REKLAMA

Bogusław Deptuła: Okazja czyniła Mikulskiego kolekcjonerem

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-05-30 19:20
Audycja:
Czas trwania:
13:44 min.
Udostępnij:

W drugiej części audycji gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest kurator sztuki, Bogusław Deptuła. Rozmowa o wystawie "Powroty. Szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego". Rozwiń »
Wystawa czynna do 31 sierpnia 2019 w Bydgoskim Centrum Sztuki jest pierwszą tak obszerną ekspozycją zbiorów Zbigniewa Mikulskiego. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista w dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska historyk sztuki krytyki publicysta Bogusław Deptuła jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie dzień dobry wieczór ostatnio spotkaliśmy się przy okazji wystawy wokół Brunona Schulza na w Toruniu dzisiaj będziemy niedaleko, bo będziemy z Bydgoszczy, gdzie od kilku dni czynna jest wystawa powroty szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego rodzi się o tej wystawie będziemy rozmawiać, bo Rozwiń » Bogusław Deptuła jest tej wystawy kuratorem to na początek pytanie jak wygląda Polska nr 1, czyli znaczek tutaj rzeczywiście mistrzem był pan Zbigniew Mikulski, który zgromadził naprawdę najbardziej imponującą kolekcję pierwszych polskich znaczków, a pierwsze polskie znaczki czy jak nie będę ukrywał, że nie wiedziałem, bo celem tej stronie byłem nigdy też zadziałały w dobie powstania listopadowego, czyli około roku 1800 trzydziestego i Mikulski, który w ogóle był ateistą i uznał, że to jest jakaś taka taka nisza takie miejsce, w którym można się bardzo wykazać ją leczyć się największą kolekcję na świecie w tej pierwszej polskiej poczty tak jak powiedziałaś zgromadził i tutaj oglądamy taki bloczek kilku znaczków, które no po prostu sama się tymi pierwszymi polskimi znaczkami pocztowymi na większy no to jest ileś tam tych znaczków z bloczku jej nie miało niech mnie wyrwanych z nieużywanych zachowany w no i to jest jednak to też jakaś aberracja dla filatelistów jak przyznaje szczerze że, owszem, tak się na to z jakim wzruszeniem, ale rozumiecie państwo na nie rozdziera mi do serca no bo Bordeaux, bo to nie jest jak moja domena no no papierek no owszem, może nawet interesujący graficznie tak, ale prawda całego tego kontekstu gigantycznego historycznego, ale w gruncie rzeczy też materialnego, bo te znaczki są, bo są bardzo cenny postaram się w miarę możności wyeksponować jak najlepiej im pierwszą polską pocztę mój na tym moje zadanie w ekspresie skończyło tak to było szczere wyznanie Bogusława Deptuły powiedzcie mu powroty no bo to jest rzeczywiście taka sytuacja, w której jakiś człowiek dzięki swoim kontaktom dzięki temu, że mieszka za granicą kontrolował mnie różne aukcje jeszcze w taki troszkę dawniejszych czasach przez internetowych to jest dość istotne, dlatego że wtedy ta komunikacja nie była taka naprawdę tak nie było prosto trafić na jakiś tam obraz na jakiś tam aukcji gdzieś tam na świecie zaskoczony tak, by ich i on dzięki swoim licznym kontaktom takim zmianom personalnym prawda w towarzyskim do dowiedzieli się ludzie wciąż zbiera Polonika im wtedy pływające na rynku antykwarycznym różnie w Ameryce w Europie, a rzeczy z GL po Szymon w ogóle był Stanisław Mikulski wyjechał w sześćdziesiątym czwartym ostatecznie z Polski no ido Doda śmierci pozostawałby mieszkał w Szwajcarii