REKLAMA

„W Polsce na studia przyjmowany jest wynik, a nie człowiek. Za granicą liczy się przede wszystkim to, jacy jesteśmy”

Data emisji:
2019-06-06 23:00
Audycja:
Wieczór Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
39:52 min.
Udostępnij:

O tym, jak przygotować się na studia zagraniczne, mówił Maciej Dziedzic – założyciel The Swan School i Edun Korepetycje. W rozmowie z Zuzanną Piechowicz stwierdził, że szkoła publiczna w Polsce nie pozostawia czasu na zastanowienie się, w czym dany uczeń jest rzeczywiście dobry. Za dużo czasu poświęca się na poprawianie poziomu z przedmiotów, z których i tak dana osoba nie skorzysta na studiach. Rozwiń »
Polska nie szkoła nie pomaga też w przejściu przez rekrutację na uczelnie zagraniczne. Pomóc mają „szkoły popołudniowe”. Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

chór Radia TOK FM mam wieczór Radia TOK FM przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz my gościmy teraz Maciej Dziedzic założyciel zespołu szkół i Verdun korepetycje dobry wieczór dobry wieczór to może na początku Niechpan wytłumaczy czym jest w Słońsku Sons kultową popołudniowa Akademia edukacyjna, która przygotowuje uczniów, którzy są tak międzynarodowo zorientowani do podjęcia studiów na najlepszych uniwersytetach świata, czyli po tej normalnej tak to nazwijmy powszechnej Rozwiń » edukacji i tu młodzież dzieciaki idą jeszcze noża, jakby drugą tura do drugiej szkoły, gdy realia tak wyglądają nie powinny tak wyglądać natomiast przez to jak ten proces aplikacji złożony jest to to taki bardzo wielowątkowy wieloetapowy proces szkoła dzienna Nieee może, bo nie ma na tyle czasu i na tle kompetencji objąć całym tym w tym procesem, więc tak popołudniową dzieciaki potrzebują wspomagania pomocy, żeby zostać najlepszymi uczniami swojej szkoły pomocy w przygotowaniu do egzaminów wstępnych czy też takiej administracji czy logistyce przejście przez skomplikowane zagraniczne systemy aplikacyjne czy to jest kwestia polskiej specyfiki czy ci kandydaci np. licealiści w wielkiej Brytanii czy stoisk w stanach Zjednoczonych też muszą brać udział w takich popołudniowych w szkołach, aby dostać się na tę najlepsze uniwersytety i taki nie tak jest to dość duża Polska specyfika, ponieważ w systemie polskiej szkoły nie ma zapewnionego miejsca pracy dla specjalistek, które było celem będzie dostanie ucznia na zagraniczne uczelnie ocenę polskiej szkoły jest to, żeby uczeń bardzo dobrze zakończył polską maturę bądź zagraniczną maturę i tyle natomiast dostanie się na studia wymaga jeszcze kroku i 1 przejścia przez cały ten skomplikowany proces aplikacyjny i gorszy w strukturze polskiej szkoły nie ma takich osób, które w tym pomagają na jej konto sprawia, że rodzice, że uczniowie szukają takiej pomocy poza szkolnych strukturach takich popołudniowych inicjatywach na czym polega ta praca praca polega na kilku elementach pierwszy element i to, czego powinno się zacząć to przede wszystkim poznać swoje mocne strony i urealnić to co jest możliwe, więc z nazwą takim procesem diagnostycznym, kiedy poznajemy jak troszkę taki lekarz, zanim wyda jej diagnozę i przechodzi przez najróżniejsze badania miejsc ze swoim pacjentem przez takie badania przechodzimy z uczniami jak taki zewnętrzny audytor upewniamy się czym jest dobry ani gdzie ma to obszary do rąk do pracy po takich badaniach, gdy już wiemy co jest możliwe projektujemy program nauczania ten program popołudniowy, który wspomaga to co dzieje się w dziennej szkole ucznia czy to polega na tym, żeby wzmacniać te stroje, które są mocno, aby były najmocniejsza, a nie, żeby wyrównywać całą edukację polską letnie to pani nie ma tak tak i to jest Thorsten przy przy całym dobrym dorobku polskiej edukacji to jest ten mały dorobek, którego ciągle mi brakuje tej polskiej edukacji, że szkoła publiczna przez jej tak wiele tak dużą wiedzę, którą trzeba standardami edukacyjnymi wyższe pchnąć do głów uczniów i pozostawia czasu na to, żeby zastanawiać się chwilę po co mi to co mi najłatwiej przychodzi co mi najtrudniej przychodzi im to powoduje sytuację, w której uczeń jak jest czymś dobry szybko co zalicza to zazwyczaj to zostawia i poświęca bardzo dużo energii na wyciąganie wyrównywanie tych jej niedoborów co jest do pewnego stopnia i dobre, ale i już takiej edukacji późno licealnej powinno się dać uczniowi odpuścić i pozwoli mu się skoncentrować na tym, w czym jest naprawdę dobry na co najwięcej taki materiał potencjału osobowości owego, czyli akademickiego i IAI takiej myśli powinno się już w takim okresie jest na tym im coraz mocniej koncentrować i tabor ruszać powiedział pan o osobowości, bo we wielu zagranicznych uczelniach w tym procesie rekrutacyjnym bierze się podoba GI pod uwagę coś takie jak osobowość czy coś jednak trudno mierzalnego co w Polsce praktycznie nie wchodzi Krasoń czasami rozmowy rekrutacyjne przy różnych rekrutacja np. przy z tego co większymi międzywydziałowych indywidualnych studiach humanistycznych tam komisja poznaje kandydata lub kandydatkę raczej to jest dużo dużo mniejszość jakiś mały procent, dlaczego w tych zagranicznych uczelniach to ma takie znaczenie dla państwa strony wsi tam nawet 50 % tych punktów można dostać za osobowość jak taką osobowość zmierzyć jak ją ocenić, a prawda albo dostać 2 % tej osobowości właściwie to poprawić, gdy tak nazwaliśmy tymi procentami, że właśnie łatwiej było wytłumaczyć się coś co jest bardziej niemierzalne i trudne nie NIK anty szykowany jako centrum im, ale tak to wynika ze specyfiki procesu studiów w Polsce przyjęło się mówić, że na studia jest przyjmowany wynik punktowy z natury, a nie człowiek i troszkę tak Jerzy wysyłamy podanie wiemy, jaką punktację zdobyliśmy z natury jakieś gremium Uniwersyteckim podejmę decyzję tych bierzemy też nie bierze zazwyczaj o uszeregowanie są do soboty najlepszych ocen do najgorszych ocen natomiast zagraniczną uczelnię, ale głównie tutaj amerykańskie uczelnie przyjmują osoby na studia, ponieważ to mnie aplikujemy na kierunek, więc te oceny, a przy tak nie grają tych pierwszych skrzypiec natomiast uczelnie amerykańskie przyjmują do koledżu najpier w, więc tak potencjał akademicki wyrażonym w cenach to jest dla nich duży i indykator tego czy uczeń poradzi sobie czy nie poradzi czy ma sobie poradzić, ale przede wszystkim też to na ile duża, ale myśli, jaki ma profil osobowości, jaki ma i jaki ma cechy charakteru uczelnia sobie do porównuje czy taki uczeń może zostać ma potencjał na to, że zostać ich idealnym absolwentem i uczelnie każda z takich uczelni ma misję w tych misjach i chcą konkretnych rzeczy na świecie konkretne rzeczy na świecie robić, więc jest pewien profil pewną mieszankę cech osobowości, która rokuje lepiej by zostać takim absolwentem, a inna, która rokuje trochę gorzej i tak przyjęło się mówić, że na takich uczelniach tym czynnikiem sukcesu aplikacja jest obraz taki pluszak mać, czyli takie z idealne połączenie pomiędzy tą uczeni potencjałem osobowością owym pomiędzy potencjałem akademickim, a pełnymi priorytetami, których szuka uczelnia takimi idealnymi kandydatami 1 z przykładu także uczeń, który dostaje się na Harvard, lecz ich stać się na Stanford uczeń, który dostał się na Stamford potrafi się nie dostać na jej, którzy te uczelnie szukają innych profili tych potencjalnych absolwentów, a tak, ale każdy z tych utrzyma takie same wyniki w szkole, czyli te najlepsze ma takie same egzaminy, czyli praktycznie na maksa zdany to cecha odróżnia to dojrzałość myślenia sposób myślenia pewnych cech osobowości pewne priorytety w życiu i t d. tak da się właśnie te miękkie elementy niech kwanty szykowany, ale opisowe jakościowych dlatego też w tych aplikacjach na zagraniczną uczelnię znowu tu najbardziej na amerykańskie w dużą dużą częścią aplikacji i są elementy opisowe, a nie procentowe nie ilościowe przed tym co się opisuje opisuje mamy bardzo dużo listów referencyjnych, które uwierzytelnienia ją to co uczeń mówi w innych częściach publikacji mamy bardzo dużo esejów przykładowo mamy 1 esej, który będzie wysłany na wszystkie uczelnie, ale mamy szereg specyficznych pytań i esejów mini takich esejów, które już każda uczelnia sobie zada indywidualnie i przykładowo MIP zada pytanie, jaki należy być najbardziej do ciebie aplikuje albo niech Fininvest zada pytanie, dlaczego to nasza uczelnia i ciebie przyciągnęła inna uczelnia zada pytanie co jest dla ciebie drogi uczniu ważne w życiu, a ich jeszcze pociągnie dalej to pytanie zada, dlaczego jej inną uczelnia zapyta Opowiedz nam w jaki sposób trenujesz u siebie kreatywność, jaki sposób przejawy aż o siebie kreatywność, więc każda uczelnia zapyta o to co dla nich ważne, że będzie to pytanie w jaki sposób asystujący czy oceniające osobowościom to część taką miękką mnie ocen w szkole, więc sam eseje są listy rekomendacji innych jest takie swoiste CV o aktywnościach, które w, której uczy się angażuje, czyli oceny nie wystarczą nie jest taki zawsze pierwszy krok tę cenę musimy mieć trakt na najlepsze uczelnie musimy być innymi słowy najlepszy uczeń swoje szkoły musimy mieć zdane egzaminy wstępne jak niewiele osób na świecie tak dobrze, ale dopiero początek to już jest trudne samo w sobie, ale to jest przykładowo dla Harvard collage to kto to będzie 3040 % całego procesu oceny tych pieniędzy w tym całym reszta to będzie to wszystko co wyraża się w opisie jak duża część tych osób z Polski, która startuje osiąga sukces potem procesja poczty jest także Polacy masowo startują na zagraniczne uczelnie jeśli nie dostają się jednak mamy wielu takich studentów, którym udaje się studiować na takich zagranicznych uczelniach już dzisiaj bym powiedział, że mamy naprawdę wielu studentów, a jej bardzo wielu mamy w następnej uczelniach angielskich, ponieważ od paru lat jej czesne dla Polaków jako obywateli Europejskiego obszaru gospodarczego to dzielni troszeczkę ponad 9000 funtów niezależnie od tego jaki kierunek na jakiej uczelni aplikujemy rocznie, gdzie realny koszt takich studiów to 1415 do dwudziestym paru tysięcy funtów, gdybyśmy nie byli częścią Europejskiego obszaru gospodarczego to spowodowało, że bardzo dużo Polaków zaczął wyjeżdżać na studia, ponieważ nóg mamy prawie pod nosem najlepsze uczelnie 1 z najlepszych uczelni świata, a ich koszt no nie tak mocno odbiega od kosztów, gdybyśmy z Wrocławia chcieli wyjechać do Warszawy na Uniwersytet warszawski i koszty życia będą również wchodzi w grę, a jeszcze na cały czas możemy otrzymać od królowej kredyt, który też bardzo preferencyjny wraz z królowej od królowej tak nie od rządu tylko od królowej nowy świat tak mówią od alei dolnej Odry otrzymujemy od rządu z myślami, że to jest jakiś specjalny fundusz nie, ale to troszeczkę jest taki specjalny fundusz, ponieważ statystyki mówią, że około 80 % tego kredytu nie wraca do królowej czy do rządu jest umarzane i nie jest bardzo preferencyjnie przyznawane, więc te warunki zwrotu są tak preferencyjne rzecz, że duże po prostu tej kwoty nie wraca z konsultantem takie nacjonalistyczne troszkę rozżalenia że, dlaczego mamy finansowe w tym edukację i innych jej obywateli nie w swoich na niej takie procesy, którym się przyglądamy cały czas zmierzające do brexitu jutro Theresa May po składa rezygnację, więc dobrym momencie prowadzimy tę rozmowę tak wszyscy mam nadzieję, że do tego brexitu finalnie nie dojdzie, a przeminie do tej twardej wersji to będzie trudny dla tych osób, które będą chciały studiować właśnie w wielkiej Brytanii to jest tak my jak zadanie to pytanie właśnie reprezentantem tej uczelni to spotykamy się z 2 typami odpowiedzi scenariusz pozytywny negatywny scenariusz pozytywny mówi absolutnie nie będzie gorzej nam zależy na najlepszych uczniach psy i studentach z tych części Europy będziemy walczyć i nie możemy sobie pozwolić na to, żeby was nie było natomiast są też głosy takie racjonalne bardziej czyni go mówiące no skoro wy stanowicie pewną małą część naszego rocznika, czyli osób na roku, bo dużo większa część to są nasi obywatele bądź obywatele azjatyccy bądź ze Stanów zjednoczonych, więc wy jesteście tak dużej części nawet gdy troszeczkę was odpadniemy to cena będzie 2 × większa tutaj jakość nasienia ucierpi, więc mamy nadzieję, że to ten pierwszy scenariusz oczywiście, ale te 2 scenariusze pokazują, że tak naprawdę nikt nic nie wie precedens to oni nazywają tego wzrostu precedensem zawsze wychodzą jak historia pokazuje Brytyjczycy obronną ręką z najróżniejszych kryzysów i mają mocną mocną wyspę, więc nikt jeszcze nigdy nie zatopił, więc tak mamy wszyscy nadzieję, że to będzie precedens, ale bardzo dobrze zakończone, a pan doświadczenie edukacyjną uczelni wyższej i w Polsce i za granicą i co daje to studiowanie poza krajem czy ten wysiłek jest wart tego co można dostać od tej zagranicznej uczelni i tak ginie możemy jeśli skupimy się na najlepszych uczelniach tak jak porównamy wszystkie zmienne, które bierze przykładowo pod uwagę ktoś, kto tworzy rankingi uniwersyteckie to każda z tych zmiennych punktuje lepiej w tych najlepszych uczelniach niż polskie uczelnie, więc mamy i większe budżety bada o wiele większy budżet badawczy mamy kadrę, która jest opłacana bardzo wysoko stąd może przyciągnąć naprawdę pasjonatów specjalistów przykładowo w stanach Zjednoczonych jak podzielimy budżet jest trudny i rocznych Harvarda Harvard Cole czy Harvardu po prostu przez ilość studentów, których tam mają to wyjdzie nam na głowę w pomiędzy 200300  000 USD i to jest wyrażane też w budżetach właśnie profesorskich było 60 % takiego budżetu roczną Harvard przeznaczona płace osób, które tam pracuje, a więc kadra, która nas uczy i inspirujący ludzie, którzy nas uczą to już są wystarczy, żeby powiedzieć tak na tych uczelniach to ja będę miał doświadczenie intelektualne ani po raz siedział na wykładzie i słuchał wykładu natomiast nie wszystkie uczelnie są tanie w stanach mamy ponad 4000 kolegi taki można powiedzieć OTOP 2030 uczelniach, więc są też uczelnie za granicą, które są on za drogie, które mają trochę więcej miejsc niż chętnych i jakże przyrównywany do dobrych polskich uczelni to równanie czy warto wyjechać czy nie lepiej nie jest takie proste do podjęcia natomiast takie główne czynniki to też jest zawsze przy przy tej decyzji czy wyjechać na zagraniczną uczelnię czy nie to jest model finansowania uczelni i dopóki mamy w wielkiej Brytanii dofinansowanie z takim bardzo fajny modelu zapewnione w stanach Zjednoczonych są stypendia to ona to polscy obywatele wyjeżdżają i próbują wyjechać w te kierunki coraz częściej tak coraz częściej, ale wracając poza tym takim budżetowe aspektem czy jest coś się w traktowaniu studenta i w tej relacji między wykładowcami studentami, ponieważ znamy ten obraz tych uczelni też ciasto z filmów seriali z popkultury tak naprawdę, ponieważ studenci są bohaterami tej popkultury i tutaj w Polsce trochę z tego korzystamy i wydaje się, że to jest zupełnie inny świat tak i 2 jest też inny świat przede wszystkim nam dobrać sobie takie generalne aspekty pierwszy aspekt zaspy języka kultury z dymem po angielsku to przede wszystkim nie mamy barierę jej per pan per pani te panie profesorze per pani profesor tylko mówimy w języku angielskim w pierwszej osobie i to już skraca dystans możemy ze swoim profesorem późną kawę przedyskutować intelektualnym myśli, które nam się w nocy narodziły się znajdzie nam z czasem znajdzie dla nas czas dla wszystkich swoich studentów znajduje czas najlepszych uczelniach tak to ma dużo czasu albo mało studentów właśnie, ale natura jak jest taka statystyka, która się nazywa studentów akolici rejsie, czyli ilość studentów przypadająca na 1, a wykładowcy czy profesora najlepsze ucznia najlepsze uczelnie Harvard Stanford będą miały po 567 studentów na 1 wykładowcę taką znajdzie czas w jakiej Polsce rolę są dla nas znajdzie czas musimy się starać musimy kombinować, ale testy właśnie zaletą z kolei polskich uczelni i często jak zapytamy dorosłych, bo z bardzo często z rodzicami i rozmawiamy przychodzą do nas do szkoły ale dlaczego tak chcecie wysyłać na zagraniczną cięcia w Polsce też są dobre uczelnie za te pieniądze, które za nie płacimy mniej to, że jest to właśnie rodzice mówią, że to co polskie uczelnie najlepsze wyciągnęli ta anty czy to taki wspólny mianownik akcje tego wyciągamy to mianem kombinowania i umiejętność radzenia sobie umiejętność takiego jej przestania bycia nastolatkiem z liceum, a przekształcenie się taką strukturę na rynku pracy, w którym trzeba kombinować tak, gdy Polski rynek pracy goni za Europą zachodnią i czytaj to tempo zmian jest bardzo szybki czasem szybsze niż w Europie Zach nie trzeba kombinować trzeba być zaradnym trzeba umieć dogadać z panią dziekanatu kieruje się ze spaniem dziekanaty dogadać się dowiedzieć, kiedy kwiaty przyniesie, kiedy tupnąć nogą idei tak to on jej hity z równym z panelami z ruchu jest wdrażany jest duży sukces polskich uczelni to jest zupełnie odwrotny sposób myślenia niż jesteśmy przyzwyczajeni, że aż o polskie uniwersytety uczą kombinowali to jest dobra rzecz raczej myślimy o tym, polskim kombinowany jako o pewnej wadzie, która do, którego zmusza nas system zgadza się jesteśmy post komunistycznym krajem, więc w komunizmie trzeba było kombinować i nagle, gdy ten komunizm upadł te wszystkie umiejętności, które wytworzyliśmy kombinowania w wolnorynkowej gospodarki CE doprowadzenie sytuacji, kiedy mówimy o ludzie są nieżyczliwi ono w kominie testy złego, ale do kombinowania, którym jak pani wcześniej wspomniał to bardziej bym najem i miasteczek nazwę kombinowanie to towar działacz Unii nasz krytycznego myślenia umiejętność spojrzenia na różne rzeczy z wielu perspektyw dzięki temu lepiej podejmujemy decyzje to są takie rzeczy nie akademickie, ale takie życie i życiowe takie były o umiejętnościach niewiedza, która w życiu codziennym w taki dorosły w pracy zawodowej mamy z tym do czynienia każdego dnia i tego uczą studia tak polskie to jest wielki problem i wyzwaniem polskiej edukacji, żeby uczyć umiejętności ani wiedzy w tym umiejętności miękkich rozumiem, że na polskich uczelniach dzieje się to trochę przy okazji innym tak edu Ka boom się domagać się też troszkę Połom podzielić, gdy edukacja ta od ryzyka od 1 do 12, czyli podstawowa szkoła i 4 lata liceum trochę jak spojrzymy na wymogi kurator inne to mamy wrażenie celem tej edukacji czy kogoś, kto tworzy te wymogi jest na mury za akcja wiedzy nie wychodźcie na blachę dłużej trzeba być bardziej dosadnie ten plan, a i tak pewny, że po 6 lat to jak ludzie bardziej feministyczna, ale ja jednak myślę, że takie coś co już jak w dzisiejszym czasach zapytamy Siri, czyli Google asystent od tej rzeczy coś się uczy w szkole to już elity z celi odpowie więc, dlaczego się tego uczymy w szkole nie nie nie uczymy się co ani jak co i nie zastanawiamy się, dlaczego tylko co, bo trochę jest także nauczyciel nie ma czasu po prostu nawet przy pozostaną wiać nawet tak prowadzić zajęcia takie instruktażowe łoże nie nie dopuszcza się do zadawania pytań, bo organizatorzy nauczyciel, by nie tylko po prostu te standardy edukacyjne, które musi przed kuratorium jej z nich się rozwiązać czy wywiązać uważam na to nie ma na to czasu, gdyby on dopuścił do rozmowy no to akcje, by w ogóle w odwrotnym kierunku poszła czy to jest potrzebny jest bardzo potrzebny zagraniczne systemy czy matura brytyjska czy międzynarodowa czy amerykański system lity and one są lżejsze kontent owo, czyli tyle mają mniej wiedzy do przetworzenia, a więcej i coraz więcej z roku, bo te systemy ewoluuje zmienia się coraz więcej z roku my z roku na rok mają za zadanie wytrenować umiejętności, a bardzo to widać w amerykańskim system, którego tak często się ludzie naśmiewają się do szkoły średniej w Ameryce są takie łatwiej, że nie wiedzą, gdzie jest Polska Ziętara wiedzą, że Polak wyraźnie w Holandii tak, ale doznał czyniono to krytycznie spojrzeć z wielu perspekty w z 1 strony fakt nie muszą się tego uczyć małe mogą selektywnie wybierać przedmioty one są lżejsze, ale tak to co z dna i systemu edukacyjnego to jest potrzeba wykorzystania tej wiedzy o realnych projektach, więc u nich wolontariat ty różne projekty edukacyjne to wszystko wpisane w domenę uczenia, więc stanowisko wg prawa nie można jej w szkole uczymy dziecko dłużej niż do 15 i ono później musi mieć czas, żeby wyjść z tej szkoły i zweryfikować czegoś nauczyło realnych sytuacjach życiowych, więc ten dzieciak amerykańskim przychodów faktycznie on od tej wiedzy matematycznej niema tak rozszerzony jak Polak go PIN do tradycyjnego polskiego i ucznia Polski liczą się w porządku nie lubią wykorzystywać okazuje się, że wygrywał olimpiady jak to Polak wychodzący mama tą wiedzą matematyczną wiele wyższą, ale jak mają aplikować do realnych projektów jest z tym jest troszeczkę gorzej, bo nasz system na to nie kładzie nie kładzie priorytet tylko jest bardziej taki ciężki wiedzą informacyjnie bardzo dużo informacji czy ma przed 8 co znowu no jest dobre, ale jest też złe i jak wszędzie część klasy i minusy, dlaczego pan zdecydował się na studiowanie poza polską domagała się trochę w tej arytmetyce plusy minusy dostrzegłem więcej plusów w edukacji zagranicznej, aczkolwiek najpierw byłem w edukacji polskiej z kratami pozwoliło dostrzec i zadawać sobie pytania, dlaczego Niemcy mnie ta edukacja nie wystarcza tego co potrzebowałem i trochę żegnamy ciekawością wyjechałem na stypendium do Stanów zjednoczonych Uniwersytet tam zobaczyłem zupełnie inne podejście to właśnie z profesorem nauczycielem prosząc, by na kawę zobaczyłem torze nagle musi siedzieć w bibliotece czytać książki, ale sam tego chcemy, by na lekcji teraz były takie ciekawe, że dyskutowaliśmy tylko o tym, co o tym, pytanie co nam się narodziły po przeczytaniu książki więc, gdybym ja na lekcji tracił czas na to co już mogę w książce przeczytać to nie łączyłbym się musimy mu ryżową bardziej wiedzy, więc faktycznie w filmach amerykańskich siedziałem nad tą lampą oczko w bibliotece codziennie czytając jej pewne bibliografii pewne zadania na lekcje, a przychodząc na lekcje dyskutowaliśmy sobie krytycznie robię i nie weryfikowaliśmy pewne pomysły przemyślenia przykładowo mieliśmy zajęcia z CIA ze small biznes to musieliśmy zaprojektować legalnie działającą firmę i nie biznesplan napisać tak jak na zajęciach przedsiębiorczości na polskim Uniwersytecie tylko musieliśmy zaprojektować kampanie AdWords albo musieliśmy jej z prototypowe, acz produkt musieliśmy zrobić, gdy wiele wiele rzeczy, które i tam finalną oceną była pochodną on realności tej firmy fakt, że dostaliśmy z grupą bardzo dużo mocna ale jakby to co siedział na zajęciach to szkolny w tym faktycznie w godzinach kontraktowych psy profesorem no to dwórką pytania pytania potem bombardowanie go pytaniami jak ulepszać to co działo się właśnie poza jej poza jej tam edukację mam taką kontaktową, czyli samodzielnie co robi i Domin dało domyślenia właśnie tego potrzebowałem tak powinna wyglądać edukacja tylko ja tam niemowlę mniej przedmiotów niż w Polsce to jest zwolnienie z pracy nie właśnie było to praca głębsza była taka bardziej poznawcza i było przede wszystkim selektywnej mogłem sam wybrać co chciałem nie zniknie z góry nie narzucał pewnego programu studiów, a to przez 9 do tego kolejnego aspektu i cechy naszego systemu studiów w Polsce, a nawet też w liceum czy w tej edukacji przed studiami, że ten system narzuca z góry zaprojektowano już kierunki co powoduje sytuację, że nastolatek, który ma 1718 lat on już musi podjąć decyzję kim chce być w przyszłości, bo wybiera kierunek studiów, na które aplikuje i oka może się po 23 latach okazać, że to on jednak nie chce mieć Thinking myślał, że chce być, bo pochodzi trochę po tych przedmiotach na Uniwersytecie im inną to nie jest moje i chce coś innego wtedy co musi zacząć drugi kierunek w stanach Zjednoczonych jesteśmy nic nie aplikuje się na kierunek najpier w na kole czy Timczenko, lecz to jest troszeczkę jak tak to nasza ostatnia klasa liceum i Rudaka bardzo bardzo dobra on pozwala się odnaleźć przez pierwszy rok 2 dopiero później tak jak się odnajdziemy wybieramy specjalizacji teście taką jadąc nad morzem poboczną wybrać zupełnie innego Kolegium i sami jesteśmy architektem procesu studiowania i podczas odkrywania zainteresowań możemy w czasie rzeczywistym reagować o jakim tytułem się kończy wtedy tak zbudowaną w edukację jak wyglądają te tytuły, bo u nas mamy magistra psychologii licencjat z socjologii czy to i tak też działaczy może być magister socjologii bez zajęć ze statystyki te marzenia wielu studentów dziś otworzyły i nie kończymy studia pierwszego przykro nam się państwa jeśli to są właśnie studia na tak efektywnym i systemie studiowania w stanach Zjednoczonych i kolendrą kończymy z dyplomem albo w naukach ścisłych albo w naukach humanistycznych czy mamy szanować nasze rozstanie z Boże między czy w międzyczasie, bo od początku z, gdybyśmy jeszcze sztuka mieszkankom tony sztuki to wtedy może być dwanaścioro wspomina nic tyle ile i dopiero na kolejnym etapie studium będą precyzuje precyzujemy tom in główną specjalizację i wtedy idziemy do szkoły medycznej szkoły prawniczej czy szkoły biznesowej na studia mnie też wtedy magister czymś jak sam teraz wyjeżdżam na studia edukacyjnym jest, gdy inni jak skończy studia to będę będącego będzie to magister we w naukach takich edukacyjnych, ale to dopiero po studiach drugiego stopnia muzycznych pierwszego stopnia, by miał taki ogólny pomysł z Basią rozstając się tam była przewaga kierunków ścisłych przedmiotów ścisłych kursów ścisłych albo Basię w Arce jeśliby miał przewagę kursów takich humanistycznych czy tu edukacja w Polsce to na uczelni wyższej przyniosła panu coś, czego nie przyniosła ta zagraniczna poza tą umiejętnością leżysz już kolokwialnie uznali, że przyjmiemy słowo kombinowania czy coś jeszcze było takiego 3 grup np. brakowało panu na tych zagranicznych uciekli grono przyjaciół tak bardzo dyplomatyczna, więc czynnik ludzki osoby, które poznałem podczas studiów towarzyszą mi w życiu dorosłym do teraz, by pewnie będą bardzo długo towarzyszyły stały się moimi przyjaciółmi i IT z największych największa zaleta trasy zagraniczne systemy wyjeżdżając tam jesteśmy studentem intymna szans 1 z incydentem spoza granic i w stanach to nie jest takie oczywiste, że zostaniemy tam na rynku pracy kończąc studia możemy się starać, ale im przy bardziej przywódca kraju będzie nacjonalistycznej i jako panteon i ograniczał takie jak i swobody i przed przenikaniem granic notą coraz mniej osób będzie mogło tam zostawać przykładowo teraz też 1 z naszych uczennic skończyła Stanford i to nie jest dla nich takie oczywiste, że dostanie dyplom i przepraszam tłumaczy się stanie, ale że tak tak prawo pobytu prawą pracy i w tym czasie pobytu to niestety oczywiste, więc studia za granicą zawsze, gdy tak to nawiązujemy przyjaźń budujemy relacje, ale jeśli tam nie zostaniemy no to one nie będą na całe życie w te studia w Polsce dały mi te relacje na całe życie to uważam, że jest 1 to, czego tam nie dostanę to jeszcze raz spróbuje pana złapać 3 system edukacji, a nie relacji i coś takiego miał w sobie, czego brakowało na tych zagranicznych uczelni na chciałbym chwilkę zastanowić rozumiem myślę, że to wystarczająco chętnych jest tak naprawdę, a czy ten element osobowości da się podrasować Och, często takie pytanie jest zadawane, bo troszeczkę nasz system edukacyjny wychowuje ucznia to właśnie w takim duchu, że da się to podrasować, gdy na egzaminie gimnazjalnym i w tej punktacji kończąc gimnazjum mogliśmy dostawać punkty za działalności, ale jakiekolwiek działalności, więc za trochę zajęć godzin, którą przerobiliśmy nikt nie pytał czy testem prawdy działalność, która jest twoim zainteresowaniem czy też działalność, którą chcesz dalej kontynuować tylko przyzwyczajali się już tak od od młodego, że należy tworzyć CV należy portfolio pewnych i działalności tworzyć, które od razu serwują osobowości tak absolutnie nie jest tak jak pani wspomniała, że się z Łodzi jest czymś niemierzalne nie da się pod podtytuł życie excela przysłowiowo nie da się i uniwersalnego koszyka inicjatyw i zaprojektować dla ucznia uczniów, który na pewno po raz ich osobowość natomiast tak są pewne profile uzdolnieni są pewne inicjatywy, które pomagają te profile o zdanie nie wybijać rozbijać uwierzytelniać pogłębiać, więc tak już w tym odniesienia, gdy ten sposób do tego podejdziemy to można w cudzysłowie dają im sędzia podrasować go bardziej powiedział chcemy słowa podrasować dojrzeć jako nastolatek i stać się takim młodym dorosłym człowiekiem, czyli tak myśleć jak dorośli ludzie i atak to się potrafi zadziwić poprzez właśnie szereg inicjatyw pozaszkolnych, które uczeń się angażuje on tak w teraz takim hasłem, które często jest powtarzana aż taką kliszą jest hasło będziemy uczyć się przez całe życie i 3 osoba, która słucha, która nie ma ani dziewiętnastą, a Inwest 5, ale waży 3545 lat w ogóle może myśleć o wyjeździe na studia zagraniczne Super, że piętę pytanie zada przede wszystkim uczyć się całe życie, a jest sobie zagraniczne absolutnie nie muszą być ze sobą powiązane, więc po kolei idziemy czy możemy się uczyć całe życie tak i każdy się przez całe życie tylko nie każdy się uczy tego co lubi i jak zostaniemy postawieni przed sytuacją nie mamy się nauczyć czegoś co nie wierzymy, czego sami nie chcemy to nasze motywacje zaczynają być taką karykaturą mieli przestają być motywacjami to o jej odpycha my się od tego coraz mocniej się nie uczymy natomiast gdy zadamy sobie pytanie, kiedy ja tak naprawdę dzisiaj, czego uczę to jest zazwyczaj takim wspólnym mianownikiem odpowiedzi byłoby uczyć się wtedy, gdy czuje, że to jest dla mnie ważne i jeśli postawimy je dziecku małemu ciecz jest dla niego ważne to one się tego będzie uczyło dorosłej osobie jak poczuje dorosła soborze to jest dla niej ważny to się tego nauczyć przykładowo zachoruje na ciężką chorobę będzie to dla mnie bardzo ważne nigdy nie skończę studiów medycznych jeśli stany ekspertem w tej dziedzinie po paru miesiącach nauczy się tego, bo będzie to dla mnie ważne, a zamiast czy każdy może wyjechać na studia zagraniczne czy ten drugi aspekt nie było to się wiąże z modelem finansowania tych studiów to nie bez powodu taty na Harvardzie pracując tak mądre osoby też to, dlatego że Harlem ma takie budżety i tytoniem bez powodu jest to studentów, a kultura dziś, o którym powiedzieliśmy, że nasze demos przypada 1 prof. Nina 20 osób przypada innym profesor, bo to jest pochodną budżetu edukacyjnego, które mają te uczelnie co jest z kolei pochodną cen, które za to płacimy tak to musi kosztować w Polsce się przyzwyczailiśmy, że edukacja powinna być za darmo co jest największym złem, jakie kiedykolwiek ktoś wymyślił to wojna koszt to kosztuje nie powinno się to kosztuje tylko jeśli zatem nie zapłacimy tyle ile powinniśmy za to zapłacić no to dostajemy albo gorszy produkt albo bardzo gorszy pogorszone produkt, więc jeśli możemy w jaki sposób dobrać model finansowania takich uczelni zagranicznych albo poprzez stypendia albo poprzez oszczędności albo poprzez znalezienie sponsorów albo albo albo jakikolwiek sposób ja uważam, że nie ma nic fajniejszego niż przeżycie takich doświadczeń intelektualnych takich wzniesień intelektualnych, które później można podczas tych studiów doznać czy czy jest jakaś granica wieku, kiedy można wyjechać nie ma tu nie ma tą granicą den ta granica będzie bardziej granicę my tych sprawności motorycznej czy intelektualnej, którą sobie osoba postawiona choćby na moich studiach teraz jak zapytałem intencje magnesem, który właśnie przyjmował i jak i jaka jest rozpiętość wieku osób, które aplikują oto pojedziemy od 20 do 50 paru lat i czekam jestem ciekawy jak zapoznam 50 paru lat zrzeszone z nim w ławce i będę korzystał z jego doświadczeń i nie popełniał już błędów, które on może gdzieś popełnił on nie powie o tym, a ja z kolei mu pokaże mają perspektywę Trion już może za oni zapomną sobie przypomni, więc nie ma w bardzo panu dziękuję moim gościem był Maciej Dziedzic założyciel zespołu szkół i 7 korepetycje zachęcaliśmy do wyjazdów zagranicznych, bo chyba jednak zachęca pan przyzna pan kojarzy pan zachęcał troszeczkę w bardzo dziękuję nazywa się Zuzanna Piechowicz był wieczór Radia TOK FM audycję wydawał Bartłomiej Pograniczny realizował Szymon waluta zaproszę państwa na informacje zaraz po nich na powtórkę dzisiejszego poranka Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA