, że ten kierunek naszych poszukiwań zainteresował też organizatorów festiwalu Żydówką na scenie liczyli sami na te kontrowersje myślę, że liczyli na te kontrowersje, wybierając temat Judasza jako wiodący temat festiwalu i to wszystko co się wydarzyło tutaj, bo dla nas dlatego zaskakujące, żebyśmy byli przekonani, że to co próbujemy robić może się spotkać z odwrotnym zarzutami czyli, że to jest za mało radykalna, że my próbujemy rozmawiać na temat tych zjawisk na gruncie tego co mogą sobie mówić ludzie kościoła nie, traktując symbole i tradycje, w której z, której oni się wywodzą ostrości identyfikują jako zabobon tylko, traktując ją poważnie, próbując ją czytać wedle jej reguł i zna na gruncie tej tradycji zdawać sobie pytanie co wstrzymany do czynienia nie to fascynuje podobnie jak to miejsce w postaci Judasza odkryć to wszystko zaczęło fascynowała mnie czeka takie martwe pole, gdzie w historii, która opowiada o umożliwieniu odkupienia, gdzie w tej historii z miejsca człowieka, który da się wiesza z co robi powieszenie w tej tradycji no i teraz co dalej idzie, dlaczego na tego nieszczęsnego Judasza przez lata rzutów vany są po prostu wszystkie najgorsze rzeczy projektowane są wszystkie najgorsze historia w złotej legendzie to on zgarnia wszystko co możliwe było w przewadze 3 świecie znaczy jest związków kazirodczych ma morduje swojego ojca, ale jest także spokrewniony ze wszystkimi czarnymi charakterami szyizm jest spokrewniony izba Raba 7 Iskra w waszym, u którego zresztą wg innej wersji pracuje jest taki takiego to gotowy dyżurny dyżurny Kozioł ofiarny, na którym się rzutuje wszystko co wszystko co najgorsze równocześnie ta postać jest nic nie widać nikt nie został potępiony przez kościół i w wg niektórych koncepcji w niektórych spojrzeń jest potrzebny do do zbawienia toczy spór jego i jego działanie jest potrzebne, żeby się mogło dokonać i to jest pytanie od domu, jeżeli zło na swoje miejsce i nie mówimy, że to jest zło tylko mówimy to nie jest dobro to coś jeszcze mieści w tej szarej strefie jak i jak bardzo ona daje płaszczyznę do tego, żeby w sąsiedztwie świętości tolerować grzechach w przypadku Judasza zespół pierwszy testowy pytanie, kto jest możliwe rządów tak blisko i że na niego to o ich spłynęło, że można być tak blisko świętości, że można być ukochanym uczniem, a równocześnie pozostać na zewnątrz my zdaliśmy sobie oczywiście pytanie, kto jest tym współczesnym Judaszem wszyscy jesteśmy brudasami pisał dr Sebastian Duda kwartalniku więź w temat ostatniego numeru zeszłorocznego także wydaje się, że nie tylko nowe pisanie ręcznie tylko pan wraz z zespołem zadaje sobie to pytanie to jest pytanie, które powracają i nie wydaje mi się, że jest w tym coś obrotu o z obrazu Bór, czego zostania odnawianie się jak historie z przeszłości, jakie one moją mają znaczenie w naszym współczesnym życiu bez względu na to czy mówimy o rzeczach religijnych czemu mówimy o historiach naszych praprzodków no rozumiem, że szukamy przyczyny tej całej tego, czego z całego zamieszania i moim zdaniem bezpośrednią przyczyną było hasło, które rzeczywiście w dzień po drodze prace nad spektaklem, że chcemy sięgnąć do Ewangelii Judasza przy czym wydawało się, że w sięgamy po prostu do apokryfów nie powinno nikogo niepokoić natomiast najistotniejsze było to ta Ewangelia Judasza to zostało parę lat temu przysnął okropną wyborczą opublikowano w związku z tym to jest jawne sprzeciwianie się podważanie, czyj to jest krótko mówiąc atak na kościół i to hasło atak na kościół boi się właśnie gdzieś na etapie prób wrócimy do Ewangelii Judasza do Judasza i do spektaklu chyba mija po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut państwa mają gości jest Paweł Passini duet państwa i wolności jest pan Paweł Passini reżyser spektaklu chyba nie ja ten spektakl, który to dzisiaj ma drugą premierę można, by powiedzieć, chociaż pewnie państwo tę obecność przed słuchali już po premierze prapremiera na festiwalu nowe kichanie premiera w teatrze maska w Rzeszowie i rozumiem, że jest jeszcze zaplanowane 1 premier raz, by ze względu na koprodukcję tak spektakl powstał w koprodukcji 3 instytucji i jedno z nich jest moja macierzysta miejsce mój kawałek wolności w Lublinie, czyli właśnie na sesje terapii centrum kultury, gdzie będzie mój teatr mieści się działo i tam w ramach takiej największej lubelskiej największego lubelskiego wydarzenia kulturalnego czy noc kultury na wirydarzu 0102. 3 czerwca pokażemy chyba nie ma naszym widzom naszej lubelskiej publiczności, chociaż jak to bywa z nocą kultury do Lublina przyjeżdża bardzo wielu widzów z całej Polski to jest takie wydarzenie, które jest to nie bez precedensu i powstało z oddolnych ruchów i zaczęło się od kilkudziesięciu różnych wydarzeń również teatralny, który się przez całą noc jeszcze kawałek następnego dnia działo w mieście już jest kolejna edycja i z rzadko się zdarza także, by w ramach tego festiwalu pokazywane były spektakle są, jakkolwiek kontrowersyjna konieczne są wszystkie otwarte dla widzów i tylko on nocna pora decydują o tym, czyta się pojawił dorośli 333 czy nie możemy panu to słowo kontrowersja kontrowersyjny kilka razy w naszej rozmowie wydaje się, że z jakiegoś powodu myślimy o tym, że teatr i kontrowersja to jest coś co nie przynależy razem rozumiem, że mamy teatry, które są taki poziom tata bezpiecznymi etatami nie wiem nazwijmy je drobno mieszczańskiej miałby mieszczańskim nigdzie chodzimy się nie pośmiać tak, ale jeżeli nie w teatrze to gdzieś byśmy mieli szukać kontrowersyjnych rozmów czy kontrowersyjnych tematów czy kontrowersyjnego zadawania sobie pytań ta wydaje się być miejscem idealnym tych teatrów jest kilka w Polsce w okresie tych różnych teatrów, które się ze sobą spotykają spotkał się w ramach instytucji, której sny, które funkcjonują, ale także w ramach różnych NGO-sów i ja się wody z takiego nurtu, który stworzył się na sprzeciwiamy się temu jak tak wygląda pokolenie reżyserów, z którymi razem ja zacznę pracę weszły do teatru, który znał zupełnie inaczej niż ten, który nas otacza rzeczywiście na każdym kroku spotykaliśmy się nie tylko ja również wielu moich kolegów z takim takimi oporami, że po pierwsze to co robimy na tekstach to jest to jest karygodne, bo tak się tekstu nie traktuje, że sposób pracy jest zupełnie niezrozumiałe, dlaczego tyle czasu prac ma pracować na scenie wielu starszych kolegów jeździło i robiło spektakle, które powtarzało w powtarzanie w kolejnych teatrach na świecie wszyscy oryginalni zupełnie zmienić język teatru pań dobrze pierwsze sprowadzaliśmy projekcje wideo w spektaklu to tu było wyśmiewane, że próbujemy się ścigać z filmem, że to, że to odbiera słowu dzisiaj trudno jest znaleźć się spektakl, w którym tronie byłoby nie było widać się wydaje czymś zupełnie naturalnym i wydaje mi się, że razem z tym nowym językiem weszła do teatru na swoje miejsce też też kontrowersyjną przez teatr jest właśnie ta bezpieczna przestrzeń, gdzie możemy się możemy się zmagać mówić rzeczy, które w innych sytuacjach byśmy powiedzieli tylko o to, żeby usłyszeć jak zabrzmią tylko o to, żeby zobaczyć jak jest nasza akcja bardzo dużo teraz ZUS Platforma usług przede wszystkim z chęci angażowania odbiorcy szyte to siedzenie w fotelu, które było czymś przynależne teatrowi przestał być odpoczynkowi we tylko teraz teatr chodzisz po to, żeby coś przeżyć, żeby z tych zaskoczony, że z zabranym jakąś przestrzeń emocjonalną mentalną w lesie jeszcze nie było też jest nasz poligon to jest to to jest to bezpieczne miejsce, gdzie marże wszyscy jesteście tu i teraz zarówno aktorzy jakich widzowie w 1 przestrzeni mówiący, słuchając tekstu ja mam wrażenie, że to jest jakaś uzupełni niezwykła sytuacja takich jak jakiś taki rezerwat pewnego rodzaju skupienia, którego my sobie na co dzień, niemniej nie zawsze oczywistymi na co dzień poświęcić uwagi poświęcamy czyjejś wyobraźni na sali teatralnej i też wydają się, że teatr odsłania w nocy z taką taką sferę tak naprawdę jesteśmy gotowi na więcej, że emocjonalnie jesteśmy w stanie rozszerzyć spektrum swojej wrażliwości jesteśmy w stanie skonfrontować z rzeczami w treningu, z którym poza teatrem nie mielibyśmy odwagi ani potrzeby się konfrontować wróćmy do spektaklu chyba nie da ta postać Judasza, który pan mówi wydaje się być bardzo pojemna, bo spektaklu wspólne oprócz historii Judasza znajdziemy także Echa tzw. cudu w Sokółce znajdziemy żywot założyciela Legionu Chrystusa Anne czy też tradycyjne tutaj w cudzysłowie używam tego terminu na obchody Judasz łuków oraz tragiczna śmierć trzynastolatka bardzo pojemne ten Judasz to, czego zaczęliśmy dotykać w związku z tematem i zdrady w samym sercu świętości, czyli zdradę przy ołtarzu zdrady, która dotyka to dzieci w w naszym spektaklu to dziecko to dziecko jest szczególna, bo oprowadza nas pod tym popękane kościele oprowadza nas córka kardynała tego landu, która dowiedziała się już po śmierci ojca o o wszystkim co dotyczyło jakoś wyczuć córka ojca, który wcześniej zabierają do kościoła prawdopodobnie wprowadzają w ten świat jest pierwszym przewodnikiem i ona nagle po latach dowiaduje się, że ojciec, który mówił, że jest agentem CIA dlatego go rzadko bywał w domu, że tak naprawdę pracuje w Watykanie, że jest oskarżony o wielokrotne akty molestowania swoich podopiecznych w tym dzieci własnych tak i również, że ma jeszcze kolejną rodzina po drugiej stronie oceanu dwójkę dzieci, które też skarżyły się zgłaszały molestowanie ze strony ojca nie wiem czy może sobie wyobrazić kogoś, kto bardziej dotkliwie zostaje oszukany niż ktoś, kto inny, kto tu o zostaje potraktowany przedmiotowo przez najbliższego sobie człowieka, który powinien być pasterzem dusz, a jest nie jest człowiekiem, który zbłądził, bo to głos jest kilkaset przypadków to, o czym mówimy to jest recydywa wiele lat ugruntowanego w tym sposób życia wiele ofiar wielu bardzo ludzi wokół któż to tolerowali no i nagle to córka znajduje się koalicja w krainie czarów w zupełnie zupełnie odwróconym świecie i oni poszliśmy sobie żona może powiedzieć tak zostałam zdradzona ona może próbować wskazać, kto jest taki jest Judaszem, a równocześnie ona chce odejść chce uciec z tego świata, który i, który tak ją tak z nim boleśnie zakpił z takim zranił z łącz zmiażdżył i w uciekają z tego świata sam staje się Judaszem, bo przecież dla tych wszystkich ludzi, dla których kościół to jest miejsce, w którym doświadczają kontaktu z Bogiem czy próbują go doświadczać to sytuacja, w której to się staje w miejscach, w których w, którym może ich spotkać gwałt nie wiem czy może być coś bardziej postawionego na głowie coś bardziej przeczące jego temu ten stanowi w jakim chcemy, żeby były dzieci czy do jakich zapraszamy dzieci, kiedy mówimy o modlitwie, kiedy mówimy im miłosierdziu to jest jakiś nie do pojęcia zupełnie to sąsiedztwo jest nie do pojęcia i wydaje mi się, że podobnie jak w ich figura Judasza jest w jakimś sensie dla chrześcijan nie do pojęcia w taki sposób w jakim chrześcijanie szczególnie katolicy w kościele prawosławnym z tego co z tego co pamiętam Judasz jest jest traktowany jako Święty natomiast to postać widziana przez katolików, ale także widziana przez uczestniczkę uczestników i daszków, którzy w postaci zbitej kukły widzą nie leży w innego tylko kogoś, kto reprezentuje całe zło, czyli 1 z apostołów szczególnie bynajmniej wyglądem Hasselt z resztą artykuł kole tam się przez lata zmieniały dopiski na początku to on był mu było na PiS i Judasz potem pojawi się napis Jude, a na kolejnych już różne wariacje na tych kilku kolektura ze 100, który replika została zrobiona do naszego spektaklu był napis przewodnik na Madagaskar i adres replika kultach Iza była ta absurdalna tzw. igraszkach tak zdjęcia Judasz tak po innych, które 1 z działaczy narodowych chciałby wpisać na listę UNESCO listę tradycji chronionych UNESCO tak się ułożył taką interpelację to jest w ogóle bardzo takie typowe chwyta myślę, że żaden gest on pokazuje, dlaczego my się możemy w ogóle posługiwać tą metaforą w tym kontekście to właśnie na tym polega, że ktoś wskazuje na przestrzeni jakimiś przemocy mówi tak tak to jest część naszej tradycji to tak musi być post tak musi być to stanowią jest też pytanie o to, żeby od czasu do czasu przewietrzyć narodowe magazyny i zobaczyć co tam siedzi, jakie tradycje i pieśni jakiś wiersz, jaka literatura, jakie pomniki i 4 nie zmieniło się nasze postrzeganie ich do troszeczkę wbrew odskocznię do innego miejsca, ale na przegląd w Kanadzie niedawno odbyła się taka debata na temat pomników pomników osób wojskowych zasłużonych uczy się dla demokracji czy dla państwowości kanadyjskiej, a jednocześnie bardzo okrutnie traktujących lokalnych mieszkańców no i teraz pytanie burzyć nie burzyć karać wpadną pomysł zosta w pomniki, ale wyjaśnijmy kim byli kim byli także, że to osoba, która do tej pory była traktowana jako bohater jednakowoż w świetle zmiany naszego myślenia o szyciu i innych o równości o wartościach no i już nie jest tak jednoznaczne Jateż jestem raczej przeci w burzeniu pomników, chociaż jeśli to może jakikolwiek sposób zaspokoić potrzebę sprawiedliwości wśród ofiar to testami argument, który w, którym może to, które może przechylić szalę w to ostatnia już do czynienia z przywróconym pomnikiem księdza Jankowskiego z osłoniętym pomnikiem w Licheniu tak nie widziałam też fragment w filmie w filmie braci Sekielski to jak ci mężczyźni poza przywróceniem tego pomnika jak ten teren córki taki rodzaj ulgi to widać na nich twarzach i poczucie, że w tym straszliwym w tym w tym koszmarze, który ich spotkało, że znaleźli chociażby taki sposób na to, żeby jakoś nas jakoś spróbować z tym z tym radzić wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja, że za kilka minut państwa i moim gościem jest pan Paweł Passini reżyser teatralny reżyser spektaklu, który dzisiaj na premiera Elektry państwo będą tego słuchali to pewnie już miał premierę spektaklu chyba nie ja w rzeszowskim teatrze maska wracamy po informacje, bo w państwo mają gości jest pan Paweł Passini reżyser spektaklu chyba nie ja spektakl, który był bardzo kontrowersyjny, zanim w ogóle cokolwiek się wydarzyło przynajmniej wg władz Rzeszowa natomiast wydaje się, że po premierze filmu braci Sekielski już nie jest tak kontrowersyjny zastanawiam się jak pan jako twórca traktuję to on, bo rozumiem, że miał pan jakiś czas oczekiwania wobec tego spektaklu jako będzie dialog Govou z publicznością co się w darzyli jako pewien żywy tekst jako jako pewien zaczyn pewnego fermentu i nagle jest film braci Sekielski ich i co to jest już któryś raz się zdarza tylko taka sytuacja powtórzy, że rokiem współczesnych nie bynajmniej wydaje mi się, że w tym zbiorowym umyśle, jaki funkcjonuje podczas pracy nad spektaklem w tym rodzaju bardzo bliskiej wymiany myśli i mocnym zielonogórscy jesteśmy w stanie dostrzec problemy które, które staną się ważne za chwilę czy, które już są ważne, ale jeszcze nie mamy sposobu, żeby o tym, mówić już kilka razy znajdował się w takiej sytuacji, że to co robiłem było uznawane za kontrowersyjne spotykał się jakimś rodzajem sprzeciwu tutaj rządami najbardziej zasobnych w zaskakujący na początku ponieść ja myślałam, że będziemy właśnie tymi mniej radykalnymi, którzy o tym opowie dążeniem nie Jan i zaczął robić ten film myśląc przede wszystkim o swoich znajomych, którzy są krzyże są w kościele, dla których kościół jest cały czas ważnym punktem odniesienia i którzy w, którym trudno się jest pogodzić z tym co się w kościele w kościele dzieje i oczywiście tu nie byłoby tego spektaklu, gdyby nie tekst Artura Pałygi, z którym już od lat współpracujemy i a i jego i jego też prywatna historia rodzinna historia związana właśnie z tą próbą znalezienia swojego miejsca wobec instytucji, która odsłania jakąś potworną twarz, a równocześnie jest taką przestrzenią życia, którą z perspektywy wielu wielu z nas trzeba chronić, bo nagminnie, bo poza chwilę już nie będzie wiadomo jak za chwilę nie będzie wiadomo czy można, bo za chwilę tak jak mówi ksiądz, który zrzuca sutannę w naszym spektaklu być może to kukłą, która jest zszarganą po ulicy i lubiana kijami będzie kukły księdza i ten moment, zanim się to wszystko, kiedy Tusk jest na klifie pisze się trzęsie się może za chwilę rozpaść w tym momencie myśmy chcieli rozmawiać z ludźmi, którzy są w samym środku i są w jaki sposób przez pryzmat swojej wiary i przez pryzmat swojej tradycji patrzeć na te noty sprawdzi się zastanowić czy w ogóle na gruncie tej tradycji są jakieś klocki, z których można, by spróbować to układanka tak poukładać, żeby ona miała więcej wspólnego z czymś, czego się dowiadujemy się, żeby zrozumieć co ten grzech w tym bezpośrednim sąsiedztwie świętości są tam robi i to spowodowało oczywiście bardzo trudne wyzwanie, bo to jest powiedzenie ludziom, którzy są głęboko wierzący, że samym środku instytucji, które nie realizują swoje swoje potrzeby religijne, że w samym środku tej instytucji znajduje się coś co totalnie temu przeczy co znów totalnej kontrze i że oni biorąc udział w tym życiu religijnym w jaki sposób pozwalają się temu dziać dalej czy są jak ci apostołowie, z których żaden nie wybiegł nie wybiegło z Judaszem to ciekawa figura dla mnie taka niepokojąca bardzo dobrzy, ale właśnie tak jestem już tylko gorzej bardziej, czyli to nie jest rozwiąże mamy teksty mamy apokryfy mamy ewangelie mamy inne całą masę tekstów literackich i pan wraz z zespołem próbuje odnaleźć, ale też może trochę stworzyć Judasza i jakie nie są poczynione jakich jest ich jest bardzo wielu to bardzo ważne jest, że spektakl się okazuje, że to wszystko jest kwestia tego jak sobie tę historię opowiemy, bo ta historia opowiadana wciąż na nowo jest bardzo dużo źródeł i z zazwyczaj to jest także wtedy, kiedy potrzebujemy potrzebujemy takiego Judasza to tak sobie to opowiadamy i czyją nie jest no problem z nim polega na tym, że on właśnie z niczyjej, czyli w momencie kiedy, kiedy zdradza to właściwie wymyka się nie wiadomo co z nim zrobić spektaklu pojawia się też taki to taki tekst, że to dobrze się powiesił je dobrze, że przed tą zwrócił pieniądze to jest jak szukaj, więc jego śmierć w różnych wersjach nie tylko powieszenie się, bo on tam do innej wersji się tak strasznie Ross z tyłu i członek UE tak strasznie urósł, że nie mógł on nie mógł przejść tam, gdzie wóz przejeżdża i potem rozpętało się i w Lamusie wnętrzności te śmieci zawsze paskudna jakaś taka podła i toż to śmierć w procesie z zdejmuje z nas problem, który z takim zbiornikiem statycznym dodanego zioła odwiedzić wszystkie nasze ładnie, na których można zaprojektować wszystko co najgorsze i to trudno jest nie widzieć, że Judasz to po prostu jest naczynie na na antysemityzm, który może w ten sposób się uznawany za część tradycji i który służy do tego, żeby się odróżnić od tych ich, którzy nie są tacy jak my jak teraz pracuje nad spektaklem zapominanie Jedwabne zapominanie w Legnicy, który ma premierę w najbliższą sobotę i tam opowiadamy o pamięć o Jedwabnem i właściwie o tym czy można o tym, zapomnieć jak się należałoby do tego zapominania zabrać i przy okazji odkryłem razem z Arturem pały go o taką taką prawidłowość, że w Polsce od początku obecności żydowskiej to właściwie teraz mamy najdłuższy czas bez pogromów teraz od sześćdziesiątego ósmego mamy najdłuższy czas z pogromu wcześniej ten o najdłuższe przerwy do 30 lat, a zaczyna się od momentu, kiedy na gruntach odebranych, z których wyrzucani z dnia dobrane do nich nie mogli posiadać stój zostali wrzuceni Żydzi postawiona zostaje Uniwersytet Jagielloński i studenci żacy z uniwersytetu Jagiellońskiego wszczynają Tumult przeci w ludności żydowskiej którą, którzy to Żydzi potem zostają zgromadzeni w kościele w jakiś kaplicy i taka zostaje podpalona i niektórzy żacy ratują z tego pożaru małe dzieci obrazuje mszcząc i Jan Długosz zastanawia się nad tym, jakimi bohaterami są ci żacy, którzy przecież notują te dzieci nie tylko przed pożarem, ale także nawracają i od razu na właściwą miarę, więc kumulacja, więc tak to są bohaterowie i on też tak o nich, mówi że to, że oni się oni ratowali te dzieci czy od tych, którzy przed chwilą zamknęli w stylu w tym w tej grze w tej kaplicy podpalili o tym, się, mówi że, że to są ci, którzy ratują i od tamtej pory o każdym pogromie mówi się jako o wydarzeniu, który jest absolutnym ewenementem niema żadnej kontynuacji już w każdą wydalenie z osobna i w żadnym momencie nie mówimy o sprawcach SA sprawa jest dość niejasne nie wiadomo ktoś podpalił, ale nie wiadomo, kto z foteli na margines tak i potem padało oczywiście informacja, że nocą ma co należy zrobić, żeby temu zapobiec wyrzucić reszta Żydów, którzy tam są w okolicach tego tego miasteczka studenckiego po to, żebym po prostu nie nie prowokowali żaków to do takich radykalnych ruchów i tu tak samo i masowym Turek opowiadamy tę historię konsekwentnie opowiadam historie wagi jest taki ewenement jest i na pierwszy plan zawsze wychodzą ci, którzy ratują z jakiegoś powodu jest cały czas potrzeba, żeby coś jakieś 2030 lat dać upust potrzebie przemocy w potrzebie rozwoju przelania krwi potu, żeby potem znowu przez jakiś czas mogą być spokojni, żeby przypomnieć po raz kolejny że, że Żydzi są gośćmi w Polsce, mimo że powiedział 1 z urzędników z Jedwabnego, że 800 lat jak nasz wizytator stanowczo zbyt długo dobrze, ale w dzisiaj premiera, czyli państwo już o tym, usłyszą po premierze w Lublinie 0102. 3 czerwca, a później będzie można zobaczyć spektakl chyba nie jest spektakl był szykowany jako o spektakl repertuarowy teatr maska w Rzeszowie, więc liczymy na to że, że wejdzie do repertuaru będzie grany na pewne na pewno będziemy grali w Lublinie u nas tak jak mówię to mamy taką przestrzeń wolności tam nie obawia się losy spektaklu jednak jest ogromna różnica pomiędzy tym jak te 2 miasta i środowiska artystyczne funkcjonują w tych 2 miastach tych mogą się przekonać Lublinowi niesłychanie dobrze zrobił starania o tytuł Europejskiej stolicy kultury to zresztą wydarzyło w środowisku artystycznym to spowodowało m. in . którzy się tam przeniosę do Warszawy i związała swoje życie z tym miastem zwykle artyści uciekają do Warszawy Dalkia zazwyczaj właśnie, że przeciwną stronę wszystkich form do do Warszawy tyradę przeciw Romom też pewne pewne rodzinne przygody z Lublinem, który mnie, kto sprawił, że taki dług wdzięczności wobec tego kawałka kawałka świata i tam wiem, że spektakl będzie grany Tonym jestem jego losy spokojny no jak to się często dzieje z naszymi spektaklami pewnie ruszymy z w podróż spektakl jest dosyć łatwo daje się zaadaptować do różnych przestrzeni, bo chcieliśmy zrobić spektakl będzie mógł podróżować po wydaje się, że odbyliśmy bardzo wiele podróży ze spektaklem kryjówka to jest spektakl, w którym widzowie zapraszani są to taki bardzo małe klaustrofobiczne przestrzenie, których opowiadającą historię ukrywania i ukrywania się Żydów w czasie wojny i oświaty dzisiaj najróżniejszych sposobów ukrywania się i tego co z kondycji człowieka, który się ukrywa wynika, iż jest bardzo wymagający spektakl bardzo trudne bardzo opresyjny wobec widza i zjeść dziś komiks inka wołu Polski byliśmy też w Chinach byliśmy byliśmy w Bułgarii byśmy w różnych miejscach się w wykluczając do sposobu widzenia tych spra w i im trudniejsze im trudniejszy temat im trudniejszy spektakl w tym mocniejsze są te spotkania w podróży, bo naprawdę cały czas potrzebujemy mieć jakiś jakąś przestrzeń, której mówimy o tych trudnych sprawach nie polityczną tylko taką przestrzeń to jest miejsce też na wzruszenie, które z miejsca na jakiś czas tkliwości i czułości, które w tych trudnych tematach zazwyczaj nie może się pojawić, bo my od razu wskakujemy na dna na taki jak Amazon właśnie jakiś jakiejś opcji politycznej opowiedzenie się po tej czy po tamtej stronie zazwyczaj wiąże się z kompletem przekonań, któremu trzeba należy mieć od tych najważniejszych najważniejszych sprawach trochę się może nawet boimy myśleć czy utrzymamy to w jaki sposób ustawiono już tak no na dno zaś w Paweł Passini reżyser teatralny reżyser spektaklu chyba nie ja twórca i dyrektorem lubelskiego neTTheatre kompozytor muzyk aktor bardzo dziękuję dziękuję bardzo informację, że kilka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!