REKLAMA

Ustawa ws. PKS-ów jest przyjęta. Brzmi to przełomowo, ale jest "ale"

Światopodgląd
Data emisji:
2019-05-23 16:00
Audycja:
Światopodgląd
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
19:19 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
świat lub pod blond zdobycz i Agnieszka Lichnerowicz czy państwa gościem jest Karol Trammer naczelny magazynu z biegiem szyn dzień dobry dzień dobry jutro o dodatkowe posiedzenie Senatu w się zacznie się i oprócz 3 nowelizacji kodeksu karnego, a której państwo słyszeliście, gdyż jak bardzo była na kolanie robiona i jak się wiele pojawiło się problemów z nią związanych z wyższym stanie senatorowie zajmą się ustawą o funduszu rozwoju przewozów autobusowych złamał Rozwiń » pełne są za to formalną nazwą Cruise kryje się 1 z punktów tzw. piątki Kaczyńskiego, czyli obietnica przywrócenia PKS ów no i teraz, zanim przejdziemy do szczegółów to zapytałabym Karol Trammer właśnie czy to jest przełom to, jeżeli ktoś uważa, że PKS-y są w Polsce potrzebne jej obywatelom, w czym to jest gniot, a w ten projekt, więc tak w warstwie takich deklaracji politycznych to jest przełom, bo to był problem, który na warstwie się przez te 2 dekady albo nawet 3 to znaczy powolutku PKS zjeżdżały równią pochyłą, ale i tożsamościowe dając też mechanizm dano tak bym się zmniejszała się liczba kursów zmniejsza się liczba linii i dotychczas przez tych co najmniej kilkanaście lat kiedyś było wiadomo, że to, że z tym mamy problemy n p . dlatego że nie wymyślono nie wprowadzono systemu finansowania stabilnego połączenia autobusowe wolny rynek miał coś się bawią się zająć wolny rynek i tak jak przyznają to widzimy to no i przełom jest pod tym względem, że politycy przestali udawać, że tego problemu nie ma co znaczy prezeska Jarosław Kaczyński powiedział premier minister infrastruktury Andrzej Adamczyk szybko w ich dość szybko przygotowali ustawę natomiast owocują dzień przed 2 dni przed wyborami tak natomiast problem jest taki że, o ile można mówić o dobrej wiadomości, że wreszcie ktoś zobaczył, że ten problem jest przestał udawać, że ludzie sami sobie mogą jeździć samochodami, bo takie opinie cały czas wśród wójtów n p . są bardzo popularne, ale co pokazuje całkowity brak odpowiedzialności wójtów zaraza mobilność na swoim terenie mocno się, dlaczego nie co jest zła pogoda jeszcze był on powiaty, które powinny być tutaj takim głównym szczeblem samorządu, który powinien czuć odpowiedzialność za Przewozy autobusowe, a także udają, że tego problemu nie ma co powoduje, że przekonują od kolejne osoby do tego, że powiaty są nieskuteczne szczeblem samorządu, bo od jakiegoś czasu, a od 2010 roku dokładnie w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym jest napisana, że m. in. powiaty są za to odpowiedzialnej te powiaty województwa również niektóre udają, że to nie jest ich obowiązek no i potem starostowie nie mają się co nie powinni się dziwić, że ktoś uważa, że powiaty są niepotrzebnym nieskutecznym szczeblem samorządu skoro nie zajmują się tym co jest ważne i tu mieliśmy taki rozdźwięk już w ostatnich latach to znaczy i starostowie wójtowie marszałkowie województw mówili, że Przewozy autobusowe to nie jest poważny problem bo kto chce to niech sobie kupi samochód i porusza się we własnym zakresie ich, a jednocześnie co jest, a jednocześnie społeczności lokalne coraz częściej na pierwszym miejscu stawiały ten problem, że nie mają jak dojechać do przychodni do sklepu do kościoła w, a więc jednak była co najmniej znaczna grupa osób, dla których samochód nie jest rozwiązaniem, a poza tym we środku Europy nie może być tak, że czteroosobowa rodzina musi posiadać 4 samochody, żeby zaspokoić swoje potrzeby inwazją z mobilnością porwały badanie cytat prof. Stanny z Polskiej Akademii Nauk, że w 2012 roku 1 samochód przypadał ma co trzeciego mieszkańca obszarów wiejskich, a 2 lata później już na coś drugich no właśnie to jest efekt tego że, a nie przejmowano się przewozami autobusowymi i teraz mamy ustawę o funduszu rozwoju przewozów autobusowych tak liczony przez Sejm nudny, gdyby prace nad tą nad tą ustawą i ta ustawa ma moim zdaniem 1 zasadniczą wadę to znaczy ona a na podstawie tego jak zapoznamy się stało z tym projektem ustawy możemy wnioskować, że jej twórcy uznali, że Przewozy autobusowe poza miastami generalnie działają tylko jest problem ze częścią linii, które przestały działać, bo ta ustawa służy wyłącznie finansowaniu wsparciu rządowemu dla linii, które już nie funkcjonują w związku z tym możemy mieć na raty w Lipnie, mówi że sami postanowili się tym zająć się, więc może można z przewidzieć, że z tej ustawy rzeczywiście część nie zostanie odbudowana, ale to nie jest tak, że tylko mamy ten problem ma problem również w innych działających, w które działają na, a bardzo dużym minusie, ale brakuje kursów n p . w na wielu liniach PKS -u ruch zamiera około godziny czternastej 16 i to jest problem, że z tej ustawy nie dofinansujemy tego, żeby np. na takiej linii, która dla, której kursy wykonywane są szósta 301440 wprowadzić dodatkowy kurs między szczytowych bardzo oczekiwany zwykle przez osoby starsze, które chcą załatwić sprawunki w miejscowości gminnej i wrócić do swoich wsi i nie chcą czekać 7 godzin w miejscowości gminnej na autobus powrotny, więc nie dofinansujemy z tej ustawy kursów między szczytowych nie dofinansujemy kursów wieczornych i weekendowych, a to jest kolejny problem, ponieważ PKS-y, a trochę, prowadząc rozpaczliwą walkę o przetrwanie jako pierwszy wykres stałe kursy wieczorne i soboty niedziele co oznaczało, że mieliśmy proces taki, że coraz więcej ludzi na studia i do pracy na tydzień do dużych miast i oni wracając pojawiają się na obszarze działania PKS -u w piątek wieczorem, a potem w niedzielę chcą wydostać się i nie ma wtedy kursów w związku z tym PKS-y, jakby na własne życzenie pozbawiły się części rynku właśnie tych osób, których było coraz więcej przez ostatnie lata, a takich kursów było coraz mniej i znowu z nowej ustawy, jeżeli Senat nie poprawi, a podejrzewam, że nie poprawi, bo kluczowe jest czas, bo pieniądze tak i nikt nie ukrywa, że to ma być szybko zrobione ani dobrze, a w związku z tym nadal po wejściu tej ustawy nie będzie można poprawić sytuacji na istniejących liniach, na których oferta jest słaba, których rentowność jest zbyt niska w związku z tym wymagają one dofinansowania ta ustawa traktuje cząstkową temat przewozów autobusowych poza aglomeracjami, a nie systemowo tak, żeby myśleć o całych sieciach połączenie o integracji tych połączeń z połączeniami kolejowymi, które przynajmniej w części regionów dość nieźle działają i można, by dowiozą was do nich linie autobusowe, więc tu mamy tylko taki wycinek jest ta ustawa tak naprawdę nie jest ustawą o rozwoju przewozów autobusowych tylko o odbudowie przewozów autobusowych tam, gdzie one zniknęły jej krytycy zwracają uwagę na to, że to jest współfinansowanie, czyli że te podmioty samorządowe muszą się dorzucić zna, a jak są bierne to się nie dorzucą, która z, a poza tym znowu mamy dobrowolność to znaczy nikt nie zmusza tutaj, a organizatorów przewozów, a niestety tak jest, że organizatorami przewozów są wszystkie szczeble samorządu, bo mamy bardzo duże rozmycie odpowiedzialności, jeżeli linia przebiega przez teren 1 gminie to gmina za nią odpowiada, jeżeli przekracza granice gmin to powiat, jeżeli przekracza granice powiatów o województwo, a i dalej mamy ten, a i dotychczas w tym klimacie rozmycia odpowiedzialności gminy bardzo lubiła chodzić to jest sprawa powiatu powierzy to sprawa gminy województwa w ogóle udawał, że ich to nie dotyczy, mimo że są wskazane w ustawie o publicznym transporcie zbiorowym jako organizatorzy ciąg dalszy rozmowy za kilka minut wrócimy do niej, bo teraz na chwilę na za chwilę informacje przypomnę państwu, że Karol Trammer z państwa gościem na rozmawiamy o próbę procedowanym właśnie projekcie o tzw. PKS tak tzw. piątki Kaczyńskiego jutro Senat ma zatwierdzić za kilka minut straciły dobytek, a świat, a świerk lub podgląd itp, a Agnieszka Lichnerowicz państwa gościem jest cały czas Karol Trammer naczelny magazynu zbiegiem szyn rozmawiamy o procedowanym właśnie przez parlament w projekcie tzw. w EU oraz PKS Zach on już został przegłosowany przez Sejm jutro na nadzwyczajnym posiedzeniu ma się z nim nim zająć się Senat szuka właśnie zgubiłam ktoś nas dokładnie tego projektu w każdym razie ustawa o funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej tak boli zakłada właśnie stworzenie funduszu, który będzie dofinansowywał w LM tworzenie nowych połączeń okresowych razem we wspólną spółkę finansową z lokalnymi samorządowymi jednostkami no i jak go na początku ułan Karolowi trenerowi pytanie czy to przełom trzydniową no i rozumem z 1 strony, że przełom, bo dostrzeżono ten problem no ale pytanie czy gniot pozostaje w pierwszej części rozmowy Karol Trammer mówił o tym, że problemem jest oczywiście to, że to tamten projekt zakłada finansowanie nowych połączeń nie uzupełnienie wspólnej albo pomoc w finansowaniu tych połączeń, których może gminne czy FM powiaty są one uruchomiły jakimś dużym kosztem w, rezygnując z innych wydatków, a tys metrów drugi wątek dotyczący tego, że to jest dobrowolne raz no właśnie mamy wzrost to on tak, ale mamy rozmyta odpowiedzialność i dotychczas ta rozmyta odpowiedzialność między gminy powiaty i województwa każdy szczebel samorządu za trochę inna linia autobusowa odpowiada w praktyce większość szczebli większość samorządów udaje, że to w ogóle nie jest ich problem no i ta ustawa nowa wprowadza dobrowolność to znaczy dalej u nikogo się nie zmusili do tego, żeby poważnie zajął się transportem autobusem do swoich zajęć w Mie nie dobrze rolą ustaw jest wprowadzenie obowiązków, a i tak, żeby te obowiązki były samorząd wie lepiej co znaczy, że były zaspokajane w niebo samorządy od kilku lat udają, że problemu nie ma już kilku Lipno zafunkcjonuje wariant trochę samorządów, które próbują coś robić i lepiej lub gorzej to wychodzi natomiast, a ta ustawa nie wprowadza ogólnopolskiego standardu tylko wprowadza dobrowolność i w związku z tym możemy mieć efekt taki, że mieszkaniec jakiś gminy, które ma problem transportowy ma daleko do najbliższego kursującego autobusu autobus ten kursuje w godzinach dalej może nie popsuć żadnej poprawy sytuacji, jeżeli wójt jego gminę nie będzie zainteresowany tym tworzących lub samochodem, bo lubi samochody, bo sam jeździ samochodami nie czuje tego tematu to też 1 z problemów w Polsce, że po prostu, a lokalnie regionalni włodarze cały czas trochę nie rozumieją roli transportu publicznego, a lata jest prosta to znaczy nie zrobimy w każdej miejscowości szkoły teatru Uniwersytetu miejsc pracy i w związku z tym trzeba zapewnić społeczeństwu dobry transport publiczny także można było dotrzeć było tylko, że punktów do tych celów ale, żeby mieszkańcy nie uciekali ze wsi i małych miast ta, chcąc się rozwijać pracować zarabiać i w interesie każdego samorządowca jest to, żeby transport publiczny działał działał dobrze zapewnia możliwość powrotu także późnym wieczorem do domu, a żeby po prostu z mieszkańcami nie ginęły wpływy podatkowe ani kto jest u naszych sąsiadów chodzi o to czy pan się rozmarzył 3 to nie zmyli ją po prostu największym problemem polskiego transportu autobusowego jest to, że on, a jest w bardzo złej kondycji inaczej niż ma to miejsce w sąsiednich krajach i nie mówię, że tam nie ma żadnych problemów tam też o wprowadzane są różne rozwiązania w związku z tym, że tylko 2 autobusy na telefon a, czyli autobusy kursują wyłącznie wtedy, kiedy ktoś zadzwonił, że chce jechać jest dla 1 osoby w wyższej, jeżeli będzie 1 osoba to ruszy już, że nie będzie żadnego telefonu to nie ruszy i są różne elastyczne metody Ułanów na prawdę mówiąc taksówka, a i są różne metody Weiss w Czechach i w Niemczech uelastyczniania transportu publicznego i co więcej, a w Szwajcarii też są autobusy na telefon w nieco więcej autobus na telefon w niektórych krajach działają bardzo bogaty kraj Szwajcarii, ale właśnie o to chodzi, że to jest oszczędność, bo autobus jedzie tylko wtedy, kiedy w 2 przynajmniej 1 osoba zainteresowana, ale co więcej czasem autobusem telefon polegają na tym, że nie jest sztywny rozkład jazdy, który zrealizowany dopiero jak to się zgłosi tylko n p . z dwugodzinnym wyprzedzeniem dzwonimy i środek transportu publicznego przyjeżdża, a wtedy, kiedy ktoś sobie zamówić konkretną godzinę i te trasy są na bieżąco przez dyspozytora układane i co spowodowało Szwajcarii wzrost wykorzystania transportu publicznego, bo zamiast sztywnych kursów na wkład 7 × dziennie, które no nie ma cudów nikt nikomu nie za pasuje, a idealnie rozkład jazdy ułożony przy kilku kursach na dobę, a przy takim elastycznym w kursowaniu w dopasowaniu do spływających potrzeb z większą zwiększyło się zainteresowanie, a transportem publicznym w zęby, a wokół nas w Europie i tej zachodniej i u naszych sąsiadów południowych w transport publiczny generalnie się rozwija jest integracja na 1 bilecie jedziemy najpierw autobusem w Czechach przesiadamy się do pociągu nie musimy dokupywać różnych biletów jedziemy przez cały region z 1 biletem, a tymczasem w Polsce no my jesteśmy, a nie mam dużo dłużej w tym żadnego połączenia z miejscowością gminną z wyjątkiem autobusu szkolnego 14 no właśnie euro no właśnie są też Europie standardy, jaka może być odległość do przystanku najbliższego, ale są też określane regionalnie standardy częstotliwości u nas cały czas tego nie mamy cały czas jakby ta próbujemy reanimować a system, który tak naprawdę nie jest wydolne nie ma systemowego spojrzenia co zrobić, żeby transport publiczny był atrakcyjny, ale i w związku z tym stanowił realną alternatywę wobec samochodu w ojczystym projekt jest w przepychanek najszybciej, by przed wyborami tak wygląda zakładają, że w kolejnych latach będzie wydawać dokładać do tych połączeń władza Centralna 800  000 000 zł rocznie w krytyce wewnątrz partii razem mówi, że to jest za mało, żeby o czymkolwiek móc mówić, a jeszcze dość krytycy niektórzy zwracają uwagę na to, że ostatecznie te pieniądze szybko znikną też z reguły sportowe z kolei tutaj no bo te pieniądze ciastko wzięło się z ową i jak zwykle tak krótka kołdra jest przesuwana do tego już się przyzwyczailiśmy, ale też znowu przypominam, że istnieje od 2010 roku taka bardziej kompleksowa ustawa o publicznym transporcie zbiorowym, która wcale nie jest dobra, ale ta przestańmy wreszcie patrzeć na transport publiczny w taki sposób, że to są oddzielne niezależne środki transportu, a samorządy wojewódzkie samorządy powiatowe powinny w sposób zintegrowany tworzyć zintegrowany system zapyta ludzi nie dociera kolejka dociera autobus, ale ten autobus, a odjeżdża ze stacji kolejowej 10 minut po przyjeździe pociągu i dowozi mieszkańców obszarów, gdzie nie dociera kolej my cały czas nie patrzymy systemowo natrafili też o zmianie formy teraz tak po piątku po głosowaniu nie da się nie zmieni ten projekt tego dramatycznie nie zmienimy, ale 800  000 000 mówi inaczej Bud SA GL liczba 800  000 000 to jest jakaś nic nieznacząca kwota, która nie nie nic nie wniesie tylko pytanie, jaką zostanie wykorzystana w czy nie będzie także jakiś sprytniejszy samorządy dostaną więcej, a samorządy wygaszą jakiejś linii, bo przez 3 miesiące musieli funkcjonować, żeby były w 3 miesiące nie będzie jeździć apotem wrócą, żeby móc pobrać pieniądze z funduszu no np. uważam, że lepszym rozwiązaniem byłoby w 2 jasne wskazanie obowiązków i szczebla samorządu, który za to odpowiada, więc i zapisanie w udziałach z podatków, a tych pieniędzy jako własnych środków samorządów i one byłyby zobowiązane wydawać na transport a kiedy mamy dobrowolność to to będzie także u kogo się poprawi go ktoś nie zauważą żadnej różnicy i dalej PKS-y będą znikały w jutro projekt ma być przez Senat przegłosowany Karol Trammer naczelny magazynu zbiegnie się go państwo gościom bardzo dziękuję bardzo dziękuję to tyle co dziś z Małgorzatą Wólczyńską dla państwa przygotowałyśmy program realizował Adam Szulc informacje za kilka minut, bo wcześniej Bartosz Dąbrowski z okręgu w okręgu wyborczym nr 1 tam dziś jest Karolina Lewicka pan dzisiaj jest to kolejna debata z cyklu nasza Europa w będą Beata Maciejewska z wiosny Roberta Biedronia Janusz Lewandowski z koalicji Europejskiej Jarosław Sellin z prawa i sprawiedliwości Anna Górska z lewicy razem i Andrzej Kobylarz z Kukiz 15 o godzinie osiemnastej serdecznie państwa zapraszamy do Europejskiego centrum Solidarności na placu Solidarności 1 mogą państwo po 6 i zadać pytanie kandydat Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ŚWIATOPODGLĄD

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!