REKLAMA

Sztuka życia Agaty Araszkiewicz (cz. 1 i 2)

Data emisji:
2019-06-09 14:40
Audycja:
Sztuka Życia
Prowadzący:
Czas trwania:
37:31 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

sztuka życia specjalne wydanie prosto w Brukseli przy mikrofonie Hanna Zielińska, a z nami jest dzisiaj nasza gospodyni, bo to my jesteśmy dzisiaj gośćmi dr Agata Araszkiewicz dzień dobry dzień dobry witam historyczka literatury krytyczka sztuki dziennikarka publicystka aktywistka inne współzałożycielka porozumienia kobiet 8 marca członkini rady programowej Kongresu kobiet liderka belgijskiego Kongresu kobiet będziemy się o nim rozmawiać wykładowczyni gender stan bliscy Rozwiń » współtwórczyni Uniwersytetu 3 pokoleń w Belgii ani też będziemy się rozmawiać autorka m. in. biografię monografii wypowiadam wam życie melancholia zwanej gliwiczanki ogień w Trzciance osobistej fascynacji poetyckich Agata Araszkiewicz również dzisiaj porozmawiamy to taka skrócona wersja twojej wizytówki, ale cały nasz dzisiejszy program sztuka życia jestem twoją wizytówką i zacząłbym od twego trójkąta, który tożsamości owego Paryż Bruksela Warszawa to są te punkty na mapie, które nam kulturowo, ale też geograficznie językowo ideologicznie jakimś sensie wybrała się jako netto, które współtworzyły twoją tożsamość świadomie mówię wybrałaś, bo to nie jest także ciebie rzucało sen z miejsca w miejsce nie miał wyboru tylko jednak wysokość podmiotowa droga no co prawda dziękuję bardzo jestem jestem bardzo miło móc podzielić moim doświadczeniem życiowym ważne z tej perspektywy, bo właściwie rozmawiamy nie głównie w jakiś rozmowach prywatnych, ale oczywiście mamy jakieś refleksje na ten temat i niejednokrotnie o tym, myślę, bo on być zawieszone między kulturą polską francuską dzisiaj taki sposób czy frankofońska w Belgii w taki sposób praktyczny dosłowny na co dzień nie jest już dzisiaj takie oczywiste prawda ja byłam wychowana w takim jednak micie Francji wielkiej emigracji w dziewiętnastowiecznym albo też tym w jaki sposób uchodźcy w spod ziemi opolskiej Solidarności byli przyjmowani w Paryżu, gdy szykował się mitem francuskim liceum, kiedy uczą się francuskiego pochodzę z mego miasta Tarnobrzega na południu Polski to mieliśmy świetne liceum i świetne właśnie świetne języki łacinę Polski historia też właśnie ten francuski najwyższe mam okazy uroczo na kulturę francuską i zaczęłam tam jeździć się w mieście w liceum na podstawie tego nastoletniego zauroczenia, a następnie postanowią spędzić część studiów w Paryżu, gdyby zrobić prawda no i tak się zaczęło moje dorosłe życie studio w Warszawie studia w Paryżu dr w Warszawie do tras w Paryżu i właściwie do momentu, kiedy mieszkał w Brukseli to było około 10 lat temu chcemy dorosłe życie dzieliły się ponad pół między Warszawą Paryżem i z tego wynika bardzo dużo ważnych rzeczy w ze zdumienia widząc, gdzie rośnie takie oczywiste, ale żarty, bo właśnie takie oczywiste natomiast inna Polska właśnie lat dziewięćdziesiątych to była ta Polska początku transformacji prawda to niesamowicie dynamiczna otwarta różnorodna jak gdyby wyjeżdżanie na zagranicę na studia i t d . po jakimś sensie taką nowością, którą wszyscy chętnie sięgali innym jest dla mnie to była właśnie ta decyzja, żeby robić studia w Paryżu później doktorant, zwłaszcza że mam wtedy już wiedziałam, że chciałbym pracować w tych właśnie dziedzinie myśli feministycznej, w której zajmuje się pierwotnie literaturą, w której właśnie francuskie badaczka myśliciel filozof kii mają ogromne zasługi to i zdobyła właśnie też decyzja w jakim sensie merytoryczna prawda i rzeczywiście doktorat pisała Maria Janion w Polsce miał podwójny doktorant potem na skutek wypadków historii właściwie obroniłam go tylko w Paryżu, więc mam go jest dobre francuskie, ale robią go bardzo go jako dr podwójne, a więc Marii Janion i we Francji UN seksu, o czym też takie legendy francuskiej nowej fali feministycznej, która założyła pierwsze kobiece studia to znów mówimy od centrum studiów kobiecych i ciężarowych w Europie 71005 . roku później kontynuował moje córki profesora dyżurze, która też miał doświadczenie pracy w stanach Zjednoczonych, więc łączą grę mogą łączyć śmiało łączyły się nasza rozmowa właśnie te 2 po jęcia podejścia bardzo ważne myśli feministycznej goście literaturoznawczyni, czyli ten feminizm anglosaskiej francuski z 1 strony badając, jakby podmiotowo się czy taką socjologię literatury w jaki sposób kobieta autorka się firmują na tym polu tracące wzmaga trudny, a z drugiej strony, jaki ten rodzaj ekspresji no i później, że tak się ułożyła, że właśnie te moje doświadczenia w gruncie rzeczy bardzo specjalistyczne badawcze prawdę senator po dwu książek jedne z odjęcia Lancet takich literaturoznawcy, a druga nazwa się zapomniana rewolucja rozbitkowie co do pisania dwudziestoleciu międzywojennym na pierwotnym już po francusku, a potem po polsku i one jak w skupie już bardziej na tym prozie z lat trzydziestych na takim eksperymentalnym, gdyby nowy kobiecy pod eksperymentalnej nowej kobiecej podmiotowości stratami zapisana przyłożyć jak nowego stylu, ale też nowych tematów bardzo współczesnych wiąże przyznać, że właśnie moje prowizorki francuskie były tak zaskoczony, że przed literatura Polska była tak niesamowicie, gdyby progresywne też aktualna i drugim z AZS nieznane, ale czy to dużo mówić nie przyswojone nawet u nas prawda, gdyby w 7 proc dzisiaj toczy tak jak odzyskiwanie Ireny Krzywickiej czy chociażby Zuzanny Janin czanki i my jesteśmy na najlepszej drodze bijemy na dziś, ale właśnie dzisiaj to jest dosyć proste pomnik nie może też smoleńskim popkulturowe emancypantki dwudziestolecie, bo generalnie rzecz biorąc kobiety w kulturze kobiety inne piszące kobiety liderki Kalety w latach dziewięćdziesiątych wybrałaś cytuje dziedziny myśli feministycznej, kiedy to jeszcze tak kulturowo dumny tata kultura była w cieniu my neoliberalnego myślenia, kiedy właściwie te wszystkie nasze ideały były podporządkowane były zupełnie innym wartościom niż właśnie jak jeszcze socjalna równość praw niż wszelkiego rodzaju kwestie związane z prawami kobiet wciąż dopiero co to było kilka lat po tym, kiedy prawa kobiet zostały zamiecione pod dywan pod okrągłym stołem poświęcone na ołtarzu Sojuszu głowy państwa z kościołem jestem bardzo ciekawa ciebie młodej Agaty, która odkrywa dla siebie feminizm wcale w gminie najłatwiejszym i najbardziej oczywistym momencie dla feminizmu no właśnie tu myślę, że ten pobyt w Paryżu to znaczy dałam mu na to jakaś taka moja najlepsza oparte właśnie przy parte lekarz skłonności do do kultury francuskiej spowodowała, że w Miami, gdy w drodze takiego przeciągu, bo takim przeciągu myślowym w przeciągu spowodowanym podróżą właśnie tym przemieszczaniem się tutaj może powiedzieć, że w ogóle być w tych 2 miejscach naraz bardzo długo czy Warszawa Paryż jest bardzo specyficzny sposób bycia, który dla kultury Polski powinien być jakimś sensie naturalny tak jak przywoływane to synonim wielkiej migracji wcale nie do końca to znaczy miał nieskażone rozmowy z moimi polskimi przyjaciółmi czy nie czuje się przy połowie one i t d. iść mimo otwartych granic okazywał się tak brutalne kino ma też nabycie wcale nie jest oczywiste dziś może już bardziej niż wtedy prawda natomiast właśnie kultura francuska 1, który też mam mnóstwo problemów związanych właśnie z pozycją kobiet i t d . no i jednak jest bardziej otwarta bardziej równościowa nawet na poziomie takim takiego jak zwykłego przekazu medialnego czy przy czym mentalnego co nie znaczy, że tam nie ma problemów, ale zarówno pod względem intelektualnym, bo wtedy niesamowicie rozwinięte, bo tam cała ewolucja myślowa feministyczna bądź lada 70 tych, na które mnie interesowała, ale też właśnie poznany obyczajowym oczy czy stosunków nawet nawet na na Akademii na Uniwersytecie i t d . to znaczy, gdyby ten temu jakiś pomysł czy projekty badawcze my się zawsze spotkał z dużym powodzeniem poparciem kobiet, które miały jednak się na pozycji tak dalej w Polsce mieliśmy troszkę i odwrotną sytuację to znaczy, kiedy studiowałam na polonistyce to niebyła wcale takie oczywiste w to właśnie myślenie feministyczne tak jak Bono przez niektóre profesorki badaczki w kryzysie, bo dopiero odkrywane w Rzymie, że tak było, że się równolegle myśmy rewolucja konserwatywna taką myślową nasz kot wszyscy nasi koledzy byli jakby nie mam bardzo prawicowi czy bardzo patrona -li stycznie no to wtedy był taki nurt post solidarnościowe to się wydawało, że to jest oczywiste także wolnościowe to znaczy konserwatywne prawicowe dopiero później wszyscy by wszyscy część społeczeństwa się ocknęła także zmiana naturalny porządek jak właśnie takie swoiste podporządkowanie kobiet nie jest to ogromnie czułam właśnie i mdłości w ogóle bardzo ciekawa taka refleksja byłoby też towarzyszu mój mąż do mnie starszy z takim pokoleniem właśnie te 5 lat starszym które, gdyby jeszcze wychowało się w podziemiu i w pewnym sensie mi, jakby miał trochę inny tej dały, jakby gdzieś tam było mniej konserwatywne i dla mnie moi koledzy cieczy ci młodsi jak gdyby man 6 roczniki, gdyż ten konserwatyzm, który tam się pojawiało TomTom via bez perspektywy osobistej tak to nie zapisze się hipoteza tak mówię moim osobistym doświadczeniu zaskakujące tak jakby działo się dobrze, że starsze roczniki starsze pokolenia gdzieniegdzie jednak tak też intuicyjnie to te zachowania były bardziej równościowa nie mówię, że to, bo deklaratywnie, bo zdarza się nam kurcze strasznie, ale i tu Allen, bo druha i t d . natomiast już być te młodsze roczniki właściwie zwiastowało to co co co teraz nadeszła nie zdaje, że ten mediów w skrajnej prawicy, na które głosują młodzi mężczyźni się, gdyby zaczyna się wtedy tak, dlaczego mężczyźni łatwiej kąśliwie Gajową z konserwatywnymi i wtedy właśnie tu już miała miejsce ciągoty i to poważną, że żyją właśnie spieszą, bo trener pierwszej części mojej wyprawy w paryskim studiów wróciłam do Warszawy po dziewięćdziesiątym szóstym roku to strasznie owalu ważny rok, bo wtedy zakon założony został studia John Terry start jest przez Demokratów wczoraj Bożena Chołuj i też rozwijała się seminarium Marii Janion dukty, z którą umówią się, zanim wyjechał do Francji życzę mu nie pisać pracę magisterską i na tym seminarium Marii Janion właściwie zaczęła powstawać taka grupa feministyczna, gdyby intelektualna, która później właściwie dała się biernie czeka dużo książek i w ogóle ważnego odważnego myślenia no ale właśnie też Manifę prawda w i dodaje Marek znanej francuskiej, kiedy zakładaliśmy właśnie takie jak gdyby inna w inny po chce jak podał się, kiedy umawialiśmy się na pierwsze spotkania wtedy w oś c takie organizacje środkowym ośrodek informacji środowisk kobiecych przed Manifa owe nowość zdarza się, że Acta manifestacja zakazy są do marca powinna wyglądać, więc z tej kultury francuskiej, która posty totalnie oparta na protestach obywatelskich protestach publicznych nie tylko wydział ma zrobić transparenty, żeby jak, gdyby nie wiatr i nie rozjechał muszą być pary to 17 nie niszczył to Toyota wymusiła nadszedł podam taką propozycję, żeby mówić właśnie Manifa z francuskiego la manii prawda czy Gorzowie się na nich też wiele kontrowersji wśród nocnej 0 tys, by drugi taki import właśnie gruby taki import o drogach odważnie do tej do tych polsko-francuskie jakiś kaleki polsko-francuskie podróży Anny i właśnie ta Manifa to francuskie słowo jak gdyby to daje jednak aż tak Super się przyjęło i zostało i i prawda jest taka, że leży właśnie pochodzi ono jak gdyby z tych z tych, jakby francuskie inspiracje wydaje się, że dach cee warto oddać inny no i właśnie tutaj trzeba powiedzieć, że te lata dziewięćdziesiąte właśnie dla polskiego feminizmu była ogromnie ważnej chce to podkreślić norma, że w formacji inne naprawdę warto pamiętać, zwłaszcza że śledzi stare feminizm mamy taki właśnie fale później zapomnienia szczególnie ze zwolnienia i białe karty Miss zaginiona, której częścią właśnie ta historyczna cisza to coś takiego z tymi chyba długo jeszcze będziemy walczyć natomiast dzisiaj, bo reszta to taki stereotyp w życiu publicznym, że w latach dziewięćdziesiątych mieszanek intelektualne feminizm z szamb osobiście wiele razy w parę bale intelektualisty na zamiary Marii Janion, a dziś mamy wielkie rozpoczyna, skąd czarny protest i myślę, że warto zwalczać te straty, a więc chciałabym tutaj zająć stanowisko też w tej sprawie, że jednak wtedy rozpoczął się właśnie coś rozpocząć rządy ruchu wyobraźni oczywiście ono do tworzyły go student, jakby młode dziewczyny tak trudno mieć jakiś establishmentowi intelektualistka, który po prostu się spotykały tych, gdzie gaz, bo bardzo dużo wbre w pozorom nadgarstka iPoda teraz więcej praw do zdrowia narodu mówiliśmy przy okazji dwudziestolecia Manify skoro oczywiście i gdyby to były testy elity straszny ruch to by się nie w rodzaju nagie ciało, więc warto zrzucono nas do Zamościa warto właśnie to podkreślać i pamiętać, że ruch wyobraźni jest też ruchem społecznym i że to jest ogromnie ważne to co wtedy się zacięło i ich znaczenia tego być może w Szczecinie do końca właściwie rozumiemy, że ogarnia tak do nich przygotowały grunt dla takich akcji społecznych właśnie jak późniejsze czarne protesty czy w nieco wcześniejszy Kongres kobiet w ogóle jako ruch jego powrót do zjazdów kobiet należy, więc wojenne NATO, by przenosili się do biura Sellin na Kongres kobiet mer ta odsłona Brooklyn Boogie brukselska wersja brukselska ne w parlamencie Europejska polityczna pytanie czy nie przypadkiem właśnie akademicka elita artystyczna gdzieś może już nawet establishment owa no i właśnie to jest bardzo ciekawe ważne pytanie, które znowu zaprowadza mnie do takiego jak gdyby w wątku biograficznego, że wyjechałam z Polski po raz drugi w 2000 czwartym roku najpier w dość, że drugi ma jeszcze wróciłam na chwilę, gdyż VAT drugi wyjechałam wyjechałem już dokończyć swój doktorat właśnie w Paryżu w miał też problemy zdrowotne jest to, że o przedłużyło no i nie zdobyła też taka cenzura, że cezura czasowa, która polega też na takiej na takiej cenzurze mentalnej to znaczy, że szybko odpadłam odruchu, którego jak mam jednak immanentną częścią tak nie tylko ruch intelektualnego mogą się też tego aktywa z ryzykiem aktywizm natomiast będąc daleko nie było to takie łatwe i różne trudności stały tutaj na przeszkodzie jeszcze wtedy świat był mi nie było był, jakby większe niż w taki umiarkowany w Bagdadzie jesteśmy na uczelnie z komunikowaniem w i miał długą przerwę można powiedzieć aktywiści mnie, w których wtedy też, że kiedy wyjechałam do Paryża do 10 walnął oznacza dużo bardzo pisać o sztuce pisane wkład w procesie Nieznalskiej jako 1 z pierwszych czy być może pierwsza, która analizowała go w kontekście takiej słynnej sprawy Gorgonowej, którym jest także Wicka prawda wzniesiono taki Dorotę Nieznalską też można potraktować jako takiego społecznego kozła ofiarnego właśnie dokładnie ja właśnie to napisałam wiem, że to na pewno zmieniła stanowisko środowiska artystycznego w pewnych kręgach właśnie jeśli chodzi o o samo to sytuację związaną z tym procesem wtedy, kiedy jednak pamiętajmy, by powstał taki list profesorów, którzy się odcinali od tych student i t d. nie był, wypowiadając się za wolnością słowa, ale jednak przeciwko sztuce co do taniego renomy powiedział prawda taką apolityczną i t d. i bez właśnie dość znajomo, że do kultury dwudziestolecia tych wszystkich prac, za które wtedy siedziałem, a działo się bardzo podobnie jak tutaj w latach dziewięćdziesiątych czy dwutysięcznych taki moment, by nowy rok nowy moment do nowoczesności w nowoczesnej historii Polski i po prostu ten naturalny, jakby był w cudzysłowie oczywiście naturalnych historyczny proces typu pytania o o samo świadome podmioty opony kobiecej siły się pojawiają narzucają mu i tak jak badam to w literaturze właśnie lat dwudziestych, gdy w latach tutaj tych transformację innych mogą też mogę powiedzieć w jakim sensie współtworzą tę właśnie atawistyczne sposób tak natomiast wjeżdżam do Paryża zacznę pisać o tej sztuce i ten aktywizm trochę się właśnie akt uruchamia w tym pisaniu prawda to znaczy, że teza brak takiego pisania posta, a potem z tego taka sympatyczna książka nawiedzeni przez DM IDM DM właśnie były wielorakie tam interpretowane i rozumiane dobro jedynki po Holokaust nowy 1 stadionowy i Dymek katastrofy smoleńskiej i to właśnie taka seria moich esejów, jakby pisane z odległości, ale właśnie o kulturze polskiej UAM w UE z tej perspektywy takiej feministyczną politycznej w sensie bardzo głębokim, ale właśnie nie było tego aktywizmu bezpośredniego i w 2008 roku właściwie zamieszkam w Brukseli i musiał się tu odnaleźć na nowo mój mąż tutaj mieszkał już wiele lat wcześniej i przyjeżdża pociąg do Paryża jesteśmy w ogóle dolnymi frankową nami i właściwie bardzo wiele rzeczy też takich sentymentalnych tożsamościowych związanych z naszym zdobyciem razem z identyczną z Paryżem nie idą Brukselę musieliśmy, bo tak dla siebie ojczyzna no man lewicowości to nie zdał go w Elle udało nam się nad tym, by pozwolili swoją wersję nie było w Warszawie nie było łatwe na początku i po prostu trochę mi to zajęło, żeby jak, gdyby wymyślać jakiś taki swój sposób bycia tutaj, ale rzeczywiście Bruksela jest bardzo specyficzna, bo absolutnie z europejskim polskim miastem tak mamy ogromną do tej ile się migracji właśnie ekonomiczne i Paul Polak Adam Daniel i ekonomiczna i urządzeń urzędnicza prawda, czyli mamy się na komicy migrację ekonomiczną i eurokratów no i mamy właśnie na inne, gdyby do niedawna mogliśmy w 1 z największych populacji misie wydaje przykre, że uwzględnialiśmy inne nacje być może teraz już Rumuni nas wyprzedzili jeśli chodzi o Belgię tak wydaje mi się inne, niemniej właśnie, więc była to w Paryżu tego jak nie czułam prawda w Paryżu jednak władza kultura francuska ze śladami polskimi lub jak miejscowa na Słowianach wiejskimi to wszystko wyglądało inaczej natomiast tutaj w jakim znajdzie się można przetrwać właściwie nie zna francuskiego prawda zazwyczaj osoba spotkana na ulicy my być może mówi po polsku można zaryzykować i próbować się 8 godzin przez cały przystało miasto mówią w języku polskim zawieszamy ten wątek wrócimy zaraz do niego, a teraz zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM, a zaraz wrócimy do naszej brukselskiej edycji magazynu sztuka życia sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska naszym gościem jest dzisiaj dr Agata Araszkiewicz gościem jednocześnie gospodynią gościnie u gospodyniom jesteśmy u niej w przepięknym domów w Brukseli no i wracamy do innych twoich brukselską ości do twojego aktywizm czy też powrotu na równoległą ścieżkę i działalności akademickiej intelektualnej w taki po prostu organizatorskie oddolnej pozytywistycznej tego co się łączy z etosem inteligenckim tego co jest po prostu by odpowiedzialnością za koszerne społeczną działalność za społeczeństwo w ogóle włączyła się w tworzeniu brukselskiego Kongresu kobiet, więc właśnie, a właściwie nad morze będzie w pewnym sensie, że była jego inicjatorką, dlaczego dlatego, że wydaje mi się, że w tym przypadku zadziałało coś takiego, a innym takie właśnie staropolskie przysłowie, że czym skorupka za młodu nasiąknie 2 na starość trąci to znaczy, kiedy do tej przy byłam bardzo, że właściwie niedługo potem innym dodam jeszcze 2 te swoje 2 kolejne książki książka zestarzała to książka o prozie inne i była właśnie taką osobą jak gdyby która właśnie ma to życie rodzinne ma to życie intelektualne moja naukowa afiliacji jest ciągle w Paryżu, czyli tak jak gdyby pobiegły po polsku bardzo dużo jeżdżę do Polski bardzo często uczestniczę w życiu intelektualnym życiu artystycznym w i właściwie miałam 8 takich taką taką sytuację, jakby już one takiej stabilizacji prawda na jej straży ich czegoś brakowało to znaczy właśnie odnaleźć luźno to być emigracyjne tras migracyjne w taki dodatkowy sposób to, bo dodatkowe wyzwanie Paryż miałam oswojony, a rannych co zrobić właśnie z Brukselą i muszę przyznać, że wizyta pewnego dnia wizyta Wandy Nowickiej mojej przyjaciółki jak gdyby w dawnych lat, a w ówczesnej wicemarszałkini Sejmu tra poszedł podejmowana tutaj, bo przez ówczesnych państwa ambasadorów Arthura Harry zima i jak na razie im on ta ta wizyta jakoś tak nie utknęła w jak również podłożem tego była moja bardzo głęboka wieloletnia przyjaźń z Magdą środą, która boli mam profesor ponoć studia prowizorką filozofii i z którą w związku z tym jakoś tak przez lata rozwinęły się w tym rodzaju więzi rodzinnej bym powiedziała w każde wzruszające, że źle one właśnie w swej książce ta straszna środa wspomina jak gdyby ten okres, kiedy zaczynamy uczyć i swoje pierwsze roczniki tam się pojawia zarówno Aneta Górnicka brytyjska, jakim jest skromna osoba właśnie wyprzedzał wtedy pomyślał, że ta będzie wzajemna miejmy nadzieję w natomiast właśnie Magda z bliźnimi zapraszała na kongresy przedstawiam tam swą książkę oraz zaczęłam jeździć i uderzyła mnie to, że to, czego ten brak oferty wszystkie lata ta energia kobiet zgromadzone właśnie w 1 wielkim nawet przestrzeń jak w Pałacu kultury kobiet, które wszystkie każda z nich ma wpły w na rzeczywistość faktyczna i jakby też jest zaangażowana wierzy w taki swoją palarnię takie swoje umocnienia prawda to było, gdy przyjechał pierzaste, bo był czwarty czy piąty to było w Pałacu kultury i jak pogodzić tysięcy zapisanych osób jest pociąga go z zależną od Pomorzan zabierze jednak nie mogę bez tego żyć w tym gestem nieważnie była to wizyta w Andy i tak rozmawiałyśmy właśnie Janusz Chara zimową z Wandą zanadto górnikom brytyjską i właściwie Wanda mówi dlaczego by nie zrobić Kongresu kobiet no ja tak wielką szansę żonę Anetę w nowości to się zupełnie narzucanej wtedy zrozumiałam, że to jest sytuacja już że, gdyby zdecydowano tak Ney potem pomału zaczęliśmy te przygotowania to nam dość zajęło, bo trzeba było zarejestrować Stowarzyszenie Ball estrem totalnie stowarzyszeniowym bardzo ułatwiającym działalność taką Obywatelską zaangażowano społecznikowską Monteksu nadrobienie protestów manifestacji i t d. można gdzieś zawsze mamy jakieś takie wsparcie w ręce policji można wyniesie 3 jedno czy mamy nowe z Koziej biegasz taką przychylność tak dalej o paradoksie, kiedy n p . robiąc ten czarny protest albo jakieś inne rzeczy i ciut ciut właśnie bardzo kulturę protestu taką na głęboką prawda jakiś szacunek, że w ogóle do tego tor protestu i do głazu wzór do głosu z ulicy baśniowego poseł obywatelskiego głosu mniejszości etniczne Benek ty się Polkami mają ostatecznie z grupą moich przyjaciółek tutaj brukselskich, z których wymienię może bierze członkinie zarządu, jeżeli mogę, a niedzielne Emilian mnie już Monika c one bene Fides każe Pomianowska Dorotę Grabowską założyłyśmy Stowarzyszenie, które wydają się z pierwszym polonijnym stowarzyszeniem feministycznym nazywa się, ale są funkcje ach, nazwy ma francuską, żeby zaznaczyć tutaj właśnie ten akcent w tym ten rok tego Fred van Kowalski akcenty, gdyby kraj, w którym żyjemy, ale też gorzej urzędnicy znają języki w takt, ale też kobiecość i chodzi o to, że myślałyśmy, że mamy w statucie zapisane, że jesteśmy polskim stowarzyszeniem feministycznym co do mamy pięknie zresztą zrobiony po francusku przez zaprzyjaźnioną z prze z nami prawniczka florą dla handel, który ojciec jest ogromnie zasłużonym prawnikiem prawnikiem walczącym oprawa człowieka we Francji, więc na to że, gdyby honorowo napisana ten statut zamieszek niesamowitego koneksje i tam mamy właśnie prawnie powiedziane, że jesteśmy tym stowarzyszeniem polskie feministycznym który, jakby szerzyć ma prawa i kobiet i kulturę związaną z prawami kobiet inne natomiast uważamy, że od początku uważaliśmy, że jeżeli jakiś zobowiązująca jest dla nas to, żeby Łukasz za każdym razem iść na kongresie wydarzenie w po francusku i panel, gdzie możemy zaprosić gości stałam, gdzie można, gdyby się połączyć druhem tutaj ruch na myśli ruchem właśnie dom aktywisty czynem Enei właśnie tak się narodził Kongres, który będzie w tym roku już obchodzi swój piąty jubileusz i który na początku muszę przyznać właśnie cieszył się poparciem ogromne zmiany na razie im wtedy ówczesny ambasador nowej, która ogromnie nam pomogła nam później euro posłanki Agnieszki Kozłowskiej Rajewicz no i następnie i że nie przede wszystkim ogromnej rzeszy dziewczyn pracujących tutaj w kongresie, które będę się starała w tym roku 17 listopada, kiedy spotkamy się po raz kolejny mówiącego na feministycznej wymienić, gdy pomyślałam, że to nie wspaniałe móc wymienić właśnie wszystkie rasowe poświęci na to czas, który niektóre były zaangażowane w Kongres no i tak nie, gdyby okazało się, że to była to był strzał w dziesiątkę w pewnym sensie takiej jako dni jako taka właśnie propozycja nie merytoryczna intelektualna, żeby zjedna jednoczyć czy tworzyć, jakby życie Polonii, ponieważ na intelektualnym poziomie i ważne intelektualnym poziomie w pewnym sensie, grając na rzeczywistość wokół Annie po prostu walczącą o wspólną tożsamość wspólnym głosem o szanse na rozmowę w tym samym języku to zwolnienie nie ten poziomie, a w poziomie zasnąłem też, dlaczego ale, dlaczego właśnie w 2 się, że to będzie w sensowne FOT int i ten nasz Kongres w ciągu tych paru lat jednak robione przez naprawdę garstka osobno do 20 osób rozrósł się w duże wydarzenie imprezę polonijną on ostatni miał 550 zapisanych osób to jest naprawdę bardzo dużo i widzimy, że ta tendencja jest wzrostowa jak gdyby i teraz jak ten pomysł wizja tak nie teraz teraz taka weźmy taki wątek będziemy śledzić oczywiście po brukselskich Kongres kobiet i myślę, że bez będziemy może w radiu TOK FM mówić o kolejne odsłony Kongresu kobiet ale, ponieważ mamy gotową do mówienia znacznie więcej wątków zawieszamy ten wątek tutaj już całkiem sporo miejsca w kongresie kobiet się w dzisiejszym magazynie sztuka życia było zostawiamy chciał, żeby zapytać się na szerszą perspektywę na działalność kobiecą feministyczną w Belgii w ogóle w Belgii z 1 strony jako stolicy Europy jest nawet, jakkolwiek symbolicznie rozumianej, ale jednak cieszy mnie z Belgii jako kraju, gdzie swoboda obyczajowa jest bardzo daleko rozwinięta, gdzie kobiety mają możliwość samorealizacji inne na wielu polach jeśli tylko to wybiorą, gdzie kobiety nie walczą z tymi ograniczeniami, z którymi my Polki walczymy, by co najmniej od dwudziestolecia w sposób otwarty mam namyśli też cała publicystyka Ireny Krzywickiej inne walka o to, żeby mieć dostęp do wolny dostęp do antykoncepcji czy równe prawa homoseksualistów i osób heteroseksualnych mnie, żeby mieć prawo do aborcji to ich tak jak Krzywicka pisała o tym, niemal 100 lat temu tak nadal można doczytać się jako postulaty aktualne czym zajmują się belgijskie feministki, o czym dyskutuje na feminizm belgijski, który nie walczy już 3 z takimi podstawami równouprawnienia jak tutaj toczy się ten dyskurs on, gdy może bowiem odpowiem na to pytanie, ale można w Trieście w trybie takim jak ta w starodawnych metod taką przyjaciółkę już starszą profesor socjologia nami, mówi że dawniej najeść, bo z klientem wyłączono sieć może 22 wyścigi na przód 1 zlotemu i że to jest ważny jeszcze jeszcze się połączymy z poprzednim wątkiem obrzydliwa jak najlepsze chwile zawłaszczona ciągle mi to powtarzają się wzdłuż denerwuje i t d. nic to jest żona Michała Czerwińskiego polsko belgijskiego ambasadora w konsulacie w 2 tys hektara pozdrawiam przy okazji, ale właśnie duże, że czasami piekle rozmawiając o różnych rzeczach i i właśnie one liczone w żaden szczegół i teraz zrobię znało tam także do tyłu, bo Kongres kobiet jest pomyślany jako właśnie pewien rodzaj takiej propozycji intelektualnej merytorycznej, czyli spotykamy się wokół jak gdyby pewnego pewnych pytań Zina to są pytania tożsamościowe to są pytania o to jak byki ma być Polka w Europie albo kim ma być Europejka na czym ma posiadać obywatelstwo kobiet na czym polega system krzyżowe wykluczeń czym jest migracja czym jest tożsamość migracyjna jak wygląda seksualność kobiet dzisiaj, zwłaszcza te z perspektywy emigracyjnej czy rozumiemy seksualność jako właśnie taki zminimalizowane zwinięte pod dywan problem co, do którego monopol mówić ma tylko kościół czy jednak rozumiemy jako jego szarż emanacji życia społecznego oraz jako rodzaj też dyskryminacji po prostu ze względu na płeć orientację i co z tym zrobić, gdyby jak uzyskać inne symboliczne takie znaczenie właśnie tej ważnej sfery życia połączonej też tę produkcję jak rzeczywiście podmiotowi kobiety po pas ziemi tu bardzo wyraźnie widać jak również jednak seksie stawka ma często ska Polska stanowczo też to się kłania jak takie stawianie pytań jest potrzebna prawda i ja myślę, że po prostu ogniskowanie się czas jest spotykanie się wokół tego typu tematów artysty jak budowanie narzędzi Polak Polak Polkom, ale też Polakom, bo przychodzą nas też mężczyźni i siedząc cały dzień to jest tak, gdyby takie dawanie narzędzi w języku polskim z perspektywy depesz polskiej myśli proste zapraszamy inne gościnie, gdyby jak odnaleźć w tym liberalnym społeczeństwie, gdzie pierwotnie przyjeżdżamy bardzo duża część mam wrażenie osób po prostu przyjeżdża do pracy, czyli nie ma żadnego przygoda nie fascynowała się do kulturą goście nie zna ten wredny przeżywa pewien szok tak, ponieważ w klasie są dzieci mają rodziców jednopłciowych, ponieważ jest jak gdyby bardzo żywo rozwinięta właśnie nie wiem czy ultradźwięki czy jednak pozycja kobiet jest bardzo bardzo podmiotowo tak czy w ogóle debatę, wokół której rozmawiamy Belgia ma bardzo liberalne ustawodawstwo dotyczące wielu rzeczy czy związane z prawami kobiet czy sprawami Rental man mniejszości seksualnych i to wszystko może budzić nawet pewien rodzaj lęku, bo jednak my transformacji wychowaliśmy społeczeństwo zamknięte, w który boi się lęka się przez Hasa nie lękajcie się właśnie lekarzem wszystkiego co inne reaguje pierwotnym strachem no niestety to jest rozwijane coraz bardziej tak dalej jakoś tak, gdy się, że warto dodać maskować, a więc do zderzenia z tą kulturą jest pewnego rodzaju takim zdarzeniem właśnie się, gdy tam na twardo i ważni kongresmeni zdaniem daje właśnie taką odpowiedź prawda i też właśnie chcę podkreślić, że od ostatniego razu właśnie ten temat seksualności jakoś tak połączył też z byłych gminnych wójt przestałby istnieć różnica klasowa przestała obowiązywać dobrze zdobyć drugą euro gratki, ale też są z nami panie z emigracji ekonomicznej, które udało nam się go za grosz identyfikują się z przekazem właśnie one one różne mniej potwierdzają nam to tak pracujemy razem i tak identyfikują się jak właśnie odnalazł ten moment, że kiedy mówimy już od oczywiste i staże co jest nie tylko inny worek z 12 z nich domena dyskursu publicznego tak i politycznego, ale też czymś intymnym osobistym czymś egzystencjalnym zwana, ale z centralnym i to w demony identyfikują nad następną ekonomi też pracujemy razem rozważnie coś, co gdyby mówią każdy z nas, a zarazem oprawach kobiet należała zależy nadal mam wrażenie, że jest to były głosy specyficzny czy też inne związane z naszą polską mentalnością czy też jest opresyjność polskiej kultury i że przekaz brukselskiego polskiego Kongresu kobiet nie jest tym samym co generalnie generalnie belgijski czy brukselski feminizm jeśli w ogóle można taki wyróżnić, gdyby w Belgii zorganizowano Kongres kobiet, jakie tematy były tak tak w tym właśnie bardzo ciekawe zresztą dlatego naciskamy zawsze, żeby zapraszać różne reprezentantki ruchu kobiecego stąd czy dziennikarki, które właśnie piszą o prawach kobiet i tutaj oczywiście mamy do czynienia z takim rodzajem, gdyby pewnego powszechnego przekonania, że pewne rzeczy są oczywiste to znaczy obecność kobiet w polityce, którą się walczy w Enea Cup niektóre nasze Gościniak ba RO ku linii były szef belgijskiego w tym roku startował do wyborów do z Sejmu do parlamentu belgijskiego na kilka, gdyby w tym w Polsce taki naturalny sposób inne, więc element pewne rzeczy, gdy są oczywiste związane właśnie z Belki szeroko rozumiane równouprawnienie, niemniej jest wiele debat np. bardzo dużą debatę będzie dotyczyło w spraw związanych z tożsamością właśnie migracyjną, zwłaszcza z innych kultur w BWA patriarchalnych kultur 2 zębów i kultury są pozrywane, ale tych bardziej patriarchalnych prawda nauczka na ostatnim kongresie naszą politykę belgijską Somalii pochodzenia somalijskiego belgijskiego Azji czeka go, która walczy z obrzezania dziewczynek prawda w miałyśmy też idzie dziewczyny z Iranu i z Kolumbii z Ameryki Łacińskiej w alejce jest ważne tego tematu jeszcze nie poruszaliśmy przypuszczam, że pewnie się też kiedyś pojawi, kiedy może będzie bardziej zajmował fundamentalizm i religijnymi 1 z takich ważnych kwestii EMP, a tutaj właśnie dyskusji feministyczne bardzo silny, bo kwestia noszenia chust tutaj bat jest Ewa była szefowa MAK gen gazet tylu sła w takiego najważniejszego jak oddzielnych dziennikach rynkową Ińskiego powiedział kiedyś na naszym kongresie, gdy właśnie rozmawia się ożenił w mediach, że tak ten temat właśnie chustkę jego kobiety w islamie bardzo często w kulturze islamskiej postrzegają to jako rodzaj, jakby pozytywne afirmacje swej tożsamości wydarzenia kultury zachodniej, która jednak opresją moje obrażone kobiety pewne zachodnie, ale kobiety jadą bez mniejszości migracyjnych z kultury islamskich jeszcze bardziej, więc aneks był uważał chustę za taki element, gdyby afirmacji swoje 5 indywidualnie indywidualnie z racji natomiast z perspektywy świeckiego państwa przez perspektywę takiego Zachodniego rozumienia prawdy to bez zatrudnienia w ramach okresu rok zdali prawda i brak zdrowo powiedziała, że to był jedyny moment właśnie wzrosła, kiedy za w w swoim wstępniaku jakby, jakby niech pani Wanda, że za Stępniak ale kiedy rozważmy 2 Stępniak 1, gdyby za 1 przeciwko Best są takie np. kwestie brak, które są bardzo ważne treść debaty jest bardzo interesujący jak przełożyć się dostać myślenia o prawach kobiet zachodnie do jak doku kultury, który jak, gdyby gdzieś tam są, jakby w innym, jakby takim historycznym momencie jeśli tak można powiedzieć niczym takim innym Indianie kulturowo historycznym tak, bo to jest jakby w ten sposób właśnie rozumiany postęp można powiedzieć prawda i teraz jak to jak to rozumieć co to znaczy i że zawsze warto rozmawiać zawsze warto lokować i pamiętać, że w samej kulturze sam z igrzysk bardzo wiele nurtów jest cały feminizm przecież islamskich, które tak jak jesteś przeciwko oszustom, więc warto o tym, to wszystko zawsze krzyżować, jakby pokazowe taką skomplikowaną rzecz to zawsze najciekawsze niż radykalne jakiś technika tradycyjna przemoc owe ujęcie feminizmu bardzo często kojarzy się właśnie z tym, iż przemoc owym w Polsce nawet bardzo światły kobiety potrafią powiedzieć coś takiego zastrzegają inni piłkarze i t d. feminizm niczego nie każe tym jest właśnie rozbraja demaskuje obnaża zadaje pytania mnóstwo pytań jest wiele feminizmu w od powrotu nie wiem Enej powstała w najbardziej postawę praw reprodukcyjnych w wodzie rozmawianie właśnie są dużo natury wraca z człowiekiem czy praw zwierząt inne czy każdy najdrobniejszy właśnie części naszego życia czy też intymne przeważnie życie polityczne, a więc to jest naprawdę potworne przemoc owe nadużycia oskarżać feminizmu przemoc to też warto właśnie podkreślać za każdym razem przemyślenia mniejszościowe te w gruncie rzeczy coś co stanowi o bogactwie wszelkiej demokracja w ogóle wszelkiego myślenia, które mianuje się prawdziwym myśleniem magnes, choć obecnie to jest taka jeszcze jedno ważne, że w rejonie nie zrobili mianowicie nie nigdy nie usunięto aborcji jest c z kodeksu karnego, a więc jest to zawieszone jak gdyby przepis na to by właśnie Belgijki nad innym ona do Aten od dzisiaj walczą o ziemię, gdyby wyprowadzić aborcji z kodeksu karnego aborcja jest dozwolona aborcja jest jak gdyby uznana za podstawowe prawo do tego stopnia, że nawet, kiedy ma się właśnie nie wiem ciąże w poważnym wieku nie wiem po trzydziestym tam muzeum roku życia czy też tego tutaj zresztą też ciąży późno uważa się za dzień później niż w Polsce to zawsze pada to pytanie czy gdy jeżeliby wyniki testów nie wyszły pomyślnie to czy programowo wręcz za projekt zapór zaś zapisy do kalendarza właśnie zabieg aborcyjny tak dalej, a więc jest to rodzaj takiego skrócenia kobiecie, jakby takiej świadomości właśnie decyzję o jej własnym ciele, Ergo nas oceniają widzieli takiej świadomości w ogóle obywatelskie zaufanie prawda, bo prokuratura moralna, która stoi za zakazem aborcyjne zakłada, że kobiety są upośledzone moralnie, a więc same nie dokonają nigdy do decyzji należy prawda im się asy sta to jest właśnie obsłużymy zadowolenia w świat drodzy państwo to jest sztuka życia w wydaniu brukselskim jesteśmy w domu dr Agata Araszkiewicz my zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM i na trzecią część naszego programu do odsłuchania ne na portalu tokfm PL, a teraz forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA