REKLAMA

Zaostrzenie kar nie zwiększy bezpieczeństwa na drogach. Więc co je zwiększy?

Data emisji:
2019-06-12 15:40
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
12:53 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Karolina Głowacka to jest radio TOK FM lubić nadrabiać na trasie mieć ciężką nogę i jeździć szybko, ale bezpiecznie, a ma jeszcze się zmieszczę to są sformułowania utrzymane w tonie pozytywnym opis takiego sprawnego ewentualnie niesfornego Łozińskiego kierowcy no ale taki czy też taka już jest ewentualnie mamy inne określenia brzmiące bardziej negatywnie, ale zachowania są na tyle powszechne, że mamy na to język np. siedzieć na zderzaku i jeździć na centymetry, Rozwiń » wyprzedzając na trzeciego czy też smutne zawiedzione dać się złapać policji jeśli n p . nie dotarła do nas informacje, gdzie są tzw. miśki są jeszcze takie określenia jak zawalidroga jeździć jak baba wobec tych, którzy nie chcą uczestniczyć w tym wyścigu, którego meta i nagroda dla mnie przynajmniej są nieznane to jest język, którego używamy na co dzień nie w kontekście ruchu na polskich drogach mnie osobiście brakuje w tym słowniku słów i określeń, które odzwierciedlają grozę i skalę tragedii do jakich może dojść do jakich owo nadrabianie na trasie unikanie mandatu czy też jazda na zderzaku może doprowadzić, a przecież to jest sprawa życia lub śmierci naprawdę nie rozumiem tej powszechnej tak to odczuwam zgody na źle pojętej Junak stwory na polskich drogach być może pomożemy jakoś w zrozumieniu tego co się na polskich drogach, gdzie jest nasz gość w szczecińskim studiu TOK FM jest Filip Grega ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz instruktor doskonalenia techniki jazdy dzień dobry panu czy dobry, by nie lada dzień dobry państwu czy pomożemy jakoś powiedzieć, dlaczego my się przyzwyczailiśmy do tego, że się na tym zderzaków jeździ, że ktoś ma mieć albumy czasami tak podjeżdżamy albo się właśnie jeździ na centymetr czy unika się owych miśków, dlaczego się do tego przyzwyczailiśmy i myślę, że to nie jest kwestia przyzwyczajenia to kwestia naszego stylu życia mamy spieszymy się ciągle gdzieś tam coś nas czeka chcemy coraz więcej coraz mocniej coraz dalej to powoduje, że tak też kierujemy nie tylko swoim życiem, ale swoim samochodem jesteśmy cały czas do przodu mamy ten problem, żeby złapać pewien dystans i w przenośni dosłownie pani wymieniła kilka dość istotnych elementów i słów, które towarzyszą naszemu Ruchowi drogowemu minutą pozwolę sobie dołożyć do tego jeszcze 1 informację długo szukałem w Polsce nazwy szkoły jazdy szkoły nauki jazdy nazwy, która będzie dziś inna w swoim określeń tym semantycznym oddawała ducha prawdziwej słusznej bezpiecznej jazdy na, a większość nie znalazł u nas większość szkół jazdy nazywa się byli wślizg Driver poślizg przeróżne są nazwy, które tak naprawdę sądzi dysydentami zachowań niepoprawnych, a jeśli chodzi o to spokojny bezpieczne prowadzenie pojazdu to trudno mi znaleźć taką szkołę oczywiście, że rozmowy na ten temat sprowokował karambol na szóstce, w którym zginęło 6 osób wie może tylko on my dodamy informację, że z tą sąd zdecydował, iż kierowca tira trafił do aresztu usłyszała one zarzut recytuje winny sprowadzenia na drodze A 6 katastrofy w ruchu lądowym poprzez niewłaściwą obserwacji przedpola jazdy niezachowanie bezpiecznego odstępu od poprzedzających pojazdów oraz niedostosowanie prędkości do sytuacji na drodze i teraz tak wymiar sprawiedliwości będzie rozstrzygał o winie, czyli braku w tym konkretnym przypadku nie o to mi teraz chodzi natomiast jeszcze zastanawiam czy w ogóle powinniśmy używać czy nie nadużywamy słowa wypadek, bo akurat ten kierowca jest oskarżony o umyślne sprowadzenie właśnie w tym sensie, że jechał tak ryzykownie spojrzał sobie na główne przyczyny wypadków na prostych odcinkach drogi w 2018 roku w Polsce my przede wszystkim jest to właśnie niedostosowanie prędkości do warunków jazdy nieudzielenie pierwszeństwa przejazdu nie ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu na przejściu przy niezachowanie bezpiecznej odległości między pojazdami to nie są zasłabnięcia czy awarie, które są tak naprawdę losowymi sytuacjami się to nie są wypadki może to jest po prostu konsekwencja ryzykownej jazdy i się bardzo cieszy ją osobiście, że pani stawia sprawę właśnie w taki sposób, bo przez szereg lat w Polsce posługiwali się właśnie pojęciem wypadku w sytuacji, kiedy doszło do zdarzenia drogowego, a przecież to zdarzenie drogowe co słusznie pani zauważa w większości chyba większość większej liczbie to są zdarzenia spowodowane pewnym zachowaniem bądź zaniechaniem, ale świadomym celowym przekraczamy prędkość przecież nie przez przypadek tylko celowo świadomie wciskamy pedał przyspieszenia wiele czynności, które wykonujemy lub wsi lub zaniechamy włączenie kierunkowskazu prawidłowego obserwowania przedpola obserwowanie przedpola czy przy zmianie kierunku jazdy też w sąsiednich pasów ruchu przy zmianie pasa ruchu i t d. to są wszystko zachowania lub powstrzymania zachowania celowe świadome dlatego tak myślę należy interpretować zdarzenia wypadek co do zasady to jest jak Kubuś Puchatek powiedział taki bardzo małej mi się bardzo małym rozumku tak naprawdę niezwykle mądry upadek jest tak dziwna rzecz nigdy go nigdy go nie ma, zanim się nie pojawi i wtedy faktycznie to są przypadkowe zdarzenia wynikające z błędu ludzkiego ze zbiegu okoliczności, ale wszystkie inne zachowanie to są działania celowej o takich mówimy natomiast w kontekście prawa mówi się to rzecz o tym, inaczej, bo każde postąpienie na drodze w sposób niezgodny z przepisami spośród oczywiście te gamy niebezpiecznych i skutkujących zdarzeniami o nazwie wypadek zachowaniami to są momenty, w których on uważa się w myśl doktryny prawnej uważa się, że inny sprawca nie miał zamiaru skrzywdzić poszkodowanych nie ma takiego zamiaru, więc skąd to długość jednak dziwne postrzeganie tego problemu cieszy się, że my zaczynamy mówić troszeczkę innym językiem inną narrację i zaczynamy dostrzegać to, że to są świadome i celowe zachowania, które dla którego, godząc się lub, wykonując kierowca musi mieć świadomość, że mogą skutkować niebezpieczeństwem dla innych osób panie Filipie to kto ma w Polsce uczyć kultury czy może etyki jazdy ja myślę, że w Polsce brakuje takiego pojęcia, które gdzieś kiedyś udało mi się wykuć socjalizacja komunikacyjna celowo używam pojęcia socjalizacja, który dotyczy tych najmłodszych lat przede wszystkim, bo to jak zachowujemy się w społeczności drogowej mówi drogowe to pewna społeczność jest zależna od tych najmłodszych lat również od tego w jaki sposób jesteśmy wychowani w co postrzegamy drugiego człowieka jak postrzegamy relacji między nami to stopniowo stopniowo poprzez proces wychowania UW potem oświaty szkoły aż po szkołę nauki jazdy ośrodek szkolenia kierowców, który powinien tak naprawdę zebrać to wszystko do kupy może się tak dość brzydko wyrażać i w jaki sposób wyprofilować u kandydata pewien sposób postrzegania świata w kontekście operowania urządzeniem, które zabija, bo dajemy prawo jazdy tak, aby dajemy pozwolenie na broń i to bardzo poważnego kalibru broń i taką broń możemy dawać tylko osobom, które mają do tego predyspozycje nie tylko fizyczne nie tylko kompetencje związane z wiedzą, ale również społeczne kompetencje bardzo istotne dla współczesnych kierowców, bo prawo jazdy samo w sobie sam egzamin naprawo jazdy jest łatwy niestety my z tego prawa, które otrzymujemy nie potrafimy korzystać właściwy sposób chciałem zapytać instruktorów oczywiście moje moich znajomych doświadczenia z instruktorami są tylko jakimś tam wycinkiem GM gnie w ręcznie reprezentatywne maleje wielokrotnie słyszałam, że instruktorzy jazdy w czasie uczenia adeptów patrzyli telefony sugerowali, że ktoś może bardziej docisnąć mówili o tym, że można troszeczkę szybciej przejechać Rzenno co prawda Zielona strzałka inne zniknęła, ale jeszcze, by można żółte to jeszcze dasz radę, gdzie tkwi źródło problemu czy w naszej mentalności czy może też właśnie w mentalności samych instruktorów kierunek w Polsce jest bardzo bardzo wielu naprawdę dobrych odpowiedzialnych mądrych instruktorów, którzy nie tylko są instruktorami zacznie się również wychowawcami i nie chciałbym w tej grupie, żeby stało się, że tak powiem krzywda w mediach natomiast oczywiście zgadzam się również z tym, że w grupie osób, które posiadają uprawnienia do szkolenia kandydatów na kierowców jest wiele osób, które tam się znaleźć nie powinny niestety dzisiejszy system prawny i dostęp do zawodu instruktora jest mąż żenujący tak powiem to wprost z dalece odmienny od właściwego i coś z tym trzeba zrobić na całe szczęście branża instruktorka inny w Polsce próbuje już robić próbuję dokonać takiej korekty swojego środowiska, bo jest to niezbędne dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym, jakkolwiek patetycznie to brzmi to jest niezwykle ważne, żeby się nie nauczy tego Jan nie będzie umiał, ale ktoś go musi tego nauczyć i instruktorzy i naprawdę dzielą się na tych dobrych naprawdę dobrych oraz przeciętnych i niestety również słabych taka kolej rzeczy taki też rynek dzisiejszy klient nie wymaga od szkoły jazdy, żeby nauczyć sieje dzisiejszy kandydat na kierowcę chce otrzymać prawo jazdy, a że w tym celu musi m. in. odbyć kurs Anię nauczyć jeździć po zapisano, że ma odbyć kurs to też taki sposób myślenia bardzo bardzo często funkcjonuje odbywamy kurs najtaniej najprościej mniejsze Czechy tylko do byle dostać prawo jazdy, a potem będę się rzekomo uczuć potem niestety już niema czasu nóg i wg statystyk komisji Europejskiej w Polsce mam inne ofiary śmiertelne na 1 000 000 mieszkańców 2018 roku na drogach to 76 tak jest wskaźnik średnia unijna to 49, a w wielkiej Brytanii 28 miasto nie jest także się nie da badania naukowe dowodzą, że eskalacja Kari wcale nie ma wpływu tak jednoznacznego i tak dużego na NATO, aby przestępstwo nie popełniać wobec czego to droga tędy niestety nie jest droga jest przez wychowanie przez doświadczanie również empiryczne dzisiejszy kierowca tak naprawdę nie potrafi ocenić ile to jest 10 m jak mu powiemy, że samochód hamuje na odcinku 10 m to tego nawet nie będzie w stanie ocenić, tym bardziej w czasie jazdy nie od Gniezna fizyki pojazdu nie umie inny nie miał okazji doświadczyć pewnych rzeczy wobec czego niestety proces kształcenia wymaga poprawy system egzaminowania wymaga poprawy i tak naprawdę musimy zacząć dużo dużo wcześniej w czasie wychowywania młodych ludzi dzieci młodzieży tutaj nacisk na oświatę na wychowanie komunikacyjne prowadzone przez doświadczonych innych doświadczonych ekspertów to jest niezwykle ważny element i wierzę w to, że w najbliższych latach w każdym razie nad jakością czasu jesteśmy w stanie poprawić sytuację na polskich drogach oczywiście nie wykluczając się w ciągu ostatniego aspektu, czyli infrastrukturę oby tak było Filip Grega ekspert bezpieczeństwa ruchu drogowego instruktor doskonalenia techniki jazdy z naszego szczecińskiego studia dziękuję panu bardzo dziękuję uprzejmie do usłyszenia wszystkiego bezpiecznego za chwilę informacje o informację sprawdzimy co z wolnymi Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

30% zniżki na hasło: WYBORY2019 - wpisz kod na stronie tokfm.pl/aktywuj aby skorzystać z rabatu!

Aktywuj teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA