REKLAMA

Bezgłośne aktorstwo

Data emisji:
2019-05-30 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
38:11 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

po ich Cezary łasiczka programy Owczarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszam na dzisiejsze spotkanie studia gości pan Zbigniew Szymczyk i tancerz choreograf reżyser dyrektor naczelny i artystyczny wrocławskiego teatru pantomimy dzień dobry witam serdecznie im Norwida serdecznie teatru pantomimy, którego niewielkie z celem pracy 60 lat obchodzimy wciąż jeszcze oto wzór 2016 tak, ale to się, że do do soboty 1005. nowo to zaś co 5 lat, bo takie okrągłe się Rozwiń » chodzi my nie rozumiem, że z także w tym, że w tym celu w tym na ponad mam na doskonały pomysł wpadły inne lokalne władze gminy, które zarząd województwa dolnośląskiego zastanawia się przez chwilę nad likwidacją wrocławskiego teatru pantomimy być może to obchody sześćdziesięciolecia obóz do drogi, żeby nie było 65 lecia to wpadli na pomysł na 3 myślę, że anegdota jest troszkę większa, ponieważ w tym roku obchodzimy setną rocznicą urodzin Henryka Tomaszewskiego twórcy i założyciela wrocławskiego teatru pantomimy, który z 1 strony był znakomitym twórcą jest znakomitym reżyserem, ale też można powiedzieć ikoną polskiego współczesnego teatru wystroju 20 listopada 20 listopada będziemy dokładnie obchodzili setną rocznicę jego urodzin z tego względu też przygotowujemy będzie przygotowywali taką dosyć spektakularną premierę, którą pokażemy właśnie w tym czasie w teatrze polskim, a na dużej scenie no ale można powiedzieć był bardzo ciekawa historia zdarzyła, że komuś pan do głowy pomysł zastanawiania się nad tym czy zachowań czy też, gdyby zlikwidować wrocławski teatr pantomimy co w ogóle z Wrocławia z kulturą teatr Polski Opera wrocławska narodowe forum muzyki coś włodarze Dyjak to się zmagają z kulturą w tym mieście nie wiem może została zasiana jakaś bakteria anty kulturowa ani i mamy tutaj taki pogląd ale, ale nie nie jestem tego filmu wstanie racjonalnie wytłumaczyć nie wiem nie wiem co się dzieje i na czym polega, ale wydaje się, że w oczach dodał do swego teatru, że jesteśmy chyba jedynym teatrem w Europie tego typu i jedynym teatrem w Europie, który jeszcze instytucjonalnie istnieje wydają się, że jest to, iż z 1 strony gratka dla polskiej i gratka dla władz regionu, aby ten etap hołubić powiedziałbym wręcz nawet nie zastanawiać się nad tym czy zlikwidować go po prostu solidnie dofinansować pozwolić normalnie pracować w panu 10 lat umowę steru tego teatru stoi inny, ale zaczynał pan 35 zlotemu to, że też rocznica w tym roku tak w 1980 czwarte rok w nakładzie zapas Warszawy nie przyjechał z Katowic Karolinie właśnie nie, bo przyjechał z Warsza Warszawy u Bardiniego pan Michał był tak tak ja miałem egzamin przed miano egzaminu eksternistycznego aktorami ma i pierwsze co po tym, egzaminie z opłat za słuchawkę i w ferworze takiego podniecenia zadzwonię do Henryka Tomaszewskiego czy ewentualnie mułem przekaz audycji do teatru pantomimy w nocnym pociągiem w rezerwach nocnym pociągiem wróciłem to był spontan z tej ziemi przyjechał do Wrocławia byłem we Wrocławiu szóstej rano pamiętam pierwsze prawo tramwajem 19 wtedy, która jeździła jeszcze Ślęży no taki ma zapaść Luna parkowy tramwaje z czasów z lat pięćdziesiątych sześćdziesiątych wsiadłem do tych dziewiętnastki pierwszym tym tramwajem dojechała do siedziby wrocławskiego teatru pantomimy będą oszust i rano przywitał mnie portier i powiedział mi, że jedyne miejsce, które możemy udostępnić nową skrzynię zadumał się dziedzictwo w istocie nie ruszać i i tak przesiedziałem prawie do godziny dziewiątej i wraz z ich czekając na dyrektora Tomaszewskiego, który pojawił się oczywiście z uśmiechem na twarzy spojrzał na mnie mówić co pan przyjechał audycja ja myślę, że tam przyjść za parę dni wyjdzie pan dla mnie słowo Boże, gdyby te droższe pieniędzy, więc pojawia się natychmiast boi pokazałem mu te 2 etiudy, które zrobiłem u Bardiniego na egzaminie, a tacy trochę się uśmiechnął potem było, by jak i jednostek etiud miał właśnie przedstawiałem drogę śmierci Sylwii wróży pan Jateż kiedyś grałem śmierć to było dawno temu i trochę inne czasy ale jakby to totalnie nie było najważniejsze najbardziej, bo to, że dostałem angaż tego teatru i można powiedzieć, że na skrzydłach wracałem z powrotem do swego macierzystego teatru, którym był wtedy teatr rozrywki w Chorzowie, trzymając to blisko serca tak przyjechałem do tego teatru i z dumą pokazałem wszystkim, że mam angaż do wrocławskiego teatru pantomimy dostałem się natomiast no ale tak z życie zweryfikowało to parę razy tak troszkę inaczej to teraz wygląda, a skąd w ogóle się pana wzięli udział ten aktor mim jedno słowo były dotąd była dziwna droga, ponieważ ja w jestem z wykształcenia elektronikiem i miał bardziej targi Kiel techniczne wykształcenie właśnie w tym kierunku przekształciła cały czas, ale taką moją odskocznią, jakby wyobraźni było to, że chciałem zdawać na operatora swą telewizyjną filmowa i robią strasznie dużo zdjęć i gdzieś przez przypadek, przygotowując portfolio było tego egzaminu zobaczą na frontonie Pałacu młodzieży potężne zdjęcia Sorosa naftowy, który fotografował z uniwersyteckiej teatr pantomimy Żyda i ich zresztą z ciekawości wyszedłem z drugiej strony, jakby też pociągnięty technicznymi aspektami tego co zobaczyłem było byłem ciekaw jak to się stało, że ktoś zrobił tak potężne zdjęcia, unikając ziarna czymś takim powiększeniu troszkę inna technika wtedy była robienia zdjęć, ale to spowodowało, że posiadamy to przedstawienie zobaczą przedstawienie to nie za inspirowało do tego, żeby zrobić kilka zdjęć pokazujących ekspresję ciała i to odkryłem nagle, bo do tej pory dzisiaj ekspresji szukałam na ulicach i ona nie była ta Ka fantastycznie wyeksponowane, a tu mogłem pozwolić cena pewnego rodzaju karnawału bo, bo naprawdę praca z aktorami pantomimy sprawiała, że żadne zdjęcia były bardzo ekscytujące i piękna można powiedzieć estetycznie na przygotowanie portfolio na studia się nie dostałem jest dobrze, ale aktorstwo myślę, że mogą być pociągające no bo to też oznaczało filmy w pewien szacunek tak tak, a dzisiaj aktor czymś innym trochę jest niż w czasach, kiedy pewnie pan chciał być aktorem, a tutaj mamy taki podgatunek aktorstwa, który do złodzieja Jonassona drugi trafił zupełnie przypadkiem, ponieważ ja w tym teatrze Uniwersytetu uniwersytecki z racji tak, że ziemia techniczne wykształcenie byłam najpier w akustykiem robiłem muzykę potem z racji tak, że robią zdjęcia, więc ja dosyć dużo czytam na temat światła na po to, światło bólu gdzieś tam próbowałem poznawać okiełznać, więc zacząłem ustawiać światła robić to światło z morza można powiedzieć, że jak swą egzystencję w teatrze zaczynałem od wszystkiego nawet zamiatania sceny i tempa właśnie poznał dogłębnie jest z każdej strony i spraw momencie ktoś gdzieś tam zachorował już nie pamiętamy co się stało, ale nagle kogo zabrakło na scenie musiałem za niego zrobić zastępstwo i tak to się zaczęło niestety otomoto to ciężka choroba walczyć o to chodzi na scenach i zaraził się teatrem to to już jest można powiedzieć choroba, która do do późnej starości towarzyszy człowiekowi, a co się różnie odsetek za mina aktora do egzaminu na aktorami ma właściwie niczym właściwie niczym myślę, że za taka indywidualna za to było to osoba w Gdyni powodowała, że jakby te same aspekty doprowadzały do oceny umiejętności i warsztatu aktorskiego zresztą była szyba taka anegdota Bardiniego, kto z dnia wszedłem już po całym egzaminem na masce, lecz pamiętam egzamin odbywał w starciu z żydowskim w Warszawie plasowali się, że przed taką lampkę w liczbach w półcieniu jak zdjął okulary przesunął je na czoło spojrzał na mnie mówiono o Szymczyk w bok praktyka poszła się całkiem nieźle, ale w momencie, kiedy pan tu chodziło o to mieliśmy wrażenie, że spadł na nas wodospad wiedzy na własne nogi moczyć w bo tak tak to było onegdaj, ale oczywiście egzamin przyszedłem i zdobyłem kwalifikacje do tego, żeby zawodowo uprawiać sztukę aktorską, ale myślę, że to odwołanie to, bo oczywiście można powiedzieć co dają 4 lata szkoły aktorskiej i w jaki sposób kształtują aktora do 4 lata szkoły aktorskiej ja myślę, że ja miał trochę inny system kształcenia rozpędzając w tym czasie się pracując, a właściwie, kształcąc się w tym teatrze przez kilkanaście lat pod okiem Henryka Tomaszewskiego jest trochę jak w takie kształcenie umów z głów w takim systemie rzemieślniczym gdzie, gdzie taki czeladnik patrząc na dzieła mistrza cały czas obserwuje go widzi Bogdan dążymy do 24 godziny prawie na dobę, bo tak czasami się zdarzało, że na wyjazdach, jakby byliśmy byśmy został przez dłuższy, czas więc poznawało się pilnie psychikę i pewnego rodzaju motorykę działania i powody pewnych działań i metody pracy także praca z mistrzem wydają się o wiele więcej dawała niższy niż ta randka edukacja w szkole aktorskiej trwało gaszenie nie było idealne próby uczenia się szkoła tosty z wodami cokolwiek mówić na ten temat, ale wydaje się że, że tamten system kształcenia było wiele lepszych i ciekawszy wiele osób to podkreśla, że ten system mistrz uczeń doskonale się sprawdza w Perform aktywny w ogóle różnych sztukach czy meczy dziedzinach wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacji już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 państwa moim gościem jest pan Zbigniew Szymczyk tancerz choreograf reżyser dyrektor naczelny artystyczny wrocławskiego teatru pantomimy, który już od 62 lat 235 lat jestem aktorem w tym prawda teatr pantomimy, a ta tandeta, która przypra w Sanok 1984 roku dla 35 lat co roku od lat w tym roku w informacje już za 3 minuty od dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek państwo moim gościem jest pan Zbigniew Szymczyk tancerz choreograf reżyser dyrektor naczelny artystyczny wrocławskiego teatru pantomimy, a okazuje się człowiek wielu talentów, bo światło dźwięki elektronikę, więc i pewnie żarowa 4 w razie czego może pan zmienić się wypali przebywali w domu ja już przyznam szczerze to elektroniką bardzo dawno się nie pasjonuje i jakby jestem w oczy można powiedzieć, że wchodzimy w świat elektroniki w świecie, gdy rządził elektroniką lampy elektronowe Radom PL PCC jeszcze paru innych poprzez tranzystora właściwie specjalizacja robiłem na komputerach Realty Odra już tutaj w Elwro we Wrocławiu, więc ta elektronika Jazz posła w przepaść to niestety postęp w tej dziedzinie jest bardzo szybki bardzo duży i podobnie jak w elektronice może nie aż tak szybko, ale też zmienia się sztuka pantomimy mimo takich pewnie są w niej, że wolniejsze tempo wizja nie nazywałbym sztuki pantomimy sztuką archaiczną, ale Ales Dryml jest to sztuka, która ich na sposób, bo mocno wpłynęła na wszelkie inne rodzaje sztuki teatralnej na świecie i w Polsce mimo wszystko jednak ta Tomaszewskiego u pewnego rodzaju wzory wzorcem narracji sceniczne i wiele wiele twórcą wielu z tych twórców polskiego teatru w jaki sposób wzorował się na mniej estetyce Arena na na formę przekazu wrocławskiego teatru pantomimy przez długi okres czasu zostało sam byłem świadkiem wielu rozmów takich gdzie, gdzie wielu twórców, bo mówili, że pewne rzeczy chcieliby zrobić tak inscenizacyjnie tak jak to robił Tomaszewski stał się już o czymś, o czym świadczyło padamy oczywiście zmienia się jak wszystko się zmienia zmienia się estetyka zmienia się światopogląd zmienia się nie jest perspektywa patrzenia na pewne rzeczy, więc trudno mówić, żeby pojawić narracja w końcu no teraz się pojawią na rację w końcu wypadałoby, że w UE ale, ale jednak nie wszystko, by cały zespół próbujemy obronić to znakomitą sztukę pantomimy i jakby nie wchodzi w sferę słowa, od którego właśnie Tomaszewski OC w parlamencie, chociaż zdarzyło się kończy jego drogi, że tak powrócił do słowa i pojawił się narrator na scenie, który w jakiś sposób wyrzucane poza nawiasem akcji, ale jednak posługiwał się słowem Tomasz Tomaszewski, który z 1 strony, mówi że la pomnie choćby potop albo kamień na Kamieniu z drugiej strony mówią co na teatrze pantomimy wrocławskiej także pantomimy liczy na to, że ktoś ten ogródek będzie uprawiał myślę, że to twierdzenie o Kamieniu na Kamieniu to była pewnego rodzaju kokieteria z jego strony, bo jednak mimo wszystko, by znała go prawie 18 lat, więc uzyskam pewnego rodzaju pełnoletności prawo do tego do mówienia, że coś na ten temat wiemy, obserwując go to mogę stwierdzić, że on jednak dosyć mocno przykładał do tego wagę został sam też na korytarzu powiedział, że pensja w niepewności założę takie studia aktorskie przy teatrze i nie oczywiście myślałem dobór do domu czas początku lat dziewięćdziesiątych myślałem, że to, że z 1 strony kodami jakoś tam możliwość odskoczni spełnienia zdrady swoich takich pedagogicznych zapotrzebowań z drugiej strony, jakby spełnienia swoich taki zapotrzebowania artystycznych, ale to wszystko gdzieś tak zaczynał się rozjeżdżać rozklejać no nie nie nie było znowu aż tylu chętnych do tego studia aktorskiego, ale na pewno czeka na towarzyskie spotkanie na korytarzu jeśli pani tamte słowa do dziś mówi pan to nie jest ważne ile pan spotów po łacinie i lepkiego pan będzie miał tych uczniów najważniejsze, żeby utrzymać tych uczniów tyle, żeby mieć świadomość tego zrobić dobrą robotę, a to się na pewno kiedyś w przyszłości odwróci i na pewno kiedyś w przyszłości będzie miał z tego pan wielką przyjemność, ale mogę mogę to potwierdzić naprawdę rzecz, że czasami zdarzają się takie sytuacje życiowe mówi rzuciły to wszystko w Diabły i mógł się zająć zupełnie czym innym, a jednak przychodzi ten czas, że to wszystko obraca się i zaczyna sprawiać przyjemność, a co to znaczy robić dobrą robotę w teatrze pantomimy, a co oznacza, że w dobrą robotę robić pewne rzeczy profesjonalnie oczywiście nikt nie ma monopolu na sukces i liga jest wiadome są są pewne czasy ja się w towarzyskim miał o tyle wspaniałą sytuację, że były były to czasy, które sprzyjały tego rodzaju teatrowi po prostu to był zbieg wielu okoliczności, które spowodowały, że z 1 strony i ta estetyka i taka ten sposób narracji ten sposób przedstawiania pewnych historii miał bardzo dobry grunt i ten temat stał się czymś ważnym w kulturze Europejskiej dlatego tamta stela jeździł był teatrem można powiedzieć do światowej klasy natomiast no tak jak wiele tematów, które bardzo szybko powstają przemijają dot o to samo można powiedzieć o o balecie dwudziestego wieku bażanta, który można powiedzieć kometa przeleciał biznesu i zniknął, ale myślę, że sztuka pantomimy i gdy takiego teatru fizycznego jednak przetrwa jasno jest to sztuka ponadczasowa i myślę, że ten teatr przez las wymyślone przez swoją ewolucję z drugiej strony przez pewne zmiany, jakby w takiej estetycznie estetycznej w sferze działania ma jeszcze dużo dopowiedzenia, a jednocześnie stała się zwolennicy takiej czystej pantomimy, którzy pewnie siedzą za jakąś książką przepisy mówią o tutaj jednak przekroczone zostało oczywiście, o ile są pewne kwestie tylko Iran to sytuacja była taka, że te dyskusje pojawiło się od momentu, kiedy powstał w ogóle, by wrocławski teatr pantomimy pamiętam takie i dosyć dużo czytałem takich recenzji, które gdzieś tam oczywiście byłyby bardzo krytyczne w stosunku do nowo nowo powstałego tato Henryka Tomaszewskiego oczywiście odwoływał się do pewnych założeń i w teorii, które były bardzo moda na Zachodzie to lider ruchu teorii Marcela Marceau, a tu szkoła francuska to była szkoła francuska, która była mocno skodyfikowane, a ja oczywiście to co zrobił Tomaszewski to Tomaszewski oparł się na pewnej organiczną ości na wykorzystaniu można powiedzieć pejzażu wewnętrznego każdego z aktorów tego tematu natomiast szkoła francuska wymagała pewnej dyscypliny i tej kodyfikacji co mówiło w ten sposób, że trzeba wykonywać ruchy takie ani inna i w takiej ani inny sposób co zrobić są też powodowało, że ma sama są w pewnym momencie, gdy oni równolegle razem z Tomaszewskim np. zrobili przedstawienie płaszcz Gogola, gdzie Tomaszewski zrobił furorę na całym świecie z tym miastem jestem płaszczyzną Zawół zdobył nagrodę im na festiwalu w Moskwie natomiast Marceau nie mógł się z tym przebić, a co było tego powodem Ano było tego powodem, że Marceau przez swoją taką kodyfikacją autonomiczną i idę uczył ludzi właściwie samego siebie, więc nadal mieliśmy obraz do 1520 Marcel Marceau na scenie, jakby wyglądało np. film stolica wina, gdybyśmy tych czempionów tam zobaczyli 15 ono wiadomo, że oni wytworzyli, jakby własną indywidualną szkoła ruchu i to słabo tylko i wyłącznie dla Marcela Marceau do szkoły, bo tylko łącznie dla regionu, a teraz sąsiedzki stworzył własną szkołę, która była bardzo organiczne naturalne pozwalała widzowi identyfikować się z tym co widział na scenie nad Asseco dyrektor jak schodzi się w taki świat mistrza, którego właśnie to pewna era pewna epoka się zakończyła potem z wrocławski teatr pantomimy trochę nie miał szczęścia do my do zarządu, że tak się wyrażę no ale potem tydzień temu pan się pojawiły i Zydeco musi pan się zmierzyć z pracą, a z drugiej strony musi to się do zmierzyć z legendą złodzieja Biblia może być następną osobą, bo pierwszą osobą, która po tym, nieszczęśliwym okresie przejęła teraz zdobył Aleksy Lisowski, który był też bardzo dobrym reżyserem myślę, że on taki sposób dążą do tego, żeby ten temat scalić i stworzył pewnego rodzaju swoją wizję tego teatru Lalek byt wiadomo było, że czasy się zmieniają więc, jakby w niepamięć odchodzą odchodzą czasy, gdy wielkich twórców czy przy pewnych min można powiedzieć niekwestionowanych autorytetów w tej dziedzinie taki autorytet w rodzi się oraz nastolatce i trudno później szukać takich autorytetów, że w tym roku boję się urodzić oferty hak tym kogo powinno się urodzić, ale są, ale są sytuacje, gdzie jednak racjonalnie myślący można, by pokusić się takie stwierdzenie, że szkoda mi zespołu szkoda ludzi, którzy zostali w jakiej atmosferze w jaki specyficznej umiejętności wykształceni i zachowanie tego jest myślę bardzo ważną rzeczą, bo to jest pewnego rodzaju dziedzictwo kulturowe i Wilk i szkoda, żeby mandat ten zespół przestał istnieć zagospodarowanie tego zespołu, który może zacząć pracować pracować troszkę inaczej może pracować na bazie tych doświadczeń, które zdobył u Henryka Tomaszewskiego z myślą, by nową wartością, którą warto ocalić i warto wspomagać, a jednocześnie tak jak pan wspomniał w czasach Henryka Tomaszewskiego tak także źródeł rozrywki czy źródeł poszukiwania inspiracji nie było aż tak wiele jak dziś dziś teatr pantomimy musi się na potrzeby swoich naturalnych konkurentów wolny czas bierzecie się z całą masą nowych konkurentów no tak to czasy się niestety zmieniły linie w we Wrocławiu onegdaj pamiętamy przyjechał do Wrocławia to były może 4 knajpy Serba czarną farbą Hampel i paroma innymi miejscami gdzie, gdzie właściwie można było spędzać wolny czas i 2 i właśnie Night and taką 3 najciekawszą rozgrywką to było coś co spędzało się albo gdzieś wczytanie bibliotece albo w teatrze teraz jest ich możliwości bardzo wiele i myślę, że konkurencja jest bardzo duża, a jednak mimo wszystko mamy swoich fanatyków mamy swoich widzów i i oby tak było dalej i staram się jeszcze wykształconych kształcić też widzów, ponieważ robimy dużo przedstawień dla najmłodszych widzów, pokazując im właściwą szlachetną sztukę milczącego aktorstwa i i kształcąc dzieci już w jaki sposób przygotowujemy SOS widzów na przyszłość w poszukiwaniu to jak Dalajlama tak w poszukiwaniu tego, który się na raz nastolatek rodzi myślę że, toteż jest pewnego rodzaju poszukiwanie Jateż jestem ofiarą pewnego tematu, który przyjechał do mnie do do szkoły podstawowej i ma to świadomość, że że, pokazując prawdę rzeczy dzieciom jestem obarczony, gdy pewnego rodzaju odpowiedzialnością za to co może się zdarzyć w przyszłości też pada, miażdżąc zapadł zobaczy się zakochał po prostu zawsze na czas, bo bardzo inspirujące dobowa pamiętam ze swoich taki bardzo wczesna dziecinnych lat był taki teatr, który przedstawia coś rodzaju takiej komedii Dell Arte i przypomniałem sobie wrosła aktora, który wychodził grał przodem tyłem miał z tyłu głowy maskę z przodu głowy maskę aż 1 budżetową w sejmie za dawnych lat, a po dachach ale, ale to było dla mnie bardzo bardzo ciekawy inspirujący zapadło ich pamięć może po latach wróciło gdzieś jeszcze w taki wspomnieniach, ale Alcantara gdzieś tak teraz próbuje próbuje wykreować stworzyć także to apel do rozmów Stróże twórców kultury, jeżeli mają państwo nie ma jeszcze państwo swoje oferty działań edukacyjnych dla najmłodszych to jest jak najszybciej trzeba to nadrobić po to, właśnie ktoś może to zobaczyć zostanie w nim i potem po latach stanie się twórcom kultury, który będzie musiał się użerać z tymi przyszłymi władzami, walcząc o środki na prowadzenie swojej działalności wjazd ja się obawiam, że z jedno co jest niedobre to jest też kwestia kształcenia młodych widzów listę się, jakby przekonuje na co dzień, że jednak, żeby prawda wrażliwości umiejętności wykształcenia pewnej wrażliwości młodego człowieka, gdzie została zaniechana i trudno się np. zgodzić z tym, że bolą, prowadząc dziś warsztaty np. w szkole średniej prezentuje muzykę dajmy na to Prokofiewa z wieloma Julii i pytam się czy ktoś może wie co to za fragment czy też może ten fragment znaczy wie co to za muzyka i 1100 osób mówi ja wiem kawa Jacobs no i to jest chyba symptomatyczne jak to wszystko wygląda w tej chwili wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM informacja dziesiąty 40 już za kilka minut Zbigniew Szymczyk tancerz choreograf reżyser dyrektor naczelny i artystyczny wrocławskiego teatru pantomimy z państwa moim gościem wracamy po informacjach o państwa i moim gościem jest pan Zbigniew Szymczyk tancerz choreograf reżyser dyrektor naczelny i artystyczny wrocławskiego teatru pantomimy, który to teatr pantomimy istnieje od 62 lat, a pan Zbigniew Szymczyk straty związane są 35 tak w międzyczasie władze zastanawiają się co z tym fantem zrobić, ale w rozmiarze na razie wszystko jest na dobrej drodze zarząd województwa dolnośląskiego na dzień dzisiejszy rozum nie bierze pod uwagę likwidacji wrocławskiego teatru pantomimy z tego co usłyszałem zapewnienie osób zarządzających, że takiego pomysłu nie ma linia będzie rewanż nawet usłyszałem, że gdzieś zarząd liczy, iż jestem, żeby wspomóc finansowo wrocławski teatr pantomimy, bo to troszkę wygląda w ten sposób, że anegdota mogłaby wyglądać tak, że podtrzymuje się 30 funkcje życiowe po to, tylko, żeby po kilku latach sprawdzić się jeszcze żyje, a jeżeli jeszcze, że jest to zapytać, dlaczego jest taki chudych latach, dlaczego tak źle ubrany może wam, że w końcu czegoś napił zjawa z dnia można być tak tak szczupłym i nie można tak źle wyglądać, ale myślę, że z naszej w naszym przypadku tak tak nie jest mamy się całkiem nieźle właśnie w lipcu wyjeżdżam na festiwal do Izraela będziemy grali tam przedstawienie historia brzydoty z reżyserii Anny Piotrowskiej i to przedstawienie będziemy grali w najbliższym czasie na scenie na Świebodzkim teatru polskiego 0708. czerwca i we Wrocławiu we Wrocławiu we Wrocławiu oczywiście, jeżeli ktoś oczywiście z Polski chciałby zobaczyć przedstawienie zapraszają naprawdę znakomita interpretacja, a właściwie inspiracja książką Umberto Eco taka może być troszkę ciemno i organizująca opowieść o tym jak rozumiemy piękno, a właściwie to piękne zdania było napisane na pozbyła się zacytować w 1 z ECS w recenzji reżyserka prowadzi od aktorki niczym średniowiecznych ascetów, oddając ich ciała we władanie Anny, a na to, bo bogini anoreksji symetrii liczenia kozic kalorii kości znikania, a w takim budżecie myślę, że myślę, że to, że to wystarczy, jeżeli chodzi o taką krótką recenzję tego przedstawienia zapraszam do stanu na Świebodzkim godzina dziewiętnasta 0708. czerwca niedziela rozpocznie w Izraelu, a miesiąc później w Izraelu tak 11 czerwca, gdy gramy w Warszawie toteż, jakby informacja dla tych, którzy słuchają nas w Warszawie gramy w Warszawie na międzynarodowy festiwal sztuki, mimo że w międzyczasie wcześniej 11 czerwca, a na tym ma także samym festiwalu będziemy mieli projekcje rycerzy króla Artura, która odbędzie się w ramach właśnie obchodów stulecia urodzin Henryka Tomaszewskiego jego przedstawienie jego syn bije nas jego koronnych przedstawień, które zostało zarejestrowane, bo co ciekawe Henryk Tomaszewski nie nie bardzo dbał o to, żeby jakiś sposób dokumentować swoją twórczość i niewiele jest przedstawień, które są nagrane, a to przedstawienie jest myślał chyba najbardziej rzetelnie zrobione bardzo ciekawie także zapraszam 11 czerwca do Warszawy na to będzie to w branży w kinie myślę, że warto też nie ma nie ma 1 z kim chce je bardzo ciche dni to będzie na festiwal oczywiście wchodząc na stronę Międzynarodowego festiwalu sztuki, mimo że można zobaczyć, gdzie to będzie przepraszam najmocniej, ale nie mnie nie zanotowałem tego, gdzie gdzie to gdzie to będzie, ale to na pewno natomiast nasze przedstawienie kasę pani z, który będzie prezentowany w ramach Międzynarodowego festiwalu sztuki mimów w Warszawie będzie 16 czerwca o godzinie dziewiętnastej na scenie teatru na woli scenie teatru dramatycznego w Warszawie z gry spotkanie z pantomimą 11 czerwca o dziewiętnastej scena przewodnik teatru dramatycznego o właśnie scena przewodnika tu remont ulica Olesińska 21 Warszawa Super dziękuję bardzo co co za refleks podziwia przystało na minutę 2008. 30 czerwca oczywiście mamy jeszcze bardzo ciekawą okoliczność światowa konferencja pantomimy w Belgradzie Serbii to odbieramy tam nagrodę dla wrocławskiego teatru pantomimy bez słów specjalna nagroda światowej organizacji pantomimy za rozwój i promocję sztucznymi mu w adresie odbiera bez słów zostaje zresztą takie konferencje także właśnie my wszyscy są w konwencji w sensie, że no dobrze byłoby tego powiedzieć uczestniczyłem w takich w takiej konferencji jeszcze, więc myślę, że debata parę słów padnie z racji też wagi tej konferencji i osób, które się tam zjawią ale, ale myślę, że z o o to to dla nas jest przynajmniej konferencja i nagroda, która dosyć znaczącą w aspekcie, jakby tych rzeczy, które się dookoła nie działają i jakby przeświadczeniu o tym, że, że w naszym teatrze źle się dzieje Otóż nie proszę państwa nie dzieje się źle my 13 sierpnia międzynarodowy festiwal pantomimy proszę państwa w Armenii wyjeżdżamy tam sprawę z prezentacją przedstawień poławiaczy papierów mojej skromnej reżyserii bardzo trasa to przedstawienie tak bardzo się podoba bardzo jest fanem tego przedstawienia mówi szczerze bardzo dziękuję to takie moje krótkie impresje na temat Kafki i jego 2 dzieł procesu nie nie zamku myślę, że tak staram się utrzymać dzieci w takiej klimat Gawkowski i to taka impresja można, by czkawką Oskar tylko i wyłącznie na śmieci do zawodu była zrobiona tylko Woszczyna przypadek ma takie krótkotrwałe zamówienie w w czasie trwania ich trwania w we Wrocławiu konferencji kultury i proszę państwa 30 listopada oczywiście będzie premiera na nas, że go przedstawienia to będzie już przygotowywać tuż po wakacjach na razie nie będę mówił, kto to będzie reżyserował, bo to tajemnica też inicjały, a nie powiem w nie powiązać pierwsze imię i często jest to twórca można powiedzieć, że w Korczynie twórczyni twórczyni topowa twórcy nie można być z pierwszej półki, która przygotuje premierę naszego naszego przedstawienia 30 czerwca za przedstawienie, które będzie z listopada z SLD się tego aparatu będzie zwieńczeniem setnej rocznicy obchodów urodzin Henryka Tomaszewskiego to dobrze ma, ale oprócz tego co się dzieje to co pan wie pan listę nie wiem 5 życzeń tak żeby, gdy teatr mój widzę ogromny się dach jeśli jeszcze bardziej gramy zdarzył to co by się znalazł na tej liście widziałam takie 2 prywatne jak złapał złotą rybkę to to co mam takie 2 prywatne chciałbym umieć fruwać dziać ogniem, ale to wypada tak, by podmioty kończą o atakach Avia gra o tron się okazało że to też źle kończą, że upadek bywa bolesne ale, ale co do co do teatru to co mam kilka takich takich życzeń przede wszystkim życzyłbym teatrowi siedziby to jest dla nas jakby rzeczy najpotrzebniejsze, a i z tym wiąże wiąże jakieś nadzieje i tęsknoty mnie z racji tego też, że nasza siedziba pozwoliłaby nam taki sam sposób ustalić termin na ścianie rok do przodu co pozwoliłoby nam np. współpracować z biurami podróży z Niemiec i krajów ościennych, które chętnie, by oglądały przedstawienie naszego teatru, a nie mogą, ponieważ nie jesteśmy w stanie przedstawić tego repertuaru nawet na miesiąc 1,5 miesiąca do przodu, więc ta siedziba no nie będę mówił rzeczy, o których się wszyscy mówią, czyli o pieniądzach niestety mamy najniższy budżet, jeżeli chodzi o wszystkie instytucje kultury Dolnego Śląska ten budżet wynosi 2  000 000 z małym haczykiem na działalność artystyczną mamy na cały rok, ale możecie zostać nie może zostać dyrygentem mozzarellę dyr w tym kraju tyle wyciąga rocznie na razie, jeżeli dyrektorem co w nocach no to z niebytu to są pewnego rodzaju błędy systemowe nie wiem na czym to polega, bo na miesiąc pokazuje że, że były zarobki roczne osoby zarządzające instytucją artystyczną wynoszą tyle ile wynosi połowa naszego budżetu, więc to są pewne błędy systemowe tak to mogę nazwać nie wiem na czym polega, ale ale, jakby cały czas do tej pory też borykać się z tym, że byliśmy pewnego rodzaju beneficjantem długów teatru polskiego przez długie długie lata tłumaczono, że niestety nie ma pieniędzy nie mogą nam dosypać nie mogą nam dodać, ponieważ ciągle są jakieś długi, które trzeba redukować teatru polskiego do opery, a do kogoś jeszcze, więc ja mam nadzieję, że w końcu ktoś życzliwym okiem spojrzy na wrocławski teatr pantomimy z 1 strony z miasta znaczy, że mimo tego, że jesteśmy instytucją Marszałkowską to jednak w naszej nazwie istnieje coś takiego jak wrocławski teatr pantomimy, który przez wiele lat rozsławiał miasto Wrocław na deskach wysiąść osłabia całego świata, a z drugiej strony no myślę też o życzliwym okół spojrzeniu ze strony zarządu województwa Dolnego Śląska o tym, że dba o dodatek do tego, żeby dobrze działać potrzebne są pieniądze niestety Nord życia w spełnienie marzeń ale, ale z drugiej strony chyba wszyscy zdajemy sobie sprawę, że kolejne piątki, które rząd z będzie realizował w ciemno pewnie też nie pozostaną bez bez wpływu na budżety kulturę no bo Schools kultury można bardzo łatwo uszczknąć także, by przedtem obywatel się nie burzyło no obserwuję to od wielu lat, że to właśnie w ten sposób się odbywa ona jednak mimo wszystko wychodzę z założenia, że warto też można było powiedzieć, że to ostatnio próbowałem pani dyrektor tłumaczyć, że nie można likwidować w centrum miasta księgarni, która sprzedaje 5 książek dziennie, ponieważ powinniśmy mieć szacunek dla tych 5 osób, które te książki kupują oczy, kiedy zlikwidujemy to księgarnię, a te 5 osób nie będzie miał możliwości już kupienia tych książek no i cofniemy się o wiele wiele lat wstecz, a wydaje się, że z powodu tego, że księgarnia, z którego pięściarza powinniśmy zachęcać do czytania zachęcać dokupowania tych książek ani likwidować księgarnia 2015 roku staliśmy nad Odrą brzegu na skraj przepaści ten tekst Artura Zawiszy duży krok naprzód w także tak no dobrze, czyli rozumiem, że takie życzenia bieg klasyczny, chociaż w szczególnie mocno brzmią w, jeżeli chodzi o głosy szef wrocławskiego teatru pantomimy robot większość instytucji dla kogoś ma swoje siedziby do siedziby trudno my, a większy budżet wnoszenie na samochody tylko na pracach nad Libią jeszcze chciałbym powiedzieć, że ja jestem pełen podziwu i unijnych chciałbym zwrócić uwagę, że pracuje w naszym teatrze znakomity zespół znakomity zespół ludzi, którzy pracują z pasją i zarobki dla nich nie są tym czym można, by powiedzieć są zarobki w innych instytucjach to pasja i miłość właściwie do tego co co robią powoduje, że oni jeszcze w tym teatrze są i chcą też zwrócić na to uwagę, że przydałoby się, żeby dostać zrzucić trochę, a z szacunku dla dla tych dla tych ludzi i docenić to, że to ciężka fizyczna praca i oni naprawdę wykonują to prace z pełnym poświęceniem, a ona nie jest odpowiedni sposób ratyfikowana w takim razie trzymam kciuki za to, aby ta złota Rybka może być z tego, że nie ogniem latania w pozostałe spełniała bardzo panu dziękuję dziękuję bardzo pan Zbigniew Szymczyk choreograf reżyser tancerz dyrektor naczelny i artystyczny wrocławskiego teatru pantomimy był państwa i moim gościem Zbigniew Szymczyk 35 lat w teatrze we wrocławskim teatrze pantomimy my, a te psy od 62 istnieje i jeszcze co najmniej 100 lat życzymy bardzo dziękuję informacje tylko rozdać kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!