REKLAMA

Kto będzie budował drogi w Polsce?

Data emisji:
2019-06-06 09:00
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
14:26 min.
Udostępnij:

O kłopotach z budową dróg w Polsce mówiła w TOK FM Barbara Dzieciuchowicz, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

K 2 w pewnych ekonomia kapitał gospodarka jest dziewiąte 4 to jest magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry, a naszym gościem jest dziś pani Barbara Dzieciuchowicz prezes ogólnopolskiej Izby gospodarczej drogownictwa dzień dobry pani prezes dzień dobry witam serdecznie to będzie budową drogi w Polsce innej firmy Drogowo mostowe na podobnym nie chcecie budować na razie tych dróg nie chętnie tak panie redaktorze ta sytuacja wygląda firmy Drogowo mostowe są po to, aby te drogi Rozwiń » budować, ale te warunki, które nie są mu niekoniecznie dla części z tych firmy są bezpieczne to prawda, że teraz do tych publicznych przetargów na budowy dróg najczęściej zgłasza się tylko 1 firma Gdynię tak nie jest tym takich przetargów ostatnio nie było przynajmniej w tym roku w zeszłym roku faktycznie były takie sytuacje, ale dotyczyły one głównie przetargów samorządowych tamten rok był tym rokiem wyborczym, a więc bardzo dużo tych przetargów samorządowych było szczególnie w drugim półroczu i były takie sytuacje, że faktycznie nic się nie zgłaszał czy też 1 firma, ale wynik w tym momencie aż takich sytuacji nie ma nie ma regulacji przetargów no właśnie nie ma kumulacji przetargów za to jest kumulacja kłopotów, bo coraz częściej słyszymy o zatrzymaniu prac o potrzebie rozpisania na nowo przetargu albo zejściu firmy budowlanej z placu budowy to nie jest chyba tak dobrze, a nie da to niestety jest sytuacja, która powtarza nam się z pierwszej perspektywy finansowej tam rok 212213, a w zasadzie już 211 innych cięższy obfitowały w tego typu problemy niestety ten czas sytuacja również się powtarza się w chwili obecnej na dobrze, ale to, jakie mamy wnioski to znaczy będą kłopoty z realizacją budów dróg mostów tak jak pani powiedziała czy nie kłopoty już są kłopoty już są i w zasadzie już były w zeszłym roku głównie te kłopoty dotyczą tych kontraktów kilkuletnich, które najczęściej są prowadzone przez generalną dyrekcję dróg Krajowychi autostrad te kontrakty w systemie zaprojektuj wybuduj to są kontrakty trzyletnie, więc tam niestety to ryzyko wzrostu cen, a więc i kosztów jest największe część z tych kontraktów już się zakończyła część będzie kończyła, więc rok zeszły i ten rok plus jeszcze przyszły faktycznie końcówka tych kontraktów jest bardzo bardzo trudne ale jaki jest w tej chwili największy problem to znaczy ten dotyczący pieniędzy, bo nie ma ich więcej na realizację kontraktów, które okazują się droższe czy te dotyczące przyszłych kontraktów, bo nikt nie będzie chciał więcej zapłacić, a to znaczy panie redaktorze inny problem w chwili obecnej dotyczy tych nierentownych kontraktów, które spowodowały, że firmy muszą dużo dołożyć się do nich niestety jej waloryzacja, która na tych kontraktach jest nie jest realną waloryzację absolutnie nie odzwierciedla tego co się wydarzyło w ciągu Anny ostatniego na dobrą sprawę i 1 , 5 roku, a w zasadzie już 2 lat jeśli chodzi o poziom cen zarówno materiałów jak i robocizny przede wszystkim również braku tych pracowników braku podwykonawców i firmy, które realizują tego typu kontrakty to są te największe firmy plusy i średnie firmy no przeżywają duże duże kłopoty finansowe tym widzimy co się dzieje część firm schodzi jeszcze przed rozpoczęciem robót w zeszłym roku część firm nie zdecydowała się podpisać się je kontraktów były to te kontrakty które, gdzie procedura przetargowa trwała np. 2 lata i poziom cen w momencie podpisania, czyli rok 2018, a poziom składania oferty 2 lata wcześniej absolutnie te ceny się tutaj rozjechały i wiele firm się nie zdecydowało podpisać się jednak takich warunkach kontraktu kontrakty, które były ogłaszane na w zeszłym roku mówi Motyka kontrakt tak właśnie w systemie zaprojektuj buduj, a plus kontrakty, które są teraz ogłaszany no firmy składają już oferty z tym poziomem cen, który nie jest aktualnie są bardzo wymagająca zjeżdżali publiczna strona będzie zgadzała się na te kwoty zobaczymy jak to będzie wyglądało w tym roku w zeszłym roku w części kontraktów były ceny podniesione i zamawiający zgodził się w części zdecydował unieważnić przetarg i ogłasza go po raz kolejny w tym roku generalna zapowiedziała, że ogłosi przetargi na kwotę 20 miliardów zobaczymy na początku roku nie było dużo tych przetargów teraz są zapewnienia ze strony generalnej Dyrekcji, że ogłosili itd teraz w czerwcu już w lipcu jeszcze dużą część z tych kontraktów wieloletnich i czego się pani spodziewa, że będą to takie kontrakty, na które znajdą się chętni do realizacji myślę, że tak, ponieważ dużo kontraktów już się kończy tych zakontraktowanych wcześniej i firmę inni czekają na te nowe rynny przetargi, bo o jedno muszą sobie wypełniaj ci portfele 1 roboty kończą powinny zaczynać się następne te kontrakty i jej w tym systemie zaprojektuj buduj tak jak wspomniałam trwają najczęściej 3 lata pierwszy rok to jest projektowanie plus załatwienie wszystkich formalności administracyjnych i na odbudowę firmy wchodzą dopiero w drugim roku, a każdy ogród ma pracowników ma sprzęt ma podpisany umowy z podwykonawcami dostawcami surowców w związku z tym firmy czekają na tę przetargi, więc mam nadzieję, że inni dużo będzie sytuacji takich, gdzie będzie duży rozdźwięk między tym co oferuje zamawiający, a tym co oferują firmy to jest troszkę inna sytuacja w tym roku niż była w zeszłym roku i w samorządach też jest inna sytuacja w samorządach firmy narzekają, że jest bardzo mało przetargów w porównaniu z analogicznym okresem tych przetargów naprawdę jest dużo mniej jest nowa ustawa o funduszu dróg samorządowych, która z 1 strony zapewnia duże środki zdecydowanie większe, niżby w latach poprzednich natomiast ona dość późno weszła w życie, bo wyszła na początku grudnia zeszłego roku została uchwalona w listopadzie 2018 roku i niestety przedłużyła się jednak procedura związana jest tutaj istnieje oceną w ogóle z wyborem tych projektów, które będą dla samorządów jest przeznaczony raczej samorządów czeka na te decyzje przynajmniej w przypadku tych przetargów, do których jest przewidziane dofinansowanie właśnie jest tego funduszu jest duża część firm tych mniejszych lokalnych to są firmy, które pracują w zasadzie tylko z tymi samorządowymi Annę zamawiającymi, a więc te firmy są troszkę innej sytuacji tak nie ucierpiały w tym, bo nie realizowały tych największych nie realizują tych największych kontraktów są po prostu mniejszymi firmami i dla takich dużych przetargów w swojej gminie, ale może są n p . albo byli poddostawcami czy podwykonawcami tych większych firm tak tak są też takie sytuacje, że byli wietrzy dostawcami czy też usługodawcami tych firm największych, więc też tak mi ich sytuacja też była troszkę inna, bo oni w momencie jak podpisywali umowy z tymi generalnymi wykonawcami najczęściej jest tutaj już żądali tych cen rynkowych pewnej trudnej sytuacji trudniejszej sytuacji byli generalni wykonawcy, którzy podpisali 2 czy 3 lata temu umowę ofertę najczęściej 4 czy też 5 lat temu składali inny ich zgodnie z tą oceną powinni ne w tej cenie się muszą zmieścić NATO mierzyć natomiast ich dostawcy czy też podwykonawcy to są firmy, które powiedzmy na bieżąco są do różnych etapów robót zatrudniane i oni najczęściej już one chcą tych cen, które są aktualnie zresztą też nie ma się co dziwić proszę opowiedzieć się na ile dla branży budowlanej znaczenie ma zaproponowana podwyżka płacy minimalnej na 2020 rok do 2 tysiące 450 zł jej każda podwyżka płacy minimalnej no i odbija się tutaj na kosztach inwestycji jedno, ale taka jest jej polityka państwa i czułej firmy nie mogłam protestować, jeżeli zatrudniają pracowników, którzy ten najniższe stawki mają to zgodnie z ustawą prawo zamówień publicznych mogą zwrócić się do zamawiających on w korektę na wynagrodzenia, ale w muszą oczywiście udowodnić, że w ta sytuacja bezpośrednio ma przełożenie na to coś się u nich dzieje takie sytuacje mają miejsce, ale niewiele jest z tych stanowisk w budownictwie drogowym, które Mn są z tymi najniższymi stawkami stąd płacą minimalną oczywiście są pochodne liczona od tej płacy minimalnej, ale każda firma ma inny system wynagradzania w związku z tym na pewno to firmy odczują nie wiem w jaki części będą mogły wystąpić do zamawiającego o korektę umowy, ale ustawa prawo zamówień publicznych przewiduje to jest 1 z sytuacji, gdzie można wystąpić o korektę wynagrodzeń w dacie korekty kwoty umowy nawet jeśli zamawiającym jest państwo tak tak oczywiście mógłby on przede wszystkim, bo to dotyczy przetargów swoje publiczne jest w zoo, by między Cotra kontrahentami rynkowymi, którzy nie mają obowiązku stosowania ustawy prawo zamówień publicznych inni tam takiej, aby ich te przepisy nie obowiązują obowiązują stronę publiczną to, gdybyśmy mieli podsumować się pani zdaniem z realizacją kolejnych kontraktów drogowych w Polsce wbrew temu, o czym mówi się słyszy nie będzie w najbliższym czasie kłopotów to znaczy, gdy nie można powiedzieć, że nie będzie kłopotów, ponieważ firmy są bardzo ostrożne planowanie mówiła jej to znaczy tak jej tak mówiłam w sensie, że nie obawiam się, że do przetargów nie będą startowały firmy czy też nie będą chciały pozyskać zleceń, bo swoje portfele są coraz bardziej puste myślą o portfelach zamówień firmy potrzebują tych kontraktów, więc na pewno będą zawierały kontrakty będą składały będą startowały do konkursów będą pisały tam kwoty, które będą realne i i mam nadzieję, że kosztorysy inwestora nie będą bardziej zrozumiały Ryjek, czyli państwa nie będą bardzo rozminęły się z tym dzieje i jak zostało to skalkulowane przez inne tereny, a najczęściej, o ile się rozmijają kosztorysy rywal jest wobec tego co proponuje państwu to znaczy to było bardzo bardzo to były bardzo różne sytuacje i trudno tutaj przewidywać jak to będzie wyglądało w chwili obecnej no bo nie znamy tych kosztorysów inwestora na pewno jej inne firmy są bardziej ostrożnym niestety inie udało się zmienić zasad waloryzacji tych starych kontraktów są nowe zaproponowane zasady waloryzacji, które obowiązują od końca stycznia tego roku takich jak one takie, a kilka punktów procentowych będzie można podnieść tak nowo zawieranych to wszystko zależy jak 1 z wyjedzie z danych GUS saskich tam jest koszyk, na które składają się zarówno materiały jak również wskaźnikach inflacji bardzo dziękuję za rozmowę pani Barbara Dzieciuchowicz prezes ogólnopolskiej Izby gospodarczej drogownictwa dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo informację w radiu TOK FM po informacjach druga część magazynu EKG lub lata 2 w pewnych ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA