REKLAMA

Chasydyzm. Wszystko, co najważniejsze [OFF Czarek z WROCŁAWIA]

Data emisji:
2019-05-29 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
40:07 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

w ich w Cezary łasiczka programy Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie państwa moim gościem jest prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego kina Gryf witam serdecznie panie prof. Anny książkę choć, gdy po poprzedniej książce, a klasie chasydyzm rozmawialiśmy niedawno melodię w grudniu z wydana inna wersja angielska w Polsce nikt w Rosji i ukazała się niedawno Polska wersja w styczniu okazała Rozwiń » się Polska wersja gry, a najnowsza książka, bo wciąż pozostajemy przy temacie chasydyzmu nosi tytuł chasydyzm wszystko co najważniejsze polskie wydanie wydawnictwo Austeria i to się okazało jeszcze jest trzecie porozumiem taki tydzień temu jeszcze nie widziałem jej w druku tak, ale już jest i jest, że strona w Warszawie na targach książki, a rok temu ukazała się jej pierwsza oryginalna wersja angielska grana przez o swojej wersji Fresh, jeżeli mówić o sukcesie chasydyzmu to chyba największy jest taki, że kiedy wyobrażamy sobie, że da np. stereotypowo to zawsze jest wygląda kaset ma nadzieję, że nie zawsze rzeczywiście dla ludzi, którzy wiedzą mało o Żydach w judaizmie to jest naj oczywiste skojarzenie dla wielu ludzi, którzy nie zwolni ze słowa chasydzi chasydyzm jest wyobrażenie Żyda futrzane czapy pije w jedwabnym Kids Club i białych skarpetkach ci wyobrażenie kasyna i ona jest dominujące od Moskwy do Los Angeles i również w Polsce, a kiedy, by zapytać czy przeciwników chasydów Select w kim jest chasydzka albo kto to jest facet to można usłyszeć, że syn nie chce się uczyć dlatego chce zostać kasy DM albo haseł to ten, kto zamiast zrywać tory w karczmie szorstką wódkę wypije, a za to żona dzieci wałęsają się po świecie no tak, ale to są anty chasydzkie teksty z dziewiętnastego wieku dziś chyba już nie tak, gdy nie definiuje chasydyzmu to pan nawiązuje do pierwszego rozdziału książki płyty odwołuje się do płyty performatywnych definicji chasydyzmu to w jaki sposób różni ludzie postrzegali to zjawisko ich jak próbowali je nazwać odchodząc od definicji teologicznych Bosy, bo w tej książce właśnie przedstawią chasydyzm takim, jakim był doświadczany przez tysiące zwolenników, a nie tylko przez przywódców na początku sedes pojawił się jako sekta nie bywał przedstawiany jako sekta czy też może wprowadzić korekty proszę to mówimy o seksie w definicji w rozumieniu socjologicznym jak klasyczna socjologia to zdefiniowała czym mówimy o seksie tak jak rozumiem ją w języku potocznym i że w tym pierwszym znaczeniu to i tak możemy być miał pewne zjawiska, gdyby takich charakterystyki typowe dla sekty np. płaską hierarchię charyzmatyczne przywództwo konflikt istniejący między tzw. kościołem i tzw. sektą tak to definiują klasyczni są socjologowie od Webbera i tych zalicza, ale powszechne rozumienie tego słowa sprawia, że kiedy mówimy, że coś jest sektą rozumiemy znacznie więcej pod tym pojęciem nie tylko to co socjologia chciałaby pod tym pojęciem mów i ująć tego ze środy dziś bardzo rzadko w używają pojęcia sekty mówi się raczej nowych ruchach religijnych Bono nie jest skażone tym negatywnym aspektem chasydyzm nigdy nie był sektą, ale bywał nazywany i właściwie od początku do końca osiemnastego wieku, kiedy minister jak liczyli zagraniczni przeciwnicy chasydyzmu i maski ile, czyli oświeceni Żydzi również przeciwnicy faszyzmu mówili, że każdy z nich sektą to zawsze w tym określeniu był element potępienia zawsze było określenie pejoratywne, które miało jakiś cel poza definicją, które miało mieścić faszyzm poza łonem prawo wiernego judaizmu i się z taką definicją nie zgadzam uważam, że od początku nie był, jeżeli kiedykolwiek chasydyzm miał jakiś cechy sekty to raczej współcześnie niż wtedy, dlaczego chasydyzm miał przeciwników, choć rozliczenie konkurencje tak powiem uczestnictwa w tej grupie przez tamten nie ma ruchów religijnych czy ogólnie maluchów, które nie mają przeciwników, a faszyzm był ruchem radykalnym pod wieloma względami można powiedzieć, że w pewnych aspektach był nawet rewolucyjny jest oczywiście budziło kontrowersji taka największe kontrowersje ósmego zadanie chasydyzmu dotyczyła tego czy ekstatyczne z natury elitarny, bo ruch mistyczny może być kierowca może być popularny jedno 10 może być skierowany do szerokich mas wyznawców i Tanzanii przed asysty chasydzi chasydyzm istniał przed chasydzi z bogatego zaraz dojdziemy mówili, że nie, że jest tu tak elitarne doświadczenie religijne ono musi być zarezerwowane dla jednostek dla elit i tylko tych, którzy przejdą odpowiednie stopnie wtajemniczenia religijnego chasydzi ci, którzy dziś mówimy chasydzi radykalni temu zaprzeczali mówili, że również Święty równie pobożny może być po on coś NIK czy prosty szewc co osoba o głębokiej wiedzy religijnej jest to największa rewolucja kucharz z wprowadza najwyższą wartością religijną nie są studia religijne tylko jest modlitwa modlitwa jest dostępna dla każdego czy otwarcie tych elitarnych drzwi elitarnego klubu dla wszystkich dokładnie tak to nie znaczy, że to znosi hierarchii, bo wśród tych, którzy mogą osiągnąć 2 KUD, czyli coś co byśmy w kategoriach chrześcijańskiego mistycyzmu nazwali Unią niż kilka jej mistyczne zjednoczenie z Bogiem w ramach tego dworku oczywiście istnieją hierarchie są ci, którzy potrafią w tym stanie przebywać zawsze lub bardzo często i ci, którzy tylko do niego dążą rzeczywiście stóp ani nie staje się płaska natychmiast przez to, ale struktura podlega zachwianiu czy zakwestionowaniu przez 100, że każdy niezależnie od tego jaki zajmie miejsce w społeczeństwie może dążyć do tej wysokiej pozycji i z historii chasydyzmu mamy osoby o bardzo niskim statusie społecznym, które stają się cennikiem przywódcą grupy duchowym przywódcą grupy chasydzkiej, więc po zachwianie jest nie tylko teoretyczne praktyczne społecznie dokonuje się również rodzaj rewolucji czy nagle takie PŻM elitarny klub dziś otwierają to nie znaczy, że każdy może od razu wejść, ale to znaczy, że każdy ma szansę tam średnio raz w każdy może nie każdy, kto mógłby wszyscy są powołani nie każdy będzie tam, gdzie wybrany dokładnie tak chasydzi syn jest otwarty dla każdego, ale też ważne wracając do definicji chasydyzmu jak oni sekty Mogilno my myślimy i mówimy o seksie tu mówimy o strukturze zamkniętej takiej, która jest inna drużyna, która jest niechętna społeczeństwu zewnętrznemu, która ma cele sprzeczne z ogółem społeczeństwa często myślimy też o technikach pranie mózgu uzależnienia i tym wszystkim się w taki powszechny w potocznym wyobrażeniu sekty niżsi i kiedy mówimy Haas z był sektą chcemy czy nie chcemy wyobrażamy sobie chasydyzm jako właśnie coś takiego, a on nigdy taki nie był był zawsze strukturą otwartą można było przyjść i popróbować być aż 1 można było przyjść do szczebla chasydzkiej izbie modlitwy i zobaczyć jak to wygląda zostać i zostać granice społeczne między byciem chasydyzm inie hasłem była stosunkowo niska i jeżeli szukamy struktury, jaką chasydyzm było to media w tej książce baśnie proponuje im się też coś nowego wymyślił chasydyzmu, żeby myśleć o chasydyzm gminie jako sekcie jako bractwie członkowie bractwa religijnego to wiele osób zna w Polsce z praktyki katolickiej na nim róże różańca albo członkowie oazy albo członkowie innych Opus Dei członkowie różnych struktur religijnych są członkami bractwa co ich nie wyklucza przecież katolicyzmu dla niektórych ich cele religijne takie specyficzne właściwe tylko dlatego bractwa są w pełni zgodne z tym co wyznają pozostali dla innych one są specyficzne, ale morze atrakcji może mniej atrakcyjne to, że ja nie jestem członkiem Opus Dei wcale nie wynika z tego, że nie chce nim być tylko może iść za leniwi albo nie ma na to czasu albo uważam, że inne formy religijności są dla mnie lepsze, ale to nic nie stwarza barier między tymi 2 i wydaje się, że nakaz znów trzeba patrzeć w ten sposób w ten sposób bardzo obniżamy granice społeczną niż hasłami i gniazdami ona staje się łatwo przekraczana wtedy też rozumiemy czym jest przekaz zyski faszyzm, o czym mówiliśmy słucha syn, gdy pasji po hebrajsku znaczy pobożny, więc chasydyzm jest po prostu pietyzm i takie ruchy Piety styczność oczywiście też wcześniej chasydyzm przed czasem bez zmian w Senacie to polega pani profesor rzeczy to jest też grupa religijna Piety styczna, która używana nazwanie siebie pojęcia Cassidy najstarsza grupa nazywana kasy dane mi istnieje w okresie makabry niskim, a więc w drugi wyższy bieg ku przed naszą erą potem mamy taki duży chasydzi ski ruch średniowiecznych Niemczech osób bez nich schedę Aśka nas ci chasydzi niemieccy i potem mamy i siedemnastowiecznych ruch chasydzki, więc się na ziemiach polskich bardzo ascetyczny elitarny, posługując się również pojęciem Hasi but, czyli chasydyzm nazywający wyznawców tej formy religijności Hasi dał mi o 10 i ludźmi pobożnymi i oni w jawnym konflikcie z faszyzmem tym, który dziś wraz z nazywany mokasyny z jest anty ascetyczny w wielu formach wręcz zaprzecza uznaje, że ascetą za jest formą kuszenia dłuższy jest formą arogancji wobec tych, którzy nie są ascetyczną dość radykalnie odrzuca ascezy powstaje taki pierwszy pierwsza płaszczyzna konfliktu druga tata i wspominałem egalitarny czy elitarną nie przed haskim faszyzm był bardzo elitarny zakładał, że tylko dla tych, którzy mogą poszczycić od szabatu do szabatu, którzy są w stanie przyjąć różne techniki umartwienia ciała, czyli w głębokich studiów, którzy są intelektualnie w stanie studiować teksty religijne, a pamiętajmy, że w kulturze żydowskiej związane ze znajomością co najmniej 2 obcych języków, bo języka hebrajskiego języka aramejskiego, więc mówimy o wysokim poziomie kompetencji językowych intelektualnych pewnych TEC techniki studiowania tekstów, więc tamten chasydyzm przekaz z menu dostępne tylko dla takich ludzi nowych haseł pism zwany polskim faszyzmem, a potem bestialskim faszyzmem ci to co wozić wlewamy wino tak to co dziś nazywamy faszyzmem zrywa z tymi założeniami i mówi o elitach egalitaryzm nie mówi oczywiście musimy ten egalitaryzm rozumieć przez nowoczesnych kategoriach ten egalitaryzm wykluczał 52 proc społeczności żydowskiej, czyli kobiecy pasiak kobietach porozmawiamy po informacjach Radia TOK FM dziś czeka inna po informacji informację panie prof. Szanowni państwo już za 2 minut co dziesiątej 20 prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego z państwa moim gościem pozbawiono najnowszej książce chasydyzm wszystko co najważniejsze wydane przez wydawnictwo Austeria informację, że 2 minuty po dziesiątym 20 państwa i moim gościem jest prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego stowarzyszenia my rozmawiamy o najnowszej książce najnowszej sensie mógł trochę zaś po polsku, bo były wcześniej się ukazała w języku angielskim rok temu, a kilka dni temu po polsku chasydyzm wszystko co najważniejsze wydana przez wydawnictwo Austeria na warszawskich targach książki także się już pojawiły istotny, że wkrótce można ją w różnych miejscu można kupić online mam nadzieję, że niedługo zaleje polskie księgarnie będzie na każdym każdym oknie wystawowym księgarni jest piękne wydanie również lepiej, żeby nie było też była wykupiona natychmiast na pniu, ale nie wydawca obiecał żona będzie tak długo drukowanego będzie na nią zbyt także mam nadzieję będzie długo stała jako najpiękniejsza książka w każdej księgarni widoczne kobiety 8 tak można w po spodnie naukowe po liczy, że bycie żoną chasydów jest chasydzka naukową można powiedzieć nie jest czy była o tutejsze musimy wprowadzić rozróżnienie, bo chasydyzm w dwudziestym już 2001. wieku radykalnie inny niż ten w jego złotym okresie, czyli od końca dziewiętnastego wieku do o do pierwszej wojny światowej współcześnie można powiedzieć, że wielu harcerskich grupach istnieje powszechne założenie, że żona kasyna jest asystentką podziela jego wartości i uczestniczy w jego świecie duchowym również, ale to założenie nowej ona się rodzi dopiero w wyniku bardzo głębokiego kryzysu chasydyzmu na skutek pierwszej wojny światowej na skutek procesów sekurytyzacyjnych okresu międzywojennego, kiedy popularność chasydyzmu w społeczeństwach Europy wschodniej wzrost spożycia Europy wschodniej radykalnie spada wcześniej takiego założenia nie ma mamy dziesiątki pamiętników dziewiętnastego wieku, które opowiadają o idealnych żydowskich małżeństwach, w których mąż chodził do szczebla chasydzkich modlitwy, a kobieta kompletnie się tym mniej interesuje żyje w swoim kompletnie nie chasydzkie świecie wartości religijnych mówimy o kobiecie jako żonie ale gdy kobieta to np. też córka pani córka cadyka z białej była chyba tak jak bardzo anty chasydzka jak i była chasydzka była chasydzka w tym sensie żyją chasydzi chasydzi są jej ojca nie interesował to to nie jest koniecznie antyk chasydyzm, ale w, którym się wprowadzić bardzo istotne rozróżnienie powinniśmy przez 3 przypadki pojedynczych rodzin cadyków wnioskować o całości chasydyzmu cadyk przywódca często dużej grupy chasydzkiej jest wyjątkowy jego rodzina jest wyjątkowa i to co się dzieje w rodzinach cadyków kompletnie nie znajduje odzwierciedlenia w strukturze rodziny przeciętnej rodziny chasydzkiej i też kolejna myśl ważna zmiana, jaką wprowadza w tej książce przesuwam punkt ciężkości definiowania chasydyzmu z tego co myśleli i ewentualnie robili sady koło Wieprz przywódcy chasydyzmu, a więc takiego elitarnego spojrzenia na 11 egalitaryzmu perspektywę pytamy jak wyglądało życie dziesiątków setek tysięcy zwolenników chasydyzmu prostych niewykształconych z dala od dworu cadyka to samo dotyczy relacji między chasydów jego żoną lub jego córką i zostawimy przykłady kilku kobiet, które w absolutnie wyjątkowych sytuacjach zdołały zdobyć pozycję przywódcy chasydyzmu albo, które tak jak córka cadyka z białej taki radykalny sposób dystansował się wobec tego świata to widzimy, że na poziomie egalitarne Czyżby powszechnego dnia codziennego dla tysięcy rodzin chasydzkich wyglądało to kompletnie inaczej, ale tak to wyglądało jak żyć nową mamy jednostkę GROM Betard to podstawowi zawodnicy LKS komendę stołeczną PAX, z których 1 połowa idzie w tym kierunku powiedział drugim kierunku, ale jakoś to trzeba wszystko scalić, ale jakoś funkcjonował dobrze, ale czy z faktu, że nie pana żona jest członkiem partii z Różą różańcową nie ma żony, ale mówiła to tych teoretycznie sytuacji wynika, że pan musi być Różą różańcową również mówimy obraz katolickim rację te, które razem modlisz się na różańcu oczywiście, że nie mówimy o tym, jeżeli obniżymy granice społeczną, jeżeli zmienimy definicję chasydyzmu sekty na Bractwo to okazuje się, że jest absolutnie możliwe w pewnych aspektach przynależność do chasydyzmu męża narzuca nakłada na żonę pewne zobowiązania line o to tak samo jak przynależność do pana córki czy syna, który palnie wy macie niemal wszystko jedno do grup oazowych nakłada na pana obowiązek, żeby te Comarch, a czasami wyprać, ale to nie znaczy, że jest pan członkiem tej grupy tak samo z faktu, że mąż modli się w szczeblu jest chasydyzm dla jego żony może wynikać duma nasz może utożsamić z wartościami chasydyzmu, ale to nie wyłącza jej struktura chasydzkie chasydyzm jest ten jak wiele definicji dziewiętnastym wieku mówi, kto wchodzi na pielgrzymki do cadyka i modli się w kiblu, a zyski z biologii pewnej kobiety czasami chodził do cadyka, ale były wyłączone z tego co było Haas School częścią pielgrzymki, bo pielgrzymować do cery Karol mogli również chrześcijanie wierzą, że jeszcze go twórcą, że może sprawić cud uzdrowić albo zmienić coś w życiu i mamy bardzo liczne świadectwa w dziewiętnastym wieku, który mówił o chrześcijanach, którzy szli po pomoc do cadyka 1 z nich opowiada nawet Czartoryski, który podobno poszedł do cadyka w Kozienicach prosić go o to, żeby nie, żeby mu się urodziły dzieci, a wcale w Kozienicach powiedział dobrze zgadzam się i modlił się do Boga panie Boże jest tylu gojów na świecie co ci za różnica nie będzie tam jeszcze 1 mu w no, więc chrześcijanie również mogli, choć radni to nie robiło ich i hasłami prawda ktoś, kto był na dworze cadyka życie jeśli był synem to razem z nim uczestniczył w takim centralnym nabożeństwie kich szkół dziś widać to po prostu stół i to jest rytuał wspólnego posiłku, który spożywa się razem z cennikiem cadyk rozdziela tam kawałki port pożywienia razem mówi dla sieci i kazanie tańczy tak dalej kobiety są z tego wyłączone kobiety są również wyłączone z wspólnych modlit w z mężami synami ojcami chasydzki ni do tego stopnia, że w ogromnej większości szczebli chasydzkich i z modlitwy niema pomieszczenia dla kobiet, więc jeżeli tzw. chasydzka żonach syna chciała się pomodlić musiała iść do gminnej świat bogini chasydzkiej i to bardzo jasno pokazuje instytucjonalne wyłączenie kobiet jednocześnie to pytanie co się dzieje w rodzinie bardzo ważne, bo ono pokazuje, że niezależnie od identyfikacji instytucjonalnej przynależności radocha z Rzymu nakładały na żonę czy matkach przyda pewne obowiązki n p . to, że musiała odpowiednio aranżować łóżko np. to, że nie mogą podawać pewnych podstaw od naroży graczy jak i potraw na niezwykłe łóżko zderzeniem to nie mogły być wspólne łoże małżeńskie muszą być rozdzielone i można było spać w tej samej pościeli i inne rzeczy związane z Tanzanii, którzy patrzyli z przepisami czystości seksualnej w Łasinie nie w nie przepisami w znaczeniu Allaha, bo to są kwestie nie hala Hitachi i prawne tylko obyczajowe, ale to są również też takie prozaiczne rzeczy jak to gdzie kupić mięso od jakiego może zakupić mięso czy kupisz go ucha wszystkiego, czyli chasydzkiego noża na każdy musiał kupić pół urzeka wszystkiego, bo inaczej możni, jakby przy czym przy wspólnym stole jest oczywiście, że przynależność męża do chasydyzmu nakładała pewne zobowiązania na żonę tegoż kasyna, ale to nie znaczy, że włączała i o do chasydyzmu jako instytucji co więcej mamy dość liczne przypadki kobiet w dziewiętnastym już na początku dwudziestego wieku wyrażają fascynację chasydyzm MEN, dla których chasydzki Chałat chasydzka kultura chasydzki legendy chasydzkie wyobrażenia religijne pobożność skupiona wokół cadyka są bardzo ważne są bardzo atrakcyjne i one są chasydzi zmian zafascynowany mamy opowieść o kobietach, które koniecznie inny chciał zostać żoną kasy da to również nie czyni członkiniami bractwa chasydzkiego, ale też pokazuje, że musimy inaczej definiować związek kobiet z faszyzmem tak we wszystkich innych przed nowoczesnych społecznościach nie możemy pozostać na płaszczyźnie definiowania instytucjonalnego, bo wiele tradycyjnych przy nowoczesnych społeczeństw instytucja nie kobiety wyklucza musimy szukać innych sposobów łączenia między instytucjonalnym chasydyzm man i kobietami dla mnie to jest przede wszystkim szukanie tego kulturalnego poziomu utożsamienia kobiet chasydyzm, ale są też kobiety, które pielgrzymują do cadyków współcześnie i dawniej tak prawdziwie, ale nie zawsze tradycję przyjmują wielu było takich dni i lewica, gdyby był znany i miał także wielu wielu innych pielgrzymów wielu wyznawców to, że reguły nie przyjmował cha tak kobiet przy pilnujących na ich Nana na Dwór ewentualnie pozwalał postawić kobiecie w towarzystwie swojego męża zachował się zbiór 7000 takich próśb złożonych do 1 prawie cadyka w Grodzisku Wielkopolskim i tam bardzo pięknie widać, że tylko wdowy miały prawo złożyć petycję w swoim imieniu wszystkie inne kobiety na mnie składają ten kwity, czyli prośbę o wstawiennictwo cudowne wstawiennictwo cadyka to robią to w imieniu swojego męża do tego stopnia, że taki kwit zaczyna się od tego, że on złożony w imieniu Jakuba syna Sary i jego żony wymienionej, po czym tekst mówi w pierwszej osobie liczby pojedynczej głosem także kobiety jest oczywiście napisany przez nią podyktowany przez nią, ale ona nie może wystąpić jako samodzielny petent wobec wobec cadyka także to wykluczenie z bardzo radykalne, ale faktycznie dla wielu społeczeńst w przed nowoczesnych oczywiście, ale wspomniał pan o tym, by profesorze to się później zmienia w momencie, kiedy chasydyzm przeżywa się zmienia w dwudziestym wieku najpierw powstaje w sieć szkół dla kobiet i też taki po pierwszej wojnie światowej stara się nie jest zakłada sieć szkół bez Janka w one istnieją do dziś ani jako chyba najważniejsza sieć szkół dla ultraortodoksyjnych dziewcząt apotem pojawią się inne formy włączania włączenie kobiet w świat chasydzki dzisiaj niektóre z grup szczególnie chyba ubarwić właściwie traktuje kobiety mężczyzny jako równoprawnych członków tej wspólnoty naczynie z równymi, że z równymi prawami dokładnie z 2 bardzo odrębnymi status sami, ale o równej ważności w tejże grupie sekrety Bałtyku dokładnie jak na amerykańskim południu no może tak jej to charakterystyczne dla Wedla dla handlu bawić to nie jest powszechne może w Asyżu później jeszcze dzisiaj, ale takie zrozumienie kryzysu chasydyzmu i to, że trzeba zwrócić się do nowych pokoleń również przez matki wychowujące następne pokolenie pojawia się dość radykalnie dość nagle w okresie dwudziestolecia międzywojennego wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM tak już dalej, ale jeszcze wrócimy prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego jest państwa i moim gościem rozmawiamy o książce pana profesora, która ukazała się w języku polskim chasydyzm wszystko co najważniejsze książka wydana przez wydawnictwo Austeria informację, że 2 minuty po dziesiąty 42 informacje wracamy do programu off czarek z prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu Warszawskiego wrocławskiego Gosławski wyobrażam we Wrocławiu jesteśmy we Wrocławiu jesteśmy, więc Uniwersytetu wrocławskiego i autor m. in. książki chasydyzm wszystko co najważniejsze wydane przez wydawnictwo Austeria netto 1 z części trylogii pana profesora drugą jest Atlas ma facet jest mu pierwszą za czas poszuka za drugą w sensie, że pierwsza jest faktura zawiera błędy w kolejności wydawania to gotowy ukazał się, a jej nakrywa tostery szata chasydyzmu wkrótce potem każdy wszystko co najważniejsze monografia i trzecia książka to podręcznik do badania źródeł do historii chasydyzmu i wszystkie razem wydaje Austeria i wydawca jest go polskim tak jest Wojciech ornat, w którym jest za to bardzo wdzięczny obiecał, że na koniec wyda to w pudle będzie można sobie kupić taką, jakie Opus magnum 3 Tommy Haas byśmy nie po angielsku co się ukazywało u 3 różnych wydawców, a klasy był wydany przez Winstona University Press rok temu w tym samym czasie o solidności Press wydało monografię, a podręcznik ukaże się teraz latem wydany przez żaden z inwestycji wraz z ciekawostek Marzena Aneta ostatni 3 książki w ciągu roku to dużo, ale to, dlatego że 12 lat chętni pracowałem dostali Pańtak to w 1 momencie w Buszerze świat tak się złożyło tak się złożyło no dobrze mówimy o tym, że chasydyzm podbił świat, a na pewno European albo się za to co miałoby znaczyć, jeżeli chodzi o liczby to jest pytanie podwójne podbić Europę to znaczy, gdzie i to znaczy ilu by ich było czy co dziesiąty Żyd w Europie wschodniej to już jest podbita Europa wschodnia czy nie może też jedno z pytań wystawia w tej książce, bo o podboju Europy wschodniej słyszymy w badaniu chasydyzmu świat zawsze i słyszymy w automatyzacji chasydyzmu świat dziewiętnastego wieku chasydzi są dumni z tego, że zdominowali Europę wschodnią ze Stali się dominującą formą religijności w Europie wschodniej i kiedy powstaje pierwsza monografia taka syntetyczna monografia dziejów chasydyzmu napisana w końcu dziewiętnastego wieku przez Szymona od nowa to on tak na siódmej stronie twierdzi, że chasydzi już w 1800 w tym roku opanowali prawie całą Europę wschodnią z wyłączeniem Litwy tylko nie pisze ilu ich było i co to znaczy opanować Europy wschodniej postanowiono zweryfikować żydowskim źródła, na które się powołuje dóbr na wielu innych którzy, zanim cytują też tak takie liczby są liczby dostarczane przez krytyków Wandy chasydzkich przez nas ski, którzy mówią uważajcie chasydów jest za dużo niedługo nas zdominują musimy się przeciwko nim bronić takim statystykom takim szacunkom oczywiście nie możemy wierzyć trzeba to zweryfikować innego typu źródłami i jej monografię, o których teraz mówimy podjąłem się takiego wysiłku jest bardzo trudne, bo chasydów nikt właściwie do końca dwudziestego wieku nie liczył nie było powodu, żeby ich wliczać te statystyki są przypadkowe jednostkowe i zwykle nerwy i poddane jakimś formą zniekształcenia, więc musiał wydać bardzo dużo danych, żeby dane zweryfikować, więc na pewno w osiemnastym wieku rasy faszyzm nie podbił Europy wschodniej szczyt popularności chasydyzmu przypada na drugą połowę dziewiętnastego wieku wtedy na niektórych obszarach n p . w Galicji można założyć chasydzi stanowią większość można w 80 % wszystkich mężczyzn tamtejszych, ale w tym samym czasie chasydzi stanowią na Litwie czy na Węgrzech kilka lub kilkanaście procent męskiej ludności tych obszarów, że nigdy nie możemy mówić o całkowitym wyeliminowaniu oczywiście nigdy nie możemy mówić o zdominowanie całej Europy, chyba że zakładamy, że Polska jest sercem Europy i że prawdziwa Europa tylko tutaj chasydyzm nigdy nie przekroczył granicy zachodniej w zachodniej granicy dawnej Rzeczpospolitej, czyli Europa wschodnia właściwie Galicja i druga połowa dziewiętnastego wieku dokładnie tak, a jeśli mówimy o przekroczeniu granic Rzeczpospolitej o to przekroczenie następowało trochę na wschód i przede wszystkim na południe na obszary w Słowacji Węgier i obszary rumuńskie Bukowina bez Arabia Księstwa rumuński i tam rzeczywiście w 2 połowie dziewiętnastego wieku oraz dysk się pojawia, a w końcu dziewiętnastego wieku na początku dwudziestego to obszary rumuński węgierski stają się centrum chasydyzmu co ma wpły w na to jak wygląda jest dzisiaj zdominowany przez grupy rumuński węgierski uznał, że tych mniejszych miejscowościach, w których chasydów było mniej powstawały takie szczeble uniwersalne, do których chasydzi różnych afiliacji mogli uczęszczać bywało tak to raczej dowód to taki pech takich szczeble, a ruch musi wyjaśnić co to znaczy szczeble, dlaczego i, dlaczego powstawał taki uniwersalny chasydzi mieli tendencje wyznawcy różnych składników mieli tendencję, żeby w mieście, gdzie mieszka ją tworzyć osobnej Izby modlitewne dla każdej z grupy, więc jeżeli w Będzinie np. duże miasto w międzywojniu byli zwolennicy cadyka z góry Kalwarii z Aleksandrowa z Międzyrzecza z Władysławowa Sassuolo 2 w sadach góry Sącza z Bobowej było tam 20 kilku to każda z tych grup nakładu własną izbę modlitewną, jeżeli tylko była w stanie już było ich 10 lub więcej i mogliśmy finansować taką liczbę ani kiedy na Białorusi na Litwie jeśli Bush bardzo mało otworzyli takie ekumeniczne szczeble wtedy chasydzi wszystkich ról afiliacji różnych grup chasydzkich modli się razem, ale to nie sytuacja typowa raczej dotyczy marginesu świata chasydzkiego tam, gdzie jest bardzo mało, a do grupy różne grupy chasydzkie Misio w Polsce zwolennikach 1 cadyka w jaki sposób konkurowali ze zwolennikami pozostałych cadyków czasami konkurowali czasami wręcz dochodziło do wojen chasydzkich znamy takie przypadki, kiedy dochodzi do walk fizycznych nawet oskarżenia o o jedno o jest taka taka w pobliżu Oświęcimia chyba jak tu 2 chasydów się pobiło go któryś 1 drugiemu rozłupał głowę kuflem od piwa skutecznie rozłupał na śmierć to umowa o VAT od takich słynnych haski wojnie między zwolennikami syndyka sąd przed kasą do góry istnieją bardzo podobne spory między zwolennikami Haas Zwoleń EMC wykazu góry Kalwarii i sady kas Aleksandr Nowak i wiele innych podobnych sporów, ale ktoś o nich, bo konkurują jest naturalne każdy z cadyków próbuje rozszerzyć sferę swojego wpływu i natrafia na granice na początku we wczesnej fazie chasydyzmu przez granice świata nie chasydzkie go, a potem bardzo często to jest walka również zwolenników innych grup chasydzkich IT transfer oczywiście się dokonuje się takie Bractwo w bractwie różne bractwa i przepływy między bractwami tak bym powiedział tak od osób o poszczególne grupy zwolenników poszczególnych zabytków są osobnymi bractwami, gdzie biło serce chasydyzmu w drugi powiedzieli dla tego wieku było około 150 serc chasydyzmu dziś jeździ ponad 100 czy każda grupa chasydzkich ma swoje serce, który jest skupiony wokół tego przywódcy wokół cadyka i ktoś kompletnie nie hierarchiczna struktura w tym sensie, że nie ma obecnie Dyka nie ma takiego cadyka, który byłby cel, jakim wszystkich cadyków, choć istnieje ekologiczna kategorię c di Andora czy cadyk pokolenia ktoś, kto jest najważniejszym cadyk w danym pokoleniu, a tu nie znaczy, że o miejsca w jakim dla wszystkich chasydów tylko raczej w przyszłości ktoś taki gest zostaje uznany za kogoś, kto był najważniejszy w swoim pokoleniu wśród celników istnieje równość i różni chasydzi wyznają swojego cennika co więcej w porze cadyk z góry Kalwarii na 100  000 zwolenników, a cadyk w Wąchocku ma ich 20 nie znaczy, że ceny w Wąchocku jest mniej skutecznie rząd obniży mniejszy skutek raczej trzeba mówić o tym, że realizują inny typ duchowości intymny taki, kiedy wszyscy zwolennicy cadyka z Pińczowa wszystkie szczeble cadyka z Pińczowa są odległości 2030 km od Pińczowa oni wszyscy na każdy Szabat przyjeżdżają do swojego cadyka modlą się razem on 5 Webber Vettel Webber zna wszystkich swoich zwolenników po imieniu zna ich rodziny w wie co się tam dzieje jest z nimi bardzo bliski takim intymnym duchowym kontakcie, ale z góry Kalwarii na PiS podobno w międzywojniu 100  000100  000 zwolenników, więc uczestnictwo w takim doświadczeniu religijnym jest za pośredniczy ona przez tłum dla członków tej grupy wielkość tej grupy ich siła demograficzna i wpływy są źródłem dumy, że również dla nich chwała należeć do takiej silnej grupy, ale to jest oczywiście kosztem osobistego kontaktu, bo cadyk, która 100  000 zwolenników nie może wszystkich znać nie tylko nie może ich rozpoznawać, ale nawet chyba nie jest w stanie ich uścisnąć dłoń wszystkim przy każdej bytności na jej dworze w szóstym mówimy o bardzo różnych typach organizacji chasydzkiej mówimy o różnych sercach takim malutkim serwisu dla chasydyzmu pińczowskiego i takim ogromnym sercem sercu chasydyzmu w góry Kalwarii, ale jeśli mówimy o tym gdzie najwięcej się dzieje chasydyzm nie to w międzywojennej, więc dziś w Warszawie, dlatego że bardzo wielu cadyków przenosi się do wielkich metropolii w czasie pierwszej wojny światowej bardzo wielu galicyjskich cadyków ucieka do Wiednia, a Polski cadyków do Warszawy inni wielu z nich tam pozostaje dzisiaj serce chasydyzmu bije w Jerozolimie bene Berak i przede wszystkim Nowym Jorku w nowym Jorku mieszka w otwartych współczesnych Asset dostałeś się co w jaki sposób chasydzi wybierają czy dysponuje pan o tym, że pewnie na odnalezienie do grupy cadyka, który ma 100  000 wyznawców jest jakiś sposób nobilitujące, ale czy to było główne kryterium wyboru albo trzeba wiem coś o kryteriach wyboru, dlaczego wybieram takiego rozumiem, że lokalność może być pierwszym, jakie środki mamy blisko do swojego cadyka dla tych, dla których ważna jest ważny jest intymny kontakt z fabryki wybieram cadyka lokalnego i że do kogoś innego ważne jest ważna jest przynależność do dużej grupy potężnej grupy tak, kto ma duże wpływy poszukać drogi jest daleko, który ma duże wpływy, jeżeli mówimy teologicznie to przynależność do cadyka wynika z tego do 3 jego oczy i duszy przyłączona jest moja dusza po rozpadzie duszy tej 1 duszy Adamka w Montego 1 Adama 1 człowieka, który był człowiekiem i przed historycznym nasze dusze są cząstką wielkiej duszy i każda dusza jest przyłączona do bliska innym cząstkom, które pochodzą z tej samej dużej części jest każdy cadyka na tych, którzy są mu duchowo bliscy i każdy teologicznie każdy z nas ma obowiązek rozpoznać, gdzie należy ta jego dusza, ale też takie pieśni to logiczne socjologicznie oczywiście w dziewiętnastym wieku widzimy bardzo i dzisiaj bardzo mocny fenomen, kiedy przynależność do grupy chasydzkich widzi się to znaczy syn kasyna BU szewskiego będzie najprawdopodobniej z den BU ski transfery między grupami są coraz coraz młodsze chyba dziś rząd wyraża się i dziewiętnastym wieku one nie są typowe Winstona jeśli mówimy tak tak ściśle socjologicznie, ale jeśli mówimy o wybieraniu tych o tym pierwszym pokoleniu, kto wybiera to tak trochę jak z miłością no kto nam się trafieniu nie zastanawiam się, dlaczego mój kawaler jest lepszy niż kawaler mojej koleżanki no tylko oni smugi i tak to jest chyba z miłością do cadyka z tym z tym duchowym związki między poszczególnymi hasłem cadyk owi i ich emisariusze prowadzą działalność misyjną to znaczy odwiedzają różne społeczności opowiadają swoim Sadiku to sprawia, że historia usłyszano o tym, ani innym cadyków komuś zapadają w ucho w głowę czy w duszy i potem potem taki kandydat na cha zda jedzie do dowodu tego nie do innego cadyka jest też ścieżki są oczywiście bardzo różne i to w zależności od tego co jest istotną kategorią religijną dla poszczególnych ludzi, bo powody, dla których ludzie zostawali chasydów tam są bardzo różne i zasilamy pełen katalog świadect w, które mówią, że stałym hasłem, dlatego że nauczanie to logiczne tego cadyka było tak wspaniałe, że nie mogłem się oprzeć urokowi tego co mówią inni mówi atmosfera wokół stołu cadyka atmosfera pobożności, więc już nie intelektualne kategorii tylko taka kategoria doświadczenie było tak niesamowita i pobożność wspólnego śpiewania była tak wspaniałe, że musiałem zostać członkiem tej wspólnoty, a inni mówią cadyk pomógł znaleźć mi pracę jak mógłbym nie być jego zwolennikiem bardzo dziękuję panie profesorze za wizytę mam nadzieję, że powróci jeszcze do tematu, bo pozostało sporo stoję w 7 rozdziałów omówiliśmy te zostały jeszcze 4, a prof. Marcin Wodziński kierownik katedry judaistyki Uniwersytetu wrocławskiego był państwem goście najnowsza książka pochwa seks wszystko co najważniejsze wydana przez wydawnictwo Austeria informację o godzinie jedenastej po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA