REKLAMA

2450 zł brutto płacy minimalnej to za dużo?

EKG - Ekonomia, Kapitał, Gospodarka
Data emisji:
2019-05-30 09:00
Prowadzący:
Czas trwania:
13:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
K 2 w pewnych ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąta 4 to jest magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry, a dziś naszym gościem jest pan prof. Jacek Męcina dyrektor Instytutu polityki społecznej Uniwersytetu Warszawskiego doradca Konfederacji Lewiatan dzień dobry dzień dobry 2450 zł to dużo pieniędzy pana zdaniem dużo naprawdę dużo i trudno jeszcze raz w 2450 zł to dużo pieniędzy pana zdaniem dużą szansę czas zacząć dużo okazji dużo tyle ma wynieść minimalne Rozwiń » wynagrodzenie w przyszłym roku to zapytam inaczej czy 2450 zlotych to za dużo pieniędzy jak na minimalne wynagrodzenie w Polsce przypomnijmy, że minimalne wynagrodzenie w 2001 . wieku można w inaczej konstruować oczywiście chodzi to rząd zaczął jak prof. Ania chce, by pan zaczął jako eksperci i były wiceminister pracy czy 2450 zł to za dużo na minimalne wynagrodzenie w Polsce w 2020 roku pewnie, że możemy powiedzieć z perspektywy pracownika to nigdy nie jest za dużo, ale musimy patrzeć na to w kilku kategoriach kategoria przede wszystkim rynku pracy i tego jak pracodawcy będą patrzeć na ten koszt, bo pamiętajmy, że 2450 zł płacy minimalnej przy wszystkich obowiązkach, które się z tym wiążą przy sposobie oskładkowania i opodatkowania tych środków oznaczają, że rzeczywisty koszt pracodawcy jest wyższy, gdy zadamy sobie pytanie jak to będzie wpływało na przykładna aktywność zawodową osób bez kwalifikacji niższymi kwalifikacjami osób, które mają trudniej na rynku pracy np. osoby niepełnosprawne to widać wyraźnie, że te kwoty, które przeznaczamy na minimalne wynagrodzenia można, by było dając netto pracownikom tak samo rzeczywiście, inwestując środki publiczne wypłacić ludziom, ale jednocześnie spowodować, że nie pracodawcy, zwłaszcza ci mali i ci, którzy zatrudniają osoby z niskimi kwalifikacjami na nich będą się zastanawiać czy czasem nie zamienić pracy ludzkiej na automatach albo czy nie zatrudniać szarej strefie, o czym mówimy o realnym rynku pracy ten realny rynek pracy na pewno zareaguje na to, a może panie profesorze naprawdę jest Itaka tych nie, mówiąc że to, o czym pan do tej pory powiedział nie jest prawdą, że ten argument, że bardzo często słychać w dyskusjach o rynku pracy w ogóle różnych zmianach w ostatnim czasie bardzo często jest mówione no Jaknie teraz to kiedy przecież jest tak dobrze wzrost gospodarczy ludzi do pracy brakuje pracodawcy szukają, więc mają wiedzę i skłonność do tego, że zapłacić więcej Jaknie teraz, kiedy mogą nosić jak nie teraz, kiedy można, by też innych naszych wskaźników zatrudnienia przypomnijmy, że może gospodarka i to nie ulega wątpliwości rozwija się bardzo dobrze, że dynamika wzrostu płac jest bardzo wysoka także płacy minimalnej rok rocznie nawet w okresie kryzysu finansowego w latach 2000 do 814 to płaca minimalna tak dynamicznie PMI rosła jak nie teraz to kiedy np. wprowadzać na rynek pracy osoby, które od roku 234 są bezrobotne nie mogą znaleźć pracę jak zwiększyć wskaźnik aktywności zawodowej na rzecz osób niepełnosprawnych i wyklucza się z podnoszeniem płacy minimalnej wyklucza się w 2 tysięcy 250 w tym roku do 2450 w przyszłym, ale wyklucza się, ponieważ nawet dwukrotnie trzykrotnie właśnie ten wzrost przewyższa jedno taki planowany wzrost produktywności pamiętajmy, że z punktu widzenia firmy tonie jest wszystko jedno ile wynosi płaca w relacji do produktywności, bo w pewnym momencie, gdy płace rosną szybciej niż rośnie produktywność to po prostu firma IT zaczyna produkować dobra i usługi, które nie są konkurencyjne, których 1 słowem nikt nie kupuje ich konta, dlatego że jest z Konfederacji Lewiatan, gdyby tutaj usiadł przedstawiciel związków zawodowych to użyłby innych argumentów małe i dobrze panna chodzi na to ile mi na pole, bo chcę powiedzieć, że ta inna decyzja ogłoszona przez panią minister Rafalską też mi trochę zmartwiła też takie uderzenie w dialog czy od 2012 roku i tutaj nie mogę nie wspomnieć pamięci Jana guza, który zawsze upominał się wysokość płacy minimalnej rozmawialiśmy bardzo bardzo długo wczoraj pożegnaliśmy byli też wszyscy partnerzy społeczni ta ustawa o minimalnym wynagrodzeniu jest tak skonstruowana, że rząd działający w imię dobra publicznego może ważyć 2 racje związków zawodowych, które zawsze chcą te wyższej płacy i oddalają od tego są słowa Janka i po drugiej stronie są pracodawcy, którzy tłumaczą na ile ten wzrost płacy minimalnej będzie bezpieczny, dlaczego ta dyskusja na argumenty władać tą stronie rządowej, która ostatecznie podejmuje decyzje, bo albo się o podpisie pod wspólnym porozumieniem, które zostanie wynegocjowane no albo po 15 września, że brak porozumienia sama podejmuje decyzje o ogłoszenie no tak wysokiej stawki płacy minimalnej, która na pewno zadowoli związkowców, bo nie sądzę, żeby mówili o 2 ,51000, która zaskoczyła pracodawców, którzy przygotowali dobrą ofertę, przygotowując się do tych negocjacji powoduje, że właściwie poco te dialogi podstawa ta ustala, o co w ogóle te negocjacje, ale panie profesorze to akurat nie jest wielkie odkrycia mamy z dialogiem społecznym i radą dialogu społecznego i program dojścia do tego dialogu ostatnio sporo kłopotów na, a przypomnę rada dialogu społecznego to bilans rządu przedsiębiorców związków zawodowych pani minister Rafalska wczoraj powiedziała 16 zł stawka godzinowa 2450 zł w roku 2020 to jeszcze raz czy pana zdaniem nie jest przesadą powiedzenie dziś w połowie 2019 roku w okresie rozpędzonej gospodarki, że dla przedsiębiorców ta minimalna kwota wynagrodzenia zaproponowana przez rząd będzie w 2020 roku kłopotem czy to nie jest przesadą jest ona może być kłopotem, ale z powiedzmy jeszcze o drugim wskaźniku, bo jeszcze bardziej radykalni wzrosła ta minimalna stawka godzinowa, jeżeli podnosimy też nasz złoty pomnożony przez 22 dni robocze średnie to wychodzi ponad 1830 bodajże złoty to oznacza, że będzie to duży wzrost i teraz oczywiście hedging korporacje do firmy średnie duże na ogół nie będą miały problemu z tom płacą minimalną, bo to najniższe wynagrodzenie w firmach przedsiębiorstwach jak inne dużych średnich jest znacznie wyższe, ale jeżeli weźmiemy firmy mikro małe weźmy taki zwykły sklep spożywczy, gdzie pracują w 2 panie sprzedawczynie, jeżeli na to nałożymy jeszcze wskaźnik regionalny szef regionalnej zwariowane Katowic i pójść gdzieś mało tego mniejsza okazuje się, że te to zróżnicowanie wcale nie jest na poziomie regionów, czyli województ w tylko właśnie w poszczególnych powiatach te różnice i kosztów pracy kosztów utrzymania są ogromne to może oznaczać duże kłopoty dla tych mikroprzedsiębiorstw małych firm i ja powiem tak ta płaca minimalna będzie oznaczała też spore koszty dla budżetu państwa, bo w usługach publicznych państwo płaci skandalicznie Nisko, ale chcielibyśmy, by państwo płaciło więcej no i będzie płaciło naboru zdecydował się na wyższy wzrost płacy minimalnej i dodatkowo inne przypomnijmy, że wchodząca w życie ustawa o PPK Radzewicz mama kapitana jachtu oznacza, że państwo będzie fundować psy dodatkowe dopłaty zachęty z funduszu pracy i teraz wyobraźmy sobie, że te wszystkie środki być może jeszcze trochę więcej przeznaczymy na coś innego przeznaczymy na likwidację klina podatkowego jeszcze, jeżeli dodamy do tego zwolnienia planowane młodych ludzi wchodzących na rynek pracy do dwudziestego któregoś roku życia jeśli te środki przeznaczyli na to, żeby obniżyć radykalnie składkę na ubezpieczenie społeczne i podatek moglibyśmy wprowadzić bardzo dużą cześć ludzi długotrwale bezrobotnych jest prawie 800  000, żeby walczyć o rozrodzie zwie tłumaczył profesora, ale jak rozumiem panie profesorze jeśli mylę się to proszą oraz poprawić mówi pan tak dobrze by było, gdyby dać ludziom więcej wynagrodzenia, ale niekoniecznie, podnosząc płacę minimalną tylko po stronie państwa zarządzić stroną podatkową pękali z Wałbrzycha czy wzorować tych, którzy zarabiają najmniej ale kto wtedy państwo weźmie na siebie całą tą podwyżka teraz pan wskazał, gdzie dla państwa także będzie koszt podniesienia płacy minimalnej należy jednak największy koszt państwa wrzucano pracodawców naszą politykę społeczną trzeba realizować także ze środków publicznych przypomnę, że te środki publiczne pochodzą z naszych podatków obywateli tych, którzy pracują zarabiają pochodzą także z podatku VAT od przedsiębiorców i po, jeżeli byśmy tak rozliczali tak patrzyli jak pan redaktor to powiemy tak pracodawca od kilku lat, bo to wymusza rynek pracy dość dynamicznie podwyższają wynagrodzenia przy sektorze gospodarki ten wzrost jest na poziomie 78 % rok do roku to jest naprawdę dużo, jeżeli państwo natomiast szuka metody na to, żeby po prawić sytuację naj mniej zarabiających to ja jako profesor i polityki społecznej upominam się także od których, którzy mogliby w przyszłości niekorzystający ze różnego rodzaju świadczeń zawalczyć ze swoją przyszłość na rynku pracy w jaki sposób poprzez to, że dzięki planowi podatkowemu, który byśmy wprowadzili oni by mieć większą zachętę, bo wyższą płacę minimalną, a państwo powiedziało wyższą płacę nawet na koniec tak tak tak wyższą niż na płace, a państwo powiedziało, że zachętą jest to, że w narzutę podatkowe u nas naczyniowe są niższe to już są znane instrumenty w wielu krajach przynoszą rewelacyjne no dobrze korzyści to na koniec nową jest jeszcze 1 jeszcze być może jest jeszcze 1 wątek tej historii podnoszenia płacy minimalnej, a może, a może po prostu trzeba wziąć pod uwagę, że rok 2019, w którym rząd informuje, jaka będzie płaca minimalna w dwudziestym jest rokiem wyborczym, a może to także jest ukryta w tych w tej podwyżce z 22502450 niestety bywa też mam takie podejrzenia, bo powiem prosto, gdybyśmy chcieli uporządkować sytuację na rynku pracy sytuację wynagrodzeń to po pierwsze, płaszcze klin podatkowy po drugie, dawno zapowiadana wyższa kwota wolna Libia, czyli różnica między tym samym formalnie zarabiamy naprawdę dostaje tam jest kwota wolna od podatku czy niższe opodatkowanie najniższych dochodów to, aby były realne formy wsparcia wzrostu płac, bo przypomnę, że pracodawcy co roku podwyższają płace zamiast tych 8 % to mogą być nawet 12, gdyby państwo podzieliło się tą odpowiedzialnością, zwłaszcza że jak widać no czy to w projektach właśnie OFE czy to źle pracowniczych programach kapitałowych przygotowane są rozwiązania, które wg mnie, choć ważne, ale niekoniecznie mają służyć takiemu podejściu strategicznemu raczej chodzi o poprawę bieżącej sytuacji jest to swego rodzaju fiskalizm mimo wszystko fiskalizm prof. Jacek Męcina pan prezes Jacek Męcina doradca Konfederacji Lewiatan dyrektor Instytutu polityki społecznej Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję za rozmowę z VAT oraz informacje w radiu TOK FM po informacjach druga część Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Podcasty TOK FM oraz radio TOK+Muzyka bez reklam - teraz 60% taniej w promocji Black Friday!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA