REKLAMA

Jak nauczyć dziecko czerpać przyjemność ze sportu?

Przy Niedzieli o Sporcie
Data emisji:
2019-05-26 18:00
Prowadzący:
Czas trwania:
42:18 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
przy niedzieli w sporcie Przemysław Iwańczyk kłania się państwo zaproszono drugą godzinę naszego programu, w którym mówimy o rzeczy niezwykle istotne w procesie szkolenia młodych ludzi dzieci mogą te wszystkie wzorce przenieść także na osoby dorosłe, w czym rzecz za chwilkę państwu służą wpier w chciałbym przedstawić moich gości z niezwykle miło powitać pana prof. Tadeusza Hucińskiego dzień dobę dzień dobry witam serdecznie wszystkich słuchaczy Politechnika Rozwiń » Koszalińska trener kadry narodowej koszykówki przez wiele lat w sumie 18 lat jako asystent jako drugi trener później jako trener pierwsze reprezentacje z nami także pan Tomasz Wilczewski dzień dobry dzień dobry państwu doktorant na na Akademii wychowania fizycznego w Katowicach imienia Jerzego Kukuczki dobrze dobrze pamięta wstyd panowie mam przed sobą książkę, która lada chwila ukaże się na na rynku współczesna pedagogika rodziców nauczycieli aktywności psychologicznej i dziecka to jest wydawnictwo Akademii edukacji psychologii sportu brzmi dość tajemniczo przynajmniej nie wprost wskazuje na związek ze sportem na ten proces wychowania dziecka w sporcie czy w ogóle jest wychowanie sportowe czy w ogóle takie pojęcie tak termicznie pani profesor żadnych rys pełna mętne uczestnictwo w sporcie daje rozwój osobowości dziecka praktycznie w jakiej rys osobowości różnic charakterów różnej dużej różnorodności praktycznie często jak dziecko może być zostanie poddane własnemu rozwojowi odkrywa swój potencjał i zawsze przy skoczy siebie, jeżeli mu się da odpowiednie możliwości i to w PWiK uczy rodziców nauczycieli trenerów łączy tę książkę w jaki sposób poprowadzić dziecko przez całe swoje życie pytanie pierwsze takie fundamentalne jest czy dziecko w ogóle do sportu się nadaje czy też należy to pytanie odrzucili, bo aktywność ruchową mamy zapisaną w swoim kodzie dna i właściwie nie należy spoglądać na to czy krzyczy piłka nożna siatkówka krótko mówiąc ma sprawiać frajdę cała sztuka cała sztuka jest, żeby jak najwięcej dzieci uczestniczyło w aktywności fizycznej dzieci chcą, bo mają w swoich genach mają to co prawda wypowiedział mu, że majątek są potrzeby swoją własną często przez różnorodnie źle prowadzone często lekcje wychowania fizycznego szczególnie jak u dziewczynek zniechęcać do tej aktywności fizycznej to znaczy zniechęca dziecko nie dojrzewa do momentu takiego, że ma poczucie przyjemności spełnionego ruchu i poczucie własnego postępu i tego często nauczyciele nie potrafi też w tej książce i rodzice nie potrafią tego zrozumieć istotę swej książce opisuje to co pan redaktor powiedział, że potrzeba ruchu jest naturalnie wpisana w na naszą egzystencję i to dowodzą właśnie do nawet obserwację małych dzieci trzyletni dzieciak praktycznie już wszędzie tam, gdzie dobiegnie następnie rozwija jeszcze bardziej te swoje zdolności, a później w środę w wieku 7 lat trafia do ławki szkolnej i cały ten proces wyhamowany przez siedzenie przez 7 lat, jeżeli chodzi o samą książkę jeszcze to ta książka to zbiór doświadczeń profesora popartych badaniami naukowymi i praktyką, którą rzeczywiście testowaliśmy na grupach już setek, a może i 1000 dzieci i wszystko nam się znakomicie potwierdza wielu mam już sympatyków w tych aspektach i tych, którzy chcą korzystać z tych metod także jak najbardziej interesują zmiany w zupełnie sytuację, że nie wszyscy zdają sprawę, że dziecko ma potrzeby zapotrzebowania na ruch 4 godziny dziennie kiedyśmy te podwórka otwarte w Dąbrowie trzepak i wieszaki i t d . teraz siedzą przed komputerem teraz świat jak zrobić, ale narodowo systemowych, żeby jak najwięcej dzieci uczestniczyły i z tego podam wtedy 2 ‰ 017 % wychodzi wybitnych typu Lewandowski nie każdy nasz interes Lewandowski emeryt jeszcze raz powtórzę panie profesorze i w regionie Tomasz Otóż myślę, że jest niezwykle istotne 0 , 017 % ogółu, czyli jako rodzic jako rodzic mamy szansę, żeby nasze dziecko było wybitnym sportowcem Lewandowskim 3 czy Gortat Camp wstali z 17 % to co z pozostałymi dziećmi no dobrze to teraz dotykamy bardzo istotnej sprawy będziemy troszeczkę przemieszczać po tematach, które pozwolą panowie mianowicie taki, że ten sport uległy znaczącemu przeobrażeniu na przestrzeni lat kiedyś był wartością rynkową, o czym pan profesor mówił elementem był narzędziem wychowawczym w transporcie stał być może szansą na zrobienie wielkiej kariery przede wszystkim finansowej bądź też takiej to co do greckiej na bazie rozpoznawalności czynnikiem determinującym rodziców, którzy posyłają swoje dzieci świat sportu jest właśnie ta pokusa sławy i forsy mówiąc wprost dopiero w drugiej kolejności to na podstawie moich obserwacji nie badań naukowych zaspokojenie tej potrzeby ruchu ale gdy to jest podstawowy błąd wmyśleniu powstały błąd oczywiście potrzebne są to autorytety potrzebne są Lewandowscy potrzebni są gotowi Jakubiak i t d. tacy zawodnicy wybitnie gdzieś tam z tyłu głowy Trion ma szansę, ale generalnie sport przez cały okres czasu rozwoju dziecka ma przygotować się do odkrycia jego własnego potencjału jego zdolności jego samodzielności jego samorealizacji, czyli ma pójść w kierunku samorealizacji samostanowienia i jeżeli dziecko pójdzie w kierunku samo, lecz samo stanowi to on potem w tym momencie samodzielnie sam wybierze 3 pójdzie jeszcze w kierunku zawodowym to jest bardzo minimalny procent, a najczęściej pójdzie w kierunku Borek studiów prawniczych studiów lekarskich i wejdzie w świat swojej społecznej zdrowy psychicznie i przygotowany do samodzielności i też podstawową rolę, uczestnicząc w wodzie, czego często je nie rozumieją rodzice trenerzy, gdzie zostało zgubione to, że reprezentujemy kulturę fizyczną, czyli w pierwszym rzędzie kultura fizyczna wychowanie fizyczne, a później fizyczna i na rzecz forsa, o których pan redaktor powiedział właśnie przesłoniła te wartości, które bardzo mocno promujemy rozwijamy dokładnie mamy sklasyfikowanych, kiedy i jak rozwijać przez aktywność fizyczną te kompetencje społeczne, które później przełożą się na inne obszary życia młodego człowieka dobrze to i tak tytułem wstępu obu chciałam dotknąć kwestii, które najbardziej rozpala wszelkie dyskusje o wychowaniu dzieci w sporcie natomiast tak jak tylko dodam, że ciągle namawia prezydentów burmistrzów miast i t d. proszek emeryci środki jest wynik sportowy go za ile dzieci ćwiczące w szkole rodzenia dzieci ćwiczących w dzielnicy na to mają żywy i podstawowy podział, a potem dopiero myśleć o mistrzostwo województwa czy ministerstwo szkoły czy mistrzostwo gminy tego w bardzo trudno je zmienić mentalność na poziomie władz, a dziś aktywności fizycznej Pozaszkolnej jest zaledwie 15 % społeczeństwa młodzieży ta to 85 % nie to jest moment, że jej dziecko zawsze ma przewagę społecznych działań nad egoistycznym natomiast zobaczyć burmistrzu prezydencie i t d. już płacą przez pryzmat własnych celów egoistycznych i wygrać mandaty wybrać dobrą opinię, a dziecko medalowa promocji menedżer metalowe ETF to ma być halny bowiem zwrócić uwagę w takim razie tegoż publicystycznie złe Podyskutujmy wobec tego już się gdzieś trącące, a o patologii jest system, w którym klub sportowy generalnie sport służy miastu poziom jednostki samorządowej do promocji tegoż miasta i za to płacone są duże pieniądze, a co za tym idzie przekładać się na rywalizację już na najniższy poziom wychowania fizycznego nie wiem czy kit czynie rozumiecie jeśli spojrzymy na kluby piłkarskiej ekstraklasy, które w, jakiej części mają też właścicieli miasta samorządy tu dochodzimy do wniosku, że coś nie tak do wiatru i zawsze mówię, że klub zawodowy oczywiście promocja najbardziej silny, ale obowiązkiem takim wychowawczym obowiązkiem takim życiowym jest to, że nie można zaniedbać ilości dzieci ćwiczących w danym systemie nie przeszkadza to promocja miasto wcale, ale trzeba zobaczyć ile dzieci ćwiczy 300020035000 ci więksi producenci liczyli dzieci tym korzystniej dla rozwoju społecznego i nikt oto mamy dbać o żywność, ale ta promocja tych potrzeba w tej chwili promocja promocja promocyjne oraz mam takie sytuacje w szkole, że możliwe jest jednak grupa Hey Hey flaga i w koszykówkę siatkówkę jeździ 12 dzieci ćwiczy, a 200 dzieci niemal nie ma tej diety aktywności, która jest potrzebna dla ich rozwoju nowsze chciałbym, żebyśmy już za chwilkę po informacjach dotknęli bardzo poważne sprawy jak książkę dostałem od panów przed chwilą w IT jest gorący towar w moich rękach natomiast nie raz pierwszy dodatek sport w generalnie to w zależności od waszych prezentuj broń się dziecko trener wychowawca i rodziców teraz o tym, który, w którym które z tych ogni w jest najistotniejsze i które ma, jaką rolę powiemy po informacjach pozwolicie pan poseł Tadeusz Kuciński pan Tomasz Wilczewski są z nami jest audycja przy niedzieli o sporcie za chwilkę wracam przy niedzieli o sporcie Przemysław Iwańczyk kłania się państwo w towarzystwie pana prof. Tadeusza Hucińskiego dzień dobry dzień dobry witam w 23 Politechnika Koszalińska wcześniej trener reprezentacji koszykarskiej reprezentacji Polski przez wiele wiele w latach budowałem klubową silną jedynie w koszykówce mistrzostwa Polski wicemistrzostwo w płynie 1 z więcej pracując w witaminy z mężczyznami o tym czy ma znaczenie też powiem o chęci dalszej części naszej rozmowie z nami także pan Tomasz Wilczewski dokument na Akademii wychowania fizycznego w Katowicach się pan ponownie dzień dobry fach zapowiedzianych będzie temat kolejnej jak jaki będzie punkt w naszych dyskusji kolejny punkt mianowicie ten trójkąt dziecko wychowawca trener i ich rodzice właściwie czy da się ustalić algorytm, na podstawie którego określimy istotność zadań to może złe słowo, ale ale to kto ile wkładu powinien mieć ten proces wychowania dziecka w sporcie mgnienie nie kto ile wkładu pierwsza podstawowa rzecz podstawą jest podmiotem dziecka, gdy ksiądz właśnie pokazujemy w postacie odbyła się duża konferencja doszedł do aktualnych i dobrze się dyskutuje o pewne zmiany w edukacji odbyła się konferencja z udziałem Chin Finów i Finowie mają najlepiej rozwinięty w proc edukacyjnych i pierwsza potowa rzecz była właśnie mówimy o tym, tylko się Finowie wszystko przygotowuję po dziecku dziecko ma praktycznie decydować o swoim własnym rozwoju w rodzic nauczyciel mają tylko ukierunkowuje wołać inspirować, a dziecko podejmuje własne decyzje o własne ryzyko własną odpowiedzialność i wciąż jest to pokażemy jak przerzucić odpowiedzialność na dzieciaka, żeby on za chwilę, w których on był kreatywny, żeby podejmować decyzje podejmował po 3 latach szkolimy wymieniamy doświadczenia z dużymi grupami trenerów różne dyscypliny i przede wszystkim nauczyciele rodzice w właśnie w tym aspekcie jak jak dziecko powinno być coachem dla rodzica nauczyciela i trener i tak często właśnie to opisuje wszystkim jak linoskoczek Tomkowi ostatnim kongresie psychologii mieliśmy wystąpienie, gdzie dziecko jako gość nauczyciele rodzice dziecka jako coach nauczyciele rodzice i przyjęte było bardzo wiele rzeczy wiele pań profesorze system absolutnie zgadzamy ojciec dziecka właściwie 2 synów, którzy 1 uprawy drugi uprawia sport się cały czas w Hucie, cytując klasyka na to charakter ma doświadczenie dolnej bezpośrednio w wychowaniu swoich dzieci bardzo dobrze no tak, ale to był to dziecko w wieku 3 w kontrolowaniu własnych emocji w tym jak się zachowywać się w tym jak racjonalnie spoglądać na problem jako poszukiwać rozwiązań tego problemu tego, ale dam 1 przykład takiej można powiedzieć na naszych robisz dziś w obozach sportowych w wynikach sportowych przygotowują dzieci, że jeżeli są w kontakcie z rodzicami i rodzi na niego krzyczy co uczymy dogodzić jak swoje pomiędzy mamusia na siebie krzyczy wszyscy na siebie stara się jej pomóc poszukać przyczyny, że muszę się krzyczy co znaczy, że woła o pomoc znowu zastanów się pomóc, a nie słuchaj to co mamusia mówi w szyku w Gniewie złości dzieciaki wychodzą mi całkiem inna atmosfera w domu, bo te były w bok rozumieją zachowania emocjonalne dziecko lepiej rozumie emocje i to modelowy przykład wymienia się od tej ciekawej najnowsze badania NASA przedstawiają mu, że w teście na fantazji kreatywność 98 % pięciolatków jest w układzie geniuszu w nas to samo było zaskoczone tym zaskoczona tymi wynikami dna na nas na pewien czas nawet nie odstawili, bo myśleli, że są błędne jednak ktoś sobie o nich przypomniał zbadali te same dzieci 1000 sposobów, którzy jeszcze czas, jaki jest odsetek 98 % dzieci w wieku 5 lat zmienił się zmienił się w 2 dla nas np. schemat myślowy, która przeszkadza to mam widelec na bezludnej wyspie co z nim zrobić schemat myślowy nam podpowiada co wykopią dziurę kuje kogoś tam dom i do jedzenia generalnie ten widelec, a dzieciak zrobi z tego armaty helikoptery wszystko dodali te same dzieci w wieku 10 lat zostało 30 % tego geniuszu w kolejno te same dzieci 1600 respondentów zbadali zostało 12 % już nie czekali zbadali grupę dwudziesto trzydziestolatków zostały 2 % tego wynika z warzy w 2 % decyduje o rozwoju dziecka my jesteśmy na poziomie 2 % ms edukacja zniszczyła budzi oddaliśmy władzę dziecku i wracając do tej książki właśnie my przypominamy jak wygląda natura dzieci jak my często pedagogiką socjalistyczną tak mocno bowiem albo układem kresek Scheme sportowym niszczymy to wszystko przykładem takiej dziecko dwunastego roku życia mi do dwunastego roku życia nie ma potrzeby rywalizacji sportowej na potrzeby uczestnictwa dopiero zmiany psychologiczne i jedno osób liczę doprowadzają do tego, że 1314 lat one już wtedy wchodzą w rywalizacji z przeciwnikiem i t d. niestety pod wpływem tego medalu chęci pokazania siebie własnego ego dzieci już w wieku 67 lat wchodzą w układ tresury, żeby rozgrywać mistrzostwa dzieci mają potrzeby i rywalizacji teraz wkroczyły do każdej szkoły i jest pucharowy jest dyplom mówili o zwrot najczęściej najczęściej te puchary ordery i t d. to są dlatego trenera dlatego nauczyciele i lekko i dyrektora on się chwalić, a dziecko nie ma takiej potrzeby nie przełamiemy można powiedzieć o prawo natury prawa jego może powiedzieć, która i tego nie potrafimy zrozumieć przez to jego słów w tym przesadzono z guzowa konsekwencje tego są okropne, bo w tej chwili problem jest taki, że dwudziesto dwudziestodwuletni sportowiec, że tak nasycony tymi wszystkimi przeżyciami zwycięzcami żon w nos nie do końca ma chęć dalej dążyć do olimpizmu w wieku 2836 lat czy można powiedzieć błąd jest podwójny na poziomie tych dzieci i na poziomie później reprezentacji już nie mówiąc o wszystkich konsekwencji zdrowotnych ze, przyspieszając wynik sportowy i przesadzać z obciążeniami fizycznymi może wejść dzieci jechały bardzo szybko łapią różne kontuzje przeżywamy ciągle problemy się w koszykówce siatkówce w krzyżowym i t d. ostatnie badania pokazują, że oczywiście, że błędy w przygotowaniu motorycznym, bo niestety za duże wysiłki w stosunku do możliwości dzieciakom, bo potrzebny jest dyplom na dyrektorach i dla młodzieży inna sprawa na co zwraca uwagę dr Andrzej Mioduszewski ortopeda mianowicie taki, że dzieci nie mają aktywności pośredniej, czyli albo brak wysiłku wysiłek ekstremalny na treningach, gdzie są dowożone nawet do szkoły nie idą piechotą dziś rozgrzewając biletów cudzysłów aparat ruchu tylko się tylko zostają tam podłożone wy panowie czy da się określić, jaki odsetek z dzieciaków, które odnoszą sukces za młodu właśnie z najmłodszych latach osiągał później sukces przyszłość jako sportowcy dorośli bardzo nieduży z naszego doświadczenia obserwacji tymi mieniem nie mamy dostępu do tych do badań, ale z obserwacji różnych dyscyplin wymiany doświadczeń z innymi trenerami wynika, że ta ścieżka sportowa szybka kończy się w wieku 16 lat najczęściej się bierze dzieci szybko szybciej rozwiniętej sieci rozwinięte one osiągają wyniki, a można bowiem często się pomija układ może nazwijmy to kadry we tych opóźnień rozwojowych dzieci zresztą są faktycznie badania, że dzieci słabiej rozwinięte w tych pierwszych nieważne w razie mi się jako sytuację, że jej zawodniczej kadry wciąż temat też badali jej były te, które były opóźnione o rozwoju biologicznym ani przyśpieszony ci te przyśpieszone reklamowej szybko kończyły inie dochodził do poziomu gagatek weszły w wolniejszym tempem wylewka e-maila, ale z jest też druga strona medalu, że jeśli przyjrzymy nie wynika z czołowych klubów europejskich także nie tylko polskiej opiera się na piłce nożnej to przekonamy się, że większość znakomita większość sportowców zawodowych to ludzie urodzeni w pierwszym półroczu, zyskując przewagę kilku miesięcy nad swoimi rówieśnikami na starcie czy panowie na to zwrócił uwagę my mieliśmy właśnie odwrotną sytuację, że dzieci urodzone w drugi po drugiej części roku właśnie odsetek był wyższy, ale to na to się na wodę na pewno w układ szkolenia, że w proces szkoleniowy był odpowiednio poprowadzone, a u nas problem taki, że gra się tymi, nawet jeżeli po drogach to mój proces szkoleniowy dla tych przyspieszonych to dobrze poprowadzony dach nie zostaliby eksploatował u nas problem taki, że wygra patrząc tylko na tych wszystkich rozwiniętych sytuacja procesu szkoleniowego dla jednych i drugiego wuja sama wymyśli to i ten trend ten materiał ten fajny diamenty, które za parę lat będą grały no niestety często rezygnuje, bo za mało grali za mogą być szkoleni z różnych względów po prostu stracimy zakup dokładnością da się ocenić potencjał młodego człowieka w kontekście sportu właśnie dobową to nie jest potencjału w danej dyscyplinie moim zdaniem, chyba że panowie się z tym nie zgadzają tylko potencjał do aktywności ruchowej generalnie trudnym wejdzie w procentach, ale już w coraz dokładniejsze są badania po zdolnego badania, których walne na ostatnią deską Grzegorz Wach Wagner prowadzi w tej chwili projekt, gdzie zebrał Rosji generał skończył ze sportowego w siatkówce kobiet zebrało z chyba z 50 lub więcej lat profil Mistrzów w układzie genotypu znalazców pewne rozwiązania wnioski, że faktycznie uda się wybrać już na wczesnym etapie w tym profil misja, którą pan redaktor mówi to samo robili w piłce nożnej np. pierwszym z takich przykładów oficjalnych był Samuel ETO, gdzie pojechali do Afryki zbadali całą wioskę wiedzieli prawo próbkę Genui faktycznie wybrali tego 1 dzieciaka, więc planować dzień nie wiemy jeśli wolno się w sukurs sztywno, by mnie nie możesz rodzinną predyspozycję do sportu poprzez gen Bena w Lotosie Grzegorz tutaj pracuję nad tym w układzie ziem mają po prostu pewien wzór na profil mistrza, by takie zachowanie się tą metodą nie zapoznałem, ale już tych żonę z czystej popularne w siatkówce zostały wprowadzone za chwilę będzie w Polskim związku koszykówki są to pierwsze kroki do morza nie tylko ocenić predyspozycje, ale równocześnie na specjalizację, że ta trafi zdiagnozować i sytuacje, że temat prac do siatkówki temat dotyczy wszystkich prac do piłki nożnej dolny zakres nadzoru najświeższe można powiedzieć urządzenia i którymi mówimy o właśnie o magnes, który doprowadza, ale do końca cieszyć tym jest krajem faktycznie tak jak profesor powiedział, że zdarzało się, że dwudziesto letni zawodnik lepszym byłby lepszy byłby w innej specjalizacji niższy niż faktycznie niż, którą wygrał wracamy do książki w PIT jest kilka naprawdę w fantastycznym rozdziałów poświęconych też rodzicom, którzy zamiast kontrolować dziecko powinni przede wszystkim w nosie, bo p t . i poszczególnych sekwencjach kontrolować siebie panować nad własnymi emocjami Lotos podzielił wcześniej tak trzeba ustawić kolegom, że dziecko będzie uczyło rodziców nie tylko dyscypliny, ale równie zachowań w 2 tys jak w takim, ponieważ dziecko, ale my musimy tego, gdy to dziecko czy były w naszym systemie pracujemy metodami takimi, że dochodziły nawet do momentu takiego, że na treningu dziecko uczy dziecko stać na kongresie przyjechali profesorowie z Izraela i Ameryki i wasze pokazali podstawową, że dziecko uczy dziecko jak oni z tym diamentem nie Gillian Duffy diament i nie będzie to rodzic nie czyniono zwróci się to doprowadzić dziecko otrzymuje swój postęp, o czym jest sytuacja zadam pytanie w Krasiczynie powiedziała też na jej w chwili, gdy nasz kolejny mieliśmy tu prawie 500 i trenerów wieści z polskiego związku piłki Siatkowej młodzieży o wszystkich drogach i zawsze mówię tak kłuje w opony jej prawa w zakresie 1 przecinka 2 lekarzy roll Band świetnie piątka, jaka pana odczycie z jakiego w nowym poczucie satysfakcji z kierującymi do dalszych prac nie nie to jest Wiesław służebnej zniewolony w stosunku do mojej opinii, jakim prawem mam powiedzieć piątek 2 ma zdolności na dziesiątki pensji myślę, że rosną myślę, że piątka to najwyższa zielony skwer z prośbą o skalę możemy schemat nie będzie schemat, a ja dziecko nie ma schematu unijnych, bo właśnie, że piątka idzie i przestać się uczciwie rozliczony zakończyła 20 i jakim prawem ja jako trener nauczyciel ma narzucić swoją ocenę Jazz ma doprowadzić, że on ma jeszcze tego nauczyć i teraz w tej książce i naszych sam system, który 10 dopracowali 35 lat pracowała, gdy dopracowali jest to, że dziecko samo się ocenia w nim odpowiednie ich jeszcze sprawdziany umiejętności technicznych i 6 i dni i łapie tym sposobem przykład obozów w ciągu 7 dni w ciągu 7 dni przyjeżdżają dzieci, które mają np. 1819 umiejętności mają ruszyć mają 1819 umiejętność wyjeżdżają mają 120116 każdy inaczej, ale przyjeżdża ma 150 lat, jeżeli się 20 i teraz ten dzieciak otrzyma ten swój własny postęp i i co zwierza się rodziców zaczyna rodzica uczyć umiejętności równocześnie zaczynamy go uczyć o tutaj to ona panu redaktorowi dał jej dał jej taką bransoletkę czy podstawowe rzeczy, że dziecko i ocenianie porównuje je w Indiach i uczy rodziców czy, żeby ten rodzic go nie oceniał nieporównywalne mówi mam zostawić samym sobą, bo wtedy nie będziemy się z sufitu jak powiedziałem panu redaktorowi ocenie pana na piątkę zrobił pan sufit w filmówce mieszkają w domu liczne wystawy w końcu jest zmieniony w często na szkoleniach profesor zadaje z uczestnikom pytanie, kiedy można dziecko pochwalić no i zazwyczaj jest odpowiedź, kiedy coś dobrze robi, kiedy tego potrzebuje, kiedy smutny i generalnie coś tam zawsze jest wymyślone dziecko można pochwalić, kiedy tego oczekuje, kiedy sam tego oczekuję i to jak najmniejszą z sytuacją ukłonem głowy lekkim spojrzeniem żywą odczuło proces chwalenia przerywa dalsze działanie jest wiele badań na 1 i na ten temat dzieci po prostu, żeby utrzymać pozorne zadowolenie wynikające z zewnętrznej pochwały przystają już kolejny działacz, jeżeli dziecko da sobie same pochwały czy dotyczy to przyjemność chce ją publikować wstępu na złą rzeczą jest, jeżeli nauczymy dziecka i odczuwania twoich oczu zostaje do końca życia nauczył go w trzecich czwartych piątych klas do końca życia zostaje do i druga rzecz to ma być bulwar i często widzę, że wykonuje coś dobrze najczęściej, kiedy nauczycieli czynnych chwali wtedy, kiedy on chce go pochwalić w Mogilnie wczuwa się dzieci jak w hali jeszcze druga sytuacja win-win widzieć, ale nie widzieliście się takim że, żeby doprowadzić dziecko, żeby samo się pochwalić, żeby nie szuka mu tej służebnej obcemu, żeby nie było zniewolony i druga rzecz druga rzecz jest taka, że to jest sytuacja wychodzenia z podaży rodzice tego nie rozumiem tu wciąż system bardzo mocno PiS wzrostem pilnuje bezpieczeństwa pilnuje bezpieczeństwa dziecka, ale zostawi dziecko, żeby wychodził, z czym więcej błędów zrobić czynna będzie zdrowszy psychicznie społecznie w wieku dojrzałym, ale ma mieć umiejętność wychodzenia imprezować sama się chwalić i ma wychodzić i wtedy jest kreacja i wtedy ludzie zakres prac cha tak jak kreacja samorealizacji samostanowienia samooceny i on sam się wf i co ich rodzin zjada sufitu premiowym na dzień osób zasiłki wracamy do naszej rozmowy prof. Tadeusz Kuciński pan Tomasz Wilczewski są moimi gośćmi, którzy książki współautorzy książki współczesna pedagogika rodziców nauczycieli aktywności psychologicznej dziecka rozmawiają o tym, procesie wychowania temat absolutnie na to się informacje po informacjach jesteśmy ponownie tuż przy niedzieli o sporcie Przemysław Iwańczyk kłania się państwo ponownie niezwykle inspirująca rozmowa za nami przed nami kolejne jej odsłona z panem prof. Tadeuszem Kuczyńskim dzień dobry z dnia na dzień dobry witam serdecznie SUV-a 3 z panem to Tomaszem Marczewskim współautorzy książki współczesna pedagogika na rodziców nauczycieli aktywności społecznej dziecka w dzień dobry państwu panie profesorze panowie właśnie z sprzedawali rodzicom świetne narzędzie moim zdaniem moi mój wniosek z tej rozmowy z tego co słucham jest tak jeśli mam dziecko, które uprawia sport już więcej nie powinienem podawać żadnej ocenie mówiąc nawet o ogólnie rzucono dobrze, że tak sobie tylko dać mu kartkę długopis i powiedzieć pokażę swoim występie treningu czy też meczu sam sobie wpisze ocenę będziesz miał punktu odniesienia jak zachowywać się co możesz poprawić, w których elementach zrobić coś źle Fałek w i powiem więcej dziecko w trójkącie sam po jest 1 kartkę długopis nie narzucać wyjechały już swoje, ale nagle świat wg jakich żyją za co za co się między siebie oceniać przecież swojego własnego własnego własnego posty są to zrobimy w praktyce ale zanim o tym, powiększa się odniesie się do tego co często było spotykane w naszych domach byliśmy młodzi panowało powszechnie powiedzenie sama uchwała w kącie stała czy można powiedzieć znowu układ taki zniewolenia dla pięcioletniego świetnego zdolnego dziecka, o którym mówiliśmy, że kreatywne praktycznie zostało, choć dobrze wykonanym zadaniu samo się pochwalił i zostało zniszczone niech polscy, bo nie wypada i t d. naprawdę tak jest dzisiaj w układzie dorosłości film następnie pochwali tu godnie nie możemy liczyć w drugiej drugim takim zjawiskiem niestety jest powszechna podłych pedagogika strachu dom, gdy taki przykład, siedząc w urzędzie komunikacji obserwuje dziecko pięcioletnie fantastycznie kreatywni się bawi szuka puka do okienka Machaj panią urzędniczką i t d. fantastycznie w głowie są mniejsze, ale świetnie dzieciaki tak dalej po kilku minutach lekko się uśmiechnąłem matka zobaczyła i mówi Wszołek grzecznie, bo pan je zabierze do końca 40 minutowej kolejki dzieciak siedział jak Kołek 0 rozwoju zahamowany przestraszony dalej się nie rozwija teraz wracając do tych obserwacji przyszłością mogę sytuację własnego życia podać przypomina się w pierwszych klasach szkoły podstawowej treści do czasu, kiedy fartuszkach chodziło przyniosą mu znak SKO w szkolnych kas oszczędności były mowy o ojcu, że dostałem taką znak Watson mówi na co go za oznakę dziewczyn odznakę wzorowego ucznia powyższe umowy powiat przyszedł moment, że to oznaka przyniosła mi trochę poczucie wielkiej satysfakcji de on go wzruszył ramionami powiedział no dobra sam narzucił mi, ale pani już było z UFK oferowanych w szybką pomoc w opinii po co do licealisty sam cel był słuszny, bo dla nas pod rozliczenie z ojcem oznaka jest dla pana oczywiście zrobiono też, że po to, żeby potem przyszłości nie dać się może być nagrodzili pochwalę, bo i, jaka jest największy miał do prądu nawet krótki okres ze swoim synem, że jest moment taki, żeby je nie poprowadzi dziecko w kierunku konsumpcji, czyli Fura komóra galeria skórę lub za ile co z tego będę miał popsuć i to jest najniższy poziom rozwoju dzieciaki w 3, a najwyższy to jest właśnie samorealizacja samostanowienie to co Tomek powiedział samo pochylenie się, iż samo wychodzenie z błędów to jest i teraz i teraz mam duży, bo na szczycie mamy to co powiedział przed chwilą, a na dole mamy tu ich i sport jest pasją radzicie z innej ułatwi to zrobi sporcie budy z Pałacu w Afryce również czas zrobić na historii geografii docent rodziny biologiczne co zrobić całej edukacji szkolnej, o co w tej chwili jest walka w Polsce zmienić edukację Finowie 50 lat zmieniali sposób myślenia wg tak Mark Twain powiedział nigdy nie pozwoliłem szkole zniszczyć mojej edukacji, czyli nie wszedł może być bryzy programu narzucania się i t d. go zawsze był wolny w tym wszystkim no dobrze to panowie, żeby zamknąć ten wątek oceny, która przychodzi ze strony trenera dobrze źle jesteś beznadziejny, bo rzadziej jesteś Super i ze strony rodzica, który ma też wielkie oczekiwania nowo ten sport dzieci też jest elementem jego próżności, bo inaczej łechce jego i jego jego próżności w jaki sposób te modelowo rozwiązać tę sprawę przede wszystkim każda ocena przeżywała układ odczucie przeżycia dam taki dam taką sytuację dziecko dzieci przegrały mecz w Łodzi trener do szatni i po kolei wszystkich rozlicza te nie strzeliłeś ty nie obroniły się dobrze podały źle podałem się kogoś, kto wie we własnym odczuciu na tym nie zasługuje chwali wszystkich rozliczył dzieci wracają do domu rozliczony, bo trener mi powiedział wyjaśnił zamknął sprawę, a cała sztuka jest polega na tym, żeby dzieci same podsumowały mecz albo nawet nie wyszły z tego meczu we własnym odczuciu i przeżywały to to przypomnijcie sobie państwo jak przed Rzymian jak zdarzy teraz się nie odezwie to doprowadza się dziecko do przeżycia i cała sztuka jest, żeby odnieść się z tym się, bo spać, żeby przeżyć wycinkę, a to przeżycie właśnie wygląda także jeszcze przed snem sam przeanalizuje swoje działania kolejnego dnia będzie rozmawiał o tym z rodzicami z kolegami tak dalej tak dalej i doprowadzić do nowej wartości samego siebie kolej w kolejnych dniach, że wróci na trening i będzie sam chciał poprawić w błąd dojrzeje do tego dojdą przygody takiej idei rodzice nie, że dziecko, ale zrobią szkole dzwoni nauczycielka do matki, że narozrabiał i teraz matka ze ścierką czeka już na niego jak tylko budzi też należy go na przeciwny im jednak przy czym jest prezes liczy matka, która nie na 33 i zostawić dziecko w tym przy życiu co zrobił szkoleń i nauczycielka nie zadzwoni to on sam z tego wyjdzie natychmiast na drugi dzień, a kraj jest rozliczony dali się z reguły tak zachowuje się gorzej i wtedy się uruchamia najgorsze, że ci u dziecka agresywność, bo to jest przemoc takie zachowanie agresywność bunt na przyszłość uzależnienie od narkotyków rząd dobrze to inaczej stosunek z pozycji rodzice inspirować dziecko zostawić go samego w sobie to znaczy nie możesz nie chwalić nie oceniać nie porównywać to inaczej, żeby on, ale jest dziecko bardzo często przychodzi mówi jak i jak uważasz jak uważasz są słowa klucze zawsze pierwsze podstawowe rzeczy gorszące zapisane, że czekają aż dziecko się do ciebie Odessy wysłuchali go do końca BM młodzież przerywał to może się zacząć ją wysłać go do końca i nie bądź ciocią wujkiem dobrą radą w żadnym przypadku tylko od słowa klucze do zoo Jasiu zastanów się Jaś Przemyśl ja się druga połowa zostawiam dziecko, gdy do analizy suknię swojej odsyła, więc trudno, ale jak tylko podejmie oceny oświetlili brawo tak dalej kont nie ma dziś koniec koniec ich wybór domu drugi przykład Heyah jednostronne jak mój trener coach co zrobić, bo przychodzi aż 10 lat i t d. i przychodzi od babci ze szkoły pytam jak było ich nie powie zawsze mówi dobrze idzie Europa idzie w Pogoni EDF jak to zrobić nie powiedzieć nie zapytać, gdzie zapytał za 2 tygodnie mówi nie zapytała, ale ich wiek chodź idziemy do kosztowało zdrowia, żeby nie zadać tego wydania albumu babci, ale wytrzymałam co wieczorem wszystko mi powiedział z astmą jest przy tym jak opowiadał jeszcze rano w samochodzie za co kontynuowały nie zadam pytanie o wejście słowem rodzice my w naszym programie jak mi używam słów naszym językiem jest związek zachowań między Chin czy panowie mówią podsumowaniu 2 z kategorii inspiracji nie wiem przed ważnym wydarzeniem tak dalej rodziców drugi sposób powinien zapewniać im komfort dziecku czy też nie powinien nie musi dodatkowo boksować dzieciak ma swoje odczucia przeżycia, w których się dobrze czują się na taki przykład tutaj, żeby to zobrazować ich dziecko do kultury i to też na potwierdzenie tego, że jesteśmy w kulturze fizycznej czy mamy dostarczyć ciągle odczuć przeżyć i odczuć przeżyć sytuacja posłać dziecko do muzeum zobaczymy wystawę ruch rycerzy konie zbroje miecze i fragment bitwy obraz obojętnie na jakiś odczucie kończy się wizyta w muzeum wraca do domu opowiada rodziców przyśniło mu się do następnego dnia buduje zamek chce kupić, żeby rodzice kupili mnie stroi tarczy i to są te wszystkie przeżycia, których teraz powiedziałem im samym końcu tego procesu rozwoju dzieciaka jest odczucie przeżycia trzymano się jak chce zostać rycerzem i wtedy się zamyka można proces, a kończy się rola rodzica jest właśnie, że organizuje mu to wyjście do tego muzeum organizuje mu się nie inspiruje go w szachy, a ich zostawiać dziecka samego, czyli test tak jak w sporcie daje ci paleta możliwości ty wybierz chcesz poprawić swoją motorykę spotka się z trenerem jeśli masz na to ochoty po pracy z nim ja się w to wtrącał nie będę też poprawić swoją technikę do remontu ma być też że, gdy mam tylko jako koło się organizować się inspirować do dobrych zobaczyć ostatnimi są to się do środków ze 13 kim jest jej kibice oglądali jak trener wycofał się bowiem na czas wody, bo nie było zawodnicy MOS stanie falą ze sobą wszystko zależy chcemy, by wtedy tam bardzo mądrze postąpił nie przyszedł zacząłem coś radzić z byłych dobra rada to od razu zrobili byłoby go nie złamią zaś taką sytuację że, gdybym młodym trenerem rysowała na tych tablicach, gdzie zagrajcie to zagrajcie do paliwa zawodniczki odchodziły i nie zdołał sam w terenie mówi gramy swoje jak ja się denerwowała, a teraz mówi, jakie mądre były o Hansie franku to jest bardzo bardzo trudna sztuka, kiedy dziecko powinno zdawać sobie sprawę, że ma predyspozycje do sportu też należy uświadamiać tym czy absolutnie nie do sportu do aktywności fizycznej i w tym momencie nie ma tego pytania, które pan redaktor zadał mu dziecko, uczestnicząc w porcie znajdzie sobie właśnie ten moment samo pochwał i samorealizacji, bo wystarczy dobrze obronił dobrze pobiec mam zadanie nie chodzi o to, żeby ktoś strzelił bramkę wtedy się dziewczynką, więc bramkę strzelił tylko te w procesie szkolenia właśnie trzeba ująć te wszystkie przyczyny tej z tej ukrytej strzelań tego strzeleniem bramki i w tym momencie każdy dzieciak ma zadowolenie z siebie domowych wróćmy do piramidy Masłowa na dole jest konsumpcja i tak jesteśmy prowadzeni to co profesor powiedział skóra Fura komóra dalej jest potrzeba bezpieczeństwa i na tych 2 płaszczyznach piętrach piramidy kończy się rola rodzica koniec zapewnić tym konsumpcję, czyli dach nad głową ubrania i zawsze bezdomna wiek będę tak samo odbywał się rwało bezpieczeństwo tego dziecka, ale dalej jest uznanie dalej jest przynależny przynależność i tu jest rola rodzica czy da sytuacje i sportową n p . za za zapisz dziecko takiej sekcji czy nie, jeżeli nie to natura wygra i dziecko sobie znajdzie grupę nieformalną sektę gang albo jakiś internet teraz i t d. zrobić to bez rodziców na kolejnym piętrze jest uznanie potrzeby uznania, jeżeli uznanie w sporcie bardzo łatwo zdrowe zrobić, bo wystarczy właśnie się dobrze komunikować ze skóry różnią się zrobić to ile w tej grupie nieformalnej jest też problem i lasami wieś jest o uznanie jest często źle interpretowane, bo to jest uznanie dziecka przez dziecko, a my często odbieram, że uznanie to jest przez rodzica posuchy w NRA jest rzetelna to piramidy źle interpretują uznanie w oczy dziecko dla dziecka względem samego siebie swoich działań za litr jest to sytuacja w jakiej jeszcze największe błędy popełnia trener w tym w tej w tej relacji ze swoim podopiecznym w relacji z rodzicami rowerze i obudowy wiecie panowie moje kolejne pytanie brzmi jak właściwie wybrać tę Edukatora, który poprowadzi dziecko w sporcie nowych przede wszystkim po przestudiowaniu książki, że rząd nie pierwszy teatr jest najświeższe czymś takim, doprowadzając w taki, że trener otrzyma więcej milczy organizuje inspiruje też lepszym Edukator dziecko jest Edukator w lesie w tylko w kierunku oczywiście przygotowuję proces treningowy, ale to co będzie się wcześniej dziecko przychodzi na przekaz zwierza się trenerowi, że musi go w cieniu podawał do tronu mówi ja się zastanów się jak to zrobić tak dalej, ale w treningu zmienia to co ze szkół podstawowych rzeczy nie tylko uwodzicielka, ale w życiu między nami tak dalej jest zawsze uznanie racji drugiej osoby nie jesteśmy w stanie nie jesteśmy w stanie zrozumieć kobiety kobieta nie jest w stanie zrozumieć, bo są inaczej Bielewicz zabudowań kobieta oby 2 półkulami myśli z tytułu funkcji wychowawczej i dziecka, a my się za tytuł polowań na tygrysy nagrali 1 półkulę nieco zawsze trzeba uznać racje drugiej osoby owocu, jeżeli uznaje racje pana redaktora zostawią pana stymulację, czyli wierzy pan na siebie odpowiedzialność mogę się nie zgadza sprawa, ale bierze i teraz pan stara się z tego wychodzi i potem jest moment taki, że pan z tym nie daje rady nie zauważyć, żeby i zwraca się pan do porady, a ja znowu panienek, żeby zastanowić proszę przemyśleć po to, że pan wziął to odpowiedzialność za to weźmie udział w panu to wyjdzie ja jako nauczyciel rodzic trener staje się autorytetem co ja zrobiłem tylko nie poradziły z uznaniem racji chatę i teraz jak pan nie wyjdzie sytuacja nigdy nie mogę oceniać obwiniać i t d. muszę pana zostawić, żeby znowu walczyć ze Słowacją, w którym momencie instalacja będzie inna, ale pan do tego doszedł, a nie z moich rad chyba jeszcze do wszystkiego co profesor powiedział można dodać ten problem trenerski oddanie władzy dziecku zawodnikowi tego nie potrafimy w trenerze, ale za tym zdaniem oddanie władzy dziecko jest w dziesiątkę mechanizm, który właśnie przedstawił się wciąż dziękuję panu bardzo chce rozmowy pan prof. Tadeusz Huciński dziękuję bardzo pan Tomasz Wilczewski jednak autorzy książki współczesna pedagogika rodziców nauczycieli aktywności z prostego znaczenia jest zwrotny rysunek prze sterze na dole jest diament, czyli dziecko jest diamentem zobaczyliśmy 98 % diamentów geniuszy nie, a tutaj dopiero w miejscach publicznych, czyli baza to jest dziś dziękuję bardzo panu za spotkanie dziękuje także państwo za wspólnie spędzony czas minie w swoim Pawła Ziętary, który był wydawcą tego programu kłania się do usłyszenia za tydzień o stałej porze Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: PRZY NIEDZIELI O SPORCIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA