REKLAMA

Grzegorz Klaman: słowa "wolność" nie mogę już słuchać

Data emisji:
2019-06-06 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
39:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

po ich z Cezary łasiczka program off czarek dzień dobry witam państwa bardzo serdecznie zapraszamy na dzisiejsze spotkanie w studiu gość prof. Grzegorz Klaman kierownik katedry Inter media wydziału rzeźby intermediów Akademii sztuk pięknych w Gdańsku, ale to tak oficjalnie poważanie gry, ale także artysta sztuk wizualnych rzeźbiarz performer kuratoria animator życia kulturalnego aktywista dzień dobry dzień dobry strasznie dużo się tego nazbierało przez 3 lata to efekt Rozwiń » zbierała Borek tytułowi funkcja, ale tak naprawdę pozostaje się zawsze 1 z tak albo się coś robi i tytuły to niewiele pomogą w proszę zauważyć, że staramy się, aby to było raczej coś co jest napędem do roboty mieli nie tytuł latarnie z malowidłem do do jakiś lżejszej jazdy, bo tak się jakoś składa, że źle, ale ten sektor kultury oto one wyższe trzeba rozdzielić to działanie w Akademii edukacja najczęściej, której NGO-sów no ale teraz mówiła interdyscyplinarność, więc właściwie ja uważam, że to zawsze należało włączyć się teraz też ciągle słyszę głosy, że łączny to święto wolności Solidarności w Gdańsku prof. Grzegorz Klaman dbać jak barszcz jako Grzegorz klamek artysta uczestniczył w tym razem z kolegami artystami przygotowaliście wystawę szlak wytyczony i ta wystawa wzbudziła znaczne zainteresowanie szczególnie niektórych widzów, którzy postanowili w też dokonać pewnej performatywne jej akcji, niszcząc 1 z o tak nos instalacji tak się składa Żydom w stoczni jesteśmy od dawna to już są można powiedzieć takie nasze słynną już kompletnie w końcu końcowe działania, bo nie ma Instytutu sztuki wyspa nie ma Kolonia artystów jest Wola 4, ale w Łodzi 4 nie życzyło sobie tej wystawy jakoś istniały obawy, że zbyt radykalna od proszę sobie wyobrazić, że kolektywu artystów, jakby nie chciał tej wystawy jest wystawa powstała przestrzeń publiczną i lepiej dajmy się to dużo lepiej, czyli na hałdach gruzu i nomen omen gruzów stoczni ach, i hali stoczniowej dawnej kuźni, więc wydają się to nawet lepiej plus była próba jakaś tam próba odnowienia bram CE, które kiedyś otwierałem główną wystawę Drogido wolności w 2000 roku, że jakoś tak próbowaliśmy się skromnie odnaleźli poza głównym nurtem, jakby troszeczkę tak ma na marginesie, ale jak widać przyciągnęło uwagę niektórych obywateli i pewne prace, które no byłem bardzo takie Dyrekcji mówiła o polskiej rzeczywistości mówię mówię o pedofilii w kościele mówi o zamianie demokracji w park to kreacje albo inny rodzaj partykularnych interesów napisany solidarycą no to te wszystkie rzeczy widzę, że momentalnie wywołują negatywne reakcje te prace zostały zniszczone, ale to moc można, by rzec, że to nie pierwsza reakcja jest taka, że wiemy, kto to zrobił przynajmniej przedstawicieli środowiska, ale potem po namyśle człowiek myśli sobie, a właściwie nie wiadomo, kto to zrobił w sensie, iż atrybucji, bo sztuka krytyczna wydaje się być niewygodna dla dowolnej władzy w po to, coś o tym, się przekonaliśmy dawno, bo pierwsze takie próby łączenia tej aktywności oddolnej z tą w rogu Elton John rzekłem państwową czcią oficjalną miały dawne miejsce to ta postawa przecież różne instytucje lub skład instytucje rząd myślę, że budowanie demokracji w Polsce odbyło się w zasadniczy sposób bez sztuki, a poza bardzo drobnymi wyjątkami w postaci filmów Wajdy piosenek Gintrowskiego o ich głosy na jej może tam ostatnio się zaangażował w ciągu ostatnich kilku lat to jednak sztuka jako taka ja mówię tutaj bardzo sztukach wizualnych performatywnych no to kompletnie nie znalazła swojego miejsca i jaki był jak i jakie by nie było jej zasługi nie chce oceniać bardzo czy mniej czy Allen, ale były były byłoby jakimś komponentem rzeczywistości kulturalnej artystycznej społecznej, ale i tam nie ma monitory państwo nie znajdziecie śladu tych działań między nimi naszych działań także na terenie stoczni na terenie Gdańska, dlatego że no po prostu jest to jakby coś co nigdy nie zostało właściwy sposób postawionej rozwiązane dlaczego, bo takich leżenia w to znaczy tak ja się, że to są to są dylematy polskiego inteligenta, który może się zaangażować politycznie może zagrażać historię Polski myjemy w losy naszej ojczyzny w budowę odbudowę ekonomiczną gospodarczą polityczną, ale w momencie, kiedy dochodzimy do takich form jak to przedstawić zobrazować okazuje się, że te wszystkie elity jak tutaj w niedziele i na prawo lewo od centrum są zasadniczo niezmiernie konserwatywne co zachowawcze konserwatywne boją się tych zjawisk i nie tylko nie posiadają na ich temat żadnej wiedzy, ale też są kompletnie zamknięte i to było takie zderzenie nastąpiło po raz pierwszy w powodzi na terenie stoczni gdańskiej wyrobiliśmy jako organizator to jeszcze władz centrum sztuki współczesnej Łaźnia i przy tym ja tam byłem tym jak artysta, który by realizował wszerz sztuka w przestrzeni publicznej, więc próba przywrócenia moim zdaniem przywrócenia właściwej pozycji tej sztuki spotka się dużym oporem nie chciano tylko nie życzono sobie tego i n p . na moje postulaty i nawet list otwarty, który wysłałem do prezydent Gdańska i bazy lekarskiej dr CSU miesiąc temu lord uważają, że świetna okazja to, że mówimy o demokracji mówił o tym co kto zrobił przez ostatnie kilka dni mieliśmy okazję przypomnieć zasługi bardzo wielu fajnych ludzi to co się działo w Polsce, ale jedno nikt nic nie znalazłem na temat sztuki i przykro mi, że nawet postulat list wysłany nie spotkał się nawet za powierzchnię może byli zbyt zajęci myślę, że pani prezydent i tak i dyrektorka Halina w końcu jednak czuję czujemy się zatem normalniej stadninie niezbyt uważnie na nie będziemy się tutaj narzucać innym nie mamy się to choćby to, żeby tak zajęci przygotowaniem święto wolności Solidarności, że nie znaleźli czasu na odpowiedź dla środowiska artystycznego tak to wolność i Solidarności ponad wszystko tak to rozumiem dlatego wszystkie te rzeczy które, które się wydarzyły i które podjęliśmy no częściowo z sił spotkały się z jakimi wydźwiękiem Larry ego Sierak ze strony wydziału kultury, ale bale większość tej inicjatywy wystawy te działania i zostały sfinansowane znowu przez artystów w większości przypadków imprez ich energią i tracą się odbyły na czym się w ogóle nie bardzo dobrze myślę sobie, bo to jest, bo to są tacy artyści no właśnie w naszych naszego czasu, bo środków w budżecie, jeżeli chodzi o kulturę będzie coraz mniej, a te, które pozostaną no to możemy się założyć się wydaje mi się nie powędrują w kierunku artystów krytycznych jest zawsze zastanawiałem jak i dystrybuuje środki publiczne, jeżeli robimy zbiórkę na jakąś instytucję publiczną, ale błąd obywatele w tym także artyści w tym także ci, którzy to Take sztuki kultury potrzebują, a potem jednak nie ma śladu sprawność mają zbierać nie Trends Research and All England panie profesorze tym razem tchnienie ja bym oczekiwał od jakiegoś jednak mały gość nazywa się zorientował po 30 latach no ja się od 20 rentowa albo pierwszy taki duży kraj właśnie były na dwudziestolecie czy do 20 lat temu, ale to ono wtedy jeszcze można było mieć nadzieję teraz widzę, że TEN-T procesja bies jednokierunkowej my nie mamy niestety wrażenie, że nie odwraca no dobrze to co dla danego artysty oznacza święto wolności Solidarności ta szkoda, że zadaje takie pytanie ono pod tyskim zamiejscowym refleksja podsumowanie na ile to działanie mają sens na szczęście stoi na 2 nogach, bo jestem też akademikiem i pracuje na uczelni i to ma duże o pole swobody działania, chociaż znowu ten obszar jest mi nos mi bardzo skromnie finansowane granty granty na uczelniach artystycznych lat to są kilkadziesiąt tysięcy podczas gdy Grant naukowy w naukach ścisłych to są miliony jest tutaj też rozwinięcie skrzydeł, jakby taka możliwość zrobienia naprawdę interesujących projektów rozsądny nieporównywalnie mniej mniej możliwe mniej spektakularne i no tak to wygląda, ale myślę, że to chodzi o to w jaki sposób PKB danego kraju jest jej przed jak rozdzielane na na poszczególne segmenty na naukę na badania mona kultura sztuka oczywiście, więc czy doskonale nam, gdzie gospodarka słuchałem informacji jadąc tutaj do pana Jezusa mamy świetny świetny wzrost gospodarczy nie mamy bezrobocia logo jest fantastyczny, czyli z artystą, czyli my artyści również powinniśmy dopłacić, ale mogę państwa zapewnić, że niekoniecznie tak właśnie nie jest mam wrażenie panie profesorze, że 4 czerwca, czyli przez wczoraj dostał leki bardzo gorzki kawałek tortu w razie mercedesem albo nawet w długim lotem akcentem tort czy ten kawał tortu nawet pokrył się rdzą i tkwi już dobrych 20 lat z lekko i nie ładnie pachnące i właściwie, gdy do prac co do wszystkich tu z nami niesamowite jak pracujemy z pamięcią jest historia widzę te same szare schematy te same szablony powtarzane jak nie przez 1 tą drugą grupę tam się nie skradła ani 1 na pamięć Jana, słuchając tych debat dyskusji nie poczułem żadnego świeżego powietrza nie ma tam młodych ludzi nie ma tam aktywistów o zacięciu ekologicznym w międzynarodowym o znaczeniu globalnym dla pana na całą planetę o tym w jaki sposób patrzymy na na dystrybucję kapitału środków, kto i jak one są społecznie rozdzielane oczywiście nasłuchałem się od sloganów i słowa wolność niemądre nie mogę słuchać, bo mam wrażenie, że to słowo stało się już tak nic nieznaczące, jakie Wisła ma komunię, które przebyliśmy demokracją ludową, więc tam była demokracja ludowa to mamy wolność Solidarność ani tam nie było demokracji Janie ludowej Atu ani wolności ani Solidarności, bo widzimy to nie widzimy jak sobie to rozpisuje każdy na partyjne slogany prawda wrócimy do naszej rozmowy słodko gorzkie w takie jak kawałek tortu został dzisiejszy gość po informacjach Radia TOK FM informacje dziesiąte 20 studio w MEN Grzegorz Klaman artysta sztuk wizualnych rzeźbiarz performer kurator animator życia kulturalnego aktywista, a także prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku informacje po informacje zwracam państwo moim gościem jest Grzegorz Klaman rzeźbiarz performer kurator artysta sztuk wizualnych aktywista prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku miasto i świętości wolności Solidarności w Gdańsku chciał, aby popytać trochę o wolne wybory sprzed 1905 proc o wybory z 1980 dziewiątego roku zespolenia sprzed i ale wydaje się, że rzecz, że ta rzeczywistość dzisiejsza jest dużo ciekawsza z tego co pan mówi, ale trochę się dziwię się do siedziby tej goryczy w pana głosie, bo z doniesień prasowych wygląda na to, że jest nieźle oto proszę sobie wyobrazić, że nowe muzeum sztuki domus jak rozumiem to jest jakaś forma muzeum sztuki współczesnej, którą pan apelował wraz ze środowiskiem od lat czy, tak więc muzeum dzięki muzeum możemy teraz zobaczyć neon nowe życie to jest 1 z elementów z obiektów zakupionych właśnie przez Gdańsk do tego nowego w 2 oddziału, ale też wyczytałem to nie wszystko, by stać n p . że wkrótce zostaną zakupione prace różnych artystów m. in . na pracę, a więc jest jak z lekka forma muzeum sztuki współczesnej, które kupuje prace artystów w wymianie widzę uśmiech na twarzy Okęcia jak LVMH jej może trochę historii byli, więc daj smakują, jakby z długą tradycję nie zajmowania się w strukturach muzealnych sztuką współczesną tak głos z Narodowym w Gdańsku jej kilka dobrych kilka lat temu przeszła taka debata dyskusja między nami środowisku, że to jest koniec świata kiedyś radzie kultury przy prezydencie Adamowicz szło podniosłem rąk kwestię jej okazał się mój głos wcale nie jest odosobniony w systemie poparli chodziło i okazało się, że to, że to jest potrzebne dotarło to do do właściwych ludzi, którzy do dyrektora zrobiła się taka wstępna pula zakupów, ale interwencyjnej tylko o to, żeby dołek zasypać dołek dyskusyjny my potem długie lata nic ja tylko przypomnę, że ludziom, którzy są spoza Gdańska rzecz i 2010 powstał festiwal Alternativa, ale z inicjatywy Instytutu sztuki wyspa jej naszej fundacji razem z Anetą Szyłak tym festiwalem chcieliśmy otworzyć debatę czy Platformy do powołania takiego muzeum na terenach stoczniowych w jakimś obiekcie poprzemysłowym, żeby to miało te korzenie takie restrykcje lokalne, czyli że nie budujemy muzeum w tego się budowało Bilbao na przykładnie, niemniej nie weryfikujemy efektu Bilbao tylko wręcz przeciwnie implant czujemy wszystkie te treści, które mogą być w przyszłym muzeum władze Warszawy powinny się uczyć, bo władze Warszawy powinny postanowiły wybudować w samym centrum miasta dla po ponad 1 milionów złotych z tamtą historię bolesną tak się złożyło, że właśnie z tą z tą grupą ludzi, że graliśmy wiosną galerii Foksal Fundacja wyspa Progress wygrała już tak mogę użyć takiego sformułowania propozycji ulokowania manifestu słynnego festiwalu sztuki Europejskiej zarząd FSA nie doszło do skutku, ale lokalizacja miał być właśnie na terenach stoczniowych i ich właściwie sama sama praca nad festiwalem jego logo euro umiejscowienie spowodowała wodne takie taką szerszą dyskusję nad morze to jest świetne miejsce i że Gdańsk, gdzie była ruch ruch Solidarność na idealnie nadaje na ulokowanie muzeum, ale muzeum krytycznego to się podkreślanie jakiż muzeum muzeum sztuki nowoczesnej dałem się muzeum sztuki nowoczesnej to znowu, gdy jeszcze 1 z o prawda jeszcze raz się środki publiczne nikt tej sztuki nie rozumie po co mam tu, więc tłumaczy to muzeum zajęłoby się tymi wszystkimi kwestiami, których nie ma ani wycenia się na nim w muzeum Narodowym ani nie ma tak naprawdę nigdzie ci pokazało jak ruch społeczny polityczny Solidarność był zakorzeniony, w jakich sami za praktyki samoorganizacji życia artystycznego kulturalnego w bloku wschodnim w Europie środkowo-wschodniej w tym w Polsce w szczególności i Gdańsk, jakby naturalny sposób nadają się do tego, aby zebrać do treści te wartości gruntu wyeksponować je i przypomnieć jak ważną funkcją były cięte te działania na jej wspomnień cóż fakty takiej destrukcji materialnej stoczni niszczenia obiektów budynków infrastruktury przynajmniej ulokowanie chociażby takiej hali będzie 50 rozmowy wiem, że się toczyły i myśmy je inicjowali fantastyczny obiekt Nana Pokorny na terenie stoczni wiem, że właściciele gotowi bić ten obiekt bardzo sensowne ceny jak by udostępnić na wszystko szło jak dobrym kierunku poza może 1 elementem, że zarówno moja osoba Fundacja środowisko i komitet, który powstał, żeby wspierać to muzeum został po prostu zmarginalizowany i po prostu z VAT zajęli się z tym wyłącznie politycy na nas już w tym projekcie po prostu nie ma, a gorzej, bo projekt, w którym tymczasowa siedziba znajduje lamusa to jest nasza dawna siedziba my można powiedzieć, że padliśmy ofiarą takiego typowej identyfikacji po prostu mamy budynek stosujemy go kupić próbujemy go zamienić na na sprawną taką placówką artystyczną oddolną oto przychodzą władze dogaduje się pewnej logiki kupuje to poza naszymi plecami powołuje tam eleganckiej domus na dodatek wiele treści i ideowych rzeczy zapożyczonych znacznie wcześniejsze praktyki, więc no no jest to jest to taka identyfikacja podwójna można powiedzieć, że po raz dziewiąty o polityce jej władza zwana robią to z polegli w niej kuratorzy artyści, którzy chcą brać udział w tym w dostępie do środków finansowana finansowania ich i ich pracy i zakupów, bo tutaj nie chodzi o to czy koszt wymienić na liście zakupów czy też nie, bo można zadać pytanie czy ktoś pracował z z symbolem Wałęsy czy ktoś pracował z ruchem Solidarności z robotnikami z gęstą infrastrukturą stoczniową z rewitalizacją stocznia to tych ludzi aż tak wielu nie była prawda to niebyły ani tematy, jakie dziś modne ani nośne, żeby artyści na nie marnowali czas tak nie zmniejszą się też przełamywać stereotypy co się zajmować figurą Wałęsy skoro sam Wałęsa niekoniecznie kocha sztukę artystów ale czego nie ma znaczenia po prostu te rzeczy albo są obecne na przód postaci nie wiem z filmów Wajdy człowiek z marmuru czy w postaci spektaklu Klaty czy w postaci instalacji bramka magnaci czy innych innych artystów tak pan neony nowe życie palił się w 2010 w hali będzie, więc PB 90 Bąk miał się zapalić po to, żeby tam powstał właśnie takie muzeum krytyczne i i nie wiem, jaki będzie lot, ale on jest bez nas bez środowiska bez oddolnych inicjaty w i bezkrytycznego spojrzenia, nawet jeżeli będzie oklejony sloganami, ale mamy 8 lat wyczytałem, że są prace m. in. Grzegorza Klamana Katarzyny Kozyry i Krzysztofa Wodiczko Elżbiety Jabłońskiej w ciemno ktoś go wybrano Katarzynę kozy daniem wiem to jest fotografia czarno-biała 30 na 40 cm, więc albo my mówimy o spektakularnych pracach im też nie nawet nie nie w ten sposób wymieniamy listy celebryckich artystów, bo też nie o to mi chodzi tam powinny być archiwa organizacji, które pracowały ze sztuką polityczną, a organizacja aktywisty licznych feministycznych sztuki kobiet takich działań, które w walczyło o rewitalizacji, które zajmują się takim aktywizowanie poprzez sztukę i politykę czy też wprowadzanie nowych nowych tendencji takich jak biometria bio Arts łączenie nauki sztuki biologii np. wszystkie praktyki krytyczne na różnych polach i obszarach, bo to on tego nikt nie zebrał tego pan znajdzie znajdzie pan wasze listy celebryckich artystą, który też muszą być każdemu za bagaż dyrektor mówi jak tego nie będzie miał mnóstwo co zamierza on sobie to nie mam kolekcji nie mam, ale to nieprawda ja też będzie w Warszawie ma powstać muzeum sztuki nowoczesnej bez kolekcji 3 albo z taką rolę w ogłoszeniu przez miasto już są już widać, że to jest bliżej to już raczej tą ten chory tym zespół muzeum sztuki jest jest doskonale zorientowany, jakie są trendy ci ludzie świetnie wyłapuje on mi to, skąd wieje wiatr i oni natychmiast robią Jawę za tym, żebyśmy w ogóle mnie wychowywali żadnych trendów tylko, żebyśmy mogli stworzyć taka próba nieudana była wykonana przyszli przecież przez Piotra Piotrowskiego jego koncepcje rozpisaną muzeum krytycznego żaglem, gdyż moja koncepcja była taka prostszy był wtedy jedno słaby i chory tu nie było mowy, żeby on mógł być na zasilić pracowałem przy tym starannie, ale w duchu duchowo uważam go uznała za najistotniejszą postać, która powinna to się pojawić i ja postulowałem, żeby to budować w oparciu o jego koncepcja nie za pożyczane nie wiem z Londynu nowego Jorku czy Berlina, żebyśmy jednak wytworzyli pewną wartość potroić będą do nas przyjeżdża Miś to ciekawe jak dziś to on myśli, skąd wam się to wzięło na jakich kontentu, w jakich wartościach to coś się, by konstruował ja jestem przekonany, że mamy tu i osoby i ludzi NIK i zasoby, żeby to zrobić tylko ja na razie nie widzę tu chęci i poszło to już zupełnie poza nami nasze listy nasze postulaty, by nas to włączyć w no piszą w powietrzu może wasza stukanie z tego dobrą sztuką do muzeów swoje pan do inteligencji inteligencja potrzebuje, żeby coś ładnego wisiało nad kanapą rywalek miliard czytamy, ale do tego są muzea narodowe tamta mamy sztukę, która już nas nie niepokoi traw to taka, która na, którą wchodzą tłumy i bardzo dobrze i taka sztuka też musi być, ale po co się buduje właśnie instruktorzy i instytucje czy struktury nowoczesnej otwartej, żeby tam pasożytami nie konserwować w przeszłości tylko wytyczać na jej i jak patrzeć do przodu wolałby konstruować małej dawce takich artystów zaprasza hotel wie dobrze mieć coś fajnego co wisi nad kanapą, ale jest fajnie Szkota koktajl takiego artystę zaprosić, który przyjdzie elegancko się uśmiechnie poda gościom Orange i powie coś złego FM może, a może podpisze kontrakt sponsorski potakuje coś mu się wydaje, że w Rzymie tam taki rodzaj przyjemności, zapewniając sobie celebryci nie od Odra do wieczora jakże różna chyba woleliby migracyjną, by zaprosić kogoś, kto im trochę zamieszali i kto może nie do końca będzie taki grzeczny ojca zapraszają pana w jak pan nie zaprosił ich na oczyszczenie, bo tutaj np. prosty pierwszy przykład z brzegu to dla WOŚP napisałem list do do mercedesów i pani prezydent Dutkiewicz na, aby myślał, że 4 czerwca to się zmieści może jakiś pakiet 10 osób żywa dyskusja o roli sztuki w tym w jaki sposób sztuka wpisała się zmiany no i Natalii na razie dostałem odpowiedź rok temu trwała na wydział humanistyczny LUG light my chcieliśmy zrobić debaty, dlaczego Gdańsk boi się sztuki współczesnej bada prowokacyjne k teza postawiona pod, żeby sprowokować dyskusję nie, żeby broń Boże kogoś obrażać mówić, że ktoś czegoś nie robi się dobrać, że wszyscy się wycofali z tej debaty wydział przestraszył się do tego stopnia, że w ogóle ktoś nie ma nie ma nie ma ich nie odbyła się tylko ta debata do dzisiaj ci znowu nie ma nie straciliśmy szansę kolejno, żeby z tymi humanistami nos spróbować wymienić język pojęcia przybliżyć sobie czym to jest nie bać się, bo diabeł nie jest taki straszny ale, żeby z tym pracować no, więc zna, więc nie wiem, skąd te uprzedzenia te lęki jakaś taka cenzura i strach strach przed czym ja nie rozumiem tego lęku 8 przed spółką, że wszystkie ekipy, bo boję się wreszcie artystów PRA da to co jest córka jakoś zabawne no no bo cóż możemy zrobić napisz Targ co ta sztuka na nie jesteś wymierzana w obalanie konkretnych polityków ani wyśmiewanie prawda raczej my tego wydobywamy kontekst i znaczenia tutaj praktycznie nie są w stanie sobie wyobrazić jak można obrócić przeciwko sobie w mniemaniu politycznym, że coś to konkretnie krytykuje mnie moją opcję polityczną mój światopogląd przecież my tak naprawdę nawet nie chcemy tego, bo tu nie ma postulatu rewolucyjna anarchistycznego życia ten usunąć życia to pozamiatać tak, że bez tej idei miotły będziemy budować dla nowych fundamentach takiego postulatu nie mamy tu nie ma sensu to są jakieś urojenia sprzed 100 lat wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM Grzegorz Klaman rzeźbiarz performer kurator animator życia kulturalnego prof. Akademii sztuk pięknych w Gdańsku z państwa mają goście informacje o godzinie dziesiąty 40 po informacje zwracam studia goście Grzegorz Klaman prof. Akademii sztuk pięknych rzeźbiarz performer kurator animatorzy życia kulturalnego artysta sztuk wizualnych i trochę zgorzkniały takie nastroje dzisiaj trzydziesta rocznica wyboru z 1989 roku czy takie urodziny trzydzieste i rozwiązań na urodziny każdy ma albo oczekuje dziś prezentów prof. Grzegorz Klaman tak nie wiem czy mogę tak wywnioskował dziś pomiędzy wierszami, że w grze prezent, którego pan oczekuje to to, że prezydent Dutkiewicz od pisze dla pana list w jaki sposób się odnieść się czy w ogóle zauważy jak na nabrzeżu w Gdańsku istnieje sztuka czy artyści krytyczni no ja myślę, że z projektu jest także pewna grupa coś wymyślam tutaj okazuje się interesujący lub nośny okazuje się, że ten sam projekt już robi zupełnie inna grupa jest ich, że ta sprawa się, jakby to czy, ale już bez, które z tych, którzy nad nią może latami pracowali mogliby na istotny sposób się tam tam odnaleźć prawda no, więc to nie jest tak, że coś się nie dzieje tylko, jeżeli się dzieje to mamy takie mamy tak przyjęcie na nas na pewnych konceptów pewnych idei, ale taki sposób, żeby je przyswoić wiedzę i złagodzić ton do pewnego układu politycznego czy towarzyskiego no może być to właśnie było mniej niebezpieczne także Bytom, bo mnie bardziej przewidywalne bardziej pod kontrolą, a przecież tak naprawdę nie o to chodzi no bo stworzymy i faktycznie ta krytyka społeczna tych muzeów w pewnym stopniu jest uzasadnione, bo powstają molochy dla pewnego establishmentu społecznego, który sobie pan doskonale się odnajduje w tym w tym środowisku jest i gra, jakby to piłkarz cały czas do siebie i te instytucje nie są otwarte nie oszukujmy się one mogą mieć postulaty neurony się obłożone emblematami jak to są po prostu wspaniale i zrobią warsztaty tu z dziećmi tu z takimi to z dzielnicą i t d. to wszystko my to wszystko znamy dostają z Warsaw to znamy doskonale to to i tak niczego nie zmienia, bo tak naprawdę dostęp bardzo różne grupy bardzo niewygodnej grupy bardzo trudnych grup bardzo trudnych pory podejść do tej sztuki tak czy siak spełnią się niewidzialna linia i się nie wpuszcza oszołomów wariatów niewygodnych krytykantów i t d . co mnie niczym nie skutkuje, bo ja myślę, że ta metoda eliminacji osób innych i 4 i kłopotliwych nie wiem ja tu nie chce szczegółowo w to wchodzić zarówno w sferze politycznej ja pamiętam takie sytuacje na początku po upadku stoczni, kiedy kształtowała się to kwestia czy jestem po to, jądro związki zawodowe dać sobie wszystkie poboczne potem się okazało na wariackie stowarzyszenia ze stoczni, które wszystkie zostały wycięte, gdyż wyeliminowane one wszystkich gdzieś potem przeszły do 1 partii stały się jej i paliwem stał się jej zasobami ludzkimi tak dalej gdzieś to poprawne eleganckie inteligenckie grzeczne ładne jądro się tych wszystkich oszołomów pozbyło no i teraz mamy taki podział w kraju, jaki mamy to był błąd ewidentnej i w remoncie nie został naprawiony się, że to nadal pokutuje w sferze sztuki kultury również pokutuje, bo mamy w gdańskim mamy grzeczną sztuka dobrze się wszyscy tam bawimy nie takie muzeum czynią taką z dnia takie zjawisko ucznia takim miejscem chodził tak, więc jeżeli to miało być naprawdę coś to odejście było pierwsze artystom oddalić na pewnym aktywistami ludziom, którzy pracowali zmienienie przyszli wczoraj nie mówiąc coś chcemy tylko nie wiem i praktyka ma 2030 lat mają osiągnięcia to oni byli w osiemdziesiątym ósmym to oni byli w stanie wojennym w razie są młodsi no to po prostu potem cisza odnajdywali w tych działaniach chociażby w obronie stoczni tak dalej, więc tutaj nie ma także tego środowiska nie ma tylko ono nie bierze w tym udziału, ale są tego co wzięli udział różnych władze no na razie jak te nasze listy, bo ma coś możemy robić napiszemy list Monnari może zaczniemy robić performance polityczne z listów z siebie z siebie no bo przecież ty to po to jest ta ostatnia linia działania chodzi po prostu pojawią się performerzy na otwarciach pojawią się na wystąpieniach polityków na ja wiem, że teraz każdy pożar ma dużo ochroniarzy, więc będzie trudno no dobrze, ale to rząd liczy pan na odpowiedź na liczona od po, ale coraz trudniej, bo on pojedzie dużo zdrowia może mieć ona na konferencjach prasowych, ale jak przyznają, że zaproszenie do dyskusja tak brzmiał Przemek brzmiał uczennic z prośbą aby, aby poddać dyskusji na nie wydają się takim ani trudnym ani zagrażającym nikomu tak samo sympatycznego Bazyla kierskiego, którego lubię, którym przyznamy że, że po prostu przecież ta debata powinna się odbyć tylko i Francuzom się odbędzie żona chyba widzimy wszyscy, że to jest na posesję pakt zakłada, że napisałem tam na razie nie chodzi mi rozbicie tego nie chodziło o to, żeby to znowu oddajemy Znicz bomba takie coś mnie w ogóle nie interesuje naprawdę potrzebna jest taka dyskusja, bo inaczej to będzie szło naprawdę złym kierunku i w końcu gdzieś tam potem no mamy konflikty tak to, że nie boi się pogotowie używa takiej dziwnej rzeczywistości, że krytyka w w jakiś władzy od dziś oznacza, że jest pan może to być dobra jako zwolennik przeciwników tej władzy bądź, a to jest teraz nasz człowiek, czyli będzie panu łatwo przylepić łatkę pro takiego albo w szkole, w jakich cebula TVP kultura film w włoskiej artystki KO VAR ty też brąz w strajk artystów leciał późną późną nocą ta pani wysiadła też w Gdańsku nakręcił nawet ze mną rozmowę z designu bieżni z kilkoma osobami tutaj, ale coś tam przewijało jako główny leitmotiv rola kościoła opiekuna opiekuna tych cech tych działań i gdzieś w ogóle nie padło nie wyartykułował się to co zresztą była artykulacja wyspy n p . że my ani z partią ani z kościołem to pojazd myśmy taki cel postawili już 80 latach już wtedy wiedzieliśmy, że to nie jest droga dla artystów, ale w tym świetle nie nie zostało wyartykułowane tam są być może trudno jest w filmie godzinnym pokazać cały całe spektrum sztuki żyje w Polsce po przy przełomu 89 tak dalej ale, ale to jest kluczowa kluczowa tutaj ta dystynkcja tego jak oceniamy ten to nasze działania na jej potem konsekwencje, że te, które były bliżej kościoła tony my wolimy je postrzegać jako pozytywne, a te, które były w końcu ci to po dostaje się w końcu podczas nie wiemy lewackie wywrotowe i niewygodne zarówno dla tej skrajnie skrajnie po prawej jak do środka politycznego i czekiem na taki niestety mam wrażenie, że należy się tego boją, ale może Mallenco co z tego Ano to przecież woleliby, żeby palić opony i żebyśmy mieli wzrost nie wiem może masz za mało za anarchizm pomoże, ale palenie opon w 2 ruch panował w protestach tłumionych protestach rząd jest łatwe do drzwi tak jak Gośka palą opony górnicy no to się reaguje tak jak pielęgniarki rozwijają, choć jak pielęgniarki rozbijają białe miasteczko to mniej Żaka artyści jakich fanaberie, bo chcieli, by muzeum sztuki krytycznej dla kogo interesuje mnie do tego nie będzie żadnych opon palić w bazie chcielibyśmy przekonać innych robotników nawet 10 i ubranie w i oczywiście jesteśmy małą niewielką grupą my możemy działać tylko symbolicznie obrazowo i tak mówiono performance Car, gdy działania przestrzeni publicznej być może tak im w lecie przyszłość działań na pewno ma sens i może może powinniśmy się na tym skupić jak też nie wiem, bo toczy się o to chodzi, żeby budować kolejne gmachy je była bardzo duża krytyka, że takie tak jest w zrujnowanej stoczni taki obiekt się nie powinno budować być może ECS zawsze był kontrowersyjny niech się elegancką konsul budowlą, ale trochę przypomina pancernik inni mieli z punktu widzenia symbolicznego chyba gdzieś tam taki jest, ale dziury w piątym czy Szlezwiku EFRR chętnych 2 w 1 no i pancernych to pancernika trudno się przebić przez Pancek 3 czy tego zwierzątka High Gross dla frajerów nie Dąbrówka jak Mrówka każda dziedzina i pancernik Kuleczka zwierza w strukturach jest mało przepuszczalna taki tu chodzi o to, że być może właśnie to powinny być, który u Boga ufundowane na transferze idei pomysłów ludzi tak może pan tego admirała tego pancernika próbuje rozeznać się także w notach, ale zrezygnowałem adm. Karski metronom w 2 Admiral z turystów, chyba że spotkamy się pogadać może to porozmawiamy z artystami, którzy nie są wygodne ich i toteż nie chodzi o to, żeby mogli ogrzewać kotlety w postaci neon nowe życie, bo boi, bo to tu też nie o to chodzi to po prostu znowu to wszystko zamiast celebryckie gesty tak w, a artyści nie mają pracowni nie mają środków ja wiem, że to jest to nie chodzimy postulaty społeczne takie mają wszystkie grupy społeczne, bo też nie o to mi chodzi tylko my musimy pracować nad sferą symboliczną nic nas tego nie zrobi albo będziemy mieli komercjalizacji lutowa robienie sztuki i komendzie i to ona grozi, ponieważ najwyraźniej Demokraci weszli tylko w taki sposób postrzegają artystów artysta musi sobie na siebie zarobić zrobić karierę, a wtedy jak ja przyjadę to dostanę czerwony dywan i spełniają coraz jej imieniem przyjmie się dobrze, ale ja nie chcę takiego, czego ja chcę pracować z ludźmi, którzy mają fantastycznej de są jeszcze wrażliwi nie stracili w ogóle takiego poczucia, że świadczy także zależy od nich jak ich entuzjazm ja tego co mogliby zrobić ani, że po prostu pakują walizki i wbijając to po prostu powiedzą, że ani niewiele zdziałają, a jej jama przez studentów ma mądrych ludzi widzę, jakie są tendencje, czego chcą w celach są, jakie są tendencje nowość uciekają od polityki tak nie widzą oni widzą sensu patrząc chociażby nasze działania rolnej co z tego masz no i po 30 latach, gdzie jesteś jak potraktowano jak to sztuka potraktowano to co oni mają widzi swoją przyszłość taki sam sposób jak widzą, że to ich walka o angażowanie się po prostu nikogo o tym jak nie będzie obchodzić AAA co miałby kłamać barszcz czerwony dywan, a tak działa na ich czerwony dywan i to, że odniosą sukces finansowy i będą w ciemno będą sobie z dobrze żyli, tak więc z tego też człowiekowi nic nie może odmówić, bo chcesz dobrze żyć bądź artystą bezpiecznym tak tak nieodległe policji z pewnością bezpieczna bezpieczne używanie formy wizualnej daje panu większe wprawdzie są pewne, że nie będzie pan miał dostatnie życie to co jakiś smutny przekaz, który płynie z tego święto wolności Solidarności w Gdańsku w jak tutaj i nie wytwarzamy jak mogę tylko komentować i obserwować tak czy te rzeczy, które powstały jedno to te marginalne nasze projekty czy zdewastowane bramy, które miały być bramami do wolności miały otwierać myślenia o sztuce i właśnie były pozbawione proszę zauważyć, że ta ta brama pierwsza może dlatego się nikt nie chce przyznać, że tam i nie ma jasnego takiego dramatycznego przypisania wartości dobre i złe tylko widz staje pomiędzy 2 dysków sami tam plon slogany treści i musi sobie sam wybrać nawet nie są opisane, kto mówi, bo tyle emocji powiat ten jest dobry ja mówię, że to niezły to nie wierzy pan brat tylko same kontent samej zawartości musisz wybrać no cóż nam to to jest naprawdę dość niewygodna sytuacja, bo stawia nas zawsze w trudnej sytuacji wyborem, a nie zawsze potrafimy tego wyboru dokonałem nie chcemy go dokonywać bal to są nasi imamy plemienne rozróżnienie na 2 na 2 plemiona obecnie w Polsce albo jesteś tym albo w tym my artyści tacy jesteśmy wrzut kami gaśnie co ani w 1 ani drugie, czyli jestem outsiderem, który krąży w na pograniczu w i czekamy na prezent dla prof. Grzegorza Klamana może adm. Karski się odezwie, a może nawet pani prezydent Dutkiewicz tego panu życzyć w dniu urodzin w lesie 30 rocznicy wyborów bardzo chcemy się spotkać i coś robić prof. Grzegorz Klaman kierownik katedry Intermedia wydział rzeźby intermediów Akademii sztuk pięknych w Gdańsku profesor plamami z artystą sztuk wizualnych rzeźbiarz wizualnych rzeźbiarzem performerem kuratorem animatorem życia kulturalnego aktywista bardzo dziękuję dziękuję informację, że kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off czarek Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA