REKLAMA

Maja Kleczewska: "Hamlet" opowiada o kondycji polskiego artysty

Data emisji:
2019-06-06 19:00
Audycja:
Kultura Osobista
Czas trwania:
23:58 min.
Udostępnij:

Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Maja Kleczewska-reżyserka i Łukasz Chotkowski- dramaturg. Opowiadają o pracy nad spektaklem "Hamlet" w Teatrze Polskim w Poznaniu. Premiera jutro czyli 7 czerwca 2019 roku w Starej Rzeźni. Rozwiń »
Maja Kleczewska: "To jest oczywiście pewnego rodzaju prowokacja, że Hamlet jest z Ukrainy, aktor Roman Lutskiy jest przybyszem, to ciekawa konstelacja, bo matkę Hamleta gra Rosjanka. Ciekawe jest także ich spotkanie." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska gośćmi kultury osobistej są dzisiaj maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski duet reżysersko dramaturgiczne znany z wielu wspólnych inscenizacji Witajcie serdecznie dobry wieczór dobry wieczór tym razem duet mierzący się z Hamletem w starej rzeźni w Poznaniu nad spektaklem czuwa poznański teatr Polski kobiecymi pamiętacie wasze pierwsze spotkanie z Hamletem, ale pierwsze w jakim sensie takie pierwsze spotkanie każdy kiedyś w Rozwiń » życiu spotkał Hamleta po raz pierwszy w sensie w młodości w sensie w życiu tak w handlu tak chcieliśmy zrealizować od dłuższego czasu rok temu Maciej Nowak zaproponował, żeby zrobić malowanym ptaku, który zrealizowany w koprodukcji z teatrem żydowskim latał o niego w teatrze ale, żeby Hamletem był aktor z Ukrainy i żeby został ogłoszony casting aktora z Ukrainy i tak się stało tak naprawdę ten prace nad tym spektaklem rozpoczęła się rok temu dokładnie w czerwcu, kiedy 40 osób z Ukrainy stały Ukrainy przyjechało było się przesłuchania następnie odezwał się Romane ludzki, którym spotkaliśmy się we wrześniu i Roman został cham latem, aby temu takie spotkanie, bo każdy kiedyś w życiu pierwszy raz, że do ręki dramat Szekspira go przeczytał poszedł do teatru gdzieś ten Hamlet krążył wokół nas i takie spotkania raz chciałam zapytać stare czasy pani nam pozycję przed Hamleta Mariusz Bonaszewski w teatrze dramatycznym mam dane 2, lecz kilka razy, ale ja potem w takim swoim życiu zawodowym nigdy nie przez wiele wiele lat nie chciałam zrobić Hamleta nie myślałam, że zrobi kiedykolwiek, dlatego że nie zrobić Hamleta otrzymać Hamleta znaczy trzeba znaleźć aktora i odpowiednią im znaleźć w nim jakoś temperaturę, jaką wyobraźnię wrażliwość, z którą będzie regulowało będzie miał taką teorię, że Hamleta może robić to bardzo młody reżyser np. dwudziesto paroletnią zdalny wiek i długo tak myślę, że duży, ale już za późno, żeby robić i podnieść o 7 po ten pomysł koniecznie chcieliśmy zrobić w teatrze powszechnym w Warszawie, ale za wstęp jest takie kłopoty takich niemożności zawsze zmienialiśmy ten tytuł z różnych powodów i kiedy Maciej Nowak zaproponował nam ten tekst ten i 1 propozycja trochę nie do odrzucenia ja nie wiem czy ja bym przyszła tom Maćka Nowaka z propozycją zróbmy Hamlet no właśnie to był bardzo ciekawe od kogo to wyszło no właśnie materiał i proszę zrobić Hamleta no to, żeby takich prób stworzenia odmawiano co się robi Hamleta ale, ale ta idea dużo bardzo rozmawialiśmy o społeczności ukraińskiej w Polsce i Wielkopolsce i w Poznaniu i o tym, że to jest też, że właściciel to jest dość i ciekawa smutna sprawa, że właściwie nie uczestniczą w życiu kulturalnym, jakby mi nie zapraszamy do żadnej do żadnego dialogu i wkomponowanie w różne takie deficyty nasze takie ekonomiczne zaspokajają rozmaite potrzeby takiego społeczeństwa, które potrzebuje rozmaitych usług, które oni nam jak i dostarczają natomiast w takiej rozmowie w tej takie partnerstwa jest mało np. współtworzenie razem spektaklu i myślę, że to co się zdarzyło się dziś też taki też dla nas niezwykły zasób skarb Iran dość tego spotkania ze spotkania z jakby inną wrażliwością innym temperamentem innym sposobem grania inną temperaturą emocji i tej idei to jest niesamowitej też bardzo ten Hamlet nas na etapie prób trzecie rozmaicie zaskakiwał Roman, ale to były zawsze takie dobre ciekawe zaskoczenia także zadba system ciekawa jak jego spotkania z polską publicznością to oczywiście pewnego rodzaju wiadomo w tym prowokacyjnie, że handel właśnie z Ukrainy nie to 1 wspaniałych książek Nani ten piękny ten ten najważniejszy ten najszlachetniejszy ta postać jest właśnie przybyszem z też plan jest ciekawa konstelacje bo, bo matka Hamleta królową Gertrudę gra Alona Szostak oraz Rosjanką, więc też ciekawe są ciekawe ich spotkanie kultury są w uchwale tak są inne języki są bliskie, ale jednak jest inne jest też napięcia ogromną oczyszcza linii politycznej co ciekawe SEK Roman rozsadza ten mit Hamleta można powiedzieć, że Hamlet Polacy uznają, że to jest Polski bohater to Zbigniew Libera o tym, bardzo ciekawie mówi, że to jest przedłużenie mamy w Konrada Kordiana i Hamleta i to, że tego polskiego bohatera obciążonego tymi wszystkimi polskość ami gra w tym przypadku ukraiński aktor Roman ludzkim życiu przez kontakt Wyspiańskiego z Polski nie on jakby za dopóty taki bohater zaadoptowany na dla dla polskiej kultury dla polskiej literatury jak jest on rzeczywiście bardziej nasz niż ma obecnie bardziej nasz niż Courier tak w ogóle o Szekspirze się, mówi że, że to też nasz taki kolejny wieszcz Narodowy stał w pewnym momencie u was Hamlet grany przez ukraińskiego aktora wprowadza rozumiem wielokulturowy dialog w pewnym sensie a o co pyta, bo każdy Hamlet pyta boi się takiego też takich 1 z Danią owych banałów to znaczy on jest rzeczywiście skonfrontowany z jakąś perfekcyjnie działającą maszyną maszyną kłamst w maszyną zasłon maszyną władzy takiej takich właśnie uśmiechający się łotrów i ten koncepcje gorzej, że sztuka, że teatr jego spektakl pułapka na myśl, która odsłoni prawdę, który skonfrontuje z rzeczywistością z tym co się faktycznie stało doprowadzi do jakich przełomu czy też jakiś oczyszczenia, ale czy to się nie dzieje, że on jest właściwie bezradny wobec wobec pewnego systemu i najpier w zadaje pytanie bo, bo życie w Hamlecie są bardzo wyraźne 2 części możemy też sztukę rozumieć do zabójstwa Poloniusza i po zabójstwie Polonii leży inny Hamlet teatr wyjeżdża do Anglii, który gości oszalały popełnił jakiś Pp potworną zbrodnię w dni nie wiedząc, że ją popełniania spodziewał się, że opolanie stoi u matki czepianie się ukrywa natomiast do do zabójstwa Poloniusza goście prowadzi pewnego rodzaju dlatego takie wyobrażenie, że Otóż on może on może stanąć ścianki z Klaudiuszem wciąż można przeciwstawić on może zapytać o prawdę swoim ojcu on może zdemaskować bratobójczej, że oni prawy to wynika z USA i poczucia ogromnej naiwności wierności pewnym pewnym takim elementarnym ideom i nagle się okazuje że, że to jego też taka ta maska szaleje, za którą nakłada, którą żongluje, którą się ryby, którą sam gra nagiego dopada tak jakby właśnie po śmierci Poloniusza on już przy oni właściwie staje się szalony staje się tragiczny moment tego chowania ciała wyjazdu do Anglii, że jest po prostu on już zostaje zupełnie bezbronny Klaudiusz może go zabić właściwa łatwo można go namówić do pojedynku jakże prosto nawet nie ma żadnego narzędzia, żeby się temu przeciwstawić krok już jest perfekcyjnie działająca machiną tak jak współczesna polityka obojętnie czy to jest PiS to jest, po który miażdży kolejnych ludzi ludzi kultury miażdży w ogóle kulturę i robi to z ze wspaniałym uśmiechem sympatią rzeczywiście co można zrobić co my jako społeczeństwo możemy zrobić jak możemy się przeciwstawić tej perfekcyjnie działającej krwiożercze maszynie PiS-u lub on nic nie można tego nawet powiedzieć, że właściwie może też tak na to patrzeć jest perspektywa możliwe, że męża Hamlet opowiada o kondycji współczesnego artysty pytanie być albo nie być z tym pytaniem pozostawmy naszych słuchaczy za chwilę wrócimy do naszej rozmowy maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski duet reżysersko dramaturgiczny, którzy właśnie już jutro w teatrze polskim w Poznaniu dokładnie w starej rzeźni w Poznaniu mają premierę spektaklu Hamlet za chwilę wrócimy do naszej rozmowy dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski reżyserka dramaturg są dzisiaj gośćmi kultury osobistej rozmawiamy tuż przed premierą Hamleta w starej rzeźni w Poznaniu nad spektaklem czuwa poznański teatr Polski zaczęliśmy rozmawiać trochę o tym jakie współczesne tak jak rozumiem wątki są poruszone w waszym spektaklu to znaczy czy możemy je w jaki sposób odczytywać wyraźniej planujecie jak rozumiem w pewnym sensie spektakl aktualną sytuację polityczną w Polsce i na Ukrainie mienie nie znaczy ten spektakl nie odnosi się stricte do relacji polsko-ukraińskich z tego względu, że oto chodzi właśnie, że ludzie, jakby społeczeństwo pewnie też politycy oczekiwaliby takiego bardzo łatwego rozwiązania łatwego w zdefiniowanie kim są Polacy w tej sytuacji są Ukraińcy w tej sytuacji Otóż my nie dajemy takiej odpowiedzi ani w ogóle nie zajmujemy się takim pytaniem poco zajmujemy Hamlet w dużej mierze dotyczy sztuki w Polsce zajmujemy sztuką i tym, że sztuka, zwłaszcza teatry takim miejscem, gdzie ludzie różnych kultur mogą się ze sobą spotkać porozumieć, żeby już dość tej polityki dość tego politykowania, że stosunki polsko-ukraińskie to nie leży też nie czuję, żeby teatrze na tę chwilę był postu miejsce jej po prostu odpowiedzi natomiast rzeczywiście jest miejscem autentycznego realnego spotkania ludzi, którzy są traktowani podmiotowo, którzy są artystami, którzy zasilają Polski teatr swoimi wielkimi talentami na tym nam zależało, żeby to po prostu w spektaklu wielokulturowy wielojęzyczne wielo głosowe polifoniczne, ale na takiej zasadzie, by ich, by partnerskiego tworzenia już nowego świata wielo wielo głosowego bez podziałów mają powiedzieć w tej obsadzie międzynarodowej to ci, którzy dopiero włączyli się do naszej rozmowy to muszą wiedzieć, że Hamlet Hamlet wciela się ukraiński aktor rozumiem, że ta obsada ukraińska jest bardziej rozszerzona, że jest więcej Ukraińców też na scenie są jeszcze 3 osoby z Ukrainy, które należą do grupy Hamleta oraz mamy 1 aktorkę z RPA 1 aktora z Indii oraz 1 aktora Senegalu rzeczywiście wiele wielokulturowy Hamlet to chyba po raz pierwszy coś takiego w ogóle się odbywa zapraszacie na spektakl plakatem dwujęzycznym Hamlet, czyli gamy diet na ganek to jest gamet i po rosyjsku ukraińsku to jest Hamlet też cały czas zwraca na to uwagę Roman tak dwujęzyczne z tego względu, że dość już tego cha, że społeczność ukraińska, której w tym momencie w Polsce 21 000 000 osób co wcześniej powiedzieliśmy traktowana jest całkowicie podrzędny w naszym kraju i odreagowuje się na nich jakieś kompleksy tutaj w 100 zapraszamy do wspólnej rozmowy wspólnego dialogu rezygnujecie nie po raz pierwszy z tradycyjnej teatralnej przestrzeni, czyli widownia scena mamy do czynienia z tego co zdołaliśmy się dowiedzieć jeszcze nikt spektaklu nie widział mamy do czynienia z teatralną przestrzenią, która jak rozumiem swobodnie widzowie mogą się poruszać trochę jak w ogóle mnie by było czyli, czyli Hamlet, nad którym trochę mamy władze jako publiczność tak możemy podążać za Hamletem mamy wybór możemy decydować możemy być królem może być trudno może być Hamletem widz podejmuje decyzję kadru jednak bliska, która staje i też, którego kanału na 3 finałowych słuchawkach słucha, ponieważ się też wydaje się, że może taki czas, że widz może robić taki wewnętrzny emocjonalny montaż sam na siebie, czyli jak tworzy swój spektakl czy zaproszony też do jakiegoś do jakiej takiej rozmowy osobistej jest może być aktywne może być jest wolny po prostu myślę, że ty tyle montaży możliwych ile widzów przyjdzie aspekt każdy będzie miał trochę inny spektakl takiej furii też ten spektakl może trwać tyle ile widz chce też może wracać do tej przestrzeni to przestrzeń skonstruowana przez Zbigniewa Libera Hyper realistycznie zrobiona co znaczy to jest, że widz, jakby jest można przez 1 stronę podglądać czym, ale też z drugiej strony staje się sam performerem, bo w pewnym momencie ta granica pomiędzy, kto obserwuje, kto jest obserwowane jest całkowicie zatarta ponieś od dłuższego czasu to zaczęło się ta przygoda szkolenie rozmawiamy z mającą jak można zaprosić widza do nowej formy teatralnej znaczy, że wy widz nie ogląda czarnym pudełku aktora stojącego dziś o tym, bardzo daleko tylko, że spod dH z tym aktorem bardzo blisko kilka centymetrów dzieli przestrzeń to wszystko fajna zabawa fajna przygoda, ale rozmawiajmy raczej kondycja sektora, że aktor w ogóle to z 70 właściwie drugi generalny, że aktorzy nie mają szans za kulisy niżej w postaci muszą żyć funkcjonować bez względu na to czy Szekspir zapisał dla nich scenę czy nie oni musieli bardzo dużą, by stworzyć takiego do takiego po prostu obecności takiej swojej codzienności, żeby wypełnić, bo oni właściwie my gramy w takich pętlach chciwości powiedzmy kult czy telekonferencje rodzin donice to właśnie są kondycji tych postaci nieprzerwanie ta przestrzeń jest bardzo duża z tego co co wiemy stara rzeźnia jest dobrze zaadaptowane do tego typu spektaklu, ale po mieście języku, bo nie wiem czy dobrze zrozumiałam, iż jest to wyjaśni także słuchaczom w jakim języku grają aktorzy po polsku z elementami ukraińskiego kraju rosyjskim czasem po rosyjsku i prawnych i mówione jest, a tekst to Szekspir tak to się w domyśle mentalną nie, bo to nie jest takie oczywiste, bo niektórzy zadawali pytanie jak to Szekspira no właśnie Szekspir, bo pochodzi od takiej nieustanny przepisywanie Szekspira byliśmy na spektakl Agaty Dudy gracza ja Hamlet to na Wołyniu używane przez Szekspira słowa czym byliśmy zaskoczeni, że to jest teraz wydaje żyje niedawno niemodna MO niemodne wystawiać tekst tekst tak jak jest sprawa postanowiliśmy zrobić strasznie niemą nie wystawiamy tekst goście prawie całość bachantki też były bardzo niemodne, bo to jest mówione tylko antykami bardzo ciekawe jest, kiedy krytycy no bo wiadomo niektórzy są kompletnie niewykształceni uważają, że to jest tekst przepisany na, ale przed napisaniem recenzji można przeczytać tekst nie, bo rzeczywiście chcę zapytać co zrobiliście skróty w tekście czy może coś Szekspira dołoży jeszcze swojego, ale rozumieli położony jest do tekstu Hamlet maszyna Lecha Heinera Müllera fragment i atak to są robione w ramach tekstu robione są skróty, ale w tak to niema żadnych podpisać pakt dla Marcina Koszałki w tym wszystkim autora zdjęć słynnego reżysera dokumentalisty Marcin Koszałka jedno SR właśnie reżyserem operatorem był odpowiedzialny za pracę kamery i za i za światło niełatwo tu było zadanie oświetlić przestrzeń Zbigniewa Libery zaakceptowano starą rzeźnię tak żeby, żeby światło, bo jakieś organiczne naturalne i żeby trzymał ten rodzaj takiego takiego realizmu absolutnego realizm skrajnego realizmu to jest dla dla już wydać dla sytuacji widza, który z tej przestrzeni, że tam nie ma do końca tej umowności tam się zaciera właściwie można użyć na łóżku matki czy słusznie matkę w pokoju matki przez realistycznym pokojem, że można dotknąć się nim perfum czy zjeść winogrona czy przejrzeć albumy, że wszystko jest realne jest naprawdę i też wspólności praca Zbigniewa Libery Marcina Koszałki nad tym, żeby się właśnie światło współgrało z czystą przestrzenią, żeby nie było sztuczne i druga sprawa sprytu praca kamer na długo szukaliśmy po to, były długotrwałe właśnie poszukiwania co oznacza w tym świecie kamera jak ona podąża kogo śledzi, jaką tworzy narrację, ale nie zdradzę tylko zaproszone spektakle tak rozmawiamy o tym, że, żeby spektakl będzie takim przeżyciem Hamleta dla każdego na mana na własny indywidualny sposób każdego widza, który przyjdzie do starej rzeźni także przez to jakby swobodę przez to, że można z tego Hamleta w tym momencie zrezygnować można za nim podążać dłużej niż niż zazwyczaj tak się zastanawiam czy nie macie takiego poczucia, że to sami za dużo swobody w teatrze może wywołać efekt odwrotny zniechęcenia niezrozumienia w dodatku jeśli jeśli i na taki nazwijmy to ono mimo wszystko eksperyment nie jest przygotowanym boisku właśnie ciekawa tego bardzo dla kogo jest spektakl nigdy nie jest także, jaki spektakl dla wszystkich nie wierzy też taką sztukę tzw. uniwersalną, że za życia się z tym liczyć ktoś będzie zatem podążała ktoś inny powie, że coś ukrywa, że jest za dużo swobody woli 6 na jakość w fotelu w siódmym rzędzie i już coś tak po prostu dostać i jestem ciekawa będą na spektaklach też obecna jak na koncepcję widza współczesnego nie 2019 roku, żeby widz, który podróżuje po internecie, który lubi nie przerzucać kanały, które sobie, które lubimy królować Facebook, który bardzo szybko sobie dobiera informacje, że to, że ten spektakl opowiada być może pewnemu nowemu, jakby takiemu czas chory mówi, które my mamy w związku z tym, że żyjemy występ pierwszym wieku, że jesteśmy już przyzwyczajeni już wolimy internet niż telewizja nie wolimy Netflix nie, że wiemy, że od dwudziesty dopiero będzie seria chcemy go bierze w nim o ósmej rano wtedy mamy czas, że my jesteśmy przygotowani do do percepcji sztuki w sposób absolutnie wolny jako jako współtwórcy możemy się włączać wyłączać wtedy, kiedy chcemy co też jak ukraiński Hamlet czyta Hamlet ukraiński nasz Hamlet czyta się zbliżam się rozmowy z co czyta Hamlet dajcie Wrony kosztuje o różnic nie chce czytać, choć dosyć ja chcę działać to było bardzo ważne bo gdy ja wiem, ale tutaj musimy taką właśnie co teraz rozmawiajmy o filozofa, a współczesny filozof ale, a potem, a potem German mówi życie ja mam dosyć tych tabletów, którzy stoją ciągle myślą i ja wolę robić próby płatki na myśli ja wolę ja wolę próbować ja wolę monologi Hamleta próbować w czasie prób, żeby mieć poczucie działania i wpływu na to dać taka już na cokolwiek co się stanie na dworze w bardzo burzliwego intuicją osoby, która działa przy takiej dynamice w związku z tym po prostu czyta to co sam napisał, czyli monolog być albo nie być, który ma być częścią spektaklu także oni po prostu BT zobaczycie tam auto tematyczne w pewnym sensie autoironiczny ale, ale z drugiej zawsze jest też symboliczne, bo to odchodzi z pracy oczywiście to właśnie tak jest, bo nie symbolicznej też bardzo sprowadza do 1 o formatu myślenia dlatego jak intuicja Romana, żeby powinniśmy wiele rozmów na ten temat, ale ta intuicja, żeby z tego zrezygnować okazała się intuicją trafna, bo też pasuje do tej przestrzeni, które przez wyższe wygrane z nowym kościołem i jest to słuszne określenie i tej przestrzeni maja Kleczewska i Łukasz Chotkowski duet reżysersko dramaturgiczne, które właśnie już jutro wystawia premierę Hamleta starej rzeźni w Poznaniu spektakle jest realizowany przez poznański teatr Polski bardzo wam dziękuję za to spotkanie pełne też niedopowiedzenie ścianą, bo spektakl dopiero przed nami zapraszamy serdecznie zapraszamy dziękuję bardzo do usłyszenia Marta Perchuć-Burzyńska ciasne informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA