REKLAMA

Wojciech Kościelniak: "Śpiewak jazzbandu" ma być marzeniem o pojednaniu

Kultura Osobista
Data emisji:
2019-06-13 19:00
Audycja:
Czas trwania:
21:17 min.
Udostępnij:

Marta Perchuć- Burzyńska rozmawia z reżyserem Wojciechem Kościelniakiem o zbliżającej się premierze w Teatrze Żydowskim czyli o musicalu "Śpiewak jazzbandu". Rozwiń »

Wojciech Kościelniak: "Tematy zawarte w sztuce "Śpiewak jazzbandu" Samsona Raphaelsona są niesłychanie współczesne, dotyczą nie tylko Polski, ale Europy i świata, to że żyjemy obecnie w konflikcie starego z nowym, tradycyjnego z nowoczesnym, religijnego z ateistycznym, to już wtedy się działo. To materiał zachwycający w kontekście współczesnego świata." Zwiń «

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
kultura osobista dobry wieczór przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska w teatrze żydowskim w Warszawie światowa prapremiera śpiewaka Jazz będą mieli Ikar z bratem i w reżyserii Wojciecha Kościelniaka z muzyką Mariusza bialskiego Wojciech Kościelniak jest dzisiaj gościem kultury osobistej witam serdecznie na dzień dobry śpiewem czas będą w reżyserii Alana Grossa Rańda pierwszy film dźwiękowy w historii kina z 1927 roku laureat honorowego Oscara na podstawie sztuki Samsona Rozwiń » Rafael son zachwycił pana od pierwszego wejrzenia w tak, tym bardziej kiedy udało właśnie tę sztukę Samsona rafy są nasze przeczytać, bo tematy zawarte w niej mam wrażenie są niesłychanie współczesne gmin dotyczą nie tylko Polski, ale i Europy świata to, że żyjemy w tej chwili w konflikcie nazwijmy najogólniej starego z nowym tradycyjnego z nowoczesnym religijnego z ateistycznym to wszystko w tej sztuce jest już wtedy siedziało, tym bardziej ciekawe, że dzieje się to w rodzinie żydowskiej, czyli te powiązania z dzisiejszym światem są nieoczywiste i bardzo często w związku z tym przecieka im to rzeczywiście jest materiału wg mnie zachwycający w kontekście dzisiejszego świata to ciekawe, że akurat ten aspekt współczesny kanon zachwycił w w tej sztuce rozumiem najpier w była sztuka Potępa obejrzał film ten wynik ten dzień najpierw zobaczą film, ale wiedząc, że żal, że film powstał na podstawie sztuki zdecydowałem się najpierw jednak przeczytać pierwowzorze, żeby wiedzieć co zostało przetworzone tak to Maspeksu czas nie jest najważniejszy, bo w moim przekonaniu jeśli mróz to cokolwiek w teatrze ma się odbyć to musi mieć wymiar współczesny rozumny czy to jest teatr dramatyczny czy muzyką czy czy Niewiem czy performance to jeśli nie odnosi się do Lotto do dzisiaj to tak naprawdę zostanie już powierzchowną zabawą i szybko to co zewnętrzne to co formalno padnie na ziemi nie będzie nikogo interesowało, ale myślę, że mamy taką też potrzeba teraz tak się nawiązywania do współczesności wielu, że tak powiem aspektach i sztuki i właśnie teatru i nawet nie znika, ale jak się okazuje także powierzyć ten pomysł na nie znika, kiedy się z rodziców właśnie wtedy się zrodził, kiedy pan obejrzał przeczytał czy wtedy się potwierdził to z tego to nic z tego co wiem to ktoś, kto był tam pomysłodawca jakiś, a to oczywiście pomysłodawcą dnia Gołda Tencer oczywiście żona przyznaje, że Dawid Szurmiej, a od 2 i rzeczywiście jest także, że pani Doda zaprosiła mnie na rozmowy odnośnie dzięki współpracy wspólne i dość długo szukaliśmy tematu, który byłby właściwy dla teatru żydowskiego, a taki, który byłby ciekawy dla mnie także do rządu o 1 z tego przygotować resort nie znika coś takiego co co co byłoby ciekawe dla dla mnie i ich spośród wielu tytułów, które padały zainteresowany tym śpiewa Jazz Band ugoda opowiedziała mi historię, jaka jest tam zawarta jak zobaczą w związku z tą firmą Union i to już mnie mocno zachwyciło na tyle, żeby rząd podjął się tego tematu potem dopiero do URE było pozyskanie praw od spadkobierców sąd ma szansę na stworzenie oryginalnego libretta na motywach jedynie tempo tej sztuki oryginalnej dostaliśmy oryginalny tekst angielski, który został najpierw z sobą technicznie przetłumaczone język Polski i dopiero jak po przeczytaniu i tyle, którym i lektury filmu jeszcze kilkukrotnej postanowiłem się podjąć zadania hymnu Leśniaka to jest historia historia, dlaczego Rabinowicz cała scena Kantora, który pragnie zostać czas zmian wśród i to rodzi konflikty nierozwiązywalne wręcz tragiczne w antycznym tego słowa rozumieniu zostaje dzięki wypędzono z domu linii przez 5 kolejnych lat próbuje jakoś im stać na nogi artystyczne podejmuje pracę najpier w na dworcu kolejowym, gdzie śpiewacie są wesołe piosenki później w chicagowskim transza potem wreszcie ktoś dostrzegł jego talent i on zostaje zaproszony do Inter Car ten jako gwiazda i 5 latach wraca do domu rodzinnego, kto jest kolejny dramat pozostaje drugi raz wypędzony przychodzi do domu i spędza na jakieś miłe chwile ze swoją mamą śpiewa i wesołą piosenkę, jakkolwiek ważna dla firm akurat ten związek z euro na ile w SS i pewnie dlatego, że to jest jedno ta scena dźwiękowa to właśnie 111 minut pojednania tak, by można było powiedzieć 11 minut dlatego, bo ta technologia Sound on Risk wtedy pozwalała, czyli dźwięk na płycie pozwalała wtedy zaledwie 11 minut z filmu dźwiękowego co jeszcze ciekawsze, że w momencie, kiedy kończy się to 11 minut akurat chodzi Kantor i który mówi wynosił z mojego domu i to znowu jest niemal tak jak dotąd Kantor zabrał dźwięk, gdy zabrał głos nie pozwolił mu śpiewać to ma w filmie tamten oryginalny ma niesłychanie ciekawe i poruszającym wyznaczanie jakoś tam starać się ryzyka nawiązać nowe z niego libretto stworzył pan tak jak już mówiliśmy w oparciu o sztukę ze znaną Rafael son i co i powstała zupełnie nową opowieść dobrze jest zaznaczyć, że w oparciu o sztukę, ale i o film w takim znaczeniu, że trudno nie wziąć pod uwagę, że film są właśnie ten 2007 . roku i jest pierwszym filmem dźwiękowym, o czym mówiliśmy my i on zbiorowej świadomości społecznej istnieje także chciałoby się, żebyśmy do niego nawiązali, żeby ten weekend nie pomijał znaczeniowo piasku, z czym odwołują się do niego mniejszą niż specjalnie mówić jak, bo to jest zdradza pan Thai zdradzał ją trochę za wiele rzeczy, które chcą zostawić widzom do odkrycia, ale w każdym razie temat filmu też pojawia się w tej sztuce w, a muzycznie czy też powstała jakaś nowa opowieść, jaka muzyka wypełnia śpiewaka Jazz bandu to są lata dwudzieste tak to są lata dwudzieste roszczenie nie my z tej misji jeszcze nie Tomasz stanie się to niemal Davis nie Tomasz Stańko natomiast prawdą jest oczywiście, że różne przyglądamy się tej opowieści z punktu dzisiejszego naszego widzenia, więc korzystamy z zdobyczy jazzu tradycyjnego z tego wszystkiego co wtedy było modne w muzyce i co funkcjonował gdzieś w tradycyjnym, ale nie chcemy udawać, że nie piszemy tego języka w 2019 roku do gmin przestałoby ono sprawiać radość to nie szuka historyczna nie tak to traktujemy tylko podobni powiedzą jak Bob Fosse w Chicago nawiązał do domów do muzyki tamtych lat Anders, ale stworzą właściwie to muzyka została stworzona w gminnym nie może zdecydowanie współ wcześniejsza czy chociażby jak nie wiem w Skrzypku na dachu muzyka jest wykorzystać zdobycze muzyki klezmerskiej żydowskiej również jest zarejestrowana tak jak nigdy z dnia nie było testowane wcześniej wraz, z czym idziemy tym samym torem robimy naszą opowieść na temat tamtej muzyki chcemy się go spotkać po drodze w RPA czy te filmowe piosenki w jaki sposób zostały wykorzystane, a nie to też nie ukrywa po pierwsze dlatego że trzeba by było od początku inaczej zadbać o prawo i one w sądzie bardzo trudne do zdobycia dworze chcieliśmy, żeby tych piosenek było dużo więcej, a stylistycznie mieszanie naszych wypowiedzi z tym nic piosenkami z tamtego czasu to wydało się niewłaściwie ich bardzo niegrzeczny nawet bym powiedział, więc zostaliśmy przy naszych piosenkach z wyjątkiem są 2 wyjątki jedno to jest taka dziecięca piosenka znani deflacji, która śpiewana w oryginale też nic oryginalnego tekstu żydowskim i przede wszystkim koni drze, który jest 1 z osi i dramaturgicznych to właśnie Cantoro czy dzieciaki Rabinowicz miał zaśpiewać tę słynną pieśń, która śpiewa, którą się, śpiewając w synagodze podczas święta Jom Kippur i RM co jest niesłychanie ważne, że tego w filmie nie ma też w książce tego nie ma się pokusie mu przetłumaczenie tej pieśni ona jest to jest też pieśni o przebaczeniu o tym, że wszystkie zobowiązania, jakie byśmy mieli w poprzednim roku wszystkie Niewiem nakazy zakazy możemy uznać za nieważne nie było w kontekście dramatu, jaki występuje pomiędzy Jackiem, a jego ojca to słowa są niezwykle poruszająca i dodaje nowy kontekst mam nadzieję, że to zabrzmi też spektakl, czyli ważny ten dialog, który powinien powstać, więc jak rozumiem nieprzystający między siebie światami tak jak zresztą już, toteż kilka razy gdzieś tam mówiłem że, że transakcja ma być marzeniem o pojednanie piękny spektakl na dzisiejsze czasy mam nadzieję to to, że to rozumiem, że to pojednanie jest chyba niemożliwe i ile trzeba być realistą żyjemy w świecie konfliktu i pewnie przez jakiś czas tak będzie natomiast smażyć na wolną i chcemy żebyśmy, że tak poziom z ziemi żyli w świecie gdzie, gdzie te podziały nie są tak silne jest jasne, że moje serce bije po 1 stronie tego konfliktu, ale myślę, że nic z tego nie przyjdzie jeszcze 1 się zajmował głównie przez zalaniem drugiej stronie tylko spróbuje się zastanowić jak to zrobić, żeby te 2 strony miały do siebie ochoty wyciągać rękę w treści chodzi o muzykę jeszcze 2 strony rozumiem są reprezentowane w pewien sposób ser w pana spektaklu z 1 strony czas z drugiej strony muzyka żydowska, która oczywiście to są gdzieś tam mieszanki ziołowe wypływa 1 z drugiej też może dokładnie znaczy i muzyka żydowska to jest bardzo silnie stylistycznie ciekawe środowisko muzyczne jak nazwać Roździeńskiego warto oczywiście powiedzieć, że Jazz później bardzo czar postać z tradycji żydowskiej i wielu świetnych jazzmanów gniją korzenie właśnie żydowskie to norma jest ich, więc Dalin chociażby albo dość groźne dla pana czas na jakie oblicze przede wszystkim myślę, że ja lubię przede wszystkim dobry czas, czyli tradycyjnym tego bardzo lubię, ale jest to z Max Davis czy właśnie Tomasz Stańko wspomniany przez panią od samego uwielbiam nie mam 1 faworyta tylko zresztą dotyczy to w ogóle generalnie muzyki, której słucham uwielbiam Bachan, ale bardzo lubię dobrą muzykę Niewiem współczesną czy czy jeśli mamy naprawdę dobrze i stylistycznie nazwijmy to w Koszalinie napisany muzyka to też jest to bardzo mokry od dobrej muzyce z celem jest karą najnowszym spektaklu Wojciecha Kościelniaka rozmawiamy w kulturze osobistej za chwilę wrócimy do naszej rozmowy teraz czas na informacje w radiu TOK FM dobry wieczór raz jeszcze przed mikrofonem Marta Perchuć Burzyńska Wojciech Kościelniak jest dzisiaj gościem kultury osobistej reżysera wspaniałych muzycznych spektakli granych nie tylko w Warszawie, ale przede wszystkim we Wrocławiu w Gdyni Hania oczywiście tym razem w teatrze żydowskim w Warszawie przygotowuje prapremierę śpiewaka Jazz będą mnie z IKE lub z librettem i w swojej również w reżyserii z muzyką Mariusza bialskiego no właśnie Mariusz bialski kompozytor aranżer producent pianista jazzowy, współpracując z wieloma artystami artysta z ogromnym doświadczeniem muzycznym, z którym pan już zresztą współpracował m. in. przy blaszanym bębenkiem w teatrze muzycznym Capitol tak to było wspaniałe absolutnie magiczna współpraca ja szukałam od jakiegoś czasu nowego świeżego oddechu chwyciła kompozytorskich i kiedy zaczął współpracować z Mariuszem polegał na tym, że nim poprosili go o to, żeby napisał muzykę do 1 z piosenek do blaszanego bębenka i kiedy usłyszałam to wiedział, że to będzie długoletnia współpraca po prostu myślę, że Mariusz ma to coś co w teatrze muzycznym jest niesłychanie potrzebna ma pewien rodzaj wrażliwości pewien rodzaj rozumienia melodyki rytmu kultury nie to jeszcze inaczej powiedzieć wyczucia, które powoduje że, że chwyta za serducho i mam nadzieję że, że to jest długoletnia przygoda, a później pracowaliśmy jeszcze przy bardziej jako obszar aranżacje halę przy 3 gali przeglądu piosenki aktorskiej koniec w, a proszę powiedzieć, jakim wdziękiem Rabinowicz zamiast wcielający się w główną rolę Kamil Krupa i 32 mimo dość młodego wieku jest tak to już takim sporem doświadczeniem jest ciekiem Rabinowicz są bardzo młodzieńczym żywiołowym uwielbiające taniec śpie w i muzykę zresztą równie ciekawymi czekiem rabina wice miejsc, które aktor teatru żydowskiego Daniel, który niesie ze sobą nieco inne cechy ale, ale równie fajne dzięki rabinowi muszę mieć w sobie bunt musimy sobie młodości muszą mieć i pozytywnej trochę negatywne cechy to znaczy, żeby się przyjrzeć temu konfliktowi sensownie nie możemy szukać w każdym wyłącznie dobro, ale też tego co może drażnić drugiej stronie, czyli moment Ukraina widzów na scenie to znaczy, w jakich mamy jednak dotąd nagrał 1 raz drugi dlatego z tak długo oczywiście chodziło o to, że żal, że jeśli Kantor Rabinowicz co ma niektóre cechy, które powiedzmy dzisiejszego punktu widzenia mogą nas odstręcza tak takie to nie jest bardzo autorytarny zasadniczy w swoich sądach magistra niesłychanie kocha rodzinę argumenty, które przetacza w 2 im się tak sami staramy się zrobić, żeby wydawał się na sensowne ten konflikt tylko wtedy ma sens jeśli my możemy podążać za obiema nacjami, żeby one dialektyczny ze sobą rozmawiały niebyły tylko i wyłącznie mit tak powiem służył 1 stronie tak staram się rozbudować nadąża za transfer przeć do pytań w najbardziej ogólnych, bo ja muszę pana zapytać, korzystając z tego, że jest pan ze mną teraz studio oczy to jest także Wojciech Kościelniak jest w stanie wystawić ten w formie Miś z kranu lub teatru muzycznego wszystko myślę, że nie nie wszystko trzeba wystawić natomiast myślę, że mogą odpowiedzieć także można dużo więcej niż nam się wydaje tak naprawdę liczyć się temat liczył się to czy dany materiał posiada w sobie muzykę i czy ma w sobie istotny konflikt ma w sobie postaci, które są w stanie ponieść muzyka, a często kierujemy się takim powierzchownym zewnętrznym wrażeniem, że np. chłopi to się nie nadaje na muzykę albo to jest cegła to jest ciężkie to jest ten nic z tego się nie nie powinna tańczyć tym czym warto czasem, kiedy się przyjrzymy właśnie chociażby wspomnianą chłopom okaże się, że tam skoro skoro chłopi to muzyka ludowa skoro muzyka ludowa to już wcześniej mieliśmy dużo przykładów żona może być ciekawie aranżować na innych wcale nie być nudna podobnie jeśli muzyka to pewnie dziś na stary no no no tam jest na stole on nie musi być głupia wcale nie musi być prymitywne i tak jak czasami przyzwyczajamy się do tego, że aktor śpiewa, że kocha słowami kocham cię niekoniecznie muzyka musi w ten sposób wyglądać i wydają się, tym bardziej do współczesnego widza może trafić jestem ciekawa języka literackiego jest taka formuła, którą pan rozwija i dzięki panu tak naprawdę ten rodzaj języka Lusia przejmuje na polskim gruncie coraz lepiej tak można chyba nawet powiedzieć, że powoli staje się taką polską specjalnością jak jest z Ikarem literackim świecie szczerze powiem nie bardzo wiem mało podróżuje sobie, żeby oglądać cudze języka ale, choć żałuję tylko to kupuje coś jest coraz taniej pracy przede mną, że staram się tym zajmować jednak niezmiennie na świecie, ale z tego co przełamie się trochę orientuję to mam wrażenie, że bardzo często jednak przede wszystkim liczą się pieniądze, więc przede wszystkim liczyć się prosty komunikat skierowany do jak najszerszej publiczności, a więc musi być bardzo bardzo proste bardzo często i to jest fajny w Polsce dyrektorzy nie stawiają takich jak tańców n p . Konrad Imiela dyrektor wrocławskiego teatru Capitol podobnie zresztą Igor Michalski dyrektor teatru muzycznego w Gdyni nie nie ograniczają przesadnie mówiąc Wojtek to musi być prymitywne tak, żeby to taksówkarz zrozumiał pewnie, że warto, żeby miał taką funkcję komunikacji, w której jest nim na wtorek każdy się odnajdzie i to nazywam często takim budowaniem fabuły czy opowieści czy inscenizacji warstwowym także jest warstwa dla tych, którzy chcą się po prostu zabawić echem, ale jeśli ktoś chce czytać nieco głębiej to też ma takie piętro, które będzie zbudowany dla niego w no właśnie dzięki tej piętrowej budowie są być może potem się okazuje, że tak jak usłyszał z pierwszych ust po premierze blaszanego bębenka, że przyjeżdżają twórcy teatru dramatycznego i mówią, że ten teatr muzyczny grupa tworzy to jest przyszłość teatru w ogóle to jest przyszłość teatru w ogóle i tego nie odważyłbym się powiedzieć to jest taka opinia padła to dla mnie bardzo miłe i zaskakujące zapierają dech w 4 nie odważył się powiedzieć w ten sposób ja uwielbiam teatr dramatyczny po prostu inie chciałbym, żeby teatr muzycznego zastąpił chciałbym, żeby miał swoje miejsce i właśnie taki teatr nazwijmy to literackie jak pani do mnie to nazwać to co wy to wydaje mi się że, że to, że to wystarczy im będzie miejsce i dla klasycznego musicalu amerykańskiego i dla tego nazwijmy to literackiego ich postulat teatru dramatycznego, który bazuje na inaczej rozumianej psychologii w, skąd pan się bierze ta konsekwencja w tym mieście tym co pan w Chinach Rosji Gazprom z prostej dość banalnej miłości do tego typu wypowiedzi jak pod tą samą wielką frajdę ja nie byłby w stanie tyle pracować tyle nic nie wiem jak ty tyle czasu poświęcać temu, gdy tego absolutnie nie kochał i mogę to samo powiedział wszystkich moich współpracownikach jak Ewelinie damskiej porcie, która przygotowuje nieprawdopodobne choreografie Terzani handel o Tadeuszu turystki, które mnie światła z nami przygotowuje w sposób absolutnie niesamowity po prostu strasznie lubimy mamy z tego wielką przygodę i jak to przestaje być przyjemnością to chyba trzeba wtedy przestać w a jakby pan ocenia współpracę z zespołem teatru żydowskiego rozumiem, że w spektaklu również silny zespół teatru żydowskiego także udział, ale przede wszystkim fakt jasne bardzo dobrze ocenia tę współpracę wiadomo, że początki były trudne chociażby ze względu na to, że to jest materiał nazwijmy to inny niż do tej pory w teatrze żydowskim powstawał więc bardzo wyśrubowane umiejętności wokalne ruchowe czy specyfika formalnego o czasami skrótu aktorskiego była dla wielu obca i mówią dla wszystkich, ale dla dla wielu była obca innowacji teraz przekonać aktorów do to też takiego odpowiedniego wysiłku do pewnych ćwiczeń do tego, że rzeczywiście potrzeba tutaj bardzo wiele ran taki normalny katorżniczej roboty to pewnie chwilę trwało, ale znowu też muszę powiedzieć, że kiedy kolokwialnie mówiąc odpalił wrotki odpaliło to są fantastyczne i wszyscy się polubili pokochali inni nie masz teraz podział na tych, którzy przyszli z zewnątrz tych, którzy są właśnie ze środka tylko wszyscy stanowią 1 zespół i to fajnie widać dlatego też manager ciast w tym spektaklu będzie widać fajny epizod w swoim rolę głównej ciekawe, że po prostu ciekawe cały zespół nie tylko kilka osób które, która gra główną rolę przypomniał sobie teraz mają rozmowy zdaniem Wyszogrodzki, który napisał książkę o muzykach kilka miesięcy temu została wydana przez wydawnictwo marginesy to zresztą pan figuruje w oczy twarz Emilio i widział pan nie widziałem, ale chętnie przeczytam sala 200 siedemdziesiąty ósmy o tak pamiętam go przed chwilą jeszcze w zaglądam i tajne, że za zadała mu to pytanie właśnie, które pan chce zabrać temat, który kompletnie nam muzyka na teatr muzyczny się nie nadaje u mnie nie większy, że kompletnie nie nadaje, ale jest taki taka 1 z moich ulubionych książek np. czarodziejska Góra albo ich po jądro ciemności i wydaje mi się, że to się nie nadajemy muzykę klasyczną tego słowa rozumieniu, a mnie cały czas kręci jak to zrobić, żeby się nadawało bardzo się cały czas powstrzymuję, żeby to co tylko mi się podoba rząd nie zagracie widzów, bo to jednak jest tam swoje prawa i chciałoby się, żeby żyć, żeby ta niepisana umowa jeśli ktoś z rodzinami rekord zostanie to, czego oczekuje, żeby była spełniona, ale mam nadzieję, że jeszcze kiedyś może mi się udaje spotkam takiego bardzo ważnego dyrektora teatru, który również Wojtek zrób to jak może nie znika, ale spektakl muzyczny im nadzieję, że wtedy się to okaże możliwe i tytoń to jest także ja pewnie do niektórych rzeczy muszą dojrzeć nie wiem pamiętano także mistrzem Małgorzatę dopiero w adaptacji udało się stworzyć po 10 latach prób początkowo to wszystko było o nim dobre po prostu to znaczy nie wiem chociażby pierwsza rozmowa na patriarszych trudach trwała godzinnej nie miał skracać nie miał myśleć ile teatrem muzycznym teraz jest nim łatwiej także państwem niż w takim razie mnie czas zaprosić na światową prapremierę musicalu Śpiewak gaz będą to już w najbliższy piątek w to jednocześnie jest zapowiedź obchodów jubileuszu 70 lecia teatru żydowskiego w Warszawie przypadającego na rok 2020 reżyser spektaklu Wojciech Kościelniak był gościem kultury osobistej bardzo dziękuję również dziękuję komuś jeszcze przypomnijmy spektakl grany jest w klubie garnizonowym w Alejach niepodległości w Warszawie jeszcze w sobotę niedzielę poniedziałek wtorek środa, a potem w sierpniu, a u nas teraz już czas na Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: KULTURA OSOBISTA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!