REKLAMA

Lewitujący pociąg w próżniowym tunelu. Science-fiction czy rewolucja w transporcie?

Data emisji:
2019-05-25 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
33:27 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dziś o tej porze rozpoczynamy magazyn Radia TOK FM, bo przypomnę niema audycji wybory w toku, ponieważ panuje cisza wyborcza na wniosek tylko cisza wyborcza się zakończy to polityka powróci z całą mocą na antenę Radia TOK FM będziemy dla państwa komentować oczywiście wszystko to o co będziemy wiedzieć na bieżąco Karolina Głowacka przy mikrofonie wyznawczynią audycji jest Karolina Kuczyńska, a w naszym studio Przemek pomniczek szef Hyper Poland dzień do Francji Laurent Rozwiń » porozmawiamy o polskich pomysłach na adaptację pomysłu Hyperloopa Ilona maska no i teraz padło dużo mu trochę dziwnych słów natomiast pokrótce Hyper Poland to ma być Hyper Poland to w zasadzie jest Anima Begin i jedyna na świecie firma, która wspomnianą koncepcję przedstawioną przez w 2013 roku przez Ilona maska koncepcję Hyperloopa adaptuje do istniejącej infrastruktury transportowej i umożliwia jej etapowe wdrożenie to w takim razie po kolei ten pierwszy pomysłowe Ilona maska po pierwsze, czy to był jego pierwszy autorski pomysł może raczej odświeżenie starych historii na czym ma polegać ten hyperloop oryginalny, a na czym polegają Szymon gwiazdą, więc faktycznie to nie jest tak rząd wymyślił on raczej odświeżył tak jak tak jak to zostało powiedziane kilka pomysłów sprzed często nawet ponad stulecia, które są już pojawiały wcześniej natomiast nigdy uprzednio nie było możliwe technicznie domy do zrealizowania chorej oryginalny hyperloop w 2013 polega na tym, że Kamil łączymy miasta za pomocą rur na słupach, w których obniżamy ciśnienie powietrza i dzięki lewitacji magnetycznej bądź poduszce powietrznej możemy się poruszać bardzo szybko zużywające niewielką ilość energii nie ma wizji natarcie, bo nie dość, że my jedziemy ma ona mamy tarcia, ponieważ nie jedziemy na kołach, a z drugiej strony minimalizuje opory powietrza, które tak naprawdę powyżej 200200 kilkudziesięciu kilometrów na godzinę stanowią znacznie ponad 80 % całych oporów ruchu czy odsysany powietrze nie ma tego powietrza i żona jest ciśnienie tam jest minimalny remont jezdni leży jeszcze niższe niż to, w którym poruszają się samoloty 1011 km nad ziemią majtek ktoś otworzył okno w takim pociągu to co no nie może otworzyć okna takim początku tak jak nie może otworzyć okna w samolocie tak nie może otworzyć okna w takim pociągu to w ogóle pytanie czy w takim pociągu okna są potrzebne, bo skoro mamy się poruszać w rurze no to on w pytanie czy co okno będzie spełniać jako misji, jaką funkcję poza utrudnianiem życia inżynierom jak jednak dosyć duże wyzwanie związane z takich puszek rekonstrukcyjne, ale zastanówmy się tak naprawdę czy 3 okna w metrze czemu specjalnie służą poza tym może poza tym duża widzimy tylko, że zarząd jest nie stresują ile z Osobowic ach, są one mają jakąś funkcję moim zdaniem na stacji no bo ważne jest osób i mamy możliwość wyboru wagonika gdzie, który jest mniej zatłoczone natomiast w tunelu nocował tak jak pani jest tam bardzo często powodują dodatkowy stres, bo jak jedziemy i widzimy całe te bebechy tu na Love to wcale to nie jest coś Super przyjemnego z, dobrze więc pomysł ten nazwijmy to w uproszczeniu oryginalny maskę jego ekipy jest taki, że tworzymy osobną infrastrukturę między dajmy na to Warszawą Krakowem tworzymy osobno rurę, z której od samych większość powietrza budujemy takie tory, które pozwalają na rewitalizację ner pociągu ją sobie po nim śmiga jak szybko do 1200 km / h, zanim się rozpędzi to już do 3 bloków prawie właśnie ta efektywność energetyczna też polega na tym, że najwięcej energii zużywamy wtedy na rozpędzenie po pojazdu natomiast ze względu właśnie na to niskie ciśnienie powietrza i brak oporów minimalną porę to my musimy już później tylko do tańca z momentami nie zużywamy tej energii przez cały czas tak jak obecnie w no w każdym środku transportu który, który ma do czynienia z oporem powietrza czy w takim razie nie znaczyłoby, że są jakieś minimalne odległości od, których dopiero się opłaca tworzyć armię tak naprawdę przy tych prędkościach to ciężko mówić o odległościach mniejszych niż 100 km czy nawet więcej żoną żona miała jakikolwiek jakikolwiek sens, więc mając nawet bardziej Paryż Warszawa niż Warszawa Kraków to co myślę, że naszym zdaniem jeśli mówimy o tym, hyperloop wie pan jako zależą one także infrastruktura to raczej tak to co znaczy na potrzeby krajowe z Europie to w zasadzie nie ma miejsc no może poza Niemcami powiedzmy pół trasa północ-południe może miałoby to jakiś sens, ale to raczej powinien być system transeuropejskich Pekinu nawet ponad ponad regionalne czy 3 załóżmy w ramach Europy Środkowej o środkowej środkowo-wschodniej to wtedy ma to ma to jakiś sens natomiast na potrzeby krajowe prędkości do 600 km / h będą zupełnie wystarczające przy takiej sieci miast, jaką mamy w Polsce, gdzie tak naprawdę główną środki nie są od siebie oddalone o więcej niż 300350 km, ale my czy to znaczy, że ten hyperloop byłby szybszy od samolotu jeśli chodzi o samą prędkość maksymalną to tak samoloty komercyjnie w tej chwili latają koło 9900 km na godzinę przy czym poruszają się w atmosferze, która ma większe ciśnienie mu niższy niż stał którejś mówił na potrzeby Hyperloopa dobrze pomysł jest Super futurystyczne brzmi fantastycznie koszty składają się nawet o tym, myśleć na ten moment natomiast wy proponujecie coś innego to znaczy co to znaczy no właśnie będąc świadomi, że hyperloop od strony technologicznej jest wykonalne, bo to są podsystemy, które istnieją, które trzeba poskładać i zoptymalizować natomiast są 3 duże bariery dla dra dla wdrożenia tej technologii po pierwsze to są też brak regulacji natomiast w tej chwili już zaczynają się coraz intensywniejsza praca w tym temacie i w Brukseli uczestniczymy w w tych rozmowach wczoraj było kolejne spotkanie w komisji Europejskiej w tym departamencie transportu didżejów które, która właśnie dotyczyło standaryzacji i regulacji pod hyperloop one niektórzy z kolejnych serii spodziewamy się, że jesienią te prace ruszą jeszcze bardziej intensywnie w stanach zaczynają się prace na ten temat i w Kanadzie, więc młodszy dosyć istotne dzięki natomiast na ten moment tych regulacji nie ma tak naprawdę na utworzenie na lodzie będzie będzie trwało na pewno kilka lat druga Kol druga istotna bariera to są wspomniane koszty, dlatego że budowa każdej nowej infrastruktury jest kosztowna i nawet jeśli tutaj mówimy o o tym, że nie potrzebujemy aż tyle gruntu ze względu na to, że ma dostać na słupach no to mimo wszystko mówimy o konstrukcji przypominającej most czy budowanie mostów jest tania dzięki czemu to się być na słupach i własną bożemu po prostu nie do końca szczerze mówiąc wiemy, dlaczego założenie było takie, żeby nie musisz kupować gruntów tylko 2 z nich oprócz filmów takich umownych z lewej strony moje występy w ramach będzie mówił tylko w 2 zwężona jezdnia dzierżawić trochę tak jak pod wiatraki i ich w ten sposób już druga rzecz NIK nie powodować aż tylu kolizji na poziomie gruntu z istniejącymi drogami z istniejącą infrastrukturą nie blokować przejazdu natomiast na to swój minus to znaczy to, o czym powiedziałem budujemy kilkuset kilometrowej długości most co nie jest najtańszą rzeczą na świecie oraz 1 z 3 most takie zwykłe nam jednak mamy rurę, która w, które usztywniają konstrukcję więc, więc to w pewien sposób obniża koszty co nie zmienia faktu, że nadal jest to zdrowia bije też rozumiem, że w zależności od tego gdzie miałby to być budowane na jakim terenie to te koszty byłyby odrobinę może mieć generalnie różne, ale jakoś szacuje przeciętny km oraz innych firm amerykańskich, które mówią o około 40  000  000 EUR za kilometr 40  000 000 zlotych o 40  000  000 EUR za kilometr koszt budowy autostrady w Polsce na ten moment to jest około 810 czy możemy sprawdzić w międzyczasie, jaki jest budżet PKP w 2 roczny to znaczy PKP PLK ma w planie kolejowym, który jest aktywny do 202370 miliardów złotych do wydania około natomiast wracając do tych Daniel ostatnio najistotniejsza czas realizacji nowej infrastruktury z Europy te z 1520 lat w wersji optymistycznej jeśli mówimy o nowej infrastrukturze 1 × pan od momentu jej rozpoczęcia planowania do realizacji to, że to co wolno i want technologia schizmy trzeba zaplanować trzeba uzyskać wszelkie zgody administracyjne środowiskowa trzeba wykupić grunty co trwa bardzo długa no bo tam trzeba zbudować są przypadki skrajne w Niemczech w wielkiej Brytanii takie trasy nieraz były budowane po 3040 lat od początku procesu z drugiej strony mamy infrastrukturę kolejową w, która jest najlepiej zlokalizowaną infrastrukturą, jaką możemy sobie wyobrazić, bo to są linie najczęściej 19 to wczesno dwudziestowiecznych wchodzące w centrach miast żadna infrastruktura drogowa niema aż taki jest z szybkiego ruchu nie ma tak świetnej dostępności do centrów miast tak naprawdę ta kolej przecież ukształtowała strukturę miejską w wielu miejscach w Europie i w stanach przede wszystkimi i na innych kontynentach wymyślić, żeby to wykorzystać jak popatrzymy na to jak intensywnie ona wykorzystywana w tej chwili w porównaniu do intensywności wykorzystania transportu drogowego to ta różnica jest drastyczna, bo mamy przecież bardzo często do czynienia z sytuacją, kiedy pociąg po torach przyjeżdża raz na kilka godzin mamy już w tej chwili system informatyczny, który spokojnie są taką większą częstotliwością w stanie zarządzić uchyla się co do tego zgubi zgodzimy, więc tak naprawdę od tej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA