REKLAMA

Połączenie Orlenu z Lotosem – gigantomania władzy?

Data emisji:
2019-06-10 09:20
Audycja:
Prowadzący:
Czas trwania:
27:44 min.
Udostępnij:

Po co łączyć Orlen i Lotos? Po nic. A dlaczego? Chcemy mieć jeszcze większe firmy. To gigantomania obecnej władzy - goście Magazynu EKG – dr Lidia Adamska, Sergiusz Najar i dr Paweł Wojciechowski komentowali w TOK FM pomysł połączenia Orlenu i Lotosu

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

K 2 w pewnych ekonomia kapitał gospodarka to jest druga część magazynu EKG Maciej Głogowski dzień dobry, a w naszym studiu gdzieś w mojej lewej pan Paweł Wojciechowski Crew wizytówka dziś pan wybiera może być główny ekonomista ZUS zarówno ubezpieczeń zakładu główny ekonomista Zakładu Ubezpieczeń Społecznych pani Lidia Adamska co dzisiaj mówimy mentor kas start-upów mentor Castard w tym gorszy dzień dobry pan Sergiusz Najar opon co dzisiaj wywierana na rząd Rozwiń » konsekwentnie członek rady nadzorczej Santander Consumer bank bardzo mi miło dzień dobry witam biznes and science Poland słyszeli państwo taką nazwę to usłyszeli w Ursusie liście my i jak już jestem na biznes to nauka to są też państwowe spółki, które powołały do życia ze swoich pieniędzy specjalne biuro, które powstało w Brukseli impreza z tego przedsięwzięcia pan Tomasz Chmal był gościem w pierwszej części magazynach PG, a powołaliśmy inicjatywy ministra przedsiębiorczości tel to organ tę organizację po to, by lobbować w Brukseli w lobbystów mamy mało z innych państ w Unii Europejskiej jest ich więcej tak siedziała w Brukseli pan Wojciechowski to oczywiście wszystkie te wszystkie państwa mają swoje inni takiego lobbystyczne organy te i inne choroby to w sposób otwarty i wydają się, że to nie jest nic nadzwyczajnego tutaj istotne jest to, żeby również wspierać te działania, które w wieczystą swojego biznesu polskiego, więc również nauki, bo wytyczną w tytule jest też możliwość to Belg ja bym dodała idę do papierów wartościowych nawet się z zainteresowała się na stronach krzyża jest w gronie instytucji, które wspierają ich matek założycieli ojców i matek założycieli istotnie tego rodzaju instytucje są czymś powszechnym jeśli chodzi o reprezentowanie interesów biznesu poszczególnych krajów w Brukseli natomiast to co w moim przekonaniu będzie istotne w praktyce jak to się wszystko będzie działo, bo ja kie interesy będzie chodziło o polskim no właśnie, ponieważ mamy firmy i prywatnej państwo macie prywatne na razie jeszcze nie mamy w tym gronie hektar i zaraz się wydaje być cechą, która może wyróżniać tę strukturę od innych, ponieważ te instytucje lobbingowe organizacje wspierające biznes one dotyczą przede wszystkim prywatnego biznesu i też nie jest także w Brukseli nie ma instytucji reprezentujących Polski prywatny biznes nie jest nasz los nie Lewiatan, która wsiadł do Brukseli jeszcze zanim rano byliśmy w unii Europejskiej, tak więc wydaje mi się, że to on może być w takiej trochę nowy element trudno jest mi ocenić najlepszy, stając się do tego schematu działanie organizacji lobbingowych firm prywatnych na ile działania lobując za firmami państwowymi mieszczą się w tym schemacie brukselskiej jasna tego nie wiem tego pani nie wie to jest pytanie być może łatwiej będzie nam odpowiedzi za kilka miesięcy, gdy to biuro już się osiądzie będzie funkcjonowała funkcjonuje w ramach umowy moja i pana prezesa na RSM włączona w z 13 oraz ministrem w warszawskim Wawrze byliśmy razem z ministrami odpowiedzialnymi za sprawy gospodarcze w sprawach zagranicznych ewidencja pozwala z prezesem, że polskie interesy ma reprezentować rząd Rzeczypospolitej niezależnie przez kogo wybrany nie zależy, więc większości, więc bardzo proszę, żeby Polskę i polskie interesy reprezentowali ci, którzy są przed polskimi obywatelami podatnikami odpowiedziała, a interesy biznesowe czy w momencie przeważa podzielmy to jasno, że nie wszystko po mieszamy to nic z tego dobrego nie będzie panu każde oddzielnie nie lubi zagrać państwo nie sektor państwowy w sensie interesów gospodarczych nie ma niczego wspólnego, dlatego że są różne branże są różne firmy są różne regulacje, które rozumiem Unii Europejskiej są tworzone i to co mnie w tym wszystkim się nie podoba oczywiście, że to nie podoba jest próba tak my zaś traktowani połączenia, że jest jakiś wspólny Polski interes, który by te wszystkie firmy prezentowała niestety Polska ma złą tradycję reprezentacji interesów gospodarczych i ani minister z obowiązkiem pani minister wie na Janowie na niego poprzednikom następcą to tak za bardzo się nie udało się dobrze w formułować instrumenty polityki zagranicznej w sprawach gospodarczych my nie mamy Izby gospodarczej, która miała jakąś istotną pozycję nasza izba gospodarcza jest słaba mało reprezentatywna organizacja pracodawców są 2 wielkie, który powiedział reprezentują relacje pracodawców to nie są w rządach pani Teresy gospodarcze to jest inny z pomiarem z relacji w związku z powyższym tworzenie kolejnego biura tworzy się dobrym prawem akcjonariusza, czyli skarbu państwa, czyli ministra nic innego świata, żeby zarekomendował zachęcił swoje firmy, aby wyasygnował dowolne środki objęte jest chodzenie po korytarzach jak sama nazwa wskazuje te słowa zwiastuje popiera swą, jeżeli będzie kilka osób utalentowanych, które z konkretnych sprawach konkretnych branż konkretnych rozwiązań będą sprzyjały polskim firmom, ale polskim firmom witryn, które mają im płacą podatki w Polsce, które mają główny swój interes w Polsce jest HOKEJ przed domem dla rolnictwa czy to będzie mogła mobilność elektryczna czy to będzie w Górnictwo węgla nie mam pojęcia, ale ważne, żeby to było w sposób transparentny wyrazisty ma już za parę miesięcy albo za kilkanaście miesięcy albo za 2 lata dowiemy się, że już tego nie ma za to przedsięwzięcie podobnie jak Polska Fundacja narodowa niczemu służyć nie będzie ja ani dla branży skuteczność działań takich instytucji na forum międzynarodowe miejsc chodzi o Brukselę konkretnie zależy m. in. od generalnie pozycji danego kraju tego czy on jest bliżej tego centrum decyzyjnego 3 raczej na obrzeżach, a ten rozeźlony pan Tomasz Chmal powiedział, że to może być rozłącznie jeśli pani będzie siłą polityczną w tej chwili, więc woleliśmy się, że raczej nie wzrosła łączna, ponieważ temat rozmowy poprzedniej dotyczyłby styku biznesu nauki, więc ja tutaj podam taki drobny pasujący być może do tej rozmowy z akt, który wskazuje, że jednak pozycja kraju toczą nie zbliży się dalej tego centrum decyzyjnego ma znaczenie w przeczytałam, że komisja Europejska ogłosiła na dniach listę 8 ośrodków, które w ramach Unii Europejskiej będą realizowały wspólne przedsięwzięcie w dziedzinie europejskich obliczeń wielkiej skali chodzi o komputery wielkiej mocy, które należą do dom, jakby rozwiązań czołowych na świecie chodzi o to, aby Europa nie odstawała w tej konkurencji od innych regionów, gdzie ta technologia jest rozwijana i Zejdler działania opozycji dlatego o tym, mówię, ponieważ na tej liście 8 ośrodków niestety nie ma Warszawy niestety nie ma Warszawy, a z krajów młodej Europy jest Zofia Ostrawa Czechy Maribor Słowenia my jesteśmy jako Polska w takim konsorcjum, którego centrala znajduje się w Finlandii, a więc psy to wszystko pokazuje, że niezależnie od potencjału ambicji tego co sami wiemy mówimy o naszych możliwościach rozwoju nowych technologii nauki no takie decyzje pokazują, że być może stąd siłą z tą siłą coś jest na rzeczy to ostatnie zdanie pan Paweł Wojciechowski, bo ja bym apelował byśmy jakoś podsumowali tę dyskusję skoro już postanowiliśmy zamęczyć naszych słuchaczy rozmową organizacji powołanej do życia kilka tygodni temu, która skupia w sobie na razie Państwowa firma zachęca prywatny biznes to powiedzmy to dobrze czy ile ostatecznie owocu z tego dla nas wszystkich ma wynikać wynika to wielki orzech lustro się, że dobrze, ponieważ są próbowałem pewne takie ośrodki utworze właściwość ministra spra w zagranicznych alzackie lobbingu miękkiego np. Sojusz z instytucji podłużny worek do polskiego Instytutu ekonomicznego czy pismu i wiem wtedy, że również jedno z polskich firm, czyli Lotosu tworzył swoją aurę swoje biuro głównym problemem w Brukseli tu było tu, bo efekt skali, czyli dzielenia kosztów taki wydaje się, że jeżeli więcej firm państwowych w to wchodzi są w stanie podzielić koszty i pewne funkcje to dobrze tracą mają robić oczywiście moim zdaniem przede wszystkim dbać o interesy również nie nie na poziomie regulacyjnym za to odpowiada państwo, ale na poziomie przede wszystkim do tego co nazywamy, gdyby redystrybucją środków tak szczerze ze sobą unijnego, a nie tylko krajowego pamiętajmy, że w nowym budżecie europejskim coraz więcej środków będzie dystrybuowanych centralny, więc jest konieczna współpraca z agencjami typu INEA, która zajmuje się instrumentem, łącząc Europę czy horyzont nadziei czy Horyzonty 2020 był tzw. nowe programy, więc tak naprawdę chodzi o dostęp do tych informacji dotyczących przetargów bieżące działania promujące wspierającej oczywiście przy większej skali przy większym finansowaniu to jest bardziej efektywne Krupka dajemy sobie czas na komentowanie faktów niech to biuro trochę popracuje to tyle myśli możemy zrobić tak to zaczynamy działać 15 maja spotkaliśmy się o prawie w połowie czerwca to jeszcze czasu trochę mają, żeby coś pokazać K2 będą bardzo zainteresowany informacjami o tym ile prywatnych przedsiębiorstw przystąpiło mniej, a drugi temat, który chciałem, by poruszyć porusza teraz chce właściwie 3 państwo, uznając to co dzieje się w gospodarce jak funkcjonuje rynek pomogą mi wyjaśnić po co patrzą łączymy online z Lotosem dzisiaj w tygodniku sieci prezes Obajtek, czyli prezes Orlenu, mówi że wciągu kilku tygodni złożony zostanie wniosek kontrast koncentracyjne w sprawie fuzji Orlenu z Lotosem zapewnił także, że nie będzie to oznaczało utratę wpływów podatkowych dla Pomorza, bo Lotus usytuowana na Wybrzeżu płaci tamą podatki to ma pozostać nienaruszone poco nowości wyłączymy całą tę firmę, mimo że rozmawiamy o tym, które mamy rok 18 no to będzie z 17 lat panie redaktorze z różnych czy tak powiem do dotknął pan bardzo ciekawej kwestii in 20 lat temu jako członek zarządu Nafty polskiej nie byłem w zespole, które próbowało realizować koncepcję sprzed jeszcze kilkunastu lat dotyczącej restrukturyzacji polskiego sektora paliwowego zwolnione przypomnę CPN była taka nazwa przepona Petrochemia Płocka była tak nazywa ówczesne władze zarówno lewicowe jak i prawicowe zgodziły się co do tego, że w Polsce jest potrzebne 2 ośrodki produkujące paliwa oleje, które będą ze sobą konkurować rodzina rozdzielona została sieć dystrybucyjna dawnego terenu pomiędzy te 2 ośrodki przydzielonej mu również te mniejsze rafinerie południowe, które było raczej kosztami raczej problemami ekologicznymi produkcyjnym utrzymaliśmy tej koncepcji przez wiele lat, tak więc, o co to ja odpowiadam po nic dla nas żadnego norma, dlaczego to ja mogę odpowiedzieć, dlaczego łączymy Lotos Orlen, bo chcemy mieć jeszcze większe firmy miasto gigantomania typowa dla sposobu sprawowania władzy, która jest przekonana, że wyłącznie wielkie organizacje gospodarcze przypomnę takie pojęcie istniało pod koniec lat siedemdziesiątych głębokiej komunie jak ktoś mówi gwarą są potrzebne może ułatwić zarządcom łatwizny i na niej jakiś Janko zarządzane mogą łatwiej się tym zarządza, jaką jest łatwiej ustawić na na baczność prezesa TFI spółkami 30 marca z fanami ze mną domy samochody z Niemiec mamy pana złą wiadomość po pierwsze, ten proces, ale nigdy nie zostanie doprowadzony do skutku po drugie, koszty tego procesu rozpoczętego właśnie się rozwodzi się od decyzji zostało podjęte Lisie przełożona na nas w pozna konsekwencje na konsumentów w konsekwencji na użytkowników mają, więc Jovanić zapomną, a wciąż ma koszty to znaczy co przepraszam pan myśli, że to pan zapłacą mniej już mamy tego zapowiedzi przez taki np. fajnej koncepcjach przejęcie sieci ruchu przez balową firmy Orlen fantastycznie wszyscy na świecie pozbywają się mrzonką biznes, a po branża nie będziemy zajmowali się w sprzedażą czasopism kolorowych, ale dystrybucja duże wzmocnienia, ale momentu zaczęła się rozlewać paliwo, bo rozumiem takie jest, więc realna szansa na rozmowę nagrała jak w każdym kiosku na każdym kiosku należy dowiedziałem się, że większość stacji wycofuje się prasa, więc tak powoli zaczną się mówić, ale mówiąc wracając do samej koncepcji to są zupełnie nowe 2 różne organizacje to są 2 różne kultury to są interesy regionalne to są różne paliwa, a nawet, więc per saldo bilans nie będzie, a pan mówi nic z tego nie będzie to, pomijając czy 2 różne organizacje 2 różne kultury i różne kultury organizacyjne to jest sprawa drugorzędna dla mnie było dla mnie najważniejsze jest nie zostanie zachwiana konkurencja na naszym rynku oczywiście, że kończy jako klient będą w lepszej czy gorsze niż się, że gość pani Lidia Adamska i pan Paweł Wojciechowski odpowiedzą mam nadzieję na to samo pytanie po informacjach o hańbie w pewnych ekonomia kapitał gospodarka dziewiąta 44 w radiu TOK FM trwa magazynu EKG w naszym studiu pani Lidia Adamska pan Sergiusz Najar i pan Paweł Wojciechowski nazwał się Maciej Głogowski przypominam rozpoczęliśmy przed informacjami rozmowa na temat połączenia Orlenu Lotosu powróciliśmy do sprawy, bo pan prezes Obajtek w wywiadzie udzielonym tygodnikowi sieci zapowiedział, że już za kilka dni w najbliższym czasie takich tygodni przepraszam zostanie złożona odpowiedni wniosek o połączenie Orlenu z Lotosem, czyli organ będzie od skarbu państwa wykupywał akcje Lotosu i padło tutaj stwierdzenia, że te projekty chodzą po głowie polityków od lat, że te firmy bardzo dużo dzieli, że wiele lat temu specjalnie w, przekształcając trans, formując naszą gospodarkę ten rynek został tak ustawione i podzielone, by była jakaś konkurencja i zostawiam sprawy wielką biznesowa powiedział, czyli tych kultur organizacyjnych i t d . tylko raz jeszcze chciałem powrócić powrócą do pytania o konkurencję na naszym rynku przecież Orlen Lotos nie są jedyni dostawcy paliw nie są jedyne stacje benzynowe, które możemy, podążając w Polsce spotkać czy jeśli będą zamiast Lotosu stacje Orlenu, czyli będzie tego Orlenu jeszcze więcej to faktycznie my odczujemy to jako kierowcy klienci czy nie czy to jest prawdziwa przewożonego przez przerwę myli się pan paliwo to zdecydowanej większości pochodzi z polskich rafinerii to żona są sprzedawane pod brandem przelać BP to niema żadnego znaczenia, kto jest produkowany w polskich rafineriach, a dystrybucja się może nazwać mambo jumbo to niema znaczenia naszego sękacza i słuchaczki to ważna jest w lancerze EVO Morales chce, żeby Alexa żyły, gdy pan nie mówią one naszemu pamiętam, że kupują paliwo nie ma nic nie dość jasny ma rację to bardzo dziękuję za to uzupełnienie to one to jest absolutnie prawda pani Lidia Adamska jest to problem konkurencji dla klientów czynie no wydaje się, że analogi ten problem ewidentnie istnieje to cieszy ich zrozumienie ich więcej płacić za paliwa, bo to jest wyborcza nigdy nie są odpowiednie konta, ale te mechanizmy wydają się dosyć oczywiste jeśli jest więcej podmiotów, które mają określone uprawnienia w zakresie tego jak funkcjonują na rynku, a liczba tych podmiotów się zmniejsza i zamiast 2 powstaje 1 no to jest dosyć naturalne jest oczywiste, że mniejsze musimy liczyć z konkurencją, która się zmniejszyła zubożała je na mieście gościa dodać ich diagnozy wiemy, ale tutaj o tym, procesie czy o skutkach planowanej fuzji, że chodzi o ograniczenie konkurencji tutaj była mowa o tym, że jest to przejawem gigantomanii wydaje mi się, że te zjawiska one stanowią elementy takiego szerszego procesu i przemian w Polskiej gospodarce, które trwają od kilku lat i są, jakby integralnie połączone z jeszcze innym procesem, których trasa, a mianowicie tzw. polonizacji, która oznacza de facto upaństwowienie polskich przedsiębiorstw wydaje się, że jeśli ten trend występuje, że jeśli realna jest ich los państwa Lotos są w swym władztwie skarbu państwa tak zdecydowanie tak natomiast ja mówię o tym, że jeśli rola państwa w gospodarce generalnie rośnie to takie pomysły integracyjne oparty na takich na takiej giganta marmur czy bony talony są czymś, jakby coś się wpisuje w tę logikę i ja na to patrzy z tej perspektywy, że jest to krok w tym w mojej ocenie niedobrym kierunku właśnie takiej cię boli z racji polskiej gospodarki który, która ma być może odpowiadać 3 wizji decydentów, że to jest ten pożądany model, w którym państwo kontroluje i zarządza gospodarką to nie jest dyskusja debata, którą odbywaliśmy już się wielokrotnie przekonywaliśmy się możesz poszukać jakichś nowych argumentów nie tylko LO w zwalczaniu w skali państwa w gospodarce pan Paweł Wojciechowski, ale głównie chodzi mi tę konkurencyjność na rynku dla innych naz w klientów tuczy to jest oczywiście pewne argumenty, bo każda fuzja MF zmniejsza opór konkurencję pytanie, jaki to będzie miało skutek frank czy trzeba dziś, gdyby większa skala działalności tego wielkiego podmiotu na rynku i zbliży państwo będzie miała konkretne przełożenie na oceny Antolovicia Azji i tego tak naprawdę do końca nie wiemy tak to wszystko zależy od polityki regulacji również będzie leżało sporo tego procesu zatwierdzenia przez UOKiK urząd konkurencji konsumenta przez dzieci komfort w Brukseli tak dalej, tak więc zobaczymy jak to fuzja będzie się toczyła natomiast z punktu ekonomicznego z punktu widzenia samego biznesowego każda fuzja ma w zalążku wysokie w ogóle jakieś koszty transakcyjne związane z taką fuzją, a tu, o którym pan minister Marian majorem, a natomiast druga druga część jest oczywiście korzyści synergii dla 2 podmiotów działających pod 1 marką, dzieląc się administracją i t d . tak dalej, więc też trudno ocenić to, bo nie znamy tego zostaną, jaka jest relacja między tymi kosztami transakcyjnymi, a korzyściami z tytułu synergii może ona znana nam się z poślubioną pozytywnego i montaż zasilania danego pojazdu lub przypomnę, że o cenie paliwa na stacji gazu największym stopniu podatek zarówno akcyzowe jak inne podatki, o którym decyduje państwo, tak więc konkurencyjność one na etapie jednak powiem tego tego dystrybutora paliwowego ono jest i tak w rękach państwa, bo koszty samego recenzowania koszty samej ropy koszty dostarczenia sączy się znaczące realne, ale nie one decydują, więc tutaj jest coś co powtarzam mitach państwo będzie decydowało rozumiem, że to jest główny rezerwuar prawda na walki z inflacją im wyższe ceny paliw wiadomo, że przekładają się na wyższą inflację w konsekwencji dzisiaj w Polsce są względnie tanie paliwa, jeżeli popatrzymy na Unię Europejską w stosunku do zarobków oczywiście są bardzo wysoki natomiast to są może mieć pozytywne jest to stara i tęsknota wszystkich na polskich koncernów paliwowych i wszystkich rządów, aby mieć dostęp do Sejmu, czyli do wynajęcia do wydobycia do rąk do złóż ropy naftowej zarówno tych bliskich w Europie dzięki, tym bardziej egzotycznych z teoretycznie rzecz ujmując dużemu dużemu graczowi dystrybucyjne mu i głównie pasjonujące mówi, że to są same koszty najłatwiej będzie próbować pozyskiwać zarówno złoża, jakie ewentualnie negocjować lepsze stawki za dostawę ropy naftowej w związku z tym, że mamy tutaj dzieje w oddali w Europa Europa ze złóż łupkowych, o których była tak powiem fantastyczna wręcz propagandowa w kanonada przed laty mamy tutaj i do niedawna incydent z zanieczyszczeniem dostaw ropy rosyjskiej mamy marzenia o pies ze złóż jeszcze w spółkach z pełnionej byłych jej bałkańskich i morza Północnego, więc rozumiem, że tu istnieje w zanadrzu, ale w perspektywie 12 lat, jaka się jakaś perspektywa na ile Polski rynek ten paliwowy będzie atrakcyjny, aby te złoża ropy naftowej albo być może inwestor posiadający złoża do tego nowej spółki wszedł problem jest, że nie być inwestorem prywatnym spółce kontrolowanej przez państwo jest zawsze niewygodny jest zawsze niebezpiecznie obie spółki teoretycznie giełdowe na min mimo wszystko mimo wszystko powinny powinny być też patrzeć na dostęp perspektywy Pesa ma o czym jestem jestem krytyczny jestem pełen oba w natomiast rozumiem, że w tym sektorze młyny mielą powoli przez jedno słowo w tym Upstream jest już mamy polską kontrakt z zatoki myślę, że Orlen zatoki Perskiej mamy bazę kulturalną rewolucję uważa go mamy za leasing dziewiąta już siedzieli już Piotr, ale mimo, że szukaliście państwo tutaj także tych pozytywnych stron takiego projektu no powiem przeważały głosy lub o tym, że to konkurent Niedzielan Korona w zakładzie pamiętajmy, że mąż Jacek król czeski, który poszerza gamę możliwości rafinacji ropy naftowej być może w Europie środkowej będziemy szukali z Węgrami z molem jakiś nowych obszarów działań, a rozmawialiśmy z potencjalnymi przynajmniej prawdopodobnie za chwilę zapoczątkowany formalnie w połączeniu Orlenu z Lotosem technologie czy raczej Lotosu zalaną jest dziewiąta 53 dni dolar po 3 zł 77 gr funt po 4 zł 79 EUR 4 zł 26 i frank po 3 zł 80 gr tak to wygląda w tej chwili na giełdzie papierów wartościowych w Warszawie WIG 20 na plusie 3 zyskuje indeks 20 największych spółek ma 2228 punktów indeks szerokiego rynku WIG 3 na plusie co państwo dziwi albo Wojciechowskiemu polegliśmy zdziwienie toczył może 9 na torze w twoim taka dyskusja na temat kształtu systemu emerytalnego niezależnie od trunków jesteśmy od 20 lat i stale myślimy jakich zmianach i w tym roku nastąpił, gdyby takie przejęcie części będziemy więcej mieli emerytur z tzw. nowego systemu procent 20 lat temu niż ze starego systemu oczywiście nic wspólnego skoro teraz z tego nowego systemu są niższe to one będą niższe, ponieważ mamy, jakby bardziej chodzi o tym, tak koło powiedziałbym, że od rzeczywistości wypłaty świadczeń nie jest hojną jest zbyt hojną to jest może zła wiadomość dla tych którzy, którzy są w tym nowym systemie jest w Starym systemie małych i trzeba było, gdyby ze śledziem targnąć się różni nowych emocji to bardzo ostrożnie wzrost stary system to był zdefiniowanego świadczenia, czyli czy taki, że świadczenie zależało tak naprawdę od drukować woli odpły w woli państwa w jakimś większym stopniu od ich ostatnich zarobków natomiast obecnie nowy system zależy od skumulowanych składek na indywidualnym koncie, czyli tyle w taką masz emeryturę jako, jaką sobie odłożyły w postaci tych składek i on w tym sensie jest bardzo sprawiedliwy i lepszy dla młodego pokolenia ci się do emerytury będą niszczone są mniej rozrosła polisie starego systemu mamy emerytury powiedzmy ponad 20  000 zł nowe są emeryci, a z drugiej strony mamy z tego nowego systemu, który w osoby, które nie uzbierały stażu tzw. emerytalnego mają też bardzo niskie świadczenia tak naprawdę ten system nowy gmach ten mechanizm samo regulujący się taki dobrze wpływa na finanse publiczne jak ludzie mówią, że zarządzana dziwi, że my dyskutujemy o tym, ale nowości to mnie już nie dziwi to rzecz zwięźle, bo często, żeby uczestniczyć w takich debatach ekspozycje, gdzie młodzi ludzie na uczelniach mówi o dno musimy zmienić system emeryturą Obywatelską to popadł w podatkową, bo one będą wyższe no i rzucał hasło 160012002000 no oczywiście, że zwrócimy rzucimy taką liczbę 2000 zł dla każdego niezależnie od tego czy czy odkładał składki czy zbierał czy nie no to no to może być lepiej niż 1000 zł tak, ale chodzi o to, że zasada powinna być taka, że to co wkładamy do systemu to taką mamy emeryturę tak powinno być, ale raczej nie będzie będziemy kończyć, chociaż ich nie tylko powołana krótko przywołał dane, które ZUS publikuje na swoich stronach teraz tę tabelę może każdy z państwa odnaleźć w dokumentach ZUS-u świadczenie emerytalne przyznane w 2018 roku wg starych zasad siłę przeciętna wysokość tego świadczenia to 4200, a wg nowych zasad też w 2018 roku 2100 to jest zasadnicza różnica jeśli odejmiemy od tego ze starego systemu inny ten nawis górnicze, które tam są wliczone te i tak różnica jest spora, bo to będzie 3 ,51000 do 2 tysięcy w 100 zmian systemu emerytur górniczych tak mogę panu powiedzieć, by lepiej to brzmiało pomnik Lidia Adamska bardzo dziękuję dziękuję pan Sergiusz Najar bardzo dziękuję za nią pan Paweł Wojciechowski bardzo dziękuję dziękuję to było magazynu EKG teraz informacje po informacjach audycja owczarki Cezary łasiczka ekonomia kapitał Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: EKG - EKONOMIA, KAPITAŁ, GOSPODARKA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA