REKLAMA

Odwrócić deszcz pieśnią

Data emisji:
2019-06-12 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
33:15 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

w ich 3 gdyby NIK dzień dobry państwu testujemy nowe Jingle programu Owczarek to jest pro poz. 1 dobrze żarty na mokre dr Klaudia Niemki Which kulturoznawczyni jednostka przez ponad 60 lecie podała folklor wiśniowy Kurpiów z Lubelszczyzny Mazowsza ukraińskiego Polesia Chełmszczyzny ołtarz ojczyzny, a od 19001009. roku praktykuje śpiew tradycyjny dzień dobry dzień dobry system i to właśnie próbka śpiewu tradycyjnego wykonana na żywo studio w programie, a nie sam w żadne Rozwiń » nagrania także ma nadzieję, że się powrócimy do różnych elementów śpiewu i ich śpiew ludowy kojarzą się tak bardzo amatorsko w sensie, że śpiewać każdy może, ale wydaje się, że pani badając, kto wie, że to, że to nie jest takie proste, że tu nie chodzi o to, żeby zaśpiewać, ale jak zaśpiewać albo, o czym zaśpiewać hit i w jaki sposób już nie trzeba tę historię ktoś opowiada odczuć przeżyć powtórzyć 1000000 × Bonobo prawdziwa rzeczywiście tak jest, że śpiewać każdy może nasilić, bo śpiew jest w taki tradycyjnej kulturze jak kiedyś istniała właściwie już coraz mniej istnieje lub istnienie gdzieniegdzie miasto ruin taka czynność wspólnotowa rzeczywiście tam śpiewają wszyscy, ale 1 może lepiej drugi może gorzej natomiast o to czy śpiewać każdy może śpiew ludowy mieszkając w mieście dziś współcześnie noc to to już jest większe wyzwanie dlatego, że to jest inny rodzaj śpiewu inaczej też z nim pracuje w Chełmnie śpie w, ale taki popularny czy czy po prostu współczesny, dlatego że on ma jakby troszeczkę inny cel, czyli celem jest dość w momencie, gdy celem jest rekonstrukcja tak jak w środowisku rekonstruktorów, który miał m. in. reprezentuje i o którym też pisałam to nie stawiamy, jakby na własną auto ekspresji nacisku czy na jakiś własny warsztat tylko stawiamy nacisk na to co rekonstruuje mecz jak jest niejako ten ciężar i coś poza nami pozostałem tym wykonawcom zdarzali się z tą i to powoduje goryczka inny stosunek do repertuaru i inny rodzaj pracy innym taki bardziej niż młodzież jest to bardziej medytacyjną, czyli tam jest mniej autor ekspresji takie jak w sztuce zachodniej ogólnie współczesny, a bardziej jest to im nie jest im emitowania jakiś energii do widza, a bardziej jest to kumulowanie energii do środka, czyli jest to bardziej proces medytacyjny niż ekspresyjnych to jest kwota główna różnica zdań od wielu lat bada ten folklor wiśniowy, ale tańczy śpiewa, czyli jako naukowiec przekracza pani pewne po taką granicę pomiędzy badaczem, a podmiotem takim jest moja właśnie metoda, jaką poniósł zastosował w pracy, żeby mu, że jak przekroczyć uczestnictwo aż do doświadczenia, ale nie jestem w tym taka znowu pierwsza, bo etno muzykolodzy ze Wschodu oni po prostu zawsze praktykują muzykę, którą badają mam namyśli kraje byłego związku Radzieckiego i ja tak żyć godnie to ściągnęłam, czyli tam po prostu nie bada się muzyki instrumentalnej nie, grając na instrumencie nieba śpiewy nie śpiewam z tego nową po prostu to jest jest jest to trudne nieraz jeśli ktoś nie ma talentu tak mówisz śpiewać każdy może w pewien sposób prawda czyli jakby to jest wspólnotowa kultura i rzeczywiście jest także na wsi śpiewa bądź gra bądź tańczy, czyli uczestniczyć w tej kulturze muzycznej każdy jej nie ma nie ma czegoś takiego, że jest podział na widzów i na wykonawców i tak samo w muzyce ludowej na jakimś tam poziomie w uczestniczeniu muzyki ludowej też może uczestniczyć każdy gorzej 1 po prostu BU osiągnęli mistrzostwo inni, ale uczestniczyć czuć wspólnotę też może każdy, więc to jest nieodzowne do badania tej muzyki, kiedy myślimy o głosach które, kto może usłyszeć w teatrze operowym to przy sobie, że sposób, jakby ćwiczenia niestety bardziej ekskluzywny cła ochronne wyklucza wszystkie inne pasma ponadto pasmo, które nas interesują się, jeżeli chcemy wprowadzić nie wiem, ale tonem czy basem o to chodzi o to, żeby właśnie to dowód pasmach nas interesują śpiew ludowy raczej chodzi o to, żeby się otworzyć czy też je w tzw. otwartym głosem, który czasem nazywany głosem białym, ale to jest rzeczka mylne chodzi też jest głos naturalny głos otwarty i tam inni są tłumione właśnie tak jak on podział żadne pasmo dźwiękowe czy ten głos nie jest jakby przekształcany, żeby go dos do czegoś dostosować przez to nie jest dużo bogatszy ludzie, którzy tego słuchają na żywo czy czy nawet na bardzo dobrych nagraniach mówią, że jest różnorodność brzmienia w głosie 1 śpiewaka czy nie może być, jakie ma brzmienie, bo ona brzmienie różnorodne i to jest to właśnie kwestia otwartości tego głosu w wrócimy do naszej rozmowy o śpiewie pieśni ludowej i jej oddziaływaniu także po informacjach Radia TOK FM informacja, że kilka minut to o godzinie dziesiątej 20 dr Klaudia Niemcewicz kulturoznawczyni Talaśka z państwa i moim gościem na pani doktorat z 20 lat praktykuje śpiew tradycyjny, a także bada śpie w tradycyjny także to unikatowe połączenie powrócił po informacjach informacje już 4 minuty po dziesiąty 20 w studio dr Klaudia Niemcewicz kulturoznawczyni Talaśka innym badaczka Winters tradycyjnych czy w dużych form śpiewu tradycyjnego folkloru wiśniowego Kurpiów Lubelszczyzny Mazowsza Poleszak i mężczyzny po płaszczyzny, ale też praktykująca śpie w tradycyjny, o czym pani śpiewała w latach wciąż się to a to była wieś nie tzw. liryczna, tudzież polna liryczna to jest nazwa nasza, czyli taka tych naukowców badaczy, a polna albo leśne to jest nazwa miejscowa, czyli tubylcze państwo, bo taka wieś polna z Kurpiów grzęźniemy lekarz tytuły albo nie one jeszcze innego rozpoznaje Points wiedzieli też jest bardzo ciekawe to w ogóle w całej kulturze uznają, że takie motywy tekstowej motywy muzyczne się przeplatają czy to nie jest także z 1 zlotych tekstowy, czyli właśnie jakaś władza fabuła tej pieśni przypisana do jakiejś melodii tylko nasi są zamienia ją i co więcej nie jest nawet i niższym niż jakaś ballada z właśnie jedno z fabułą z jakimś jakąś historią to bardzo często się też ze sobą łączą takie motywy tekstowe czy dzisiaj zaczyna, jakby 1 pięść potem przechodzi jakąś, która zupełnie z osobna to są takie motywy wędrowne jak ja w takich Marecki kulturze wzrostu epickiej to co działa do dziś po suficie wszy po pierwszych słowach Time, czyli w każdy się zaczyna i pewnie w każdym czasie przelali śpiewa głównie właśnie to co przed chwilą powiedział może nagle się przekształcić zupełnie inną wieś oczami ten początek jest ranna w wiosce obok np. wandale już trwają inne słowa, a i tak to jakby wędruje takich wysokich mozaik składać się składać w całość ekipa czwórki troszkę wspomina pani o tym, że śpiewać każdy może nasi Jerzy bywamy to czas jesteśmy tego świadkami, ale są osoby, którym to wychodzi lepiej tak nie wiem jakoś to wszystko brzmi bardziej prawdziwie na czym polega ta sztuka, gdyby dotarcia do jakiegoś sedna pieśni na wsi czy przez rekonstruktorów dla wsi no to jest także my jak wszędzie są po prostu ludzie bardziej jakość artystyczną utalentowani wrażliwsze niż to po prostu więcej wkładają każdy uczestniczy w tej kulturze muzycznej, ale są tacy, którzy po prostu mającego ograniczyć też talent czy to na pewno jakaś też poszukiwania osoby wtedy zazwyczaj są liderami n p . jeśli zespół wokalny to one po prostu talent pierwsze skrzypce można powiedzieć grają zazwyczaj znają najwięcej pieśni tak dalej niż te są muzycy NATO prowadzą jakieś tam w niedzielę wesela MON, a jeżeli chodzi o rekonstrukcję, jeżeli chodzi o rekonstrukcje not tak samo oczywiście jest to kwestia talentu, ale jest to też kwestia tego co rusz mówiąc wcześniej, czyli takiego bardzo specjalnego w stosunku do tej muzyki, by się nie traktuje rekonstrukcji jak cytat, czyli tak jak w muzyce folkowej, że sobie bierzemy jakiś element w coś tam przekształcamy ich wytwarzane właśnie jakość i kotów w ogóle nie ma na to własną jakość pierwotnie tego nacisku ona do własnego rzeczywiście powstaje ale jakby dopiero w tym procesie, a zaczynamy od rekonstrukcji, czyli uczymy się bardzo dokładnie gwary menu ustawienia samogłosek, bo one są różnie jak wypowiadane w różnych regionach emisji tego dźwięku jakiś stylów takich wykonawczych, czyli charakterystycznych dla danego regionu sposobów nie zdobienia czy zrywania dźwięku, czyli to nie wynika z naszej własnej głowy tylko my po prostu jak rzemieślnik uczymy się tego stylu co nie znaczy, że potem nie dochodzi do tego własna wrażliwość muzyczna wykonawcy ale jakby to jest już drugi etap rekonstruując pieśni właściwie co rekonstruuje menu, bo jesteśmy stajemy naprzeci w jakiś linii historyczną artystycznej, ale mały dostęp tylko do tego co jest dostępne, czyli osób, które wciąż jeszcze śpiewają, ale początki mogą być zupełnie inny rozumie, że to jest sztuka przygotowana z pokolenia na pokolenie, więc właściwie brak odczujemy, który moment dokładnie tu pan zwrócił uwagę na bardzo ważną rzecz, czyli takie wyobrażenie złotego wieku kultura tradycyjna, który kiedyś funkcjonował rzeczywiście nawet antropologii Köln, czyli że kiedyś w kulturze tradycyjnie to było tak tak oczywiście nie ma tego kiedyś nie są ustawione w żadnym momencie w czasie, gdy są nasze wyobrażenie tak naprawdę istotą wszelkiej kultury i kultury tradycyjnie też jest zmienność, czyli my musimy sobie odnieść się do rzeczywiście już konkretnego punktu w czasie nie do idei czy wyobrażenia wiecznej pradawnej kultury tradycyjną coś takiego nie istnieje nigdy nie istniał tu zawsze zmieniał podlegały różnym wpływom zawsze byli wędrowni muzycy, którzy przenosili in fragmenty muzyki czy pieśni z innych z innych krajów to po prostu wszystko ze sobą cały zespół działało no i tak czip, czyli właśnie tą wiąże się z okresu do czegoś co może mieć dostęp i muszą wybrać ten moment np. ja pracowałam tak jeśli chodzi o Kurierze miałam dostęp do nagrań archiwalnych, ale to są nagrania starą one pochodzą z lat pięćdziesiątych z lat siedemdziesiątych i na tych nagraniach z lat siedemdziesiątych przez prof. Piotra Malika robionych jest już cała piosenka lub cały rok fragmenty instrumentalne, ale nagrania z lat pięćdziesiątych robionych przez Sobieskich małżeństwo są po prostu 2 pierwsze zwrotki lub 1 pierwsza zwrotka dalej są spisane słowa, by było była oszczędność taśmy poza tym jest to bardzo słaba jakość tego nagrania i bardzo trudno wyobrazić tak naprawdę jak to brzmiało, więc np. pracowała w taki sposób, że miałam nagrania archiwalne jednocześnie jeździłam na wieś do żywych praktyków tego tej muzyki w chowanego połączyć 2 rzeczy ze sobą coś różniło już muzycznie już, jakby w ogóle nie powojenny świat troszkę winnych skalach niż muzyka jest inne próbowałam, jakby połączyć jedno z drugim czy kiedyś pracuje z kurkami dotąd otwiera drogę potem na minę do folkloru Lubelszczyzny Mazowsza czy gdyby praca w 1 w biednej społeczności pomaga czy to jest neutralne czy trzeba by w każdej społeczności od nowa rozpoczynać w grze trzeba na każdym kosztem swoją drogę Janoszka jeździłam na początku z koleżankami, które teraz nazywam się Warszawa wschodnia głównie jeździłyśmy na Ukrainę na badania te badania w Polsce zaczęły później, dlatego że na Ukrainie było bardziej jak malowniczy ta kultura była bardziej żywa ona była bardziej zmieni, jakby niezmienna w stosunku do tych dawniejszych czasów tam rzeczywiście jest bardzo mało cywilizacji bardzo ma wpływ Radia telewizji, więc z dnia każdy ma jakąś drogę moja droga to była droga dziś fascynacji muzycznych, czyli po prostu tego co mi się muzycznie podoba, ale ludzie też mają np. jakąś taką robisz, skąd pochodzą, więc chcą badać akurat dla regionu muzyka to niemożna powiedzieć coś trzeba, ale też wydają się, że nie ma, że nie ma przeciwwskazań, żeby np. zrekonstruować tradycyjną muzykę japońską jeszcze kogoś, kto kręci, jakby to po prostu to nie jest tak, że urodziliśmy jakimś kraju rzeczywiście jest łatwiej, bo znamy jakiś język i administrację oraz tym dialekcie suahili, ale przypisani lekarza remisie trojga i szerzenie po prostu muzyka jest bardzo uniwersalna jeśli ktoś rozumie akurat właśnie muzykę japońską czy kosztami osobowymi za tym, iż okres wsteczny, gdyż tam jego poze w w oczy mu badać wciąż rośnie pani przenosi się na skupie na Lubelszczyznę Mazowsze Polesie i tak by tak logiczne jest także pani wszystko zmierza do zrobienia zrobią w tym rejonie już pani w kolejnym bilety z taką właśnie ciekawość co jest gdzie indziej i ma pani wszystkie ciekawe dla siebie obszar wyznaczony oczywiste jest długa w listach jest długa w nie znaczy szerzenie to też 1 000 000 szkód badam takim kluczem, gdzie istnieje żywa tradycja no bo ta tradycja się bardzo zmienia jest ten tzw. wtórny obieg folklor czy już festiwalowy jest bardzo to z zmienione, czyli uproszczone takie dość wyrównane prawda ten folklor taki taki wtórny i tonie było dla mnie interesująca ani muzyczną jako doświadczeni wobec zwierząt takich miejsc, gdzie wiedziałem, że jeszcze istnieje jakiś stary zespół, że śpiewają w Starym stylu i żeton po prostu coś ciekawszego można znaleźć 3 festiwale folkowe różnego rodzaju to nie jest coś co służy zachowaniu czy w promowaniu pra w do prawdziwej cokolwiek to miałoby znaczyć tak jak mówię nie ma nie ma oczywiście jak prawdziwa czy jakaś złoty wiek, a w tradycyjnej wiadomo, że tam też zmieniono to po prostu nie było dla dla mnie gra dla grupy osób, z którymi pracowałem nie było co ciekawe taki ten obieg wtórny, czyli że równiutko wszystko robimy troszeczkę dos do straży temporalnego dostosowujemy i t d. z powództwem zmienia to jest największym dramatem dla muzyki z trudem kierowany był w pewnym sensie tak, że pani poziomu zdaniem państwo nie zna się, czyli chodzi o to, żeby gdzieś się w pasach no bo to to toż to jest właśnie sport PL festiwal jest też myślenie odbiorcy bardziej na targach to i to jak najszerszym odbiorcy i też o kanałach dotarcia, a więc, jakie potrzeby być może też kombinowanie czasowe, żeby utwór nie był za długi, żeby nie był za bardzo dokładny złóż soli w ogóle folklor nie był w nie istnieje w postaci scenicznej naturalnie, więc ta postać sceniczna aktu, którą ja muszę teraz konieczność nadaje, bo tako funkcjonuje to jest troszeczkę dla niego taka obcej trzeba, bo fajne jest uczestnictwo w folklorze, więc trzeba jakoś ten problem rozwiązać niektórzy rozwiązują były takie np. przeglądy teatrów wiejskich i tak np. zespół Scott cudze robił czuwanie przy zmarłym, siedząc za stołem czyli by jakaś taka aranżacja także nie Stali na scenie śpiewali wrzątku tylko przez jakieś aranżacje teatralne próbuje się czasem otworzyć się ten kontekst Nobody konteksty dla kultury ludowej bardzo ważny różne takie zabiegi właśnie teatralny natomiast takie rzeczywiście stanie śpiewanie na wprost publiczność jest totalnie naturalne dla śpiewu takiego Ludowego dużo bardziej naturalny śpiewania razem z ludźmi czy zastałem 3 czy jakiejś takiej sytuacji wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM być może uda się pani doktor namówić na jeszcze jakiś utwór zobaczymy będę usilnie pracował w czasie informacji informacje zalała kilka minut o godzinie dziesiąty 40 dr Klaudia Niemki Which kultury znawczyni dorożka przez ponad 60 lecie badała folklor wiśniowe Kurpiów Lubelszczyzny ukraińskiego Polesie chińszczyzny polszczyzny od 20 lat praktykuje śpie w tradycyjny informacje po informacjach wracamy do programu off czarek był w Jasio odbywał od Kasię do Woody na odrodzenie się moja teza siły daj koniu na Woody Allen drudzy się moja każe się Łobejko niewinne bo gdy ich niemało gęsta sieć szkół GE ne Ross realia, bo są za nie MO GI, by utrwalać w zimne no zna realia, bo są za nie MO wygrywa mecz na stołku Stryjecki było kręcić go ze Skry jak my pana bo gdy bolą ze kupiły 3 wilczki jak my bardzo dobrą muzę kupił 3 wilczki nie kupiło i tymi kumple są obie mamy nadzieję na łydce ma od ganku piło z nimi sama ludzie na ulicach ma kilka kół piłą unijne to była pieśń o ciężkiej doli dziennikarza radiowego z Mazowsza w specjalne zamówienie niech to jest już państwo wiedzą trudno sobie po pracy z bardzo chętnie, by w warunki pracy, zwłaszcza tymi słowami w dobrze się przenika do struktur czy pojawi się pani dzień dobry przyszłam państwa badać czy mogę pośpiewać o tych właśnie cały temat mój ulubiony zresztą pod tym metod badań terenowych rynny i nie nie mówi się przy przyszłam badacz dobrze jest nie chodzić wraz z kamerą w szczególnie wielką jak to kiedyś było teraz już są mniejsze na ramieniu to jest kultura uczestnictwa, czyli jest to kultura rozumiany mówi się oczywiście wprost o tym, że przyjechaliśmy z słuchać nagrywać pieśni, ale też bardzo dobrze działa jak zaśpiewamy pieśni razem, czyli Towarzystwo przyjaciół chorych lub czasem tak jest, że już wcześniej z nas takich nagrań czasem się zaśpiewa jakieś inne, bo to też jest fajne n p . wiele razy tak zdarzało, że artyści wiejscy się od nas, czyli jakieś piosenki wciąż się spodobała im soczewkę i nie jakieś tam też izraelskie okręty niweczy w kasie nie zdarzyło, ale często jest wymiana tych uczestnictwo po tym, jak już tam się jeździ wiele wiele lat to jesteś również przewożenie prezentów i kapci cukierków i t d. ale wiadomo tuż przy większej zażyłości na początku jest po prostu wymiana rozmowa przede wszystkim brak kwestionariusza, jaki prezent daje już dostaje kapcie cukierki wydaje się zostaje to zależy dziś jedzie, bo na Ukrainie wypada dać się kapcie w klasie jest bardzo już zażyłem oczywiście no bo czasem to też nie wypada, bo to po prostu kogoś może obrazić się przełoży jakieś kapci, ale może coś szepcze w Polsce więzienia w Polsce ludzie są bardzo honorowi i inni nie chcą przyjmować takich materialnych prezentów wtedy to raczej by jedzenie, by działały jako prezent, a nawzajem dostajemy słoik grzybków czy coś takiego gościa wyliczyć miejscową, ale głównym prezentem jest po prostu wspólne doświadczenie, czyli to co nam dają ci ludzie jest jakby nie do przecenienia, bo z tym śpiewam jak idzie cały bagaż doświadczeń o tym, o tym, iż to mówiłam poza poza linią, czyli że w śpiewie i w grze też słychać po prostu doświadczenie osobiste to jest obrona siedzieli z nami muzyką siedzieli jakimś tam swoim doświadczeniem i jest to rozmowa na bardzo dużym ta rozmowa muzyczna jest rozmową na bardzo dużym stopniu otwartości, a my, słuchając tej osoby te jeśli coś dajemy, gdy słuchający naprawdę nie na zasadzie, że robił notatki wkraczamy w kwestionariuszu, czego nam jeszcze brakuje w repertuarze, bo takie badania scenariuszowe zupełnie inaczej działają, ale ja pamiętam wiele takich historii na bardzo wzruszające dzieci ludzie po prostu, odprowadzając nas z płaczem do do płota i żegnają się długo i t d. ty jesteś dla nich wielkie święto, że ktoś przyjeżdża słucha, jakby jakiś wspólnie z młodości, bo z tym się do pieśni wiążą oni w myśl, że otwiera przed nami świat komunikacji i taka międzyludzka komunikacja rozmowa jest tych badaniach najważniejsze tak naprawdę zbadań terenowych w ale czy takie wspólnoty takie miejsca można zostawić w sensie, że kruszenie się zdobędzie pewien zasób to odczują na dodatek już wszystko byśmy zrobili coś zrobić czy trzeba nie wiem przez grzeczność przez jakiś poczuć się właśnie tej więzi powracać, więc jest także więcej pieśni i się zdobywaj bada tym więcej spotem miejsc do jakiego jest do powrotów niestety często takie Zrzeszenie wraca, bo gdzieś tam dalej będziemy nasze tempo życia jest inny niższy niż tempo życia na wsi szczególnie na jakiejś wsi wschodniej n p . na Ukrainie i my jesteśmy cały czas w biegu natomiast bardzo często jest takie poczucie, że trzeba zwrócić się, że jest tam jakaś więź to by to z tory są trudne rzeczy, dlatego że badania Etnograficzne ma to do siebie, że one zmieniają sytuacji, czyli one Nasha i jakby ingerencja może wejść w tamten teren zarówno zmienia ten teren jak też zmienia nas to co nie jest także my pakuję potem zeszyt magnetofon i wyjeżdżamy i jest wszystko bez zmian i każdy taki szanujący się etnograf matek świadomy, że koń dziś wchodzi w teren nawet o to, żeby zapisać pieśni to to on w to ingeruje, bo to na, bo to po prostu zmienia kulturę chociażby czy czy komuś to zrobią przyjemność, bo tej pieśni żywota pies została wysłuchana czy ktoś sobie np. pomyśleć też często bywa ktoś się tym interesuje możemy też zainteresujemy i takie też mamy tutaj historie, że na terenie Polski np. że pod wpływem zainteresowania ludzi z miasta muzyką starych ludzi tys tych ze wsi, bo to są starzy muzykanci urodzeń często przed wojną nagle młodzież ta miejscowa wywnioskował po prostu mówię o sztywne hotele młodzież z miasta Zamość, zwalniając zaczną grać ten folklor jesteś akurat taka pozytywna zmiana, ale zmiany są różne trzeba trzeba mieć po prostu tego świadomość, iż nas zmiana też na pewno jest coś co będzie z tymi wszystkimi nagraniami, ale są dziś dostępne może sobie posłuchać każdy trzyma w szufladzie trzeba było napisać jakiś projekt jest realizować wydać tak naprawdę, bo ja mam np. mnóstwo nagrań moje koleżanki, które ze mną jeździły mają jeszcze większe mnóstwo czy wydawnictwo trzeba tak trzeba by tak trzeba by trzeba trafić to są w podobnym po prostu gdzieś gubi gdzieś w mieście to są to są ważne rzeczy dlatego można też powiedzieć, że to już dziś tam było nagrane klucz, ale pieśń ludowa czy muzyka ludowa ma też mierzona w każde wykonanie jest trochę inna ona nasze zawsze zmienia zawsze jest w kontekście, więc to nagrania są tak czy nasze bardzo cenne warto powiedzieć też w wydawnictwie opowiedziana historia mówiona praktyka humanistycznych do tego wydawnictwa można dotrzeć wchodząc n p . na stronę historia mówiona kropkę i dwukropka edu gratka PL i strasznie dużo kropek, a w każdym razie inwestor warszawski historia mówiona i pewnie znaleźć sobie to jakoś sprytnie i ściągnąć tam jest artykuł pani autorstwa dotyczące śpiewu, ale nie tylko właśnie jest w ogóle takie szersze wejście wgłębienie się zbliżenie się historie opowiedziane byłoby też pieśni też są sposobem opowiadania o życiu opowiadania o trudach także dziennikarze klasycznych czerwonych koszulkach z lotu jest podręcznik wydany przez Instytut kultury po raz polskiej pomyślane Uniwersytetu Warszawskiego pomyślany jako podręcznik, ale tak naprawdę jest to popularna forma przedstawienia tych zagadnień badania kultury ustnej po prostu szersze grono gronu Czytelników i polecam polecam każdemu, gdzie spotka się spod pani z koleżankami kolegami, z którymi badacze to macie także mówicie, a coś w sobie coś zaśpiewał zaśpiewali takie najbardziej zawsze i co wtedy jest jak się dowiaduje się, żeby z tej szafy grające wyciągnąć go ktoś dorzuca może to liczby leci w, czyli policji w litrach w Kończewicach w wykonawstwie solistek pieśni bardziej właśnie okazjonalne, że ma padać deszcz może dużo deszczu albo idę do TOK FM to może coś w TOK FM w TOK FM to mały z pieśni, ale jeszcze więcej, ale rywale też wyższy zdarzało mi się próbować odwracać deszczyk i zdarzało mi się udało się zdarzało mi się próbować łapać stopa też się udało nam na piosenkę na pierwszy właśnie tak jak jest ich z prognoz Calvus to była taka modlitwa z dyskontu nabyła z Białorusi albo spółki z Południowej Rosji nawet nie wiem i po prostu w takim momencie zupełnej załamki, a jak już był Zmierzch już padał deszcz już trudno było 12 złapać stopa z śpiewasz z koleżanką tym wcześniej stop przyjechał z pierwszych tercjach w ale podaż panią oszacować pieśni pani zna mnie myślę, że więcej jak setka to na pewno leżą dziś są wszystkie za notowane w uchwycone norm mamy takie z sieci, ale głównie to są w głowie mi nie warto zachować jeszcze winny sposób pod zapomnienia i domy jako rekonstruktorzy mamy głównie takie podejście, że trzeba zachować od zapomnienia te nagrania oryginalne, a brak desek takie źródło albo z tego jeszcze tworzyć własne konstrukcje, których już nie ma ich nie wydają ludzie płyty jak najbardziej już ze swoimi ze swoimi ze swoimi utworami, a co z takim największym marzeniem nie wiem świętym graalem osoby, która właśnie zajmuje się badaniem są koloru wiśniowego odkrycie jakiejś niech już miejsca, gdzie wszyscy znają pieśni, których nikt nie znaczy są też pieśni, której mityczna krew każdy z nas słyszał, że jest, ale nikt nigdy nie słyszał no myślę, że tak odkryć takiego miejsca, gdzie są Super jeśli któryś z nich jest gotowy w Tychach, bo takich miejsc już nie ma ono samo jednak, że odkryte to znaczy po prostu już, ale tak to się czasem zdarza, że n p . koleżanki z zespołu Warszawa wschodnia miała taką przygodę, że my jeździłyśmy po 10 lat około na Polesie ukraińskie potem tam zespół dr Jerzy Szmit już nasi przyjaciele właściwie nie nie tyle zespół tych tych mieszkańców tamtejszych artystów po prostu wymarł jakoś tak częściowo ostrzył sobie tam umarły i już tak wydawało, że to już koniec z dnia po co jest dziś nagrodą Prostak spod ziemi wyrosły nowe osoby zespół dalej istnieje, więc to jest takie troszkę znalezienie się czegoś takiego taka taka jakaś prosta kontynuacja prac dziękuję pani dr Murray w Drzonowie dr Klaudia Rymkiewicz kulturoznawczyni socjolożka z była państwem UE gościem ten doktorat dziesięcioleci bada folklor wiśniowy Kurpiów Lubelszczyzny Mazowsza ukraińskiego Polesia męki mężczyzny polszczyzny, ale też od 20 lat praktykuje śpiew tradycyjny dziękuję serdecznie informacje już za kilka minut o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!