REKLAMA

Ile kosztowało sprowadzenie mebla z Paryża przez Gdańsk do Warszawy w XVIII wieku?

Data emisji:
2019-06-07 11:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
35:22 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

po ich tym razem Szanowni państwo jest studio Radia TOK FM w Gdańsku, a studio w Warszawie jest prof. Ewa Mańkowska z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz muzeum Narodowego w Warszawie dzień dobry pani profesor dzień dobry słynny myślę, że nie tylko wśród gdańszczan, by Paula obraz Hansa Memlinga sąd ostateczny po raz ostatni dotarł do Gdańska w 1950 ósmy roku powrócił ze związku Radzieckiego no ale wcześniej pojawił się tutaj bodaj w w obu pod koniec Rozwiń » czternastego wieku chyba w 1400 siedemdziesiątym trzecim roku tak źle oczywiście wszyscy, którzy zachwycają się w mini dziełami sztuki i różnymi zdobieniami meblami tak dalej tak dalej trasą w Gdańsku być może zarząd SM im dobrze, ale jak to wszystko tutaj trafiło w i w jaki sposób ten transport przebiega czy to były prywatne transporty czy może zorganizowane jak to działało pani profesor przede wszystkim czas zacząć od Memlinga ma on właściwy w Gdańsku znalazł się przez przypadek to nie jest tak, że to był obraz, który płynął do do Gdańska, który był przeznaczony dla Gdańska notowały niesamowity obraz zamówiony przez florenckiego bankiera, który filia w drugiej już wówczas były oczywiście też epoce nowożytnej rozwinięte kontakty handlowe Florence bankierzy w Brugii i on był pomyślany ten internauta aż, które było przeznaczone do takiego kościoła niedaleko Florencji w mediach jest zalana no i jako takie wyzwanie dla artystów florenckich jesteśmy w epoce rozkwitu renesansu i przy przypływa tu miał przypłynąć ten obraz, który jak sami wiemy charakteryzuje się niezwykłymi odbiciami elementami materii niezwykle oddanymi jako takie wyzwanie właśnie postawione artystom florenckim na czele obraz do Florencji dopłynął, dlatego że został skalibrowany statek został spreparowany tutaj właśnie dzieła sztuki materiały luksusowe przemieszczały się w okresie nowożytnym albo lądem albo drogą morską no z tym, że właśnie takiej drugiej najprościej jednak było to wszystko możemy robić ba może była niebezpieczna po pierwsze, były wojny, ale po drugie, byli piraci i historia właśnie Memlinga jest taka, że Gdański statek, który też też ciekawa historia tego statku temu Tadek francuski, który przypłynął do Gdańska między pokładem soli i miał wypadek ciało tancerek na wejściu 1 z największych statków pływających po morzu Bałtyckim właściciel statku zmarł nie uregulował nie uregulowało nie uregulowało rachunku za za to naprawy i statek statek stał się własnością Gdańska DW Gdański statek bieda aż takich największych pływających po Bałtyku one często właśnie uzbrojone i w okolice Wybrzeża brytyjskiego i nie zmienia w okolicach Gdańska ska operował ten statek i m. in. na pokładzie, bo to nie jest tak to było statki wypełnione tylko dziełami sztuki ona tam po prostu płynęły, by była innych innych innych innych towarów i jak zobaczono ze środków tych statku odnaleziono odnaleziono ten ołtarz postanowiono go ofiarować do bazyliki Mariackiej czy może też test taki przypadek, ale pytanie czy przypadek, bo ten auta stał się właściwie takim znakiem rozpoznawalnym Gdańska i takim bardzo ważnym elementem to był auta aż nastał taki po prostu elementem kultury gdańskiej i że tak tylko po grze co ciekawe on raptem kilka lat temu pojechał do Florencji była wystawa we Florencji, która miała właśnie skonfrontować nas nie pojechał, ale była taka wystawa, gdzie właśnie wam o tym, mowa, że w taki pomysł, aby goście umieścić tam, gdzie był przeznaczony niestety nie pojechał, tak więc oni do tych gwarancji nie dotarł za to zaczął