REKLAMA

Janek Simon: W Polsce artyści z innych krajów mają trudniej, to była motywacja do wystawy

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-06-11 19:00
Audycja:
Czas trwania:
23:37 min.
Udostępnij:

​​​​​Gośćmi Marty Perchuć- Burzyńskiej są Paweł Wodziński- dyrektor i kurator Biennale Warszawa, Janek Simon- artysta i kurator Wystawy artystów zagranicznym mieszkających w Polsce i Arjun Talwar- reżyser i scenarzysta, współtwórca filmu "Deportacja" Rozwiń »

Paweł Wodziński- Biennale Warszawa-"Dyskusja na temat przyszłości i poszerzenia wyobraźni społecznej, politycznej, edukacyjnej, ekologicznej jest tym czym powinniśmy się teraz zajmować. Chcemy nie tylko debatować, ale spróbować tą wspólną przyszłość stworzyć." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć-Burzyńska moimi gośćmi są dzisiaj Paweł Wodziński dyrektor Biennale Warszawa widać zresztą Janek Simon artysta autor instalacji interaktywnych filmów wideo obiektów i akcja artystyczna Witaj in w ich znam również Arndta gwar reżyser i operator LM ostatnio widziany również w filmie słodkie koniec dnia Jacka Borcucha, a tak jestem Żyd, więc ten termin ten będzie rozmawiać dzisiaj o tegorocznym Biennale Warszawa, Rozwiń » czyli serii wydarzeń artystycznych debat wysta w spotkań performance ów działań teatralnych, które odbywają się do końca czerwca w całej Warszawie, które mają zgodnie z hasłem Biennale pomóc nam zorganizować sobie przyszłość tak się zastanawiam nad ideą Biennale nikt w rejestrach festiwalem trochę miejscem wymiany poglądów łączącym kulturę sztukę, ale także dyskusja o społeczeństwie o państwie o mieście wiele spra w tematów łączyć tak to prawda sama instytucja jest pomyślany jako instytucja interdyscyplinarna, więc to nie jest ani teatr ani galeria ani mini centrum sztuki poruszamy się na dno na wielu polach poruszam się stale na wiele na wielu polach w ramach naszego stałego programu jest wyższy jest zrozumiałe, że to wydarzenie, które w zasadzie podsumowuje półtoraroczny cykl naszej pracy jest także interdyscyplinarne to jest pierwsza uwaga druga uwaga jest taka, że to wydarzenie tak samo zresztą nasz stały program nie jest robiony w określonym kontekście społecznym politycznym uznaliśmy, że dyskusja na temat przyszłości na temat poszerzenia wyobraźni społecznej politycznej edukacyjnej ekologicznej jest tym co powinniśmy, w czym powinniśmy się teraz zajmować mając poczucie, że ciągle tkwimy w klinczu urząd, że nie potrafimy przekroczyć pewnych schematów, które zostały wypracowane w ciągu ostatnich już tam dekad to są schematy związane z pewnej formułami politycznymi z swoistym podejściem do ekonomii przypominał klasycznym podejściem do ekonomii i że moment, w którym jesteśmy z momentem szczególnym momentem kryzysowym momentem pewnego przesilenia morza brzeg i swoistego Inter Regio coś się wyłoni trochę zależy od nas w związku z tym chcemy ten dyskusje zarówno osadzoną w kontekście lokalnym polskim warszawskim, ale także ponad narodowymi to przecież mając nadzieję, że konstytucja interdyscyplinarna możemy być źródłem pewnych kwestii inicjować debatę no no pewne tematy wywoływać to jest 1 z celów w trzecim takim mocnym blokiem czy też poziomem tego wydarzenia jest to organizowanie w przyszłości to znaczy chcemy pójść krok dalej nie tylko debatować czy zastanawiać nad tym, jaka przyszłość mogłoby wyglądać, ale spróbować się tworzyć poprzez rozmaite organizacje inicjatywy jakiś trwały mechanizm, który mógłby za funkcjonował, acz w przyszłości przyczynić się nad tą do zmiany nie satysfakcjonuje nas jedynie o takim poziomie dyskusji wzięli regulacji na temat przyszłości, jakkolwiek uważam za istotne znaczenie kata przeszłość miałby być nie ma 1 odpowiedzi na to pytanie, ale bardzo zależy od tego od kontekstu od tego dla kogo to przyszłość miałaby być prawda w naszym programie, który jest zbudowany jest, że nie tylko przez artystów, ale także popsuł przez 3 dni całą grupę osób mieszkających w Warszawie działających w Warszawie jak już funkcjonujących żyjących w Warszawie nie tylko w Warszawie, a duża aktywistów 3 osoby zaangażowane z mniejszą skalę w sferze publicznej wnętrz aktywne w sferze sferze publicznej widzimy, że dla każdej z tych osób edukacyjnego oznacza to przyszłość tak już w zeszłym tygodniu w teatrze powszechnym Katarzyna aż uzbiera im, że zrealizowała trudno powiedzieć, że to jest nawet spektakli śledzą działania, w którym brały udział w ucho czy nie polityczny mieszkający w Polsce to dla nich to przeszło zupełnie co innego znacznie niższy dla innych to czy możemy spryskać całą pewnością powiedzieć, że raczej to przyszłość powinna być demokratyczna równościowa opartą na ideach Solidarności i w jakim sensie także Solidarności międzynarodowej czy trans narodowych, zwłaszcza w Polskim kontekście politycznym to jest istotne staramy się wyjść trochę poza ograniczenia się tutaj państwo narodowe na stwarza i zastanowić co to znaczy w jakimś globalnym czy szerszym kontekście niosę kontekst polityczny, bo cały czas potwierdzać tezę, że nie można rozmawiać o kulturze z pozycji politycznej czy jak rozumiem zbierać wokół siebie przede wszystkim ludzi podobnie myślących, którzy czują się złapani tak jak piszecie w programie w podwójną presję popiersia presję polityczną tożsamością historyczną narzuconą przez rządzących, a po drugie w taką presję ekonomiczną, czyli o hegemonię wolnego rynku, która nami zawładnęło ratusz nic nie zmieniła się co zmieniło w programie nie nie zmieniło się tak tak też uważamy, że potrzebujemy zastanowić nad tym w jaki sposób po prostu wyjść trochę z tego klinczu w jaki sposób zaproponować alternatywne rozwiązania to nie jest tylko kwestia Polska oczywiście także te zjawiska, o których mówimy, o którą opisujemy nie dotyczą tylko polskim czy kwestie związane z kryzysem kapitalizmu w tej wersji neoliberalnej, z którą mamy do czynienia są fakty nie tylko w Polsce, ale w zasadzie w swym na całym świecie, a pewien rodzaj reakcji autorytarnej jest też faktem w wielu punktach świata możemy pokazać przykłady mnóstwo przykładów krajów społeczeńst w, którym ta opresja autorytarna się zwiększa ani zmniejsza więc, że ten strach o młodość wszystko do rzeczywistości w polu społecznym czy polityczne i pokazując że są te 2 punkty celowo, pokazując obydwa te punkty, dlatego że stosunkowo łatwo spoko inny sondaż czy do 1 zloty natomiast jak prawdziwy problem polega na tym, że nasze być połączone ze sobą reakcją na pewne negatywne zjawiska ekonomiczne społeczne polityczne jest bardzo często autorytaryzm czy jakaś próba populistyczna autorytarna tak nazwijmy więc, więc ten krzyż to jest kwestia dużo bardziej złożona oni czasami bywa z takim publicystycznym czy w tej publicystycznej czy politycznej debacie, gdzie różne strony już wygrywają swoje pozycje nad mówiąc o polityce zajmujemy się nie jak analizujemy ją zastanawiam się co to dla nas znaczy nic też nie nie mam partii politycznej niedzielą w ten sposób w związku z tym Starym stać nas mam nadzieję na na refleksje trochę z zewnątrz z innego poziomu cen co ważne to wszystko takiego powiedzieć nie ogranicza się tylko do refleksji do debaty, bo tak jak czytamy w programie Biennale zaczynacie poprzez działania artystyczne kolektywnie tworzyć alternatywne organizacje instytucje, które będą w stanie zaproponować te wizje przyszłości, o których rozmawialiśmy opartą na takich wartościach właśnie jak powiedzieć demokracja Solidarność jest konkret i duże wyzwanie tak, ale też piszemy o tym, że znamy swoje możliwości i skalę naszych działań określamy dopasowujemy trochę do tych możliwości jesteśmy dość małą instytucją kultury w związku z tym jesteśmy w stanie projektować to w taki sposób w tym tekście, a jest przywołany przykład Marine Gas hiszpański filozof i która proponuje ona proponuje to do ogrodzonego obszaru humanistyki, ale też dość dobrze też stosuje do do obszaru sztuki taką strategię aktywisty trzon to znaczy, gdzie strategii działania na rzecz postępu w sposób ciągły stały dzień po dniu to jest w zasadzie jedyna strategia, na którą sobie jako niewielka instytucja możemy pozwolić my nie jesteśmy w stanie zaproponować wielkiego czy gigantycznego wręcz projektu zmian natomiast możemy bardzo ambitnie schodząc w przyszłość, analizując co to znaczy dla przyszłości proponować rozwiązania dość konkretne, ale jednak nie nie był żonie totalne nie niech obejmujące wielki obszar w trakcie debaty na temat relacji pomiędzy polską Europą wschodnią, a krajami bliskiego Wschodu i północy Afryki prof. Beata Kowalska z już socjolożka z uniwersytetu Jagiellońskiego dawała przykłady co znaczyła co znaczy projekt Solidarności w latach sześćdziesiątych siedemdziesiątych, a już wyliczyła, że w ciągu 1 roku przyjeżdżało na studia z 1 tylko kraju arabskiego około 6800 studentów, a po co zjeść mówimy o Solidarności jakiś taki trans Narodowego co ten projekt był gigantyczny przez 1 tylko kraju Polska współpracowała z kilkoma krajami wtedy z kilku krajów przyjeżdżali ludzie do Dudy na studia złożymy, mówi że co roku przyjeżdżało kilka tysięcy studentów w powietrzu 23000 w UE NATO to jest jakby w szeroko polityka prawda to jest rzeczywisty mechanizm zmiany w jakimś my nie zaprosimy 6100 studentów z 1 kraju natomiast możemy budować relacje zarówno z jakimiś organizacjami instytucjami osobami inicjatywami, które myślą podobnie jak my w rozmawiamy proszę państwa o Biennale Warszawa, a czym towar, który jest z nami przyjechał na studia do łódzkiej filmówki z Indii za chwilę wrócimy do naszej rozmowy jest także z nami Janek Simon artysta i Paweł Wodziński dyrektor Biennale Warszawa za filar wracamy do naszej rozmowy teraz w radiu TOK FM ciasne informacje o dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska moimi gośćmi są dzisiaj Paweł Wodziński dyrektor Biennale Warszawa i artyści Janek Simon i Anton Talar rozmawiamy o Biennale Warszawa, która organizuje im mnóstwo wydarzeń do końca czerwca w Warszawie w sumie 56, które są pokazywane 108 × 16 miejscach Warszawy ważnym miejscem jest oczywiście są na przestrzeni Biennale przy Marszałkowskiej 34 przez 50, gdzie można wybrać się na wystawę artystów zagranicznych mieszkających w Polsce kuratorem wystawy jest Janek Simon rumianku artyści rzeczywiście dzielą się na polskich zagranicznych, a czas filara polskiej zagraniczny jedno pełnienie w jakimś ogólnym planie rzeczy natomiast w Polsce świadczyć, że są inni, którzy nie są Polakami mają trudny i zdobyła się motywacja do tego, żeby tą wystawę zorganizować i zwrócić uwagę, iż żaden problem dla mnie to dość i motywację się, dlaczego no tak stanowią podstawy są 2 po pierwsze, tak mówią zauważa pan, że artyści, którzy tutaj przyjeżdżają z jakiś innych krajów narzekają, że nic nie interesuje Barroso w moich przyjaciół potem przyjechało paru latach wyjechało są też takie systemowe jakieś bariery np. o stypendia ministra kultury nie można się ubiegać niebędący obywatelem polskim także istnieją takie biurokratyczne bariery, ale też zdają się taka lekarz nie widoczność lub zostanie złożony przez te instytucje szczególnie najważniejsze szczególnie te instrukcje głównego nurtu twierdzą często nie są zauważani poczucie, że są wyjątki od nich znajdującego się on zawsze, że jednak w Polsce śniegi kult zagranicznych artystów no nie wiem co źle ale jakie są szkolne kier zna Kazika merytorycznymi, a 60 lat powiedzmy, że w ostatnich latach jeszcze Jan Szostak i lekarz widoczność instytucja jest kraj może adieu i Romana wymagają, ale poza tym to nie za bardzo jej i okazało się, że tak zaczął szukać tych artystów za ponad 40 osób, o których część z nich rolnik nie nie słyszał, żeby takie są istnieją także co się okazało dużo bardziej na czym takie dużo więcej tych osób i twarzy bogata grupa niż w 16109, a druga motywacja, ale też być równie ważne też to jest lekcja przerwę lub nie wtrąca inny kraj ma też polityczne znaczenie nie tylko w sensie polityki kolarz cukier też wobec polityki ogólnej to jednak jest fakt taki, że Polska przez ostatnie 5 lat Warszawa stała się zupełnie inne miasto już wcześniej Ludo przyjechał ponad 1,51 000 000 Ukraińców do Polski widzimy na ulicach kurierów rozważających jedzenie na rowerach Hindusów sprawdza co chwilę otwiera sieć piekarni gruzińskie uzbeckie restauracje PCC wg mnie, gdyż zaczął też kwestia ostatnich 5 lat chodzą jeszcze tak poparzeń jedzenia ostatnich 3 lat na test ten proces jest właśnie one nie przedstawiono nam ostatnio w wyborczej parę miesięcy temu był artykuł o właśnie Uber Eats dni, które z niego wcześniej w Choroszczy nie wiadomo było, skąd ci ludzie spojrzeli i co nic nie robią, gdzie mieszkają na nim del Real też dotyczy kultury tworzonej przez cudzoziemców jest np. potrzebę zmian w afrykańską dyskoteka się poczułem jak znany z 1 z klubu w nowym świecie jak Matoga w Brukseli w kinie Luna zorganizowane programy pro noce filmów polskich i całe kino jest też wypełnione ludźmi z Hindusami także tak ważna jest też coraz bardziej wielokulturowa to jest dosłownie przedstawione mailem, że toczy jakieś podkreśla Rusak jakiś zwrócenie uwagi na ten fakt jest przewlekłość kamykiem do rozmontowania tej prawicowej narracji, że Polska jest cel i ich monograficzny etnicznym tworem, że tego zabronić weźmy się inaczej ubrani ludzie już się czuć coraz mniej sporo prawdy na szczęście bywają takie inicjatywy prezesa Piotra Polski w Poznaniu maja Kleczewska zaprosiła do realizacji Hamleta aktorów z Ukrainy oczywiście jest to wyjątek, ale trwają już na szczęście widać również inicjatywy znane my zostaniemy przy naszej wystawie na wystawie prace 15 artystów i artystek mieszkających w Polsce tak jak powiedziałeś jest ich o wiele więcej nawet samej Warszawie artyści różnych pokoleń tacy, którzy przyjeżdżali do Polski przyjechali do Polski z różnych powodów wielu chce również wyjechać niestety jak bohater krótkometrażowego filmu deportacja Johna le war z Indii, który pokazuje absurd sytuacji, jakiej może się znaleźć człowiek emigrant mieszkający w Polsce, że bardzo chce wyjechać, bo my już dosyć, ale nie może no właśnie, bo zrobiłem ten film, bo jest akurat taka moda teraz w Europie od jakiegoś czasu, że robią dużo filmów o emigrantach i ja i Sandro kolega, z którym trujące firma jest z Gruzji oglądaliśmy te filmy zawsze czegoś brakowało brakuje humoru i bohater zawsze bezradnej Icek co bez osobowości i chcieliśmy zrobić coś po swojemu film z humorem, który sprawdził, że i zaczęliśmy od czegoś PL do prostego składnika, czyli tęsknoty za domem, bo to jest coś, które każdy imigrant erozję obojętnie czy pochodzi z bogatej rodziny czy ucieka z jakiegoś konfliktu zna ten ból i w tym filmie bohater to pisze z takiej tęsknocie aż tak się nie daje sobie szansa, żeby rzecz w tym nowym kraju stres nie jest dokładnie jak mówiliście chce wyjechać, bo jest mu tak źle, ale też jest trotyl wynika to i z tego, że to jest jego wina, że nie daje sobie tego, a drugą szansę na wolność, a czy ten film bazuje na jakiś twoich doświadczeniach pobytu w Polsce, a od relacji wizycie w nasz kraj jest związane też się z naszą relację do Łodzi, gdzie mieszkaliśmy bardzo długo, gdzie studiować, gdzie zrywana filmów celem nie jest tak często, że Polacy, których funkcjonują na filmówce, ale zawsze mogą wracać do swoich rodzinnych miast i obcokrajowcy nie numer pozycji poświęciliśmy dużo, żeby tam przyjechać i presji, bo jesteśmy skazani do tej Łodzi to jest trudne miasto i miasto, w którym trzeba też znaleźć inspirację, żeby zrobić filmy i idzie w zimie i znaleźć sposób, żeby kochać to miasto i tt tt poczuł, że jest też są w tym Sejmie trudna miłość, tak więc jest tak taki osobisty film Erratum, ale ty czujesz się wykluczony jako artysta w Polsce czujesz, że MF z 1 strony to poziom sztuki w Polsce jest wysokiej i ludzi Polacy są ciekawi tego co robimy za tą perspektywą dla obcokrajowców, ale z mojej branży przynajmniej też mam wrażenie, że jest taki podgląd wiedziałem, że człowiek, który przyjechał z daleka nie potrafi zrozumieć tego narodu się EOG może jesteście zdolne, ale ani nie wiesz co nam boli nas naprawdę i uważam, że szkoda, bo w sumie żadna kultura nie jest nie przenika Allena i remont mówi też swoje kontuzje, które jest jestem tym mniej, więc obcokrajowcy szukają dalej swojego miejsca w tej kulturze z drugiej strony to też jest powoduje to, że to jest ciekawa sytuacja jest otwarta w jakie były też reakcja na wystawę wianków przy krzyżu strasznie dużo ludzi co mnie ucieszyło go w Gniewie wideoklipu kilkaset osób odwiedziło nas wernisaż w głównej w Super myśliciel podobało im szczerze to jest jakiś przyczynek do tego, żeby ta sytuacja, chociaż trochę się zmieniła nam myśleć o tym, czas zacząć lat nikt nie daje przywileju bez walki o jakiejś czyli, żeby się co zmieniło zaczął wykonywać pracę oczywiście też od 1 gestu w tego typu Lucien nagle nie jest sytuacja nie zmieni jakoś drastycznie należy krok po kroku w Gazecie ciąg cyferek w pożarze Mai Kleczewskiej o tym, spektaklu, który nazywa się coś tam pomysłu ten został zaś należy, że tak ponad rok temu spór oto one oczywiście to jest pomysł, który jednak równie dużo słów padło także nie dziwi mnie to, że powstają różne w innych zaś jak branża kultury tego typu przedsięwzięcia prawda to prawdopodobnie wszyscy zauważyli to lekceważą zmieniła im także do lekarza, że ta sytuacja już się zmieniło przez 1,5 roku od końca żeśmy zaczęli o tym, myśleć nad tym nad tą wystawą teraz na lepsze zobaczymy co dalej będzie wystawa do zobaczenia go do 30 czerwca tak jak całe Biennale no właśnie o kilku jeszcze inne wydarzenia Biennale, chociaż w zarysie powiedzmy, bo warto odwiedzić wolną przestrzeń bez końca lat jest szkoła przy Skaryszewskiej w Warszawie miejsce na wskroś demokratyczne, gdzie jak się okazuje najgłośniej wybrzmiewa w gust najmłodszych tak to jest efekt pracy ponad rocznej pracy dzieci z różnych miejsc w Warszawie Box są dzieci z Bemowa to są dzieci z ośrodka dla uchodźców na Targówku to sądzić, że z Białołęki, które w ramach warsztatów prowadzonych przez różnych artystów wspólnie wymyślały tę przestrzeń wspólnie wymyślają też program tej ekspozycji potem tacy artyści jak Maciej Siuda Agaty Kiedrowicz Anna Smolar Kaja Kołodziejczyk chipsach kolekty w szpica jakoś we współpracy z dziećmi starali się im zapewnić coś w rodzaju takiego profesjonalnego wsparcia, czyli Maciej Siuda rysował Agata Kiedrowicz projektowała ekspozycję to jest pierwsza rzecz druga, że naprawdę istotnym elementem tego całego programu dróg ideały demokratyczne tylko w duchu Korczakowski dziś dzień dziecko jest prawdziwym podmiotem, a więc tak tak ten, który w złym pomysłem, który kuratorka tego całego przedsięwzięcia Agata Siwiak sformułował taką też w praktyce wyglądało czy naprawdę można zobaczyć ten ten wkład dzieci dużo czy dużo chyba nawet ważniejsze oprócz tego że, aby mówić o tej ekspozycji jest teraz zauważenie tego procesu polegającego na rzeczywiste włączenie w debatę o edukacji młodych osób, które są elementem tej edukacji Czyż mówimy o szkole tez była wielka debata o szkole w związana z kumulacją roczników znika ich zwolnienie to niechętnie w domach czy ten duży mistykiem głosy rozczarowanych rodziców, że dłużnik z nimi nie porozmawiał nasze sprawy jest strajk, że niewiele osób rozmawiało z dziećmi, że to była dalej grała pomiędzy dorosłymi jest lepszy to zapis ważny gest włączania dzieci w tę debatę dzieci, które teraz zbierają żniwo reformę edukacji czekający w kolejkach tysięcznego do 1 raz w Warszawie jeszcze jedno ważne teatralnym wydarzeniem był trochę nam się czas kończy Orestesa w Mosulu w reżyserii Igora w nowym teatrze 23 czerwca, czyli co dorastają Ajschylosa na nowo w kryzysie prawdziwej wojny on stereo było punktem wyjścia tam zostać takim punktem odniesienia też dlatego spektaklu, ale ten spektakl dokumentalny oparty na pracę już z mieszkańcami Mosulu nie może też miasto w Iraku przy granicy z chwilą miasto w niektóre w trakcie ostatniej kilku dekad też pod miastem frontowym różne wojny przetaczały się przez przez most Sul ostatnio było zdobyte przez tzw. państwo islamskie tak niedawno państwo islamskie zostało wyparte przez armię iracką wśród Kurdów z ZUS w Mosulu no, więc to jest spektakl, który stworzony z ludźmi, którzy tą wojny Anna na miejscu oglądali ich głos ich obecność jest miejsce w najważniejszym elementem ten temat wystaje on się przewijał w nogę w kontekście wojny w kontekście wybaczenia tak naprawdę w Polsce jest nim tekstem opisującym powrót z wojny trojańskiej Agamemnona wraca z wojny z wojny trojańskiej tak się zaczyna olsztynian jest pytanie o rodzinę wybaczanie i jakoś ukryć adaptację powoli nie są one stajni Ajschylosa dochodzi bardzo szybko do mordu do zabójstwa tak jakby to wojna wywołana dziś prowadzona gdzieś daleko miała też swoje owoce tutaj na miejscu, więc to jest pytanie Millera mówił też o takiej sytuacji szczególnych dla krajów zachodnich, w których bardzo wielu młodych ludzi pochodzących z rodzin wywodzących się z bliskiego Wschodu, ale nie tylko także Europejczyków w rodzinie belgijskich czy francuskim wyjeżdżało na bliski wschód, żeby walczyć po stronie państwa islamskiego i teraz oni wracają powstaje pytanie co z tym zrobić jak traktować tę sytuację w kategoriach kary w kategoriach niem procesów sądowych czy też, stwarzając jakąś taką nie wiem czy formuła inną formą sprawiedliwości trochę trudu opartą raczej o przebaczeniu jakiś cel i sprawiedliwości naprawczej niemalże niż 8 i brutalny okrutny i kary za Kombud to jest kwestia, jakby przyszłości społeczeństwa, które musisz poradzić z takimi napięciami wewnętrznymi także w przyszłość społeczeństwa to jest temat w ogóle Biennale Warszawa, który trwa do innych końca czerwca zorganizujemy sobie przyszłości zapraszamy państwa na wiele wiele wydarzeń w całej Warszawie z dna wystawa artystów zagranicznych mieszkających w Polsce przede wszystkim, bo właśnie artyści, którzy biorą udział w wystawie i kuratora artysta i kurator byli gośćmi kultura osobista Janek Simon i Adam Bącal Warn bardzo dziękuję za to spotkanie również dyrektorowi Biennale Warszawa Pawłowi Zielińskiemu teraz w radiu TOK FM ciasnej forma Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POSŁUCHAJ RÓWNIEŻ

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

TOK FM Premium 40% taniej. Radio TOK FM bez reklam, podcasty z audycji i podcasty tylko dla Subskrybentów.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA