REKLAMA

Sztuka życia Joanny Mytkowskiej (cz. 3)

Sztuka Życia
Data emisji:
2019-06-16 15:20
Audycja:
Sztuka Życia
Prowadzący:
Czas trwania:
17:56 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
sztuka życia trzecia odsłona przy mikrofonie Hanna Zielińska naszym gościem jest Joanna Mytkowska krytyczka historyczka sztuki kuratorka dyrektorka muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie no i teraz chciałbym zapytać panią rzeczywiście o to, aby inne doświadczenia zagraniczne, chociaż zdaje sobie sprawę, że nie jest to prosto tyle, że to właśnie pani w centrum tych polskich działań i trudno jest pani przebrać się perspektywę wewnętrzną stanąć obok siebie spojrzeć na Rozwiń » siebie swoją działalność z zewnątrz, ale jednak ma pani mnóstwo doświadczeń pracy i innych instytucjach poza polską ja przypominam sobie wystawę w Brukseli, by z 2012 roku wystawa Aliny Szapocznikow, którą pani współtworzyła ner byłam tam wtedy na zaproszenie Instytutu Adama Mickiewicza, który był współorganizatorem tej wystawy brukselskie duże centrum sztuki współczesnej bardzo duże przestrzenie tej wystawy to oczywiście 1 z przykładów pani działalności poza granicą, ale to pytanie, którym wszyscy sobie, by zadajemy i czasami dziwimy się temu jak Polska spostrzega na zewnątrz, kiedy docierają do nas informacje inne jesteśmy zaskoczeni pozytywnie bądź się negatywnie często negatywnie, ale pani ocenia to jak faktycznie sztuka współczesna Polska najeżona jest nośna czytelna inspirująca obecna w dyskusji w o różnego rodzaju nurtach prądach trendach czy też w ogóle w jakim się dialogu z innymi bezpośrednio artystami współczesnymi europejskimi czy polskimi to też jest pewnego rodzaju procesy gdzieś około roku 2000 nastąpiło takie bardzo widoczne otwarcie 3 to co działo się w Polsce u początków transformacji bardzo wiele nowych posta w nowy język sztuki KUL początkowo był bardzo tak punktowo przez silny tzw. zagranicę postrzegany był pierwszym takim dużym międzynarodowym sukcesem były były rozmaite wystąpienia międzygminne Biennale Wenecji Mirosława Bałki to były pojedyncze nazwiska pojedynczy postawy gdzieś około roku właśnie 2000 troszeczkę później najpier w taka fala tzw . polskiej sztuki krytycznej w została zauważona potem młodsze pokolenie malarzy tacy jak Sven Wilhelm Sasnal Rafał Bujnowski apotem dołączyła do tego coraz większa coraz większa, a grupa młodszych artystów i to też prosiłem, by skierował ostatnio uwagę na sztukę artystów starszego średniego pokolenia i historyczną awangardową sztukę polską także ta sztuka Polska ma w tym ostatnim dwudziestoleciu Novum z takiego napra w GM pozycji izolacji i funkcjonowania tylko wystawach w rodzaju co tam szły w sztuce z Europy wschodniej stała się pełnoprawnym Impel był pełny etat takie Zaza zagra z dnia jej pełnoprawny i wymianie, ale artystycznych to stan naszej praktyki też ma ogromne znaczenie my byliśmy osobami, które z dokumentacją miał artystów PN Peregrina wały po świecie, żeby kogoś zainteresować zmniejszył lub lepszym sukcesem tym co się w Polsce dzieje później przez pewien czas był taki Kozak jak to bywa w kulturze mody byliśmy na tzw. fali każdy chciał jakiegoś polskiego artysty mieć wystawie w gminnym tekst Tracy wystawy były niezmiernie częste, a teraz powiedziałbym, że jest taka normalizacja, czyli to zainteresowanie jest tak jak sztuką dużego Europejskiego kraju z drugiej strony myślę też że możesz pomóc naszej praktyki ma taki skutek, że kiedy się o wiele więcej pracowano z zagranicy do Włoch Czech fachowcy i ważne właśnie wystawę Aliny Szapocznikow to, że trudno teraz trudno teraz wyobrażalna sytuacja, że 1 z ważniejszych artystek dwudziestego wieku na etapie wystawy w tym centrum sztuki w willi z Brukseli była zupełnie nieznana, bo odkrywana to był wielki wielki właśnie nalegał, żebym latem była echem na tej zasadzie Top zdobył się takie odkrycia na tej zasadzie byśmy funkcjonowali jako takie krótkotrwałe sławy w sztuce międzynarodowej teraz ja mam takie poczucie, że o wiele ważniejsza jest praca tutaj prace w Warszawie SA w Polsce utrwalanie pewnych osiągnięć utrwalenie pojęć popularyzacja sztuki szukanie wspólnego języka szczekać, gdy pewnego rodzaju działania, a on demokraty, wzorując się otwierające tom o wiele większe znaczenie niż to czy będziemy w stanie zorganizować jeszcze 1 wystawę za granicą opcje, tym bardziej że kochają tego zasmakowali, ale też misja muzeum jest zawsze lokalna też zresztą podchodzimy do globalnie jedne o mocy takiego twardego przywiązywanie się do tożsamości narodowościowych sztuki, więc dzisiaj i też zresztą akurat ta współpraca net pani przy tej wystawie dobra współpraca z Leną Filipowicz się to też był projekt międzynarodowych projektów jest coraz więcej, bo wie pan tożsamość lokalna traci naznaczeniu w stosunku do przekazu do treści do tematu my, chociaż oczywiście cały czas na jakimś sensie ten archaiczny podział na inne nie tyle etniczną Chile pochodzenie, by państwowe numer danej sztuki ma znaczenie ma również znaczenie przy tego typu imprezach czy okazjach jak Biennale Wenecji, z którego pani wróciła właśnie wazektomia wrażeniami narodowych, a mimo, że cały czas próbuje się podważać, podbijając zachorowalności na zasadność tego podziału na na pawilony narodowe edycje nakaz taki bardzo silny Administracyjny podział się jednak Polska płaci za Polski pawilon chemii i w ten sposób to funkcjonuje, ale Biennale Wenecji oprócz pawilonów narodowych zaś tzw. wystawę główną jest taki tygiel idei posta w i artystów, by te zwykle główny akcent Biennale oprócz tego odbywa się prężenie muskułów echem w pawilonach, czyli próba zajęcia niezwykle wybredne i publiczności tego otwarcia, jakim się najbardziej interesującym wydarzeniem obiektem często się często to jest właśnie w tej chwili już tę formę z, a niekoniecznie jakiś silny stabilny materialnie obiekt do tej z bardzo trudny forma dla artystów z takich pochyłości format zawodów, ale inni artyści bardzo w belek wdziękiem sobie sobie z tym radzą, by ta wystawa my na tegorocznym Biennale niezwykle myślę podobała się publiczność była taka wystawa, która po wielu latach wycieczek sztuki w rzeczywistości takie utożsamienie się sztuki z problemami społecznymi nie powróciła do sztuki właśnie handlarz z Wałbrzycha korzenie tej sztuki dla sztuki, ale sztuki, która nie obiecuje, że zmieni świat, chociaż być może jest nie do końca sprawiedliwe wobec wszystkich prezentowanych tam prace takie ogólne wrażenie, a on to co to co też bardzo charakterystycznej bardzo inne wobec poprzednich edycji bardzo niewiele było tam historii w głosie taka sztuka ma NIK, która powstaje tu i teraz to nie znaczy, że ma mniejszą wagę, ale bardzo wiele ze słynnym kreacji artystycznych ostatnich lat 3 dekady było związanych ściśle z wydarzeniami historycznymi goście podkreślało rozmaitego rodzaju przełomy znaczące fakty znaczący kontekst historyczny, bo tego też zupełnie zupełnie nie było związku z tym ta wystawa była niezwykle tak przejrzyście pięknie zainstalowana i miała co nie jest wcale takie częste bardzo takiej podkreślany w inny aspekt estetyczny tak, żeby się, że to było dość niezwykłe, a pawilony narodowe są zawsze bardzo różnorodne sfery polskim pawilonie Roman Stańczak zaproponował samolot przewrócony pszenicą wanny takie odwróconym Debby Chan mi do góry bardzo dramatyczna, bo taki dramatyczny obiekt, a jednocześnie piękne autentyczny obiekt rzeźbiarski myślę, że bardzo interesująca jest jego obecność w Wenecji zresztą zauważone, choć nie dostaliśmy złotych Lwów, ale to jest wielka sztuka udała się nam tylko raz na Biennale sztuki, bo chciał architektury no i teraz my pytanie właśnie o w kontekście takich międzynarodowych wydarzeń międzynarodowych wysta w i generalnie publiczności czy widzów gości, którzy przychodzą na inne tego typu wydarzenia odwiedzają Biennale Wenecji my czy któryś się z krajów innych albo może po prostu z narodów czy raczej pewni społeczeństw szczególnie pani zdaniem wg pani doświadczenia percepcji wyróżnia się inne szczególną gotowością aktywnością na porozumienie z artystami krótko mówiąc, w których instytucjach takich krajów, z których instytucjach kultury współczesnej sztuki współczesnej jest nawet wręcz liczebnie największa frekwencja jak możemy z tego wywieść nauki czy wnioski, bo odwieczny problem sztuki współczesnej winny polega na postrzeganiu jej jako dziedziny elitarnej wymagającej przygotowania mówiącej domknięty niezrozumiałym językiem zakodowanej i teraz pytanie, gdzie tankowce jej jednak jest otwarty jasny dzień jest inny współtworzony przez obywateli jeśli jesteśmy w stanie zidentyfikować takie miejsce to czy jesteśmy również w stanie zidentyfikować się przyczyny czy warunki do Poznania takiej symbiozy między odbiorcami sztuki twórcami niezwykle złożone pytanie i na pewno nie nie sądzę, żebym była w stanie udzielić jednoznacznej odpowiedzi to ten kraj, bo to, ale pewnie znów Skandynawia Niderlandy są bardzo złożony dach są wyłożone jednak proces inny przykład do w krajach skandynawskich ta sztuka na pewno jest częścią bardzo demokratycznego procesu, ale to mu też wiąże się z taką pewną normalizację prace artysty i nic nie nie wiem jak to jest liczebnie na pewno muzea są taką zwykłą częścią innych co liczyć z założenia tak jak kiedyś poczta, ale na pewno są obecne natomiast artysta nowy dom potem ten proces, w którym zawsze w jak wiadomo działa w pełnym sprzężenie może, jeżeli artysta ma do takiej aury co nie musimy tego hołubić, ale Johaug takiego przewodnika mistrza no to jest na inny naturalny sposób będzie on przyciąga uwagę natomiast, jeżeli jest bardziej związany z takimi sukcesami edukacyjnymi z procesami, które są mu zrozumiałe dostępne oczekiwanego tu też ta uwaga będzie rozproszona Münster artyści będą to sztuka będzie inaczej funkcjonować to nawet było takie przysłowiowe, że w krajach skandynawskich, a nuż się, że w Holandii np. sztuka w pewnym momencie najbardziej była bliska, jakim takim projektom społecznym, że artyści zajmowali się tym, żeby w różnych miejscach zwykle społecznie, ale trudnych kontrowersyjnych prowadzić projekty, które miałyby różnym kwestiom społecznym ewentualnie zaradzić także, gdy się pozbywała zupełnie sztuka tej materii społecznej jest na pewno 1 z modeli nam jest to do niego niezwykle daleko, więc nie musimy się na razie obawiać jego ewentualnych negatywnych skutków jak właśnie zacierania zacierania pola sztuki i chociaż też to jest dyskusyjne czy w skutek negatywny czy nie natomiast gdy innym modelu czy w bardzo częścią bardzo ważną częścią życia wielkich metropolii są muzea one przyciągają ogromne tłumy, ale pytanie jest o jakość tej percepcji o tym co to bywanie w muzeach stanie w kolejkach, żeby zobaczyć wystawy najbardziej współczesnym to to jest rzeczywistość i Londynu Paryża i nowego Jorku wyjdą na wjeździe do Williama turystyczna 3 lat, nawet jeżeli jest to rzeczywistość klasy wielkomiejskiej aha na ile jest to, bo na pewno w dużej mierze tak nie tylko jest kwestia turystyki kulturalnej ten to my na ile to zmienia ich życie na ile to potem generalnie zmienia życie społeczne ile ta sztuka na dotarcie mamy jeszcze no nowe zupełnie przykłady, czyli bardzo ważne rzeczy może, by wynagrodzić i wielkie prestiżowe bardzo solidnie dotowane muzea w krajach arabskich czy cały wielki boom na muzea w Chinach, która chce też mają swoją publiczność, ale zupełnie inaczej rezygnują życiu społecznym i trudno mi także na nie sądzę, żeby dało się to proces opowiedzieć w 1 sposobu to jak sztuka funkcjonuje w bardzo różnych społeczeństwach jak bardzo proste konteksty są złożone jak bardzo różnym aspirację ona odpowiada za globalnymi ambicjami poznawczymi jest związana sprawia, że nie da się odpowiedzieć jednoznacznie, że ten model bis nożem, a raczej bardziej zasadne byłoby się zastanowić, jaki model w Polsce mógłby ewentualnie za funkcjonować z 1 strony z pewnością mamy ten problem, że sztuka współczesna ciągle, choć cięższy jest o wiele lepiej niż było funkcjonuje raczej największych ośrodkach i dożycie kulturalne ciągle jest domeną dużych miast i to jest na pewno problem i to nie znaczy oczywiście życia wszędzie budować muzea raczej może jest to kwestia ma do programów edukacyjnych tego, że jakakolwiek edukacja kulturalna kompletnie wyparowała ze szkół i my mamy taki bardzo bazowy problem, który w Warszawie przez działalność rozmaitych instytucji i jakoś tam niwelowane, ale już prawie nigdzie indziej poza dużymi miastami, że coraz bardziej będziemy się spotykali z publicznością nieprzygotowaną, która nie ma żadnej, o ile ich najbliższym środowisku nie ma takiego zwyczaju nie ma takich aspiracji nie ma takich możliwości to gdzie będą mieć żadnego kontaktu Łukasz sztukami wizualnymi inny przed przyjściem do muzeum także to jest bardzo ważny wyznacznik naszej pracy i my nieustannie jesteśmy jako całe środowisko zainteresowani tym i cały czas czekamy na takie najmniejsze sygnały, gdybyśmy mogli się włączyć w prace, ale przy jakich programach w edukacji powszechnej, które mogłyby ten deficyt nadrobić i ta ma elitarny, do której pani mówi też kolejny problem z tą Tennessee w dotykamy ten tzw. próg ryby do muzeum najpier w wejść, a potem jak się już wejdzie nie czuć się wyobcowany onieśmielony inne także my prowadzimy rozmaite talent programy inicjatywy cały czas staramy się, żeby w salach muzealnych były osoby, które będą w stanie w przystępny przyjemny sposób wprowadzić do wystawy oprowadzić po innych kolekcji także, by ten ewentualny tą ewentualną przeszkodę niwelować, ale z drugiej strony myślę, że w takim społeczeństwie jak nasze, gdzie ciągle ta kultura symboli znaków jest niezwykle nośna sztuka ma ogromną wolę, żeby przekierowywać uwagę, żeby otwierać umysły także miejsce do niezwykle, bo takiej powiedziałabym inspirujące pole dla artystów, żeby z tą materią, która na tym pierwszym poziomie utrudnia nam popularyzacja sztuki współczesnej, ale na, tym bardziej złożonym z okna, w którym kreacja artysty 7 umów odbywa dostarcza niebywałych inspiracji ich do tego, żeby z tą wyobraźnią z tymi fantazjami handlarz szmatami pracować także to jest bardzo złożony taki sprzężony proces który jest bardzo związany ze specyfiką badanych społeczeństw bardzo dziękuję za rozmowę naszym gościem w dzisiejszym wydaniu magazynu sztuka życia była Joanna Mytkowska krytyczka historyczka sztuki kuratorka dyrektorka muzeum sztuki nowoczesnej w Warszawie dziękuję bardzo bardzo dziękuję bardzo dziękuję Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SZTUKA ŻYCIA

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!