oddziaływać tutaj zarówno w samym Gdańsku, jaki w ogóle w okolicach to jest także tym ołtarzem interesom Śląska, kiedy wielki bardzo chciał go wykupić był on wśród takich urlopów przywiezionych przez Napoleona i przez jakiś czas dekorował muzeum Luwru do przemieszczania w czasie drugiej wojny światowej też oczywiście nie są przypadkowe i też tak miał ogromne właśnie oddziaływanie na Gdańsk pojawią się w opisach podróżników w przewodnikach po stał się takim właśnie elementem Gdańska Nadodrza od tych czy ten statek porzeczkę przypadkowo Czarnobyla ten obraz przypadkowo, ale rozumiem, że byli różni możni bogaci klasa średnia mieszczanie, ale przecież jej król polskiego czasu czasu potrzebował w nowy dywanik do łazienki czytam coś i rozumiem, że Gdańsk była może czasem Elbląg to były miejsca jak, przez które można było zdobyć te materiały oczywiście to jest także musimy pamiętać, że ośrodki portowe to są jedne z najbardziej rozwiniętych ośrodków nowożytnej Europie tam wykształca się kupieckiej mieszczaństwo i może po pierwsze, być o tym, rynku gdańskim same Emmy, czyli mieszczanie, którzy nie tylko tak jak oczywiście materiały luksusowe do domów, ale także modne przedmioty sztuki modna przedmioty, które są też umieszczane w kościołach i to wszystko jest ułatwione dzięki kontaktom handlowym i w tym wczesnym okresie nowożytnym bardzo ważne były kontakty z Antwerpią i znów to wszystko szła drogą morską, ale co ciekawe w Antwerpii już pod koniec szesnastego wieku, a nawet lekko wcześniej wykształci się taki rynek towarów luksusowych masowych takim przykładem dobrym Soły takie przenośne przenośne ołtarzyki albo epitafia robione z alabastru, które w ogóle były robione hurtowo i tamtego wystarczyło dopisać odpowiednie inskrypcje i to właśnie dla osiedla dla tych mieszczan w nie tylko w Gdańsku, ale Gdańsk bardzo ważnym odbiorcą drugim takim przykładem są ołtarze produkowane w Antwerpii też właściwie tak hurtowo oczywiście można je było personalizować np. dodawać postacie świętych, których chciano wyróżnić albo jakiś herby, ale to zła tak naprawdę z profesjonalizacją ana podzielona produkcja i to po tym, właśnie tymi drogami handlowymi na tych statkach wpłynęło i docierało do Gdańska w jedno nie tylko do Gdańska także do innych ośrodków w rejonie morza Bałtyckiego, ale i Północnego i w okresie nowożytnym między czasie tymi ośrodkami sportowymi stworzyła się taka siatka siatka handlował, która już nie 1718 wieku w ogóle nie było problemu, żeby coś sprowadzić ze Paryża z Rzymu to wszystko już świetnie, ale wówczas funkcjonowało w ita druga część, czyli co liczyć król Polski w ogóle dwory dwory magnackie arystokratyczne polskie pamiętajmy, że Gdańsk był bardzo ważne dla polskich magnatów, dlatego że butelki to miejsce, skąd eksportowano zboże i eksportując zboże to potem na miejscu są też kupowano budynek ten handel drugą stronę, czyli elementy wyposażenia rezydencji to ta droga morska była niezwykle ważna zwłaszcza, gdy niektóre elementy tak jak np. marmury meble to po prostu musiało iść drogą morską to nie za bardzo, bo możliwości, żeby to w ogóle szło drogą lądową, dlaczego dlatego ze względu na ciężarna logistyka tutaj musimy sobie wyobrazić taki 1 z takich najbardziej pożądanych elementów, jeżeli chodzi o takie rezydencje n p . w Rzeczpospolitej to w osiemnastym wieku mamy z tym do czynienia to są rzeźby antyczne rzeźby marmurowe i w ogóle marmury marmur Carrara wiejskie to się z tego taka tablica ta globalizacja mody i c wyobraźnia coś takiego odwołuje się na was też jest nawet przez niezwykle niebezpieczne plus dużo taniej, jeżeli mamy tego bardzo dużo załadować to na statek, ale do tego woda może parafraza powrócił po informacji Radia TOK FM, bo z bardzo interesujące prof. Ewa Mańkowska z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz muzeum Narodowego w Warszawie z państwa i moim gościem informacje o 1120 już kilka minut po informacjach wracam dzisiaj w programie Owczarek o Gdańsku jako rynku sztuki towarów luksusowych w osiemnastym wieku, a ja mam też bardzo interesującą publikację 3 kopię portretu trzydziestolecia 19892019 autorstwa Mieczysława Abramowicza w to ta publikacja wydana przez nadbałtyckie centrum kultury mam 3 takie dla państwa, kto pierwszy ten lepszy proszę wpisać adres dla was małpa to krok KSM dla was mało potok kropkę FM na studia w Warszawie pani prof. Ewa Mańkowska z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz muzeum Narodowego w Warszawie wróćmy do tego transportu wspomniała pani o krajobrazie n p . gdzie tam przepiękne marmury rzeczywiście żyje król czy inny wie może chciał sobie inny chciał sobie no właśnie mecz zrobić ładnie, a może wisi w kuchni coś tam pod odkup rynkową na to potrzebował tego sporo, ale tak to trzeba było Oscara albo z innych sfer Larry przetransportować do morza to może faktycznie to transport na statek i potem ze statku jeszcze dalej to i tak krócej niższe niż zasuwać przez te wszystkie góry talię tutaj jeszcze musimy wyobrazić skalę w drugie połowie osiemnastego wieku mamy do czynienia z takim fenomenem, który nazywa się grantu, czyli ETS ta podróż edukacyjna ma ona miała też miejsce wcześniej to, zwłaszcza celowali w tym Brytyjczycy natomiast drugiej połowy osiemnastego wieku właściwie cała RS arystokracja Europejska pamiętajmy, że wówczas jeszcze, bo tak w miarę spokojnie w Europie, więc można było podróżować to był taki maszt pojechać do Włoch polegać przede wszystkim do Rzymu i ta podróż z takiej podróży edukacyjnej, gdzie uczono się obserwowano w jaki sposób są zbudowane inne państwa jak działa obronność jak działają w finansach zaczęła zamienia się przekształcać się taką podróż bardziej towarzysko i poświęconą sztuce i ery niezwykle rozwija się wówczas rynek sztuki, które wręcz osiąga takie zjawisko, które w latach 2 i byśmy dzisiaj słowem globalnym to znaczy wszędzie od Londynu po Petersburg po Sztokholm guz jest ten sam i każdy chce się prze, by przemyśleć i tak koło najważniejszą najważniejszym takim łupem i najważniejszym najbardziej pożądanym przedmiotem były rzeźby antyczne testy wielki okres takiej popularności sztuki antycznej rzeźb antycznych, które w Rzymie są prowadzone wykopaliska na polu również uzyskuje się licencje na część, czyli taką zgodę czara się uzyskać zgodę na wywóz tych rzeźb nie zawsze da się udawało, a jak nie robi się kopie kopie trzeba robić na miejscu na bok wtedy są to najlepsze pomiary i to są naprawdę ogromne ilości bardzo kruchych takich przedmiotów i UE to trzeba jakoś przetransportować w bardzo ciekawe są przypadki takich władców, którzy rzeczywiście mieli no to ona ogromną skalę to zamyślony i przy, których właściwie buduje się taka wręcz świadka obsługująca tylko rynek marmurów i tak tego z bardzo niewiele takim przykładem jest w 2 czternasty, który rozkazał wynajęcie 2 statków tylko na ten cel i przewożenie rzeźb to były i antyki, ale też kopie marmurowe i marmury do produkcji do produkcji aż do Paryża do tej pory te import nie były aż tak taką skalę i po prostu przewożono je drogą drogą lądową przede wszystkim kanałami rzekami, ale któż jest taka skala towar to właśnie wynająć statek i Stecia pamiętać że, żeby dojechać do zakupu były robione albo właśnie w Rzymie albo na wasze tt marmur Carrara niskie to wtedy, gdy najważniejsze porty z Livorno we włoszech czy liczą na to dowieźć do Livorno, a wycena Marbot satyry dobrze zapakować, żeby one się nie nie pokusiły to dotąd test jest bardzo bardzo jak bardzo bardzo istotne co ciekawe dużo prościej i dużo bezpieczniej było przetransportować rzeźbę proza aż po prostu nie kruszyła specjalnie robiono tak odlewy, które można w kilku kawałkach to przewodzić, bo były też takie przypadki, że odlewy były robione w Rzymie i potem przewożone i tutaj też trzeba pomyśleć tak, a to zapakować odpowiednio odpowiednio przetransportować do tego portu to ogromne ilości ludzi te zaangażowane do tego bardzo tragarze następnie statek statek musi być zabezpieczony no bo ona może niebezpiecznie Tax takie statki były bardzo często o wyposażone w armaty byli tam byli była tam aż taka załoga obronna ENA i modlić, żeby się stało po drodze w przypadku tych francuskich podróży dotarcia błogości całą Francję opłynąć dookoła bo, żeby dostać do Paryża to dopiero tam na wysokości Wielkiej Brytanii drugim takim przykładem bardzo ciekawy to jest przykład dla Piotra wielkiego, na które oczywiście to jest zechciał budował wówczas Petersburg i zamieniał w taką stolicę stolice zachodnioeuropejską i one etat nie do mnie, ale też taka pasja antyków natomiast pasja rzeź marmurowych produkowanych w Wenecji i tam taki kupiec kupiec kupiec powiązane z dworem biada pierwszego taki serbski kupiec założył taką kompanię handlową, która w 1 stronę z tej Wenecji aż do Petersburga jest to pół roku trwa taka podróż mniej więcej przewoziła rzeźby marmurowe, a drugą stronę wracało żelazo futra i wosk to też krótkotrwałe tylko po to, po to przedsięwzięcie i podobny sposób na Dwór Gustawa 3ego szwedzkiego kolejny taki wielki pasjonat to się znacznie później ktoś jest ostatnia świeci się nas tego wieku taką kompanię handlową prowadził Francesco firany jest artysta syn słynnego Giovanniego Battisty zbierane z jego czytaj też widzimy jak ja jak te są siatki osób to wszystko zaangażowane natomiast zazwyczaj takie ładunki wpłynęły na pokładach statków handlowych i tutaj już było takie sieci handlowe rozwinięte w osiemnastym wieku, gdyż mamy ten taki taki boom na Elena głaszcze Nana marmury, kiedy ktoś oczywiście wszystko już jest bardzo i bardzo dobrze opracowana siatka do tak naprawdę taka 1 Kompania wystarczyło, że złoży zgłosić do handlarza RFK w Gdańsku w Gdańsku to taki francuski kupiec Pierre Matej i oni już miało całą siatkę, która to wszystko kontrolowała i bardzo często ten statek musiał być jednak po drodze rozładowywane takim portem rozładunku albo Amsterdam albo Hamburg idei potem płyną do morza Bałtyckiego ta legenda rozumiem z tego, że z 1 strony były osoby, którym zależało na torze na tym, żeby zdobyć piękne przedmioty dzieła sztuki meble marmury i którymi się będą otaczali radna i a z drugiej strony były właśnie siatki transportowej, która to dobre dostarczały, ale rozumiem że, gdy taka w taki transport taka dostawa mowa była zajęciem, które przynoszą zyski z pewnością pojawi się deszcz gdańszczanie, którzy mówili, a może zainwestować w usługi transportowe w nocy tak gdańszczanie tak natomiast tutaj musimy pamiętać, że po to, by w tym nad TEPCO i ich Floty tego nie było jak nie było nigdy takich specjalnych usług transportowych dla towarów lub dla tego typu towarów one były przy okazji najważniejsze produkty, które transportowano to jednak był to, bo zboże to ta to były gwoździe Elżbieta, jeżeli chodzi o to co z Gdańska dopływało to była wódka natomiast, jeżeli chodzi o to transporty towarów luksusowych to w tym zajmowały się do tego bardzo ważne jest pojawienie się w holenderskiej Kompanii Wschodnioindyjskiej k to pojawiał się wówczas te towary luksusowe, które są odprowadzane z Azji to są przeprawy porcelana i właśnie to co do Gdańska przypływa porcelanowych m. in . w i tego, iż tego typu produkty i podobnie podobny rynek towarów luksusowych także handlarze francuscy i to na tych na pokładach tych statków były były też, jakby Doda Doda dokładane dzieła sztuki, a to już było takie pozwy indywidualne indywidualne transporty, które trzeba, by załatwić na miejscu natomiast tutaj bardzo ważna była właśnie rola rola Floty holenderskiej, która właśnie zajmowała się rozprowadzaniem tych towarów luksusowych przede wszystkim konsumpcyjnych porcelana cytrusy ta bajka, a przyprawy z tzw. towarów kolonialnych i ich listę mamy do czynienia w siedemnastym wieku i to jesteście kawę zgodny pogląd możemy się dowiedzieć Otóż czas też pan, że takie statki tak jak dzisiaj musiał przechodzić przez co i wszystkie statki wpływające na morze bałtyckie musiały przepłynąć przez cieśninę sołtys i tam było powiedziane słowa króla duńskiego i są zachowane te o rezultatach taką bazę danych te rachunki cele, gdzie zna podana nazwa statku kapitana i główna wartość załadunku tam takich rzeczy właśnie jak rzeźby marmury nie znajdziemy, bo to za mało, żeby to mogą odnotować natomiast wiemy, jaka główna była ta część tego ładunku jaka, jaka była wartość to takie jak główne źródło natomiast, jeżeli chodzi o te takie bardziej szczegółowe zamówienia takie bardzo indywidualne potem marmury to już musimy szukać korespondencja ach, pośredników w Gdańsku, jeżeli chodzi o Gdańsk 18 wiek to takimi pośrednikami na Rzeczpospolitą byli agenci Królewscy, którzy nie tylko zajmowali się Tomasz zajmowali pobieraniem cel Królewskich zajmowali się dostarczaniem informacji to też jest bardzo istotna, dlatego że miasto portowe to są bardzo ważne miasta i dostarczania informacji tutaj wychodziły gazety były były bardzo takie ważne formacje polityczne przekazywane i też m. in. zajmowali się właśnie tym rozładunku dżemy i przechowywaniem materiałów luksusowych przybywających na Dwór królewski jak też na dwory arystokratyczne arystokraci nie mieli takich swoich agentów w Gdańsku i zwracali się do króla z prośbą właśnie to pośrednictwo tak tak to właśnie wyglądało Anna jak ważny był Bałtyk jest czym było równie ważnym graczem z handlu do szczególnie materiałami, które luksusowymi jak inne akweny wodne wokół Europy czy też był takim trochę młodszym bratem Rena na pewno było takich trochę młodszym bratem, ale też miał coś do zaoferowania tej pamiętajmy, że właśnie Żelazno to już tak to jest materiał w luksusowe, ale futra futra to był taki ważny ważne przedmioty z materiałów luksusowych trybunały drugą stronę, jeżeli chodzi o Bałtyk to oczywiście najważniejszy był handel zbożem, który tak naprawdę swój boom przeżywa też drugim po siedemnastego wiek 18 wieku mamy związane z tym, że kryzys natomiast jako taki odbiorca tych materiałów luksusowych ze względu na to, że nad Bałtykiem znajdowały się ważne dwory arystokratyczne królewskie tutaj to wymieńmy chociażby Sztokholm mamy Kopenhagę mamy mamy Petersburg mamy Warszawę, bo to wszystko co do tego musi dopłynąć tam, gdzie spłynąć Wisłą to też był tak bardzo ważny właśnie elementem tego rynkiem zbytu, a rynkiem zbytu tych materiałów procesowych tak wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM prof. Ewa Mańkowska z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz muzeum Narodowego w Warszawie z państwa i moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie 1140, a po informacjach wracamy do programu off czarek z państwa mają gościem jest prof. Ewa Mańkowska z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz muzeum Narodowego w Warszawie o 0 Gdańsk jako rynku sztuki towarów luksusowych w osiemnastym wieku, jakie były najbardziej luksusowe towary co najbardziej pożądana jednocześnie najtrudniejsze do zdobycia są to chyba właśnie tam takich to auto to tona pewno dlatego, że to jest także, żeby takie antyki zdobycia bojem móc wywieźć IEO i uzyskać zgodę zgodę papieża lub jak procent to przede wszystkim kopano właśnie w Rzymie też na polu i bardzo często tej zgody się nie uzyskiwało IMP 3 i podróżnicy podróżujący właśnie do Rzymu do tej Mekki uzyskiwali zgodę na prowadzenie wykopalisk i większe znalezisk musieli oddać do rekolekcji papieskich w ogóle jak tutaj ITM winnic regulacje papieskie stosujemy takich najwcześniejszych regulacji takiej ochrony ochrony ochrony dzieł sztuki i tutaj takim ciekawym przykładem jest Stanisław August, który też ciekawy przykład nigdy Witalij nie był natomiast jego kolekcja kulturę jego dworu była bardzo zbudowana wokół tego Grand Tour wokół kultury grandtour, mimo że tam nie było w stanie się w to wszystko wczuć się, a to dzięki relacjom James i też ikonografii wysyłanej dzięki swoim artystom nadwozie daje on właściwie antyków praktycznie nie miało natomiast, żeby mieć taki Air za co tego wszystkiego zamówił tak to bardzo często wówczas robiono kopie najsłynniejszych rzeźb antycznych, czyli Apolla belwederskiego Herkulesa Farnese 1 do 1 w marmurze tato to była taka taka rzadko, że właśnie marmurze także odróżnić dostał kolekcję żona jest królewska i to były właśnie tej one właśnie wykonywane wykonywane w Rzymie miał taki pomysł, że te rzeźby zostaną wykonane przez najsłynniejszego wówczas najbardziej modnego rzymskiego działającego w Rzymie nieziemskie dała się wywodził z okolic Wenecji rzeźbiarza Antoniaka nowe Antoniak to nowa powiedział, że o żadnych opinii robi to taki rzeźbiarz tworzy takie antyki trujące paliwo natomiast to wszystko zostało wykonane w jego warsztacie czy to co było najbardziej pożądane to było to co praktycznie było niemożliwe do dostania i osiągnięcia i były też wówczas także takie przypadki właśnie żonglowanie te pamiętajmy wodą z tak jak się to damy to było zaskakujące się kolekcją Stanisława Augusta zajmowała, pisząc doktorat trwa 7 dań jest tutaj taki ważny, że to jest ta droga pośrednia, żeby z tego Gdańska tych rzeźb w Warszawie, by nie było i właśnie tak jak ja badała źródła to głównie one dotyczyły Gdańska i tych korespondencji prowadzonych prowadzonych z Gdańskiem i tutaj jeszcze czas też pamiętać o tym, że właśnie monarchowie arystokraci mieliśmy biedna reszta stała droga handlowa, a druga rzecz to jest kwestia takich agentów na miejsce już artystycznych literackich kulturowych agentów, którzy byli na miejscu i którzy chętnie dostarczali wszelkiego rodzaju informacje w osiemnastym wieku to się zupełnie niesamowicie rozwija można właściwie robić zakupy zamówienia na odległość rozpowszechnia się właśnie katalog aukcyjny na ten przykład rozpowszechniał różnego rodzaju techniki przedstawiania oferty na odległość i Emmy i wywierania na odległość i to nie jest tylko taki rynek dotyczący właśnie dział sztuki, ale także polityki historii można sobie na odległość jakiegoś posła albo senatora zamówić posłać do senatora odtworzenie natomiast można sobie na odległość np. zamówić całe wyposażenie, a w ten sposób to to wygląda w ten sposób, że w bardzo często stosuje się rysunek grafikę można na odległość zakupić kolekcję całą ofertę zaśnie dość tego było takie przykłady to sprzedawać kolekcje, że wysyłał ją statkiem do Gdańska do zobaczenia albo do Warszawy i potem, jeżeli król nie był zainteresowany to bardzo proszę może ktoś gdzieś w okolicy od podjął to ryzyko można było uczestniczyć w aukcji na odległość aukcje były robione w ten sposób wówczas takim bardzo ważnym rynkiem aukcyjnym był Paryż, że one były ogłaszane dużo wcześniej tak naczep, licząc pocztę tak, żeby poczta z tym katalogiem aukcyjnym dotarła na miejsce do ewentualnego kupca potencjalnego kupca do potencjalnych kupców i wodę, żebyście zdążyła dać odpowiedź da tyle ile zgadzam się kupić sprzedać się wywraca to raczej testem stanie pieniędzy wyłożyć tak to wygląda życie agenci na miejscu rozsyłali tt tt tt katalogi te ciało liczy czas dotarcia takiego takiego katalogu tkaniny już wówczas funkcjonowały wzorniki, w których farsz do 18 wykres pierwszy to w tym okresie pojawią się pierwsze katalogi tak tniemy producentów mebli np. marmuru drukowane graficzna także można boso taką ofertę przejeżdżać przez Boga takim się wydać testem początek takiej kultury obrazkowej trudno znaleźć dzisiaj właśnie w osiemnastym wieku na to bardziej najbardziej zainteresowały takie objazdowe kolekcja liczy, że zna może również o to, że ktoś inny wymiar taki to co trzeba było całość można było się lato to ten obrazek, ale stres, ale i tacy tacy pomysłowi tacy odważni, którzy aktorzy, którzy te kolekcje wysłali, bo to oczywiście Lwowską na ich koszt wysyłki i też ryzyko otacza to interesie jak się wysyła co się męczyć morzem czy też drogą lądową otacza też ubezpieczyć gdzieś to było takie koszty ubezpieczenia jasna sam taki ciekawy wyliczanie, bo to też też takie dosyć ciekawe ile kosztuje sprowadzenie mebla z Paryża do Gdańska i potem jeszcze do Warszawy i tutaj było także tutaj także to były koszty opakowania koszty transportu potem jeszcze chwilę koszty magazynowania w Gdańsku, zanim trafią do Warszawy koszty ceł to były różne cła pobierana różnych etapach pośrednictwa i ubezpieczenia i powiedzmy to ten mebel kosztował 100, a Warszawy 144, a więc takie takie było przebicie i tutaj, jeżeli ktoś wysłał do kolekcji lato ponosi naprawdę spore koszty tego transportu i tutaj ja mam taki przykład znalazła Malty S 1 z bardzo wielu, gdzie cała kolekcja 30 obrazów została wysłana z Wenecji do Warszawy z taką nadziała się, że król kupi król się tylko 3 zainteresowało i było takie dyplomatyczne próby wysłania tego do Petersburga, a może ktoś zobaczy może ktoś zainteresuje, byleby tego z powrotem do Wenecji nie sprowadzać no bo toto to wtedy tak naprawdę cała całe przedsięwzięcie w zupełnie nie opłaciło, ale to bardzo bardzo wiele tego typu przykładów było, że wysyłamy, bo tam może jest rynek albo mamy taką nadzieję, że tam jest jednak tak sobie to wyobrażamy, a te wyobrażenia są mylne oparte właśnie na trasie na na tym za co jesteśmy w stanie przeczytać w relacjach podróżników i ta osoba dotąd bardzo często były złe inwestycje w, a nie da jak długo taki transport szedł no, więc tak transport morski to jest taki 1 taki może taki przykład podam między wielką Brytanią, a Petersburgiem, że też pokazać co mogą być po drodze na wiosnę została wysłana słynna kolekcja Horacego, bo w głąb pola 1 z takich najsłynniejszych kolekcji zakupiony przez Katarzynę wielką wokół tego w ogóle było bardzo głośno, bo to była wspaniała kolekcja i dążą do tego, żeby ta kolekcja na zostaw w kraju no ale tutaj okazało się, że Katarzyna wielka Ochota miała rzeczywiście taką ofertę nie do przebicia i władca dyskusja jak to można wysyłać można będzie to zatonie i ten statek został wysłany wiosną i rzeczywiście coś było narzeczy dlatego rząd się rozwija u wybrzeży Holandii na szczęście nie zatonął, bo to też otacza wędkarze byli i piraci i były wojny i były też po prostu normalne wypadki stąd statki tonęły, a został przeładowany do innego od innego statku i ich potem popłynął do Petersburga teścia pani, że czasami może port zamarza w Petersburgu i dopiero dopłynął na jesień, więc padło około 45 miesięcy między Livorno, a Gdańskiem taka dostawa rzeźby wypłynęła około 23 miesięcy jak wszystko było dobrze na tarasie np. zdarzyło, że została źle zaadresowana i przesyłka została rozładował nadzy w Kopenhadze i 3 lata jej szukano, gdzie natrafił ach, więc do naprawdę to co się mogło wydarzyć po drodze do Gortata to proces niezliczona ilość ilość groźnych wypadków i ta machina naprawdę duża bardzo dobrze działać w przypadku tego typu przesyłki, która właśnie wylądował w Kopenhadze skorzystano z usług innego pośrednika i dotąd na ostatnim duńskim i wylądować już kopenhaskiej kupca 3 lata tego szukano to, że tylko w kopenhaskiej kupiec już pewnie w Armenii przemalował dodać coraz mniej to było w skrzyni po prostu nie był niech te także każdą z przyjęcia, bo zaadresować te 3 do Stanisława Augusta np. były adresowane jego monodramem, ale i potem ten, kto adresowaną, czyli tynku strat rysował przysyłał listy naszych informacjach te zapakowane, jakie zaadresowanych w ten sposób rozpoznawano prezentowali haski starego Ursusa w całości w Kopenhadze rozładowany, a kupiec, do którego trafią nie był w stanie rozpoznać czy to jest obóz tak stało efekt esencją jego i czekała aż wreszcie odnajdzie i z kolei na dworze w Warszawie el usilnie nad wiedziano, że to zostało złamane rozładowane w Kopenhadze usilnie szukano wśród miejscowych kupców z PiS tak właśnie tej właśnie skrzyni, bo taki ładunek załadunek bardzo często nie ponoć tylko do 1 kupca, ale to bardzo wielu w oczach pani też takie statki to były 30 tonowe statki do budek 300 tonowej załadunek bardzo różnych produktów IT rzeźby czy trzecie czy Niemcy są tam płynęło to być może to dotarto do tak naprawdę promil tego co się znajdowało na tym statku cieszmy się zostać jej przydarzyło w Wenecji znowu zniknęła most walizeczka właściwe tak, ale 3 lata nie był już zwariował w Charsznicy 10 dni szukali na lotnisku w Wenecji, który wielkości Niewiem na masową jest malutkie jest tam tak jakby to są takie przypadki w innych czasach, ale toteż, jakby podobne do tej może ponieść tak zbliżamy się do końca to przypomnę tego Memlinga jest teraz taka reklama Memlinga nie wiem czy pan widział taka reklamówka Memlinga taka złota kula biegnie po Gdańsku Testa złota kula za obraz Memlinga ta złota kula zresztą stoi przed muzeum narodowe w Gdańsku i ta złota kula cały Gdańsk obiega Wybrzeża i startuje na lotnisku to może jest tam tylko tak przypadkiem chyba powiedzieć i te zadziwiające, bo właściwie na Gdańsk bez morza nie da się wytłumaczyć to taka jeszcze przypomnę, że my w po drugiej wojnie światowej zastanawiano się w ogóle odbudować Gdańsk no właśnie dobrze rozbudowana od bardzo kolorowa parada wiadomo, że to miasto stara się tak niezwykle rozwija taki jest spot też sporo brzydkich budynków no to na pewno to na pewno, ale realne ale, ale no nie wiem budynek muzeum drugiej wojny światowej niesamowicie się wpasował się europejskie centrum Solidarności i to jest taki dzielnicami to tak jak ja tak za każdym razem, kiedy do Gdańska to nie zaskakuje w jakim kierunku to się rozbudowuje no dobrze by wzrosła wszystko jest niezwykle interesujące myślę sobie jak to nowość tak od króla w dół pewniej główna rzecz, którą każdy może się uzbroić to włącz cierpliwość no tak to adresowania za to, że budżetowe inne czasy troszeczkę w związku z tym o miano się w tym poruszać, choć jest test także właściwie królowi nic nie zatonęło tylko te 2 rzeźby tylko te drogi ktoś tak niewiele też prowadzą tylko te 2 zaś bez tekstu rachunków wynika zaginęły i to była taka na DVD sprawnie naoliwiona machina i nie jest tylko czapy reżyserka ogromna siatka różnego ROD nie tylko tych kupców handlarze, ale też różnego rodzaju pośredników, którzy toteż, jakby swoich tutaj popieraliśmy apel i ich tak tak tak to wyglądało trochę inne czasy trochę inna, zupełnie jakby pan w sposób przebiegu informacji także przepływu informacji bardzo pani dziękuję prof. Ewa Zbonikowska z Instytutu sztuki Polskiej Akademii Nauk oraz muzeum Narodowego w Warszawie władz państwa moim gościem informacji Radia TOK FM już za kilka minut o godzinie dwunastej po informacjach Mikołaj Lizut jego program dzisiejszy program przygotował Paweł Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!