REKLAMA

Daniel Bloom: "Kosmos brzmi jak muzyka elektroniczna"

Data emisji:
2019-05-23 20:00
Audycja:
Kultura Osobista
W studio:
Czas trwania:
19:35 min.
Udostępnij:

​​​​​Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Daniel Bloom muzyk, kompozytor muzyki filmowej, producent, archeolog. Opowiada o pracy nad ścieżką dźwiękową do filmu "Słodki koniec dnia", o współpracy z reżyserem Jackiem Borcuchem i Leszkiem Możdżerem, o inspiracji włoskim miastem Volterra i kosmosem. Rozwiń »

Daniel Bloom: "Dla mnie miejsca, gdzie rozgrywa się akcja filmu zawsze są istotne. Zawsze będzie mnie ciągnęło do prostoty i harmonii, a nie do chaosu i przypadkowości" Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska to był proszę państwa fragment ścieżki dźwiękowej filmu, który niedawno miał premierę w polskich kinach nagradzane na festiwalach w Krakowie wcześniej na Sundance za wybitną rolę Krystyny Jandy film słodki koniec dnia w reżyserii Jacka Borcucha co autor muzyki do tego filmu w i do wielu innych filmów kompozytor muzyk producent muzyczny Daniel Bloom jest gościem kultury osobistej wita serdecznie witam w to właśnie Rozwiń » Daniela Blooma syntezator słyszeli państwo przed chwilą syntezatora i pewnie nie rozstaje się tak się zastanawiam czy 3 czasami do tradycyjnego fortepianu u mnie prawie trawienia córka kończy szkołę muzyczną także na początku z bólem, ale nie wiem czemu w nigdy nie kochałem szkoły muzycznej tak skończył skończyłem trochę takoż nieskromnie nigdy ten instrument, a kojarzą mi się z jakąś taką udręką piękne piano and Night im to oczywiście Leszek Możdżer ta współpraca nie zdarza się po raz pierwszy był też grał przy dnie ulotnych przy tulipanach też odbierać się na podobnych rejestrach wrażliwości ciężko powiedzieć dodam, że przy wszystko co kocham też poza kalafiorem, gdzie to było początki Leszek Stowarzyszenie przy każdym soundtracku do filmu Jacka on potrafi moje proste tematy wznieść na krześle Wells Level, a nigdy nie czułam nie odważyłem się zagrać sam na fortepianie tych tematów one są niemalże jak nas takich maskotek bardzo lubię takie proste formy, ale ściek nadaje im swoim geniuszem swoim talentem coś więcej uznania go intuicja oczywiście pilnuje żeby, żeby to nie poszło za daleko, żeby nie było za skomplikowana wiemy co ten artysta potrafi, więc stale pilnuje tego, żeby ta muzyka miała i utrzymała swoją prostą formę, ale komponuje z myślą o nim właśnie nieuzupełnienie komponuje zmyślą o filmie o bohaterach i tam, gdzie Uznam, że fortepian będzie miała jakąś ważną rolę z 3 będzie potrzebna kompozycja jazzowa też tutaj nie odważy się same podejść do aranżacji, a wtedy myślał Leszkowi pytam go czy ucznia bohater czasu słodki koniec dnia twoja muzyka pięknie towarzyszy tej historii, którą widzowie mogą już oglądać od 10 maja na ekranach polskich kinach historii polskiej noblistki poetki, która mierzy się z życiem z ludźmi z rodziną z relacjami z miłością także z Europejską kulturą chyba tak mogę powiedzieć zjawiskowej Toskanii ta muzyka powstawała tam czy tu częściowo na miejscu na planie tam szukam inspiracji, a częściowo później po powrocie do Warszawy w studiu, gdzie mam mnóstwo instrumentów starodawne głównie syntezatorów ciężko byłoby mi zabrać za mandat do Toskanii czy na plan zdjęciowy, więc jak wracam na na planie bardziej pisałem szkice zapisywałem uwagi aranżacyjne natomiast już taka główna trasa była w Warszawie i wzięłam podczas czytania scenariusza już miałeś jakiś zarys pomysłu nie uzupełnienie kolei jest także dostajesz scenariusz tak tak oczywiście, ale Jacka scenariusz nie mnie inspirują niż fakt obserwowania ludzi na planie jest to myślę, że każdy kompozytor zgodzi się o umorzenie, że jednak obserwowanie tej sytuacji na żywo i dowiadywali się, o czym są one sceny praniu to jest zupełnie inna historia, czyli miejsce akcji też jest ważne nie sama historia, którą opowiada film oczywiście, bo widz widzi w kadrze pewien wycinek, który reżyser chce pokazać będąc na planie można liczyć to co jest poza kadrem i scenografie i rozmowy na temat ceny wszystko no to jest totalnie nieporównywalne z morza w przeciągnąć niemalże w przypadku tego filmu słodki koniec dnia bardzo mroczne miasteczko Woltera przesiąknięte inkwizycją mrokiem tam jest taka wieża, z której rzucano ludzi architektura troska Roma Iskra nie wiem jak trzeba byłoby dać mniej wrażliwy, żeby rzecz, że wizyta w takim miejscu, że obcowanie z aktorami ja dzięki temu, że byłem na planie naprawdę poznałem mnóstwo świetnych legendarnych aktorów Małgorzaty Braunek po Jana Nowickiego Krystynę Jandę obcowanie z tymi ludźmi i z miejscem kontekstem to naprawdę jest niesamowita sprawa w, czyli emocje aktorów są dla ciebie ważne nie tylko wizja reżysera emocje aktorów i to jak reżyser z nimi rozmawia, jakie uwagi daje ciężko później po zdjęciach złapać reżysera i na nowo rozmawiać o danej scenie, a to wszystko wiem nie rozmawiając z nim tylko stoją sobie z boku na planie, wsłuchując się na WIG dyskusja jak już wtedy wiem, o czym są dane sceny czy te dźwięki nie wyłaniają się z chaosu czy nakreślił nam, że wszystko jest o SN sąd ochrony przed światem co to jednak ten chaos nie musi nic takiego pejoratywnego zabarwienia w ich natura jest ważnym punktem odniesienia dla ciebie w przypadku filmu nie ulotne tworzenie muzyki potem rozpoczął się od nagrywania dźwięków natury tak jakoś tak wysiadłem z Realem byłem zafascynowany wtedy z rejestracją dźwięków kupię sobie bardzo dobry rejestrator i nawet na plecach kieszonce roje much nie bardzo inspirował tego dźwięki przypominające orkiestrę woda tamten czas także wody to bardzo ważne w Wilnie zamiłowanie do nurkowania przez bohatera tancerz rozegrał dramat dla mnie miejsca, w których rozgrywa się akcja zawsze są istotne naprawdę to nie jest tylko ekran czy rzutnik czy kino to jest cała otoczka, w której jak bohaterowie się spotykają, jakby tworzą film, bo wtedy dla mnie bardzo ważne jest też obserwowanie jak ten film się rodzi czy w tym przypadku Toskanię w krótkim końcu dnia też możemy się tej natury doszukać do słuchać natury może mnie bardziej może moro ku Wolter mroku inkwizycji pewnego to był mój taki punkt zaczepienia pewnego lęku przed niemożnością wyrażania swoich emocji to Odra była tak dobrym przykładem, bo inkwizycja w tym mieście bardzo była silna i tam siedziało mnóstwo nieważnych rzeczy i tam szukałem tak w Bielinku scen sieć jest bohaterką dekret emocji sporo jest cel w tych kompozycjach, które dostaliśmy w filmie in na płycie Opowiedz mi, bo już wspomnieliśmy Otóż ta wizja reżysera jest ważna, ale że emocje aktorów są najważniejsze powiedz czy opowiedział tą muzyką rzeczywiście tą samą historię, którą twój brat reżyser Jacek Borcuch opowiedziało się jako filmowiec czy to jednak trochę inną opowieść jest bardziej twoja mimo, że ma z założenia być tłem tej ekranowej historii zawsze chyba jest także jak są 2 silne osobowości co zawsze jest kogoś historia i trochę też tej drugiej strony z całego serca jest coś im sił próbuje zrozumieć Jacka co chcę powiedzieć, ale nie sposób uciec od tego, że jest tam też przyrządzą istotą i wrażliwym artystą pseudo kompozytorem ja jestem z wykształcenia psychologiem to przychodzi trochę trudniej niż sobie w takie wykształconej, która spod pióra może nie wiem bardzo szybko skomponować jakąś partytura czy ma jakiś utwór ja potrzebuję jednak tego emocjonalnego aspektu Jacek widocznie co lubi znamy się z od dziecka on to akceptują mnie szuka we mnie aspektu, którego nie zna on doskonale wie co ja mu zaproponuje oczywiście możemy się spierać do formy, że to jest np. trochę za ciężko jest daleko, ale on zwiększają się spodoba dokładnie to co mnie poruszy widza mamy jak wspólne taki silnik wspólne tory i wspólny mianownik w tym współpracować jeszcze porozmawiamy za chwilę teraz w radiu TOK FM czas na informacje ze mną w studiu Daniel Bloom kompozytor producent muzyczny muzyk zaprasza na kolejną część rozmowy tuż po informacjach i trudno mi było wybrać się tak naprawdę fragment dzisiejszej audycji, bo o Jana tej płyty, czyli ścieżki dźwiękowej do filmu słodki koniec dnia Jacka Borcucha mogę słuchać od początku do końca i od końca do początku ciągle chcesz przyznaje, że to wolniejsze melancholijne fragmenty bardziej mnie on trwały dlatego Woltera tym razem na wykonanie realizacja i produkcja Daniel był tani grunt jest dziś goszczą kultury osobistej i teraz jeszcze witam w trochę tak jak w przypadku handlowi firmy twojego albumu z 2015 roku umówiły się, że to muzyka Clannad wrażliwych i myślę, że specyficzną nadwrażliwe nocy w ogóle to wygrają także przy komponowaniu ścieżki dźwiękowej także przy komponowaniu muzyki do słodkiego końca dnia jak to jest, że ty wiesz, że czasem nie wiesz, jakie to ona uderzyć, żeby było właśnie tak nadwrażliwy je trudne pytanie bardzo jest jakiś cel moich poszukiwaniach kompozytorskich i aranżacyjne producenckich większego oczekuje od siebie i wiem co chciałbym znaleźć może to dziwnie zabrzmi, ale jak w trakcie tych poszukiwań udam się znaleźć konkretne akordy czy przemienia ja wiem, że ja szukałem mówiąc krótko ową można zapytać, dlaczego akurat takie wrażliwe na oceanie n p . bardziej neutralne nie wiem, skąd się co bierze, ale akurat te drażliwe sytuacje bardziej na nie działają i jest nadwrażliwe nie jest ani też w scenie taka czy ten aspekt wzruszenia, które nie musi być czymś smutnym może być piękne wzruszenie wspaniałe wzruszenia może być smutna wzruszenie 1 czemu akurat takie nuty i takie też filmy robi Jacek wnuk Devon robił przecież inne filmy to ciężko było obecne komponować i forsować tego typu produkcje Tiesto szyling taki powiązania nasza Niwa chodnikiem znany jest nadwrażliwy, ale jest też harmonijnie Spójni nie ucieka zwykle takie trudne do ogarnięcia przez przeciętnego słuchacza rewiru muzyki współczesnej np. chyba cenisz zresztą już o tym jak wspomniałem na początku naszego spotkania ocenić muzyce prostota co dla kompozytora muzyki filmowej oczywiste zawsze nie jest może to się bierze z tego, że nie mam ambicji i żeby komponować i aranżować wielkiej partytury na orkiestrę poruszają mnie dźwięki elektroniczne może to się bierze z matrycy jakiś, którą ma w sobie, że wyrastała bardziej z muzyki głównie sam Kraków klasyków muzyki elektronicznej faktem, że Andrzej 3 pizze Gabriela na tej muzyce się wychowaniem ani na muzyce z wielkich Mistrzów nie przepadają szkole muzycznej zagra na fortepianie i za fortepianem ani za klasyką, a za muzyką elektroniczną nic nie próbuje siebie oszukiwać w tych poszukiwaniach i EBITDA za głosem serca Jacek całą akcję co jest bardzo cenna jak też poruszone nikt nie życzą sobie, żeby próbować aranżować muzykę w sposób klasyczny bardzo lubi też, że to mój świat elektroniczny, który dziękuje się z jego obrazem nędzy, jaka to jest relacja już trochę o tym, wspomniałeś o tym, że to rozwiniemy między dobą Jackiem to jest twarda męska relacja czy miękka i wrażliwa taka braterska miłość wspierające również w procesie tworzenia są 2 światy nasz świat prywatny, który łącznie ciasto się wspieramy i Jacek nie doprowadzą w szwach często do regionu Franz uczuć takich rozwiązań fajny w stosunku do niego i wzajemnie akceptują pewnych swoich cech tych wysiadać rozum do wigilijnego stołu np. oczywiście natomiast jak pracujemy razem to co topór wojenny ten symboliczny jest Zakopane i potrafimy zrozumieć bez słów nasze początki filmowe były wspólne cała nasza droga wszystkiego Phil Bates nasza wspólna praca kompozytora z reżyserem on dla mnie jak pracujemy przestaje być bratem jest reżyserem jak go z od momentu pierwszego klapsa nie wchodzę mu drogę nie chce żadnych przywilejów związanych z tym, że nie wiem jestem bratem i nie wiem co tutaj robię spędzam wakacje na planie mnie niesłychanie, gdyż dla mnie jest ważne, żeby zachować koncentrację nie zachodzą w drogę, ale nawzajem sobie doradzać czynie w Indiach 1 z filmową sfilmowany w jest jego tutaj sprawa wciąż jest niższa 1 z pierwszych recenzentów jego filmów tak i to takim bezlitosnym myśliwy w przypadku braci można sobie pozwolić na więcej on podobnie w stosunku do mojej muzyki, ale niema owijania w bawełnę podobał się słodki koniec dnia bardzo, ale muszą wiedzieć, że scenariusz jak w przypadku każdego Jacka filmu nie jest tym samym są co obraz czasami się dziwię, że ktoś twierdzi, że jego scenariusze są dobre ja nie mam chyba takiej wyobraźni on jest czarodziejem obrazu i dopiero na planie widać, o co chodziło w danej scenie jak ją czytam czasami wydaje się to w stanach o niczym, a dopiero zdjęcia kontekst otoczenia to w jaki sposób aktorzy mówią to pokazuje kraj, czyli od domu, choć podobno się czasami powstaje dopiero na montażu, więc Lynn to też jest taki moment przełomowy, a montaż jest niesłychanie ważną sprawą i często zaskakująco naprawdę ważną jak wiele można zrobić montażem można zmienić kompletnie rozwalić do góry nogami cały film ułożyć inną historię i powiedzcie mu poprzestaje tylko na współpracę z Jackiem jeśli chodzi o muzykę filmową, chyba że coś przegapiłem przyznaje nie ma propozycji zmian do dużych filmów od innych reżyserów akceptuje co być może jestem postrzegany jako nierozłączna część narracja cecha filmów w bardziej w dokumencie nic się udaje co całej, jakby pracować nie mam na to wpływu nie ma rzeczy się komponowanie ścieżek dźwiękowych dla kogoś szczególnie tuczy za granicą par żyje się marzy tak gatunkowo skomponować muzykę zoo filmów akcji bardzo wiele filmów science-fiction filmy sensacyjne, a wewnętrznie bardziej niż kino ambitne, ale w związku z tym, że to są produkcje wysokobudżetowe tak mało się ich na skręcie źle, o czym może to właśnie takie filmy, a jestem ciekawa jak kompozytor muzyki filmowej ogląda filmy czy nasz adres Fokus na muzykę, kiedy siadasz przed dużym ekranem czy jesteś wolna od decyzji o koncesji tak nie zwracano uwagi czasami ktoś myśli serią w taki temat pracy w nie same w 1 połówce normalnym takim widzem przebaczamy i sztuki pochłaniają firm nawet jak słucham swojej muzyki czy ogląda filmy, do których skomponował muzykę też potrafi z tego wejście patrzysz na to i słuchać uszami oczami widza muszę jeszcze spytać o archeologiem, którą już tutaj wspomnieliśmy technologia, którą studiowałeś w Tomicach nurtuje jak jest w ogóle jakiś wspólny mianownik archeologii komponowanie ciekawość poszukiwanie jakiejś odpowiedzi obcowanie z pewnymi rzeczami no zastaw instrumentów są już dziatki, które mają ponad 50 lat o wiele dla mnie nowe ciekawsze brzmienia jakiś taki surowe szanuję naprawdę to instrument dbam o nie to jest taki peeling przecież taka pewien romantyzm zagadka jakaś coś do rozwiązania tajemnicy Anna w 22 pasja to jest astronomia z tego co wiem to jest pasja równorzędne czy też jakiś rodzaj inspiracji co miałem równolegle od dziecka pamiętam jako trzynastolatek publikowane artykuły o kosmosie w świecie młodych n p . na rzece 2 takie artykuły udałoby się napisać ogół od zawsze, więc dla mnie magia ciekawe temat jest wróżyli z Holandią zagadka odkrywanie czegoś nieznanego w sposób naukowy ani nikt z drużyną astrologii z astronomią nie wiedzą, że dysponenta czym jest gwiazda zapytał kiedyś w 290 % większość rodzin jak będzie potrafiła na ten temat z województwa to niemocy Tobiasz jestem stawu ludzie niewierzący mają nad głową, a miasto od zawsze interesuje nas to ciekawe, bo archeolodzy zazwyczaj patrzy pod ziemią czekają w dół no, a ten astronom jednak górę Athos to samo to jest planeta eksportujemy planetę szukamy śladów w przypadku archeologa pozostałości działalności w kulturę człowieka, a patrząc w górę patrzymy na panewce też gdzieś tam poszukujemy śladów życia Stanów wody próbujemy zrozumieć i poszukujemy melodii być może takiego jak się okazuje kosmos brzmi jak muzyka elektroniczna, a jak plastyka, a skąd wiesz to jedno z NASA publikuje różne dźwięki słychać jak brzmi czarna dziura słychać jak brzmi wirująca Galaktyka to są dźwięki, które brzmią jak syntezatora i znowu masz w głowie pełno melodii, które muszą znaleźć ujście bardziej indywidualne tak jak przy poprzednim swoim albumie celownik firmy twoim pierwszym autorskim projekcie tak naprawdę z plejadą gwiazd i stąd Makowiecki Mela Koteluk i Gaba Kulka m. in . test oczywiście pytanie o plany w przypadku lot liz Taylor bardzo dużą potrzebę nagrania takiego albumu widział to do mnie od wielu lat przyszedł czas, kiedy odważę świata komputery samochody rzeczywiście siedziałem w głowie teraz nie siedzą czuje, że chciałbym taką płytę nagrać, ale to już nie jest takie mocne jak w przypadku pracując nad nową definicję natomiast to płyta przyniosła mi niesłychanie wiele dobrego przyjemnego nowych doznań duża trasa koncertowa nowe znajomości Super artystami i trochę tęsknię już latem, ale wiem, że to będzie kosztowało rzeczywiście dużo pracy nie pojadę na takiej fali, że wiem co chcą zrobić nam się dużo poszukiwać, żeby powtórzyć tego samego, bo nie robię tego robić, a propos poszukiwanie przechodziły wiele metamorfoz nie wszyscy wiedzą, że zaczną się od grania na perkusji w zespole bankowym była klasa fortepianu znienawidzona jak już wspomniałeś potem o władzę nad sobą elektronika czujesz, że jeszcze sporo zmian przed tobą muzycznych rewolucji części ciągnie jakąś stronę chciałbyś spróbować czegoś muzycznie nowego i staram się cały czas próbować czegoś nowego, chociaż z zewnątrz może wyglądać także cały czas jest elektronika z filmu Warszawa miasto podzielone Eryka Bednarskiego film mogę się o genezie Get ta ma on i tam potraktowania muzykę w sposób bardzo eksperymentalny z nowym narzędziem to już nie są syntezatory analogowe tzw. stąd też zagram w Larnace jest coś na nowego nowe narzędzie, które zupełnie inny sposób z dużą dozą przypadkowości tworzy dźwięk nie można tak naprawdę zapanować nad tym bardzo ciekawy instrument rodzaj sample era z re ma w sobie tyleż 1260 głowic, które odtwarzają dźwięk jednocześnie w różnych miejscach ciężko co pisać natomiast daje to bardzo nieprzewidywalne efekty i to mi zaimponowało, że można tak naprawdę stworzyć muzykę przy pomocy wstrzyknięcia polecam takie pstryknięcie można obrobić dzięki tej syntezie granulowanej w taki sposób, że ta będzie co brzmiało jak zestaw kilku perkusji czy wręcz jako orkiestra, a także co było dla mnie coś nowego i nie jest też kontynuować też nie wiem w przypadku wysiadka filmu zastosowałem ten zabieg w scenie, kiedy Krystyna Janda goni policja zamiast tak bardzo dziwaczne numer ostatnio na płycie, ale akurat ta emocja i ten rodzaj muzyki bardzo jaskrawy przypadek w swojej ani rzęs ani melancholia ani analogowe syntezatory, a właśnie taki rodzaj wariactwa nie wiem czy to będę kontynuował Andrzej z tego w dokumencie tym, że zawsze będzie mnie ciągnęło do prostoty i do harmonii, a nie dochodzą w swojej przypadkowości i Daniel Bloom kompozytor muzyk producent muzyczny był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to spotkanie dziękuję państwu polecam ścieżkę dźwiękową do filmu słodki koniec dnia firmy również polecam Daniel Bloom dziękuję bardzo dziękuję płytę wydało ENA Music Poland bardzo państwu dziękuję do usłyszenia Marta Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA