REKLAMA

"Trasy ekspresowe nie muszą przecinać terenów cennych przyrodniczo. A GDDKiA nie musi oglądać się na rząd"

Data emisji:
2019-05-23 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
24:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycję analizy Agata Kowalska przy mikrofonie i wracamy do dyskusji na temat drugi z 16, która ma m. in . a przynajmniej może nie, tyle że przeciąć Biebrzy i Mazury i wielkie jeziora mazurskie o, o ile przygotowywane są różne koncepcje tras korytarzy tej drogi, których to koncepcjach pojawia się zawsze wersja przez Biebrzański park Narodowy i przez wielkie jeziora mazurskie jak tłumaczył przed chwilą rzecznik Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad jeszcze nic nie Rozwiń » jest budowana jeszcze nic nie zdecydowane w ale takie właśnie trasy są na razie MF rozważane są analizy w przyglądamy się teraz temu z kolejnymi gośćmi w studiu pan Jan Jakiel ze stowarzyszenia integracji stołecznej komunikacji w skrócie z Siskom dzień dobry Chambery Będzin SA telefonicznie dołączyła do nas pani Joanna Wróbel sekretarz gminy Mikołajki, czyli dla tych, którzy nie wiedzą i wielkie jeziora mazurskie dzień dobry witam na antenie mniej nowych państ w UE z Indii chciała zacząć od pani zapytać, jaki jest wasz stosunek do le tego projektu z 163 Mikołajki są w tej grupie gmin, które są za czy przeciw, bo to wcale nie jest takie oczywiste, że wszyscy są za albo wszyscy są przeci w w ujętych w grupie tych gmin, które potocznie nazywane są gminami, a przed ich idol swoje stanowisko właściwie podtrzymujemy od kilkunastu lat Malwina to, że nie uczymy się na własnych błędach nie rozważamy pewne rzeczy było prawie identyczne warianty przebiegu drogi krajowej numer wezwań i rozważań o mniej więcej 10 lat temu zgłaszaliśmy swoje uwagi sugestie i prosiliśmy o to, żeby w planowaniu i korytarzy transportowych portret północno-wschodni i wręcz podłóg AG to jak ta droga przebiegać powinna czy też nie przebiegać na terenie wielkich jezior mazurskich wsi, a co państwo niepokoi, gdyby to nazwać dla tych nielicznych mych słuchaczy, którzy nigdy nie byli na Mazurach czego, czego się obawiać jeśli taka trasa przebiegnie przez tereny miałem gminy Mikołajki in nad jeziorem Tałty i dalej u trenerki Iwony nie chcę mówić o Ukrainie o przebiegu Emanuel Boga do naprawienia przez gminę, bo przez gminę Mikołajki w miarę, że gmina Orzysz Ełk Turing Bel ułożonych na rękach wielkich jezior mazurskich stronach niepokoi mnie ldl niepokoje na długo trwa budowa drogi krajowej, ale pewna po wybudowaniu potężnego korytarza transportowego dla krajów bałtyckich EPH parę środkowych Hampel tu Mull były długie mamy szereg ważnych przyrodniczo krajobrazowo terenów i tam chcemy wybudować 1 chyba istotniejszych lekarzy międzynarodowych grach zespołowych w Licheniu tutaj jakby nie wyciągamy wniosków z tego jak postępują intelektualnie ich błędów, jakie popełniły, bo wielu unika, budując międzynarodowe korytarze transportowe omijać tereny staną gra się, oddając krajowe ramy wraz ze swych słów pani sekretarz pani, mówi że od 10 lat w takie pro pomysł się pojawiają państwo za każdym razem protestują czy w ciągu tych tego czasu udało wam się w konsultacjach zgłosić jakiś pomysł alternatywny, bo czasem najlepsza obrona polega na tym, że się konstruktywnie w coś sugeruje czy jest jakaś alternatywa dla tej trasy, aby nie naruszała sól Mazurów cudu natury w imprezie popieramy go pojmać pełną informację my dyskutowaliśmy dyskutowaliśmy wszystko na temat budowy drogi krajowej nr 16 w Belgii i korytarzach dzięki ich 10 lat temu, a potem przez 10 lat nie działo się w tej sprawie i nagle był w zostaliśmy zaproszeni na konsultacje przed spotkaniem komercyjnej okazało się, że od 5 latach analizujemy znowu to samo, a 10 lat temu my przedstawiliśmy szereg argumentów mówiących o tym, że, dlaczego uważamy, że tej rangi wroga nie powinna przebiegać rozładuje kamasze pomysł na to, którędy powinna mu my mówiliśmy o tym, że jesteśmy gotowi dyskutować, że UFG i polityki transportowej powinna być bardzo poważnie na Mazurach albo wywożone na Mazurach czy w ogóle tej północno-wschodniej części naszego kraju, bo z 1 strony nie możemy zostać skansenem, ale z drugiej strony powinniśmy wyważyć to komunikacyjnie dlatego regionu jest ważne a kto może wpłynąć negatywnie na ten region i jako wielka GM nie taka malutka gmina Mikołajki Orzysz jest od planowania korytarzy transportowych w tym kraju myślę, że to nie my powinniśmy wysuwać pomagier wołali korytarz transportowy tylko ktoś mógł sięgnąć zrozumiał mnie to PRL stawiane powinien jak i alternatywy szukać, ale opartą na maturze i na komunikowanie się ogólna wizja walki o planowanych komunikowanie wiata partią i nie jest to czemu ta droga ma służyć być może o ich Ełk Milka byłaby jakimś rozwiązaniem Jadar umie tylko 8 letni Han Och Karol nitka Południowa obwodnica ma tu nic albo Parysek zaś, by dziękuję za tą drogą dla dziękuję za to ich sugestie zaraz będzie będziemy się przyglądać razem z ekspertem z organizacji Siskom Nunes ja mam jeszcze jedno pytanie państwo operują ci protestują wobec takiej trasy szybkiego ruchu w natomiast jeśli spojrzeć na to co się dzieje na terenie gminy Mikołajki to tam już są trasy szybkiego ruchu tylko, że na jeziorach w jezioro mikołajskie przez ostatnie 2 dekady zamieniło się właśnie odpowiednik ekspresówki jest pędzące motorówki w coraz większa bardzo głośna łodzie zgodzi się państwo na budowy ogromnych hoteli tuż nad brzegiem jeziora jedno 1 hotel nawet wbija się wprost jezioro mikołajskie na potęgę wycinane są aleje drzew, więc co znają się na ile wiarygodne jest państwo opór wobec tej trasy, kiedy na własnym terenie w robicie wszystko, żeby temu nieskazitelną kiedyś przyrodę zniszczyć kim chciałabym po kolei odpowiedź jest o radiu powiedzą, że ta pani powiedziała, więc po pierwsze nie używałbym słowa o głos ma wyrazili zaniepokojenie wariantami, który swą proponowanej przedstawiliśmy szereg argumentów, które raz niepokoją oraz starszych mieszkańców ich skuteczność zmienił pan Hernik naszej gminy gmina Mikołajki nie decyduje o ruchu na jeziorze mikołajskim jak pani wyjeżdżała Mikołaj nie wiedziałem, że głównym szlaku wielkich jezior mazurskich, która liczy sobie ona do km jak 1 z najważniejszych jezior leży w środku tego szlaku technik nic dziwnego, że ten ruch na wodzie jest ruchem w tej okolicy najbardziej widoczne i Chin i takim być może uchronili o tym, jaki jest lub na szlaku decydują inne instytucje te przepisy prawa jej po co, do których mamy wiele wątpliwości inni wielcy gracze z materii wykorzystania turystycznego i loteriach niepokoi też nad tymi sprawami działu popieram, ale trzeba to, że przewagę jeśli chodzi o coś o opór czy udział w dyskusji na temat z 16 to słychać wasz głos natomiast jeśli chodzi o inne stanowisko gmin z wielkich jezior mazurskich czy do gminy Ryn czy właśnie Mikołajki no nie słychać, żebyście jakoś głośno protestowali przeciwko temu co zamieniono te niegdyś przepiękne jeziora zajmujemy się z problemami Wilbo być może te problemy nie są tak nośne i wielokrotnie tu mało interesujące w tej chwili nie myślę, że jest taka bardzo ostra dyskusja i Gomory bardzo małe zależy na tym, żeby być może spowodować FIM ma on tylko tych wałów wokół drogi budowę tej drogi podobnego w podobnych spotów odbywało się 10 lat temu nikt nie pytał naszych argumentów nikt nie chciał spokojnie o tym, dyskutować tylko mówią, że gmina Mikołajki robię awanturę inni chyba nikt nie chce mieć 1 drogi krajowej numer właśnie nie tędy droga mogę panie redaktorze podesłać materiały i wszystkie nasze wypowiedzi, które były bardzo wyważone bardzo stonowanej mówiąc o tym, że nie ma normy czasu tylko ze sobą rozmawiajmy niech młodzież Real, którzy odpowiadają za politykę transportową uchylona programu, który w tym województwie należy rozwiązać ich jak wpływami wielkich jezior pochylamy się bardzo mocno utworzyliśmy kilka lat temu Stowarzyszenie gmin, które realizuje ona projekty, które podejmuje już w rodzaju działania, które mają nie zmieniają służy jej wykonałem wykonaliśmy kawał takiej roboty, która ma też budować wizerunek wielkich jezior takich osób, żeby zadbać o te elementy, które jeszcze można zadbać tylko to być może jeszcze Halniak nie jest takie nośne, bo go szukać tematów sensacyjnych wasza matka stała się tematem głównym rynkiem pracy innym moim zdaniem nikt nie ma jasno lub wniosku po studiach albo, że po to, musimy kończyć projektują drogi z Reno albo czasem zamiast sieć media wystarczy wybrać się na Mazury jest przyjrzeć temu czy rzeczywiście te działania gmin na rzecz tego pięknego miejsca Han ne są widoczne Joanna Wróbel sekretarz gminy Mikołajki była Państwowa i moim gościem w telefonicznej zaraz po informacjach wracam studzi Jan Jakiel, który przysługiwał się tym wszystkim Anny komentarzom i zobaczymy co on NATO w kondycja analizy i trzecia odsłona dyskusji o drodze z 16 drodze, która miałaby być może zaznaczam przebiegać przez tereny wielkich jezior mazurskich w okolicach Mikołajek przez jezioro Tałty tam w okolicy też rezerwatu Gnojno bardzo bardzo istotna przyrodniczo i przez Narodowy park Biebrzański, czyli mokradła Biebrzy przyglądaliśmy się tej sprawie z dnia rzecznikiem generalnej Dyrekcji dróg Krajowychi autostrad później prezydent przedstawicielką gminy Mikołajki, a teraz studiu w LM ekspert Jan Jakiel ze stowarzyszenia integracji stołecznej komunikacji Stowarzyszenie Siskom i od dawna śledzi nie tylko w stołeczną komunikację, ale również krajową i przygląda się też tym MD kwestię tras szybkiego ruchu i chciałam żeby, żebyśmy zaczęli troszeczkę od początku w pan rzecznik MF generalnej Dyrekcji mówił, że budowa Ns 16 na tych odcinkach właśnie w mazurską biebrzańskich jest istotna, ponieważ to jest element trasy Mn wschód za zły zachód dla całej praktycznie Europy i ciemny las zyskamy w EU gospodarczo tranzytową, ale również samo środowisko zyska, bo te trasy mają w przejścia dla zwierząt idee i mniej ich ginie czy rzeczywiście ta droga jest w tym momencie potrzebna i musimy tylko najlepsi zmienić jej przebieg zasnąć nad przebiegiem wszystko zależy oczywiście od punktu widzenia, jeżeli patrzymy w Skalni jakiegoś wielkiego regionu odcinka rzędu kilkudziesięciu kilometrów to oczywiście możliwości przeprowadzenia tej trasy na takim obszarze takim odcinku cyklu obsunięcia się do kilkunastu korytarzy tutaj muszę generalnej Dyrekcji przyznam, że wykonała ogromną pracę, analizując w ciągu ostatnich kilkunastu lat 40 korytarzy wybrane z nich to 3 najlepsze w starych w wielu przypadkach takich było też w środku obwodnicy Augustowa i spraw gminy Rospudy zwykle rozwiązania leżą poziom, a wyżej, jeżeli patrzymy w skali województwa kraju, a czasem nawet w skali kilku krajów to możemy znaleźć lepsze rozwiązanie i paradoksalnie takie rozwiązanie dla przebiegu walk z 16 przez obszar na Mazury można znaleźć już, analizując te świeże tynki, ale co chwila, bo one już przebiegła ja pytam o sam cel czy ta droga jest nam potrzebna rzeczywiście ten tranzyt wymaga no i realizacji takiej dużej inwestycji tiry muszą jakoś przejechać ze Wschodu na zachód, a więc być albo na południe od analizy ruchu związanego z krajami bałtyckimi wskazują, że mamy 2 najważniejsze korytarze związane z tymi krajami dyskonta żyje bal tiki przebiegający przez Suwałki Ełk na Łomżę w kierunku Warszawy dalej oczywiście na południe Polski Europy oraz właśnie korytarz z 16 z 5 w kierunku Poznania autostradą A2 w kierunku Berlina to są najbardziej obciążone korytarz tranzytowy nie tylko związane z europejskimi, ale w ogóle w Polsce i potrzebujemy tej drogi koniec kropką w skali kraju jak patrzymy na to mówi to tak potrzebujemy tej drogi podczas gdy parzymy stanie się z agencji to możemy zobaczyć, że korytarz nr 16 tynki rat biegnie w Suwałkach w rejonie Łomży i dalej w kierunku Warszawy natomiast korytarzy 1, a w biegu z Rygi przez Łotwę Litwę Kaliningrad Elbląg drogą z 22 w kierunku autostrady, a 1 i tutaj jest, więc oflagowali wynika z tego, że powinniśmy utrzymywać dobre stosunki z Rosją dlatego, że jeżeli przez obwód leningradzki możemy przeprowadzić cały ten ruch tranzytowy to wtedy rozwiązuje nam to problem przebiegu przez obszar Mazur tylko przez miliony 1 i drugim elementem korytarza z południa i wspólnicy samo udowodnił pan, że nie ma alternatywy unieważnienie takiej ani nowe relacje z Rosją i od wielu lat pielęgnujemy zna różne sposoby Noto mamy taką sytuację Koman musimy szukać rozwiązań na swoich dostępowych do teraz jeszcze raz przyjrzymy się w takim razie skoro nie przez Kaliningrad to czy musi to iść przez Mazury i to musi być taka skala z NRA zawsze się przyjrzymy temu 3 czy może jakoś skalę redukować albo ograniczyć jej wpły w na środowisko czym dostajemy po prostu na jeziorze Tałty nie ma innej drogi to jest 1 z tych 3 najlepszych wariantów się poniżej 40 zostało wskazane jako jako najlepsze i tu mamy niewielkie pole manewru w tym momencie powiesił się skupić przede wszystkim na tym, żeby zapewnić spójność obszarów przyrodniczych, czyli tą trasą przewozu przez te najcenniejsze przyrodniczo obszary powinna mieć jak najwięcej przejść dla zwierząt zabezpieczeń przed hałasem przed wtargnięciem zwierząt tak, ale wszyscy wskazują na to, że jeśli ona będzie budowana to zostaną m. in . w dół zdetonowany drzemie potężny pylony, które w samym w sobie zakłócą ten typ TTF gospodarkę środowiskową, jaka tam AM, jaka ta ma miejsce znaczy powrót po prostu wiele wiele stosunków przyrodniczych przeprasza za ten język zostanie zakłócony już nieważne czy to w Bostonie potem przejść dla zwierząt czy dla żab to nadal problem pierwszy, czyli w betonowaniu zabetonowanie obszaru pozostanie w, a jednocześnie prowadzimy intensywne rozpęd i rozwój gospodarczy i turystyczną tych rejonów musimy się coś zdecydować ten rozwój turystyki i gospodarczy jest związany z obsługą transportową i jeżeli dalej ten rozwój będzie prowadzona w ten sposób to dalej będzie zapotrzebowanie na transport albo na gole i gminy bronią obsługuje Mazur w odpowiedni sposób nikt o tym nie mówi ja rozumiem, że te tracą czas z 16 pojawi się jako opowieść o tranzycie, ale jeśli teraz nagle mamy się bronić argumentem, że przecież Mazury też potrzebują dobrych dróg to niekoniecznie potrzebują ekspresówek tej grupy tych rozmiarach tutaj przemoc z kolei możemy rozwiązać problem ruchu tranzytowego uczy tego ruchu Międzynarodowego on w zależności od lokalizacji stanowi od kilkunastu 20 kilku procent większość ruchu, który będzie korzystał z tej drogi też jednak ruch lokalny to jest przede wszystkim w okresie letnim ruch turystyczny poza okresem letnim też ruch związany z 12 zloty na miano samochodami, bo nad koleją dojechać do kogoś wiedzieliśmy, że będą przez Poznań albo przez Działdowo bardzo utrudniony dostęp, dokonując tego obszaru od przesądzone przyznaje Andrzej Nizio Nizio, ale nikt nie mówią kolei wszyscy mówią o drogach, których wiadomo są najbardziej szkodliwy w tym momencie, bo to jest to jest po prostu są setki aut zamierzają i wyjeżdżają no ale dobrze zostawmy moje urządzenia na temat Andy Cole i polityki i przyjrzymy się jeszcze tej Biebrzy rósł, ale czy ta trasa musi prowadzić przez ten w Biebrzańskim park Narodowy, że gdzieś w którymś momencie muszę o niego zahaczyć i tutaj niekoniecznie to już ponad dekadę temu, kiedy właśnie rozmawialiśmy o obwodnicę Augustowa zwracaliśmy uwagę, że ten korytarz ma bardzo długą historię podobnie z trojga 16 w terenie może to są korytarzy, które mają swoją historię sięgającą lat osiemdziesiątych on był wyznaczony wtedy, żeby zapewnić ruchu wojsk wzdłuż wschodniej granicy to brzmi śmiesznie, ale wtedy artyleria musiał w odległości około 100 km od wschodniej granicy niż nic zapewniono możliwość sprawnego przemieszczania się dzisiaj to potrzeba ich znów patrząc pod kątem relacji, jakie mamy z naszymi wschodnimi sąsiadami można oczywiście szukać takiego z dnia, ale bardziej przeważają te uzgodnienia gospodarczy, czyli stworzenie powiązań między krajami nadbałtyckimi polską, a krajami leżącymi na półki u nas czy Słowacją Rumunią, a Węgrami Grecji i teraz patrząc znów w skali tego niewielkiego odcinka Białystok Ełk rozwiązań tutaj jest bardzo niewiele, a to najlepsze rozwiązanie, czyli budowanie, a w tym korytarzu, gdzie jest ich kursu droga krajowa nr 65 dzielnie, broniąc spotkał się ze sprzeciwem Ministerstwo Obrony Narodowej, które ma tam swoją jednostkę wojskową wznieśmy się na wyższy poziom w skali patrząc z kilku województw trasą, a Lublinem, a Białystok Ełk niekoniecznie najlepszym rozwiązaniem już te kilka naście lat temu sygnalizowaliśmy, że konieczna jest strategiczna ocena oddziaływania środowisko i być może korytarz oddziału Lublin mógł w Siedlcu Łomża i skorzystanie z Kolejarza, a via Baltica już budowanego przecież jest najkorzystniejszym rozwiązaniem, jakie to Mozart przede wszystkim budujemy mniej kilometrów tej trasy, bo dzisiaj na pewnym odcinku od Białegostoku do Ełku od Łomży Ełku to będzie dublowanie korytarza via Baltica jest to są konkretne pieniądze, których nie musimy wydawać kolejna sprawa ta trasa w całości omija przyrodniczo cenne tereny, jakie ma wady wózek z powodu nie jest rozważana w VAT ma takie, że mija Białystok, więc Białystok ma swoją trasę z suszem kierunki najważniejsi ciążenia są w kierunku Warszawy, bo Warszawa tutaj jest największą miejscowością bardzo niewielki ruch się odbywa patrząc w stosunku do tego, jaki ruch jest, więc białostockie Białymstokiem, a Warszawą między Białymstokiem, a dla Lublina i teraz patrząc z punktu widzenia tego, że jeszcze po rozum stutysięczne Siedlce mamy 701000 sztuk, a w Łomży być może strategiczną oceną oddziaływania na środowisko pokaże te wszystkie kwestie związane z natężeniem ruchu przez funkcjonalną ruchowe, ale też wykaże 1 niewątpliwą zaletę ominięcia terenów cennych przyrodni ale gdy tutaj rzecznik generalnej Dyrekcji tłumaczył LNG w naszym studiu pół godziny temu 38 zlotemu, że termin mas mają związane ręce związane z imprezy są one z rozporządzeniem w rządowym, który nakazuje im działać w tym momencie w pewnych ramach czy to znaczy, że ta propozycja, którą pan przedstawił po prostu nie może być badana nie może w przeprowadzono owa analiza środowiskowa zapisy rozporządzeń i dokumentów strategicznych w tej kwestii powinny wynikać ze strategiczną oceną oddziaływania środowisko to nie jest tak, że rząd sobie wpisuje kolejną linijkę do rozporządzenia nie jest tak wiemy, że tak może być z tym skoro tak może być to dlaczego w ciągu 1 nocy nie zmienimy tego przebiegu na inny bądź poważnych, jeżeli Malec pana zdaniem generalna dyrekcja ma związane ręce rozwiązany, więc absolutnie, a co może zrobić może wykonać strategiczną oceną oddziaływania środowisko tracą korytarza nie oglądając naszą gminę o Suwałkach oczywiście to musi być decyzja rządu Ano właśnie na tej podstawie dopiero wspólne działanie rządu i generalnej Dyrekcji może doprowadzić do zmiany rozporządzenia oczywiście tak mówi można zrobić to w ciągu 1 nocy, ale to raczej nie jest sposób w jaki preferujemy sposób emerytów w Rio rosnąca rozłożenie mówią też rozmowy z panem rzecznikiem, że całe odium sprawy spadło na generalną dyrekcję drogowców, a mało, kto zwraca uwagę na to, że skoro już wcześniej przesiedzieć idzie sygnał dotyczący, gdy danej budowy i tego, w jakich ramach ma poruszać się, że taka instytucja jak generalna dyrekcja dróg Krajowychi autostrad, a jeszcze zajrzymy do gmin w poszczególnych gmin i miast Ełk jest za tym, żeby po błędach budowano drogę w takich właśnie korytarzach, ponieważ uważa, że będzie to szansą na jego rozwój wynosi tam lokować firmy logistyczne w i ellaOne i t d . tak dalej mają rację logistyka jest ważnym ważną gałęzią funkcjonowania tego typu miast w zasadzie tutaj w tym rejonie występuje ciężkiej przemierzy z logistyka jest tą szansą na rozwój gospodarczy tak należy wreszcie sprawę, że jak droga przebiega przez wieś miasto do automatycznie to miasto zyskuje dzięki temu w połączeniu niekoniecznie, bo to wszystko zależy od tego jak są zlokalizowane w kat węży, które pozwalają na to czasu wjechać wyjechać akurat w okolicy Ełku jest dosyć spore bogactwo tych węzłów, więc jak z tego może skorzystać u nas pojawia się pytanie czy ta logistyka musi być drogowa czy to może być logistyka kolejowa przecież wiemy, że Baltica z Warszawy przez Białystok ma przebiegać w rejonie właśnie w Ełku i dalej w kierunku Suwałk to jest potrzebne ze względu na ten korytarz, który już dzisiaj budowane jako formie drukowej w kończymy ten zobaczymy, jakie będą dalsze losy sprawy, o której się, mówi że może stać się drugą Rospudy ją w Lubieszynie wspominaliśmy w ogóle o tym na ile to będzie zgodne z przepisami dyrekty w unijnych dotyczącymi ochrony środowiska, ale rozumiem, że to jest dopiero drugi etap najpier w na co wydajemy pieniądze, a potem się przyglądamy się ze mną w studiu był Jan Jakiel ze stowarzyszenia integracji stołecznej komunikacji w skrócie Siskom serdecznie dziękuję za całą analizę tych pań Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!