REKLAMA

Dyrektor liceum: Mamy dwa i pół raza więcej uczniów niż aplikowało w roku ubiegłym

A teraz na poważnie
Data emisji:
2019-06-06 12:00
Prowadzący:
Czas trwania:
26:00 min.
Udostępnij:

O rekrutacji podwójnego rocznika mówi Marcin Jaroszewski, dyrektor XXX Liceum Ogólnokształcącego im. Jana Śniadeckiego w Warszawie. - U mnie w szkole będzie 11 oddziałów klas pierwszych. Sześć po szkole podstawowej i pięć po gimnazjum. Rekrutacja odbywa się na dwóch równoległych systemach prawnych. Rekrutacja po gimnazjum na podstawie ustawy o systemie oświaty a rekrutacja do szkoły podstawowej na podstawie ustawy prawo oświatowe. W zasadzie to są dwie różne szkoły, które będą funkcjonować równolegle - mówi Marcin Jaroszewski.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
dziś Mikołaj Lizut dzień dobry 6 dni temu minęło południe w, a w studiu Marcin Jaroszewski dyrektor trzydziestego liceum Ogólnokształcącego imienia Jana Śniadeckiego w Warszawie dzień dobry dzień dobry wita państwa w słoneczne przypominam, że naszą rozmowę mogą państwo oglądać na portalu TOK FM PL oczywiście będziemy rozmawiali o rekrutacji do szkół średnich na jej ów cóż wygląda na Armagedon w edukacji edukacyjne, bo w samej tylko Warszawie brakuje 3 ,51000 Rozwiń » miejsc dla uczniów to są dane z ratusza są takie klasy, do których podobno na 40 miejsc złożyło ponad 1000 uczniów swój akces taki to jest dopiero początek tego Armagedonu na razie na razie mamy wstępny etap rekrutacji, czyli składanie wniosków i wybór szkół rzeczywiście zgodnie zdanymi z ratusza w tej chwili brakuje 3 ,51000 miejsc w szkołach ponad 1 i gimnazjalnych ponadpodstawowych w szczególności w liceach Ogólnokształcących natomiast uszanujemy jego stolicy tak tak tak ale by tam rzeczywiście Warszawa jest tu też szczególnie miastem raz, że uczniowie ze szkół warszawskich uczy się aplikują do z gimnazjów szkół powstały warszawskich, ale również musi pamiętać o uczniach z powiatów wokół warszawskiej, którzy również również starty naszych szkół i o ile uczcił warszawski jesteśmy w stanie policzyć wiemy ile ich jest o tyle i w ilu uczniów spoza Warszawy będzie będzie aplikować do szkół ponadpodstawowych, a dozwolona norma, ponieważ jak i ja chodziłem też do liceów w Warszawie i znaczna część moich kolegów w klasie to byli uczniowie i właśnie od Warszawy to prawda i oczywiście mógłbym te szacunki miasto robiło i przygotowało się odpowiednio on odpowiednio więcej miejsca proszę pamiętać, że w stosunku do zeszłego roku, gdzie było przygotowane i 19  000 miejsc jeśli mamy 43  000 miejsc tak jak pan redaktor wspomniał braku jeszcze 3 ,51000 miejsc w liceach Ogólnokształcących, gdzie bowiem tak, aby tak naprawdę jest to jest to jest to pierwszy etap dopiero dopiero kolejne etapy pokażą, jakie rzeczywiście zainteresowanie dostanie do szkół muszą też pamiętać, że rada miasta stołecznego Warszawy podjęła uchwałę o tym, że uczniowie mogą składać wnioski do dowolnej liczby szkół w Warszawie tak, że to też też generuje pewien trochę pewnie sztuczny ruch w szkołach rzeczywiście jest tak, że do klas chętnych jest ponad 1000 ja sam mam do do 2 klasy chętnych ponad 10001000 osób natomiast nie zawsze to są osoby jest z tzw . którzy wybierają daną klasę na tzw. pierwszej preferencji, bo tu muszę pamiętać, że uczniowie mogą wybierać dowolną liczbę szkół i układają je wg preferencji wyboru, czyli w Warszawie w Warszawie, ale przypomnijmy w ogóle całą tę sekwencję rekrutacyjną na czym ona polegała w tym roku, a więc pod koniec kwietnia znaczy do 1517 kwietnia to były egzaminy szóstoklasistów i potem egzaminy gimnazjalne także w połowie kwietnia to sąd za 2 oddzielne egzaminy trzeba powiedzieć na podstawie tych egzaminów też tt egzaminy będą 1 z podstaw, że tak bowiem przyjąć przyjmowania do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych gimnazjalnych w i następnie do 13 maja 2 od 13 lat jest raz tego do budżetowego 1 maja z można, by było składać wnioski z wnioskiem o przyjęcie do liceów i teraz w Warszawie jest nieograniczona ilość nazw tych szkół, do których można aplikować, ale jest tzw. szkoła pierwszego wyboru, czyli jedno ta najbardziej wymarzona, do której właśnie składamy papiery w następnie wyniki egzaminów i w Tychach ten wynik jeszcze niema prawa i one będą one będą przed siedemnastym i czerwca, dlatego że 17 czerwca otwiera się tzw. okienko zmian, czyli uczniowie, którzy wybrali sobie szkoły właśnie w tym w tym okresie 1320 maja będą mieli możliwość dokonania zmiany wyboru szkoły czy wyboru preferencji to będą 2 dni 1719 czerwca wtedy znając już wyniki egzaminów gimnazjaliści egzamin ósmoklasisty oraz wyniki klasyfikacji na świadectwie ukończenia szkoły będzie można dokonać korekty tego naszego wyboru mogą się zdarzyć tak, że ktoś przecenił swoje swoje szanse i siły albo nie docenił i okaże się, że może może aplikować do lepszej szkoły to są te 2 dni, kiedy można szybko można dokonać tych zmian to jest oczywiście odpowiednia procedura należy udać się do szkoły pierwszego wyboru, by móc wycofać wniosek dokonać zmiany w systemie następnie znowu ponownie ponownie złożyć wniosek w szkole pierwszego wyboru no i tak już klamka zapadnie będziemy czekać na na wyniki rekrutacji mówi pierwsze wyniki rekrutacji będą szesnastego 16 lipca to dla szkoły ogłoszą wówczas tzw. listy zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do poszczególnych oddziałów wcześniejsza zwrócił uwagę od 21 czerwca do 28 czerwca uczniowie składają kopie świadectwa ukończenia szkoły i zaświadczeń o wynikach egzaminu gimnazjalnego bądź ósmoklasisty w szkole pierwszego wyboru 16 lipca i następuje ogłoszenie listy zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych do danej szkoły czy do poszczególnych oddziałów wtedy będzie to też w systemie elektronicznym w Warszawie wtedy szukamy się z nożem na okazje dla, a są dla nich koniec nie koniec jeszcze boją gratuluje i gratuluję także rodzicom obrzeżach wyjazdy lipcowe dni wchodzą raczej raczej ciężko to to oczywiście jest tam powiem tak wiadomo, że rekrutacja musi się odbyć Połom po zakończeniu roku na po po uzyskaniu świat jest pytanie czy ona musiała być aż tak bardzo przedłużona to w sytuacji, gdy mamy rzeczywiście tylu tylu chętnych podwójny rocznik pewnie nie dało się nie dało się inaczej termin ustala zawsze kurator oświaty na nadane w danym województwie czyni, ale niekoniecznie muszą być takie same w województwie Mazowieckim jaki, jaki w innych województwach Mazowieckim 16 lipca wtedy tak jak szkoły ogłaszają listy zakwalifikowanych szukamy się, jeżeli zakwalifikowaliśmy się do tej szkoły naszej wygranej znalezionej na starówce można jechać na wakacje oczywiście trzeba jeszcze go złożyć oryginał oryginał świadectwa oryginał zaświadczenia co jest potwierdzeniem potwierdzeniem woli podjęcia nauki danej szkole, jeżeli się nie zakwalifikowaliśmy Dover do szkoły pierwszego wyboru to być może zakwalifikowaliśmy się do szkoły 0203 . czy kolejnego wyboru i tam wtedy składamy te oryginały potwierdzamy wolę podjęcia nauki w tej szkole, jeżeli uczeń nie zakwalifikował się nigdzie o i to po jest, gdy sytuacja, w której uczeń no musi wziąć udział w rekrutacji uzupełniającej, która rusza po 24 lipca, dlatego że listy zakwalifikowanych 16 lipca z listy zakwalifikowanych następnie ci uczniowie zakwalifikowani muszą złożyć wolę podjęcia nauki, czyli złożyć oryginały i dopiero 24 lipca są ostateczne ostateczne wyniki rekrutacji, czyli listy przyjętych nie przyjętych do szkoły i wówczas rusza tzw. rekrutacja uzupełniająca na wolne miejsca w poszczególnych szkołach, jeżeli szkoła dysponuje wolnymi miejscami co w tym roku wcale nie musi być takie oczywiste i będzie bardzo trudne, zwłaszcza że Sejm czy Buddy Azja do PiS brakuje w Warszawie, więc tak być może to należy go pod Warszawą to mogą być był być może to będą też taszczy niektóre szkoły branżowe bowiem, że tam nie ma pełnego obłożenia tam tam też pewnie będą wolne miejsca takie szkoły, które będą miały wolne miejsca przeprowadzają rekrutację uzupełniającą no i uczniowie, którzy nie nie w nie zostali przyjęci rekrutacji zasadniczej muszą wziąć udział w rekrutacji uzupełniającej już wtedy poza systemem elektronicznym składają wniosek do wybranej przez siebie szkoły i czekają na wyniki rekrutacji, które będą 28 sierpnia, jeżeli brakuje 3 ,51000 miejsc w Warszawie to tak naprawdę ilu szkół brakuje takich wolnych szkół pewnie z 10 lat w prawie tak to do 880 natomiast do tu trzeba było też popatrzeć popatrzy na to w ten sposób, że spotyka się jak wspomnieliśmy to mogą być uczniowie są z powiatów wokół warszawskiej, którzy w systemie elektronicznym składają podania do szkół warszawskich natomiast poza systemem do szkół w podwarszawskich i to trudno w tym momencie oszacować, jaka będzie rzeczywista potrzeba to będziemy wiedzieć dopiero po po ogłoszeniu tych zakwalifikowanych cieczy czy Tunis przyjemny przyjętych, jaka jest faktyczna faktyczna potrzeba zwiększenia np. liczby liczby miejsc, choć to wydaje się dość trudna szkoła konia szkoły już na tyle na ile mogły tę liczbę miejsc zwiększyły n p . nie wyobrażam sobie większej liczby oddziałów w u siebie w szkole z 14, który ma obecnie żelaza zaś jak literki w dobrych bez literki to mają mniejsze znaczenie, ponieważ osobno osobno bez numeru jemy, a dla wygody oczywiście te klasy, które są po szkołach podstawowych te, które są po gimnazjum tutaj dodajemy literkę Get UP, ale będzie 144 czasza będzie 11 oddziałów klas pierwszych umiesz szkolenia 6 po szkole podstawowej 5 koło po gimnazjum i 2 równoległe programy prawne albo innym razem z ideą nie tylko barwna w ogóle 2 równoległe systemy prawne Otóż pani też rekrutacja też odbywa się na 2 podstawach prawnych rekrutacja po gimnazjum odbywa się na podstawie ustawy o systemie oświaty rekrutacja w szkole podstawowej na podstawie ustawy prawo oświatowe na podstawie różnych rozporządzeń są 2 podstawy programowe to w zasadzie to są 2 różne szkoły, które idą idą równolegle prawda uczniowie nie mogą przechodzić z 1 klasy z 1 szkoły do drugiej mamy trzyletnie liceum Ogólnokształcące czteroletnie liceum nowe Ogólnokształcące mam czteroletnie technikum stare pięcioletnie technikum nowe to są oczywiście pewne problemy problemy logistyczne i organizacyjnym miała z niego przez nie takie, żeby nie nie można było przeskoczyć, ale od tych w meandrach będziemy jeszcze mówić wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM Marcin Jaroszewski dyrektor trzydziestego liceum Ogólnokształcącego imienia Jana Śniadeckiego w Warszawie jest państwo najnowsza Marcin Warszewski dyrektor trzydziestego liceum Ogólnokształcącego imienia Jana Śniadeckiego w Warszawie z państwa i moim gościem rozmawiamy o rekrutacji do szkół średnich podwójny rocznik ministerstwo dotąd bardzo się buntował no takie określenie ministranta Anna Zaleska cały czas powtarza się państwa nie ma żadnego podwójnego rocznika to jest nieprawda dziś już wiemy także ministerstwo przyznaje, że tegoroczny podwójny jest wasza wiara jest nawet więcej niż podwójny w polu dochodzi nam dochodzi nam tzw. luka demograficzna rzeczywistość jest to 2 , 5 raza więcej uczniów niż aplikowały do szkół ponadgimnazjalnych w zeszłym roku, ale nowy minister edukacji Dariusz Piontkowski w uspokaja podwójny rocznik nie powinien być problemem to samorządy przygotowały już od długiego czasu miejsca w szkołach ponadgimnazjalnych dla uczniów, którzy kończą gimnazjum bądź szkołę podstawową w jest przecież oddzielna rekrutacja dla obu typów szkół w także z tego co ja wiem z choćby po w swoim województwie tego tych problemów nie będzie dalej wszystko brzmi trochę w Wiśle panu idealnie no bo w wszyscy rodzice nauczyciele dyrektorzy szkół w jesteśmy w panice mgr. Sobowie, gdzie jedzie do aut, a cóż mam mówić skoro jest to, iż jest to pomysł pomysł ministerstwa zresztą już tak tylko tyle się powiedziało o o reformie o ich skutkach i tych bliskich tych dalszy które, która prawdopodobnie będą, że duże, że chyba już niema niema sensu do tego wracać to była to była zła reforma zresztą byłym byliśmy z tego co wiem sama pani minister Zalewska ma tego pełną świadomość, bo pamiętamy jej wypowiedź sprzed 10 lat kiedy, kiedy o wprowadzaniu reform w oświacie mówiła bardzo mądre słowa, że te reformy należy wprowadzać od samego początku od od przedszkola od szkół podstawowych reform nie wprowadza się we wzrok czy 2 tylko ta reforma powinna trwać 20 lat był to widzimy jak to jak to przykuła w czyn natomiast to nie jest tak i nazywanie tej sprawy, mówi że reforma jest świetnie przygotowana pod względem ekonomicznym logistycznym i że jest bardzo znajduje widocznie tak to może wygląda w Brukseli tuż za Warszawy i z z innych rejonów Polski wygląda to zupełnie inaczej to znaczy oczywiście, że samorządy musiały i zrobiły co ich mocy, żeby żaby dostosować się do tej do tej reformy przygotowały ile się dało miejsce w szkołach wiadomo, że duże miasta miały z tym zapewne największy problem natomiast szkoły nie są argumentem jest także nagle można byłoby szkoły wybudować to też nie jest także tworzenie filii szkół, czyli tam, gdzie konieczne było wygaszane gimnazjum nagle robi się filia szkoły ponadgimnazjalnej to wszystko nie jest takie proste to burzy pewną sieć szkół w samorządzie ustaloną w związku z tym brakuje tych brakuje tych miejsc tak naprawdę skala tego zjawiska z rekrutacją ujawnić dopiero około połowa tych kolejnych etapach rekrutacji po po składaniu składaniu kopie świadectw po wymieszaniu wywieszeniu list wtedy też dopiero zaczął się do wątpliwości problemy być może pretensje i lądowania rozbiła się ze zdjęcia będą nabierać na pagonach magistra dyrektorów szkół na kuratorium no bo przecież, że jeżeli się okaże, że w kilka tysięcy dzieci może zostać na lodzie w taki jest będzie walka o miejsca i tuby tak naprawdę to o to oczywiście, gdy my jako dyrektorzy jest też na pierwszej linii odpowiadamy za to co się dzieje w szkołach komisje rekrutacyjne oczywiście przetarg przeprowadzają rekrutację zgodnie z prawem, ale prawo przewiduje odwołania od wyników to co jest jakby oczywiste akurat w tym przypadku kuratorium nie nie bierze udziału, ponieważ od decyzji dyrektora czy od uzasadnienia dyrektora przysługuje skarga do sądu administracyjnego na wynik wynik rekrutacji w Senacie kuratorium też czy kuratoria dołożyły też swoje 3 gr, ponieważ już pani też, że przy rekrutacji są brane pod uwagę punkty za wynik egzaminu za oceny na świadectwie, ale również dodatkowe punkty za wolontariat zamach tak dobry wpływ w tym przypadku mam namyśli konkursy olimpiady zawody uzyskanie wysokich miejsc w tych konkursach, które są punktowane i rzeczywiście ustawa deleguje takie uprawnienie dla kuratora, aby kurator opublikował wykaz zawodów, więc artystycznych sportowych, które mogą być umieszczone na świadectwie takie wykazy rzeczywiście kuratorzy opracowali oni jednak swoich zarządzeniach dodali punkt, że oprócz tych wykazów, które opublikowali zasadzie dyrektor szkoły postoju może wpisać dowolny czy dyrektor gimnazjum w dowolny konkurs na świadectwo co oznacza, że kurator bez delegacji prawnej delegował swoje uprawnienie dalej na dyrektorów oraz realia kolejnych wpis taki konkurs RM z żonglowania w właśnie to jest problem także, że duże, że ustawa precyzuje co kuratorowi wolno było zrobić podać wykaz natomiast nie wolno było delegować tego uprawnienia i dalej to młoda de facto delegowanie tego uprawnienia co oznacza, że jedni dyrektorzy wpiszą te dane konkurs na świadectwo uczniowi i nie mogą tego nie zrobić klient zostawia została tutaj swoboda, a więc już mamy już mamy pewien chaos, który może skutkować dodatkowymi odwołaniami 1 komisja rekrutacyjna ulicy w liceach szkołach ponadgimnazjalnych ponadpodstawowych będą grały pod uwagę takie konkursy przy przy stacji inne nie będą inne będą uczyć się stosować tylko do wykazu publikowanego przez przez kuratorów oświaty, lecz już na szeroki pewien chaos tak, który może spowodować odwołania, a przy tym roczniku nie może to być bardzo prawdopodobne w panierce zechcemy zapytać o nauczycieli przypomnijmy, że cały czas trwa protest nauczycieli oraz zalesiony, a nadto zawyżony strajk natomiast protest cały czas jest nauczyciele są wsporze zbiorowym z rządem w małe sprostowanie nauczyciele są w sporze zbiorowym z dyrektorami szkół z dyrektorami szkół jak owa cudowna, ale cuda, ale tak naprawdę to tutaj rząd jest stroną nie dyrektorzy, bo w z tymi dyrektorami szkół to jest trochę tak, że to wynika z ustawy, że w no właśnie pan jest prawda wyszła z dnia i ja jestem dziś jest stroną w tym w tym sporze, choć film tak jak zawsze nieodmiennie nie ukrywam tego wspieram znam wspieram nauczycieli, którzy walczą o oswoją godność zainteresowanie o o normalne warunki pracy i płacy adekwatne do obowiązków do kostek w tej chwili jak rozumiem, że rzeczywiście ten strajk zawieszony protesty trwała rozumiemy, że pan premier Morawiecki podjął jakieś działania w tym zakresie, czyli zorganizowało okrągły stół z radami Kanty były na stole ale, ale miejmy nadzieję że, że coś z tego wyjdzie on jest za bardzo chętnych do negocjacji natomiast w jak cię zapytać jak ta rekrutacja do podwójnego rocznika wpływa na pracę nauczycieli wpływa jak jak ona wpływa także na poziom frustracji nauczyć jak ja myślę, że w tej chwili jeszcze nauczyciele są przede wszystkim skupieni na bieżącym roku szkolnym mamy koniec czerwca, a więc zbliżające się klasyfikację ustalenia oceny rocznej w klasach wiadomo, że gdy tam długi strajk budzi to szkoła, który Tryton troszeczkę skomplikował skomplikować sytuację w szkołach trzeba było Paryż i przesuwać nadrabiać realizacji programu, więc na razie tym nauczyciele są są zajęci na tym się skupiają oczywiście w rekrutacji biorą udział i ta rekrutacja trwa natomiast ty nam się to dopiero się dopiero się ujawni no pod koniec sierpnia wojska po wynikach rekrutacji, kiedy rzeczywiście w szkole zobaczymy czy na początku września, kiedy rzeczywiście w szkole zobaczymy jedno 2 × większą liczbę liczbę uczniów i niż teraz mało tego musimy też pamiętać o tym, że do liceów i techników przyjdą uczniowie, a rok, a czasami nawet 2 lata młodszy niż do tej pory to oznacza też na pewną zmianę nastawienia zmianę mentalną w nauczycieli, która będzie konieczna i dostosowanie środków dydaktycznych procesu nauczania do do uczniów młodszych więc, gdy czekają nas czekają nas kolejne zmiany kolejne przystosowania wiadomo że, że nauczyciele są te są na to gotowi zawsze po nim Gotovina na na zmiany w oświacie na myśli pan, że ten protest przybierze na sile w wrześniu, gdy nauczyciele wrócą do pracy trudno powiedzieć to wszystko zależy od to wszystko zależy od deklaracji czy czy zajęcia stanowiska przez nowego nowego ministra w tej w tej sprawie wierzę, że rzeźba będzie człowiekiem otwartym na nas na rozmowy na dialog z ze związkami krzyczy czy z przedstawicielami nauczycieli również przedstawicielami dyrektorów, bo do tej pory też mieliśmy z tym z tym problem, gdy zobaczymy ja myślę, że żal, że każdemu trzeba dać szansę choćby po po wypowiedziach nowego pana ministra na obu jestem sceptyczny co my, ale może morze może to tylko moje nie niepotrzebne obawy i Mielcarza i naszym mieście zapytać o 1 taki mit, który w jakość pokutuje w także w prasie mit o tym, że podwójny rocznik jest w zasadzie sytuacją przejściową starszy to przeczekać wystarczy, że w maturzyści przyszłoroczni zdadzą maturę w ich sytuacja się już poprawić tak, ale to nie jest do końca tak na mnie mamy jeszcze i jeszcze goni nas tutaj 1 zmienna, czyli sześciolatki to na nawet nie na letnie nie ruszając sześciolatków to podwójny rocznik już nam Cuske i szkołach, bo proszę pamiętać o tym, że oczywiście w tej chwili ten podwójny rocznik wchodzi do klas pierwszych ten podwójny rocznik będzie przez 3 lata podwójnym rocznikiem od daty za 3 lata, gdy uczniowie trzyletniego liceum ostatnich rok będzie zdawał maturę to uczniowie czteroletniego trzeciej klasy czteroletniego przejdą do czwartej klasy w tym momencie nastąpi nabór do klasy pierwsze w związku z tym liczba oddziałów liczba uczniów, która pojawi się od września już pozostanie na stałym poziomie no bo będziemy mieli już czteroletnie czteroletnie licea w związku z tym to nie jest tak, że to jest sytuacja przejściowa taki już zostanie ta liczba uczniów zostanie w tych szkołach sześciolatki to oczywiście jest ona, że zostanie nie do końca, bo ono zakończyć się zakończy się proces edukacyjny tych podwójnych roczników, czyli absolwentów gimnazjum i absolwentów podstawówki tak, ale liczba uczniów w szkole pozostanie niezmieniona, bo proszę zwrócić uwagę co się będzie działo za 3 lata z tego podwójnego rocznika połowa odejdzie, a druga połowa przejdzie do czwartej klasy na w tym momencie do klasy pierwszej przyjęte zostaną kolejni uczniowie to się zrównoważy liczba uczniów pozostanie już na stałym poziomie, o czym oczywiście nie będzie to podwójny rocznik natomiast dno 44 klasa licealna powracamy do czteroletniego sześciolatki to to oczywiście jest dodatkowy kłopot na tytuł tytuł to ja mam bardzo bardzo duży żal do połowy poprzednich władz ministerstwa, że ta reforma konieczna niezbędna moim zdaniem wprowadzenia świadków doszło do szkół została tak tak zrobiona i stąd mamy ten kłopot wycofanie wycofanie tej reformy powoduje, że w roczniku mamy 67 latki no ale to do tak jak mówię to jest problem na poziomie na poziomie mentalnym na poziomie dydaktycznym pedagogicznym to z tym jestem przekonany nauczyciele są w stanie sobie poradzić nawet tutaj co by być sprawiedliwym trzeba przypomnieć, że to Platforma Obywatelska wprowadziła Mac zapowiedziała w stan edukacji od szóstego roku życia natomiast po licznych protestach rodziców, a także szkół ten obowiązek bardzo się przedłużał prawda jak w ich już nie było w zależności od decyzji rodziców czasami szły sześciolatki czasami siedmiolatki i ten stan utrzymywał się przez ponad 3 lata prawda tak niestety tak było tam Guy de Rossim, kiedy rzeczywiście było obowiązkowe obowiązkowe posłanie wieku dla części natomiast ja cały czas ubolewam nad tym, że wszelkie takie pomysły reform dość gruntownych tak są są wprowadzane w taki sposób bez pilotażu bez wcześniejszych 2 wcześniejszych badań bez odpowiedniej kampanii przebijają i ja byłem jestem gorącym zwolennikiem wprowadzenia sześciolatków do szkół syn też jako sześciolatek, choć nie musiała ale, ale poszedł do szkoły tylko to należy zbudować od podstaw przygotować szkoły przygotować nauczycieli przygotować kadrę i dopiero dopiero wprowadzać wprowadzać dzieci to powinno być zrobione przez poprzednią władzę prawidłowo plus odpowiednia kampania informacyjna tak, żeby też nasze społeczeństwo zrozumiało korzyści tak idące jest z posłania wcześniejszego to jest wyrównywanie szans przede wszystkim z edukacyjnych w całej Polsce, tak więc choćby z tego powodu już warto było to zrobić no ale nie tak bardzo dziękuję za rozmowę w Marcin Jaroszewski dyrektor trzydziestego liceum Ogólnokształcącego imienia Jana Śniadeckiego w Warszawie był państwem moim gościem dziękuję za chwilę informacje Radia TOK FM DAB o nich raport gospodarczy, na które zaprasza Aleksandra Dziadykiewicz program przygotował się pan Jarek realizował Krzysztof Woźniak Mikołaj Lizut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i zabierz TOK FM na wakacje!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA