REKLAMA

Ile kosztuje bezpieczeństwo w samochodzie?

Raport Gospodarczy
Data emisji:
2019-05-30 12:40
Prowadzący:
Czas trwania:
16:35 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
raporty gospodarcze z młodą zaczynamy raport gospodarczy Radia TOK FM Maciej Głogowski dzień dobry 42 minuty po godzinie dwunastej o tej porze można zawsze spojrzeć na giełdę papierów wartościowych w Warszawie i rynek walutowy Noto po kolei jeśli chodzi o złotego i to co w tej chwili widać całą Europą 4 zł 28 gr dolar po tak równiutko 3 zł 85 dla kogo ważne Franck 3 zł 81 gr w tej chwili przełom miesiąca to dla wielu osób może być istotna informacja 3 zł 81 gr za Rozwiń » franka no i funt 4 zł grosze 85 na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie na dziś to wygląda na można nawet powiedzieć solidne wzrosty 13 zyskuje indeks 20 największych spółek 2216 punktów notuje w tej chwili WIG 20 najwyższe obroty są na akcjach także spółek WIG 20 m. in. PKO BP Pekao SA PKN Orlen CD projekcie to tak wygląda są w kolejności indeks szerokiego rynku WIG także na plusie ten plus wynosi 1 %, a do zakończenia sesji zostały 4 godziny nawet 20 minut jeszcze sporo może się wydarzyć się dzień nie kończy się tak wielki sporo ciekawych informacji jeszcze zapewne sprzeda ich 1243 raport gospodarczy jako gość z raportu gospodarczego jest pan Stanisław Weiss z volvo Car Poland dzień dobry dzień dobry czy można powiedzieć ile kosztuje bezpieczeństwo w samochodzie tak to można określić kiedyś podczas 1 z wywiadów nasz główny prezes Hakan Samuelson powiedział, że zbudowanie naprawdę bezpiecznego samochodu ponosi koszty budowy od 1520 % a nawet gdyby tak było to okazałoby się za chwilę nikt nie będzie już kupował samochodów są tacy, którzy tak twierdzą, że będziemy już je tylko wypożyczać, bo te samochody ze względu na bezpieczeństwo i wymagania wobec was producentów muszą być coraz bardziej bezpieczne dla nas odbiorców użytkowników, a więc ceny muszą coraz bardziej rosnąć, a więc my przestaniemy kupować jest tak to prawda bezpieczeństwo powoduje, że samochód staje się droższe takim drugim czynnikiem są wszystkie emisje dotyczące spalin diesel 2 tys drugi czynnik, który powoduje że, gdybyśmy spojrzeli na przestrzeni lat te samochody relatywnie drożeją nie tylko drożeją w związku z inflacją, ale po prostu są droższe i ten model takiego finansowania, że nie mamy samochodu tylko osoby go wypożyczamy tylko obniża próg wejścia myślę też się nad tym, żeby je wypożyczać, toteż producenci będą musieli wyprodukować firmy pośredniczące w tym upić na in dostarczyć odbiorcom to prawda natomiast trasy, ponieważ w Polsce jeszcze jest także te samochody najczęściej Polacy lubią posiadać i to jest także, jeżeli chodzi o mieszkania czy samochody mamy bardzo wysokie co tak tego co mamy ani czym my jeździmy czy wypożyczamy okazuje się, że czasami taka kalkulacja takiego samochodu, który straci całkiem niedużo na przestrzeni roku 32 może być bardziej opłacalna i taniej jest jeździć nowym samochodem niż samochodem bez dwu trzyletnim, który traci na wartości, które trzeba ubezpieczyć, które może zacząć się psuć to zanim wrócimy do bezpieczeństwa natomiast proszę bardzo interesuje to rzeczywiście Barry Allen taki wynik producenci i dystrybutorzy aut z wizją już ten zmieniający się rynek także w Polsce on jakąś stronę taką bardzo nieoczywista jeszcze jakiś czas temu zmienia się, gdy chodzi o bezpieczeństwo nie jest to takie proste, dlatego że nie działają takie mechanizmy