REKLAMA

Hulajnogi elektryczne – ministerstwo przedstawiło propozycję regulacji. „Na chodniku pieszy powinien czuć się bezpiecznie. Projekt tego nie gwarantuje”

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2019-06-09 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
16:34 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Karolina Głowacka przy mikrofonie Kuba Czajkowski w naszym studiu dzień dobry dzień dobry ze miasto jest nasze, która to organizacja zainteresowała się już jakiś czas temu ulgami elektrycznymi i przygotowała zestaw propozycji dla ministerstwa infrastruktury jak sobie z tym wyzwaniem technologicznym jeśli chodzi o to co się dzieje na naszych drogach poradzić się samo ministerstwo infrastruktury nie zaprezentowało własne propozycje zmian wprawie, które mają właśnie unormować Rozwiń » się status i tutaj nowe określenie urządzeń transportu osobistego, ponieważ wg ministerstwa ma się w prawie ma pojawić właśnie definicja takiego urządzenia transportu osobistego państwo pozwolą zacytuję jest to dość długie na Lenovo sprawa, więc my musimy wiedzieć, o czym mówimy, a więc będzie to urządzenie konstrukcyjne przeznaczone do poruszania się wyłącznie przez kierującego znajdującego się na tym urządzeniu o szerokości nieprzekraczającej w ruchu 09 m długości nieprzekraczającej 1 m 25 cm masie własnej nieprzekraczający 20 kg wyposażony w napęd elektryczny, którego konstrukcja się ogranicza prędkość jazdy do 25 km / h ów i dorosłych pierwsze pytanie steki czy hulajnogi elektryczne, które są chociażby w Warszawie, ale i w innych miastach mieszczą się w tej definicji strony mają faktycznie 25 km maksa nie wszystkie właśnie w ale to akurat jest najmniejszym problemem, bo ograniczenia mocy silników jest ograniczeniem my czysto można wręcz stworzone przez oprogramowanie, więc można, ale to jest kwestią oprogramowania a, ale i tak uważamy jako miasto jest naszym, że 25 km na godzinę teraz zdecydowanie zbyt duża dozwolona prędkość w połączeniu z czymś, o czym jeszcze pani redaktor nie powiedziała mamie w jedzeniu, a mianowicie definicja urządzenia jest dopiero preludium do tego co powinno się zacząć się nie zadziała, a mianowicie to, o czym tak jak pani wspomniała, o czym postulujemy jak miasto jest w naszej też jako członek organizacji, które walczą o prawa pieszych o bezpieczeństwo pieszych na chodnikach mianowicie usunięcie tego typu pojazdów auto urządzeń transportu osobistego hulajnóg elektrycznych motocykli elektrycznych cegły już innych tego typu pojazdów z chodników hol na chodniku pieszy ma czuć bezpiecznie najważniejsze jest właśnie, by te pojazdy usunąć niestety propozycja złożona kilka dni temu przez ministerstwo na niej nie gwarantuje możliwości, gdy nie gwarantuje tak, ale częściowo jednak jeszcze w tym stronę, ponieważ tak jeżeli, jeżeli prędkość drogi, wzdłuż której się poruszamy ma ograniczenie prędkości do 30 km na godzinę to wtedy mają zjechać hulajnogi liści i nawet tak się mówi mają jechać drogą użytkownicy kolejnym będzie prościej gazu, ale my, ale nie czyta na stronę ministerstwa, że ich pomysł jest taki, że kierujący tym właśnie utracili mówmy już w uproszczeniu kolejnego elektryczną mecz oni mają jechać 3 drogą dla rowerów przejazdami dla rowerów pasami ruchu dla rowerów dopiero w przypadku, gdy nie ma takowych nie ma właśnie ner obok jezdni, na której maksymalna dopuszczalna prędkość wynosi 30 km na godzinę to mają jechać Mel mogą korzystać z chodnika lub drogi dla pieszych, ale mają jechać powoli zachować szczególną ostrożność właśnie to jest problem z tym powoli szczególną ostrożnością mamy takie same lub bardzo podobne definicje wprawił ruchu drogowym, że kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych ma zachować szczególną ostrożność, a w Polsce jesteśmy krajem, gdzie ginie najwięcej pieszych na przejściach dla pieszych, więc tą szczególną ostrożność powoli Bartoń zdecydowanie nic nie znaczy tak jak mówiliśmy im szeregu naszych propozycji dotyczących unormowania kwestii wykorzystywania klejnot elektryczne powinny być odgórnie ograniczenia prędkości na chodnikach, a wykorzystywanie chodników powinno być wyjątkiem takiego może też, jakie powinny być ograniczenia na chodnikach na chodnikach nie więcej niż 10 km / h i pragnę potwierdzić, że np. od 1 lipca, czyli już za kilka tygodni we Francji w Paryżu będzie zastosowany dekret, który ograniczy to prędkość do 8 km na godzinę proszę sobie zdawać sprawę z tego, że energia kinetyczna rośnie wraz z kwadratem prędkości, więc zderzenie pierwszego tego typu pojazdem, który będzie mógł jechać aż 25 km na godzinę, bo takie potwierdził to minister Weber nie będzie ograniczenia to znaczy w tej pierwotnej propozycji nie będzie ograniczenia prędkości NATO może spowodować gigantyczne tragedie na konferansjer 7 osób zginęło w wyniku wypadków spowodowanych przez hulajnogi elektryczne to może będzie także osoby korzystające z hulajnóg wiedząc o tym, że na chodniku to pieszy ma mieć pierwszeństwo, bo o tym, ne mówi zapowiada ministerstwo będą jeździli ostrożnie, bo mieliśmy do tej pory History dochodziło do zderzenia mecz my właśnie na chodniku osoby kierującej hulajnogą oraz pierwszej i np. pierwsza otrzymała mandat na szczęście tam nie doszło do niczego poważnego Lalek wiedząc o tym, że to pierwsze na pewno ma pierwszeństwo w przepisach to osoby jadące na hulajnodze nie będzie się rozpędzać do pana nie wystarczy mu to jest narracja ministra Adamczyka, który wierzy w odpowiedzialności rozwagi użytkownikom nie wierzy ma tu statystyki dotyczące bezpieczeństwa ruchu na drogach w Polsce są nieubłagane bardzo tragiczna czy pan nie wierzy w rozsądek i racjonalność polskiego społeczeństwa nie mówię o społeczeństwie nie lubią uogólniać tylko ja patrzę na to co się dzieje i dlatego jesteśmy zdecydowanie za tym, żeby tą kwestią normować, jeżeli legislatorzy niemieccy francuscy czy norwescy uważają, że nie powinno być w ogóle hulajnogach i na chodnikach i uważamy podobnie oczywiście są sytuacje wyjątkowe, które są już przewidziane w przepisach ruchu drogowym art. XXXIII ust. 5 szli gołoledź burza śnieżna czy rzęsisty deszcz, a to oczywiście w takich sytuacjach nadzwyczajnych to możemy dopuścić, żeby hulajnogi stara się poruszał po chodniku w każdej innej nie powinno to mieć miejsce chodnik jest jedyną przestrzenią, która żyje wedle definicji służy chodnik do chodzenia, gdzie on powinien się czuć w pełni bezpieczne nie powinien mieć kamery dokoła głowy, żeby się czy lusterka, żeby sprawę czym nie najedzie go na niego przypadkiem o hulajnoga to te przejdą do kolejnej kwestii mianowicie w wyposażeniu, o czym minister Adamczyk po dyżurze będzie dopiero w rozporządzeniu wykonawczym w warunkach technicznych pojazdów MO nie mamy sygnalizatora zmiany kierunku proszę zwrócić uwagę, że również dyrektor zarządu dróg miejskich Warszawy pan Łukasz Puchalski po ogłoszonych w piątek propozycja, bo to są na razie propozycja ministerstwa stwierdził że, dopóki nie będziemy mieć ograniczenia prędkości oraz sygnalizatora skrętu to jest bardzo niebezpieczne urządzenia, bo jeżeli niektórzy przyrównując je też słusznie hulajnogę elektryczną do roweru proszę proszę jednak zwrócić uwagę, że hulajnoga elektryczna jest napędzana silnikiem rower jest napędzany siłą mięśni koła w rowerze są dużo dużo większa, a rower jest dużo bardziej stabilne możemy mamy 3 punkty podparcia siodełko w Browarze, więc możemy zasygnalizować nawet ręką zamiar skrętu nie jest to możliwe na hulajnodze, tym bardziej jeżeli będzie ona mogła jechać z prędkością aż 25 km / h, czyli mają być kierunkowskazy pana zdaniem w tym można nimi nie używałbym te terminy kierunkowskazy, bo są różne możliwości techniczne są oznaczenia skrętu i tutaj nic mi, że mogą trzeba jak ręką się nie dot 1 nogą, bo faktycznie nie ma w CSW oderwać rękę od kierownicy hulajnogi jest bardzo wąska i na hulajnogę jest bardzo niestabilna proszę sobie wyobrazić, że hulajnoga Manu kółeczka wróżby się 8 calowe, więc stabilność tego typów pojazdów jest dość 3 i ta wątła coraz częściej też obserwuje, że na hulajnogach elektrycznych jeszcze niejedna nie pojedyncza osoba nawet 2 C 7 czy 2 osoby rozpędzonej się kogoś szokujące to na pewno Aldona figura była tu akurat w propozycji ministerstwa infrastruktury jest to przewidziane, że nie można ich więcej niż 1 osoba na tym urządzeniu i nie można się nikogo ciągnąć się i TBS ta akurat pod tym względem zostało unormowane to nie jest kwestia najbardziej istotna kwestia najbardziej istotna to jest, żeby nie było możliwości jazdy po chodniku, żeby ograniczenie było nie więcej niż 20 km na godzinę większość krajów w tym spomiędzy 1820 pragnę przypomnieć, gdzie to budowa konstrukcja Polaka nie różni się z zbytnią od Niemca czy Norwega, więc jeżeli w 2 lidze grały polscy kierowcy moim zdaniem uważają, że zupełnie inaczej niż jest w rejonie przede wszystkim są zwykle zostali i wytrzymają każdy nawet inne zdarzenie, które prowokują nieustannie na polskich drogach to to też powiedział minister Barbara na konferencji, że on uważał, że w Polsce powinniśmy być bardziej liberalni, bo Polacy mają dużą frajdę zjeżdżalnia hulajnogę elektryczną nie uważam, że byłby to najlepszy kryterium tworzenia prawa także jak ktoś ma z czego dużą frajdę czy ustalmy to, bo trochę się Google czy pan w takim razie uważa, że w ogóle hulajnogi elektryczne nie powinny być na chodnikach czy one mogą tam być n p . kiedy nie ma drogi dla rowerów nie ma tej jezdni między ograniczeniem do 300 km / h, ale wtedy to ograniczenie prędkości na chodniku musi być dużo mniejsze i konkretne niż 25 km jak to w końcu jest dokładnie tak jak pani powiedziała tylko trzeba połączyć to jedno w drugim o dzierżawie rzeczy mam też czy jest opcja, że hulajnoga będzie na chodniku w niektórych przypadkach wyjątkowych i tak jak powiedziałam to też inni niech nie wymyślamy koło na nowo jest już na to tak jak powiedziałam art. X XXIII ust. 5 prawo o ruchu drogowym i uważam, że dokładnie tak samo powinna dotyczyć hulajnóg, więc to są sytuacje wyjątkowe, ale w sytuacjach wyjątkowych nie powinniśmy mówić o szczególnej ostrożności i powoli, bo słowo powoli nic nie oznacza tylko mogą wyznaczyć, że nie więcej niż ileś tak nam przynieść 10 oznak rozróżnić, tym bardziej że w Polsce ciągle pokutuje teoria piękna określenie szybko, ale ostrożnie Neo ów na kolei winno bije, ale to jest 1 rzecz hulajnogi elektryczne, ale właśnie on nieważny to sprawa, którą może na nich jeździć od jakiego wieku ministerstwo, mówi że dzieci, które ukończyły 10 lat w przypadku dzieci młodzieży w wieku 10 do 18 lat do korzystania z mesy tych urządzeń transportu osobistego nie będzie potrzebne posiadanie karty rowerowej jak pan ocenia, że strasznie pan marudny 10 nie mam to trzeba sobie powiedzieć wprost czy ministerstwo chce się zająć sprawą jest problem alarmuje 9 spróbuj wyszukują przepisy bardzo się też można, że ministerstwo śle się tą sprawą, że naprawdę bardzo dziękujemy jesteśmy niezmiernie wdzięczni i doceniamy trud pracy urzędników ministerstwa infrastruktury dlatego też, żeby ją wesprzeć przedstawiliśmy szereg konkretnych propozycji opartych na najlepszych praktykach Europy zachodniej oraz Stanów zjednoczonych, bo stany Zjednoczone są nam bardzo bliskie, więc chcieliśmy również, żeby były zawarte w tym najlepsze praktyki ze Stanów zjednoczonych i wszędzie tam ograniczenie wiekowe jest pomiędzy szesnastym osiemnastym rokiem życia, żeby wykorzystać pojazd silnikowy co by proszę wyobrazić też pojazdy silnikowe, które ma naprawdę dużą moc i taki moment obrotowy, który powoduje, że w sytuacji przyśpieszenia Sonata filmiki w internecie no i jest w stanie ruszyć jak Procad tak, więc jeżeli mamy nagle zahamować mówiliśmy już wcześniej podczas tej audycji, że hamowanie tego typu pojazdów, które mocno niestabilny ma małe kółka Chin, choć rzecz się dużej części wypadku wiązać z wywrotką to dziesięciolatek, który na niektóre niektóre jednak, którzy 10 latkowie są zarośnięci duże, ale nikt nie przy każdym dziesięciolatek wystarcza im to mnie nie utrzyma tej teki hulajnogi podczas hamowania i dlatego uważamy, że skoro motorower można prowadzić dopiero od czternastego roku życia tak uznali też polscy legislatorzy, bo ma tutaj minister w murze my jesteśmy odrębnie, więc nie porównujmy się z innymi krajami, więc jesteśmy bardziej liberalni to byli wszyscy inni na świecie uznają, że 1618 lat jest jako odpowiedni w Polsce uważam, że 14 dni to grozić im, a Talibanu motorowery, a tam też, że to to to przynajmniej przynajmniej w drodze kompromisu uznajemy, że te 12 nieomal, że mnie, że 14 właśnie, że 14 lat to jest odpowiedni wiek, żeby prowadzić hulajnogę elektryk tak jak mówiliśmy niech pani spróbuje w bazach hamować nagle tego typu hulajnoga ci nie daj Boże panie trafili na jakąś drobną nierówność no to jest katastrofa gotowa jest, szczególnie że nie ma obowiązku żadnych ochraniaczy nie ma obowiązku kasku, więc tak naprawdę to jest obraz katastrofa chciał pana zapytać jeszcze 1 rzecz mówi pan słusznie, że chodnik jest odchodzenia, gdzie w takim razie mają się podziać się właściciele hulajnóg napędzanych nogą, a nie z elektryką i hulajnoga napędzana siłą mięśni hulajnoga taką, jaką ja pamiętam z dzieciństwa taka zabawka ma odwagę i kółka kierownica się od ten sam 1 nogą nie osiągnie nigdy prędkości nawet 20 km / h, chyba że zjeżdżamy z Górki no ale tak po płaskim dnie osiągniemy takie prędkości uważam, że szybszą niż dlatego też uważamy, że to w tym zakresie nie należy niczego zmieniać to nadal będzie pierwszy to tak samo jak ktoś biegnie porusza się szybciej niż ktoś chodzi i tutaj w tej kwestii w ogóle bym tego nie mieszczą, bo głównym problemem jest teraz cała ta kategoria dobrze, że ministerstwo, żeby nie myślał, że ministra Adamczyka nie chwalę, że dobrze ministerstwom plany krytykuje czy chwali pan chce je wzdłuż, że została podjęta próba definicji utonie trzeba tylko poprawić się tutaj drobne błędy związane z tą propozycją, która pojawiła się w piątek Kuba Czajkowski miasto jest nasze dziękuję bardzo dziękuję bardzo skrót informacji Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Skorzystaj z 40% rabatu w jesiennej promocji. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA