REKLAMA

Sztuka życia Joanny Mytkowskiej (cz. 1 i 2)

Data emisji:
2019-06-16 14:40
Audycja:
Sztuka Życia
Prowadzący:
Czas trwania:
33:58 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska dzisiaj naszym gościem jest Joanna Mytkowska dzień dobry dzień dobry krytyczka historyczka sztuki kuratorka dyrektorka muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie od 2007 roku i 1 maja paradoksalnie w naszej sytuacji społeczno-politycznej z wielu wielu silnych znaczących kobiet kuratorek managerem dyrektorek zawiadujących kulturą w Polsce nerek i od tego chciałbym zacząć się z panią rozmowę, zanim opowiem słuchaczom o pani dorobku Opani Rozwiń » wyborach o wyzwaniach mecz o pani ponad dziesięcioletnim stażu dyrektorskim chciałbym zacząć od tego obronne co panią ukształtowało jako kuratorka dyrektorka, bo te postaci związane z zarządzaniem kulturą kobiety, które są obecne prace w przestrzeni publicznej silne znane marki inne tak jak Anda Rottenberg czy Agnieszka Morawińska to właściwie tylko część całej całej grupy kobiet zarządzających w Polsce dużymi instytucjami kultury w Krakowie i są w innych miastach, ale przeczytałam w 1 z wywiadów z panią, że to nie on wcale kształtowały panią tylko najbardziej postać Mars wita KR re założyła w nim muzeum w Nowym Jorku w latach siedemdziesiątych to były uniknie, bo rozumianych nigdy tak dowiedziałam się, kiedy już wiele wymian doświadczenie zawodowych na nosie pakiet to taka legendarne postaci 1 Dunn z pierwszych bardzo niezależnych krytycznego kuratorek, choć jeszcze do pojęcia nie istniało, a przede wszystkim założycielek muzeum ona wymyśliła muzeum, które nie będzie muzeum hierarchii ważnym zadaniem będzie muzeum świątynią, ale muzeum artystów, gdzie projekty artystów wideo artystów znajdują natychmiast żywe odzwierciedlenie my też oczywiście bardzo inspirujące dla muzeum sztuki nie współczesnej im myślę, że bardzo wiele rzeczy mnie ukształtowało bardzo wiele kontaktów i wspaniałych osób, chociaż no ja należę do tego pokolenia, które miało to szczęście nieszczęście, że w zawodowe życie wyszło w takim momencie w momencie transformacji tym momencie pustki akcji, kiedy bardzo o wiele rzeczy można było zrobić, dlatego że nagle innym te istniejące ugruntowane instytucje wartości hierarchię jakoś straciły na znaczeniu to był taki moment, kiedy można było zacząć od zera to było główne jak sądzę, formując doświadczenia czy kiedy było złudzenie, które w, którym szybko należało mu się pożegnać, ale my, kiedy klub zaczyna różne przedsięwzięcia nadała impet moralnych nowo się zjednoczyła tu odnowa i jakby do sprzedania moją rolę Max boję swoją młodość znów wspominam obecnie z przerażeniem jak mogą mieć tak, że tak powiem buńczuczne pomysły no ale tak nie mniej było sprzyjały temu okoliczności, więc wyszedł od początku w zasadzie wrak zajmował zakładaniem nowych instytucji właśnie jest moimi przyjaciółmi założyłam fundację galerii Foksal 8 taką instytucję, która miała wspomagać się oferować nowe struktury bije Jonasz potem bardzo rozwinęła i sukcesem ciągle ciągle działa i gminne w wielu bardzo okolicznościach towarzyszyła mi to w te rozpoczynać się na to już o wiele większym dystansem, ale też elita myśli, że potrzeba zmiany potrzeba eksperymentu potrzeba przede wszystkim nowych instytucjonalnych struktur, które życie kulturalne z 1 strony inny sposób zaoferują inną Hamasu jest on utrwalono innym ważnym doświadczeniem moich wczesnych ciasnych takich działań zawodowych była taka niezwykła tak tak, aby to do życia artystycznym było to albo inna bardzo takie efemeryczne nie miał żadnych podsta w żadnego wsparcia, a artyści i funkcjonowali w niesamowite i benzynie jeśli się nie mnie mobbing dotyczy to chyba właściwe określenie i na naszych oczach archiwa wielkich artystów ginęły nie było żadnych takiej pracy nad zabezpieczeniem ich dzieła i t d. tak dalej nam młodzi w zasadzie nie mieli zupełnie środków, żeby wystartować także te wczesne późne lata osiemdziesiąte wczesne lata dziewięćdziesiąte, kiedy zaczął się mój kontakt ze sztuką było też takie doświadczenie bardzo powiedziałabym tak brutalne to wtedy była sztuka współczesna była zabawa na pewno and Th najsilniejszych i to w sumie tak mnie nie wydaje się, że niewiele czasu minęło 3025 lat żyjemy zupełnie innym otoczeniu i funkcjonujemy w zupełnie innych, gdyż za chwilę system nie kandyduje, ale tych zmian było tak źle to na rowerze to rzeczywisty są zupełnie różne światy ten dzisiejszy ten sprzed 33, gdzie tak ale kiedy pani tyle mnie o to o co mnie ukształtowało ono do buntu były zupełnie inne warunki także myślę, że teraz niektóre z moich decyzji pasji i cieczy takich interesujących mnie zagadnienie mogą być wręcz normą, że może się wręcz robić anachroniczne pojechały gdzieś tam ciągle mają źródła to, że chce utrwalać żyje chce, żeby ta sztuka współczesna miało miejsce, żeby system był stabilny, żeby instytucje były transparentne wydaje, bo są ciągle deficyty, z którymi się zetknęłam u swoich początków, czyli w latach dziewięćdziesiątych, ale z drugiej strony też jasno w wywiadach kupowała opowiada pani o tym, że winę widzi pani swoje muzeum swoje właśnie jako szaleństwo jako obywatelski muzeum sztuki narodowej w Warszawie muzeum jako instytucje zaangażowaną społecznie inne należące do Zrzeszenia 7 takich muzeów muzeum właśnie pewnego rodzaju obywatelskie demokratyczne otwarte na uczestnictwo i to wszystko, o czym pani, by na początku powiedziała o działalności nie muzeum w Nowym Jorku mnie w jakim sensie splata się z trendami w różnego rodzaju innych instytucjach czy organizacjach społecznych publicznych to samo dzieje się w edukacji odchodzimy od modelu nauczyciela jako kapłana przekazującego wiedzę tylko raczej nauczyciela tutora towarzysząca mu go, by dziecku osobie, która się rozwija rozwija się też ruch edukacji Demokratycznej alternatywnej od jakiegoś czasu coraz silniejszym trendem również, że w instytucjach biznesowych są wszelkiego rodzaju organizacji właśnie, a hierarchiczne próby organizacji turkusowy 2 próby, bo to wcale nie jest takie proste i wydaje się, że ten proces, o którym pani mówiła o deszcz hierarchii władz instytucji kultury jest szerszym procesem społeczno-polityczne gdzieś kulturowym globalnym oczywiście tylko on ona odbywała się nie liniowo tylko skokowo chętni z 1 strony te wszystkie pojęcia wartości którymi pani opisać ten teren one przynależą do rozwoju sztuki współczesnej, a na pewno tak na jej znaczącej części jeśli nie dominującej i dość i w związku z tym Wróbla budowania instytucji wg tych wartości z takim naturalnym inne dane naturalnym procesem, jeżeli zajmujemy się sztuką kulturą współczesną, a z drugiej strony mamy właśnie takie trendy społeczne instytucjonalne one nie są bardzo silne jak sądzę w naszym życiu społecznym one są bardziej funkcjonują w dyskursie inni są znaczące, więc skupiamy na nim mu uwagę to ciągle jest margines większość instytucji tak po prostu nie funkcjonuje, więc jest to pewnego rodzaju bardzo taki trudny i żmudny protestują mam nadzieję, że mimo tego, że skokowy zachodzi i które gdzieś tam od tej wielkiej zmiany, która zaszła w kulturze około sześćdziesiątego ósmego roku, kiedy pewnego rodzaju, a hierarchiczności stała się trwałym elementem życia publicznego, że rząd cały czas posuwa naprzód, ale też w na wielu obszarach mamy co gigahercach ekspert radzi my byśmy mówili o 3 zlotym w oczy co w Kaczy stagnacja czy jak to inaczej nazwać lenno jeśli chodzi o nasze podwórko nasze tło społeczną polityczną kulturowe obserwujemy przez to co dzieje się w muzeum sztuki nowoczesnej kibicujemy pani jako osobie, której jednak udaje się na uszy 12 lat ten staż dyrektorski prowadzić się na 3 z różnego rodzaju sukcesami w pełnym spokojem jednak pewną stabilność kontaktu z zewnątrz przynajmniej wygląda no ale np. słynna Wielkanocy skończyła się wystawa Daniel Rycharski ego, która to wystawa w inne łączyła właśnie różne współczesne wątki jednocześnie lokalne prowincjonalne my religijne, ale też wyzwania, aby dzisiejszy kulturowej jak prawa mniejszości seksualnych i przy okazji tej wystawy pojawiło się pewnego rodzaju napięcia się wypowiedź ministra kultury Piotra Glińskiego jakiś relacje w mediach o jakiś korespondencji między wami próba łagodzenia tego biznes pani strony i tarasy nawet nie wchodząc konkretnie w ten przypadek czy zdarzyło się pani w dzisiejszej rzeczywistości politycznej być wezwano na dywanik do ministra nie, ale MEN nie wiemy Chińczyk to jest jakaś wielka akurat moja w tym zasługa może wręczyć dziwnie, ale wydaje mi się, że to jest związane ze tymianek my wyobrażamy sobie program, bo program muzeum sztuki i nowoczesnej w Warszawie, bo ja sama uczy się tego programu nie tworzę zawsze proszę pamiętać, że to jest ten zespół kuratorzy i toteż bardzo często podkreślam dla nas ważna jest praca zespołowa, więc nasze projekty są wspólne, więc nie wyobrażam sobie muzeum jako głównego o rodzaju propozycje dialog, w którym staramy się włączyć bardzo różne strony i oczywiście funkcjonujemy wszyscy w rzeczywistości, który dosyć jasny podział i dość łatwo wszyscy rozpoznajemy po naszą stronę sporu i przeciw Nuno jej misją instytucji publicznych i przynajmniej tych zajmujących się kulturą z pewnością jakaś próba budowania, a on rzetelny mostów na oczywiście rozsądnych inni w warunkach ale zanim ten spór się tak zaostrzył ja myślę, że przynajmniej od 2 tysięcznego dwunastego roku dzięki pracy dwójki kuratorów muzeum Sebastiana Cichockiego i Łukasza on Dudy myśmy zrobili taką wystawę, która przez naszą publiczność była postrzegana bardzo krytycznie Dagestanu nazwała się nowa sztuka narodowa i w tamtej rzeczywistości, kiedy taka, a on dominacja radykalnie konserwatywnych Anna poglądów wydała wydawała się niemożliwa przypominam od 2012, kiedy wydawało się, że liberalny światopogląd jest z pewnością dominujących na zwierzynę w rejonie Zielnej i po diagnozie są różne rzeczy mogą się wydarzyć ale jakby oświecenia się nieco nie cofnie i w bardzo szybko okazało się bardzo się, że któryś sezon będzie w nich jednak z każdym legionisty zaproponowali badania nad tą inną wyobraźnią moście nad wyobraźnią narodową nad ikonografią nad źródłami energii motywacjami czy taki bardzo poważny bardzo ważne badanie, które przybliżały zupełnie inny inną perspektywę 4 tam pretekstem do tej wystawy były wyniki konkursu na pomnik Smoleński, który z punktu widzenia sztuki i współczesnej cieczy, a tego, jakim słyszę sztuka współczesna były zupełnie anachroniczne, ale takie poważne przyjrzenie się tym źródłom pozwoliło wiele zrozumieć z z takiego sposobu pojmowania rzeczywistości przy Lewskim nauczyło nas pewnego rodzaju zawczasu chęć pewnego rodzaju pokory wobec własnych kategorii właśnie jest jakby weszliśmy w ten się okres bardzo ostrego sporu w jakości przygotowani mam wrażenie przejmie o to doświadczenie i tak jak pani być już bardzo długo bym w tym zespole prowadzimy muzeum i nigdy nie mieliśmy poznałam one wystawą Daniela Halickiego jakich głosów, które świadczyłyby o tym, że to nasze wystawy są odbierane jako skandaliczną obrażających tak dalej tak Darek domu w sztuce współczesnej nie zażądała oddania wolnego handlu ropą z łzami w sztywne arbitralne zaprószył dalszą wrażliwości i ale to nie, dlatego że byśmy nie poruszali kontrowersyjny temat w tym, że poruszaliśmy jest pewien sposób, że staraliśmy się zawsze zostawić margines na interpretacje, że staraliśmy się zaprosić do rozmowy bardzo różną publiczność i będzie jak najbardziej uważam, że powinniśmy to jest nasze zadanie zajmować się jak najtrudniejszymi najbardziej bolesne nikt z tym rośnie w myśl, że mamy pewne metody narzędzia, o których w bankach możemy tu rozmawiać, które pozwalają nam robić to taki sposób się, że chronimy w gminnym do tandemu otwartość wolność właśnie rozmowy dialog wystawy są zwykle liczyć projekty nasz solidnie przygotowane opatrzone komentarzami staramy się zawsze włączyć środowiska, które ewentualnie mogły być zainteresowany zawczasu także przygotowujemy te projekty no i do tej pory to działało przy Daniel Rycharski ma inny były kontrowersje, chociaż powiedziałbym, że bogacze jak na temperaturę dyskusji w Polsce raczej w Tallinie nie niemożliwe i one pochodziły głównie stan środowiska związanych z hondą innym niż w i kilkoma programami telewizji publicznej, że był to tak, ale takie medialne powiedziałabym fakty inne, ale inną, jakby Tantawi tnt palm spółki nie nabrał jakiś temperatury wrzenia i wydają się, że autentyczność postawy artysty jego tak bardzo głębokie zaangażowanie w temat w temat, który poruszał inni w dość dużą łatwością obronił głowę Tumska naszym gościem jest Joanna Mytkowska krytyczka historyczka sztuki kuratorka dyrektorka muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie my zapraszamy państwa na informację Radia TOK FM, a zaraz po nich na drugą częścią naszej rozmowy sztuka życia przy mikrofonie Hanna Zielińska z nami w studiu Joanna Mytkowska krytyczka historyczka sztuki kuratorka od 2007 roku dyrektorka muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie w listopadzie tego roku, by została pani nagrodzona nagrodą Igora zabrała nagrodą, która mecz ma być wyrazem uznania dla badaczy kuratorów aktywistów, których praca, których dorobek szczególnie przyczynia się do rozwoju sztuki do rozwoju kultury w Europie środkowej wschodniej południowo-wschodniej i teraz chciał zapytać o to w czym różni się pani filozofia promocji sztuki współczesnej sztuki oprócz tego, o czym pani powiedziała w pierwszej części oprócz pewnego rodzaju wysiłków koncyliacyjny, żeby nie zaogniać, a w rzeczywiście w przestrzeni sztuki współczesnej no jest niemal ekwilibrystyka, ale mam też na myśli również tę część pani działalności, którą można nazwać właśnie po prostu stażem dyrektorskim zarządzanie instytucją kultury, jakoby zarządzanie pewnego rodzaju firmą zespołem praca nad popularyzacją sztuki nowoczesnej łączy się również z taką żmudną pracą menedżerską i to wszystko daje ten efekt ostateczny menel kultura jest również pewnego rodzaju działalnością czy inne przestrzenią, którą się zarządza tak jak każdą inną przestrzenią czy biznesową czy edukacyjną czy innymi jak tutaj czym pani zdaniem wyróżnia się jakiś zarys panice dre, który z tych właśnie sprawiających 2 strony żona zachowuje tę ciągłość w tak zmiennych warunkach zachowuje ciągłość w 2007 roku, ale też jest zauważana przez międzynarodowe gremium nie mam pojęcia należny w nocy to jest bardzo bardzo zmienna praktyka jest w 2000 siódmym roku, kiedy powierzy powierzył mi minister kultury to zadanie ja zaczynam pracować w siedmioosobowym zespołem byliśmy takim bardzo zwartym teamem, który byłby w zasadzie 1 umysłem, a w kilku ciałach chęć działaliśmy jako grupa bardziej aktywistów jak sądzę niż urzędników sztuki i przez pierwszy okres, który my sami, bo już mamy własną prywatyzację Chin nazywamy okresem heroicznym to były spontaniczne działania, które poszerzały pola walki w czerni była to próba zagadnienia każdego możliwego kawałka, gdzie można było osadzić ideę budowy muzeum sztuki nowoczesnej, ponieważ władzom mimo tego, że instytucja istniała idea bardzo niepopularna, gdyby dostawała złotówkę za każdą osobę, która powiedziała mi, że tego się nie da zrobić uda się wybudować się naprawdę aż do domów omijają go na chętnych, żeby o każdy mówi, że to się nie danie tutaj nie w Polsce nie teraz i t d . tak dalej także to był ten pierwszy okres jakiś 34 lat, kiedy też biorąc pod uwagę zmianę rządu zmiany strategii optyki wcale nie było takie pewne, że ta idea wydawania dużej sumy pieniędzy na wybudowanie w centrum miasta muzeum sztuki nowoczesnej się stanie wiele razy otarliśmy się wtedy o niebyt tak to było zupełnie inne zarządzanie było zarządzanie po pierwsze o ogród dendrologiczny tanich, ale rozumiem, bo efekt zachęty i wieś byłaby tak oczywiście, ale też takie powiedziałbym, że z 1 strony, bo w tym olbrzymia pasja i przekonanie grupy osób, że to jest niezbędna instytucja szczególnie w takich wtedy zapomnianych już okolicznościach ogromnej ogromnego Międzynarodowego znaczenia polskich artystów, którzy w tamtym okresie mniej więcej zdobyli serca i rynki Echa sztuki międzynarodowej natomiast były zupełnie brakowało przyłożenia instytucji, które mogłyby tę sztukę tak już popularną, gdzie indziej popularyzować w Polsce notuje strony było to zarządzanie kryzysem najzwyczajniej, że w świecie nieustającym, że przypomnę tylko problemy syn ówczesnym budynkiem MSZ projektowany wtedy przez Krystiana w KRS, a także to był taki pierwszy okres długi okres był to okres względnej stabilizacji i okolicach 2000 dziewiątego roku, kiedy odkryliśmy jako wehikuł dla muzeum miejskości wtedy to kolejna prehistoria marche w bardzo niewiele lub niemal wcale nie było takich organizacji zajmujących się, że Damian Juda w tej tożsamości miasta, ale taki kryzys formy zajmowałyby się Obywatelską czerwoną życia w mieście nie było aktywistów miejskich i wtedy właśnie powstała Warszawa w budowie, ale także muzeum zajmowało się bardzo wiele z tych organizacji, które teraz działają ich członkowie czy wręcz założyciele zaczynali właśnie na warsztatach Basia w budowie takiego formatu, który wymyśliliśmy, żeby skanalizować ogromną energię, która się rodziła w Warszawie też w innych miastach w na całym świecie, w którym której taką główną cechą było obywatelskie przejmowanie miasta czy miasto jest nasza chęć zacytuję już teraz klasyczną formułę, ale wtedy nieistniejącą także trudno sobie to teraz wyobraźmy nadal wszyscy pamiętamy rzeczywiście byli to hasło Warszawa w budowie, jakie ono było nosić na dno, ale wtedy jako bardzo przykuwał nie tylko uwagę, ale właśnie rezygnowało z nastrojem społeczne wówczas to dobry to były rzeczy do dzisiejszej perspektywy niewyobrażalne pamiętam, żebyśmy dyskutowali w kotka z kwestii nieistniejących jeszcze w tym, że wtedy ścieżek rowerowych i tam takie ptaki powstawał entuzjazm tych spotkań, gdzie dotąd co myśmy oferowali o to, że ludzie mogli się spotkać pogadać jak chcieliby, żeby wyglądało miasto myśmy dostarczali pełnej wiedzy fascynowali się różnymi miastami Bogota była wtedy bardzo studiowania przez nas przypadkiem, ale też wiele innych miast dostarczaliśmy kontaktu z aktywistami z innych z innych miast i przykładami jak ewentualnie można zrobić panika takie spotkanie z uczestnicy uważali, że my jako muzeum wybudujemy ścieżki o fachowca np. także zaczynaliśmy taki bardzo bazowych w tej chwili już od cmentarnych i po prostu zrealizowanych pomysłów, ale tam miejskości i dołożenie do takiego silnego impulsu, który istniało silnego impulsu emancypacyjne, do których istniały teren zawsze w sztuce współczesnej dołożyliśmy i te kwestie społeczne, które były bardzo precyzyjnie zdefiniowany właśnie poprzez polityki miejskiej także to dowód i kolejny etap, w którym tak bardzo wpłynął na to jak byśmy tą instytucją zarządzali na jej otwartość i gmina taką jej elastyczność w kolejny Gminny etap, który siedzi tam po drodze przydarzył to były takie poważne kryzysy związane z naszą lokalizacją poprzez kryzys silny z pierwszym konkursem, który wygrał Christian Kerez potem przez utratę naszej świetnej tymczasowej siedziby, czyli nieistniejącego już zburzonego pawilonu Emilia, w którym jest już tylko dziura w ziemi, które zostało nam wynajęta w międzyczasie sprzedany deweloperowi, więc bardzo długo byliśmy w sporze z silnym poważnym na warszawskim deweloperem wybudowaliśmy pawilon nad Wisłą zostaliśmy też, że taką instytucją jest bardzo doświadczona w takich twardych już kwestiach inni z 1 strony inwestycyjnych, a drugim co może co może również wręczona w najpoważniejszych zagrożeń w wydarzeniach, do których każdy sam ich funkcjonowania agencji Infinity blisko nam do różnych doświadczeń warszawiaków także do wystawili moment, gdyż w, którym wspólnota tożsamość i ich no i tak na dotychczas przez te wszystkie lata muzeum sztuki narodowej w związku z tym funkcjonuje bardziej jako instytucja mobilna czy wręcz objazdowa, bo niektóre wystawy nie mają szansy zaistnieć stacjonarnie, bo nie mieszczą się w pawilonie jak o nim wiele słyszałam nawet taką takie określenie to jest Barack nad Wisłą tech no nie jest to duży budynek komis wspaniale usytuowane bardzo chętnie odwiedzane niedaleko muzeum niedaleko MED centrum nauki Kopernika nel teraz oczywiście, by całe nabrzeża w Wisły kwitnie od wielu lat, więc nie ma problemu z jak sądzę z frekwencją no ale jednak wszyscy czekamy na ten 2020 drugie rok na ten gmach muzeum sztuki nowoczesnej na placu Defilad na jakim etapie w tej chwili inne jest ten projekt, czego możemy się spodziewać czy znowu winni nie zawiśnie w kasie groźba egzystencjalna rana nadzieje, ale mam nadzieję, że leżenie Erdmann z czystej z tej historii tych wszystkich etapów wynika jedno, że mamy takie poczucie, że ta instytucja muzeum sztuki nowoczesnej, że ono wyrosło razem z miastem przez ostatnie 30 lat Warszawy test kocha też nasza historia, a jeżeli chodzi o nową inwestycję o nowy budynek, który już w tej chwili zbudowane na plac Defilad mam nadzieję, że to ona już będzie taka w wolnym w usta pełne są stare szmaty itp technik i jest zakończona sukcesem próba 2008 . o lutego tego roku przekazaliśmy już plac budowy generalnemu wykonawcy, który wygrał przetarg na przetarg firmie Warbud i oni w tej chwili muzeum budują na razie wszystko zgodnie z harmonogramem przez pierwszy rok będziemy kopać ziemię, ponieważ ważnym elementem muzeum sens takiego punktu widzenia konstrukcyjnego technicznego to, że mieści się na metę niestety musimy obudować się stacje centrum, nad którą nasz budynek mieści innym takim specjalnym mostem i dopiero na nim stanie nasz budynek jest dosyć trudna trudne technicznie przedsięwzięcie pierwszy raz będzie coś budowane na starą linię metra, a więc tutaj bardzo się do tego szczegółowo przygotowywaliśmy i te prace się w tej chwili zaczęły za chwilę on na razie są jeszcze ukryte, dlatego że zajmujemy się zakładanie monitoringu w metrze pracami zabezpieczającymi, ale za jakieś dwa-trzy tygodnie ciężki sprzęt stanie na placu Defilad, a plac budowy zostanie ogrodzony płotem, który przy okazji mam nadzieję będzie piękną ekranu muzeum Chin naszych przedsięwzięć i wtedy wszyscy warszawiacy zobaczą dobre będzie to po prostu mu widoczną Marszałkowskiej Świętokrzyskiej jak ten budynek powstaje naj przyspieszy bok niestety pod ziemią potem będą rosły też mógłbym także mam nadzieję, że wszyscy, by jak każda budowa to pewnie będzie pewnie trochę uciążliwy proces należy wszyscy nam wybaczą i że te 42 miesiące podczas, których muzeum ma zostać zbudowane będzie takim okresem wspólnego oczekiwania na ten nowy publiczny budynek pozycja dyrektorska, a nawet czasami pozycja menedżerska, a już z pewnością pozycja inne dyrektorki instytucji kulturalnej w jakim sensie gminne wskazuje na pewnego rodzaju osamotnienie wyobrażam sobie, że nie ma takiej szkoły czy takiego kierunku studiów, który dobrze przygotował do tej roli, która jednak wymaga ner pewnej gotowości na reagowanie na bieżąco na różnego rodzaju wyzwania 15 lat temu, gdyby ktoś pani powiedział, że nabędzie pani dyrektorką muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie to nawet jeśliby pani przyjęła to by i uwierzyła i ucieszyła się to pewnie nie widziała pani, że będzie pan mieszka zarządzała tak wielką budową są różnego rodzaju wyzwania, które są nieprzewidywalne i stąd moje pytanie, które w jakimś czasie z powrotem do pierwszego wątku ARM do kobiet, które w Polsce zarządzają wielkimi instytucjami kultury czy istnieje jakiegoś rodzaju środowisko zawodowe wymiana doświadczeń czy wy się znać się spotykać się rozmawiać czy wasze gminy mają problemy wyzwania zawodowe są w jakimś sensie, by podobne, bo wielkim nawet w Sydney im jest taki tekst w internecie mówiąc o tym, że im ta Polska grupa kobiet zarządzających instytucją kultury przewin kilka lat temu naprawdę te czołowe instytucje wszystkie były zarządzane przez kobiety jest jakimś sensie fenomenem na skale Europa być może i my świata nagle tworzyć rzeczywiście inne środowisko, który jest osobą w kontakcie wspiera się wymieniać doświadczeniami ja mam wrażenie, że jesteśmy bardzo takim być zwartymi wspierający się środowiskiem w nawet mamy na koncie założenie wspólnie kilku organizacji takich inicjatyw, które wręcz miały tę współpracę instytucji analizować kryzys może rzeczywiście trochę trudniej niż kilka lat temu ligi nie mamy takiej perspektywy na przyszłość uda nam towarzyszyła jeszcze inny niedawno, ale z pewnością istnieje bardzo silny i dialogi wymiana doświadczeń zawsze możemy do siebie zadzwonić i się wesprzeć, tym bardziej że inne metody jak podkreślała mylne jest taki proces dynamiczny żadna z nas nie była szkolona na dyrektora tej pani powiedziała w górze chyba inżyniera od tych instytucji to, że my uważamy, że w takich bardziej stabilnych społeczeństwach jednak to przewidywalne w kwestiach zarządzania odeśle wszystkie procesy rekrutacyjne oraz nieco bardziej zestandaryzowane tutaj i 20 lat temu no to to raczej było rzeczywiście kwestia, ale wtedy mierze przypadków indywidualnych umiejętności takiej elastyczności czy Dark i tych umiejętności szybkiego uczenia się schwytania tych zadań, które gdzieś tam w powietrzu niemalże krążyły także, że nie było to żaden sposób ustandaryzowane, ale na pewno na pewno to środowisko sztuki w ogóle jest dosyć środowiskiem zintegrowanym i inni wspierający się jest czołowym w pewnym sensie takie bardzo pozytywne we wszystkich progresywnej sprawiając, że łatwiej nam jest pracować się właśnie w takiej formie współpracy zespołu wzajemnego o wspieranie się w tym są takie dosyć naturalne powiedziałabym, że nawet kuźnię poświęcamy temu jakoś specjalnie ten tunel czasu czy uwagi jest dosyć naturalne procesy znamy się w większości właśnie z tego okresu, kiedy sztuka była jeszcze tak dosyć zjawiskiem środowiskowym małym także wiele mamy ze sobą różnych wspólnych przedsięwzięć opartych właśnie na zaangażowanie się, że zaangażowanie jest kluczem do zrozumienia tego środowiska, ale też mógł to postrzegać takiego się bardzo inteligencki sposób przypuszczam, że ta wspólnota doświadczeń i NATO musimy bardzo uważać może być też w jakiej mierze wykluczając, że tego ci, którzy zakładali te instytucje zakładali to środowisko dobrze się rozumieją, a ty czujesz się ogromnie powiększyło jest to bardzo duża grupa młodych artystów kuratorów krytyków, którzy w międzyczasie dołączyli do tej profesji, więc mam nadzieję, że oni też się czują wszyscy wykluczeni zadbani inni, że to nie jest tylko poczucie wąskiej grupy Karzaj na pewno to jest jakiś ważny dla nas zadanie, żeby tak był drodzy państwo dzisiaj naszym gościem jest Joanna Mytkowska krytyczka historyczka sztuki kuratorka od 2007 roku dyrektorka muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie tez magazyn sztuka życia my zapraszamy państwa na informacje i na trzecią część naszej rozmowy do odsłuchania na portalu tokfm PL w trzeciej części będziemy przyglądać się temu, o czym my mówimy działalność muzeum sztuki nowoczesnej czy też działalności kuratorskiej w ogóle w Polsce my postrzeganej z zewnątrz spoza Polski na ile nasza sztuka net współczesna jest w ogóle zauważalna poza polską jeśli jest to w jaki z Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!