REKLAMA

Zabawa w wisielca z Pawłem Passinim

OFF Czarek
Data emisji:
2019-05-28 11:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
39:05 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
państwa mają gościem jest Paweł Passini reżyser teatralny tym razem spotykamy się w Legnicy po próbie generalnej przed premierą najnowszego spektaklu Pawła Passiniego spektakl Królewna odbywa się dzisiaj w sobotę 25 maja, ale pewnie państwo kilka dni później będą tej rozmowy słuchać najnowszy spektakl Pawła Passiniego nosi tytuł, ale tutaj nie wiem czy on od razu rozwiązać zagadkę, którą taką zagadkę kładki, którą Paweł Passini zastawił już na dzień dobry Rozwiń » na swoich widzów inne, żeby rozwikłać tytuł spektaklu nadal należy przypomnieć sobie taką grę w wisielca, dlatego że reżyser podaje nam na plakacie tylko 2 litery pierwszego słowa czy przeproszą mity pierwszego słowa w ja nie wydaje się udało się rozwiązać tę zagadkę myślę, że państwo także bez trudu rozwiążą, ale zastanawia się czy nie chodzi w tym trochę, bo po to, postać wisielca powraca ostatnio rozmawialiśmy o w Sielcu w inny przy okazji sztuki, która miała w inny premiera w Rzeszowie chyba nie ja w tamtym wisielca był Judasz to rozumiem, że przypomnimy sobie zasady gry wisielca, a to trzeba rozwiązać zagadkę, zanim udzielimy określoną liczbę niepoprawnych odpowiedzi i wtedy zostaniemy powieszeni hitu trochę mam wrażenie mówiąc o tematyce spektaklu w niewłaściwie zadane pytania mogą doprowadzić do jakiegoś tragicznego końca, a przede wszystkim pamięć jest to jest pracą i w tym temacie pamięci sprawcą ojczyznę, czyli utrzymywanie tych tych wydarzeń i noszenie w sobie pamięć o nich jest pewnym wysiłkiem, na który niektórzy nie chcą się decydować i to, że te literki w tym słowie trzeba wypełnić to jest czas w taki sposób zadanie dla naszego widza, który zdecyduje się na ten spektakl przejść czy inaczej ci, których zapraszamy na spektakl są gotowi do rozmowy chętni do rozmowy z systematyką wydarzenie w Jedwabnem, bo to jest to słowo które, który jest ukryty w tytule Jedwabne zapominanie z tematyką tych wydarzeń jest i jest także, kiedy zaczynamy o tym, mówić to musi cały czas poruszamy się pomiędzy plamami pamięci pomiędzy takimi takimi przestrzeniami pustki w miejscach po kimś albo miejsca po jakiś wydarzeniach, które zaszły po, których interpretacji wiemy w sumie coraz więcej, bo tych interpretacji tej interpretacji się mnożą i cały czas mord w Jedwabnem jest wykorzystywany do najróżniejszych politycznych celów, ale równocześnie ci, którzy najgłośniej krzyczą pozwalają sobie z pełnieniem nie pochylać się nad tym co się tam tak naprawdę wydarzyło niedawno miał pan pokaz prasowy dla dziennikarzy w Legnicy nie na tym pokazie nie nie było natomiast przeczytałem, więc proszą o potwierdzenie lub zaprzeczenie, że pojawił się pytania w stylu komu to służy po co o tym, teraz mówić to, żeby nie mówić o nocy Kryształowej tak i co więcej 33 czemu jesteśmy tacy odważni, żeby o tym, mówić to mnie najbardziej zaskoczyło to pytanie również wydawał się też najbardziej naturalne, że właśnie, że myślimy o tym, mówimy, a pomocą służy nam w tańcu to jest to my no właśnie to są to czcimy aktu to są ci oni to chyba bardziej chodzi o tych nazw o onych już jak ciężko spotkać coraz ciężej w Polsce ja myślę, że problem pamięci o Jedwabnem to nie jest problem stosunku polskich stosunków polsko-żydowskich tylko to jest to problem rozmów polsko polskich kin i długich nocnych Polaków rozmów i i tego wszystkiego, z czym my Polacy sobie musimy poradzić w związku z naszą historię nie prostą, a nie prostą, dlatego że opowiadaliśmy o sobie bardzo uproszczony sposób przez lata przyzwyczailiśmy się do tego przyzwyczailiśmy się dokonującej myśli, że jesteśmy krajem ofiar która jakiś sposób pozwala nam trochę przysnąć i pozwalają nam się nie zastanawiać nad tym jak to jest możliwe że 3  000 000 naszych sąsiadów przestało istnieć i wie, że to chyba niemożliwe, żeby stało się Best to bez udziału tych, którzy tu byli tych, którzy wcześniej organizowali pogromy i Tumult, ale także tych lat to był incydent tak jak mówią niektórzy, ale pan spektakl pokazuje, że nie ma nie może być mowy o incydentach to jest ciekawe zjawisko bardzo Artur Pałyga mój przyjaciel dramaturg, który jest autorem scenariusza spektaklu Jedwabne zapominanie i który pisał ten tekst w trakcie prób również rozmowę z aktorami ustalił na podstawie książki produkcja przestrzeni żydowskiej w dawnej współczesnej Polsce Konrada Macy Jaśka z pro ZUS ustalił, że w pościg od początku polskiej od osób od początku żydowskiej obecności w Polsce słyszymy o pogromach i że właściwie od momentu, kiedy mamy zapisane pierwsze takie wydarzenie do sześćdziesiątego ósmego roku najdłuższe przerwy pomiędzy kolejnymi pogromami wynosiły 30 lat, a zazwyczaj były to dużo krótsze przerwy czy mamy do czynienia z taką regularnością, której powtarzalny schemat, że wydarzenie za każdym razem określany jest jako incydent za każdym razem podkreślamy z rolą tych, którzy ratują i np. Jan Długosz opisuje to w ten sposób że, że krakowscy żacy ratują dzieci z płonącej z płonącej kaplicy wcześniej tam zamknęli Żydów i podpalili, a teraz, wyciągając stamtąd dzieci ratują jej patronie podwójnie, bo wracają na prawdziwą wiarę w ten mechanizm polegający na tym, że się ofiary stara upodlić i odczuł wietrzyć i związanymi z tym, że przygotowujemy następne takie wydarzenie nie to nie nienawiść niechęć pogarda dla Żydów morderców Chrystusa to nie to powoduje ogromne, ale odwrotnie młodszy to myślenie pojawia się dlatego, żeby uzasadnić pogromy, żeby poradzić sobie z ofiarami, bo w swoich własnych ofiar najbardziej lubimy, ale pojawiają się też różnego rodzaju powody powody pojawiają się jako próba usprawiedliwienia na zewnątrz tych działań także, że oczywiście nikt nie ma mowy o niewinnych ofiarach, że Żydzi sami sobie ten los zgotowali sami sobie zasłużyli, a to kolaborujących z kobietami z NKWD, a to, wydając Polaków, a to przecież Polacy zostali wywiezieni na Sybir właśnie, dlatego że Żydzi, a to było dorobili się w menu to wiadomo czyją krew wysysanie także zawsze też jest zawsze też jest pokaz pokazana cała gama powodów, dla których te działania jak Poznań w oczach sprawców stały się uzasadnione to przypomina jako opowieść pewnego więźnia byłego, który kryminalisty, który go spotka w pociągu, którym opowiadał niemile w tym prawdy o takim o takim zjawisku że, uciekając z jakimiś więzienia w bardzo odległym miejscu brali ze sobą po 1 takiego wózka najsłabszego do ekipy, którego prowadzili ze sobą po to, żeby sytuację ktoś nie będzie nic do jedzenia, żeby go zjeść po prostu i to sytuacja trochę coś przypomina właśnie taki mechanizm łączyć pierwsi pierwsze ofiary pogromu, o których słyszymy to są Żydzi są rywalami z terenów, na których ma powstać Uniwersytet Jagielloński i jakie są stamtąd wyrzucani na to oczywiście słyszymy, że przez Bizantyjczyków gości i którą można wyrzucić zresztą i tak już byli poza granicami miasta, ale również miasto się rozszerzał, więc również to one spowodować, że przesunął się jeszcze dalej poza obręb w którymś momencie, kiedy zaczęto wznosić, kiedy bodajże cara z zniósł w Polsce z zniósł w Polsce ten zakaz osiedlania się Żydów w centrach miast żywo w obrębie miast to kwestia pewnego patriotyzmu na obydwu tym brak tolerancji dla żydowskiej obecności gości to wygląda także Żydów po prostu można zawsze, kiedy potrzeba na to, że zawsze ich eksmitować wywalić usunąć albo po prostu się oni wyładować, uzasadniając najróżniejsze kwestie czy ekonomiczne czy religijna wrócił do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa moim gościem jest Paweł Passini dzisiaj premiera najnowszego spektaklu szos rozwiązaliśmy zagadkę rozumiem, że inne będzie łatwiej teraz od odnaleźć albo nie jedwabny zapominanie to najnowsza premiera w teatrze Modrzejewskiej w MON Modrzejewski gości burzymy to forma rozwiązywania też Modrzejewska tożsamość taka zła, że twarz twarz Modrzewski w Legnicy premiera spektaklu po informacjach wracamy do programu off czarek nawet państwa i moim gościem jest Paweł Passini reżyser teatralny najnowszy spektakl najnowsza premiera w teatrze Modrzejewskiej w Legnicy w rozmiarze do końca maja ich na początku czerwca może to spektakl oglądać z na scenie na nowym świecie tak bardzo niezwykłej przestrzeni, która też taką pustką w przestrzeni dawnego żydowskiego domu kultury i w sali teatralnej, w której w tej chwili właściwie w ruinach odbywa się odsuwa się nasz spektakl to stek przestrzeń bardzo wymagającą bardzo bardzo wymagające, jaki ten temat trochę to przypomina zabieg, który go, o którym wykonaliśmy w spektaklu High out kryjówka, tworząc taką trudną przestrzeń dzięki foto ciasteczko dla pana reżysera podzi w miesza dziękuję, dlatego że zajadać tak 0 i mówił z Hajnówki już raz piłka, w którym też zaprosiliśmy widzów do trudnej przestrzeni po to, żeby móc z tej kryjówki potem wyjść i tutaj też zapraszam do trudnej przestrzeni do trudnego tematu po to, żeby móc próbować się z tego wydobyć jest coś do mówiącego z tej rozmowie bo kiedy zaczną mówić o ofiarach zaczną mówić o sposobie w jaki zostały wymordowane przez łzy, kiedy mówimy o okrucieństwie oprawców, ale także obojętności tych stojących z boku to niepokojący sposób na tej mapie nagle przestaje przestajemy znajdować się role, w których chcielibyśmy siebie w tej sytuacji obsadzić i to powoduje, że wewnętrznie pojawi się taka Niezgoda na cud cud co z tym zrobić wszystko się już wydarzyło nie można tego odkręcić, ale pan postanowił sprawę skomplikować trochę dołożyć kilka warst w taką lekturą bazową do tego spektakl jest książka Anny Bikont my z Jedwabnego, ale groźny przerobiona postać Anny Bikont w pewnym sensie występuje jako dziennikarka Sara, która dowiaduje się przypadkiem o tym, że jest Żydówką i postanawia skonfrontować ten fakt ze swoim środowiskiem wspomniał pan, że Artur Pałyga, pisząc scenariusz opiera się o tym, tekście, ale także opierał się na rozmowach, które działy się tutaj w czasie pracy tak na rozmowach na improwizacjach, które mieliśmy prowadzili, którzy tak dobre połączenie historii z hipotez historią Anny Bikont i rozwój przez konfrontowanie to z TUI teraz nieco zaintrygowało to, że w w tej książce opasłe i rzecz, że z w tej książce się pojawiają właściwie taki bal 2 bardzo wyraziste wątki, które może stanowić trzon wciąż jest on się z tym tematem tak bezpośrednio wiążą w którymś momencie w kilku miejscach Anna Bikont opowiada o tym jak sama dowiedziała się swoim żydowskim pochodzeniu kilkakrotnie mówi w w TOK narracji wprowadza taki, że w wydarzenia ze swojego życia ze swojej rodziny dowiadujemy się n p . że jej córka za chwilę będzie miała lotnictwa, czyli taką ceremonię polegającą na odczytaniu fragmentu tory w synagodze, która wyznacza moment dorosłości dowiadujemy się z z wtyczką takim bezpośrednim sąsiedztwie, który w korytarzu występują to potworne wydarzenia relacjonowane przez przez ludzi, którzy jeszcze pamiętają albo albo słyszeli o nich i równocześnie jakieś jakieś fakty z prywatnego życia i po Śląsku artystek performance, że to, że to jest co pozwala nie temu wydarza się w przestrzeni im wręczyć mu jego ciało, że ten, kto prowadzi to rozmowa nie jest w niej przej przezroczystym dziennikarzem nie jest ani nieobecny nie dziś to przez niego nie przepływa tylko przez niego tylko, że jest 1 z 1 z aktorów w tej sytuacji puszczam sobie, że to jest wyraz jakiejś niezwykłej odwagi połączenie tych 2 faktów odkrycia swojej żydowskiej tożsamości, a następnie drążenia tematu Jedwabnego o 1 z postaci w naszym spektaklu matka głównej bohaterki mówi ty jesteś szalona powinność powinno się leczyć, dlaczego chcesz zabierać swoje dzieci do płonącej stodoły jak to by się to w ogóle łączy jedno z drugim jakoś budować swoją tożsamość na pogromach w i to rzeczywiście może się wydawać dziwne z drugiej strony pamiętam jak sam się dowiedziałem o swoim żydowskim pochodzeniu jako dziecko i pamiętam, że jak jak próbowałem teksty poskładać w głowie to pierwsze co przychodziło do głowy to, że wszyscy Żydzi, których kojarzę nie było zbyt wielu to ofiary, że żywot po prostu może muszę być ofiarą nie musi być ofiarą zostawia ślad po wczorajszym spektaklu i poszłam sobie, że Żyd albo jest ofiarą, ale Żyd jest też formą takiego największego upadku, ale właśnie niekoniecznie ofiary, bo jeżeli spojrzymy sobie n p . Mar wielkich zbrodniarzy albo osoby, które są kojarzone z jakimś strasznym złem właściwie najgorsze co możemy o nich głośno się powiedzieć to, ale jednak okazało się, że on był Żydem są dowody wskazujące na to, że dobrze się słaby argument, który z końcem dyskusji także w ten czy tamten był Żydem i to jest taki już automatyczne wykluczenie, że no w końcu mamy wyjaśnienie tego zła i tego zaprzestał no bo przecież drużynę to to jest to jest porażające, ale jako dziecko jeszcze nikt nie na nie w tych dniach na tej płaszczyźnie tego szukałem po prostu wiedziałam, że na krzyżu wisi, że ukrzyżowany i że kolejny autor tej wsi i aktor tej historii, czyli Judasz też był Żydem i wiedziałem, że w czasie wojny co się wydarzyło w czasie wojny wiedziałam, że część mojej rodziny zginęło Tochman Głowiński pisze w któryś ze swoich książek o tym, że w pewnym momencie słowo Żyd wypowiedzenie jako prezes kogoś jesteś Żydem oznaczała ni mniej więcej tylko kiedyś przyjdą bić zabiją to były wrak tu były wyroki śmierci i to tam dwu dotyczące dotyczący żydostwa, który jest typowo polską sytuację to tabu to ustabilizowanie on jest wyczuwalne dla wszystkich uczestników do wszystkich członków tego społeczeństwa niezależnie od wieku i niezależnie od pochodzenia ono wszystkich nas nas dotyczy czy dla mnie dowiedzieć się, że jestem Żydem to było to wyrok się tam dowiedzieć, że w którymś momencie coś takiego mnie prawdopodobnie czeka jako dziecko tak mi się właśnie wydawało do tego niespecjalnie chciał się tym chwalić wydawał się to po prostu mnie bezpieczne i ponieważ było to owiane taką jest taki specyficzny klimat w rodzinach polskich Żydów wokół tego tematu in stan tajemnicy z Wisłą takiej taktyki zawoalowanej egzotyki, która przykrywała służy stylistek taką takimi tylko zasłoną dymną czy tak naprawdę nie mówić na ten temat i ich i piecze samemu próbuje poskładać takie luźno rozsypane fragmenty, z których można się zorientować, że co robią te listy z dziwnymi literkami albo co robi jakiś przedmiot, którego funkcji nie można do końca zrozumieć, że któryś z jakichś względów w domu zajmuje bardzo istotne miejsce skomponował autor jest w żydowskim domu będzie zdobyć Polski taką drogę to idzie próbuje to pozbierać próbuje się odnaleźć na tej mapie to temat odnajdujemy się w samym środku 1 z tych wielkich opowieści, w której żydowscy żydowscy aktorzy występują łącznie właśnie tych opowieści, o których wspominałem studiuję kulturoznawstwo zajmowałem się tym jak funkcjonuje stereotyp Żyda w dramacie liturgicznym misteryjne i później i zaciekawiło mnie, że postać szatana właściwie z 3 żydowskie jest, że ten problem tej jego właśnie z nich o wartości branżowa tego charakteru się jednoznacznie kojarzy z są stereotypy Żyda ktoś się spod spektakl 11 z wideo prezentacji pokazuje węża, którego utożsamiamy z szatanem, który ma takie właśnie stereotypowe semickie rysy na wieś tu w różnych sytuacjach to się to się przyjmuje np. kiedy w szkole czy też wiersz pani Twardowska naszego wieszcza, o którym zresztą też mówić, że ziemią żydowskie korzenie Adama Mickiewicza to tam czytasz, że pan Twardowski życzy sobie, żeby diabeł mu z brązu dworskich ma być Strzecha podbita nasieniem smaku tak i jak to czy też jak dziecko, w których dziś to z tyłu głowy masz żonę też z tego z tego świata tych brud to brzmi to dosyć upiornie na plakatach promujących spektakl Jedwabne zapominanie napisany napisany fragment z Dekalogu prawdziwego Polaka Poznań 2 prześmiewczy, bo być może prawdziwy Polak wyklucza żydowskie korzenie zwycięża wybacza żydowskie korzenie tylko Chrystusowi królowi Polski jego częstochowskiej matce na nie jest tak to pierwszy prawdziwy Polak, który jest oksymoron 3 na czym to miałby polegać czy genetyka czy przekonania i jakbyśmy mieli zostawić tego Polaka prawdziwego z Polakiem nieprawdziwym aż strach jak to bardzo jest podobna do figury pierwszego Żyda, czyli Judasza tego, który dostał 3 LO imienia nam wszystkim jego potomkom, którzy nazywany Judasza ami, czyli zdrajcami, a Strachy to jest podobne montaż jest okazuje się być tym fałszywym on był tak blisko Nisko nie tknęło i to jest ten, kto jest ten schemat to jest ten pryzmat, przez który się postrzega te z samej podstawy funkcjonowania słowa Żyd w Polskim języku to jest ten, który zdradza tym, który się podszywa i ich co ciekawe im dotkliwe ci, którzy tu zostali po sześćdziesiątym ósmy roku takie jak niektórzy mówią niedobitki jak cicha jak moja rodzina są właśnie postrzegani jako ci, którzy też zostali nie wiadomo, o co ci, którzy mieli wyjechać, którzy wyjechali dla tych, którzy wyjechali jesteśmy tymi, którzy zostali nie wiadomo czemu widzisz absurdalnych powodów brałam udział kilkakrotnie w takich rozmowach z młodymi Izraelczykami, którzy pytali no co wy tu robicie i jeszcze w tej Polsce co dla mnie zupełnie absurdalne, bo nie wówczas, dlaczego miałby być gdzieś indziej mierz wejść dosłownie jak nie wykluczam mojej polskości i nie czujesz się ani odrobinę mniej prawdziwym Polakiem z tego powodu, że jestem Żydem i wydaje się to sposób w jaki wszyscy uczestniczymy w tym w tworzeniu Nikos sumowaniu tylko budowaniu tego czym jest polskość, a dla mnie ona przede wszystkim związana z językiem z kulturą i z takim bardzo specjalnym sposobem myślenia o narodowości, bo przecież nie zapominajmy o tym, że Polak to nie tylko zawsze była kategoria etniczna to jest kategoria, która dotyczy ludzi, którzy mieszkają w tej części świata i mówią w tym języku i przeżywają życie w tej kulturze w ich, współtworząc ją jak byśmy zaczęli poszukiwania tzw. prawdziwych Polaków to rozumiem, że tutaj dla tych którzy, posługując się kategorią najistotniejsze jest w nim mogłyby badanie genetyczne to myślę, że to badanie wyznanie, bo katolik no ale wśród tych przecież też ciągle słyszymy, że tam też są tam też są Żydzi czy nawet wśród Polaków katolików ukrywają się Żydzi, którzy tylko czekają na to, żeby się ujawnić i ich budzić ich zdradzić w tym schemacie trudno takie w każdym stereotypie misję do podważenia sąd sam się potwierdzą wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM państwa mają gościem jest pan Paweł Passini reżyser teatralny najnowszy spektakl to Jedwabne zapominano nieraz teatrze Modrzejewskiej w Legnicy premiera sobota 25 maja i kolejne spektakle chyba do 2 czerwca, jeżeli dobrze pamięta wszystkie informacje po informacjach wracamy do programu off czarek trudno w to państwa moim gościem jest Paweł Passini reżyser teatralny w teatrze Modrzejewskiej z Legnicy spektakl Jedwabne zapominanie w reżyserii Pawła Passiniego premiera 2005 . maj kolejne spektakle do Bad 2 czerwca, jeżeli oczywiście nie będzie interwencji władz partyjnych państwowych portów w Legnicy teatr jest bardzo niezależne i nie poddaje się naciskom, ale jeżeli spojrzymy na geografię to Jedwabne właściwie po drugiej stronie Polski wpół kosze czy może powiedzieć, że to bezpieczna odległość, żeby mówić o Jedwabnem, ale promieniuje i właśnie z tego względu, o których o tym, mówiliśmy wcześniej, że każdy incydent, że każdy pogrom jest traktowane, więc jako incydent jednostkowy to to jest 2 inne stało się takim bardzo promieniują sejmik i na całą Polskę zjawiskiem i ono tak naprawdę takie tam, bo Gwiazdowska kategoria symulatorów ono bardzo jest dobrym smaku, bo przykrywa fakt, że wokół mnóstwo tych pogromów, że tych historii mnóstwo w każdym miejscu, ale jednak konsekwentnie każdym z nich mówimy jako oderwanym incydencie takie Jedwabne to jest 10 lipca 3 dni wcześniej w Radziłowie była podobna sytuacja, kiedy mieszkańcy wsi wymordowali sprawą są stanowiska to wszystko jest ono właściwie w odległości kilku kilometrów kilku kilkunastu kilometrów od siebie 2 fascynujące takie powiedziałbym na tle lepsze są wnioski termin może i Julii czy takie trochę przeraźliwie fascynujące wczytaniu książki my z Jedwabnego Anny Bikont chyba jest to, że Anna Bikont rozmawia z tymi, którzy uczestniczyli albo widzieli albo usłyszeli byli albo dowiedzieli się od swoich rodziców znajomych krewnych post factum mu mówią wszyscy my o wypadkach w momencie, kiedy właściwie od tych wypadkach dowiaduje się opinia publiczna Polski tak to jest gorący temat, który na Polskę rozgrzewał to jest sytuacja sprzed 19 lat, gdy jest w 2000 rok 1920 lat temu i to taki przeraźliwie fascynujące jest to, że ludzie, którzy dowiedzieli się nie boją się o tym, mówić, choć trochę nie chcą o tym, mówić, ale czują, że muszą o tym, mówić, ale trochę mnie nie ma takiego w naturalnego instynktu obronnego myślę bardziej o sprawcach także ktoś mówi nie było mnie tam wyjechałem nie było nie widziałem byłem w domu ci, którzy uczestniczyli trochę nie wstydzą się tego uczestnictwa trochę co mają usta coś na swoją usprawnienia, bo czują, że ma coś na swoje usprawiedliwienie nie wiem takie poczucie, że to jest też związane z osobą dziennikarki, która przeprowadza wywiad i to i tego dotykał w spektaklu ja sam tego doznałem tego w różnych momentach to są mam wrażenie, że to jest ten punkt, gdzie można zobaczyć jak ten antysemityzm funkcjonuje w nas bez naszej umowy z gmin z naszego udziału w drobiazgi, ale jadę taksówką i taksówkarz od pracy mówi ja żyję w co pan wie mówi ja wiem, że w tej krwi na mocy to potrzebuje się tylko kropelka i to jest wydarzenie sprzed 2 miesięcy albo inny lubelski taksówkarz mówi do mnie mam dla pana coś co pana zainteresuje jest na takiej grupie pasjonatów fotografii ze starego Lublina i mamy 2 zdjęcia jeszcze działającego krematorium na Majdanku i pokazuje mi w komórce to zdjęcie z dymem i patrzy na mnie i wydaje mi się, że to jest ten mechanizm, że nie tylko chodzi o to, że sprawcy przyznają sobie prawo do tego co zrobili mimo tego, że równocześnie zaprzeczają swojego bez w bezpośrednim usług swemu bezpośredniemu udziałowi, ale równocześnie uzasadniają, dlaczego to zrobi i zrobienie tego po prostu w twarz wobec wobec Żyda albo kogoś, kto go może reprezentować, bo dla mieszkańców Jedwabnego wszyscy dziennikarze, którzy przyjeżdżali tam i pisali o o wydarzeniach byli Żydami i tak byli też określani jednocześnie prawicowi dziennikarze, ale poradzili ci, którzy próbowali próbowali drążyć dopytywać i w tej figurze jest coś takiego, że kogoś, kto się usiłuje wstawić za ofiarami czy utrzyma ustalić czy dać jakąś większą przestrzeń w pamięci tanich i tego kogoś traktuje się jako potencjalną przyszłą ofiarę jakiejś takiego wydarzenia jako kogoś na tym trzeba wypróbować jak ten to ostrze antysemickiej działa i tak może nie czas, by zaś noszę go troszkę tak naruszyć wolność tak troszkę pokłócić sprawdzić spektakl na początku trochę usypia prawica po to, żeby niesłychanie szybko z którymś momencie zaskoczenia przywalić Władka kijem i po prostu zabrać od razu na taką w taki rollercoaster emocji strachu przerażenia brutalności myślę, że w tym spektaklu tej brutalności stosunkowo małą Miss, że ten temat, którego dotykamy mógłby sprowokować do dużo ostrzejszych dużo ostrzejsze wypowiedzi jak próbuje Barci rozmontować pewien mechanizm w tym spektaklu i to oczywiście może być bolesne, bo to tematy są bolesne, ale nie wydaje mi się, żebyśmy nie pozwalali sobie na jakiś rodzaj gwałtu na nasze odbiorcy, bo po tym, rollercoaster, że następuje jednak jakaś próba wyjścia z tego wszystkiego przy wskazaniu jakimś kierunku to właśnie tak czytam trochę zbyt dydaktyczna próba może na inną nas nie stać w tym momencie też nie zapominajmy, że to strasznie trudno w przypadku tych spektakli tak jak mówiłem, żeby nie przekonywać przekonanych, że próbuje dotrzeć do odbiorcy, który bardzo często nie wie co się wydarzyło w Jedwabnem musi się dopiero od nas tego dowiedzieć i ten pakiet informacji zawiera również opis wydarzeń, które tam miał miejsce, które są niezwykle brutalne są na tyle brutalny, że nie chciał nawet teraz o nich opowiadać podejrzewam, że będą będą nas słuchać ludzie, którzy właśnie niedawno wstali albo albo Włosi rozpoczynają dzień tak naprawdę od wydarzenie w Jedwabnem niezwykle brutalnych krwawych umorzenie niekoniecznie muszą słuchać, żeby rozmontowywanie kwestię antysemityzmu w tonie w okrucieństwie tych wydarzeń jest to odpowiedź, bo tak naprawdę odpowiedź jest w tych znacznie mniej okrutnych wydarzeniach wtedy, kiedy tu się rodzi wtedy, kiedy ten antysemityzm to nienawiść niechęć pogarda wobec Żydów staje się częścią naszej tradycji i nie znajdujemy dla nich miejsca w takie systemowe trochę Penn systemowa antysemityzm tak mi się wydaje, że właśnie liczący się z ambon, że właśnie taki jest on on w jakim sensie płynie przez nas wszystkich później, kiedy mówimy słowo Żyd, który w języku polskim jest nacechowane głównie negatywnie i który dla mnie funkcjonował przez długi czas tylko o jako obelga po prostu książka z Jedwabnego Anny Bikont powinniśmy się o tym i to są rozmowy Anny Bikont z mieszkańcami Jedwabnego i okolic, które z osobami, które pamiętają, które uczestniczyły obserwowały z osobami, które słyszały o tym od swoich bliskich to jest rok 200020 lat później jesteśmy w Polsce pan, poruszając temat zastanawia się nad tym czy ten czas jest dobry oczywiście można zapytać, kiedy jest dobry czas, ale wydaje się, że szansa na jakiś przepracowanie była większa 20 lat temu tak się wydawało rzeczywiście różni je i ja też mam wrażenie, że się cofnęliśmy, że w sieć coś się nie udało, że gdzieś byliśmy już o krok od odprowadzenia sobie z tym w ich, że coś się nie udało się coś co oznaczało, że pewne wypowiedzi, które itd, które wydawały się żyć już w przestrzeni publicznej nie pojawią jak np. słyszałem wczoraj chyba taką wypowiedź 1 z kandydatów do parlamentu Europejskiego będziemy to będzie dużym rozmachem będzie po tych będzie w wyborach w taką wypowiedź Pio o piątce, w której 1 z elementów piątki jest Polska bez Żydów i ktoś, kto powiedział tak pijani sądzi, że jeszcze w Polskiej przestrzeni publicznej może być z takim usłyszeć czym wydawało mi się, że już jesteśmy w Polsce jest dość, że raz nam wrócić panie tak trudny test to tak naprawdę chodzi o to jak bardzo traktujemy przestrzeń to przesłanką wspólną tych bardzo traktujemy Polskę jako miejsce, w którym koegzystują, w którym żyjemy tu razem, a nie jak wysypisko śmieci po prostu i wiedzie do jakiegokolwiek lasu to tu możesz tam zobaczyć po co to co to jest co to jest polskość też nijakie jak i jakie to są mankamenty i wydaje mi się, że ten antysemityzm jest właśnie takimi śmieciami wysypany w lesie, że jest takim przekonaniem, że no to nic ja mogę śmiecić albo, ale równocześnie mógł domagać tego, że było czysto nie szkodzi jakoś dotąd nie w ogólnym po nim ogólne działania wszystkich razem dziś to rozpuszcza i nagle pojawią się ludzie, którzy pozwalają sobie, żeby w tej przestrzeni antysemickiej właśnie robi swoje miejsce w kwocie ugruntować w kość fundamenty pod to, żeby tu w ogóle była jakaś opcja polityczna i to jest kompletna aberracja bądź nad tym zastanowimy docent tylko kontakt to antysemicka jazda, który jest od odsunął wzięli kilku miesięcy kilkunastu znowu nakręcono, która bardzo przybiera na sile ostatnio ona jest czymś kompletnie absurdalne wręcz nad tym zastanowić mamy tyle poważniejszych problemów, a nagle ktoś nas podpalano jakimś takim lub wydawałoby się rozmontowane już stereotypem i goryczą także jej ciągle znajduje pada na żyzną glebę takiej idei i właściwie coraz bardziej funkcjonuje w przestrzeni niepamięci twarz ten stereotyp jest nie jest do niczego przyklejony pod tym po tym, Żydem, którego w, którego się boimy naprawdę po to do tego się sprowadza w ostatnim 1 z ostatnich chórów w spektaklu aktorzy krzyczą chcemy się nie bać Żyda nie bać Żyda i często to wszystko jest związane ze strachem z tym, że w tym, którzy nas oskarża, że jest dla nas jakimś przyprawioną jakoś gender, że to bywa z nas coś okrutnego na los też to jest jego wina Otton z nazwy wydobywa tą okrutną drapieżną agresywną nieludzką w stronę Paweł Passini reżyser spektaklu Jedwabne zapominanie w legnickim teatrze Modrzejewskiej scenariusz Artur Pałyga Mirek Kaczmarek odpowiada za kostiumy scenografię za każdym razem z Krystianem Walczakiem muzyka Daniel Słomiński reżyseria świateł Katarzyna Łuszczyk premiera 25 maja i wspaniały zespół teatru Modrzejewskiej Legnica niezwykły zespół bardzo dziękuję za rozmowę i dziękuję bardzo mam nadzieję, że wkrótce kolejna premia, żebyśmy mogli porozmawiać będę się stanu w informacji już za kilka minut po informacjach Mikołaj Lizut jego Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!