REKLAMA

Eutanazja dla każdego

Kwadrans Filozofa
Data emisji:
2019-06-04 14:40
Prowadzący:
Czas trwania:
11:00 min.
Udostępnij:

Na tegorocznym biennale w Wenecji zaprezentowano... nowoczesną kapsułę służącą do eutanazji. Jej pomysłodawca chciałby, żeby na zasadzie wolnej licencji była dostępna dla każdego chętnego. Wystarczy wypełnić test w internecie - i już można spokojnie, bezpiecznie i bezboleśnie odejść z tego świata.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
ten kwadrans filozofa Tomasz Stawiszyński dzień dobry jest elegancka błyszcząca i smukła niczym najnowszy model Ferrari składa się z 2 elementów niewielkiego akumulatora oraz spoczywającej na nim futurystycznej przeszklonej kabiny w nie waży wiele bez trudu można ją przetransportować ulubione miejsce ustawić w ogrodzie nad jeziorem albo na przeciw jakiegoś urokliwego Górskiego pejzażu w środku jest wygodna i przytulna po zamknięciu automatycznej pokrywy wystarczy nacisnąć Rozwiń » przycisk, zanim wnętrze wypełni się ciekłym azotem poziom tlenu spadnie do zera miękki i łagodny głos poinformuje nas, że za moment stracimy przytomność, gdybyśmy wszakże z ostatniej chwili zmienili zdanie i uznali, że jednak chcemy jeszcze trochę pożyć możemy przed utratą przytomności wcisnąć drugi przycisk, który zatrzyma cały proces albo też po prostu lekko pchnąć wieko kapsuły i wydostać się na zewnątrz jeśli się na to jednak nie zdecydujemy śmierć nadejdzie błyskawicznie jak zapewniają konstruktorzy oraz pomysłodawca pochodzący z Australii dr Filip ni czka spokojnie oraz całkowicie bezboleśnie urządzenia, którym mowa nazywa się Sarko i docelowo ma być dostępne dla każdego na zasadzie wolnej licencji do samodzielnej domowej produkcji za pośrednictwem nowoczesnych drukarek czy da, żeby móc je uruchomić potrzebny będzie specjalny kod dostępne dopiero po wykonaniu w internacie specjalnego testu ma on bezspornie zweryfikować czy osoba zainteresowana jest wystarczająco zdrowa na umyśle to znaczy czy świadomie racjonalnie i bezspornie chce własnej śmierci jeśli wyniki okażą się pozytywna kod wyświetli się na ekranie, a po jego wpisaniu kapsuła Sarko będzie gotowa do użycia, choć mówiło się ojej powstanie już od dawna w sieci krążyło od pewnego czasu liczne zdjęcia poszczególnych prototypów pierwszy model wyszedł z drukarki 3 do Holandii dopiero teraz i właśnie zademonstrowano go na tegorocznym Biennale w Wenecji, dlaczego akurat tam oficjalnym wyjaśnieniem jest wyjątkowo nowoczesny i atrakcyjny dizajn trzeba bowiem przyznać, że Sarko prezentuje się nader imponująco czy jednak konstruktorzy i pomysłodawca naprawdę nie pomyśleli, że szeroko rozumiana przestrzeń galerii na niej jest, by tak rzec naturalnym środowiskiem dla urządzenia służącego do eutanazji dla maszyny, której jedynym zasadniczym zadaniem jest uśmiercenie tego, kto się w niej znajdzie ta zastanawiająca dezynwoltura na coś być może jednak wskazuje odsłania coś istotnego na temat naszego stosunku do śmierci kwestii legalizacji eutanazji, która od lat już stanowi fundamentalną oś niezgody w konflikcie kulturowym pomiędzy mówiąc z grubsza kulturą chrześcijańską kulturą świecką, zanim jednak powiem kilka słów o tym, czego symptomem może być Sarko zrekonstruuje my zręby tego sporu publiczne dyskusje o legalności eutanazji grzęzną bowiem często w emocjonalnej RS DC, unikając istoty sprawy bodaj w tej materii nic lepszego niż 2 eseje zmarłego w 2017 roku Bogusława Wolniewicza eutanazja w świetle filozofii i perspektywy eutanazji pochodzące odpowiednio z drugiego i trzeciego tomu jego filozofii wartości Wolniewicz był człowiekiem oryginalnymi ekscentrycznym, który miał w moim przekonaniu co najmniej kilka osobowości i twarzy pod koniec życia głosił wiele poglądów skrajnych albo po prostu skandalicznych, niemniej był to także 1 z najciekawszych najwybitniejszych polskich filozofów drugiej połowy dwudziestego wieku o eutanazji pisał zaś i wypowiadał się wielokrotnie, wprowadzając istotne ład pojęciowy pełne emocji i epitetów polskie spory na ten temat sprawę stawiał następującą kwestia legalizacji eutanazji to nie jest ani problemy medyczne ani problem prawny, a właśnie te rejony osuwają się często wspomniane dyskusja nie chodzi tutaj ani o to, jaką zastosować substancją albo procedurę medyczną ani też o to jak sformułować zapisy w ustawie, żeby np. zminimalizować ryzyko wystąpienia jakichś nadużyć czy nieprawidłowości w kwestii legalizacji eutanazji mówimy tutaj oczywiście cały czas o eutanazji na wyraźne świadoma życzenie zainteresowanego kapsuła Sarko nawiasem mówiąc przewidziana została właśnie do tego rodzaju interwencji Otóż kwestia legalizacji eutanazji jest natomiast problemem par excellence filozoficznym streszcza się o fundamentalnym pytaniu czy człowiek może zadecydować o momencie swojej śmierci zwolennicy legalizacji eutanazji nie mają wątpliwości, że tak, choć oczywiście pod pewnymi warunkami przeciwnicy uważają, że nie, bo ludzkie życie jest własnością kogoś albo czegoś innego społeczeństwa rodzinę albo ostatecznie domniemanego transcendentny go, by tu, o którym zakłada się wszakże, że śmierć może on sprowadzać na ludzi wyłącznie za pośrednictwem chorób albo wypadków, ale nigdy intencjonalne go impulsu płynącego z ich własnego ja ta różnica jest zasadnicza i na dobrą sprawę nie negocjowano wypływa z rdzenia danego światopoglądu samych fundamentów wizji świata i człowieka dlatego można w zasadzie powiedzieć, że ma ona charakter religijny dotyka spra w przekraczających Empire ja spraw, których nie sposób rozstrzygnąć postawa wobec nich bierze się bowiem z czegoś poza czy raczej przed racjonalnego ruch na rzecz legalizacji eutanazji stanowi zatem przeja w głębokiej kulturowej cywilizacyjnej transformacji wyrażające się o zmianie naszego stosunku do śmierci niegdyś postrzegane jako kompletnie niepodległa wobec ludzkich chęci czy pragnień i zawsze przychodząca z zewnątrz dzisiaj widzianej jako kolejny obszar, który dzięki rozwojowi technologii medycznej i przeobrażeniom światopoglądowym może podlegać suwerennej decyzji samego zainteresowanego rzecz jasna pod pewnymi warunkami najważniejszymi koniecznym jest nieusuwalny cierpienie, które nie rokuje poprawy i z którego nic już poza nim samym nie wynika żadna pozytywna wartość żadna nadzieja na wyleczenie albo, chociaż drobną zmianę legalizacja eutanazji, a to znaczy po prostu gwarancja, że kiedy nasze życie stanie się już tylko cierpieniem nie do wytrzymania i bez szans na cokolwiek otrzymamy pomoc w odejściu z tego świata w sposób maksymalnie bezpieczne i bezbolesnym jest, więc wyrazem z 1 strony odwagi uznania skończoności ludzkiego życia z drugiej natomiast sprzeciwem wobec wyparcia wojsk łączności udawania, że nas ona nie cechuje, że żyć będziemy wiecznie młodzi piękni szczęśliwi sprawni jak w tym kontekście rozumieć medialną artystyczną promocję tej wymówka na jej Super modne kapsuły eutanazja innej urządzenia kojarzącego się raczej z lotami w kosmos niż ze śmiercią, a zatem czymś co w najściślejszym znaczeniu tego słowa metafizyczna co wprowadza nasze doświadczenia z posępną nieodwracalność o wymiar mityczny co gruntownie relatywizuje całą tę pozornie oswojona uznaną i regularną codzienność, w której nieświadomie czujemy się zadomowi Eni aż do momentu, w którym wiadomość o czyjejś śmierci albo o naszej własnej śmiertelnej chorobie wyrwie nas z tego słodkiego snu z tego stanu słodkiej niedojrzałości i w 1 chwili skonfrontuje z tragicznym okrutnym obliczem życia jak, więc ma się do tego Sarko Otóż wbre w momentami bardzo rozsądnym wypowiedziom pomysłodawcy całego tego przedsięwzięcia wspomnianego dr. Filipa ni czka mam wrażenie, że ta futurystyczna kapsuła jest jednak w prostej linii produktem kultury wyparcia kultury o skończoności i śmiertelności panicznie się odradzającej kultury zamieniające tragizm w efektowny banału umierającej najbardziej ekstremalne aspekt ludzkiej kondycji w kostium nowoczesnego gadżetu niwelujące problematyczna ości i dramat wybornie istnienia redukujące ten wybór do rangi kliknięcia, a także pokładają co naiwną wiarę w internetowych testach, które mają, jakoby mierzyć racjonalności poczytalność co już samo w sobie jest symptomatyczna ktokolwiek bowiem rozumie czym jest doświadczenie graniczne ten nigdy nie uzna, że najbardziej nawet wysublimowane internetowy test będzie w stanie odzwierciedlić stan umysłu kogoś, kto u progu takiego doświadczenia stanu abstrahując już nawet od tego, że każdy człowiek w stanie jakiegoś samobójczego kryzysu, zachowując się bardzo często zdarza wszelkie funkcje poznawcze będzie mógł otrzymać z komputera śmiertelnych kod, a następnie sprawić sobie taką kapsułę i umrzeć nieniepokojony przez nikogo niewidziane nie wysłuchany i niezrozumiane poza wszystkim zaś beztroska i ekscytacja, jaką umieszcza się ta maszyna pośrodku weneckiego pawilonu do podziwiania przez MAK nie ma nowoczesnej sztuki publiczność nie tylko dewaluuje powagę sprawy, ale także po prostu jej szkodzi daje bowiem amunicję do rąk przeciwnikom legalizacji eutanazji, którzy obawiają się, że otwiera to furtka do jakichś potężnych nad użyć do masowego odbierania sobie życia przez ludzi pogrążonych w depresji rozpaczy czy po prostu poczuciu skrajnego osamotnienia beznadziei i cierpienia dlatego wcale bym się nie zdziwił jeśli, by się na koniec okazało, że całe to przedsięwzięcie jest po prostu jakąś akcją społeczną artystyczną sprokurował nam przez radykalnych przeciwników legalizacji eutanazji naprawdę ani trochę bym się nie zdziwił bardzo dziękuję Tomasz Stawiszyński do Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KWADRANS FILOZOFA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium teraz 40% taniej. Wybierz pakiet z aplikacją mobilną - podcasty, audycje i radio bez reklam zawsze pod ręką.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA