REKLAMA

Droga ekspresowa mogłaby omijać Biebrzański Park Narodowy. Ale decyzja należy do rządu

Data emisji:
2019-05-23 17:00
Audycja:
Wywiad Polityczny
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
14:46 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wywiad polityczny Agata Kowalska przy mikrofonie i zostanę z państwem aż do godziny osiemnastej przez to godziny mam nadzieję uda nam się sprawdzić czy tiry muszą rzeczywiście przejechać przez rejon ING życie rejon Narodowego parku Biebrzańskiego i przez wielkie jeziora mazurskie mowa oczywiście o planowanej drodze z 16 porozmawiamy o tym jakie są argumenty za jej budową w takim wariancie przez te cenne tereny, jakie są argumenty przeciw i jaki będzie ciąg dalszy z nami studia Rozwiń » już teraz Jan Krynicki rzecznik generalnej generalnej Dyrekcji dróg Krajowychi autostrad jedno grupa wyda serdecznie jest tylko tłem słuchaczom, że spotkamy się również na antenie ze przedstawicielka gminy Mikołajki na Mazurach i Jan Jakiel ekspertem z Siskom PTE takiej organizacji, która te sprawy transportowe śledzi od lata panie rzeczniku, zanim o zarzutach kredyt kach głosach oburzenia przypomnijmy krótko US 16 w eter, gdy planowane odcinki, na jaką one potrzeby mają odpowiadać co to będzie za rodzaj drogi mówimy tu o drodze ekspresowej z USA to jest droga ekspresowa, czyli droga, która nie powinna mieć skrzyżowań kolizyjnych czy powinna być bezpieczna z rozdziałem kierunków ruchu i służąca przede wszystkim do bezpiecznego sprawnego po przemieszczania się nie tylko tranzytu, ale także każdego z nas i ten odcinek, gdzie popatrzymy chociażby między Białymstokiem, a Ełkiem przy czym Suwałkami on ma uzupełnić połączenie północ południe po wschodniej stronie polskiej, ale tutaj już część jest budowana od lat na południu, chociaż między Rzeszowem Lublinem tam w realizacji są wszystkie odcinki trasy, która później stanie się taką połączenie północ południe, a nel połączenia tej przyszłej n p . z szesnastki, ale chociażby zachodnią częścią to jest trasa z 8, którą już możemy się posługę dusz może mierzyć z Białegostoku do Warszawy mamy pełnię pełne ekspresowe połączenie, a w realizacji w obecnym etapie projektowania do 2001. dwudziesty drugiego roku w zależności od odcinka jest trasa via Baltica jest połączenie Suwałki granicy z Litwą z trasą US 8 pokoi zastali Mazowiecki czy dzisiaj wieża stawka w Warszawie do Jeża został Mazowiecki będziemy mogli za parę lat skręcić w aż ekspresowo przyjeżdżając do granicy z Litwą i od razu wyjaśnię te odcinki akurat są o tyle istotne zarówno dla naszej gospodarki, ale wszystkim dla środowiska, że tamtędy przebiega tam jest szeroki kanał tranzytu i jeżeli chodzi o granice z Litwą, która jest niezbyt długa patrząc na odcinek natomiast bardzo intensywnie wykorzystywane, że patrzymy na tranzyt i ze Wschodu na zachód południe Europy i ważne bardzo jest to, abyśmy stworzyli określone kanały tranzytu, które będziemy mogli ale gdzie będziemy mogli skanalizować ten tranzyt odpowiednio, chroniąc środowisko mówi pan, że obecne rozwiązanie, kiedy nie ma tych dużych ekspresowych połączeń jest bardziej szkodliwe, gdyż dla środowiska niż ewentualnie powstająca droga no to wystarczy popatrzeć na drogę, którą mamy dzisiaj do dyspozycji, która łączy Suwałki Ełk i dalej Ostrowi Mazowieckiej, żebyśmy się nam na tym odcinku przejechać droga tzw. krajówką czy droga krajowa nie ma zabezpieczenia akustycznego przebiega przez tereny zabudowane raczej jest to dla nas niebezpieczne fizycznie, ale także dla zwierząt pod drogi szybkiego ruchu są budowane w taki sposób, aby zwierzęta miały zapewnione chociażby szlaki migracyjne, czyli zarówno, aby nie ginęły pod kołami jakiś mogą się przemieszczać dosyć ciekawe ujęcie wody w morze w myśl, że sama budowa drogi ekspresowej to jest potężna inwestycja już sama jej konstrukcja może zniszczyć środowisko i skutecznie mu inne zlikwidować również zwierzęta takie się pojawiają argument jeśli chodzi o w budowę dróg tras szybkiego ruchu, a my chciałyśmy dzisiejsze przeżyli tę w tym zarzutom na podstawie 2 odcinków dróg tej drogi z 161 to jest Mrągowo Orzysz i tu mówimy o na przejściu tej trasy przez wielkie jeziora mazurskie, a drugi odcinek to w Ełk Knyszyn to z kolei wchodzimy na tereny biebrzańskie samotnej Biebrzy zacząć, w czym nie ma alternatywy czy trasa będzie musiała prowadzić przez graczy teraz powiem szeroko granice Biebrzańskiego Narodowego parku Biebrzańskiego rzeczywiście w park Narodowy park praski jest w poprzek tej planowanej trasy i gdzieś musimy przejść, jeżeli rozpatrujemy oczywiście ten wariant przebiegu trasy i teraz chciałbym wyjaśnić też uspokoić wiele osób, które martwią się o park praski, bo czytając oczywiście aplikacja można odnieść takie wrażenie, że już coś zostało wydane jakaś decyzja czy jest już coś postanowiono obecnie niezależny projektant wykonawca na nasze zlecenie sprawdza korytarze i możliwych przebiegów trasy, które przecinają oczywiście park Narodowy nie rozumiemy panie rzeczniku ja się za dyskusje niepokój polega na tym, że nie sprawdza ów wykonawca innych korytarzy wszystkie mieszczą się w parku i moje pytanie takie czy jest możliwość, żeby spojrzeć szerzej na mapę Polski i te trasy poprowadzić poza granicami tych cennych obszarów przyrodniczych obecnie sprawdzamy to ten obszar, czyli obszar przebiegu podał w okolicach obecnych dziesiątki piątki, czyli połączenie właśnie Knyszyna airbnb czy Białegostoku z Białegostoku z Ełkiem w tym konkretnym korytarzy, które bardzo szeroki, ale dziś mieści się w sam na arenie partii, jeżeli on, gdy okazało się, że rzeczywiście byliśmy niezależni, którego bardzo byśmy wybrali, który korytarz, a później wariant byłby skazany i że każdy z nich powodowałby nieodwracalne zniszczenia dla środowiska, które byłyby wyjątkowo ważne wówczas można przypuszczać, że trudno będzie podjęta decyzja o tym, aby rozpatrzeć inny wariant ale, żeby mieć pewność, że tak jest musimy najpierw przeprowadź analizę to jest bardzo ważne, że dzisiaj właśnie to sprawdzam marzeniem czy pan kiedyś był nad Biebrzą w to są generalnie mokradła z wielu osób w zawodzie myślę, że przyjedzie tam będzie spacerować spokoju ciszy po pięknym parku jest trochę jak las no nie to jest to są rozlewiska podmokłe tereny doskonale czują się tam w taki wcale nie tak doskonale ludzie, więc skąd myśl, żeby w ogóle tego typu trasę potężne inwestycje w i potężne tiry puścić przez tak nieprzyjazny dla ludzi dla, a przede wszystkim pewnie dla maszyn budowlanych teren, pomijając fakt, że jest to absolutnie chronionej ceny, skąd myśmy mogli, żeby tam zaczęli badać przebiegi tras, jeżeli popatrzymy na całą sieć dróg Top Gear patrząc na połączenie daje im NATO do czego ona ma służyć, ale rzeczywiście jest to bardzo logiczne, że tamtędy powinna przebiegać natomiast po to nie są takie dokładne i wielopłaszczyznowe analizy przyjmujące zarówno technologii, jaka byłaby konieczna do zbudowania o tym ile by to kosztowało, ale przede wszystkim, jaki ma to wpływ na środowisko naturalne dajcie nam na portalu Onet PL, że czas jest artykuł jeszcze z kwietnia, że przedstawiciele generalnej Dyrekcji przyznali, że ocen środowiskowych przed podejść przed tym zleceniem daty wyznaczenia tych ewentualnych korytarzy, że od środowiskowych w ogóle nie czyniono znak, że ten aspekt środowiskowy nie nie był rozważany w momencie, gdy się zastanawiano IR którędy, jakie mogą być wersje trasy w związku z tym państwo takie zignorowali fakt, że owa trasa mogłaby przebiegać przez Biebrza gminami to jest troszkę debel przemierzały przełożenie tego statusu w zupełnie inny etap przygotowania oczywiście, że nie można było brać pod uwagę analizy, kto nie został jeszcze wykonana dzisiaj sprawdzamy, jaki wpły w przebieg trasy w wielu korytarza, bo to też ważne dzisiaj sprawdzamy korytarze możliwych wariantów potem dopiero będziemy spalać konkretne warianty jak będą wpływały, a to dopiero da nam pełen obraz tego tria Lu IZ rozumiecie teraz jeszcze inaczej zarządzać bo dlaczego w ogóle nie, dlaczego w tym samym czasie równolegle nie ma badania te trasy alternatywnej i gdyby ona była o miałaby wózkiem Biebrzański park Narodowy to te rzeczy volvo oburzające państwo, że mogą być inna trasa nie naruszając tego naszego cennego obszaru mokradeł biebrzańskich oczywiście, że tak to dlaczego nie są teraz wypada, dlatego że jest określona w UE sieć dróg, jaką mamy wykonać oraz, jaką mamy przygotować do wykonania i teraz ten etap przygotowania sprawdzenia czy wyznaczone trasy są najlepszymi najbardziej optymalnym czasem pan o tym co w ich wskazywało rozporządzenie rady ministrów na temat budowy odcinków via Carpatia US man realizujemy to co jest w rozporządzeniach kolejnych już od bardzo wielu lat one są tutaj zbliżone do siebie, że chodzi o przebieg tras i realizujemy na przebieg tras, które są określone bardzo ogólnie w rozporządzeniu, które jest cały czas zmieniane na przestrzeni ostatnich, chociaż 15 lat jak jesteśmy w częścią Unii Europejskiej, kiedy powstało ponad 3000 dróg szybkiego ruchu i te drogi są tam określone w Tesco modyfikowane czyli, czyja dobrze rozumiem, bo rzeczywiście te procedury nie są, ale jest jasna inne wręcz zgadzali się nimi zajmiemy, że państwo teraz nie mają zielonego światła na to, żeby zlecić analizę innego rodzaju trasy alternatywne do parku Biebrzańskiego akty bardzo logiczne jest tak to funkcjonuje od bardzo wielu lat, że najpier w musimy sprawdzić to co jest w rozporządzeniu, jeżeli mamy jasno określone, że ta trasa jest cel w jaki sposób bardzo negatywna dla czy dla społeczeństwa czy dla siebie skoczy dla technologii bądź Ekonomik wówczas dodaj my jesteśmy tak, aby zrealizować taką analiza wspólnie później też zakazać mrozem kogoś generalna dyrekcja ochrony środowiska też wydaje później opinię i też współpracuje z nami nad wieloma rozwiązaniami czy też możemy zyskać dużo elementów dużo nowych rozwiązań, które zrealizowaliśmy przy budowie infrastruktury i zamiast burzy ta analiza wraca do rządu i to on musi podjąć decyzję czy idziemy tą drogą albo może nie należy uznać za szukać alternatywy tak oczywiście rozumiem tak to jest tak o kredyt złotowy jakże po prostu to jest kwestia późniejszej Fin finansowania przeznaczenia pieniędzy na kolejny etap jest, ale wiele decyzji nie podejmuje generalna dyrekcja oczywiście, że o medale jest jednak oczywiste panie rzeczniku, bo nie słyszałam, żeby gromy sypały się na ten czy poprzedni rząd gromy sypią się na generalną dyrekcję dlatego ja też co do źródła klarowny w teście na lepsze niż się na Mazury to z kolei chodzi o odcinek Mrągowo Orzysz i przecięcie wielkich jezior mazurskich na wysokości Mikołajki albo troszkę wyżej, choć generalnie jezioro Tałty w i tutaj znów było kilka wariantów m. in. półkilometrowy mocno stołkami czy tutaj też na razie nie jest badana żadna alternatywa stoi wobec przecinania wielkich jezior właśnie w tym na tym odcinku o tutaj mamy też nowe też wybieramy, jakie są możliwości późniejszego przebiegu zatem jest to też dosyć podobna sytuacja najpier w sprawdzamy korytarze później w tych korytarzach określamy te, które są możliwe, bo już na etapie korytarzy może okazać się, że w danym kole także dosyć szerokim pasie ale gdy nie ma nie ma w ogóle możliwości poprowadzenia trasy później dopiero trasa jest są wyznaczane warianty tych korytarzach, bo tu też przypomnieć, że droga szybkiego ruchu ma swoje prawa, czyli nie może skręcać na wkład zbyt mocno nie może przebiegać zbyt mocno w pionie poziomie się różnić między te rzeczy później są nanoszone i każdy z tych etapów jest związany z analizą właśnie środowiskową, a na końcu dopiero jest skazywany wariant najbardziej optymalny preferowany i on jest przedstawiony do decyzji środowiskowej albo mrozu no tak rozumiem, ale czym może się okazać podobnie jak przy wieży, że po prostu żaden z tych wariantów nie jest, a mną rekomendowany przez was do realizacji właśnie choćby ze względu na to, że trzeba będzie budować półkilometrowy most na pylonach w niedalekiej odległości od rezerwatu tutaj jest to, jakie później mogą być podjęte decyzje na podstawie analizy to dniem nie mogę za to od tej obręczy czy sposób pokazać jak Belgia Lotto, ale wiecie, ale pytam czy w ogóle to jest to monstrum też wydajecie swoją opinię i nie wdrażać jest analiza właśnie pod zrobiona przez niezależnego wykonawcę, aby byśmy mogli podeprzeć się tym co jest niezależne od nas jest analiza taką wielopłaszczyznowe łączy pokazuje różne aspekty techniczne ekonomiczne oraz środowiskowe w tym społeczne dla danych przebiegów i to później daje nam możliwość przedstawienia możliwości realizacji tego działania czy realizujemy tą drogę właśnie w takim zakresie czy należy też podjąć jakieś last szybko pytania od słuchacza, który pyta, dlaczego nie analizują państwo przebiegu utrzymywał Biebrzy znów, gdy przebiegu tego korytarza z 16 w szerszej perspektywie, a nie tylko na małym i 70 kilometrowym odcinku może ta trasa nie musiały przecinać Biebrzańskiego parku Narodowego akurat w Knyszynie i Mońkach tylko w innym miejscu oczywiście będą brali sprawdzaliśmy także inne możliwości i tutaj były brane pod uwagę chociażby rozbudowane do ósemki krajowej łączącej Suwałki Białymstokiem Gdziejest choćby wcześniej też budowana obwodnica Augustowa i połączenie tego w jaki sposób natomiast co zostało z konwersją to są analizy takie wstępne, a mamy jasno określone, którędy mają przebiegać drogi i zgodnie z rozporządzeniem prowadzimy w pierwszej kolejności taką analizę, jaka jest skazana dla dla tych doszliśmy do rozporządzenia w bardzo dziękuję Jan Krynicki rzecznik generalnej Dyrekcji dróg Krajowychi autostrad ciąg dalszy tematu zaraz po informacje wtedy wrócimy z rozmową dziękuję panie Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WYWIAD POLITYCZNY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!