psychologiczne, że wypadek zdarzy się każdemu tylko nie za nimi każdy Polski kierowca twierdzi, że jeździ szybko, ale bezpiecznie i najlepiej jak najlepiej też są takie badania psychologiczne pokazują, że większość kierowców, chociaż uważa się za ponadprzeciętnie dobrych kierowców jak tutaj ktoś nie chce zgodzić ze słupkami matematyki, gdzie wiadomo, jaka średnia musieli zapaść co do osób oddzielić ziarna zadzwoń po kortach Return to dowód czasami taki np. lekcja nauki jazdy, gdyż to na ich płycie poślizgowej potrafi być taką lekcję pokory fizyka w zupełnie jest niezła dyplomacji w biografie samochód zachować takie winny sposób to bezpieczeństwo nie mamy takich badań pokazujących, że jest to czynnik, który wpływa na decyzję, ale ludzie szczególnie na bezpieczeństwo zwracają uwagę, kiedy rodził się dziecko, gdy my rodzina to trochę chcą to sąd w tym samochodem można mówić o toczyć kierowca to widać chociażby w trendzie, którym jest wybór SUV-ów to nie tylko kwestia tego to samochody przypominają terenówki, ale dają poczucie takiego względnego bezpieczeństwa, bo siedzimy wyżej, ponieważ lepiej widzimy co się dzieje dookoła i takie wrażenie jest może teraz jestem bezpieczny dobrze to trasa między nami tylko z to racja to rzeczywiście taki jest czytała pozostaje w sferze tego takiego domniemania potencjalnego kupcy kierowcy właściciela, że więcej im większy więcej przestrzeni to będzie bardziej bezpieczne to masz swoje plusy minusy z 1 strony oczywiście przy stłuczce z samochodem niższą kierowca, który siedzi węża jest na uprzywilejowanej pozycji, a z drugiej strony może dojść łatwiej takiego przypadku, jeżeli wejdzie w zakręt zbyt zbyt dużą prędkością damy z wyżej i osadzony środek ciężkości taki samochód może szybciej straci przyczepność za to w pewnych sytuacjach będzie bezpieczniejszy winnych winnych morza obecnie to bardziej wymagający wobec kierowców nie ma jak to zwykle bywa takiego podzielenia świata na biały czarny prawie zawsze mamy jakiś mariaż tych 2 kolorów miała wracając do tego od czego rozpoczęliśmy, czyli kosztów na tego bezpieczeństwa samochody dziś to jest oczywiste truizm wyglądają zupełnie inaczej niższe nawet kilka lat temu tych systemów związanych z 1 strony z komfortem jazdy kierowcy, a drugim z drugiej z bezpieczeństwem jest coraz więcej, ale jeśli np. Unia Europejska będzie wymagała od producentów z wyposażania aut z coraz to nowy system i one będą stawały się powszechne, bo w standardzie każde auto będzie musiał mieć to tam toi im mam nadzieję, że po to, zaraz nas wie co to ma być na to no na tym nie będziesz mogła odbywać wasza konkurencja między producentami, a jeśli tak to to będzie taki bardzo cenotwórcze czynnik z całą pewnością tak tutaj akurat volvo należą do tych producentów, które sprzedaje samochody droższe więc, by nim mamy pewną bardzo łatwo uprzywilejowaną pozycję to pierwsze volvo ma bardzo dużo już systemu w standardzie bezpieczeństwa, dlatego że cała nasza komunikacja opiera się o bezpieczeństwo to jest coś czym się chcemy wyróżniać i od lat tak jest inni producenci obiecują, że u nas będzie nadal najwięcej technologii będziemy najszybsi najbardziej luksusowej znane nam bezpieczeństwo, ale producenci małych samochodów, które kosztują w salonie 4050  000 ton mieli dużo większy problem, żeby upchnąć te wszystkie systemy bezpieczeństwa, które w 2022 jedno obowiązkowa, a będzie to m. in . czarna skrzynka obok czarną skrzynkę w samochodzie taką, jaką znamy z opowieści o wypadkach lotniczych trochę uproszczona działająca nieco inaczej, ale ona będzie pozwalała dojść do tego, z jaką prędkością miał miejsce wypadek, jakiemu przeciążenia zadziałały będzie to wielkie ułatwienie z 1 strony dla tych, którzy potem po wypadku będą dochodzić, dlaczego do niego doszło z drugiej strony to będzie bat na kierowcę, który na kierowcę, który spowodował stłuczkę z prędkością 50 na godzinę, ale czarna skrzynka pokaże, że było but teren zabudowany i hamował rozwój stoczyli jednak działo się tam coś więcej, a to będzie służyło tylko do takiej analizy tego, jakie były przyczyny wypadków, a może trzeba by w ogóle z tego korzystać się ubezpieczający jutro albo, w jakich innych miejscach po to, żeby kierowcy jednak trzymali się w miarę przepisów jest ciekawa, bo taki innym taką namiastkę czarnej skrzynki mamy Chińczycy wprowadzili tam firmy ubezpieczeniowe mogą dobrowolnie dają kierowcom taką skrzynkę, jeżeli ktoś siedzi spokojnie to na podstawie analizy danych tej sztuki można płacić niższe ubezpieczania myślę, że w Polsce cieszyłaby się bardzo umiarkowanym powodzeniem, ponieważ u nas ginie mnóstwo ludzi w Polsce to około 3000 rocznie na drogach i Polacy jeżdżą po prostu ewidentnie pełno jest społeczne przyzwolenie na łamanie prędkość przekroczona 20 na godzinę traktowane jest praktycznie, o co chodzi dowodów sąd nie miałam też + 53 + 70 jest Święty MKS Lędziny z trasy z granicą też w przepisach określono być może ona rzeczywiście działa na wyobraźnię i dużo mniej jedziemy na prawo jazdy zabrał tylko zabudowany poza zobowiązań autostrady nie działa i tam mieszkającym w tym nawet ten kaganiec + 50 widziała to myślę, że nawet + 70 plus to się zdarza, ale wróćmy do tych systemów, które muszą mieć oczy trzecia czarna skrzynka tak po ich naturalny sposób podroży koszty auta tak, ponieważ to czarna skrzynka nie będzie sama się będą towarzyszyły coś co z prędkością się bezpośrednio wiąże oczywiście taki tempomat i takie pozycjonowanie samochodu, która wskazuje kierowcy, że kierowca przekroczył prędkość nowe dodatkowo będzie to połączone z ograniczeniami prędkości z naniesionymi na mapy GPS, jeżeli samochód kierowca będzie jechał za szybko kierowca będzie ostrzegany o tym, że jedzie za szybko nie wiadomo jeszcze dokładnie te systemy przepuszczanie da się wyłączać, ale one będą w sposób tak jak Brzęczek mówiąc nie zapiętych pasach drażniły kierowca życie za szybko to jest 140 na autostradzie jedzie 180 % drugi system to będzie obowiązkowe i ten system nazywa się ich trzeci system ma być właśnie taki inteligentny alkomat, ale nie polegające na tym, że dmuchamy na jakiś balonik czy jakiś czujnik, ale taki urządzenie, które odczytuje chociażby ruchy oczu kierowcy sprawdza jego support nację ruchową na podstawie ruchu kierownicy przekraczania pasów i ten system też stanie się obowiązkowe, czyli jeśli będziemy pisać SMS-y przez to nie bardzo pilnować drogi system może nas rozpoznać jako tych, którzy alkoholu albo dom będzie przypuszczalnie bardzo dobrze tylko stopniowo będzie obsadzanie to znaczy to się żali się zważy jemy zbyt mocne leki leki przeciwbólowe albo jakiś, które powoduje senność taki system powinien sobie poradzić i ostrzec nas, że jest ciasno przerwa w sytuacji, kiedy będzie jak np. kierowcy na zamknięte oczy osunie się na fotelu albo przez 3040 sekund na kierownicy nie będą działały żadne siły żadne ruchy rąk w taki system też będzie w stanie odpowiednio zareagować to niech zabrzmi to taka nie powiedziałem nie powiem nieprawdopodobnie, bo jednak już sporo rzeczy dziś jest prawdopodobne, iż łatwych do wyobrażenia sobie ten postęp jest tak duży, ale brzmi to na tyle jest abstrakcyjnie, że od razu to jest moje pierwsze skojarzenie to musi być bardzo drogie no to już jest zaawansowana technologia dziś trudno jest oszacować, ale w przypadku takiego samochodu Miejskiego, który donieckiego, który wyjściowo nie ma takich systemów standardzie, dlatego że on jest po to, żeby kosztował niewiele powiedzmy 50  000 zlotych w salonie przypuszczalnie na dziś wyposażonego w te systemy to jest jakieś 15  000 zł przynajmniej na, zwłaszcza na początku, kiedy na efekt skali jeszcze nie będzie tak duża okaże się zatem, że właśnie to problem z rozmieszczeniem to być samochód na końcu poza tym samochodem z produktem, który ma też przynosić zysk, który musi być dla kogoś dla klienta dla producenta opłacalna, ale nie jest inwestycją to już wiemy, bo traci na wartości traci z drugiej strony też się gdzieś tam wpisuje się w to co, czego potrzebujemy wszystko co mamy traci na wartości teraz komputer nie wiem na ile to będzie zbyt celem szczegółowe pytania, ale wcześniej w trakcie naszej rozmowy nasz słuchacz pan Paweł dopytuje od razu gra reagując na to, o czym rozmawiamy no dobrze, jeżeli te systemy będą rozpoznawały to cenne tym niesprawność kierowcy związaną ze skojarzeniem, a to, że ze względu na alkohol albo sennością leki może uda nam przykład, jeżeli mu może też stan zdrowia będzie łatwiej tutaj jakoś siebie uratować jeśli samochód to wyczuje na bok kierowca w różne sytuacje się w życiu zdarzyć volvo w tej kwestii przoduje inna przygotowaliśmy taki system, zanim jeszcze Unia Europejska narzuciła mówiliśmy o tym, niedawno, że nasze systemy będą w takich sytuacjach dwustopniowo najpier w ostrzegałem kierowca, że zachowuje się z osobna, że wykonuje jakiś zbożny ruchy nóg to sygnał, próbując wybudzić go od jakiegoś letargu, bo czasami jest to kwestia pisania SMS -a i można kierować ruchem tak tak to odbiera czas to zrobić taki samochód wtedy można powiedzieć swoimi Piszczek Kamil kierowcy krzyczy pionierzy jego kierowca odkłada telefon idziemy dalej, ale jeżeli dochodzi do udaru do jakiegoś zasłabnięcia zawały i kierowca traci kontakt to dla kogoś, kto będzie potrącony na pasach bez znaczenia czy kierowca był pijany czy stracił przytomność w tym momencie ta elektronika zaczyna pomagać i zahamuje samochód zjeżdża do prawej strony wzywa automatycznie służby i volvo taki system taki pakiet systemów w oparciu o te systemy, które są już przygotowuje niektórzy kierowcy boją się tego, że to jest Big brothera, że ktoś ingeruje w moją przestrzeń, ale moja wolność kończy się tam zaczyna się wolność drugiego człowieka, więc jeżeli my moglibyśmy komu, ale wyrazistym jest polemika różnych osób z takim podejściem do życia i tylko 1 rzecz chciałbym zapytać, bo pan już kilka tych systemów które, która narzuci nam Unia nam się w ostateczności będą producenci aut będą obowiązani wyposażyć się samochody właśnie Niane klienci jeśli będziemy chcieli kupić to ich za to będzie musi zapłacić po mieście powiedział takie zdanie, które też może wzbudzić zainteresowanie, że być może dla producentów aut mniejszych dla tych mniejszych modeli ilość tego 3 czy może nie jest tylko NTT system się wszędzie tam upchnąć one stracą na opłacalność, dlatego że dochodziło ma małe w miarę konkurencyjny cenowo auto tak tak znaczy, że to być może przez systemy bezpieczeństwa czeka nas rewolucja też się w produkcji aut tak czeka nas rewolucja, ponieważ takie najmniejsze samochody będą zdecydowanie droższe niż teraz ta różnica pomiędzy najmniejszymi samochodami samochodami średniej wielkości zacznie się zacierać drugim takim elementem, który nam na to się nałoży to jest to, że teraz cała Unia Europejska bardzo mocno przechodzi na elektryfikację jeszcze obarcza kierowcę volvo producentów samochodów z takim obowiązkiem zmieszczenia się w normie emisji spalin od 2021 roku to będzie 95 g co 2 na kilometr tak trochę upraszczając mniej więcej ci samochód powinien zmieścić się w spalaniu 4 l na 100 km zatem 2 elementy sprawią, że motoryzacja w ciągu najbliższych kilku lat zupełnie stanie na głowie to będzie gigantyczna rewolucja, kto dotknie szczególnie producentów samochodów najprostszych producenci samochodów droższych z 1 strony zmagają się z miesiąca 2, bo te większe samochody emitują więcej, ale droższym samochodzie łatwiej jest umieścić napęd hybrydowy hybrydy typu plug -in albo w ogóle gdzieś tam mieli taką grą trudno się ładować z Miastka, która może w trybie takim zupełnie elektryczną lub przejechać 3043 stan jeszcze więcej ma kolejne pytanie naszym słuchaczom czy te wymogi, które narzuca Unia Europejska będą dotyczyły także aut ciężarowych w tych wielkich samochody ciężarowe już mają bardzo dużo ograniczani zamiast n p . w samochodzie ciężarowym od dawna nie można przekraczać diewięćdziesięciu km na godzinę to nie jest kwestia czy tam nie będzie to taka rewolucja w autach osobowych aktem tam jest mechaniczny fizyczne ograniczenia w ciężarówce może to nawet 53700 koni są takie możemy wydusić gaz do oporu i chociaż taki samochód przygotowany z przełożeniami i mocą do osiągnięcia prędkości 180 na godzinę na prędkości 90 zakończyć podróż w autobusach na prędkości 100 km na godzinę kierowcy ciężarowi ci to profesjonalni kierowcy świadczący takie Przewozy ciężkimi pojazdami są dużo bardziej zdyscyplinowaną grupą Prospero w ich czas pracy podlega bardzo ścisłej kontroli i tutaj niejako na wolność przyjął to po prostu będą musiały być droższa będą droższa i w przynajmniej 2 czynniki bezpieczeństwo IT emisje będą sprawiały, że te samochody będą coraz droższe w produkcji zresztą w sensie tego boją patrzymy na to by akurat volvo ma przed sobą taką przyszłość można przez Jasną, dlatego że jesteśmy małym producentem samochodów globalnie sprzedali w zeszłym roku 640  000 samochodów najwięksi producenci sprzedają w milionach drugiej stronie mamy samochodów najmniejszych najtańszych postaci mamy najbogatszy pakiet tych systemów bezpieczeństwa, które już dzisiaj są dostępne, więc dla nas nie tylko otoczenie aukcji przerzucania ich opcji takich jak ktoś dopłaca do tych seryjne inne rzeczy też nic tutaj w oko na przestrzeni lat jest 10 lat temu nasza sprzedaż wnoszę o połowę tego co teraz o tym, ten trend wzrostowy widać na pewno najtrudniej będzie producentem samochodów mniejszych, bo tutaj Europa stanie się dużo bardziej konkurencyjnym rynkiem są też tacy producenci, którzy przez lata nie przygotowali się należeć się, zwłaszcza do emisji do tych wszystkich emisji, ponieważ w każdej dziedzinie rozkwit życia jest tak, że ktoś jednak nie wsiadł w odpowiednim nachyleniem przystanku do czego się ja strzeliłem dla hakera z języka finansów bardzo dziękuję za rozmowę pan Stanisław Weiss volvo Car Poland Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: RAPORT GOSPODARCZY

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA