REKLAMA

Miażdżący raport NIK o reformie edukacji

Data emisji:
2019-05-22 13:00
Audycja:
Połączenie
Prowadzący:
Czas trwania:
11:40 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

łączenie ich różni od gór i 136 Jakub Janiszewski przy mikrofonie ze mną w studiu Justyna Suchecka z gazety wyborczej dzień dobry dzień dobry, a będziemy mówić o raporcie Najwyższej Izby Kontroli po reformie edukacji, dlaczego Najwyższa Izba Kontroli w tym zajęła, bo musiała w wersjach mosiężnej musiała, ale mamy do czynienia z 1 z najważniejszych reform w ostatnich 3 latach i taką, która była dotyczą bardzo dużej grupy osób, bo jak wskazuje NIK w szkołach mamy Rozwiń » około 5  000 000 uczniów, więc jak tych, których dotknęła ta reforma nie brakuje, ale była podobno szeroko konsultowana podobno miała poprawić sytuację w szkołach no, więc nikt postanowił sprawdzić na ile podobne ma pokrycie w faktach na jej złe wiadomości dla minister Anny Zalewskiej, choć chyba przewidywalny dla wszystkich, którzy dzieci w szkołach mają lub oświatą się interesują ANN no niech nie zostawia na raport na tej reformie suchej nitki najczęściej powtarzające się słowa to nierzetelna bez analiz no, więc w zlotym nie możemy z Zabrza czy jest w tym raporcie z zaskoczyło jakiś kawałek, którego kompozytorzy sobie radnych o tym nie wie, że ja tak myśleć cały czas bardzo ważni są reformy z przymusu na ja w to rozwiązanie dla pieniędzy trochę śmiechu i nie mam słów, więc tyle pieniędzy, ale agresora dla sprawy poważnie mówiąc, jeżeli ktoś pisał o tym nikt nie ma tam rzeczy szokujących to znaczy są opisane problemy, które mogliśmy przewidzieć opisywać na bieżąco, ale szokujące są liczby i skala, bo tego oczywiście dziennikarskie dopisuje często incydentalne przypadki ad 3 czy nawet z Meksykiem większe, ale jednak nie jest w stanie zmierzyć jak to wygląda w skali całej Polski, ale nikt daje nam liczby i to co mnie uderzyło akurat to tym bardziej że liczba nauczycieli objazdowa część tych nauczycieli, którzy uczą w 1 z więcej niż 1 szkole, bo jak dużo o tym, pisałam dużo też o tym, rozmawialiśmy o tym jakie ma konsekwencje, a w raporcie NIK to jest czarno-białe przede wszystkim liczba tych nauczycieli wzrosła o ponad 50 % 30 kilku ran tysięcy do 54  000 EUR i to bardzo bardzo dużo i też, że te przykłady, które w raporcie NIK-u, bo on jest bardzo ciekawy tak też po to, zgodne nie tylko podaje globalny statystyki, ale pokazuje też w praktyce szkoła, która skontrolowano, jaki ma znaczenie NATO takie np. z lubuskiego inną szkołę, w której dzieci prawie 4 godziny musiał czekać na zajęcia sportowe, bo tyle wynosiło okienko i zajęciach jak na studiach mam 4 godziny okienka to pamiętam jak co było dramatem znaczy studenci troszkę inaczej bonusy poradzić niż szóstoklasistów we własne, którzy muszą czekać na wf 3 godziny 55 minut, ale się wtedy ma lat 11 w branży 1212, więc no i nie możemy ich szkoła się tak takie są przecież przepisy, więc jeśli w tej świetlicy albo na korytarzu hdl ćwiczenia zapad jadalnią, bo wtedy szans wejść za takie przykłady też mamy i dlaczego etyki ma związek z tymi nauczycielami jest wymiana taki, że w szkole, w której doszło do tego szalonego okienka fizyk i Chemik pracują równocześnie wpięciu szkołach, więc mogli pracować tylko na wskazane przez siebie dni i godzinę no bo musieli pogodzić z planami w tych 4 innych podstawówkach no to sprawiało, że plan zaczął być silnym prawdy skomplikowaną układanką do dyrektora i wg dyrektora naprawdę nie dało się inaczej i ja mówię, że kiedy mówisz nie dało się inaczej, że to nie jest kwestia lenistwa tylko jednak tak wielu zmiennych, na które nie ma wpływu ułożony inaczej się nie dano konsekwencja tego ponoszą dzieci Otóż nawet nie o to chodzi, że one są 4 godziny w szkole czekają na wf co samo w sobie są kosztem dramatyczne kończą przez to po godzinie szesnastej, ale też ciężarze do nauczania ma do nich na co dzień, że ten nauczyciel nie poprowadzi kółka i właśnie, oszukując na mnie informacja, bo tego nikt nie liczył z danych NIK wynika, że liczba zajęć dodatkowych spadła o połowę w połowie szkół czy tych zajęć, które jakoś uzupełnia ofertę często prowadzone w ramach godzin karcianych ich po prostu w wielu szkołach nie ma no właśnie jak jest z finansowaniem tej reformy to jesteś ciekaw jestem też finansowanie to jest właśnie to, o czym mówiliśmy wielokrotnie za to reforma zapłacił samorząd i widzimy to na wielu poziomach, bo część bardzo trudno jest udzielić jednoznacznie, które zadania, bo jest Dykta związane z reformą, ale można spożyć Hożej zobaczy się choćby to, że wydatki samorządów w ciągu 4 lat na oświatę wzrosły o ponad 12 % przy czym sama subwencja wzrosła w tym czasie 8 stref sprawiło, że wydatki też, że te nakłady subwencji już tylko 60 % pokład pokrywają wydatki samorządów na edukację na kiedy mówimy, że jest to zadanie subwencjonowanie na to 60 % to trochę MOPR z lat 40 %, które muszą dokładać samorząd oczywiście różna w różnej skali są takie, które dopadają mnie takie, które podają więcej to są miliony złotych, które powinny być mogły być przeznaczona coś innego ranni mówiąc już nawet po tak prostych rzeczach jak inwestycję lennie LubApple porównać pieniędzy na dzieci z pieniędzy na budowę nowych chodników, ale na programy społeczne na rozwój miejscowości niekoniecznie w nos infrastrukturalny, więc bardzo tego szkoda rannej też tak śmiesznie zbiegło publikacja raportu NIK razem z roszczeniami największych samorządów, które oczekują od ministerstwa zwrotu ponad 100  000 000 zł za wydatki poniesione na reformy wymaga 10 największych miastach, które wczoraj taki wniosek złożył minister nas na nią są głównie poszły przede wszystkim na dostosowanie szkół, a takie techniczne, bo oczywiście, że możemy sobie mówić tylko zapragną podstawówka też kiedyś miała 8 lat sztandar była też ośmioletnia słyszeliśmy tego kraju nie da ME, ale proszę dawno temu to znaczy, że potrzebne są tak banalne rzeczy jak większe meble jak większe piłki do koszykówki, bo to też przepisy regulują jakie, jaki sprzęt dla dzieci potrzebne i drugą stronę w gimnazjach przerabianych na podstawówki potrzebny jest plac zaba w potrzebne są niższe toalety potrzebne są wykładziny pościel z książki mam też ponad połowa trasy wymaga dokładnego procenta, więc chciałabym państwu skłamać, ale większość szkół nie miała lektur, które były potrzebne do nowej podstawy programowej to też dane z raportu NIK, czyli zmieniliśmy lista lektur niż podstawa, ale jak mówią dyrektorzy pieniędzy na książki i już nie było, a więc nie wiem, skąd wiemy też dla regionu zdawała sobie grać tak no i jakby oczywiście samorządy mogły występować Romano zwrócenie części i kosztów poniesionych w związku z reformom, ale średnio otrzymywały 35 % wnioskowanych kwot pan też są takie rzeczy po, których moment ustawiło tak to poprzeczki właściwie nie można było dostać więcej niż określona w przepisach kwota, a nikt nie brał pod uwagę tego, że sytuacja w gminach jest bardzo zróżnicowaną gminy, któremu Szkot przegrał wszystkie gimnazja podstawówki musiał być więcej niż te, które zlikwidował wszystkie gimnazja, chociaż te z kolei musiał wydać pieniądze na odprawy dla zwalnianych nauczycieli więcej takich ukrytych kosztów jest bardzo dużo to zastanawiające, bo rozumiem, że 1 z takich 1 z takich haseł, które ta reforma wznosiła czy też prawo sprawiedliwość, kiedy zapowiadał to reforma to ona też mówią, że będzie taniej no będzie taniej kiedyś będzie tak naprawdę, bo jak już ten system za parę lat się z rykiem okrzepnie tak naprawdę to będziemy mieli większą liczbę uczniów na mniejszą liczbę nauczycieli do podstawówki siłą rzeczy będą większa, więc to być może przynieść oszczędności za jakiś czas tylko pytanie czy to są po pierwsze, oszczędności w tych zakresach, w których ME i rzeczywiście potrzebujemy ciasto na czym powinniśmy oszczędzać, kiedy nastąpi tak naprawdę, bo system jest tak rozchwiany rzeczy przez paręnaście lat będziemy ponosić konsekwencje tej 1 reformy i tu znów zdanych NIK -u wynika to nie nie tylko miało przynieść oszczędność, ale miał też przynieść poprawę sytuacji tymczasem ponad 50 % szkół, aby nic lepszego nie wydarzyło system jest bez zmian, a w co trzecia część prawicy trzeba co trzeci 34 % jest gorzej niż było przed reformą no ale skoro jest gorzej no to chyba nie o to nam chodziło i to jest gorzej obiektywnie nie są kwestie tylko odczuć, że komuś nauczyciela bycie rodzicem coś się nie podoba tylko wzrost ten współczynnik zmian nowości wzrosły właśnie do przerwy dzieci z 3 siódmy 10 kończą 1815 na tonie są mu wymysły jak się okazuje to też nie są pojedynczo przypadki mnie bardzo cieszy ten raport co w zestawieniu z raportu Rzecznika Praw Dziecka, którym rozmawialiśmy parę miesięcy temu, bo tamtemu raportach zarzucono właśnie, że jest uparty jakiś taki indywidualne odczucia, że tak łatwo nauczyciel może zadeklarować, że nie realizuje podstawy, bo ma za mało czasu to tutaj te obserwacje potwierdzili dyrektorzy szkół ani prezydent przepytała pomysł z ankiety do prawie 7000 dyrektorów to jest pokaźna próba Ellen Lotosu zbieżne rzecz raport jest osobom bardzo łatwo połączyć nalot Rescue, kto się z nim wyłania jest dosyć wstrząsające wstrząsający jest zresztą też oczywiście stan na styczeń 2019 roku czy stan przygotowania do tzw. podwójnego rocznika, który zagrał bardzo ciekawa ma faktury można też znaleźć na stronach NIK -u mianowicie mapa pokazująca w jaki województwach na jakim etapie przygotowania są Otóż gotowe jest podlaskie lubelskie podkarpackie łódzkie opolskie śląskie lubuskie cała reszta nie mogły one były gotowe na innym poziomie deklaracji samorządów w oczy w praktyce to 7 we wrześniu tak znalazło się województwo nie miało wystarczającej liczby miejsc dla kandydatów z tzw. kumulacji podwójnego rocznika czy ostatnich absolwentów gimnazjów i pierwszych absolwentów podstawówek i to już nas na na poziomie właśnie liczby miejsc nawet nie tego czy to są miejsca w szkołach, do których ta młodzież chciałaby pójść w Wielkopolsce w styczniu brakowało to 5000 miejsc i sztormu na Pomorzu z 4 tysięcy ton biomasy szczerze mówiąc nie sądzę, żeby te liczby się poprawiły dlatego, że kiedy mówiliśmy, kiedy samorządy podawały tereny w styczniu no to już właściwie miał gotową sieć szkół i gotowe w proces rekrutacji teren parku etc teraz ruszyła w Warszawie jest wstrząsająca Warszawa chciała ulżyć uczniom, więc pozwoliłem rekrutować składać papiery do dowolnej liczby szkół, więc rekordziści składa nawet kilkudziesięciu dla uczniów Super, bo tak naprawdę oni nie będą mieli sierpnia takiego gorącego, bo gdzież ten system ich po kolei kuje w końcu jakiś szkoły zostaną przypisani, ale na papierze, a to oznacza ona 1600 osób chętnych na miejsce w trzydziestoosobowej klasie, a plan na ten pierwszy taki moment i oczywiście mówimy o wszystkim uczniom nie tylko tych, którzy wybierają szkoły z pierwszego wyboru, a on, ale jest wręcz porażające i trudno myślę, że wielu rodziców właśnie teraz odczuwa co to znaczy ta kumulacja roczników myśmy bardzo dużo mówili bardzo często powtarzałam, że dopiero jak zobaczą to w praktyce na własnym dziecku to dopiero zaczną się opłat za głowy bo kiedy mówimy kumulacja roczników to zaraz ktoś mówi, ale przecież sześciolatków też jest więcej, bo Platforma wysłało 1,5 rocznika tak prawda, ale to 1,5 rocznika TESKO 500  000 dzieci nasza kumulacja to z ponad 728 antresola 1 zdaniem czy twoim aucie czy sądzi, że to coś zacznie działać we wrześniu w połączeniu z planowanym strajkiem może być rzeczywiście taką bardzo realną realnym scenariuszem to bardzo realny scenariusz jak koń potrafi odpowiedzieć jak wpłynie na wynik wyborów to pytanie, które najczęściej są za najem to mi akurat nie chodziło czy to się rzeczywiście wydarzy to mnie tak jeśli szkoła będzie naprawdę dramatyczny czas dziękuję bardzo Justyna Suchecka z GazetyWyborczej była ze mną studio 1386, a on włączenie ich różni od Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POŁĄCZENIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA