REKLAMA

"Bądźcie mili!”, czyli Dimitrova i Stawiszyński o zarządzaniu emocjami

Data emisji:
2019-05-22 19:30
Audycja:
Nasze wewnętrzne konflikty
Czas trwania:
53:26 min.
Udostępnij:

Istnieją zawody, w których wymaga się od pracowników nie tylko okazywania, ale także przeżywania określonych emocji. Mają być zawsze uśmiechnięci, zadowoleni i entuzjastyczni. Ale to tylko ułamek zjawiska, które stało się już właściwie charakterystyczną cechą nowoczesności, czyli dążenia do kontrolowania i ukierunkowywania ludzkich emocji w bardzo różnych celach. Innym jego przejawem są rozmaite zbiorowe formy samoutwierdzania się w entuzjazmie, albo przeciwnie - we wrogości czy nawet nienawiści. O skutkach tego rodzaju praktyk, a także o tym, jak się to wszystko ma do kultowego filmu „Road House” z 1989 roku, z Patrickiem Swayze w roli charyzmatycznego... ochroniarza Daltona, możecie posłuchać w najnowszej odsłonie „Naszych wewnętrznych konfliktów"

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

statek Nitra i Tomasz Stawiszyński dobry wieczór albo dzień dobry po zarządzaniu emocjami dzisiaj porozmawiam z nie wszystkie można zarządzać w dzisiejszym świecie nawet emocjami no właśnie z psychiczne zbitkę zarządzanie chcę, skąd się wzięła w ogóle to zbitka zarządzanie emocjami, kto taki termin zarządził historycznie szczerze mówiąc nie znam odpowiedzi na to pytanie, ale jest to chyba Barcę szeroko obecne zaznacza stykamy się z tego typu sformułowaniem bardzo Rozwiń » często jej wybór tego tematu zresztą jest przewrotnym to nie do końca chcemy rozmawiać o zarządzaniu emocjami w takim duchu w jakim zwykło się o tym, rozmawiać, czyli o jakiejś umiejętności radzenia sobie z nimi gospodarowania nimi tak, ale już sam samo to przeniesienie tego nam to do takiej sfery rynkowej czegoś co poddaje się kalkulacji w jakimś operacjom algorytm Home i t d . jest osobliwy osobliwe tak ale, ale z drugiej strony bardzo trudno jest znaleźć jakiś chyba substytut tego słowa może to co nas interesuje to jest to jak właściwie to co jest nam się kojarzy ze sferą bardzo taką intymną prywatną w takim wymiarze nie chodzi o to, że nie ma czego on z obszaru emocji społecznych politycznych, ale że noże, gdzie rozmawiamy o emocjach to mamy taką intuicję, że dotykamy czegoś bardzo intymnego osobistego zarazem dotyk dotyczącego absolutnie wszystkich i też średnia dającego się kontrolować tak to raczej w doświadczaniu przynajmniej często bywa także emocje się pojawiają w nas my mamy takie doświadczenie, że ponad miarę pojawia się jakaś emocja nie, że my jesteśmy jakoś instancją, która właśnie tymi emocjami ma dyrygować run PL w mniejszym lub większym stopniu tak wyznaczy też pewna umiejętność radzenia sobie sprawę albo mogą tu ulokowania tych emocji świadczy też pewnym stopniu przystosowania do rzeczywistości do umiejętności interakcji z serii wchodzenia w interakcje z innymi ludźmi tak dalej to znaczy, że my się tego od małego właściwie, żeby właśnie nad swoimi emocjami jakiś rodzaj nazwijmy to opanowania jednak sprawować, żeby niekoniecznie dawać im bezpośredni wyraz za każdym razem, kiedy się z nas pojawiają niekoniecznie wzmacniać je właśnie choćby poprzez wyraz w postaci płakać Ania albo przykuła albo Krzywania tarzania się po podłodze gwałtownego okazywania gniewu to w większości sytuacji się zgodzimy, że nie jest to do przewidziane w barze się z niemowlęciem, które jest w tym momencie wtedy to jest adekwatny niemowlę, które jest głodna może być wściekła natomiast być wściekłym przy szefie to nie jest najlepszy pomysł także tak rzeczywiście jak w procesie uczenia się też nabywamy pewnych umiejętności do tego, żeby tutaj bardziej powiedzmy, że miękkie słowo i tak jest oswojona na gruncie psychologicznym emocje regulować, gdyż są też bardzo ważne czy w ogóle bardzo trudny obszar dzisiaj mało nieregulowanie emocje to jest coś co jest też przedmiotem bardzo często pracy terapeutycznej mam dalej to już jest bardzo szerokie spektrum miasto co nas interesuje to jest to jak ten dokonuje się przejście z tego właśnie oni intymnego obszaru obcowania z ja to znaczy emocji jako coś takiego co jest wyrazem moich najbardziej osobistych spontanicznych reakcji na świat interakcji po prostu mojego ja w takim sensie głębinowym oczywiście wszystkie tutaj użycie słowa są problematyczne może problem na tym, że naczelny idąc dalej po prostu między właśnie przejście między tym bardzo intymnym doświadczeniem, a tym, kiedy ono zaczyna wchodzić na obszar właściwie takiej wymiany między społecznymi, a właściwie nawet wymiany towarów, ponieważ protest wcale nienowy mnie nowy termin po ukłuciu ponad 30 lat temu przez amerykańską socjolożka -li Hochschild, do której lubimy tutaj wspominać w kontekście szczególnie książki obcy we własnym kraju tak do tej pory w tym kontekście się pojawiała, ale po Lynn analny ona wprowadziła ten termin nurt pracy emocjonalnej ten termin bardzo ewoluował dzisiaj jest w bardzo szerokich kontekstach czasem chyba niesłusznie stosowanym Allen, a nie książka, która razem, która wprowadziła właściwie takie myślenie to jest książka, która się ukazała w latach osiemdziesiątych w Polsce pan jako źródło tysięcznych przez PWN zarządzanie emocjami komet cel komercjalizacja ludzkich uczuć, czyli właśnie się dzieje z uczuciami, które w pewnym sensie stają się elementem takiej wymiany na rynku pracy co znaczy, ponieważ już jak wiemy jest to wszystko zdominowane przez sektor usług to oczywiście ten aspekt emocjonalny czy sposób nawiązywania kontaktu z relacji staje się czymś niezwykle istotnym na jej Charlie Hebdo oczywiście nasza wewnętrzna Han nasza rzeczywistość społeczna jest nieco inna niższa już w latach osiemdziesiątych nie mówiąc jest inna niż czasy, kiedy ona opisywała zjawisko w stanach Zjednoczonych, ale coraz bardziej mamy mamy mamy jeszcze mecze te są rzeczywiste dzisiaj w Polsce również mamy z tym do czynienia leżę mam strasznie zastanawiające jest to jak coś co jest czymś właśnie takim osobistym pierwotnym powiedzielibyśmy właśnie w autentycznym spontanicznym zamienia się coś co ma być czymś co generujemy na rzecz 3 na użytek dobrze dobrze dobrze wykonywanej pracy, czyli co staje się elementem po prostu naszego wynagrodzenia, czyli musimy emitować pewne emocje czy w każdym razie zachowywać się tak, jakbyśmy je przeżywali albo jak byśmy okazywali innym właśnie w sytuacji zawodowej i tego się od nas wymaga tak w ramach kontraktu tak to znaczy n p . jeżeli ktoś pracuje się z branży restauracyjnej n p . czyli jest cennik kelnerem kelnerką albo ktoś jest z siłami tym ciszej się mówi jest warte są dzisiaj się mówić bardziej o załodze pokładowej w samolocie inni dlatego wraz z tym co jest de facto wykonywane przez osoby, czyli podanie czegoś tak dalej niż w przypadku obsługi samolotów NATO chodzi też dbanie o bezpieczeństwo i t d . nie chodzi tylko o wykonanie tej czynności, ale też o zaprezentowanie pewnego rodzaju dyspozycji gotowości do tego, żeby służyć klientowi w sposób życzliwy, żeby się uśmiechnąć, żeby zaprezentować, jakby pewien rodzaj takiego dobrego nastawienia, żeby uprzyjemnić umilić ten lot to doświadczenie teraz można rozciągnąć właściwie na ogrom ranni kontaktów, jaki w ogóle wchodzimy, w czym w tej przestrzeni publicznej po to, żeby n p . na nawiązać pewną relację również, która ma służyć podtrzymywaniu wartości tej usługi, czyli właściwie bez względu na to jak taka osoba się czuje dajmy na to właśnie ta obsługa sam mecz załoga samolotu to kiedy podchodzi do pasażera ma być uśmiechnięta życzliwa starać się jak najlepiej rozumieć się potrzeby tego pasażera i t d . nawet jeżeli stan wewnętrzny niekoniecznie odzwierciedla jej zewnętrzną ekspertyzę cóż takie zjawiska społeczne najbardziej wyraźnie wprost często portretowanej są w wielkich filmach w wielkim kinie jak chce też przytoczyć tutaj przykład wspaniałego filmu jakiekolwiek mamy zresztą trzydziestą rocznicę premiery tego filmu w tym roku rowerzystów poprzez dobrze przegrać chodzi o film Road House z Patrickiem Swayze w roli głównej w reżyserii Rodrigo Harringtona jak mnie pytają o moich ulubionych reżyserów oto wymienia Martina Scorsese zaraz Derrick Rose w niego Ingmara Bergmana Rodrigo Harringtona w USA to jest taki rząd nazwisk, które można po prostu 1 tchem wypowiedzieć Otóż jest to być może są takie osoby, które nie widziało jeszcze filmu Road chaos trudno mi w to uwierzyć, bo to jest absolutna klasyka klasyka kina twardzieli z lat osiemdziesiątych myślę, że wszyscy z państwa no cóż będę tu może jakoś mało gender owych, ale przypuszczam że, zwłaszcza mężczyźni, którzy są urodzenia jakoś tak na przełomie lat siedemdziesiątych osiemdziesiątych i którzy się wychowywali tak jak ja właśnie na filmach tego rodzaju z ogromnym rozrzewnieniem z pewnością zareagują na ten tytuł, a w Polsce to we wszystkich wypożyczalniach kaset wideo funkcjonowało Maćka p t. wykidajło to jest takie określenie na pracującego w jakimś lokalu w jakimś lokalu restauracji ochroniarza i właśnie lekarza wykonuje taką pracę w nocy no właśnie chce przecież powiedzieć jak najbardziej jak najbardziej jest to wspaniała scena, kiedy Patryk słali z jej Dalton niejaki słynny Dalton, bo jest on celebrytą w świecie istot tak naprawdę największym chyba celebrytą oprócz 3 łajdak Garetha jego najlepszego przyjaciela celebryta w świecie pracujących w knajpach amerykańskich ochroniarzy przyjeżdża do nowego klubu, których nazwa w tył z i ta ma zrobić porządek zostaje zatrudniony przez właściciela nie wie jeszcze, że tak naprawdę czeka go jakaś poważna tutaj historia nie będę zdradzał bo, choć miał pewną scenę, kiedy on przychodzi po raz pierwszy spotyka się wraz ze swoimi pracownikami czy z ekipą pracującą właśnie w tym barze w tej restauracji wśród tej ekipy są rzecz jasna pracujący tam ochroniarze nad którymi Dalton przyjmuje Pietrzak i dowodzenia i mówi do nich tak tu Patrick Swayze fantastycznie to odgrywa zresztą, że podstawową w czasie powstało zasadą jest zasada Outside oznacza, że się wszystkie takie, jakie sprawy niezbyt sympatyczne załatwia na zewnątrz, ale jest 1 osoba, która jest fundamentalna i od której w ogóle wszystko się zaczyna, a brzmi ona Dina rejs bądź ciemni i wypowiada różne sytuacje, w których należy być miły jak tam ktoś coś ci powie albo coś zrobi Dina jest uśmiechali się bądź miły i t d. wspaniały przykład właśnie tego, o czym dzisiaj rozmawiamy z aż 0 jedno pytanie ze strony 1 z tych ochroniarze czy jeśli ktoś np. nazwie jego matkę no słowem obelżywe ME to czy też powinien być miły na co osła z zadajemy pytanie i 3, czyli trzeba w tym kontekście tego słowa nie przytoczyłem, ale czy ta matka jest właśnie tą osobą, która występuje w tym obrazie w określeniu no w domyśle jest tak słuchaj no nie traktuj tego personalnie to są wszystko w jakiej sytuacji, która musisz trzymać na dystans bądź miły do momentu, kiedy przychodzi ten czas, kiedy trzeba już przestać być miłym, a skąd mam wiedzieć pyta inny ochroniarz, kiedy ten czas nadejdzie nie musisz wiedzieć mówi w dal ton jak ci to bowiem to też państwo nawet, którzy nie widzieli Barros House rozumieją, jaki to był gość Kendall to przede wszystkim kwintesencję w ogóle ich pociechom 23 kwietnia 2 proc Poznań i socjologicznym Wisłę, ale tutaj jest jednak ten Wandzel od lat Delta na bezpieczeństwo interesujący, że jednak pewne rzeczy, czyli pewną dawkę autentycznej agresji audyt IT SA w tekście autyzm, a reakcje tak załatwia się od no poza samolotem nie bardzo można teraz na arenę oni też niektóre rzeczy w bardzo ciekawe na temat jak tłumaczył sens oczywiście wszystko w duchu humorystycznym, ale jakaś taka ekspozycja to ja rotach ostrych bardzo poważnie wiem wiem za to Wierchy FF ale i ale to pokazuje w pewnym sensie tak czy tez dobra ilustracja tego jak z tego typu praca od funkcjonują przede wszystkim takim też no właśnie to co powiedział jeszcze tego czekania nie traktuję tego osobiście nigdy nie wiesz tego do siebie i t d . no ale nikt ich przypadku akurat emocji też bardzo trudno nie brać do siebie to znaczy można oczywiście mógł wykonać pewną operację pan myślową sobie powiedzieć dobrze ten człowiek jest to już wymaga pewnych bardziej zaawansowanych bym powiedziała umiejętności, a w odpowiedzi czy ten człowiek zirytowany, ponieważ w tym momencie nadto napotyka na jakieś trudności dajmy na to w urzędzie, więc to, że się wścieka to nie jest jego wściekłość skierowana do mnie, ale ja jestem żywym odbiorcą jego w tym momencie doświadczenia i bardzo trudno nie zrezygnować z tymi emocjami znaczenie chodzi o to czy to jest osobiste czy nie jest, ale ona jest to pewna gotowość do tego nieustanna i czasem bardzo wymagająca pełna gotowość do tego, żeby jednak rzeczywiście dystansować od własnych emocji i to jest oczywiście bardzo dobre jest to działanie absolutnie prospołeczne, bo tak funkcjonujemy, gdybyśmy wszyscy okazywali sobie nawzajem nieustannie co czujemy to byłoby ciężko ranny nie byłoby nas w tym miesiącu, w którym jesteśmy, ale z drugiej strony pytanie jest właśnie o to jak daleko można się w tym posunąć to znaczy czy osoba, która wykonuje nieustannie tego typu prace nie podlega pewnego nie ten nie jest poddawana pewnego rodzaju takiemu sama siebie podaje tak naprawdę pewnego rodzaju eksploatacji siebie, która jest już nic bym to zaprzeczeniem tak naprawdę jakiegoś stanu wewnętrznego tylko takim przed działaniem po prostu pewnego moduł słów funkcjonowania, z którego jest bardzo trudno później się wydostać to znaczy wyjść z pracy i wrócić do swojego powiedzmy, że w cudzysłowie, jeżeli toczy się też można mówić, że sprawdziły bądź fałszywe autentyczne lub nie dostrzegą modus cud normalności Wierzba, bo mu mówimy o takich przykładach pracy emocjonalnej, które są dość oczywiste czy takie pierwszym rzędzie przychodzące do głowy polegająca po prostu na tym, że ktoś no musi udawać, że jest miły albo nie ma udawać, że jest miły to nie może, ale nudzi to właśnie chodzi o bardzo życzliwie nastawione no pewnie czasami chodzi to znaczy jeśli jesteś kimś, kto jest zobowiązany do takiego na Inter, a go Inter gra go wania z klientem, że elementem tego kontraktu jest właśnie to, że musisz być miła, bo klient nasz pan i t d. no to pewnie są sytuacje, w których naprawdę szczerze masz ochotę powiedzieć co myślisz, ale nie robisz tego, więc udajesz, że wszystko z oka i że jesteś nastawiona życzliwie, ale to są wszystko formy łagodne powiedziałbym takie, które nie budzą w jakim sensie też naszego szczególnego zdziwienia, bo znamy zewsząd i jakoś może nawet rozumiemy pewną racjonalność, która się za tym kryje i zasadność właśnie tak skonfigurowane w rzeczywistości, chociaż istnieją formy ekstremalne naturalnie tego typu podejścia ją też może być, jakby eksploatująca dla kogoś kto, kto taką pracę emocjonalną jest codziennie zaangażowany jak słusznie powiedziała Szala przyszedł do głowy tekst, który jakiś czas temu czytałem w nich o karze na temat Japonii, gdzie mianowicie działają takie firmy, które zapewniają osoby, które udają małżonków albo dzieci można sobie zamówić żonę albo zamówić przez żonę i 2 córki albo Ziomek córka odłożonej scena my takie osoby po prostu przychodzą w określonych porach do klienta i zachowują się tak jakby były jego małżonkiem albo jego dzieckiem et Cetera jest to cieszący się coraz większym coraz większą popularnością trendy biznesowe oczywiście tam są pewne reguły dotyczące kontaktu fizycznego nie można ani nie tonie to nie jest forma pracy seksualnej przynajmniej nie w tych obszarach, które zostały tam opisane w tym sensie, że nie włącza się w to relacji erotycznych, a nawet powiedziałbym dotyk i interakcja fizyczna jest bardzo obudowana w na poziomie umowy, że tego nie nie wolno robić fryzjerzy i właśnie chodzi o ekspresję pewną emocjonalną to jak sieci te osoby wobec klienta zachowują no to jest to powiedziałbym praca emocjonalna w postaci czystej tylko, że już jak przekraczająca kompletnie te granice, o których my teraz rozmawiamy i wchodząca w jakąś taką sferę, która n p . mnie, że u mnie już budzi rodzaj zdziwienia nazwijmy to czy pewnego rodzaju nawet zaniepokoi cały czas mówimy o alienacji, czego nie miała jednak w sytuacji skrajnej tancerzy też interesujące w tym po nim padło tutaj słowo udawanie to jest właśnie granicę i gdzie właściwie ona przechodzić możliwe jest zidentyfikowanie między udawaniem czy jednak byciem określonej roli, a np. bycie aktorem też jest niebywale eksploatujący emocjonalnie, ale jest pewien zestaw reguł, które to nas są pewne ramy prawne ramy w obrębie, których to się odbywa on, ale i tak, kiedy to jest także, ponieważ jest to pewna forma nadużywania siłą, która jest też na podle trudno podlega kontroli tak naprawdę to znaczy, że tutaj jest to balansowanie w pewnym sensie na granicy, jeżeli w tłumie ścieki z emocji bardzo intensywnie albo nie wolno ci ich żaden sposób okazywać przez bardzo długi czas to pewien próg, jakby wytrzymałości na, toteż jest ograniczony, więc przesunięcie dokonało się taką stronę w dużych firmach tak dalej na szkolenia jak się należy zachowywać są oczywiście chlebem powszednim jest to, żeby druga strona tego jeszcze to w ramach dygresji tez oczywiście oddelegowanie ludzi do tego, żeby sami uczyli się uregulować swoje emocje np. tutaj powiem to trochę wbre w sobie, bo nie uważam, że to jest idea istota pracy terapeutycznej, ale w gabinetach terapeutycznych albo w ramach różnych warsztatów doszkalanie się opanowywania zapanowania zarząd jest cała masa Ernst i t d . i to oczywiście ma służyć czemuś co znaczy mała ma pomagać osobie, która szuka tego rodzaju niesiemy pomoc czy rozwoju czegokolwiek, ale z drugiej strony jest też jakimś zewnętrznym nakazem ja nie jestem zwolenniczką absolutnie, żeby było jasne tego, żeby po prostu dawać absolutnie wolną ekspresję wszystkich swoich Stanów wewnętrznych NIK i to też jest kłopot i to może być bardzo duży kłopot czy interaktywnej interpersonalne i tutaj np. właśnie pewien rodzaj pracy terapeutycznej może być bardzo pomocne w tym, żeby właśnie sobie z tym lepiej reali, czyli test mierzący je regulować myślę, że szef dzisiejsza kultura podniesieniem kultury osiemnastowiecznej czy dziewiętnastowieczna jeśli chodzi o konwenanse siła konwenansu to znaczy właśnie skodyfikowane pewnych zachowań, włączając w to ekspresji rozmaitych emocji na komunikowanie sobie tych kwestii jest zupełnie inna to znaczy, że nastąpiło jednak przejście od czegoś co było właśnie w sposób bardzo wyraźnie zdefiniowane i do takiej formy, w której trochę nie do końca wiadomo co wolno, czego nie wolno i co jest dopuszczalna co nie jest dopuszczalne zresztą to wciąż nieustanne dyskusje negocjacje dotyczące granic pewnego rodzaju ekspresji właśnie co jest formą już opresyjną wobec innych np. a co jest jeszcze formą dopuszczalną i to w czasie jest czekał np. co mogę czemu Berlin złapać za rękę i nastolatek mówi do nastolatkę sytuacja, w której da on w szkole chłopak zakochuje się, gdzie wcześniej i tam albo zaginęła albo anegdota krąży po, ale zabiega o jej bądź jego względy jej nie dzieje się to w sposób, który kiedyś był spontaniczny jeszcze uchodził za coś co było formą po prostu naturalną nawiązywania kontaktu, ale jest niewykonanie tego gestu on mnie czy zapytanie o zgodę to przyzwolenie też oczywiście pytanie czy to przyzwolenie jest czymś co płynie czy też jest autentyczna czy nie jest czy z wynikiem na to co tak jakby wchodzimy w obszar, który jest nie bardzo złożony aktualnie taki myślę, że też bardzo bardzo nie opracowane i taki trudny, ale nie to co to toż to zmiana, która się dokonała też nie jest tylko właśnie wyjście poza takim modus osobistego n p . jestem zmęczona i wykończona i nie mam już siły, ale okazuje życzliwość, ponieważ jest to element mojej pracy i staram się zdobyć się na ten uśmiech pod koniec dnia wobec klienta, ale generowanie w ogóle atmosfery, w której pracownicy, którzy właśnie wykonują tego rodzaju prace Penn mają się faktycznie tak czuć to znaczy zapewnieniem pewnego rodzaju dobrostanu czyli, żeby tak nie było także oni wychodzą poza jakiś swój stan naturalny i po prostu przyjąć, że po tacie, bo to bardzo ma negatywny wydźwięk, ale nie o to chodzi przyjdzie wam ją Musk tylko chodzi o to, żeby właściwie stworzyć sytuację, w której od ich życzliwość jest ich realnym doświadczeniem, lecz w pewnym sensie kultura też nas bardzo mocno jak epatuje albo wymaga od nas czegoś takiego, żeby w teście też to szkody szykuje formę wchodzenia w interakcje relacje praktykowanie życzliwości sympatyczność i tworzenie dobrej atmosfery dobrych praktyk i t d. i to jest znów jakiś rodzaj gratyfikacje tak jak powieść zupełnie inny niż pewne źródła Lis one symboliczne formy, które obowiązywały dajmy na to czy to w osiemnastym czy dziewiętnastym wieku, gdzie jednak ten konwenanse był też jakąś formą właśnie na nim być rodzajem umowy społecznej tutaj ta umowa społeczna dotyka czegoś znacznie chyba nikt, tym bardziej głębinowego, że tutaj już domaga się w pewnym sensie autentyczności na poziomie przeżycia i to jest strasznym jest to straszne Lis też bardzo interesujące niż przedtem się nie da uciec zastanawia się na ile jest problemach n p . z punktu widzenia różnych badań to bardziej kłopotliwe dla takiego pracownika to oni nie generują oczywiście takie badania są wiarygodne i miarodajny, gdzie się zetknęła się ktoś taką statystyką tę część bardziej uciążliwe celem jest za ten jest dostosowywanie się, czyli wydobywanie się z ZUS itd itd to autentycznie doświadczonego stanu na rzecz tego, żeby coś się zaprezentować, że to jest doświadczenie jako większy rozdźwięk niż sytuacja, w której właściwie już jest wchodzić jakieś takie tryby, gdzie ten element to on cła, który jest wymagany jest tylko częścią w pewnym sensie swej tożsamości oczywiście do tego, żeby to stało się częścią swej tożsamości niezbędne jest to, żeby wygenerować albo jakoś stworzyć świat, w ramach którego o no masz doświadczać tej swojej tożsamości jako autentycznej to jest bardzo ciekawe i tych ciekawe dla mnie z punktu widzenia np. różnych już wcale nie takich szczególnie na w teorii czyha na obcych analitycznych brak, o czym rozmawiamy też się nasuwa skojarzenie z prawdziwymi fałszywym self mini Kotowskim to jest koncepty dotarł do 8 załącznika te, które pochodzi z z lat sześćdziesiątych konno i w ramach docentem ty też taki podział na taki, że się, że kiedyś, kiedy przychodzimy na świat największym skrócie mówiąc, kiedy jesteśmy małymi dziećmi mamy pewien zakres spontaniczności w okazywaniu swoich im różnych Stanów wewnętrznych irytacji złości po trzeb no to jest taka niepohamowany na niemowlę c ekspresja zazwyczaj jest to sposób na nawiązywanie relacji ze światem i z otoczeniem to w najbliższym opiekun nami i opiekunowie na różne sposoby na to reagują to znaczy niektórzy pozwalają i wytrzymują też stan co znaczy to stany te zmienne stan dziecka destruktu bijący stany, które są takie właśnie przeskakujący z takiej siły wściekłości frustracji w zadowolenie taką też spontaniczną ekspresję on zainteresowania ciekawości rzeźby no to co niemowlęta robią jest jeszcze nie nie opatrzone żadnymi formami takiego nikt takiej świadomości co jest przyzwoite, a co nie co jest obrzydliwe i niepożądane, a co nie, więc jest to pewna doza przestrzeni na to, żeby testować własne doświadczenie w dacie dodana na po prostu wejść tam doświadczenie spontaniczności i oczywiście z biegiem czasu uczymy się też w tym rozmawialiśmy wcześniej uczymy się tego, że nie możemy być autentyczni nieskończenie autentycznie w sposób nieustający wchodzimy w relacji z innymi ludźmi nie możemy nic właściwie, gdy wreszcie chęć jak nam się coś nie odbierze nagrodę i t d. Niemcy, ale jeżeli tam tak ten stan to doświadczenie takiej spontaniczności zostaje zablokowany na bardzo wczesnym etapie przez opiekuna, czyli wideo życzyli dziecko widzi, że opiekun inaczej reaguje, a nie jakiegoś rodzaju zniechęceniem albo March albo nie reaguje dotychczas grały mogą być bardzo różne to dziecko się uczy, że to co robi jest jakoś tak, że coś jest aktem niedobrego oczywiście nie jest to proces, gdyż szczególnie świadome po prostu tak się dzieje i pewnego ekspresja zostaje zablokowana na jej dziecko uczy się po prostu tak, żeby jakoś dostaje się albo dopasowywać do oczekiwań otoczenia Czyżby za koszt odczytywać sygnały co w jego zachowaniu jest pożądanych czarne, a co nie i w niektórych przypadkach przynajmniej rok wynika to bardzo teczkę z bardzo często każdy ma i fałszywe i prawdziwe self Made tutaj oczywiście dotykamy kwestii filozoficznej z prawdą, a co fałszem już wcześniej spróchniała bal może już będziemy to nie rozpędzają się też w takie konto zostanie przepis zdrowym realizmu jeśli w jeździe, choć doświadczenie emocjonalne z Anną i, jeżeli na to na co tak naprawdę taka osoba, jeżeli doświadcza tego na wczesnym etapie powolutku traci łączność ze swoim prawdziwym doświadczeniem, czyli nie jest także ona coś właśnie udaje przywdziewa maskę na użytek tego, żeby n p . dobrze przebiegła rozmowa czy tylko po prostu traci kontakt ze swoim takim spontanicznym ekspresyjne MO ja, które czegoś pragnie żądane przez zaczynał w umyśle to jest oczywiście nadużycie, ale wykonywać pewną operacje cieszy mnie dzieje w jako właśnie uświadomiony proces myślowy, która ma na celu antycypować sesje powiedzmy, że w zachowaniu pożądanych zachowań i i eliminację tego właśnie głębinowego głębszego kontaktu ze swoimi własnymi potrzebami to też uniknąć oczywiście frustracji, żeby uniknąć rozczarowań i bardzo wielu tego typu tego typu rzeczy to jest właśnie jakiś taki moment albo rodzaj odseparowania się albo oddzielania się od doświadczania swojej podmiotowości w doświadczeniu innych bogaczy w przekonaniu wynika ta co więcej nawet jest to pewien rodzaj tutaj można się zastanawiać po wypadku ilość wykładni dotyczących narty narcyzmu jest niezliczona ilość ociera się to taki właśnie wejście w takie doświadczenie fałszywego jakiegoś obrazu siebie, w którym nie ma przestrzeni na taki rodzaj swobody w tę zabawę i ekspresji jest bardzo ciekawe jak to się ma do doświadczenia siebie do doświadczania siebie w obrębie świata w obrębie, jakby naszego snu w sposobie w jaki dzisiaj funkcjonujemy we współczesnym świecie też nad przestrzeni publicznej oczywiście te granice pomiędzy tym co prywatne publiczne są zatarte, ale chodzi o takie przejście do tego obszaru właśnie prac i interakcji, które nie są wyłącznie osobiste i t d. gdzie traci się właśnie, jakby gdzieś czy możliwe jest w ogóle doświadczanie tego w po obszaru w cudzysłowie autentycznej równorzędnym zwrócił uwagę w tej dynamice fałszywego i prawdziwego życia autentycznego sen w zresztą niejeden unika odsunęły się posługują takimi terminami to też tamtej post psychoanalitycznej tradycji na było popularne rozróżnienia i Karen Horna i o tym, pisała o tym, prawdziwym ja i aluzyjnej miała realny Miami z innym jak i Arabii Lang w swojej książce podzielone ja w pięćdziesiątym dziewiątym roku napisanej też się posługuje tą klasyfikacją no, więc to jest taki sposób myślenia mam jakoś zakorzenione też tej tradycji istotnych ba jest to, żeby jeszcze powiedzieć, że tam, jeżeli bardzo silnie się rozwija właśnie to fałszywe ja to takie tempo konstrukcji, które jest bardzo silnie zintegrowane z otoczeniem wymaganiami oczekiwaniami reakcjami otoczenia jest jakby skonstruowany pod to wszystko co przychodzi z zewnątrz no to, bo to straszna lęku oczywiście na budowane przed jakimś odrzucaniem reakcjami negatywnymi agresją ze strony innych właśnie czy opuszczeniem to w zasadzie, jakby to autentyczne ja autentyczne znika gdzieś Gnie zna się na zasadzie jak przestaje w ogóle być dostępne, a gdzieś tam oczywiście ma ono jest w tym sensie, że działa tutaj zasada zachowania energii psychicznej nic nie ginie, więc ono nie znika tylko pojawia się działa z nieświadomości nie com PL właśnie dostęp do niego jest na tyle ograniczone, że po prostu bardzo wielu osobom odcina no i dostęp do jakiejś twórczej własnej ekspresji i do poczucia jakiejś identyfikacji ze sobą to właśnie taki dom w pewnej swobody doświadczania siebie też właśnie nie chodzi o to, że prawdziwe to jest to dobre, a fałszywe to jest pozew i że znaczy to jest pewien pewna umiejętność operowania term w Antalyi, czyli brak sztywności w przebywaniu tylko jak do 1 z tych form, a także ich umiejętność dostosowywania się do okoliczności, ale tu jeszcze szerzej bym potraktował to kwestia, o których cały czas mówiła dziś, bo tej pracy emocjonalnej z 1 strony polega z drugiej strony na te możesz jesteśmy jakoś do pewnego rodzaju gry społecznej socjalizm wani, że nasze wychowanie polega właśnie na tym, że mamy się uczyć ekspresji, która nie do końca odzwierciedla to co realnie z nas się dzieje na nie mówię oczywiście już o tym, że także po prostu pewnego rodzaju uregulowania moc się uczymy to też jest kwestia mam jakiegoś treningu można to wyćwiczyć można odegrać też są potrzebni niż ludzi oczywiście, ale myślę, że w, jakim sensie już takiej skali szerszej społecznej to praca emocjonalna czy pewnego rodzaju tryb pracy emocjonalnej tuż po napadzie był jest też elementem ruin sprawowania władzy politycznej np. myślę, że po osiemdziesiątym dziewiątym roku w Polsce już wielokrotnie te diagnozy ne wy brzmiały i myślę, że nawet osoby bardzo przywiązane do takiej liberalnej narracji np. środowiska, którego o exposé, którzy się właśnie znajdujemy w Agorze noże już też, jakby także w tym dyskursie GazetyWyborczej bardzo entuzjastycznym zawsze w odniesieniu do transformacji bardzo dobrze pojawiła się pojawił się element uzupełniający ten obraz Polesiem przerwać na chwilę po głowie przecież bardzo interesującym bardzo ważne ma jednak nie mogę pozbawić się pozbyć się w kontekście tego czy inżynierem obrazu prawdziwego serów ryb Celińskiego integrował się w naturalny tak naturalnie oczywiście to tylko wybrani mają 2 sale Fred indiańskie i na wydłużanie świetnie zarządzają emocjami swoimi je aż takich przejść, jakby fałszywy jest w aerozolu zna to nie, ale to tylko drobne wygrane z rzędu, a propos Agory ds. no oczywiście, ale stąd się to wojaże po raz już wiadomo sprawy poważne sprawy poważne, więc pojawiła się pojawiło się pojawił się, jakby dyskurs czy pojawiła się perspektywa uzupełniająco to co to bardzo jednostronną wizję w jakim sensie jednostronną, bo entuzjastyczną -li tylko w ostatnich latach natomiast myślę, że tutaj pod pewnym względem i to w sposób taki no właśnie nie dyrektywą ne raczej polegający na wzajemnym kontrolowaniu się różnych podmiotów uczestniczących w grze społecznej, że taki istniał rodzaj takiego takiego wymogu w jakim sensie wewnątrz pewnych jak go oczywiście środowisk społeczności entuzjastycznego reagowania na to co się stało tutaj po osiemdziesiątym dziewiątym roku i cieszenia się, że jest taka nie inaczej takiego zarazem potępienia dla rozmaitych osób którym, które zgłaszały zastrzeżenia co, przekładając na język, jakim bardziej powiedzmy, że zachodnia do tego, o czym mówimy na taki klimat afirmacji dla takiej afirmacji, że wszyscy się cieszymy jest tak superpaństwo, toteż znają np. różnych zapewne doświadczenie w pracy, że są zespoły w różnych miejscach n p . w korporacjach, ale Nisko w korporacjach, które tak wszyscy się strasznie po prostu nawzajem, a firmują tak się cieszą, że są tacy świetni to miejsce takie świetne i wykonują taką fantastyczną pracę i w ogóle są tacy fantastyczni i tacy Super i w zasadzie, jakby ktoś tam próbował zgłosić chęć zastrzeżenia no to jest jakaś obopólna reakcja odrzucenia negacji i w ogóle no nie wiem zmniejszania w najlepszym razie, kiedy ktoś właśnie tego rodzaju korekta próbuje zgłosić dama pewna oczywiście swoje pragmatyczne walory i spełnia jakieś istotne funkcje ma przed integrujące społeczności czy te grupy natomiast zarazem naj to też ludzie efektywniej pracują są bardziej skłonni do spełniania różnych tam obowiązków obywatelskich jak są generalnie entuzjastycznie nastawieni też rządzący podtrzymujące entuzjazmu w ludziach mają gwarancję, że ci ludzie będą na nich głosowali nad to są wszystko takie wymiary istotne tego natomiast jestem też coś autorytarnego dla mnie i ja nie lubię w ogóle takich zbiorowych emocjonalnych procesów unikam w ogóle tego rodzaju rzeczy już tak się odsłania osobiście staram się nie uczestniczyć ani w zbiorowych akcjach potępiania czegoś ani zbiorowych akcja oraz filmowania czegoś oczywiście czasami są rzeczy oczywiste i wiadomo natomiast sam proces tego takiego wzajemnego o podbijania się takiego utwierdza Ania się w tym miasto wszyscy tu jesteśmy Super jak się bardzo zgadzamy moim zdaniem jest bardzo niebezpieczne imię i staram się do tego zawsze mieć dystans im właśnie dlatego, że ma to taką funkcję pochłaniającą, że to zagarnia po prostu, że toczy w jakim sensie wyłącza no, a w momencie, kiedy się próbuje zgłosić jakiś rodzaj zastrzeżenia co wie, że jest inaczej no to wtedy działa bardzo silny mechanizm odrzucania negacji tego, że właśnie nie jest z nami nie jest też tutaj o powierzone w 2 jeździ aż takiej dynamice mechanizmach w ogóle grupowych, chociaż jeszcze jedno z zastrzeżeniem trzeba pocierpieć, bo w Polskim kontekście innym gruncie polskim bardzo wiele osób to też chyba wzbudza różne uczucia wobec Boga w różnych Ross szczepienia mam wrażenie, że funkcjonujemy to jest właśnie dyskurs w sieci nauczyli mnie, że wszystko jest niezadowolenie prosimy naszego wydawcy o wypiekanie ma cytuje wszak jest dokonane w no dobrze ale gdy tak w bok, ponieważ mówi co prawda taka to też jest rodzaj takiego wyznacza to też rodzaj takiego wymogu, który jest zaznacza jego środowiska często też generowany też pracy emocjonalnej być może polegający niem czy jest taka praca, że musisz narzekać, bo na razie w taki, kiedy możesz być miła entuzjastyczna to chyba tylko wskażą z lewej oraz solidnym osprzęt co nie wiem czy pamiętasz ten skecz jak Majkel Palin przychodzi chcę się pokłócić i właśnie puka do takiego, że dzień dobry chciałem tutaj przełożona z przedszkola, więc jest taka taka właśnie firma, która umożliwia bardzo polecam państwu to tworzenia tego i tam płaci i ma iść tam jakieś pokoju, ale najpier w wchodzi do pokoju, w którym siedzi Graham czap mam i zaczyna go obrzucać jakimiś strasznymi obelgami no, więc pan w swojej takim zdziwione zrealizowali zdezorientowany i mówi, ale ja tu przyda nam na nas sprzeczka przyda się pokłócić, a mówi bardzo przepraszam Graham Czaban to jest dział obraz w Chechle stał może się pan pokłócił się pokój w dal naj tam siedzi Dong wizji i to czas zobaczyć jak tego nie będę od z twarzą, bo to jest po prostu absolutna wirtuozeria co oni tam zrobili w tym skeczu nie tylko od geniusza przecież absolutnie nie da też bardzo polecam, ale to jest tutaj to także w jaki sposób z instytucji w ich walut takich jak Michnik nie masz obrażać po prostu, bo taka jest twoja praca z nad tym zastanawiałem decyzję to prace, w których musisz być miła czy są też takie, w których powinnaś być niemiły no właśnie Hochschild podaje przykład windykatorów to zaś chodzi o to, że tylko rzeczy podajemy przykład lekarzem się musi uśmiechać to jest nasz najbardziej takie oczywiste skojarzenie z Realem, a praca, w której naszym wywoływać się w poczucie winy zobowiązania jakiejś presji, że ta osoba która, czego się zakładać czy też egzekwuje jest groźna surowa nas też nie musi być wcale spójne z wewnętrznym doświadczeniem osoby, których efekty pracy w naturalny, ale ma stwarzać tego typu ołów on głównie generować tego typu Our no, więc takich rzeczy oczywiście z bardzo duża i to nie chodzi o to też warto to to jest jakiś rodzaj takiej na auto eksploatacji i to co mnie w tym ciekawi to jest stek skala skala tej autor eksploatacji, ale też to co my robimy z wymogiem po narzuconym nam oczywiście kulturowo, ale narzuconym nam przez samych siebie do tego, aby te akta auto eksploatacji, a w ogóle jak kto i w jaki sposób to modyfikuje przeżywanie emocji przeżywanie siebie inkubatory definiuje zasadniczą funkcję regulacyjną tego czym jest przeżywanie w ogóle jest bardzo ciekawy, że od 3 i jakiegoś czasu w różnego rodzaju obszarach w dyskusjach niekoniecznie wyłącznie psychologicznych emocja, a mówiąc trochę głębiej albo o poziom niżej cięższe rzeczy nie wiem jak to opisać, ale afekt stał się czymś takim wszechobecnym np. my też filozofii chylę próbie zrozumienia dynamiki relacji politycznych właśnie w socjologii, chociaż oczywiście to wszystko może być za pomocą różnych instrumentów, a on eksplorował nowe, ale jak ważny się dostało takie, by została odkryta jakaś warstwa, która była ona mnie uśpiona przez jakiś czas nawet kiedy rozmawiamy o takich rzeczach po nie umiem się, że z wyrytym przykładem transformacją też zmierzać do tego, żeby opowiedzieć się no właśnie taki mróz śnieg mgła powiedziała też pewne rozszczepienie między panującym wszechobecna on w LM opowieścią o dno mówią tutaj w dużym skrócie opowieścią o sukcesie, gdy mówią strażnicy powiedzieli, że w jakimś wymiarze jego nie było, a indywidualnym chociażby, chociaż na dużą skalę doświadczeniem, ale osobistym doświadczeniem nieprzystosowanie przystępowania do tych opowieści jest oczywiście jeszcze inne aspekt, bo z 1 strony jest moim zdaniem w przypadku polskiej na polskiej specyfiki opowieść czy była opowieść właśnie bardzo jednostronna opowieść o sukcesie niewątpliwym, a z drugiej totalna opowieść, że był tylko sukces z drugiej strony to tali styczne równie opowieść o porażce 3 o jakimś przekręcie wielkim o jakimś oszustwie i t d. jakby radykalizm tych 2 opowieści to, że one nie uwzględniają żadna, z czym nie uwzględniały żadna z nich perspektywy niuansów to znaczy włączenia właśnie swój obszar także innego doświadczenia niż to postulowane w opowieści to znaczy nie uznawano po stronie narracji sukcesu i nie umie nie u nie potrafiono włączyć jak do tej perspektywy porażki 3 czy tego, że właśnie są pewne elementy, które nie są wcale takie fajne i co ludzie, którzy wcale też nie są tacy Super jak ja jak nam się wydaje, a po drugiej stronie kompletnie z kolei przeformowano prze interpretowano te elementy korzystna po to, żeby właśnie racjonalizowania no i innymi słowy skrajnie już sobie swoją opowieść oto, żeby właśnie za krzewić na wszystko tak, żeby do niej pasowało może po prostu nie skończyło się udaje się skończyło no to znaczy jest już teraz wojna totalna po prostu jakiś kompletnie nie uniewinnienie niemogących się ze sobą porozumieć grup i niemiecką o partiach politycznych w ogóle o społeczeństwie, które jest zdołali zalana tak zasadnicza i w ogóle nie ma możliwości, żeby normalnie rozmawiać, ponieważ każdy uważa, że ma 100 % racji, że może to jego jest na wierzchu i koniec mam przy czym znowu nie buduje tu symetrii pomiędzy tymi co te obozy polityczne robią, bo akurat 1 z tych obozów uważam za znacznie większego szkodnika niższy niż ten drugi myślę, że podniosę to forma brutalizacji życia po publicznego ustnego naprawdę bardzo wysoki poziom ale jakby podłoże tego jest znacznie bardziej zmasowane, ale chodzi ci z pola rysowanie pewnej właśnie o to, że ktoś emocjonalne z tak i że różne różne zestawy emocji są eksploatowane albo reprezentowane przez określone w górach fakt, że my w naszym gronie się tylko jakby cieszymy i wobec naszych jesteśmy życzliwi, a negatywne emocje mamy tylko do tych z osobnego obozu z przeciwnego to znaczy, że tam są ludzie, którzy są nie w porządku, a w naszym są generalnie ludzie tylko w porządku jeśli nawet ktoś z naszego obozu powie coś okropnego albo zachowa się w jakiś fatalny sposób na to wtedy do staramy się za wszelką cenę wytłumaczyć usprawiedliwić, a jeśli ktoś z tamtego strony powiedz staram się nie podoba no to natychmiast uznajemy, że jest straszny okropny mamy tu jesteśmy tacy fajni myślę, że niestety to działa po obu stronach tego tego całego układ ludzi znanych jak mówimy w takim duchu to też podtrzymujemy pewien rodzaj podziału, czyli takiego myślenia, że coś co jest ważne, że dziś są szczepione rzuca się we mnie coś jest na zewnątrz nie o to co jakoś bardzo ciekawie odsłania nasz pierwotny ten wątek kot, którego zaczęliśmy to jest właściwie doświadczenia wewnętrznego i krzywdy zła wewnętrznego rozszczepienia niczego jak świat stawia nas przed takim właśnie czasem skrajnym się, że te weszły też trochę jest trudno o przerwę dla jakichś niuansów to też oczyszczenie zderzamy się wyłącznie z doświadczeniem, a przeżywania n p . w skrajnych emocji w tym sensie, że jestem bardzo zła i wykończona ich wręcz zmęczona po Musze się ładnie uśmiechać, ale też z takim czy mi, że jako artysta przykład, który pojawił się chyba w reż Juho szczyt w tam chyba drugiej pewne czy przedmowy do drugiego wydania panu np. tyciu uczuciem zawiści albo zazdrości, kiedy jestem ekspedientką w sklepie, który jest też bardzo ekskluzywne i t d . i sprzedaje jakiś towar luksusowy komuś kogo na to stać mnie nie, ponieważ jak wykonuje te prace i na dodatek jestem jeszcze eksploatowana np. mobbingu one i t d . no bo zdarzają się takich norm, a więc w Polsce jednak w świat pracy trochę o tym z Ewą Majewską rozmawialiśmy wczoraj w wieczorze ta jest po prostu drastyczne pod tym względem stosunki pracy relacja to co się dzieje w ogóle w w wielu zakładach firmach to jest po prostu ową koszmar najgłośniej chyba też koszmarem Jerzy Gut konkurs jak baba, aby taka, że im większe rozszczepienia lub rozjazd między tymi doświadczeniami, bo brak, jakby włączenia tych o jakieś finansowanie tych obszarów tym większe tym większe cierpienie, bo nie tra ten rozjazd jest też waśnie między takim fałszywym ma prawdziwy mienia albo ten rozjazd między właśnie z różnymi przeżywaniem różnych skrajnych emocji, ale rozmawiamy cały czas Macieja mówić o takim doświadczeniu wewnętrznym ma ono chyba odzwierciedla też pewien stan zewnętrznej pewnym stanem obiektywnym to co się dzieje w świecie z kolei zewnętrznym jak najbardziej społecznym politycznym to jest to, że mamy do czynienia oczywiście jest właśnie coraz większymi rozwarstwienia Mie właśnie w ramach tego procesu globalizacji już różnicą między biednymi, a bogatymi w o tym jak np. pewna, że zacierają się w obrębie np. świadczenia też pewno usług publicznych im oczy jak to podlega pewnemu oszust pewnej systematyzacji, która właśnie z wyższym rozszczep to doświadczenie kontaktu między ludzkiego emocjonalnego z wykonywaniem pewnych zestawów czynności i t d. a w ten diabeł zmierzała ku temu, że to jest źródło kłopotów i trudności psychicznych, a wracając na grunt Polski mówiąc o o, nawiązując do tego, o czym będziemy się transformacji to punkt po jedno to są narracje, które temu towarzyszyły Elżbiety to, że w ogóle doświadczenia awansu społecznego w bardzo szybkim tempie broni mówimy tylko o tym, o osobach, które były w jaki sposób z tego wykluczone to jest też zdarza mi się ze skrajnie właśnie wydaje się takim poczuciem właśnie jakiegoś fałszu albo tożsamości, do której się w jakimś sensie nie było czasu w tym społeczeństwie nie było czasu do nich co wyspa w cudzysłowie dorosnąć i to odsłania całe spektrum bardzo trudne emocje, które nie są na wierzchu albo są one już coraz bardziej takich jak wstyd np. o których na szczęście też coraz więcej mówimy, ale to jest neon chyba inni mogą rozważyć no właśnie BOŚ wykonuje prace emocjonalną pewnego czasu jestem bardzo głodne przerw zmęczone i po prostu udaje, że tak sobie mówię tutaj jest takim zaangażowaniem, a w gruncie rzeczy to niekoniecznie w dzień giełdowe są bardzo to bardzo dziękujemy Bartosz Dąbrowski te audycje wydaje no imamy maila nasze wewnętrzne konflikty małpa to od środka FM nasze wewnętrzne konflikty małpa TOK kratka sam tam bez żadnych polskich znaków znaków przystankowych i t d. także zachęcamy też do kontaktu tą drogą i do usłyszenia wkrótce do usłyszenia podcast psychoterapeutyczno filozoficzny centrum to docenta w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!