mieszkał w Sankt Gallen tam maszyn Mann jest jego dom po prostu, których sobie wybudował był członkiem jakiś takich najważniejszych latem mistycznych gremiów na świecie międzynarodowych np. 3 był kuratorem takich międzynarodowych wysta w filatelistycznych dzięki temu właśnie w jeszcze będąc w Polsce poznał tych wszystkich ludzi z tego środowiska i nagle okazało się, że jest wybitnym znawcą tej materii my po prostu nie wrócił pewnego razu, ale właśnie tak jak to mówię na otwarciu on nigdy z Polski naprawdę nie wyjechał on, owszem, Mieszko fizycznie w Szwajcarii, ale właściwie wszystkie jego działania całego taka aktywność jako kolekcjonera polegała na zbieraniu tych rzeczy polskich, ale i to jest dość powiem szczerze wzruszająco i ściął zarówno listy królewskie są listy między artystami bardzo duża taka grupa, a które w ogóle na wystawie nie są pokazywane, który jest po prostu widziałem, trzymając w ręku prawda Wyspiańskiego list SLD i naprawdę wszystkich wszystkich wszystkich wszystkich, bo to też podlegało jego zainteresowaniu są np. monety, a rząd królewskie również, które tam pokazujemy pewien wybór tego uczy się takie najcenniejsze złote no fajnie wyglądają rzeczywiście to piękne piękne rzeczy pasy słuckie zgrany 4 najlepsze najlepiej zachowane na jej naj naj ładniejszym bądź też tak kolokwialnie mają oczywiście w Graz taki obraz i oczywiście grafiki rysunki obrazy które, które z pomp tutaj też nie ma co udawać to nie jest bardzo ciekawe konsekwentnie zrealizowana kolekcja raczej to było to, że po prostu jak pojawiało się jakiś Poloni cum no to po prostu on kupował ich czyn nie był takim kolekcjonerem systematycznie utrudnia nie można, więc okazja okazja uczyniła prawda decydowała o tym, sądzą co kupuje w danym momencie, ale wydaje mi się, że jednak zaczął śledzić jej ceny aukcyjne różne działania i docierał do takich rzeczy, które non np. przez całe lata były uważane za zaginione no wiecie to była wojna po drodze no to mogą w czasie wojny z ginąć, ale np. dotarł do takiego katalogu wystawy zorganizowanej przez polską Polonię z Nowym Jorku z nawet to było chyba szum morza, czyli Metropolitan sandomierską taka wystawa w dobie o wojennej patriotyczna, na której znalazły się różne polskie obrazy lepszej goście i potem one zaczęły wypływać na aukcjach i nie tylko kupował, ale właśnie tropem był ten katalog takich nie było taki czarno-biały katalog tych wysta w kim patriotycznej polskiej nowojorskiej okupacyjnej na wszystko bardzo dziwne prawda na inny przykład, kiedy powiedzmy wypłynął obraz CMA Wacława Szymanowskiego zasadniczo rzeźbiarza autora pomnika Chopina warszawskich Łazienkach taki obraz straganie Arka to ten obraz przez dziesiątki lat był uważany za zaginione za nieistniejące za awans przepadły i kiedy była wystawa Szymanowskiego w muzeum Narodowym w Warszawie ten obraz był znany wyłącznie z graficznej powtórki z graficznej produkcji energii ze zdjęć udko z grafiki, która w epoce została zrobiona i w tej formie jest w katalogu reprodukowany, że coś takiego Szymanowski namalował i nagle ten obraz wypływa z kolekcji Mikulskiego muzealnicy się bardzo dziwią są zaraz zaraz zachwyceni tanim Kotkowska dane jak technologia niegdyś tę wystawę w muzeum Narodowym była dla nich to była prawda rewelacja objawienia nabyła pewne, że tego obrazu niema innych no, więc i teraz do zobaczenia i ich zobaczenie czegoś co jest 1 z tych obrazów które, których ja uznałem za właśnie tak no 70 tej kolekcji rośnie jeszcze Jan Matejko jest Jacek Malczewski 1 i jest moja ukochana Mela Muter, której prace bardzo rzadko pokazywane są w Polsce no Mela Muter trochę teraz już nieżyjący już jest więcej, ale poza tym nos mają też ten kłopot, że no one jednak trochę została już, że tak powiem wykupiona tutaj rzeczywiście kolekcjonerzy sobie to wydzierają zdzierają z rąk syna ważną też jest pewną relacją z bardzo dobry obraz Meli Muter też dobry obraz film z dobrego czasu wysokiej klasy po prostu artystycznej nim taki obraz, kiedy no to się czuje to się czuję jak artysta maluje, jakby z potrzeby ducha ani z innych potrzeb karę nieletniemu jest nieważne ale kiedy maluje się obraz Rusek dla siebie dla trudnej sytuacji, żeby zapisać pewną sytuację na złoto mamy taką taką właśnie historia to po prostu jest młoda matka karmiąca raczej taka biedna no bo wszystko bardzo bardzo fajnie wygląda na życie wybitny obraz, ale mamy też obrazy takie nieoczywiste jak np. obraz Tadeusza Popiela malarza, który nie jest może nie należy takiej ścisłej elity, ale wtedy, kiedy żył tworzył malował razem ze wszystkimi innymi tymi wielkimi typu Malczewski czy Stanisław Witkiewicz malował panoramy z nimi był autorem wielu polis zamilkły kościelne i t d. był w swoim czasie cenione, a tutaj pokazujemy taki obraz nasz niezwykły rzadka rzadka scena z polskim malarstwie dziewiętnastego dwudziestego wieku, a mianowicie stojącego przed krucyfiksem Echa przyda co może być no takim momentem, jakby morze konwersji może może namysłu nad nad nad historią w końcu 1 z już przedstawicieli narodu żydowskiego, jakby nie było no i to jest obraz, który wydaje mi się, że jest, że jest już bardzo ciekawy to jest obraz, który zwraca uwagę jeszcze jest obraz zadedykowane Helenie Modrzejewskiej to też jest kolejna historia niezwykle interesująca nas Stanisław Witkiewicz ojciec namalował obraz dedykowanych Helenie Modrzejewskiej jest to scena powrotu wojsk polskich pod Moskwę w czasach napoleońskich na niezbyt taki program niechlubny epizod no bo wracali po klęsce no to jest obraz, który w dziewiczym sążnisty zachowanej tak dalej są jest zdjęcie Heleny Modrzejewskiej na tle tego obrazu, więc to rzeczywiście jest jakiś kolejny taka taka ciekawostka na kolejny taki obraz z historią i to taką prawda normą jest intrygującą i ono oczywiście był gdzieś tam w Ameryce znało ten obraz pana, bo było ono jednak Helena Modrzejewska tam wzięła w nim działała, więc tam został odnaleziony były zdjęcia nie było obrazu była historia nie było odniesienia ran Dan, więc znowu jak się to po objawiło NATO to jest kolejna taka ciekawostka obraz może nie jest najwybitniejszym na świecie, ale to nieważne ważne jest właśnie te historie, które w, którym towarzyszy temu, gdy jest trudność dla kuratora do kolekcji tak rozproszone ułożyć wystawy, jaką się z Lechem z sensem zorganizować to jest trudne oczywiście, że to jest trudne jak nie udaje się wyciągnąć jak 1 wątku, kto myśli, że w takim razie jakiejś Jasnej myśli, która by towarzyszyła temu, a równocześnie te obiekty mimo wszystko zasługują na nie jakieś Otóż na uwagę na jakąś czułość na, nic więc walczymy prawda walczymy z materią oczywiście właściciele spadkobiercy Zbigniewa Mikulskiego notes chcieli mieć swój głos przy wieszaniu no, więc coś w ogóle jest bardzo trudne, kiedy kiedy, kiedy w Czechach, kiedy trzeba strasznie wiele jest danych z danych oraz debel tak coś z tego jednak jaki znaleźć jakiś konsens Anicie worek z sentymentem skierują trochę sentymentem trochę jak imię jestem nimi przez świadczeniami no i jak ja tutaj mam 1 zasadę, że i zawsze to powtarzam dla mnie najważniejszy jest obraz nie zależy na tym, żeby ten obraz w danej sytuacji wystawowej wygląda jak najlepiej, więc dbam o to żeby, żeby stworzyć jak najlepsze warunki my tutaj wybrałem taką grupę obrazów, na które na, które zwrot zwracam szczególną uwagę jest poddanym ekspozycyjne czy takie sobie taki rodzaj wizytówki tej kolekcji Night są obrazem, a właśnie Stanisława Witkiewicza Wincentego Wodzińskiego idzie im Włodzimierza Tetmajera i one są na dole pierwszej części, jakby ekspozycji plus te cenne przedmioty typu monety z pasją pasją i t d . i t d . a potem majowa piesza poczta oczywiście apotem na górze 1 stronę taki robimy trochę taki kolaż z tych innych graczy z rysunków portretów kobiet scen z takich batalistycznych są obrazy wczesne obrazy Wojciecha Kossaka bardzo dobre pejzaże i t d . to już jest tam są również te szkice, o których mogliśmy w tym m. in. szkic Matejki szkice Maurycego Gottlieba no to są po prostu bardzo dobre bardzo dobrej bardzo interesujące prace są też w czasie tej przygotowywania tej wystawy okazały się różne rewelacje czy n p . że za bramą coś było zatknięte zależeć na sam koniec audycji zostawiła ich wzory graficzne okładek ich nazw ulic Czachowskiego i jest niski do adresata tego tego tego rysunku, kto to wszystko było ukryte to po podszyć pod oprawą nie było tego wszystkiego widać było w kilku przypadkach naprawdę, więc w pewnym momencie, ale oni zaczęli w Biszkeku, szykując tę wystawę wszystkie te naklejki na tyłach na tyłach na odwrocie obrazów rysunków w Żarach zdzierać i otwierać, szukając tych rzeczach także 3 czy 4 takie niespodzianki da się w trakcie tej przygotowanie tej wystawy objęli na co było też jakieś niesamowite zaskakujące to bardzo ciekawe nim piękny katalog no to już zasługa wiem, że tak powiem bydgoskiego oddziału sopockiego domu aukcyjnego, który zadbał o to, żeby ten rzeczywiście ten katalog dobrze wyglądał jest można, by nawet ten Znicz tak imponujące rozmiarami ja przeglądam teraz czuję się trochę tak jakbym była na wystawie wino rzeczywiście tak zadbano o to, żeby to dobrze wyglądało to dobrze wygląda i jak my cieszy się, bo to jest rzeczywiście dokument być może ta kolekcja teraz ulegnie rozproszeniu być może zostanie wystawiona na sprzedaż tak się tak się wydaje nie wiemy dokładnie, jakie są tutaj decyzje spadkobierców, czyli warto wybrać się do Bydgoszczy wyraźnie powiedzieć, że warto wybrać po drugie, by przynajmniej warto, żeby mieć ten katalog dla ludzi z z branży dla muzealników ta wystawa jest jakąś tam rewelacji to jest rzeczywiście jakiś, jaki istnieje odkrycie pewnych kart, które przez lata były zakryte, więc tym sensie też bardzo ciekawe powroty szwajcarska kolekcja Zbigniewa Mikulskiego potrwa proszę państwa to wystawa do końca sierpnia w bydgoskim centrum sztuki Bogusław Deptuła kurator wystawy był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję za to wszystkie rewelacje dziękuję państwu renoma odkrywać teraz w radiu TOK FM ciasne informel Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! Teraz w grudniowej promocji aż 40% taniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA