REKLAMA

Jekyll i Hyde w każdym z nas. Dimitrova i Stawiszyński o rozszczepieniu

Data emisji:
2019-06-12 19:00
Audycja:
Nasze wewnętrzne konflikty
Czas trwania:
42:31 min.
Udostępnij:

Dobro i zło, czerń i biel, ludzie porządni i kanalie, prawdziwi Polacy i zdrajcy, cywilizacja życia i cywilizacja śmierci. Słyszymy to nieustannie, ze wszystkich stron. Tendencja do rozdwajania obrazu świata, albo innych ludzi, na stronę jasną i ciemną, niezdolność do zintegrowania tych przeciwieństw czy szerzej: do elementarnego zniuansowania swojego widzenia rzeczywistości - wpływa wprost z mechanizmu zwanego w tradycji psychoanalitycznej rozszczepieniem. Właśnie jemu poświęcony jest ostatni w tym sezonie, przedwakacyjny odcinek „Naszych wewnętrznych konfliktów”. Czy z tego rodzaju zjawiska płyną jakieś korzyści? Jaką rolę odgrywa ono w naszym życiu psychicznym? A wreszcie - co ma z tym wszystkim wspólnego John Rambo? Oto tylko garść pytań, na które odpowiedzi szukają autorzy podcastu.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

licea technika i Tomasz Stawiszyński dobry wieczór albo dzień dobry o rzeczach podstawowych dzisiaj porozmawiam jak zawsze no nie wiem czasem troszkę gwarantujemy, ale każda branża dotykamy spra w fundamentalnych fundamentalnych dzisiaj będą sprawa absolutnie fundamentalnego rozmawiamy o mechanizmie obronnym, która nią, które stosujemy wszyscy pytanie, jakim natężeniem i ze skutkiem, a mianowicie będziemy rozmawiali o rozszczepieniu co najmniej od czasów brawurowych analiz Rozwiń » Slavoj Jasińska wiadomo, że popkultura jest wspaniałym źródłem ilustracji rozmaitych psychologicznych psychoanalitycznych idei nie inaczej jest z kategorią rozszczepienia, które oczywiście tak ją z taką swoją chyba najbardziej archetyp ową realizacje czar typowe wcielenie mówię rzecz jasna o nowoczesności o takiej współczesnej popkulturze, które uzyskała figurze dr Jack la i Mistera Hajda, czyli kogoś, kto nie jest świadomy tego, że funkcjonuje niejako właśnie w 2 wcielenia tych wcieleniach czy w 2 porządkach w 1 w cudzysłowie dobrym dziennym jasnym i racjonalnym poukładanym i w drugim ciemnym nieokrzesany złym nocnym i t d . to oczywiście są idee klasycznie romantyczne z romantyzmu wzięte na alei sama psychoanaliza też po części z romantyzmu czerpie to rozszczepienie na świat nocny świat dzienne na jego koszt duszy taką, która gdzieś meandruje i to dusza taką racjonalną to bardzo bardzo romantyczne z ducha no ale właśnie poniekąd stała figura dr Joe Klein Mistera Hajda chyba w takim bardzo bezpośredni sposób ujmuje to trend ten mechanizm czy ten sposób z organizowania dynamiki mentalnej z 1 strony te konstrukcje jak ty mówisz ty już tak się bardziej na moje myślenie w kierunku Tesco cechy dyferencjacji w takim kierunku zmierza, ale mamy też dużo prostsze niż 3 tys koron dobrego stres, gdy będziesz kimś, kto nie jest świadomy rzeczywiście to nie jest ten mechanizm, który się posługujemy w sposób świadomy na tym polega funkcja mechanizmów obronnych mnie, chociaż one są podzielone na takie, które są jednak wyższego urzędu i niższego rzędu czyli kiedy mówimy o takich bardzo pierwotnych mechanizmów obronnych to mówimy o mechanizmach, które wykształcają się w kniei wśród nich początkowej fazie rozwoju dziecka, kiedy dziecko nie jest w stanie integrować zbyt wielu innych aspektów rzeczywistości po prostu postrzega świat w sposób mało złożono oczywiście możemy też fantazjować na temat tego jak pan postrzega świat, ponieważ nie mamy aż tak złych danych nar to jest jakoś można nigdy dość przypominać jak, zwłaszcza obcych analitykom, którzy wszystko wiedzą o fenomenologii doświadczenia noworodków już nieraz szczepy w ogóle nie dosyć na psyche analityków i nie wiem, ale neuro neuro neuro naukowców genialne wiemy coraz więcej tak naprawdę, ale to jest oczywiście on wątek poboczny, ale takim dobrym przykładem takich takiego zjawiska jest coś z tym się stykamy się właśnie na bardzo wczesnym etapie życia, czyli wszelkie bajki baśnie tracę też tych wszystkich wszyscy tacy właśnie dobrzy źli bohaterowie dobre wróżki i linijek niż czarownice dobre matki i straszliwe macochy Rambo i reszta świata w OFE z my też nie ma tak wczesnych latach to na późniejszym rzeczywiście, ale tak czy inaczej jest to są pewne dychotomii podług, których były nasza rzeczywistość jest organizowana i najprostsze skojarzenie właśnie idzie w takim kierunku żacy jest dobra albo złe oczywiście te podziały mogą też przebiegać wzdłuż innych osi w każdym razie to ma na celu uproszczenie nam bardzo życia funkcjonowania rozumienia, ponieważ nie musimy wtedy postrzegać świata w sposób zbilansowany nie musimy wiedzieć różnych jego złożonych w dziele o barwnych aspektów, które mogą wprowadzać nas zamieszanie w Cannes zaś poczucie lęku w jaki sposób wpływać na nasze rozchwianie naszej poczuć nadnercza naszego poczucia tożsamości tak naprawdę, więc kiedy potrafimy sobie świat właśnie segregować podłóg i właśnie takich dychotomii różnych kategorii że nasz świat się zasadniczo dzielili w sposób dość prosty właśnie na dobre i złych ludzi przegranych przegra np. na wygranych przegranych i t d. grać naprawdę jest nieuchwytny dziś trener Neter nie wiem jak tylko pytam w PRL niejako jako osoba, która stawia taką tezę, a że dokonujemy takich podziałów na dokonujemy takich podziałów to jest zjawisko, które funkcjonuje absolutnie natomiast 3 nie czym czy możemy tylko w ten sposób rzeczywistość postrzegać nie sądzę co do tego, że nie tylko w ten sposób to ja nie mam absolutnie żadnych wątpliwości, ale to jeszcze do tego przejdziemy, bo też się wydaje, że czasami, gdy taka perspektywa, której mówisz, zwłaszcza właśnie perspektywa psychoanalityczną polega na takim uporczywym amb Iwo ambitny cel ambiwalentny zachowaniu wszystkiego o tak bym to nazwał to znaczy nam w nieustannym, jakby wprowadzaniu takiej perspektywy, że właściwie nic nie jest takie jak byśmy mogli powiedzieć czy się nam jak i prawda i zawsze jak coś twierdzimy to musimy jeszcze 20 różnych innych dobudować do tego kontekstów jakoś to wszystko upłynnić zrelatywizować tak dalej i to też się wydaje rodzaj dla takiej przesady, ale to nie jest uwagę na marginesie czy gminie nie bylibyśmy w stanie funkcjonować, robiąc coś takiego cały czas ten mechanizm oczywiście czemuś służą i nie chodzi o to, że interes, bo wydaje mi się, że tutaj wkradła się mimochodem taka kategoria właśnie wartościujące się coś jest lepsza albo gorsze to znaczy rzeczywiście w pewnym sensie umiejętność widzenia świata w sposób bardziej złożony i umiejętność trybu czuwania ludziom zjawiskom otoczeniu szerszego spektrum nie wiem motywacji czy cech 3 wartości i t d . jest zawsze bliżej powiedzmy, że w rzeczywistości w ogóle ocieramy się taką znowu podstawową kwestię sposobu partycypowania w rzeczywistości na ile my mamy do nich dostęp na Iranie oczywiście w PRL ale, ale oczywiście im Bednarz z takim wczesnym właśnie ten mechanizm przez szczepienia jest właśnie takim atakiem w mechanizmem, po który sięga właśnie małe dziecko córeczka nie jest w stanie sposób było łączyć takiego złożonego obrazu rzeczywistości, w ramach którego np. stroik, który zaspokajał różne potrzeby nie jak on przychodzi jest obecny ze Śląska imię i oferuje tak dalej, a zarazem jest rodzicem, który jednocześnie znika właśnie frustruje kaw Rust różne rzeczy nie daje i t d. jest tutaj nawet myśl mnie w takich kategoriach, bo aż 3 finisze bardzo skoro już czasem nie boję się boi się tutaj wymienić się nazwisko melonik Live, dlaczego znowu pojedziemy jakąś taką dyskusję na temat wojny z bardzo nie sympatyczna osoba była jednak, że związek z tutejszych zarzutów w ale czy będziesz ty jesteś skłonny jest nim lansować herezje to wciąż jest oczywisty żart z PIT chodzi o to, że faktycznie jak tutaj sobie czasami rozmawiamy o różnych teorii psychoanalitycznych, gdzie pojawiamy Dani Klein to ja się czasami wyzłośliwiać, ale to tylko właśnie, dlatego że mam wrażenie, że w dużym stopniu ta teoria jest pewną jej teoria jest coś co dotyczy w ogóle teorii psychoanalitycznych po części, bo każdy z wielkich psychoanalityków, a ona niewątpliwie zalicza do tej takiej czołówki w teoretyków to jest do obszaru tej tej dziedziny w jakim sensie pisał czy pisała o sobie no, więc te teorie są jakoś przefiltrowane przez osobiste wrażliwości przez osobiste trendy lekcje predyspozycje jakiś indywidualne perspektywy i uwarunkowania na jej akurat w jej przypadku mam wrażenie, że pewnego rodzaju własnym fantazje dotyczące tego jak bardzo niesympatyczny ministrantami są dzieci jak bardzo są to wredna i okropna i jak knują przeciw ich dręczą tych biednych rodziców, że ona jako sfrustrowany rodzic no w jakimś sensie uogólnił łata swoje doświadczenie nie wytworzyła taki obraz tych istot podłóg poniekąd własnego wyobrażenia na druga rzecz jest taka, że ja jestem wielkim wielbicielem Karen spornej akurat całej tradycji tej post psychoanalityk znaczy czy 3 psychoanalityk ciasnej postura jednostki to jakoś najbardziej Karel Horny cenie i lubię i córki Karel Horny chodziły na terapię do Melanii Kleina, ale w pewnym momencie Karel Horny sprzedaż happy z przerażeniem placówki z tej terapii zabrała no, więc to Wisła, ale nie wiemy, dlaczego nie wiemy, dlaczego nie wiem ile to jest taka jest jak tak to dokładnie nie znam tej historii także w sztuce pewnie też można było się zastanawiać się w nim w każdym razie w owych czasach oczywiście te relacje o połowę gdynianki generowane są na razie złożono jest taka książka biografia Karen Horna i tyleż intelektualna biografia co po prostu relacjonujący historię z jej życia bardzo fajna książka skądinąd i tam w ta historia zapisana tak czy inaczej sposób w jaki zapisały się oczywiście z ram myślenia nerek nie kraj jednak jest dużym uproszczeniu niewątpliwie proszę państwa wzrośnie z przymrużeniem oka na to spojrzeć, ale rzeczywiście znaczy z ryzykiem chciałam im bardziej w stronę takich w ogóle takiego myślenia czesnego na temat takiego czyha analitycznego relacji z obiektem tzw . czyli czyli właśnie od tych gmina zazwyczaj postaciach rodziców, ale też różnych reprezentacjach, jakby pewnych funkcji, które oni pełnią albo jakichś ich w MGM atrybutów, które właśnie w rundzie zaspokajają różne potrzeby i t d . na to naczelna bardzo wczesnym etapie dziecka nie jest w stanie łączyć tego, że ta sama matka jest źródłem właśnie zaspokojenia dobra i takiego z Buenos pełnienia, a jednocześnie jest tą osobą, która właśnie frustruje zawodzi nie ma jej nie jest absolutnie dostępna i t d. i uśmiechasz się w taki sposób w powszechnie się do przecenienia słucham słucham z uwagą i oczywiście ten mechanizm ERM pozostaje z nami nam towarzyszyły w późniejszych okresach życia, ale jeżeli on uporczywy sposób jest obecny w momencie, w którym jesteśmy dorośli to bardzo nam zniekształca rzeczywistość to znaczy nie potrafimy wchodzić w relacji z innymi ludźmi mamy postrzegać innych grup Niewiem czy społecznych czy politycznych czy w ogóle różnych zjawisk w sposób powiedzmy, że bardziej rozbudowany, tak więc po prostu rzeczywiście żyjemy w świecie, który w, którym obowiązują bardzo ścisłe jasne zasady jakże upragnionym z punktu widzenia naszej współczesnej kultury, kiedy wszystko wydaje się nader skomplikowane rytmy czy sytuacja, w której można powiedzieć, że ktoś jest dobra albo z głowy albo, że jakieś zjawisko jest dobra albo złe to jest coś co nam bardzo upraszcza w jakim sensie funkcjonowania wsi funkcjonowanie w świecie, ale zarazem bardzo oddala od doświadczania rzeczywistości i nie to jest mechanizm, którym posługują się na najczęściej osoby, które mają jednak pewien zauważalny sposób powiedzmy, że mniej lub bardziej etyczna kontinuum funkcjonowania zależy też w jakim natężeniu się nim posługują LM, ale mieć świat zorganizowany wg takich Manifa jest ich podziałów jest wydaje się czymś bardzo kuszący właśnie tu jest ciekawa przejście pomiędzy tą nazwijmy to jednostkową psychologią, a psychologią zbiorową to znaczy pomiędzy no i jak kimś z funkcjonowaniem indywiduum, które sobie jakoś układa interakcje z innymi swój obraz świata właśnie wg tego rodzaju osi, o których powiedziała, że tłum to są ci dobrze to co myśli są jaśniejsze są ciemni są swoi tu są obce nowo to jest wszystko jakby wszystkie te kategorie są w jakimś sensie częścią tego samego uniwersum, czego odwołują się do w istocie tego samego mechanizmu, którym mówimy, a już w sferę zbiorowej czy kulturowej nabijać się odwołuje do manicheizmu n p . na dozór oraz stres, bo moglibyśmy się także do odwołać się go do dokładnej wcześniejsze jeszcze formy takiego światopoglądu czy takiej narracji religijnej wewnątrz, której mamy do czynienia z taką wyraźną walką 2 żywiołów nazwijmy to na to cóż to jest głęboko jakoś montowane w ludzką kulturę to znaczy sam nasz sposób myślenia jest ukształtowany przez kategorie, które łączy idee które korzystają właśnie z tego rodzaju nazwijmy to podwójna ości teraz, zwłaszcza wewnątrz kultury chrześcijańskiej, które jednak duchem manicheizm jest przeniknięta głęboko, mimo że mimo formalnie traktowania doktryny ma z niego jako jako herezji no, więc zastanawia się na ile to znaczy tak po pierwsze, co to jest w porządku logicznymi chronologicznym pierwsze czy jakaś dyspozycja czy indywidualna czy raczej to właśnie ten kontekst kulturowy symboliczną mityczny, który układa nam po prostu percepcję wg takiego rozdzielni AK, a po drugie, jak to się ma do siebie to znaczy jak się to co mechanizmy to, że możemy w doświadczeniu jednostkę czy jednostkowym jednostkowej swojej psychologii funkcjonować podłóg tego rodzaju rozszczepia onych układów na jak ktoś ma do tegoż właśnie w kulturze nieustannie spotykamy takie figury takie wizje i t d . by wreszcie w świecie po prostu występują ludzie źli ludzie dobrzy to oni też są rzecz jasna jest cała masa ludzi, którzy na tej osi tak prosto zbudowanej się nie zmieszczą żadnej przegród CE no ale jak weźmiemy z 1 strony Józefa Stalina prawda, a z drugiej strony kogo Martina Luthera Kinga NATO NATO mamy jednak albo Adolfa Hitlera i i kogo tam np. no co sprawi co do ustępst w w dobrego Mahatmy Gandhiego n p . na to kto to co trudno nie rozszczepia się no to znaczy to się samo prosi po prostu jest rozszczepia ma po prostu ci ludzie się w ten sposób zachowują i teraz możemy oczywiście, iż taką analizę, że każdy z nich w jakim sensie czy doświadczenie czy sposób bycia czy myślenie czy jakby mentalność każdego z tych na każdej z tych osób organizowana jest właśnie przez pewne idee to znaczy bardzo głęboko utożsamia się np. jakimś tobym ją włoskim językiem się posłużył bony z oboma najlepszy do opisu takiego takiego fenomenu nazwijmy to czy takiego procesu z pewnym archetypem ne czy też archetyp właściwie, jakby zyskuje zyskuje władzę nad nad jednostką poniekąd dlatego nabiera takich cech to znaczy nabiera właśnie cech totalnych jakimś sensie to była skądinąd Jungowska interpretacja nie na Hitlera właśnie jako kogoś, kto w zasadzie pozbawione jest jednostkowej psychologii tylko kto jest prowadzony przez pewne siły, która w ogóle nie mają indywidualnego charakteru, ale też mają też charakter charakter duchowego tylko mają mają charakter nietypowy właśnie gdzieś idą z poziomu takiej psychiki, która jest nie osobowa wreszcie owładnięty tym tym tą ideą człowiek czy owładnięta ideą jednostka już działa, jakby poza indywidualną wolą i wyraża poza indywidualne treść i w tym sensie jest skrajna Nędza, że właśnie jest jest skrajnie ono najważniejsze zastanawiam czy w tej figurze nie występuje pewien rodzaj rozszczepienia to znaczy, że nie coś może być całkowicie usytuowana na zewnątrz tak no to jest znowu takie myślenie w kategoriach też determinizmu i t d . ale po zwolnienie to nie jest optymistyczna i to nie jest całkowicie na zewnątrz to jest dynamika, jakby przenikania się pewnych pewnych obszarów mini nie chodzi o to, że to wieś jest jakaś taka to jest gdzieś tam na górze jakiś archetyp jądrowa ma kogoś tam łatwiej mi Kierowco nie rozumiem należytej zaczęliśmy się mechanizm, który na dobrze bardzo tej właśnie to Ctrl mu myślenie i w taki sposób były właśnie metaforycznej tak dali właśnie czyni tę opowieść powiedzmy, że bardziej niuans wanną i bardziej złożona natomiast kiedy postrzegamy właśnie nie to znaczy moment, w którym zaczynasz próbować dokonywać jakiegoś wpisu albo jakiś rekonstrukcji nie wiem motywacji czy postaw i t d. danych osób to już jest moment, w którym zaczynasz widzieć tę rzeczywistość trochę szerzej natomiast kiedy mówisz po prostu dobre złe jasnym, a przecież oczywiście, że tak zgodzimy się z tymi przykładami, które podałeś nie chodzi też się tym nie posługujemy na co dzień posługujemy się nieustannie kłopotem jest, jeżeli możemy robić tylko to to znaczy, jeżeli w pewnym sensie nie mamy krytycznego stosunku do rzeczywistości, czyli że nie możemy obserwować w sobie właśnie tak go, że właśnie posługujemy się takim mechanizmem, ponieważ ten mechanizm też bardzo często służy podtrzymaniu własnego poczucia samooceny tożsamości integralności i wtedy jest bardzo prosto uczynić świat my absolutnie czy ludzi np. czy mogłabym powiedzieć, że jestem absolutnie dobra, a ty jesteś bardzo złe ratuje ich aż 3616 co robił przed oczywiście na zasadzie takiego w Senacie zgodnie z tym mechanizmem możesz dokładnie to samo zrobić, żeby chronić przed moim atakiem tak to znajdźmy w powiecie Rzemień jest odwrotna Ależ, skąd dokładnie, ale wtedy przestajemy widzieć siebie jak też sposób bardziej złożone i to co jest nikt co czyni coś co czyni funkcjonowanie w relacjach niezwykle trudnym, ponieważ osoba, która tylko taki sposób postrzega ludzi nie jest też także życie ludzie są, jako że jest jakaś taka stała, czyli że oni są dobrzy już są na wieki dobrzy tylko to jest także np. oni są także do momentu, kiedy zaspokajają różne potrzeby, kiedy są jakoś właśnie dostępni np. można na bardzo wiele sposobów pewnie opisywać, a w momencie, w którym zderzamy się z jakiegoś rodzaju rozczarowaniem no to by to same osoby stają się kimś złe bardzo często w takich opisach, chociaż ja bym była tutaj ostrożna w swoich opisach powiedzmy, że bardziej realny takich w duchu no nie wiem psychiatria, ale takiej kategoryzacji w ogóle nie stąd właśnie tyle samo i t d. tak się opisuje funkcjonowanie poznawcze często u osób z zaburzeniami border land Neo, czyli że jest taka skrajna fluktuacja między po prostu właśnie ta Komenda między 2 biegunami trzeci takim postrzeganiem, czego się jako absolutnie dobre wspaniałe i zarazem widzeniem powiedzmy, że tła albo jakiś innych obszarów mieszkać mogę chodzić gdzieś się na psychoterapię uważacie, że mój psychoterapeuta jest absolutnie wybitny wspaniały i t d . a wszyscy pozostali, którzy pracują w tym samym miejscu są beznadziejni i za teoretycznie jest możliwe i bezduszni i pozbawieni empatii i niemądrzy i t d . i t d. i tak się też często właśnie w funkcjonowaniu n p . w tekście ciasto pisze i mówili w literaturze, że w funkcjonowaniu osób, a nie jest takim zaburzeniem np. na oddziałach szpitalnych jest, że właśnie zespół lekarską terapeutyczne dzieli się w swoim podejściu do takiej osoby, czyli albo przyjmuje postawę bardzo taką współczujący są empatyczne en, jaki jest zgoda takiej osoby takiej właśnie Borderline nie widziałem rozumiem zysk netto z zaburzeniami osobowości Borderline to trochę inaczej rozumiem jesteś taki bardziej te powiedzmy, że ta kategoria, która funkcjonuje w popularnym rozumieniu tego zjawiska, ale i, że i, że zespół dzieli się na lublinian na nas na tych, którzy właśnie starają się zrozumieć, którzy w, jaki sposób współczują umowę i którzy tak traktują taką osobę jak różne nie wiem dziecko powiedzmy przenośnie, która potrzebuje pomocy i drugą grupę, która uważa, że ta osoba w jakiś okrutny sposób manipuluje próbuje wywierać wpływ na ten zespół i trzeba ją karcić dyscyplinach, ale to jest też coś co z kolei w tych teoriach rozmaitych, jakby w tych podejściach psychoterapeutycznych też odzwierciedlone czy odzwierciedlającej się to znaczy istnieją takie podejścia, które właśnie bardziej gminne kładą akcent na wymiar nazwijmy to manipulacyjne i na taki wymiar związany z tym, że ludzie generalnie innymi ludźmi manipulują i są bardziej tac i kierują się pewnymi motywacjami, których byśmy nie uznali za motywację, ale nie wiem godny jakiegoś wielkiego współczucia np. tylko pytanie czy to jest świadomy czy nieświadomy ta czyni ogromna dziura jest to znaczy tak naprawdę świadome czy nieświadoma prawda tak w takiej praktyce powiedzmy życiowej natomiast istnieją takie teorie czy takie takie ujęcie takie podejście terapeutyczne, które właśnie są bardziej nazwijmy to zakorzenione w taki pozytywny antropologii to znaczy takiej, w której ludzie postrzegani jako dobrzy z natury, a te wcześniejsze, o których powiedziałem to są te, które są bardziej pesymistyczna antropologicznej, która raczej w człowieku widzą istotę zainteresowaną, jakby zaspokajaniem własnych potrzeb raczej egoistyczną z natury nazwijmy to on taką która, która chętnie używa innych, stosując różne metody do tego, żeby od działać na nich odpowiednie, jaki wywrzeć na nich efekt i t d . i t d. nic więc jesteś odzwierciedlone w ten podział, którym wiedziałaś po prostu w różnych możliwych sposobach patrzenia no ne na człowieka oczywiście tutaj zależy, jakie ja jestem pesymistą antropologiczną od razu powiem ja również, aczkolwiek właśnie staje się to o wiele bardziej złożony, kiedy zaczniemy się zastanawiać nad różnymi koncepcjami no właśnie psychoanalitycznym nawet w obrębie tej przyrzeczonej w teorii relacji z obiektem i wspomnianej mechanik frank Lampard i jeżeli np. dziecko doświadcza lalki niemowlęcia świeczek dziś takich pierwotnie destrukcyjnych impulsów i nie jest w stanie ich łączyć nienawistnych nie jest w stanie łączyć się takimi niż inni ligi regionalnej mi uczuciami, ponieważ tego co to tym niemowlęciu tych miast to prawda, że w biednej niemowlę, jakie ma tak nienawistnych impulsy nocleg w głowie Melanie Klein to impuls, ale przecież jesteś pesymistą strukturalnej jest walenie w stosunku do Chin o wgląd w 2 miliard to kiedy ta jest, więc niech no to potem jakoś tak się zaczyna już w momencie, kiedy się podmiotowość zaczyna pojawiać no to już jest pedałem gazu, gdyż właśnie taki moment, kiedy się zaczną pojawiać się podmiotowość znaczy albo te elementy zaczynają być zintegrowane teraz oczywiście tak jak mówię upraszcza my poza tym wcale nie bronię tego tej wizji tej wykładni rzeczywistości też nie jest jakoś szczególnie bliska natomiast warto ją brać pod uwagę pro GNO na pewno oczywiście co do tego nie ma wątpliwości i albo jest w stanie właśnie integrować różne aspekty swojego doświadczenia i rozpoznawać n p . w procesie kształtowania się podmiotowości, czyli mówimy o czymś znacznie później właśnie n p . to tak uwaga na marginesie bardzo często osoby takie w wieku nastoletnim młodzież właśnie, kiedy ta tożsamość się kształtuje Manu posługują się mechanizmem rozszczepienia i to jest rozwojowe to nie jest tak, że to jest taka silna straszna rzecz którą, która świadczy o jakiej śni ma jakiś kłopotach natury psychologicznej tylko ten sposób właśnie my oswajanie rzeczywistości na rozumienie nauczenie się jej nie nie w każdym razie, więc można zacząć umieć łączyć te to kontinuum jak pewna czy właśnie postrzegać rzeczywistość jako pewne kontinuum Boże ja mogę widzieć ciebie jako osoby, która posiada zarówno dobre tzw. też znowu w dużym uproszczeniu cechy jakich takie za którymi niekoniecznie we przypadało albo mogłaby mu uważać po prostu, że jesteśmy wspaniałym albo beznadziejny i a wtedy to się robi w tym sensie złożone, że ja nie jestem w stanie zachować jakiegoś trwałego obrazu w ogóle, a drugiej osoby albo rzeczywistości w sobie w swoim umyśle i nie mogę się odwoływać też to jakby pewnego procesu, który jest w ogóle wbudowany w tym nic o funkcjonowanie aptek czy sam mówi się o tym, się też silny taką charakterystyką dynamiki narcystycznej takim podstawowym mechanizmem obronnym zbudowane tak naprawdę na rozszczepieniu jest to właśnie idealizacja dewaluacja, czyli też, że właśnie coś jest powiedziane w takim bardzo powiedzmy, że korzystnych w korzystnym świetle albo bardzo złym, czyli ISI, ale tutaj nie chodzi tylko o tym, że osoba widzi także oczywiste, żeby tak się postrzegać tylko, że szyby doświadcza również taki sposób na takich co to takiego co to takiego on zjawiska dochodzi też w stanach depresyjnych, kiedy np. wszystko staje się beznadziejna wszystko staje się straszne albo ja jestem beznadziejnym straszne, że dostęp do pewnej, gdy chodzi o taką o taki wymiar powiedzmy, że wyobrażenia owe albo w ogóle poznawczych tego, że dostęp do pewnej rzeczywistości jest odcięty to znaczy, że ja n p . w momencie, w którym doświadczam siebie jako osoba absolutnie beznadziejną realnie nie mam dostępu do siebie jako osoby, która im ma jakiś jest lubiany przez siebie cech albo takie które, które mogą być nie wiem przyjemne sympatyczne i t d ., więc tak naprawdę to jest z 1 strony coś co ma chronić przed doświadczeniem właśnie takiej nazbyt złożonej z PET wielowymiarowej mniej binarna rzeczywistości takiej szarej, gdzie bardzo trudne jest rozstrzygnięcia, ale z drugiej strony może prowadzić do takiego poczucia dysk znaczy właśnie w pewnym sensie był bez wind i jest w jest rezultatem pewnej dezintegracji wewnętrznej, czyli jest pewne mechanizm, który jest próbą odzyskania w ogóle jakieś spójność albo spójności własnego doświadczenia i w tym sensie no dobrze wiemy, że nie jest to kompatybilny z rzeczywistością to znaczy wiemy bardzo dobrze, że kiedy, nawet jeżeli tutaj siedzimy w tym studiu często krytykujemy kapitalizm w swojej taki bardziej z bardzo z rozbuchanej i zaawansowany, że uchwała służy słusznie to przecież nie mówimy, że to jest zło absolutne no i Fitcha w wannie to kiedy napad dajemy jakieś zjawiska w ogóle nie wiem refleksja na liście o cenie i t d . na tym identyfikujemy się z własną grupą n p . w 2 ze swoimi preferencjami politycznymi to może mu uważam, że ci, którzy głosują na partię przeciwną są straszni beznadziejną popularne jest zjawisko bardzo popularne dlatego się nam właśnie ten przykład co też lubisz go analizować można np. rozszczepieniu mówić też, że zaraz po pomoc zupełnie innego niekoniecznie psychoanalityczne go języka tylko psychologicznego, czyli właśnie dysonans poznawczy i redukowanie dysonansu poznawczego, czyli i, że w pewnym sensie, jeżeli coś odstaje od mojej spójnej całościowej wizji rzeczywistości te mu jakoś się nie dokonuje on anihilacji, iż w tegoż w swoim umyśle po to, żeby zachować swój spójny obraz w sposób nienaruszony to jest w ogóle fascynująca koncepcja ta koncepcja dysonansu poznawczego przeznaczona przez Singera wprowadzona w latach pięćdziesiątych później modyfikowana i oczywiście dziś mająca postać nieco odmienną od tej, którą festyn gry sformułował, bo na takim babską logiem najbardziej znanym, który się rozwijaniem teorią dysonansu zajmuje z Elliot Aronson jest taka książka Ronsona właśnie i Kalou Karolka w rejs błądzą wszyscy, ale nie ma ona nieduża książka, która się po polsku jakiś czas temu kazała ją ma właśnie opowiadał taki współczesnej postaci tej koncepcji dysonansu poznawczego w tym sensie tam pewne modyfikacje się pojawiły, że co okazało się, że mechanizm jest w tym sensie bardziej skomplikowany, że w ludzkim umyśle mogą spokojnie współistnieć nawet nie na zasadzie redukcji wzajemnej przekonania zupełnie od siebie różne sprzeczne w jakim sensie Regional tak funkcjonują na zasadzie pewnych podzespołów, które wschód równolegle pracę mogą współistnieć czy dochodzi do potencjalnego połączenia, jakby tych no właśnie to po to, bo może spotkanie czy jakaś próba uświadomienia, że tutaj mamy do czynienia z czymś co się wyklucza byłaby rodzajem uruchomienia dysonansu i wtedy na zasoby zaczęłyby pracować na rzecz jego redukcji, ale się tez bardzo w ogóle nie są takie powszechne doświadczenie, że my nie zachowujemy się zazwyczaj tak jak sądzimy, że nakazywałoby nasze przekonania to znaczy możemy 1 ręką pewna poglądy wyznawać bardzo by do nich przywiązani, a z drugiej strony robić rzeczy, które nie wynikają bynajmniej z tego co myślimy to jest właśnie rozszczepienie tego tak to w jakim sensie z rozszczepieniem możemy np. nie wiem mam być ludźmi niewierzącymi zasadniczo inni uznający mię i istnienia niewidzialnych sił, które jak mawiał Heraklit od tych widzialnych są silniejsze w świecie i w związku z tym trzeba im jakoś trzeba jakoś obłaskawić nieustannie no właśnie za razem możemy zachowywać tak jak byśmy uznawali realność tych sił jest taki świetny przykład z akt, które jakoś przy przeróżnych okazjach już zdarzyło się przytaczać, żeby go tutaj też przytoczę w książce Super Suns bluesa uda ne z, gdzie ono będzie on powiada, że ślady i racjonalizmu i wiarę w magię nawet w zachowaniu Csaba dołki są wychwytywane i podaje przykład filmu z Białki sam, kiedy on był w jakimś muzeum Karola Darwina i tam były różne eksponaty, które nam współpracownicy Darwina znaleźli opisali i Senacie podchodzi do Niemiec tak wygląda przekłada i t d . opowiada o nich co kraj nagle podchodzi do do eksponatu właśnie opisanego ręką samego Darwina taką karteczkę jest Darwin sam napisał własnoręcznie nazwa tego się eksponatu i wtedy dołki z po prostu zaczyna obchodzić co na palcach niemal dookoła jakąś niezwykłą nabożną czcią się do tego odnosić się o to tutaj jest właśnie ręką Darwina jakaś karteczka zapisana no mówi hut tak się zachowuje, jakby naprawdę uważał, że na tej karteczce czy taka teczka z jakimś pasem transmisyjnym dla jakichś właśnie niewidzialnych sił może tam jakoś ślad po tym, Narwi nie jakiś pozostał albo może nawet on w jaki sposób jest obecny w tej w tym w swoim piśmie Nature jest czysta magia po prostu to jest czysta wiara w magię, a więc tego rodzaju, jakby fenomenem powiedzmy są oczywiście naturalnym środowiskiem naturalną architekturą działania ludzkiego umysłu bez tego byśmy nie przetrwali właśnie, bo to wszystko ma ewolucyjne sankcji czy wzięli w niej nie wyobrażam sobie funkcjonowania też bez takich mechanizmów obronnych one się zresztą bardzo uaktywniają się w sytuacjach różnych kryzysów emocjonalnych dotyczą wszystkich i czasem np. istnieje coś takiego jak Nord korzystne działanie właśnie teraz szczepienia np. kibice przeżywam jakiś dramat życiowy jest niż czymś np. bardzo ciężko idę do pracy to gdzieś tam wyłączając ten aspekt swojego doświadczenia i funkcjonuję w pewnym sensie rozszczepieniu po to, żeby być nie wykonywać swoje obowiązki i być relacji z innymi i t d . i t d. w ME bez tego byśmy rzeczywiście nie przetrwali to co jest trudne kłopotliwe to jest to pewnie, że wydaje mi się, że mecze nie wiem czym czy też w ogóle nie mierzalne duże i świat stał się dla nas rzeczywiście na tyle złożony, że nikt w pewnym sensie logicznym wyjściem logicznym w cudzysłowie byłoby sięganie po to, mechanizm pod coraz częstsze sięganie po ten mechanizm i czasem to robimy robimy to kiedy np. właśnie nie wprowadzamy różnego rodzaju inni Pekin też wszystko oczywiście podszyta głębokimi wartościowanie ME, którego geneza samej samych sami nie rozumiemy ale kiedy analizujemy jakiś np. zjawiska społeczne czy polityczna pod 1 określonym kontem i nie widzimy innych aspektów tego oczywiście nie sposób też zobaczyć wszystkich nim nie dajmy się zwariować tylko chodzi o to, że po prostu dostajemy tak wiele bodźców, które są tak lęku twórczy, że w pewnym sensie musimy funkcjonować w rozszczepieniu jest to bywa to wręcz logicznym Wodnej pytanie znowu Oskar to znaczy logiczny wybór, gdyby można było w ogóle dokonywać wyboru, ponieważ nie jest to proces świadomy, ale my też funkcjonujemy w rozszczepieniu, kiedy nie wiem jeździmy po mieście samochodem ma teraz mamy świadomość jednak przytoczyć można finansować to bardziej jakoś tam mini PL, a zarazem mamy świadomość, a wręcz n p . mamy kłopot z zasypianiem w związku z tym rzeczy Chazana nad nami widmo katastrofy ekologicznej po prostu wydaje się, że poziom lęku, jaki możemy dzisiaj przeżywać jest tak wysoki, że jakąś formą albo nasze poczucie tożsamości Łaś właśnie w związku z pełnymi przemianami kulturowymi, które się do kanału, kiedy nie mamy już w żaden sposób stały przypisanych funkcji tak dalej może nasilać potrzeby właśnie takich rozszczepienia po to, żeby dawać sobie jakiś elementarne poczucie integralności i wspierać się w tym, żeby przetrwać, a to niestety coraz bardziej oddala nas od kontaktu z rzeczywistością i oddala nas od innych ludzi, ale niestety zamykamy też być może w naszym własnym Feliks stycznym świecie, o którym czasem też tutaj wspominamy, chociaż ja bym tego państwo bardzo życzyła na czas wakacyjny, żeby się zamknąć w tym świecie soli jest absolutnie nie należy się zamknąć swój własny świat dzielnie, ale życzyłabym państwo, że mieli państwo możliwość zdrowego w cudzysłowie odseparowania się od Odrze 3 Zygmunt trudności obciążają zarząd tutaj korzystać z prosimy rozszczep Pietrzak najwięcej mieć właśnie wrażenie, że wakacje się spędza w sposób fantastyczny wspaniałe miejsce, w którym przejazd jest najlepszym miejscem możliwym wypoczynek najbardziej satysfakcjonujący tak jak teraz znowu najbardziej względnie są w beznadziejnych miejscach i g męczące jak niepewne są nasze życzenia nasze życie zerwać ograniczające tygrysiego dobro dobrze państwo odpoczywali tak jest miłych wakacji życzymy no i do usłyszenia oczywiście, a ten program wydawał Bartosz Dąbrowski, który też pewnie na wakacje pojedzie jakoś będzie odpoczywał tego może trzeba niewątpliwie z mamy też maila nasze wewnętrzne konflikty małpa Czok Konopka 8 nasze wewnętrzne konflikty małpa TOK kropkę sam bez żadnych polskich znaków ten mail i prosimy wpisać rzecz jasna mogą być też rozszczepione maila jeśli państwo tak uważają, że najchętniej przyjmiemy ta z raczej pozytywnym rozszczepienia usłyszymy koncert podcast psychoterapeutyczno filozoficzny tynku na doc. w naszej aplikacji mobilnej kolejny odcinek w środę po dziewiętnastej Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: NASZE WEWNĘTRZNE KONFLIKTY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA