REKLAMA

Szkoła - co symbolizuje dzisiaj?

Data emisji:
2019-06-13 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
22:32 min.
Udostępnij:

- Na pewno jest symbolem dyscypliny i podporządkowania. Ale w ostatnich miesiącach nieoczekiwanie również stała się metaforą miejsca oporu - mówi Mirosław Pęczak, publicysta Tygodnika Polityka. W Elblągu trwają Letnie Ogrody Polityki. W piątek 14 czerwca o godz. 18.00 odbędzie się panel dyskusyjny "Szkoła jako metafora". Wezmą w nim udział prof. Anna Wiłkomisrska, prof. Małgorzata Żytko i Krzysztof Varga. Zapraszamy!

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Mikołaj Lizut witam państwa bardzo serdecznie z Elbląga drugi dzień ogrodów polityki tegorocznych ze mną Mirosław Pęczak publicysta tygodnika polityka witam się kilku bardzo serdecznie im dobry dzień jutrzejszy twój kochany nosi tytuł szkoła jako metafora to brzmi dosyć kasandryczne szczególnie w perspektywie reformy przeprowadzonej przez Annę Zalewską, z której chyba nikt poza samą autorką nie jest zadowolony z not to zdecydowanie temu ten tytuł jest cokolwiek Rozwiń » prowokacyjny dlatego, że to jest Skałka prawda słynnego eseju Suzanne rząd tak choroba jako metafora żona pisze o różnych właśnie schorzeniach, które nabrały to znaczy znaczeń symbolicznych prawda tak jak gruźlica prawda później zresztą przyszedł inny esej dotyczący elit co prawda milicji jego metafory w jedno i na tym tle ze szkołami również przedstawiałaby się jako rzeczywistości obarczona rozmaitymi znaczeniami natomiast w sytuacji dzisiejszej dochodzą takie oznaczenia skądinąd nieoczekiwane, więc się zdarza to co z czym kojarzymy szkołę od zawsze procesowo jest motywem szkoły w literaturze prawda jest wrzucać znakomita książka Krzysztofa Vargi o pisarstwie Niziurskiego prowadzi szkoła odgrywał bardzo ważną rolę skrzyżowania ze stron będzie gościem tego znaleźli się obok 2 moich koleżanek z wydziału pedagogicznego profesora wielkomiejskiej prof. Małgorzaty Żytko Otóż z to wszystko się zderza z Nysy nos tym co przeżywamy teraz w Polsce, gdy się okazuje, że szkoła jest nie tylko w miejscem, gdzie się nauczyć, gdzie się dyscyplinuje dzieci prawda, ale jest np. miejscem strajku nagle okazuje się, że się zastanawiamy nad tym co wydawało się oczywiste prawda co trzecim jest na świat nauczycielki jest nauczyciel czy to jest profesja ciesząca się zaufaniem społecznym czy też nie no właśnie ty masz tę perspektywę jako wieloletni nauczyciel akademicki 2 państwo nie nie wszyscy państwo pewnie wiedzą, że spot w twojej ręki wyszło wielu, bo wiele znakomitości wielu znakomitych socjologów nie dojdzie jednak, że nie tylko socjologów, bo nawet mu mój gość Krzysztof Varga tez moim studentem no właśnie cel studentem to niedoszły socjolog Kazik Staszewski Kazik stosy zardzewiałych wspomina swoje zajęcia z domowych, chociaż do dyplomu, ale też mój żal wstyd prawda polonista magister polonistyki tak jest nie ma sporu sporo różnych naszych kolegów prawda przyszło szkołę, ale to co prawda, tyle że oczywiście miasto jest trochę co innego takie nauczanie akademickie społeczność akademicka jest jednak trochę czym innym społeczność szkolna album, a szkoła to jest jednak rzeczywiście taka instytucja, którą niektórzy złośliwi komentatorzy nazywali dawniej instytucją totalną nowością była była taka była książka utopijna, w której wszyscy zatrzymywali się w głównie w latach 80 dzielić społeczeństwo będzie ładniej społeczeństwo dostrzega to właśnie tak tak tak to jest to był bardzo ciekawy przypadek właściwie 1 z pierwszych książek, które współtworzyły taki nurt anty pedagogiki i 3, by był właśnie anarchistów ale, ale co jest nam ważny to co, że on zanegował tę wartość szkoły jako instytucji edukacyjnej grze wychodził z założenia że, że można się uczyć niekoniecznie w szkole oraz, że najlepiej rzucić poza szkołą w dodatku panowała taka teza, że szkoła klasyczna jest zawsze jakimś rodzajem opresji wobec uczniów, a tym samym instytucję para totalną no oczywiście tylko nie nie zapominajmy o tym, że uczniowie w szkole potrafią stwarzać sobie warunki, które opresyjne dość tej instytucji skutecznie neutralizują tutaj znów szykują przykłady literackie właśnie Niziurskiego czy możemy powiedzieć, że społeczność szkolna staje się, jakby taką bardzo szczególną społecznością, która wytwarza swego rodzaju anty strukturę z wobec prawdy o tej całej tt tak tego aspektu prawda instytucjonalnego Nowak, ale z drugiej strony o rozmawiamy właśnie w momencie rekrutacji do szkół ponadpodstawowych i ponadgimnazjalnych podwójny rocznik i oczywiście, mówi że z uczniowie potrafią wytwarzać takie różne budować sobie takie różne ścieżki tunele, by przez tę opresję edukacji przejść wyjść obronną ręką dzięki przyjaźni dziennie dzięki specjalizacji no ale jednak bardzo jest to trudne, gdy się do szkoły nie dostajemy na nuncjusz chętnych, by to, że to jest to co jest oczywiście odrębny problem, bo było tak, bo Resovia tutaj rozmawiamy o tym czy 3 szkoły jako taka ma sens Chińczycy nie ma natomiast noc zjemy akurat taki w takiej rzeczywistości, w której jedno z zmuszeni jesteśmy im nasze dzieci prawda są zmuszone do tego, żeby rywalizować, jakby ten syndrom rywalizacji 1, który kiedyś kiedyś rasowe ska w literaturze socjologicznej dobrze opisany w nagle nas dotykają nadaje się okazuje, że o bardzo wiele zależy czy 3 dziecko idzie do dobrej szkoły 3 czy do złej szkoły, bo nie jest może aż tak źle jak w Korei Południowej Pradze, gdzie dzieci popełniają samobójstwa ogłoszenie zostają n p . albo nie znają jakiegoś egzaminu, ale bez 2 zdań, ale teraz z podwójnym roczniku, gdy w Warszawie o ponad połowę więcej młodych ludzi zacznie naukę w liceach technikach no to rzeczywiście to się robi problem są szkoły dobre, do których ilość kandydatów to jest jakiś absurd powiedzmy do 1 z 1000 osób no tak zgadza się to jest takie są właśnie czytam te doniesienia to porównuję to z liczbą kandydatów na miejsce na studiach prawda ZAK są w czasie kiedy, kiedy ja studiowałem nadawał ton to jakieś absurdalne działały w godzinach non est Her okręg Wolski to jeszcze pół biedy, ale z historią sztuki ta trafiło 10 miejsc 12 na miejsce, a tutaj mamy z tomem list prawda nagle się okazuje, że nic z tego, że wcześniej sobie nie wyobrażał nagle prawda dobrem staje się miejsce w szkole to jest zupełnie zupełnie nowa sytuacja, jakby to jest coś zupełnie nowy element państwa takiej zbiorowej wyobraźni w, czyli tworzy się nowa metafora szkoły prawa szkoły jako miejsce upragniony mówimy o współczesnej szkole w dobie kwestionowania np. liberalnej demokracji szkoła zasady nie jest demokratyczna oczywiście były takie próby samo z mężem żoną ta jak n p . Krystyna Starczewska ją aż o grach Ługowski prawda koncern LiuGong Stalag na 3 powiedzmy wielokulturowe liceum imienia Jacka Kuronia, ale to są jednak krople na tej na tym oceanie edukacji jest za za tym jest duże zaplecze prawne takiej tradycji właściwie światowej prawda są eksperymenty kiedyś eksperyment dzisiaj to już można powiedzieć nie są eksperyment wskazuje szkoła polskiej zbiorowej wyobraźni to jest jednak instytucja niedemokratyczna od chwili, w której uczeń war to funkcjonuje w głowach petentem wychowankiem i nie jest to jej partnerem na pewno, a w każdym razie nie pełnoprawnym partnerem w dyskusji na pytanie czy taka szkoła jest w stanie w ogóle przygotowywać do życia w demokracji, by kształtować jakość demokracji to byli niektórzy przewrotnie twierdzą, że właśnie taka szkoła się najlepiej do tego nadaje, dlatego że to, że przygotowuje absolwenta do przełamywania rozmaitych barier, które na pewno na niego w życiu w życiu czeka ją oczywiście jest wg tego chińskiego przysłowia raczej nie zabije to cię wzmocni tak także dla bytu, bo jest ono jest taka opowieść, dla której szkoły o dużym rygorze cieszą się dużą popularnością, ponieważ właśnie wzmacniają osoby, które później świetnie rzekomo funkcjonują właśnie w społeczeństwie otwartym demokratycznym nie do końca się to jest prawda, bo to właśnie ten typ szkoły rygorystycznych testach i trochę przebrzmiały to znaczy tak to co były szkoły w ten, który bardzo pasowała czasowo do takiego modelu wewnątrz wewnątrz sterowny go prawda, czyli uczymy i to co się przyda im tego co się nie przyda ECE i stawiamy bardzo wysokie wymagania w Dreźnie uczymy elastyczności nie uczymy, aby w funkcjonowania w bardzo różnych warunkach, ale za to co jest najważniejsze szkoła rzadko uczy tego jak się uczyć wnętrze jak i jak z zdobywać po prostu informacje bardzo różnych źródeł też pozaszkolne wrócimy do naszej rozmowy tuż po informacjach Radia TOK FM przypominam, że dzisiejszy program jest z Elbląga drugi dzień letnich ogrodów polityki, a państwa i moim gościem jest Mirosław Pęczak teraz na poważnie i Mirosław Pęczak redaktor publicysta tygodnika polityka jest państwo i moim gościem jesteśmy w Elblągu letnie ogrody polityki 2019 jutro będziesz prowadził panel, o którym już mówiliśmy jest szkoła jako metafora jest pisarzem Krzysztofem wargą, a także z 2 prof. Kamis prof. Anna Wiłkomirska i z prof. Małgorzatą Żytko, czego metaforą jest szkoła współczesna w Polsce na pewno dyscypliny i podporządkowania, ale w ostatnich miesiącach nieoczekiwanie szkoła może być metaforą miejsca oporu tego jeszcze nie było strajk szkół spowodował, że inaczej patrzymy dzisiaj na instytucje szkoły trochę inaczej, gdy patrzymy na nauczycieli nagle się okazuje, że nauczyciel to nie jest tylko zło konieczne prawda, ale to jest człowiek słabo zarabiający i dużo pracujących na wasze, ale wreszcie razem powstały te 3 stany, które tworzą szkołę, czyli rodzice nauczyciele i dzieci na jej uczniowie, bo można powiedzieć, że podczas tego strajku zresztą jakimś sensie złamanego strajku Natalii 3 stany tworzące szkołę były razem to prawda i to jest w lesie nie mylę w 2 pierwszy taki przypadek rzeczywiście rodzic nie stawia się wyłącznie w sytuacji tego, kto na świat płaci wymagający jest w przypadku prywatnego szkolnictwa w panice z tego, który traktuje sytuację fatalizm stycznia nowo dziecko się 3 prawdy ta w szkole Państwowej no i trudno twierdzi w sobie dowodzi, że nie ma wpływu na to co się dzieje jest w moich czasach, czyli w latach osiemdziesiątych no to były stany kompletnie rozbieżne w takiej sytuacji strajku nauczycielskiego ono toczyć się uczniowie bardzo się cieszyli rodzice zginęli w nowo nie wiadomo co z tymi Penta kami zrobić, gdy szkoły nie ma no, a władze EBC szybko poradziły z wzorców inteligenckich protesty nie były jasne zresztą ja pamiętam jest wcześniejsze czasy, kiedy nauczyciela traktowało się po prostu jako część systemowego część systemu opresji tak naprawdę, a z drugiej strony zawsze byli nauczyciele, o których się wiedziało prawda że, że są po stronie dobra prawda, że związani z opozycją włożymy w to jakoś nie zaparkują systemu opresji tak i zastrzel, gdzie często paradoksalnie nie byli surowi oczywiście, że tak bywało natomiast coś się w lewo, bo buduje się skład myślimy sobie za 80 tych o o podziemiu politycznym naciskom to jest ten przypadek i 16 miesięcy prawda Solidarności to co było później to były próby też te stworzenia takiej społeczności w obrębie 30 na obrzeżach systemu edukacyjnego trudno przecież dno pierwsza sprawa to to kto to, o co starała się robić Solidarność nauczycielska prawda w osiemdziesiątym osiemdziesiątym pierwszym roku wcześniej jeszcze jeśli chodzi o nauczanie w tak prawda bardziej ogólnie dr to to auto było Towarzystwo kursów naukowych prawda to były też tradycje latającej machiny latające uniwersytety, który powstał jako taka oddolna inicjatywa opozycyjna, by np. wyjaśnia, że białe plamy no dokładnie dokładny no i teraz jakby z sytuacją oczywiście nie powtarza się literalnie w ogóle historia się nie powtarza literalnie nigdy natomiast jest coś takiego jak miał krwiak no pewne podobieństwo w duchu czasów powiedzmy, że nowe mniej jest powiedzmy jasno z w miarę jasna z zdefiniowany negatywny układ odniesienia się tym negatywnym układem odniesienia jest dzisiejsza władza jest społeczność w czasie broni w powszechnym to jest właśnie społeczności rodziców nauczycieli, ale też uczniów to są uczniowie, którzy zawsze wypowiadają się publicznie i mówią o swojej Solidarności z nauczycielami są bardzo rzadko się zdarza czy chcieli, bo rzeczywiście należałoby to docenić zobaczymy co będzie we wrześniu co będzie we wrześniu prawda, kiedy strajk zostanie najpewniej odwieszony dali i wizji co zrobi rząd, ale to trudno się tutaj bawić jasnowidzów panel, który będziesz jutro wprowadził o godzinie osiemnastej w kamieniczkach elbląskich nosi przewrotny tytuł szkoła jako metafora wysokość to właśnie trawersu Travel stację jest związany tak nosząca czasem chodzą po głowie te metafory, bo we współczesnym świecie szkoła ta może być pewien metafora wyścigu meta Paul metafora szansy to w moich czasach szkolnych nie była specjalnie szansą była jakimś spotkaniem czasem przygodą intelektualną, ale szansę nie bardzo w tej chwili to jest trochę jak świeczniki, które można, więc z domu w rodzinne, ale ja myślę, że specyfika dzisiejszych czasów jest taka że, że ten metafory również metafory szkoły ciągle ulegają zmianom ciągle przybywa tych znaczeń prawda one one się rozumu, by tego pojęcia Hok z Niemką, dlatego że jest dynamiczna sytuacja jeśli chodzi o pewne relacje między nauczycielami włazu, ale też, dlatego że że czasy są tak jednocześnie nie tylko z Wisły szybkie tempo zmian, ale co zmiany niesie zaskakującej nawet coś takiego jak powiedzmy zdefiniowanie inna jakiejś powietrznym oraz specyfiki pokoleniowej nastręcza bardzo wiele trudności we wrażliwość młodego pokolenia jest nie do ogarnięcia prawda, a to dlatego głównie żona się zmienia tak jak mówił prawdę Zbigniew z jakiej mówi Zygmunt Bauman pra w do płynnej rzeczywistości były tego doświadczamy i doświadczamy tego również na przykładzie szkoły jako absolwent szkoły w systemie ECS totalitarny w umowach, czyli dyktatura dyktaturze czy potrafiłby dziś zdefiniować czym się różni szkoła w dyktaturze od szkoły w liberalnej demokracji czy powiedzmy od takiej szkoły jak jesteśmy świadkami teraz, czyli z takim trochę UR w organizmie połączonym z kaczyzmem z PiS owiec z organizmu myszy powstała różnica jest taka, że w szkole, w której ja się uczyłem istniały enklawy mówienia słuchania prawdy natomiast cała instytucja była podporządkowana zasadom systemu dzisiaj to jest raczej także można wszystko omówić wszystko ogłosić natomiast instytucja może być sława nie, dlatego że słabi są nauczyciele tylko, że po prostu władza nie bardzo rozumiem, dlaczego szkoła służy no może nie służy do niczego może ta może może i nie służy do niczego kiedyś były takie pomysły prawda jest cały nurt pedagogiki krytycznej anty pedagogiki, o czym też będziemy mówić naszym panem no właśnie, bo w nowo może to jest tak, że nie do końca słuszne jest traktowanie szkoły jako kredyt do przyszłego szczęśliwego fajnego życia no bo tak właściwie można całe życie spędzić jako, inwestując w w przyszłość, inwestując w prospektywnym może szkoła sama w sobie jest po prostu sensowne jakąś przygodę, bo fajnie jest jeśli się ją w ten sposób traktuje pan jest dużo gorzej jeśli się traktuje jako coś ze słonego przez los co musi być prawda jako coś co wymaga od nas czegoś jako coś wyższego nie możemy żyć to rodzi potworne stresy i nerwice w Allianz jest żyć, żeby szkoła przestała być przestała być kolebką nerwic prawda zaczęła być po prostu miejscem twórczego myślenia no ale kto się tego do ciekawych nowości w panelu, który będziesz prowadził będzie uczestniczył także Krzysztof Varga ostatnio wydał w MON biografię Edmunda Niziurskiego takiego pisarza niezwykle ważnego generacja linię z 2 Niedzielski i Edmund Niziurski nie miał specjalnie ciekawego życia stąd kłopot autora, by ją w tę biografię udźwig nas oczywiście nie rozumiem rozumiem, że książki tutaj książki także, które dotyczyły szkoły działy się w środowisku lokalnym są jakimś kluczem do zastrzelenia Niziurskiego przede wszystkim zawodowym pisarzem rzeczywiście wymówić Aśka co w takim modelu roli pisarskim co to był właśnie taki typowy pisarz zawodowiec, ale co jest ciekawe to był odkrywca temat, dlatego że w szkoła w jego pisarstwie to jest jak słusznie pisze Krzysztof Varga Kieł uniwersum to jest jakby statek płynący prawda na tym oceanie zbiorowej biografii, w którym wszystko się dzieje i co to jest właśnie to dla freelancerów nieznacznie ciekawego jest miejsce, w którym rozgrywają się dramaty przeróżne rzeczy, czyli WORD można, by tym w tiebreaku to metaforą jest wszechświat szkoła jest wszechświatem i jej i i okazuje się, że to może być pasjonujący tak samo jak pasjonujące może być Polska 4 Polska prowincja prawdę w pisarstwie Niziurskiego tak samo pasjonująca o dziwo, może być szkoła razem i to nawet czy w takiej książce, która właściwie socrealistyczne w księdze urwisów prawne dzieją się rzeczy niezwykłe w bardzo dziękuję ci za to spotkanie Mirosław Pęczak był państwa i moim gościem jesteśmy w Elblągu na letnich ogrodach polityki ja przypomnę jeszcze co dzisiaj w programie Otóż o godzinie szesnastej zbiorowe zarządzanie prawami autorskimi oraz prawo i praktyka wykład dr Krzysztofa Lewandowskiego oczywiście z ZAIKS -u bardzo interesujący także w Gdowie tego co dzieje się w kontekście praw autorskich także w Europie o osiemnastej panel społeczeństwo polskie po okrągłym stole prowadzi Wiesław Władyka uczestniczyć będzie m. in . prof. Tomasz Nałęcz prof. Dorota France Sikora oraz Artur Domosławski bardzo serdecznie wszystkich państwa zapraszam tych, którzy są w Elblągu do uczestnictwa w letnich ogrodach polityki to już wszystko dzisiaj za chwilę informacje po informacjach raport gospodarczy w program przygotował Szczepana Żarek Mikołaj Lizut Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!