REKLAMA

Międzynarodowy Festiwal "Teatralna Karuzela"

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-05-24 21:20
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
36:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Radia TOK FM bank dwudziesty pierwsza 21 i od tej o doping czy nie mamy piękny pogłoskom o od razu lepiej pozdrowienia trzyma na waluty, które są organizatorami kursu zaznacza swoją obecność taktu i zdrowe państwo, że każda każda audycja Radia TOK FM powstaje przy współpracy całego zespołu ani, że tylko prowadzący drodzy państwo rozpoczynamy magazyn Horyzonty w inny dzisiaj będziemy rozmawiać o teatrze dziecięcym teatrze dla dzieci ne o istocie tego teatru, ale też Rozwiń » mamy konkretne zaproszenie konkretny pomysł z nami w studiu jest Beata jej wiersz dziennikarka aktorka animatorka kultury w tym kultury dla dzieci kuratorkę festiwalu, którym będziemy się rozmawiać Międzynarodowego festiwalu teatralna karuzela dobry wieczór dobry wieczór znana państwu ekspertka kultury dziecięcej to z datą właśnie często rozmawiamy na ten temat, ale mamy też kolejnego gościa jest z nami Konrad Dworakowski dyrektor teatru Pinokio w Łodzi reżyser na jego oczywiście jedno jest jak rozumiem opiekun główny całego festiwalu Międzynarodowego festiwalu teatralna karuzela dobry wieczór, czyja dobrze rozumiem pana Roberta w dobrych czy państwo no to by zanim zaprosimy 10 naszych słuchaczy do udziału w festiwalu do udziału w tym najdłuższym dniu dziecka w Łodzi i opowiemy też szczególnie o 1 projekcje improwizowanym dla dzieci chciałabym wprowadzić się w naszych słuchaczy w temat teatru dla dzieci i zachęcić do poważnego traktowania teatru dla dzieci poprzez nasze własne wspomnienia i poprosić państwa o własne wspomnienia z kontaktu z teatrem dla dzieci, ale w dzieciństwie i żeby was zachęcić to zacznę od siebie tym moim teatrem dzieciństwa był oczywiście Guliwer w chodziłam z ojcem to jest moje wspomnienie tych niedzielnych wypraw z akcentem były wyprawy niedzielne wcale nie ze szkołą i wcale nie jest przedszkolanka to były rodzinne wyprawy niedzielne rejsy z Warszawy tak tak to jest to to jest ten inny ta cecha moja 1 z wielu, ale też pamiętam, że ten teatr różnił się bardzo od tego czy były ówczesne poranki w stolicy po drugim miejscem, gdzie byłam u kulturalnie nam przez ojca to była to było ówczesne kino stolica niedaleko ulicy kwiatowej też na Mokotowie i w teatrze pamiętam, że miałam poczucie, że znacznie wyraźniej słyszałam i widziałam było coś w tym przekazie, czego nie umiała nazwać co było inne od oglądania bajek na ekranie coś bardziej intensywnego coś mocniejszego i z tym co jest mgliste wspomnienie, ale jednak wyraźnie różnicujące to doświadczenie teatru od doświadczenia w kinach i z tym właśnie teatr dziecięcy mi jak my ani się kojarzy jak to zwami Nokia nie miała tego szczęścia, żeby mieć z teatrem dziś pod nosem pierwszy pokaz małej miejscowości na Dolnym Śląsku, gdzie nie było teatru dla dzieci ten najbliższy był dopiero we Wrocławiu to trzeba było się przejęcia muszą być rozliczone DAW no tak, żeby tam dotrzeć nie doświadczyłam teatru w dzieciństwie tak bezpośrednich choć, a także dziecięce natomiast inny od pewnego momentu pamiętam, że bardzo fascynował mnie teatr telewizji to było pierwsze spotkanie w ogóle z teatrem no ale to teatr dla dorosłych więc, jakby to wspomnień związanych z tą trumną dzieci nie mogą się miejsce, ale ciekawe, bo przecież wybraną szkołę teatralną, więc te tropy mogą być bardzo nieoczywisty zdecydowanie ja nie wybrałam szkołę zauważalne już na biznes w tym przykładem, że można doświadczyć wiatru w dzieciństwie tego wprost, a jednocześnie na tyle się zafascynować się Ennis w tym światem, by później wybrać szkołę teatralną na późniejsze w przerwie w dorosłym życiu fascynować się przez różne ciekawe rzeczy związane start moje doświadczenia z dzieciństwa kojarzą się z teatrem i detalisty jest m. in . dlatego że z moich oczach mój tata jest grafikiem stało się scenografią, więc trafia on dopiero mamy różne doświadczenia referentów trafiają do teatru również za sprawą taty imamy troską i była instruktorem teatralnym jest dziś to pewnie wystrzałem z z brakiem natomiast nie mam skojarzeń z dzieciństwa z Guliwera w prawdziwą to są zdarzenia, które mam zbyt daleko później byłem kierownikiem w tych dniach wolnych etatów i była już duży błąd chcę nosić byłem bardzo dużym chłopcem natomiast w moim matecznikiem wyobraźnię jeśli chodzi o teatr jest białostocki teatr NN białostocki teatr Lalek to jest też ta sama perspektywa, której nie miała wcześniej jako dziecko, a potem nawet jako dorosła osoba, kiedy poznawałam świat teatru w ogóle z jakimś tam zdziwieniem odkrywam, że teatry dla dzieci jest w ogóle dziedziną osobno funkcjonującą i tych teatrów dla dzieci jest znacznie więcej niż właśnie tam 1 Tatry Guliwer czy teatr, by na warszawskiej Pradze, jakim teatrem jest teatr Pinokio w Łodzi teatr Pinokio na pewno jest zupełnie innym teatrem niższy niż te, które wspominamy z dzieciństwa, bo chociażby, dlatego że tak w ogóle się w ostatnim w ostatnich latach znacząco zmienił, a teatr Pinokio też próbuje odróżnia się od od innych teatrów poszukujących w takich obszarach, gdzie ludzie czasem inne teatry nie chcą się za późno rodzice np. pracując w bramach łódzkich USC ze społecznością wykluczono do n p . tworząc projekt rozbudowane projekty improwizacje inne dla dzieci i pewnie będzie mówił o tym, dzisiaj więcej, bo to dziś taki jest kierunek to jest zespół który, który tworzy projekty muzyczne to może nie jest nie czymś szczególnym dla innych teatrów ale, ale wydaje mi się, że to w jaki sposób poszukujemy jest jest czymś czym szczególna pewne jest szczególnym dla nas ciebie szukamy nieodkrytych jeszcze obszarów testujemy testujemy tę twórczość dla dzieci tak, jakbyśmy tworzyli je dla dorosłych to jest jakby problem być może my takiej dysfunkcji, która polega tworzenie rozróżnień teatru dla dzieci do dna na temat Renata dla dzieci dla dorosłych rosną wrażenie, że tylko adresat pojmuje dodaje na swoim RNS jeśli nas pobrzmiewa to motto Korczaka nie ma dzieci są ludzie tak oczywiście myślę przeglądamy również kontakt z tą z przeszłości inne myślę, że Korczak tutaj odnajduje swoje miejsce na pewno na pewno wizja cylindrem jest nam też był też bliska jeśli chodzi o takie pojmowanie dziecka natomiast natomiast myślę, że należy też zmienia zmieniły się trochę zmienił się obszar tematyczny trochę im, chcąc docierać do takiego widza, który też modne przyzwyczailiśmy się do tego że, że mówimy o teatrze dla dzieci jako teatrze dla dzieci w wieku do lat 10 lat, a więc przez 12 lat tymczasem istnieje jeszcze teatr, który jest dlatego wizja, który jest 1 nogą w teatrze na dzień świat równo zupełnie zapomnianego nie tylko przez teatr, ale właściwie ma w ogóle przez kultura, bo to są ci odbiorcy wczesną nastoletni idole z agencji, którzy z 1 strony, by rzeczywiście nie są jeszcze odbiorcami bez takiej kultury dorosłej pełny, ale już zdecydowanie nie mają ochoty chodzić z młodszym rodzeństwem z przedszkolakami dążyła do teatru, a to jest doskonały moment, żeby utrzymać ich w tym obiegu kulturalnym i kiedy pyta pani, o co jest szczególnie dla teatru Pinokio to na pewno jest to że, że to jest ten obszar, w którym próbujemy się odnaleźć jako twórcy, przeprowadzając widza miękko przez przez policję ta przepaść, która dzieli mnie konwencjonalnie pojmowanej te dla dzieci dorosłych festiwal w dziewiątym międzynarodowy festiwal teatralna karuzela i inne w tym roku tropem hasłem jest cyrkulacja Bulla nerki co takiego z tego co pan dotychczas opowiedział o swojej filozofii prowadzenia teatru będzie miało swoją realizację swoje odbicie w trakcie trwania festiwalu festiwal zaczyna się już zaraz i potrwa tydzień takie trasy na tym naszym powiedziała pani też najdłuższy dzień dziecka jest jednocześnie już dzień matki, ponieważ nasze rozwiązanie matkę dziecka choć akurat fabule jest hasłem tegorocznej NT tegorocznej karuzeli, ale jest kontynuacją też pewnych poszukiwań znowuż nie jest to w eventu tylko jakiś proces, w którym jesteśmy kolejne edycje festiwalu miały swoje małe jest nie miały swoje hasło wywoławcze ścisłe zawołania i inne tak pytanie, które wydaliśmy 2 lata temu to było oktet jest też w zeszłym roku to była dusza w Troki tym razem struktura fabularna za każdym razem rozmawiamy o poszukiwaniu tożsamości w tym roku przekonamy się naszej tożsamości przez to co opowiadamy jak opowiadamy, jakim językiem tworzymy historię z przede wszystkim szkoda mi się temu też 3 obydwie strony nie tylko o nie patrzymy tylko nas na to kim jesteśmy dzisiaj czy kim będziemy w przeszłości dzięki tym historiom tę narrację to stwarzamy, ale też, z którego miejsca, jakby w rodzimy nasze narracje i co jest co jest dla nas dla nas po prostu tożsame Beata i wiesz jest odpowiedzialna ne za kurateli nad festiwalem, ale też wiele razy, bo jest jeszcze 1 kuratora Hanek Ciesielski także nagrodę za obszar przede wszystkim związane z teatrem ruchu i z Chin z tolerancją z aberracją poprzez ciało w data jest również reżyserką 1 konkretnego spektaklu, który ma opowiadała mi jakiś czas temu przez telefon spektaklu improwizowanego spektaklu łączącego różnego rodzaju formy wypowiedzi artystycznej i przyznam, że nie wszystko zrozumiałam, więc teraz robimy drugie podejście nasi słuchacze też w jakim sensie właśnie użyj wyobraźni tylko, żeby zrozumieć, bo jest to raczej tak jakby rozmawiali teraz z tobą przez telefon, więc Opowiedz jeszcze raz jeszcze raz co ty wymyśliła Inpro ma 4 zapraszam państwa bardzo lubimy się osobiście przekonać się w najbliższy czwartek o godzinie 191 Chemik w siedzibie gospodarzyć w teatrze Pinokio w Łodzi i ponad 4 jest takie też tytuł festiwalu wskazuje kula fabule jest próbą poszukiwania sposobu na polisy, a ponieważ forma imprez jest bardzo wdzięczna jestem absolutnie ekscytujące pomyślałam, że inne czemu nie zaryzykować, bo w, jakim sensie też jest to ryzyko Enei w tym myśleniu o improwizacji pojawił się taki koncert, by połączyć się 3 różne obszary liczni obszary związane z muzyką, ale i zatem odpowiada FIM Wrona 4 Czesław Mozil w ten drugi obszar związany jest z obrazem i tutaj mamy Daniela Chmielewskiego, który jest twórcą komiksów znakomitym grafikiem właśnie otrzymał chyba wyróżnienia na festiwal komiksowa Warszawa, a propos targów książki w albo nominacje neon, ale jest to uznane grafik i trzeci obszar związany ze słowem i tak wprost z Inpro czy też ze sceną z działaniami aktorskimi i tutaj mamy Matylda Damięcka i Daniel przetrzymać Jana Karskiego oboje związani są z klubem komediowym w Warszawie bite 3 dyscypliny będą się przenikać właśnie formule impro, czyli improwizacji na obraz będzie nawiązywał do tego faktu, że stworzą muzykę również i tak w sposób błędny oba te wszystkie 3 dyscypliny będą się wypełniać zazębiać przenikać i a dzieci, ponieważ no tutaj ta sytuacja dotyczy młodego odbiorcy, chociaż właśnie tych starszych dzieciaków 812 to jest dla tej wełny i pomału porzuconej grupy odbiorców kultury tak, która ma w maju znów mają poczuć wolny ten przedział wiekowy jest nie bez powodu tak jak inne, bo pomyśleliśmy, że MO się 12 tys 300 grupa dzieci, które w bardzo świadomy sposób myślą abstrakcyjnie, ale też syta wraz z ryb wykorzystywać ich tam też koncepcja im realną, która w, których istotą jest abstrakcja znam myślę, że spotka się z dobrym zrozumieniem po drugiej stronie publiczności samych dzieci oczywiście też będą zaproszone do spółki racji, bo taka też jest natura imprezie dziś proponują pewne temat na później już artystę przejmując inicjatywę role kreują różne rzeczy podróż dokonuje się w absolutnie inne znane chciałabym niczego po, czując ten wątek bardzo podziękować Konradowi za to, że ten eksperyment jest możliwe, bo o faktem też jest, że przy okazji takich właśnie wydarzeń artystycznych festiwal w tym wypadku festiwal karuzela taki eksperyment mogą się pojawić to jesteś piękna, że Konrad w swoim myśleniu reżysera dyrektora festiwalu i jak daleko poza to co jest oczywistym, bo festiwal prezentujemy najciekawsze dokonania teatralne z ostatnich 2 sezonów, a tutaj mamy produkcję, która jest przygotowana specjalnie na wszystkich premierowa dać im na nim ta odwaga Konrada w poszukiwaniu jest wspaniała, dlatego że my nie wiemy co się tak naprawdę wydarzyło to jest eksperyment artystyczny forma Inpro też jest na tyle niedookreślone, że tutaj różne rzeczy mogą się wyje wydarzyć zakładam, że będzie świetny no ale jednak więcej, jakby cała ta gotowość NATO, żeby poszerzać to pole do świadczenia związanego z młodym widzem jest wspaniała i też myślałem no to może to im pomoże też zaistnieć w na scenie teatralnej, bo jednak jesteśmy też przed nim dziś są przyzwyczajeni do tego, że Inpro głównie jednak jest dedykowane dorosłym z ferajny wasza złamane 2 takie miejsca, czyli klub komediowy resort komedii, owszem, resort komedii prowadzi też inne szkoły impro dla dzieci chyba jedyną w Polsce z tego co się orientuję i też, że twórcy z resortu komedii będą prowadzić się co ważne warsztaty dla dzieci właśnie na festiwalu i to jest z kolei duże tematy którymi się Konrad też tytuł wprowadzenie może powiedzieć czym Republika dzieci, czyli to myślenie też Konrada interdyscyplinarnych w ogóle o twórczości dziecięcej Republika dzieci w parku Źródliska do tej sceny wątek, który pani była wcześniej mówiący o kociaków do z republiką dzieci mierzymy się od paru lat Acosta go ideą, która w witaminy towarzyszy naszym działaniom około repertuar owymi natomiast od pewnego od pewnego momentu stwierdziliśmy że, że powołanie takiej Republiki dzieci przy okazji festiwalu być może otworzy dyskusję na temat daty ma w ogóle obecności dziecka w kulturze na temat uczestnictwa dziecka w kulturze bez podjęcia takiego wyzwania, jakim jest rozmowa z dzieckiem o kulturze poprzez teatr, ale też to całe to co nas nasze festiwale wyróżnia jest to, że poza głównym Tarnów notę teatralnym, który z lotem konkursowym jest właśnie te działania w Republice dzieci, czyli tam, gdzie spotykamy się z widzami i niby próbujemy odwrócić się role i zachęcić tych odbiorców do uczestnictwa w czasy są to spektakl czasem my czasem działania plastyczne, ale czasem czasem wręcz się debaty na temat pojęcia czym się posługujemy się w w teatrze i chcemy też tam pokazać, że teatr jest tylko taką soczewką, która skupia w sobie bardzo różne dziedziny sztuki stand stąd uczestnictwo w wir różnych złożonych Andrzej wasi el Club próbowałam upodmiotowienia dziecięcej publiczności właśnie włączenia stworzenia pewnego rodzaju ne Rzeczpospolitej teatralnej czy na właśnie stąd pomysł na improwizację, który jest źle skrajną formą reaktywności między twórcami odbiorcami, bo tutaj właściwie zacierają się granice tutaj nawet nie ma fabuły, która będzie odgrywana tylko wspólnie razem z dziećmi, które będą się czuły właśnie podmiotowo współuczestnikami współtwórcami tego procesu inne będą widziały jak bardzo one są tutaj obecne ideowo chciałbym, żeby to się tak potoczyło, żeby tak trochę się zaczęło w nocy jest w praktyce wygląda to w ten sposób, żebyśmy się po prostu z naszymi moim zespołem z aktorami poczuliśmy się jak dzieci w projekcie improwizacji, który przygotowaliśmy parę lat temu z Przemkiem Osińskim wtedy jeszcze reprezentującym grupę jedno po tej wiosny, który po prostu zrobił nam daną szkołą improwizacji tak żeśmy się boksu poczuli w tym wszystkim jak dzieci pomyśleliśmy, że na dobranoc Elanę to może, jeżeli się uczymy dzieci może dzieci po prostu mogą to to w jaki sposób inspirować IZ, by teraz mamy do czynienia z kolejną odsłoną czy kolejnym eksperymentem na ten temat natomiast myślę, że była to tak naprawdę się spotkali przy molo z pierwszych balów nowy zarząd Śląska Grzesiu temu się, że to bardzo możliwe także droga się maszyna do opowiadania bajek wtedy rozmawialiśmy o tym, czym jest improwizacja po raz pierwszy dla dzieci no i to było także myśmy po prostu trochę ten tak tak tak naprawdę ten teren badali, żeby zobaczyć, jakie ma możliwości nie od razu zaczęło się od takiej idei Wedel to, ponieważ to było równolegle to gdzieś się w efekcie jest tak jak Perry tak jak pani, mówi że trenerzy terminarz odbiorca stał się dla nas po prostu ważnym uczestnikiem nim ideowo, jakby w im pasuje do tej daty filozofii, którą sobie założyliśmy, że będą po prostu ważne, że rząd jest w centrum naszej uwagi, czyli ma wszelkie kompetencje tylko do odbioru, ale też do tworzenia rządu PiS dzięki temu rzeczywiście może zostanie w tej kulturze może nie odpadnie wieku tych 1012 lat po czuje się u siebie w teatrze, bo to jest rzeczywiście niezwykła szansa do tego, żeby ktoś, kto siedzi na widowni nie czuł, że na kulturę jest podawana ex cathedra no ale teraz pytanie do debaty jej wierszy widziałam inne zajęcia z prób spektaklu Inpro na 4 i teraz wielkie pytanie, które zadają sobie teraz też, że słuchacze bardzo przepraszam, ale jak się próbuje improwizacje echem w dobre pytanie co dostają się jednak, że powinny grać z damami inny jak to jest ona jest także grupy impro NN, zanim pokażą nam to co się zmienia na scenie to się też spotykające się, próbując to, bo to jest oczywiście związane z ze stworzeniem sytuacji, w której aktorzy czują się bezpiecznie jest, że mogą sobie polegać zaufać i żeby taka okoliczność mogą się wydarzyć to muszą pewne procesy się zacząć czynimy i Osieka spotkań powinno się odbyć, żeby ta sytuacja mogła urosnąć w tym wypadku mamy inny o tyle nietypową okoliczność, że aktorzy, którzy czy też artyści raczej, którzy tutaj pojawiają się występują na scenie FIM Forlana 4 są indywidualistami bardzo różnych środowisk no bo one Czesław Mozil, a człowiek orkiestra działa po prostu jako muzyk jako kompozytor Daniel Chmielewski również w obszarze grafiki tworzy swoje autorskie księży działalność nie rysunki z dzisiejszych prób, a tak może nie dzisiejszych Grota losach ojczyzny w środę w Instytucie teatralnym próbowaliśmy się po raz kolejny Matylda Damięcka razem z Maciejem AK, którzy działają w klubie komediowym formacje śpiewanym, ale też po prostu mają swoje różne działania aktorskiej teraz pytanie właśnie jak zebrać tę czwórkę różnych artystów jeszcze Jakub Snochowski, który jest ta fuzja różnych Express sali no i to jest w różnych dziedzinach COS to zawsze jest zagadka CCC z takiej fuzji wyniknie z takiego zderzenia się atomów twórczych, ale to jest magia też się tej sytuacji ziem ne po tych kilku próbach widzimy, że to jednak jest możliwe i to jest wspaniałe, że jakże zaczynają się tę energię łączyć to o to chodzi to oczywiście też nie jest łatwe no bo to tym SSL sama forma jego koncepcji czym innym jak pokazuje, że ten format nie jest formatem, który jest wynikiem także mamy grupę, która pracuje, która się zna no ale inaczej tego nie jesteśmy w stanie złożyć nie ma takich w Polsce grup, które pracują w takim formacie, że mamy i grafikę i muzyka i Inpro, a więc trzeba było, czego zacząć być może ten eksperyment z prowokuje taką sytuację, że ktoś być może dzięki temu właśnie, że możemy wykonywać tę sytuację przechodzić przez nie pomyśli o kraj może faktycznie świeci dziecięcą należy poważnie potraktować impro i porobić różne inne eksperymenty w tę stronę na Jarzyny taką nadzieję, że to jak będzie kolejną farsę tutaj też chciałbym wspomnieć 3 obie na sztuki dziecka, które właśnie są też się rozpoczyna w Poznaniu też ważne wydarzenie służy eksperyment i otwieranie nowych dróg w teatrze czy też w ogóle wmyśleniu o sztuce dla dzieci potem 2 lata temu z kolei w innym po raz pierwszy został pokazany taki format trochę Inpro trochę kabaretowy to nie było im uroczysty tchnęła to były inne sceny kabaretowe przygotowane przez ten raperów i dojść, bo po raz pierwszy to tata tata taka w ogóle odsłona myślenia o tym, że artyści, którzy zwykle grają przede wszystkim na stronach jednak dla dorosłych mając do powiedzenia dla dzieci i co w związku z tym się wydarzyć to w ogóle jest ciekawy atrakcyjny dla dziecka okazuje się, że też jest jakby ten eksperyment pokazał, że w tym temacie jeszcze wiele możemy zrobić PiS, jakby to jest trwałym śladem nieustannych poszukiwań może tylko jedno zdanie chcę powiedzieć o tym, że to jak się próbuje im wracać do gry dokładnie tak samo jak Świt na instrumencie, żeby w razie improwizować na na tym instrumencie technik oraz sport to także miejsce spotkań jest tak naprawdę budowanie swojej własnej narracji optyki, które zawsze zdarzają się spektaklu scenograf podpowiada w swoją wizję reżysera inspiruje swoją i w gruncie rzeczy co do zasady moment bardzo podobnie tylko to, że się nie próbuje gotowych w cenie uwzględnia się ile go ćwiczysz ważne, bo na czym polega wcale zła radochy w tym właśnie, że zdobędzie po raz po raz pierwszy i radość z oddziału nie dla grup, a i teraz można chyba jest tego maja o dziewiętnastej my polecamy to jest czwartek spektakl impro im strona 4 co jeszcze żadne szczególnego polecają państwo z właśnie w tegorocznej edycji dziewiątego Międzynarodowego festiwalu teatralna karuzela w kontekście przede wszystkim polecam polecam spektakle które, które rzeczywiście są takim wyjątkowym, żeby repertuar tego tego festiwalu jest wyjątkowym przeglądem tego co na najciekawsze go się dzieje w tej chwili jeśli chodzi o twórczość dla dzieci, a ponieważ jesteśmy wszyscy też takim festiwalem środowiskowym, czyli związanym z dużych czysto z teatrem lalkowym czy nagroda w dziedzinie to na 1 z naszym w trakcie 1 festiwalu na 1 scenie można możemy skonfrontować się swoją wiedzę na temat tego jak wygląda w ogóle teatr adresowany do do widzów młodych i w związku z tym mamy po pierwsze bardzo ciekawe eksperymenty to mamy m. in. po raz drugi zresztą boazerie w zeszłym roku to wykazywać pierwszą część w tym roku drugą trzecią część Biblii Michała Zadary eksperyment z narracją, która jest narracja poza wizualną i to jest z Mysłowic Kowalscy teatr animacji w Poznaniu, który odbywał się właściwie do wnętrza to widowisko odbywa się w naszej głowie wszystko odbywa się za pomocą specjalnie skonstruowanego mikrofonu, który przekazuje nam słuchawki wiedzy na temat rzeczywistości co chce, którą założyli sobie twórcy Elana jest zbudowana przez nas, ponieważ mam zasłonięte oczy nimi w nie wiemy co się dzieje tylko o odległości od tego mikrofonu budują w niesamowite wyobrażenia mamy też jak zwykle przy tym festiwalu próbuję pokazywać tylko taki teatr, jaki kojarzymy z repertuarem teatru, więc sprawa się bardzo często teatr tańca w tym roku po raz kolejny poznanie jest artystyczny hondy Foundation Soren tym razem ze spektaklu jestem dumny ze spektaklem out Side Down mamy wyjątkowe 3 spektakle bardzo ciekawa zupełnie niespodziewanie dla mnie bardzo możliwe, że znawcy tematu już dawno Słowianie odkryli, ale 3 spektakle ze Słowenii 2 z lubiany 1 z Mariboru bardzo różnego dla bardzo różnych odbiorców to są naprawdę bardzo ciekawe wydarzenia już znany w polu polskiej publiczności, bo w tym roku pojawił się także na innych festiwalach przed chwilą w 1 festiwalu maskarada w Rzeszowie spektakl żyrafa z Grecji bardzo dużo o innych wydarzeń związanych z także z taką działalnością poza poza sceną to jest właśnie Republika dzieci wszystkie warsztaty, które towarzyszyło również właśnie związane z ruchem zgrali chaos grafikami z znalazłem tam także tam się będzie na pewno działa bardzo dużo ja jestem ogromnym miłośnikiem wydarzeń które, która się, które są takim wydarzeniem społecznym z różnymi nazwami wyraźne towarzyszą takim szyldem zatwierdzonym właśnie większość, które są poza spektaklem można powiedzieć to jest tzw. off teatru i to jest żywa biblioteka zapraszamy już ją zawiązać szalik Legii odpowiada to jest coś z tą narracją, która powstaje wokół bohaterów, a w autentycznych bohaterów podczas spotkania z konkretnymi ludźmi, którzy opowiadają swoją historię to jest projekt centrum dialogu w Łodzi, który od tej towarzyszy nam przy tym festiwalu i to będzie taka odsłona długo, w którym Dodę to ważne uczestniczyć również dzieci na pewno na pewno ważnym dla nas partnerem też jest kino w trampkach czy festiwale, które państwo doskonale znacie masz dość ogólny w dobre dla bardzo różnych natomiast gdy natomiast pokażemy kilka filmów już to jest trzecia edycja, kiedy współpracujemy z kinem w trampkach, więc ta odsłona łódzka jest już czymś co jest zwyczajem przy naszym festiwalu myślę, że na naszej stronie znajdziecie państwo też wiele atrakcji, których nie jest w stanie wymienić, na który malarz z ramienia naszej stronie teatr Pinokio Krupka PL na Facebooku także w zakładce teatralna karuzela polecamy te na adres teatr Pinokio gratka PL dla tych państwa, którzy chcieliby szczegółowo przestudiować program tegorocznego Międzynarodowego festiwalu teatralnego karuzela, a teraz chciałbym przejść się inne do tej między narodowości i już wiemy z jakich krajów przyjadą zespoły teatralne co przywiozą, ale chciałabym skorzystać z państwa obecności opowiedzieć się słuchaczom samą posłuchać o tym co dzieje się na Europie czy na świecie jeśli chodzi o trendy czy zmiany pamiętam jak 12 lat temu w poznańskim zamku, który jest kuźnią numer kultury dla dzieci w jakim sensie był też taką instytucją Terence Perską, ale tam jeszcze 12 lat temu brałam udział w archaicznym spektaklu teatralnym dla dzieci z własnym dzieckiem takim, gdzie za parawan nikt wiem pan z średnim wieku przedstawia kukiełki jakaś była machina dmuchając SA inne w stronę właśnie tego parawanu dzieci się kręcił ruszały pan zejścia zwraca uwagę, ale proszę tych dzieci pilnować i to już była forma, która z was taka, aby ex cathedra, ale na, który już odchodziła w przeszłości ostatni raz widział coś takiego na żywo już pomału wchodziły na tę formę angażujące właśnie zmysły angażujące dzieci ruszające się bez dotykające, poznając wchodził teatr pomału dla bardzo małego widza rocznego widza czasami nawet młodszego czy coś nowego ciekawego wykluwa się dzieje co zauważa się w nerce być może też, że zawita u nas, a może to u nas coś właśnie powstaje w przemyśle takie takie projekty powstają oczywiście także w Polsce myślę, że też bardzo ciekawie rozwija się, że nurt społeczny właśnie, który w, którym od, czego przykładem widzimy też w Warszawie i w różnych miastach samych jako teatr uczestniczymy też w już kilku takich wydarzeniach cyklicznych w różnych miastach byliśmy w Wałbrzychu w Katowicach kilkakrotnie to są te są takie wydarzenia, które bardzo nas interesują listy są też takie środki, które Intel intensywnie zajmują się teatrem dla młodzieży tutaj wskazałbym taki ośrodek tak dla na pewno środkiem jest teatr Szaniawskiego w Wałbrzychu, który w tym grup, które poprzez swoje projekty także realizuje pewną pewną misję, zapoznając się u widza polskiego jest tym co się dzieje za granicą od demonem szczególnie projektach Invest ogniem w głowie, który reprezentował m. in. twórczość się etat niemieckiego który, który wygląda trochę jednak inaczej i niższy niż nas jeśli chodzi o pracy z młodzieżą tyle ile młodzież także myślę, że się dzieje bardzo dużo ciekawych rzeczy ja byłem bardzo państwu polecam tak po prostu zajrzeć na strony teatru teatru Rutkowski ludzko w niej grać daliście też nazywany wbijanie w niczym ten też bardzo ciekawie eksperymentują to jest czas wyprzedzi nas na festiwal ale, ale można tam podejrzeć jak i jakie jak się leją się tym teatrem to czy w innych krajach i Europy tak dla mnie bardzo takimi inspirujące wydarzenie niż rozwiała jego nowe elementy w teatrze był pamiętam chyba 4 lata temu spektakle przywiezione bodajże z Holandii teatr tańca w tym, które było bardzo wizualnym bardzo taki nasycone estetycznie jednocześnie z żywnością ruchu itp myślę, jeżeli czegoś brakuje w Polskim teatrze to właśnie Betlejem w tej odsłony w ogóle teatralnej czy obecności ciała tańce tak wprost i to się pojawi to się już, by punktować z jej trochę w Warszawie też na festiwalu karuzela będą takie propozycje związane z ruchem, ale myśleniu, stając w proporcji jeśli mówimy o teatrze literackimi teatrze ruchu dla dzieci to dysproporcja jest bardzo dużo na niekorzyść właśnie teatru ruchu działa obecność ciała i pamiętam już 3 ekipy parokrotnie rozmawiam też Iza Chlewińska, która też pojawić na festiwalu karuzela będzie z Jakubem Stachowski właśnie w Republice dzieci proponować warsztat, w którym ciało będzie bardzo ważnym narzędziem do opowiadania historii obok tych jeszcze słowo i miałyśmy taką wspólną refleksję, że nam brakuje nam aktywność inicjał jasnych ruchowych właśnie tanecznych dla widza trochę starszego bo o ile te propozycje dla najnajów już są bez szans humanizm w teatrze nowym tutaj w Warszawie z dnia przecież 2 lata temu na spektakle mama mi dla najnajów dodała dla Reymonta z rodzicami nie zdradzę nie ma takich propozycji nieustających duży głód tego, a przecież chciało liz, choć rozwój dziecka, gdy eksperymentem na poznawanie rzeczywistości to ciało tak naprawdę jestem narzędziem, które prowadzi do przodu, więc ciało powinno być obecne również w teatrze zupełnie inne zadanie niż do tej pory imam nadzieję, że w tym kierunku dalszych etat będzie się rozwijał się myślę, że to na co warto się przyjęły to warto się przyglądać poza granicami naszego kraju to jest przede wszystkim Rudy różnorodność poszukiwania myślę, że to co dzieje się poprzez włączanie się 10 teatrów dramatycznych teatrów tańca w tym główny nurt twórczości dla dzieci to jest na pewno na pewno sporo pozmieniać miast jeśli chodzi o takie sceny repertuarowe dla dzieci mamy już naprawdę sporo do zrobienia na to spojrzeć na daninie, która to się, by na pewno wiąże także z ich reformą edukacji, którą przeprowadzili, ale to jak, bo nie ma scen takich jak nasze zawodowe w dużych scen to są małe zespoły, które prezentują swoje działania głównie w szkołach tylko, że te nie są już zespoły lektur szkolnych, które tam przychodzą inni za przeproszeniem odstawiał bajeczkę tylko naprawdę poruszają bardzo ważne tematy w bardzo dobrych warunkach, gdzie drzew, gdzie festiwale to są tak naprawdę duże, gdyż ukraińscy dla dla wszystkich tych, którzy kulturę w w szkołach propagują i to jest to jest coś komuś naprawdę warto przyglądać megaherce świeżo po takiej wizycie właśnie dane z jakimś okresie festiwalowym mieszamy się, że w przyszłym roku one kilka z tych spektakli pokażemy i i to na pewno w szkołach, bo to jest naprawdę to zderzenie jest czymś, czego się kompletnie nie spodziewałem sią doświadczenie doświadczenie ogromne jeśli chodzi o to jak można pojmować teatr dla dzieci w szkole w noc teraz relacja twórców teatru dla dzieci z mediami to jest odwieczne problemy 1 z wielu teatrów dla dzieci, że inny relacjonowanie wydarzeń tego typu festiwalowych lub w premier czas gry spektakli kolejny w różnych teatrach dla dzieci inne nowe bywała w jakiś sposób infantylizm chowane i nie ma poważnych analitycznych recenzji raczej zapowiedzi tez pytanie czy coś się pomału, bo zmienia, bo to jest problem, który od lat wygląda dosyć podobnie nie ma za specjalnie dziennikarzy, którzy specjalizują się w krytyce teatralnej teatru dziecięcego i bardziej to są właśnie list do różnego rodzaju wzmianki niż faktyczna analiza warsztatu myślę, że się z oknem szerzy się z porozumienia również obecność ważnych krytyków na festiwalach chociażby w gronach jurorskich w modne nasza te nasze tegoroczne jury składa się tylko i wyłącznie z krytyków się, że wprowadzanie krytyków ten świat na pewno sporo zmieni natomiast ja też przyznaje, że po pierwsze, mam kilka dobrych doświadczeń w Łodzi jeśli chodzi o pisanie recenzji i raczej dobrych jeśli w ogóle, choć spektakl, który tworzyłem, ale te to myślę, że to jest trochę także, jakie są, o czym mówić to, że to jest o czym mówić inni wtedy oferta ta decyzja podejmuje temat, jeżeli nie bierze ten temat po prostu zmniejszy mamy do czynienia z jest właśnie z nim walczyć ani po stronie twórców siłą rzeczy przenosi się do dna na media, ale fakt, że takiej krytyki, która zajmuje się twórczością dla dzieci mamy jak na lekarstwo, ale to się, że po prostu pokutuje trochę takie daty to historia PET pedagogicznego dla naszego regionu Dydona zaś moralizatorski ton, a z drugiej strony, a z drugiej strony jestem teraz szczególnie dla dzieci kojarzony z kupuj z kukiełkami czy z kelnerami w wywodzi się gdzieś wprost od szczotki hitach takich rzeczy po prostu dzisiaj nie ma mało kogo to interesujesz poza historycznymi oczywiście faktami grania stworzyła temat na koniec rozmawiał z rozległe jak bardzo dużym z rekomendacji PiS, że nie zdąży Boże Narodzenie nie znaleziono z wymianą opon mamy sygnał do realizatora jeszcze 2 minuty, a to na pewno dasz radę w 2 minuty się zmieści no nie wiem, ale spróbuję, w którym myślę, że stajemy problem związany z krytyką w ogóle dotyczy kultury młodych szeroko rozumianym to nie jest tylko kwestia premier teatralnych dziś właśnie na targach książki w Krakowie przynoszą w Warszawie rozmawiam z 1 z klucza znajomych, która prowadzi swoje wydawnictwo o tym, że recenzje książek są nieobecne w prasie codziennej, że to jest jakby sytuacja, która trwa od wielu lat Tomasz nie zmienia wręcz się zmienia się na gorsze okazjonalnie tak jak teraz przy okazji dnia dziecka pewnie będzie nastąpił wysyp przeróżnych magazynach dodatków dziecięcych no ale wiemy o tym, że kultura dziecięca potrzebuje innego zupełnie nowego świeżego spojrzenia i takiego dojrzałego bardzo partnerskiego traktowania, a to jest temat na inną zupełnie z, a dzisiaj na dziewiąty międzynarodowy festiwal teatralny karuzela zapraszali państwo Beata jest wieś dziękuję bardzo dziękuję za wygraną mówi Konrad Dworakowski dziękuję bardzo dziękuję uprzejmie do urn z państwa, a my nie dobranoc jeszcze, bo my informację Radia TOK FM, a potem emancypantki i Ewa Winnicka w Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - HANNA ZIELIŃSKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!