REKLAMA

Tadeusz Sobolewski, Cannes 2019: Kino szuka odpowiedzi na świat, którego nie rozumiemy

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-05-31 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:22 min.
Udostępnij:

Gościem Marty Perchuć- Burzyńskiej jest Tadeusz Sobolewski, publicysta i krytyk filmowy "Gazety Wyborczej" Rozwiń »
Tadeusz Sobolewski: Cannes uczyło nas czegoś, ale też wyjeżdżaliśmy tam jakby z innego świata, z innej Polski. Dziś to jest prezentacja kina działającego w mrocznych czasach. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska dzisiaj w kulturze osobistej filmowo festiwalowo się zrobiło, bo odwiedził nas Tadeusz Sobolewski, który dopiero co wrócił z festiwalu filmowego skan witam serdecznie wieczór w Tadeusz Sobolewski krytyk filmowy, który spędził ostatnie dni we Francji nie wychodząc z kina ja z nim panie Tadeuszu czytam codziennie pana relacje z Cannes w Gazecie wyborczej i muszę się z panem podzielić taką refleksją, że Rozwiń » w tych recenzjach przeczytanych w papierowej wersji gazety jest jakiś niepowtarzalny urok to, że można czekać na festiwalową recenzje po to, żeby dopiero ją przeczytać przy porannej kawie, a nie gdzieś na szybko w internecie na coś w tym jest ten film tak, ale ja wspomina swoje lata poprzednie pierwszy raz taka pierwsza też swoje pobyty tam dziewięćdziesiątych na początku lat dwutysięcznych to jest także karę uczyło nas czegoś nie wyjeżdżaliśmy też do Cannes troszkę innego świata w inny Polski ten świat był taki bardziej przyznał się do nagród metry mur gość tegorocznego festiwalu powiedział jak działa kino w mrocznych czasach prawnicy aromat dania jako myśl, jaką idee karma, zwłaszcza euro jedyny w swoim rodzaju niż festiwal takich delicji problemów chciwe tematów nie wiem pytam o to, żeby dowiedzieć się, że to co wiemy też tak ta wiedza jest naszym telefonie karma priorytetem w kieszeni całą wiedzę o świecie tez chodzi o to jak Heart out autorka artysta potrafi tak odpowiedzieć czy wesprze postawi się światu swoje lustro prawda też czekają nas, że ten festiwal autorów w oceanie problemów o tyle bardzo różnych stokach nie jest jakimś sensie nie jest tendencyjnym nie jest też potrafi być niepoprawne politycznie potrafi też dawać firmy, które jakimś sensie są złe jednak nie spełniają jakichś wymogów jest też lenistwo krytyczne noty rośnie jest w nich coś charakterystycznego co jakiś aktem odwagi tak jak film, a w Grecji tak Shisha Max Top i internet chce taki film w tej chwili trwa 4 godziny 9 w tym czasie 11 w dyskotece francuski, ale coś mówić i otworzymy świecie wolność także jesteśmy przerzucani miejsca 13 z 1 widzenia świata w drugie i chodzi o to, żeby tę wizję świata były jak najróżniejsze ryby rozszerzyło się, bo jesteśmy, żyjąc wśród mediów za przeproszeniem zawsze jesteśmy cały czas kierowanie się jak myśleli jak myśli jakiś 1 kanał trojga i myślenia w Zgorzelcu zmieniać i Cannes jest właśnie takim miejscem w aktach jest festiwal autorów nas sporo ludzi starszych Mistrzów legend kina w tym roku festiwal zgromadził i można powiedzieć, że w pewnym sensie oni festiwal zdominowali boi Almodóvar i czar może i Tarantino, ale to nie oni wyjechali z laurami z Francji złota palma została przyznana koreańskiemu filmowi parasole ktoś coś w reżyserii Bąk John Howard i z tego co, więc nie był pan jakoś się dziś bardzo zachwycony tym filmem znaczy to nie był pana faworyt, chociaż wiesz, że typową Roman Sieroń ze jedno 26 miliardów impulsów kręgów jakimś wielkim świecie w aurze innego filmu, czyli bólu i blasku Almodóvara to bardzo trudno jest wyjść z takiej aury przerzucić się, ale doceniam ten film walka, jaką właśnie w imprezie wzięli w tegorocznym stoczył Almodóvar z Koreańczykiem domki Rancho nabyła część bardzo znamiennym i rozumiemy się, dlaczego pan się zdecydowało nagrodzić Koreańczyka też coś musimy się podbił publiczność się żaden inny już tak ogromnej nie wiem tak ogromnej operacji i tę fikcję, jakby odpowiedział i film zaangażowany za mało powiedziane po prostu film, który pokazuje absurd pewnych sytuacji z miodem i doprowadzili do takiego jak gość niedzielny wały spiętrzenia film spolaryzowane w świeciu trudne jeśli jedziemy do Francji o biednych w sondażach trudno nie myśleć o niej mowa o żółtych kamizelkach prawda o pochodach pariasów przechodzą przez ten kraj o dramatycznych podziałach w tym kraju o tym, że wybory tamtejsze domy do europarlamentu też były w jakimś sensie jak równie dramatyczne jak nasze wybory, chociaż nie tak nie tak oblegane może nie tak nie miałeś takiej aż takiej frekwencji i tak miał sporą i tyle się tego już takich wyborów takich diametralnie ich i podziałów takich straszliwej polaryzacji świata i zarówno jeśli chodzi o bogactwo i biedę, jakiego idę o poglądy kierunki IT wchodzi Koreańczyk tym więcej pokazuje cały świat dziś jesteście podobni do siebie prawda czy zakończyć czy wschód czy Chick Corea ten niesłychany podziały i Korei Południowej, która jest takim po pokazowym krajem cudu gospodarczego również jak wszędzie ten cud jest otoczony przez Niewiem towarzyszą mu biedni towarzyszy mu współczesny prekariat z Luisem de Koreę podzielono na północ południe angażująca pod groźbą grozę w jakiej wojny atomowej, a równocześnie jest takich kolejnych aktach nie ma przyjaźni i to wszystko się piętrzyć w tym filmie wszystko jest opowiedziane w formie takiej goście, by KIO w rodzinnym w suterenie w rodzinie biednych, którzy dosłownie cuchnące biedą czy opanowują do mnie bogatego szefa korporacji jest luksusowy dom przyszłości i wchodzą w to miejsce i tych przerw co nie koniec cyklu początek akcji jak piętrzy się niesamowity sposób zamierza w końcu farsy to nie jest nic do jakich katar i sprawdzać leki jeśli ta tragedia zamiast farsy człowiek wychodzi z kina w jakimś sensie wybrany ktoś właśnie ze podlega tylu przywraca on przewrotką ma tyle kulminacji to co zostaje na budowanie skalnych w następnych listach zburzone i budowane na nowo rozrasta nowe czynniki ten film, który opiera się nieustannej przemianie świata w okolice świadczą nie zmienia w tych przemianach jest jakaś ciągłość i wychodzimy z jakimś sensie uspokojeni z tego filmów pokazuje na 1 wielką apokalipsy społeczną chodzi o uspokojenie skoro tak ma być skoro tak jest i tak będzie służył na to poradzić, a dodajmy, że pierwszy Polski pokaz tego filmu odbędzie się podczas wakacji na festiwalu nowe Horyzonty we Wrocławiu każdy będzie miał taki tytuł oryginalny zrezygnowali dystrybutor Gutek film, że ceny warzyw Gutek film będzie wręcz dopłaca każdego z firmą Amazon EU web we Wrocławiu zresztą to to jeszcze tak na marginesie dodam na nowych horyzontach będziemy także mogli zobaczyć kilka innych filmów pokazywanych i nagrodzonych skan m. in. Liberte, którego reżyser Albert Serra będzie bohaterem 1 z retrospekty w na nowych horyzontach panie Tadeuszu pan typowało tak jak już mówiliśmy do złotej palmy jednak Pedra Almodóvara jego bolid blask za ten film nagroda tylko dla Antonio Banderasa tak wielki despekt dla Almodóvara można powiedzieć, że zieloni wygraną złotą w Cannes nie marzył nie ma żyjemy przecieków ze stron, jeżeli natomiast jest coś takiego co, w którym będzie wiadomo jacy goście będą zaproszeni na ceremonię końcową jacy dorośli po tym ostatnim czerwonym dywanie w itd, jeżeli tak kogoś nie ma to znaczy, że się tym właśnie z tej nagrody i w tym roku właśnie w tym te liście nie była remontowana jest Kalisz minister po podawana jest wzrok rondzie z telefonu telefonu i Almodóvar myślę, że znowu ostatni raz, chyba że jechał bez zezwoleń palny efektowniejsze obrazić takie są lasy takie są losy reżysera, który wiele wielokrotnie mógłby ją dostać powinien dostać, ale albo przewodniczący, jeżeli był Cronenberg, który dał nagrody rozejście braciom braci Dardenne Allegro aktorskie amatorom sił w ogrodzie moneta jest pominę wspaniałą obsadę Almodóvara także blokami jest też to źli zawsze jest zależny jest nieprzewidywalne, a karny i nikt nie jest do końca sprawiedliwe, ale przypomnijmy, że w tym roku przewodniczącym żyli był Alejandro González inaczej tu Ol, a wzięli też zasiadał na polskim reżyserem tak Paweł Pawlikowski zdobywca zresztą złotej palmy za reżyserię zimnej wojny z zeszłego roku, ale wróćmy jeszcze do do filmu Pedra Almodóvara, bo to jest firma podobno bardzo osobiste, w którym reżyser rozlicza się samym sobą coś co ważnego nam mówi w tym filmie hiszpański mistrz kina Pedra Almodóvara rozliczał się wiele razy to spore pojęcie filmu osobistego dziś traci znaczenie pomyślmy o tym, zyska większość literatury, którą czytamy co właściwie takie auto fikcje są książki, które są i Dziennikiem i powieścią rzecz polega na tym, że to nie jest więzienie Almodóvara tego, że go znamy tę rolę na wylot od dawna już w teście przed filmem złe wychowanie prawda nie mówiło początku po narodzinach rowerzyści do homoseksualnej miłości w tym filmie wchodzimy w jego świat tańca już polega na tym, że jesteś świat staje się także światem światem wizja chodzi, więc czekam to obraz dzieciństwa, jakiego pierwszego zauroczenia pięknem świata w pięknym ciała mężczyzny i wszystko jest połączone w świadomości bohatera tego filmu w tym reżyser podobny, ale nie ten sam przecież to nie jest Pedro Almodóvar skok, jaki bieg sobowtór połączony jest częścią sztuki połączonej z miłością do matki połączony z pewną nieobecnością ojca i wszystko razem tworzy taką całość to nie da się nazwać, która jest, który wynika opóźnienie w kino jest bohaterem reżyser filmowy i jeśli nam się kończy następuje, gdy kończy się pierwszym klapsem, gdy on być teraz zrobił film jesteśmy w wychodzeniu z kryzysu, a prawda reżyserskiego tak jak w osi pół Felliniego mówił o filmie, której nie można ich do skutku w końcu my oglądamy ten film niezrealizowany film Felliniego prawda jego własnym własnym filmie ja nie powie każdy z o osłanianie osobistych tajemnic jest stworzenie więzi z widzem poprzez dochodzenie go jakiś pierwotnych oczywiście są ogólne ludzkie to boli blask Pedra Almodóvara film, który bez złotej palmy wyjechał z Cannes, a był nr. 1 na krótkiej liście Tadeusza Sobolewskiego dzisiaj Tadeusz Sobolewski goszczą kultury osobistej rozmawiamy właśnie o zakończonym festiwalu w Cannes teraz czas na informację za chwilę wracamy do naszej rozmowy jeszcze raz dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska witam raz jeszcze Tadeusza Sobolewskiego, lecz raczej zimowego dobry wieczór, który właśnie wrócił skany właśnie rozmawiamy o tym co w Cannes się wydarza o tym, jaki to był festiwal, bo bywają festiwale przełomowe, które czasem zdarzają jakieś idee jakiś artystyczny postawy i z tego zdarzenia coś ciekawego wynika, że są też takie, które żegnają starej idei witają nowy, a są też takie, które nic nowego nie wnoszą nie nadają żadnego kierunku i bliżej im do przeglądu niż do jakiegoś wydarzenia znaczącego, ale to tegoroczne Cannes była festiwalem ważnym i znaczącym tak szukało i odpowiedzi kinowych filmowy autorskiej odpowiedzi artystycznie odpowiedzi na świat, którego właściwie nie rozumiemy problem dzisiejszego świata polega na tym, że go nie pojmujemy do końca jest krąży wiele tematów, że jeżeli problem nie wiem biednych bogatych czy problem nie wiem oszukanych proletariatu współczesne ruchy prekariatu kapitalizmu, który latem grach lub wykorzystuje festiwal filmu generał ciała co były minister czy przepraszam zwalniam pana o kierowcy Ubera te filmy pozwalają, by unieść Widzewowi sytuacje i dzielą się z wizją tym dylematem, który nie ma nie ma właściwie 1 odpowiedzi opowiadał mi ktoś z francuskich znajomych, że jechał samochodem czy musiał przejechać przez miasto, w którym odbywa się też wielka demonstracja żółtych kamizelek zatrzymanego odpowiedział tak rozumiem muszę poczekać solidaryzuje się zwami, bo jak na wszelki wypadek, który nie powiedzieli niech pan położy na sam na masce samochodu żółtą kamizelkę to pana przypuśćmy, że sytuacja rewolucyjna kontra 1 strony jest słuszny i zrozumiały protest do współczesnych pariasów tak się we Francji ludzi, którzy muszą za 700 EUR emerytury i jakoś przeżyć, a z drugiej strony i dlaczego to prowadzi, jakiego wyboru politycznego, a co za tym pójdzie, kto wejdzie, kto wygra prawda jakieś nieprzewidziane za tym pójdą już widzimy, kto wyraża zgodę parlamentu Europejskiego we Francji Czechach Marin Le Pen jest sytuacja w rolę przypomnienia w Chinach można się sytuacje w świat staje się 1 światem tym wszystkim, o czym musisz się i musi dotknąć w sposób metaforyczny prawda identycznie jak w odpowiedzi czekamy z Finami tak bardzo na początku konkursu bardzo takim popularnym był film Les misérables Nędznicy tytuł książki, której go użyć do filmu, który zrobił lat, czyli czarny chłopak młody chłopak urodzony w podparyskim osiedlu tam dzieje kilka lat temu płonęły samochody w manifestacjach żyje 40 różnych narodowości przeważnie są imigranci Czarni w muzułmańscy imigranci z Afryki i tam dochodzi takim czasie wojny dzieci z policją epizod w taki właśnie wydał się humorystycznej drobinek okradzeni przez chłopca małego Leszka z kilku Marek rywala 5000 rozmiarów prawie, że w razie wojny i ten film zaczyna się taką znamienną sceną w treści jedno powinna nieść nadzieję, iż więcej nadziei do końca nie daje, kiedy po zwycięskim mundialu przez Francję tłum młodych i młodzieży idzie zapełnia pola Elizejskie, gdzie strony łuku triumfalnego czystym bezczelnym i kolorowymi flagami francuskimi i centrum jest właściwie czarny jest muzułmańskiej wszyscy są tacy jak kamień wszyscy są obywatelami francuskimi natomiast później się okazuje, że ta równowaga bardzo łatwo może być może być naruszona, że to społeczeństwo czy ten naród pije nie możesz utworzyć także tych firm tworzą ten festiwal brał się z takiej nadziei właśnie córka reprezentuje Nor ten reżyser ten czarny Malijczyk wychowany pod Paryżem, który robi film, odwołując się do Nędzników Wiktora i jego dziejących się w ten sam na tym samym Przedmieściu działa się urodził to nie zadłużają się zapytać firmy, o którym bardzo głośno było również 3 w Polsce jeszcze przed festiwalem i pewnie takich firm, na które też wiele osób czeka podobno najbardziej wyczekiwany film Scan, czyli pewnego razu wchodziło 3 Quentina Tarantino Bahra z plejadą gwiazd z Leonardem DiCaprio z Bradem Pittem czy widać, że reżyser montował ten się do ostatniej chwili rzeczywiście no jakimś sensie w tej chwili w Trentino oświadczył gdzieś w wywiadzie, że zamierza skrócić ten film czy może jeszcze poprawki tak długo się poprawki szły zresztą są potrzebne jest film, który 1 z tych filmów, o których nie chcę ich zakończenia nie może zdradzać co aż korci, żeby po prostu pod przysięgą podobno tak zwykle z roweru tego muzycznego tematu trzeba powiedzieć, że błędem jest myślenie o tym, tyle mogę powiedzieć, że jest to film o morderstwie żony Polańskiego boli i tym wszystkim się stało w sierpniu rząd będzie tego roku coś dla Polańskiego filmie inne są bohaterowie fikcyjni bohaterowie tego filmu co następuje rakiet konfrontacja rzeczywistości fikcją fikcją filmową jest to, żeby bohaterowie filmu Tarantino i ślina pomoc w jakim sensie ci zdarzali się w prawdziwą tragedią z Res prawdziwym złem to zło sztuczne filmowe agresja filmować wszystko co wnosi do kina hollywoodzkiego pędzi Tarantino Hutnik 12 chodzi o o spadek siły Stern tylko wkracza w tym momencie to dochodziło drut, którym uczestniczy no gra bohater filmu zło fikcyjne ze skonfrontowania ze złem prawdziwym i Francji znajduje tak jedno paradoksalny wyjście z tej sytuacji baśniowe jakimś sensie i być może widz jest cały czas prowadzone w ten sposób do prac takiego oczekiwania klienta kiedyś wreszcie stanie, gdy zbliża się ten dzień 3 godzinach i wice z jakimi jeszcze spore zmiany sytuacji człowieka, który kogoś to czeka na morderstwo to jest chwyt bardzo przewrotny, a część to oczekiwanie trudno jest podszyte jakoś nie muralu wątpliwością jak ziemia tak głośnym filmem, a wyjście x retencji zaproponował w finale nie możemy z relacji możemy z atrakcji jest jest jest paradoksalne wyszli obronną obroną fikcji obroną baśni ogrodu Hollywoodu i część to coś nowego Quentin Tarantino odpocznie nie jest jakby taka esencja tego, dlaczego on dążył przez cały czas spra w aniżeli w fikcyjny bohater, którego któryś z inną w następnej sekwencji widzimy go, jakby nigdy nic żywego i całego i konstrukcja filmu specyficznym polega na tym, żeby urealnić tę sytuację niemożliwą jak gdzieś Tarantino, który uchodzi za wielkiego okrutnika kina jest również wielkim dzieckiem kina klasy drugiego Francuzi dlatego jak francuska nowa fala tego przepadam za jego firmę France Info, a poza filmami FOT, a że tracimy broń fikcji i renciści KRUS itd dlatego testera jest bardzo Czempiński na pracę w nocy z Tarantino był ulubionym reżyserem Kan no i festiwalu, który właściwie wyrósł francuski nowej fali, której teraz też na tym polega na metę obrona obrona sztuki oraz fikcją Wrona opowiadania o ludzi świata, który jest synem opowiadanie wernisaży Chinom Rosji jest silniejsze od niej wiemy zła panującego na świecie kinowa fikcja w jakimś czasie zwycięża i gmin i tyle firm z Trentino wreszcie jest list z filmów, o których mówimy w Chinach dawnych Mistrzów w jakimś sensie jest bardzo jest najbardziej jeżem filmem jest właśnie w tym pożegnalnym także, o ile Almodóvar wnosi swoim filmem coś nowego mówi też sobie w rozsypce i bardzo takiego klucza kluczowego i taki sposób, który pozwala, by widzowie w to wejść w ten w ten świat w tym jego kraj jak dziecinnych obecny też Trentino wydaje mi się za miesiąc luty i epigonem samego siebie powiedz mi ta może zabrzmieć mocno, ale w końcu nic nie mam nie mam kompetencji i pamiętam tę sytuację, kiedy czekaliśmy na nagrody dla filmu czerwony Kieślowskiego i kiedy Tarantino to nagrody mu zabrał programy, które stało się coś innego, a dla innego rodzaju Tarantino z kolei stracił, jakby co na to szansy, a jeszcze tak w kilku zdaniach chociażby, bo byłam ciekawa film otworzył Lu festiwal otworzy najnowsze filmy Jima Jarmuscha umarli nie umierają tak pisał o tym, filmie, że to przewrotny żart mistrza kina np. Janusz Wróblewski podkreślał, że to ironiczny hołd złożony samemu sobie przez czas musiał i obu tym recenzją trudno nie było mi, żeby nie było uwierzyć, bo film umarli nie umierają, czyli film o zombi, które napadają ludzi zakpił sobie twórca trup się z tych co myślisz może na poważnie będzie w gabinecie jest poważny film jest poważniejszy, dlatego że on zresztą, że używam ropy i ten film w momencie, kiedy mnożenia się porusza co na cmentarzu tego małego miasteczka amerykańskiego i wychodzą z nich trupy łosie i są koniecznie żyć wiecznie żyć, ale nasz kolega to życie oni idą w kierunku nie wiem sklepów supermarket miejscowego i potrzebują nie wiemy i 11 marzyła o tym, żeby dostać znowu swoje wyniki drugiej marzyli o o winie, chociaż dolny szczyciła ulubionym lekarskie czwarty, o czym jeszcze o tym, żeby napić się jeszcze każdy to życie sprowadzone do takich, gdy takich potrzeb przewrotność komety com i komis tego filmu polega na tym, że ich zaciągnięcia pozbawić życia chce pozbawić życia możliwej możliwie MOL może zrobić go 1 sposób i Tilda Swinton w tym filmie grała doskonale dajesz radę z tym doskonale doskonały sposób ucinają głowę i w tym też jest moment też osobisty diariusz nieraz przecież grał gra w swoich filmach z kinem gatunkowym, a ta kinem kryminalnym z kinem gangsterskim stylu w tym filmie grasz na polskim horrorem aluzje do słynnego horroru Romero noc żywych trupów oczywiście prawda jest tu powstanie w realiach, by zobrazowanie cara, gdy cię znużenie światem cały taki cel taki no w Borowicz wstręt czas, jaki mamy w rzeczywistości w tym filmie się z Nisko masowe w tym motywie emocji jest zombie Janusz buddyjską Delfinek w sensie to wprost poprzez odbywa się poprzez postać, czyli 30 min ton no ma taki akt RW andyjski, gdzie szczytem szczęścia resztę osiągnięcia człowieka jest to, żeby nie narodzić drugi raz, a prawda żyć żyć wraz z doskonale i zamienić się opóźni wszak światło i ta myśl przyświecać w tej komedii Jarmuscha pewne towarzyszyli im mówi ten film o tym i z wielką metaforą uczucia uczucia, które wielu z nas ogarnia znużenie rozczarowanie światem rozczarowań światem, który u Jarmuscha świat światem współczesnym różnicy czasu docierają ludzie muszą przybierać pozy właśnie takiej na czarnej komedii, czyli zabijanie Truck poszerzony i jest właściwie najlepszym wyjściem, że państwa Tadeusz Sobolewski, który właśnie wrócił z celem festiwalu filmowego skan tak pięknie nam od wszystkich najważniejszych filmach opowiadał bardzo panu dziękuję za to spotkanie dziękuje za to wszystkie relacje, które pan zamieszcza również w Gazecie wyborczej nie wychodząc z kina moglibyśmy tak jeszcze długo rozmawiać festiwale czas nieubłaganie kończy się tak jak w kinie zresztą dziękuję bardzo i do usłyszenia dziękuję teraz w radiu TOK FM ciasne Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA