105 Karolina Głowacka przy mikrofonie we Francji pomysł na wprowadzenie podatku od lotów samolotem mówiliśmy o tym, już na naszej antenie zapraszam państwa na TOK FM pali do naszej aplikacji w Szwecji z kolei coraz popularniejszy jest ruch anty lotniczy taka kampania społeczna, gdy ruch hasztag tego typu rzeczy, w którym mówią o wstydzie latania i że to jest obciach lecieć n p . na wakacje czy to w Onecie to jest artykuł przetłumaczone z polityką ma już swoje wymierne skutki
Rozwiń »
lokalne linie lotnicze żebra ogłosiły plany zwolnienia 13 pracowników z kolei lotniska w całej Szwecji zgłaszają mniejszy ruch pasażerów my, a touroperatorzy donoszą, że coraz więcej ludzi wybiera podróż pociągiem jest bardzo interesująca sprawa, ponieważ my loty samolotem stają się coraz właśnie ważniejszym problemem społecznym tutaj stawiamy znak zapytania gminy, a odpowiedzi będę prosiła naszych gości jest z nami pani prof. Karolina Sowa żeńska dzień dobry dzień dobry z wydziału nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego zajmujący się m. in. zrównoważonym rozwojem i pan prof. Szymon Malinowski dzień dobry dzień dobry znany państwu straszak u nas wszystko się bardzo dobrze i bardzo dobrze ta osobach, które straszą mnie rozczarował po prostu ostrzegł słusznie ma pan rację pan rację dobrze niech pan poprawił nam przypomnę tylko fizyka atmosferę inny wydział fizyki Uniwersytetu Warszawskiego to państwo sądzą o tym, żeby właśnie społecznie namawiać do tego, żeby tych lotów samolotami było nieco mniej pani profesor i jest to bardzo trudny problem oczywiście, że uważam, że należne nam się, by było na nich tylko, że namawianie jeszcze nikt nic nie osiągnął bardzo się cieszę, że istnieją takie ruchy anty latanie owe tylko one są na bardzo małą skalę skuteczne jak na razie to co się okazało urojone, że jest to 10 Emitel Emitel dominujący w firmę w Europie po wielkich kopalń w elektrowniach węglowych no to co znaczy ceny spadły teraz tak dramatycznie właśnie lotów, że nie odzwierciedlają zewnętrznych efektów, czyli tego zanieczyszczenia gilotynę robię kiedyś przyzna ulgę w zupełnie nie nie rozumiem jak to możliwe, że loty samolotami czasami są tak tak tanie, ale co spowodowało boomu właśnie na inne na latanie samolotami takiej nie takie poczucie, że możemy sobie wyskoczyć na weekend właśnie do do Rzymu czy da z Lizbony na przemian traktu czy nie skończyć się z objęć w Saint czyje to jego oglądamy np. masowo seriale telewizyjne tak jest duża grupa osób, która szuka najtańszych połączeń i lata bardzo często samolotami intruzów chyba ważne, żebyśmy zauważyli, że jeżeli patrzymy na co 2 to samoloty generują między 25 % wszystkich emisji najtaniej jest, jaka jak duża grupa regeneruje i okazuje się, że jest to 3 % populacji, czyli 3 % populacji generuje około 5 % emisji akcji jest co może zaś mówią, że rzecz Fico latają samolotami generują też inne misje, a po to, że Hilton powiesili na wyspy zrealizuje sam zleca druk ZUS jest nakazem z pewnych powodów myślę, że to pani profesor lepiej powie czy lotnictwo nie jest uczciwą konkurencją w stosunku do innych środków transportu a dlaczego ma się tym przejmować być uczciwą konkurencję zarabiamy z biznesem no ale aby zarabiamy w sposób nieuczciwy kosztem innych to znaczy to nie jest kwestia biznesu tylko to jest kwestia regulacji umowa niewłaściwych relacji innych zgodnie nie musimy nakładać podatku na paliwa w sektorze właśnie lotniczy w niczym przeprasza za wniosła po polsku co jest dosyć karygodna, jeżeli one generują aż tak duże zanieczyszczenie czy jest wycena nie odzwierciedla właśnie efektu zewnętrznego my paliwo do do Baku płacimy sporo podatków w tym paliwem z dostosowujemy nasze zachowanie do oceny, a tutaj nagle nie mam tego efektu, czyli ten pomysł z podatkiem dla lotnictwa we Francji byłby w zasadzie nie jakimś nowym tak znowu tylko raczej je z wyrównaniem za przywróceniem pełnego stanu zdrowia Nowy Sącz jest od jakiegoś minimum zdrowego rozsądku nie mów o zupełnie zdrowym rozsądku, ale z ryzykiem warto warto zdać sobie sprawę ze każdy litr spalonego paliwa czy to dieselgate różnice są bardzo drobne czy benzyna czy paliwo lotnicze to jest emisja 2 , 5 kg dwutlenku węgla każdy litr tak, czego wlewamy do Baku 3 jego wylewają do Bordeaux do dojdą do zbiorników skrzydłach obsługujący samoloty to jest emisja dwutlenku węgla i teraz jeszcze dodatkowo jak spalony to paliwo w silnikach cieplnych to te silniki mają to do siebie żonę zasysając powietrze i troszeczkę azotu zmienia się tlenek azotu, a dodatkowo skutkiem spalania spalania oprócz dwutlenku węgla jest woda i trasach latamy samolotem na wysokości 10 czy 12 km to tam nie ma naturalnych źródeł żadnego z tych gazów dwutlenek węgla dosyć dobrze miesza się w atmosferze, ale woda, która paruje i odpada już tam tak wysoką nie dociera woda jest bardzo silnym gazem cieplarnianym tlenki azotu są bardzo silnymi gazami cieplarnianym i niszczą warstwę ozonową w związku z tym każdy litr paliwa spalony jest na wysokości 10 km ma dużo gorszy wpły w na środowisko niż litr paliwa spalony na ziemi po porażce w cieplarnianych to należy sobie z tego sprawę zdawać nawet jeślibyśmy do tych samolotów lali paliwo bio paliwo, które powstało z przyswojenia dwutlenku węgla obecnego w atmosferze nadal emitując, że tak po spaliny na wysokości przelotowej samolotu dodatkowo szkodzimy środowisku jest bardzo ciekawe, bo tu procentach, których po wspomniał panie profesorze między 35 tak, że lotnictwo generuje tyle gazów cieplarnianych to w kontekście tego, o czym pan mówi to znaczy że, gdyby waga tych procentów zwiększają się tak zdolni istotnie większa jest Francja Bułgaria drogą co 2 jasno jak wszyscy liczą się lenią wyjazd jest pies jest jest pies jest dużo większy w związku z tym, by tego nie można tak prosto przeliczać tylko wyłącznie na emisję co 2 czy nauką zgłoś się skupiamy na co 216 prostsze i też takie łatwiejszy w komunikacie lokowania generalnej oczywiście fraz czy państwo zdaniem takie indywidualne wybory, że właśnie im nie polecę samolotem na wakacje czy to Majki znaczenie wybory osób nie tak znanych jak powiedzmy Greta tancerkę, która jeszcze rok temu była przecież nieznana Teresy z postacią, której się słucha jest niezawodne to pojechała do Davos pociągiem, ponieważ żona jest konsekwentna też w garnku n p . to po prostu to zjechało tych wszystkich gości, którzy przyjechali z nim rozmawiać sobie też temu o klimacie przylecieli samolotami n p . tak my, więc to, że ona robi coś takiego testu 1 leczyć jak n p . z tego zrezygnowano co im coś komuś to robić baraże w nich również zadanie będzie mówił o tym w radiu oczywiście, bo jest szczególnie doceniamy nazywamy to w naukach społecznych efektem sieciowym, czyli to różne podejmiemy jakieś decyzje wpływa nie tylko na na moje dobrostan, więc Malty też na to co inni ludzie będą robić i nie, dostosowując go nie patrząc na ten efekt powodują, że nie tylko my lecimy, ale moja koleżanka poleciła koleżanka poleci inni, że ten efekt może być bardzo znaczące, czyli Matu bardzo duże znaczenie, żebyśmy mówili, że latanie nie jest odpowiednią formą nieźle hasztag w internecie to nie jest śmiesz nas sprawę pani wydaje są skuteczne, ale generalnie jest to ważne ważne ruch moim zdaniem cuda wianki, a teraz lecę na konferencję zawsze zostanę milionerem samochód głupio mi po pierwsze, Brytyjczycy wziąć pociąg samochód jest bardzo trudno i zabrać 4 osoby żeby, żeby spalić istotnie mniej paliwa na osobę, ale pociągiem do wielu miejsc daje się dojechać czasami jak dalej niektórzy koledzy dziwią się osłuchać mamę lecimy samolotem ma tyle dziś pociągiem, dlaczego ja mówię ja mówię jadę pociągiem i dalej idzie na konferencję klimatyczną niekoniecznie były tytuły tych gmin w ogóle w ich współpraca naukowa nawet jeśli jakiś jakieś działania wie pani naukowiec konferencja klimatyczna czy konferencja fizyki chmur jest banków w Kanadzie interes konferencja, która jest, jakby w fundamentalna dla dla rzeczy, które robimy się trzeba spotkać z tymi ludźmi to niema wyjścia ale, ale no ja naprawdę się stara bardzo ograniczać ich porównania z tego ustępstwa latałem kilkanaście lat temu to latam naprawdę minimalną liczba liczba liczba razy służbowo, a prywatnie staną się w ogóle nie latać w je też tak robię prywatnie bardzo rzadko latam raz na kilka lat, a służbowo też, że mogę to wybieram pociąg i nie chcę tutaj podkreślić rolę instytucji mniej np. Uniwersytet w Szwecji nie pozwala czy to na razie sugeruje, że nie należy jeździć sam latać samolotami na krótkich trasach swoich praw pracownikom jak ja byłam zatrudniona w Austrii to błąd poproszono, żebym też nie wracała do Polski był to warunek zatrudnienia oczywiście z nieformalnej pewnie niezgodne z prawem, ale nie do obrotu cieszyło, że pracodawca przykładowo drukowane w jakieś państwo tak chwalą, że rzadko latające chcę powiedzieć, że ostatni raz leciały w 2 lata temu, ale nie jest specjalnie, jakbyśmy zasługa po prostu nie ma czasu na urlop w domu w księgach PGE jest prawda, ale innym bardzo z tym czekała jak on skoro mówi pani w instytucjach i mówimy też o państwie, bo wyszliśmy tego, że we Francji ten pomysł wprowadzenia lotniczego podatku tak to ujmijmy się pojawia jest bardzo ważne, żeby tymi podatkami tak sądzę nie dręczyć najbiedniejszych go faktycznie uderzać w tych, którzy trują najwięcej np. mają tego wpływu na misje najwięcej jak to zrobić, żeby nie wywoływać też protestów społecznych przeciwko ruchom proekologicznym o tym, porozmawiamy w drugiej części audycji pani prof. Karolina Sowa żeńska jest z nami pan prof. Szymon Malinowski proszę do nas napisać jesteśmy bardzo ciekawi czy państwo, by zrezygnowali właśnie z przelotu neutrin np. wybierając jazdę pociągiem, która zajęłaby więcej czasu i zjadł, aby państwo część urlopu czy państwo, by to zrobili dla planety proszę wpisać się w sobotę na opłatek kropkę FM w sobotę potok krótka FM prof. Karolina Sowa żeńska z naszym studio dzień dobry dla Zgierza i prof. Szymon Malinowski dzień dobry dzień dobry rozmawiamy o ruchu społecznym szczególnie silnym w Szwecji, żeby rezygnować z lataniem we Francji przypomnę pomysł na wprowadzenie podatku lotniczego poprosiłam państwa, żeby państwo zaznacz pisali nie męczy np. państwo, by zdecydowali się na ograniczenie takiego lotu, wybierając pociąg pani Katarzyna do nas napisała 2 lata temu bardzo chciałam jechać pociągiem z małymi dziećmi do Paryża, ale możliwości albo nie możliwość zakupu biletów cena trudności formalne spowodowały, że polecieliśmy tak do nas cenę chce pani Katarzyno proszę pisać na adresy w sobotę małpa to krok KFM bardzo jesteśmy ciekawi państwa opinii, ale co wybrać coś państwo chcieli profesorze mogą poszczycić się powiedzieć ja chcę powiedzieć, że to jest znakomity przykład tego jak ta nieuczciwa konkurencja powoduje, że nie mamy wyboru to, że nie płacimy jest zatem podatek środowiskowy w paliwie lotniczym powoduje, że rozwój rynku lotniczego połączeń lotniczych zamiast innych połączeń i ja myślę, że transport wodny transport wyglądałby inaczej, gdybyśmy rzeczywiście płacili za za to za to za zanieczyszczanie wody w tym momencie zupełnie inny sposób kalkulowali byśmy koszty zyski także nie na poziomie poszczególnych osób, ale na poziomie firmy są nawet polityki danego państwa w typie tych kalkulacji z punktu widzenia społecznego zupełnie nie rozumiem, bo musimy sobie zdawać sprawy, że niskie ceny biletów lotniczych to są w pewnym sensie subsydia od państwa, czyli moglibyśmy też subsydiować pociągi moglibyśmy inwestować Infra struktury zamiast duże lotniska ocenia Grażyna miała do wyboru wiele połączeń względnie tanich 2 innych bardzo szybki ich bardzo wygodne i gdyby były subsydiowane odpowie z w odpowiedni sposób też bardzo tanich obecnie przejechanie połowę Europy może być bardzo drogie rośnie w porównaniu do biletów lotniczych, które mają wyższy negatywny skutek często i które czasami są tak taniec rytm nie wiem mam wrażenie, że obsługa samego Anne sama jestem dla pilota Stuart jest wart ten SUV to były po prostu chcieli, by mnie nie wypełniamy tego pan Paweł do nas napisał w bardzo interesujący głos w kwestii ograniczenia lotów znalazłem informację, że samoloty generują tylko 12 % produkcji Nc 2 pochodzącej z transportu samochody mniej jeżdżenia mięsa nie jem, ale po świecie jeszcze chciałby sobie polatać, zanim to ograniczą, więc na razie się sam nie ograniczą nie jestem w stanie powiedzieć nie tym 2 podróżą turystycznym w ciągu roku co by państwo powiedzieli panu Pawłowi w nocy żadna z nas nie jest lekiem dachem, Ergo arenie w ich wiele razy, więc nie jesteśmy tutaj o docenia złożoności rozwiązań wizualnych dworowi indywidualnych wyborów to jest to jest naprawdę kwestia indywidualnego wyboru natomiast chodzi o to, żeby ten wybór był wsparty rzeczywistym rachunkiem to znaczy zanieczyszczający płaci dokładnie Jerzy Szmit PiS systemowe spojrzenie czy to, że 1 osoba polecili bardzo daleko i wygeneruje duże słowa jest problemem w to nie jest taki problem rektorzy spodziewamy się, że coraz więcej osób będzie latało coraz więcej, bo do 2050 roku emisje z tego sektora mają wzrosnąć siedmiokrotnie z lotniczego co dokładnie od tych bardzo ciekawą uwagę pana Pawła ja nie wiem czy 12 % to jest, skąd jest liczba zakładam oczywiście inne nadrzędne absolutnie dobre intencje pana Pawła różnie bywa z szacunkami, ale powiedzmy, że tak jest znani z gminy i są ich mam wybrać samochód czy samolot jeśli Grecy dziś w samolocie czy chce się przemieścić gdzieś dalej w samochodzie mieści się jednak sporo więcej osób, więc AJA np. Grecy tylko sama nie nie z rodziną to jak tutaj wybierać co jest lepsze samochód czy samolot wielkich okoliczność jest już panią pod jakim samochodem pani powiedzieć ile będzie w jakie są efektywne versus, jakim samolotem jak dużo osób w nim poleci no to pewnie bardzo szybko możemy tutaj skalkulować czy dysze, które generuje więcej co 2 czy nie jest na pewno będą padłyby pytania jest jeszcze, jeżeli obliczymy infrastruktura i utrzymanie to są 2, ale moim zdaniem to jest bardzo źle postawione pytanie, bo tak naprawdę nadal pani się beton Instytut indywidualne w transport, a jedynym ratunkiem, żeby ograniczać emisję jest transport zbiorowy stąd jeszcze raz jak podkreślała, że należałoby jechać pociągiem Jerzy miał wybierać to, nawet jeżeli by się okazało, że lekko lepiej jest polecieć samolotem to nadal uważam, że to zła po pierwsze dlatego prof. przed chwilą mówił, że ma to w różne podejrzenia, że jest on negatywny albo drugi, że ma to też SN ten efekt sieciowy na nie znam osób, które co miesiąc mówią o płycie są w podróż po Europie samochodem, ale znam osoby co często mówią polecimy sobie samolotem w ten weekend do Paryża następnie do Rzymu, by coś planujemy jeszcze podróż do Mediolanu i nagle z 1 podróży rocznie robi się ich 10 dni jeszcze jak oni, iż ludzie rozmawiają i eskalują właśnie przez efekty sieciowe Tomek ma to bardzo złe długofalowe skutki, bo tworzy nową normę społeczną normę, która mówi, że jest to okres w porządku latać dużo samolotami pociągi pan Piotr napisał na sobotę po to, kropkę wam dziękuję bardzo państwa aktywność się zemną obserwuje na co dzień pociągi Warszawa Poznań bardzo często wożą powietrza na 67 wagonów pasażerów jest tyle ile mieści się w autobusie ile dwutlenku węgla pali trzeci taki pociąg pospieszny na pasażera na kilometr nikt o tym nie mówi o, wożąc powietrze kilkuset do nowych kodów rynnach napędzanych elektrowniami węglowymi znowu moglibyśmy właśnie wyliczać tak dalej ale, toteż jest jak sprawa to jest kwestia organizacji transportu to jest to jest kwestia to by tego co robimy proszą państwo weźmy pod uwagę, że niezależnie od tego czy jedziemy samochodem czy jedziemy pociągiem jedziemy w pojedynczą osobą samochodem to bierzemy 1 , 5 tony żelastwa i ciągniemy ją ze sobą rozpędzamy hamujemy i w ich prawa fizyki są takie, że my marnujemy przy tym ogromną ilość energii to znaczy nie ma żadnego powodu, dla którego dla, którego by tego solidnie obliczyć taki japoński Shinkansen, który jeździ szybciej niż polskie Pendolino ma pasażera średnio zużywa 2 × mniej energii jak to możliwe no właśnie w Bonn n p . są inne sposoby zapewnienia bezpieczeństwa w sieci kolejowej aktywne, a nie pasywne i w związku z tym taki taki pociąg jest odpowiednio lżejsze na pasażera tak my mówimy o samochodach elektrycznych, ale myślimy o Tesli, która ma 600 kg akumulatorów w środku w i ma silnik jakiejś niewiarygodnej mocy i rozpędza się tam w 3 i 8 sekundy do setki takich tak jest reklamowanej sprzedawana w, a jest jedno ma wspaniałą, że tak po Chopinie, bo samochód elektryczny na skuteczne środowiskowo po pierwsze, skąd prąd po drugie, ile procent energii, która rzeczywiście jest potrzebna do tego, żeby dotrzeć z punktu ADO punktu, by w określonym czasie jest naprawdę zużywane w tym celu, a ile jest marnowane przez to, że my robimy to w sposób fatalny, jakim on niszczył samochody, jaki stekiem leciutkie w górę nie wie pan no nie znajdzie słoniną rowery elektryczne jest Super nie w 252 silniki no ale pewnie każdy może jeździć rowerem no to dobrze to wyobraźmy sobie coś takiego Somalijczycy stary w tym osoby ma silnik powiedzmy 5 kW wmieście znakomicie wystarczy do tego wcale wielki akumulator nie jest nie jest potrzebne w ich ilość materiałów, które aktorek które, których który, których na to idzie jest zupełnie nieproporcjonalna do tego co w tej chwili na razie znowu się tu podkreślić, że musimy myśleć systemowo, że nie może mówić elektryczne samochody, jeżeli w elektryczne samochody połączymy z dnia walk odnawialną energią w sektorze energetycznym, jeżeli ludzie zmienią swoje zachowanie zamiast jechać samemu codziennie przez całe miasto wezmą sąsiada przyjaciela tak dalej oto nagle ten transport moglibyśmy oczyścić znacząco ale o czym państwo mówią to chodzi o zasadniczą jednak zmianę naszego myślenia o codziennych zachowaniach, a także zmianę polityki Państwowej publicznej międzynarodowej, że to nie nie można tego załatwić sobie od Sasa do nas, że Zeman wielkiego SUV -a który pali ileś tam osoby go zamienię na wielką ciężką test na Witolda Bełzy krótko mówiąc zasada zanieczyszczający płaci wpływający na środowisko środowisko jest nasze wspólne musi ponieść koszty tego wpływu to jest bardzo ciekawa sprowadzeni czający płaci Bando podkreśla on inny myślę, że to bardzo ważne, bo mieli przecież było także 1 z elementów protestu żółtych kamizelek we Francji była próba podniesienia podatku na paliwo właśnie tłumaczone m. in. wątkami i sprawami ekologicznymi no i ludzie powiedzieli nie zapewni jeszcze nam komunikacji takiej, że możemy się obyć bez samochodu musimy dojeżdżać do prac na francuskiej prowincji nagle mówić, że my mamy płacić więcej, a spać, a ci bogaci co robiliby dalej mają z tym spokój, więc to jest chyba jak bardzo ważne, żeby te, żeby ta polityka proekologiczna była też zachowanie takiej niesprawiedliwości społecznej pani profesor co tym razem oczywiście nie bardzo często wprowadza się podatki, które są progresywne, czyli np. w Danii we Francji nie są pewne za elektryczność stawka jest obliczona najpier w za podstawowe potrzeby i ona wzrasta z ZUS zużyciem czy bardzo niska będzie na podstawowe potrzeby, a jeżeli chcemy zużywać więcej będzie to wysoko opodatkowane jest bardzo dużo możemy zrobić załatwić dodatkami, żeby promować i one też mogą sprawiedliwie społecznym nie tylko po prostu nie są społecznie akceptowane są Equus przykład Francji bardzo nam pokazuje, że są zagrożone w razie gdyby żył bez najmniejszych konsekwentnie wprowadzić zasadę zanieczyszczający płaci i to za zanieczyszczenie środowiska odpowiadają w głównej mierze najbogatszej, bo to nie jest tak, że oni płacą tylko z tego powodu, że nadają ton benzyny do paliwa, ale wszystkie rzeczy, które mają u siebie wszystkie dobra, które utrzymują wymagają wymagają kosztów utrzymania w związku z tym natychmiast w tym momencie ilość pieniędzy, która któraś z tak powiem w tym wpada do puli do puli finansów państwa, jeżeli jest konsekwentnie za seks zastosowana jest w pewnym sensie sprawiedliwa jest tylko swój problem, że najbogatsze są najmniej wrażliwi wyszli na podatki, więc akurat opodatkowanie ich konsumpcji często nie odnosi zamierzony skutków, bo energia też są bardzo mały ułamek wydatków takich ludzi, że patrzymy na budżet w kanale Odry, ale znowu, jeżeli ta energia która, która została złożona we wszystkie środki, które nie posiadają, których używają zostanie właściwie opodatkowana nagle okaże się, że ta energia stanowi istotną części znajduje się w urządzonym w ich Malmy datków branżach jak latają sobie samolotami z tak powiem dodaj do Davos gdziekolwiek indziej to oni latają tanio w świat trochę poza tematem, ale Apropos tego, że w bogatszych są gra lepiej radzą sobie, że tak powiem z podatkami to taka anegdotka Otóż, gdy Amazon zapłacił je Anny po naczelnicy tez o zagadkę właśnie państwo zadam ile dolarów zapłacili Amazon od nich zysku i 30 policzyć w 11 miliard za 20180 doskonale, że Lech tak można sobie radzić w życiu państwa są bardzo aktywni byli do nas piszą temat jest ważnym, ale pan Dariusz pisze, że niektóre linie lotnicze pozwalają kwitnąć nie obniży nieobowiązkową opcje, które dolicza do ceny biletu kilka czy kilkanaście złotych w ramach wspierania jakiś ekologicznych inicjaty w podejrzewam, że to ma uspokajać czy rozgrzeszyć czy to ma sens czy faktycznie go zmniejszą swój udział zanieczyszczeniu inne powietrze to jest 1 sprawa z kolei pan Mikołaj dopytuje czy paliwo lotnicze jest nieopodatkowane, bo tak to wybrzmiało z państwa wymiany zdań i trochę mnie nie dowierza jak rozumiem pan Mikołaj to może powtórzmy przeze mnie nie znam dokładnych regulacji rzek w Europie nie on nie ma obowiązku opodatkowywania poza tym ja wiem, że po drugiej wojnie światowej po prostu była podpisana też umowa międzynarodowa, która właśnie ze względu na to, żeby rozruszać gospodarkę no wyłączyła w paliwo lotnicze chce w przewozach międzynarodowych co najmniej z są opodatkowane w nie jest też chyba opodatkowane paliwo morskie chętnie bym poznał lepiej regulacje na ten temat natomiast ma na ten temat panuje dosyć duża cisza goście po nich odpowiedź na pierwsze pytanie był on jest bardzo dobry czyli, jeżeli rzeczywiście latamy po raz w roku i płacimy na programy offset mięta kabanosy Team to z porządku, jeżeli robimy, a jeżeli daje nam taką ulgę właśnie zrobiłem dla środowiska i polecił jeszcze raz to już nie to samo mamy do czynienia bardzo dużo osób wierzy w technologie do przodu zwiększa się, że elekt w siłę Fish USA, czyli wydajność balonów i świetnie mogę latać więcej nie jest prawda w tym momencie mamy do czynienia z 919 %o wym efektem odbicia czym, ponieważ uprawiamy efektywność biopali w ludzie latają więcej zwiększy już sama sobie dokładnie zmierzono jej tak na koniec drodzy państwo w jak sobie z tym poradzić my jednak jakoś trzeba się transportować być może mniej być może nie wszystkie towary musimy ściągać kiwi w nowej Zelandii np. skoro mamy greckie, a może nie musimy codziennie szczęśliwi proszę to przykład małego warzywniaka po prostu, ale tych rzeczy jest mnóstwo, ale jednak to jest wymiana handlowa nie cofniemy tego tego świata no, więc jak mamy ten transport zorganizować, żebyśmy się posunie Ugotowani to jest widzieliśmy prawda też się już jako konsumenci mamy olbrzymią, choć nie sądziłem, że źle się za zwierzę wzywający płaci, jeżeli pani kupuje to drzewiej no to ktoś będzie po raz drugi z Tajlandii Chin wyrażone w latach choćby z Lecha niż jest mechanizm, że codziennie w tym co kupujemy podejmujemy jakieś wybory i albo właśnie będziemy promować sprowadzanie nie wiem fasolki z Peru zamiast kupowanie lokalnie i to wszystko będzie miało skutki środowiskowe, czyli tych działań w mediach zanieczyszczający płaci po prostu wtedy to będzie kosztowało na tyle dużo, że zauważymy różnice się zastanowimy się może jednak wypić wieczorem piwo z kolegami czy coś innego tak trudne decyzje wypycha, gdy w dziękuję państwu bardzo ja myślę, że jednak jest ferment społeczny związany z Sydney ociepleniem klimatycznym ferment społeczny, które ma wpły w na polityków również pytanie jak zawsze tylko takie czyny z tym wszystkim zdążymy jakości chodzi o to presję, ale to na inny inny moment pani prof. Karolina Sowa żeńska wydziału nauk ekonomicznych Uniwersytetu Warszawskiego dziękuję pani bardzo bardzo pan prof. Szymon Malinowski fizyk atmosfery wydział fizyki Uniwersytetu Warszawskiego dziękuje Sergio kończymy sobotni magazyn Radia TOK FM bank, który przygotował Martyna Osiecka realizowała Lidia Prądzyńska trzynasta 37 za chwilę skrót informacji dziękuję państwu Karolina Głowacka do usłyszenia jutro o poranku
Zwiń «
PODCASTY AUDYCJI: SOBOTNI MAGAZYN RADIA TOK FM - KAROLINA GŁOWACKA
-
26:26 W studio: prof. Bogumiła Lisocka-Jaegermann
-
15:35 W studio: dr Przemysław Biskup
-
27:23 W studio: dr Dominik Hejj
-
14:29 W studio: Iza Zygmunt
-
06:41 W studio: dr hab. Katarzyna Dembicz
REKLAMA
POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ
-
09.06.2023 23:00 Maciej Zakrocki przedstawia51:53 W studio: Jędrzej Bielecki , prof. Sławomir Sowiński
-
-
10:08 W studio: dr Agnieszka Łada-Konefał
-
-
-
-
16:08 W studio: Damian Patecki
-
-
-
-
-
-
-
-
13:40 Homo Science25:27 W studio: dr Michał Cholewa
-
-
-
-
-
-
-
-
22:00 Weekend Radia TOK FM38:37 W studio: Łukasz Łuczaj
REKLAMA
DOSTĘP PREMIUM
Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!
Dostęp PremiumSERWIS INFORMACYJNY
REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
-
TOK FM
-
Polecamy
-
Popularne
-
GOŚCIE TOK FM
-
Gazeta.pl
-
WYBORCZA.PL