REKLAMA

„W ekspresowym tempie znowelizowano 1/3 kodeksu karnego. Wprowadzono wiele absurdów – przepisy mogą zostać uznane za niekonstytucyjne”

Weekendowy Poranek Radia TOK FM
Data emisji:
2019-06-15 07:20
Prowadzący:
Czas trwania:
17:26 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Andrew Burn to weekendowy poranek stąd handlową do urzędu to od Karolina Głowacka przy mikrofonie państwo słuchają sobotniego poranka Radia TOK FM ma w naszym studio pan Bartosz Pilitowski dzień dobry dzień dobry prezes zarządu fundacji kart młodsze Polska Sejm przyjął w nocy z czwartku na piątek kilkadziesiąt poprawek Senatu do zmian w kodeksie karnym ustawa trafi teraz do prezydenta i Andrzej Duda może ustawa oczywiście podpisać skierować do Trybunału Konstytucyjnego lub Rozwiń » zgłosić weto tych poprawek ze strony Senatu było kilkadziesiąt co przy czym one były w zasadzie zaprezentowane przez stronę nie rządową, ale prawda jest taka, że ta nowelizacja zmienia mu bardzo dużo z 13 kodeksu karnego w pełnej srebra na zasadzie można powiedzieć kluczył pod pretekstem walki z pedofilią to jest moty w przewodni komunikatów Ministerstwa Sprawiedliwości uzasadnienie za groźby tak dużą rolę w nowelizacji przeprowadzać tymczasem widać, że tak naprawdę jest nowelizacja w taki zbiór zmiana, w którym pracowano już od dawna nie wierzy, że tak szybkim czasie przygotowano poprawki do tak wielu przepisów, więc tam kumulowały się po prostu zmiany, ale chyba czekała na dobry moment, bo też zdecydowano, że teraz przy okazji zmian dotyczy też nowelizacja to wykorzystamy to ich wrócimy również para poprawki mówi specjalnie wrzucili co jest takim słowem trochę nie eleganckim, ponieważ właśnie można odnieść takie wrażenie, że jest to po prostu żółtka troszkę pomysłów, które często są niespójne i przede wszystkim wracają do góry nogami ich naszą politykę karania, które i tak jest dosyć restrykcyjną Monster Truck to znaczy taka nastawiona na przede wszystkim od płacenia temu sprawcy sankcje są dosyć surowo w Polskim kodeksie karnym maturę mamy do czynienia z jeszcze z podniesieniem w wielu przypadkach wysokości kar przy czym niekonsekwentnie to znaczy rozwiązania, które np. służą temu, żeby to już sprawiedliwie karać w środku popełnienia przez kogo się wielokrotnie się przestępstw zbiegu wielu przestępst w, czyli łączenie kar powoduje, że często osoba, która popełniła kilka jakichś drobnych przestępstw może być surowiej karane niż sprawca ojczyzna naprawdę poważnego przestępstwa przeciwko życiu, czyli mówiono o tym w ten sposób, że jeśli kilkukrotnie ukradną coś za 200 zł to mogę mieć np. większą karę niższych ktoś, kto ukradnie 2  000 000 tak natomiast, odnosząc kogoś upoważnić skrzywdzi, a natomiast to co jest jakby moim zdaniem problemem to torze kodeks karny patrzy czy nasza filozofia karania obecnie obowiązująca w Polsce patrzy wyłącznie na czyn nie patrzy za bardzo na sprawcach tymczasem w zasadzie, jeżeli naszym celem jest doprowadzić do tego, że przez to jest w Polsce było jeszcze mniej nas oczywiście są na to 2 sposoby na 1 sposób jest taki, że kogokolwiek spotkamy, kto popełnia przestępstwo to izoluje najlepiej na wieczność to jest po prostu najlepsza prewencja, czyli po prostu kara dożywotniego więzienia co z powództwa przeludnienie humanitarnej przede wszystkim absurdalny pod względem kosztów i takiego poszanowania godności ludzkiej w ludzie mogą popełniać błędy mogą się zmieniać tak dalej drugi rozwiązania to takie, w którym staramy się w taki sposób szafować karami czarować tą władzą państwową ograniczać nasze wolności, aby przede wszystkim ludzi motywować do tego, żeby żyli praworządny i teraz te motywacje są bardzo różne w przypadku różnych osób motywacja do popełnienia przestępstwa, jeżeli zaś mówimy tutaj o kradzieży jakich żył już od środków spożywczych po prostu jedzenia akcja drobne kwoty, ale powtarzające się kradzieży to wg tych przepisów taka osoba może spędzić kilkanaście lat więzienia tylko pytanie zatem dlaczego ona kradła regularnie jedzenia, a prawda czy to wynika z chęci zysku, bo to były i ogromnej ilości jedzenia zresztą, bo po prostu kradzież w motywowana prostą potrzebą zaspokojenia takich elementarnych potrzeb życiowych po prostu ten człowiek był głodny, a więc bardzo ważne jest, żeby zweryfikować po prostu w jakim momencie ten człowiek się znajduje czy mamy do czynienia z kim zdemoralizowane z kimś, kto uczynił sobie z przestępst w źródło dochodu takiego stałego czy też czysto instrumentalny przypadek złamania prawa albo też nawet incydentalne, ale właśnie powodowana jakimiś takimi okolicznościami, które powinny nas skłonić raczej do tego, żeby temu człowiekowi pomóc wyjść z problemów, którego skłoniły do popełnienia przestępstwa, a nie jest, że ono spowodować rząd tak naprawdę z tego samego kręgu już nigdy nie wyjedzie o głos po sprawdzeniu kilku kilkunastu lat więzienia osoba jest słabym wykształceniem ze zmarłymi kompetencjami ona już nigdy prawdopodobnie na prostą nie wejdzie tymczasem my to, o czym mówi strona rządząca minister Zbigniew Ziobro przede wszystkim to jest to, że tak surowa kara odstrasza przestępcy innym argumentem nieliczne środowiska mówiące o tym, że nie chodzi o surowość chodzi o nieuchronność kary pamiętam, że w czasie debaty sejmowej mniej więcej w głowę cytuje grzmiał, że co wy mi tutaj będziecie z tymi akademickimi nie wymysł ami co to za bzdury, że surowa kara nie odstrasza no, więc to jest to pytanie czy surowsza kara inny może realnie odstraszyć czy jednak tu naprawdę kluczowe jest to sprawa nieuchronności i lutym zdecydowanie najważniejsze jest nieuchronność, ponieważ że, jeżeli ktoś jest świadomy tego, że istnieje jakiś krach wg kodeksu karnego, który analizuje jakiś czyn, ale nigdy nie spotkał w swoim oświadczeniu z tym, żeby ktoś o tym, czym był karany to tak naprawdę niezależnie od tego jak wysoka jest sankcja to tak naprawdę ona jest wirtualna zupełnie nie rzeczywista mamy do czynienia z przestępstwami, których w zasadzie nigdy nikomu nie udowodniono mu chociażby przestępstwa popełniane przez urzędników takie zaniedbanie tak dalej za to, że praktycznie w Polsce nie każe nas pytanie czy ten przepis był tak świetnie działa nasze wyniki wchłoniętych przez czas myślę, że nie myślę, że mamy do czynienia po prostu z tym, że nasi system jest bardzo wybiórczy i sobie z nich już sensu ani bardziej Jadzia z niektórymi mniej mniej mnie poważnie traktuje nikt teraz dużo bardziej poważni teraz nie oczywiście kwestia nieuchronności jest bardzo ważna i to też nie oczywiście wysokość kary ma znaczenie, ale trzeba pamiętać właśnie dla kogo jest kara, jaki będzie miał znaczenie, jeżeli mamy do czynienia z kimś, kto rzeczywiście sobie z przestępstwa uczynił uczynił środek do zarabiania pieniędzy po prostu utrzymać jest osoba zdemoralizowana i zamierza takiego uznawanego przez ogół społeczeństwa porządku prawnego przestrzegać to dla tej osoby nawet bardzo surowa kara niekoniecznie będzie odstraszająco, bo nie widział to znaczy on po prostu jest człowiekiem, który tylko włącznie w ten sposób wyobraża sobie swoje dalsze życie i toczone część swojego życia spędził w więzieniu prawda rok mając przerwę od procederu przestępczego czy też nie może nie mieć większego znaczenia po prostu ten sposób funkcjonuje, więc to ważne bardzo ważne jest, żeby on karę połączeń z instytucjami, które mają zdanie przede wszystkim badać dokładnie motywację tych sprawców i w zależności od motywacji i tego, w którym momencie swojego życia przestępczego czują się znajduje odpowiednio oddziaływać n p . bardzo ważne jest, żeby w przypadku osób, która co młoda jeszcze można wyprowadzić, ale bardzo często są mocno zdemoralizowana, ale mają perspektywę jakiegoś dłuższego życia, że ta kara była albo naprawdę krótka dotkliwa, ale krótka oto, żeby temu człowiekowi życie niż, żeby nie spędził swoje 20 dniach od dwudziestego roku życia do trzydziestego roku życia człowiek może spędzić w więzieniu prawda to są te są bardzo ważne dla życia, ale to ten czas musi być koniecznie wykorzystano pracę wychowawczą jest człowiek świetnie, bo nie może to młody człowiek młody przestępca nie może mieć kontaktu ze świadczonymi przestępcami 4050 lat będzie kontakt, bo tylko zdobędzie kontaktom tylko się nowych rzeczy nauczyć online, więc ich płyt w przypadku takich młodych osób ta dłuższa kara ma sens, bo taka krótka kara roczna dwuletnia nie pozwala jeszcze wychowawcą na odpowiednie oddziaływania dlatego czeka są tak krótki okres rząd już za chwilę i tak wyjdzie będzie mógł wrócić to się do rzek świata przestępczego kradzież 5 letnia sprawy rząd jednak już do tego świata nie wróci, bo już będzie ten świat zupełnie inaczej wyglądał z drugiej strony już będzie też zupełnie innym momencie w cudzysłowie hormonalnym tak przestępstwa popełniają przede wszystkim młodzi mężczyźni IT to jest po prostu fakt naukowy i izolacja w tym okresie czasu ma sens, ale ona musi być włączona właśnie z oddziaływaniem wychowawczym z utrzymaniem tych ludzi w kontakcie ze światem zewnętrznym takim pozytywnym, czyli np. nauka praca pokazania, że społeczny taki jest ukazanie wprost, że rząd może można funkcjonować w społeczeństwie legalnie i to może być godne życie z bardzo ważne, żeby ta alternatywa była atrakcyjna dla tych ludzi, ponieważ to nie jest żadna żona atrakcyjna alternatywa w stosunku do jeżdżenia Super sportowymi samochodami z ramienia własny sposób pieniędzy, jeżeli my alternatywą dla miejsc jest ciężka praca na budowie wyłącznie tym ludziom trzeba po prostu 1 pokazywać takie, jakie możliwości i pomagać je je je wykorzystywać dla robót po to, właśnie będzie działało na torze wani byli w przyszłość przez to wszystko, o czym pan mówi jest nowoczesnym sposobem myślenia o innych zachowaniach społeczeństwa państwa wobec osób, które dokonały przestępstwa mianowicie chodzi o to, żeby nie uznawać kary za zemstę zemsta jest w narracji bardzo łatwa do brzmienia np. z trybuny sejmowej co pan jeszcze zapytać czy o ocenę trybów wyprowadzenia nie tak licznych zmian w kodeksie karnym we mnie ta ustawa nie była w inne przeprowadzana przez Sejm Senat jako ustawa kodeksową co wydłużyło jej dnem właśnie procedowanie tylko jako zwykła etyka już się trochę do tego przyzwyczailiśmy, ale jednak zawsze zaskakuje dość szybko, jakby pan ocenił, że coś co jest bardzo łagodnie powiedziane to był prosty ekspresowe tempo prac na tak ważnym przepisami, czyli taka praca w trybie kodeksowym byłoby po prostu czymś normalnym czymś co jest proste potrzebna w przypadku tak ważnych zmian potrzebne jest Namysł potrzebne jest analiza przepisów sprawdzenie czy one nawzajem się nie wykluczają albo po prostu nie ma psów mieliśmy taki był dla firm w kontaktach Instytut prawa karnego z Krakowa tutaj np. wyłapał kilka takich absurdów ludzie chociażby za nie wiem o nieumyślne spowodowanie śmierci w tej chwili może grozić bardzo wysoka kara 15 lat więzienia, jeżeli np. nie upilnowaliśmy dwójki naszych dzieci na wybiegu na ulicy i potrącił samochód na zginęły albo nie wymienialiśmy rowerami zachwiała nami prawda zrobić niebezpieczny manewr i samochód, który jechał przed nami czy za nami, żeby uniknąć wypadku wjechał w drzewo i 2 osoby zginęły tu za to może grozić nam 15 lat więzienia która, który jest niezwykle surową sankcję właśnie przeznaczoną dla osób, które należy oddziaływać długoletnia po prostu wychowawczo, a w tym przypadku, gdy mówimy o niezamierzonym prawda czy nie czy ja cóż nie mamy do czynienia z osobą zdemoralizowaną, więc są tam są to niestety poważna absurd także mamy do czynienia z tymże wskutek tej tezy tego tempa i też takich błędów po prostu rażących w tym my w tej ustawie Senat zdecydował się na wprowadzenie poprawek, które nie dotyczył bezpośrednio zmian wprowadzonych przez Sejm co jest złamaniem zasad zasad legislacji Zatko konstytucji, więc mamy do czynienia z z przepisami, które mogą zostać uznana za chwilę za niekonstytucyjne oczywiście Trybunał nie musi ich usunąć po prostu tutaj, bo może być jeśli ktoś inny także za zachowany ale, prowadząc niezwykle duże ryzyko chaosu prawnego, więc może przez ten nie podpisze oczywiście, by było bez jakichś rozwiązaniem przy czym należy pamiętać, że właśnie przez komunikat Ministerstwa Sprawiedliwości przez film ma grać Sekielski ich i t d . jest jednak pewna presja społeczna, żeby z problemem pedofilii co zrobić ta ustawa nie odpowiada na ten problem, bo np. tak, by była bardzo istotne jest np. obowiązek zgłaszania i analizowanie luk w ukrywania po prostu sprawców czynów pedofilii i IT i ta ustawa wręcz przepis wręcz pierwotnie łagodziły tutaj odpowiedzialność, więc mamy do czynienia z Rosją trudna sytuacja jednak w odbiorze wielu wielu wie dużej części społeczeństwa, jakby jakaś jakość jak jakieś działania są konieczne więc, jakby prezydent musiałby naprawdę dobrze wytłumaczyć uzasadnić, że nie jest jego intencją osłabienia odpowiedzialności za pedofilię tylko tylko po prostu to jakiś wyraz rozwiązania zaproponować bardzo trudnej sytuacji ustawodawca postawił postawił prezydenta bardzo trudnej sytuacji mam wrażenie to się, jakby ministerstwo postawiło samego ustawodawcę, bo w tej chwili wszyscy politycy są trochę zakładnikiem tej deklaracji, że oto walczymy z pedofilią niestety z pedofilią się w ten sposób nie wystarczy, by takich działań, żeby walczyć pedofilia tak to jest to jest to jest absurd, że tylko włącznie podniesienie kar spowoduje natychmiast ograniczenie tego zjawiska absolutnie nie mamy do czynienia ze zjawiskiem, które jakby, którego podłożem są poważne zaburzenia psychologiczne i wracamy do tych nieuchronność i ukrywania tego, o co tak naprawdę toczy się cała dyskusja wokół gość rozprawa dyskretnie właśnie instytucjonalizacji ukrywania sprawców w niektórych w niektórych strukturach to jest po prostu rzecz, którą trzeba tylko za pomocą przepisów, ale także konkretnych działań od odpowiedniego podejścia walczyć to muszą też podjąć działania te same instytucje, które wcześniej nie, których działania nie sprzyjały temu, żeby właśnie pedofilia czy wykrywacze czy ciel ucha została nam już niewiele czasu, ale chciałbym pana zapytać się z najnowszych danych, do których dotarła Rzeczpospolita wynika, że w pierwszych miesiącach 2019 roku procesy przed sądami nie tylko nie przyspieszyła, ale wręcz spowolniły w niektórych kategoriach spraw i wzrosła liczba zaległości zaległości są winą przede wszystkim tego, że mama nieobsadzone bardzo dużo plakatów sędziowskich od lat, czyja wina, ale były możliwości ogłoszenia konkursów to stres należą do pana ministra sprawiedliwości przez pierwsze 2 lata bardzo niewiele konkursu, bo ogłaszanych można powiedzieć, że były zachowane po prostu miejsca w sądach w momencie, kiedy zmienił się skład krajowej rady sądownictwa oraz sędziów de facto wybiera na te stanowiska konkursy lawinowo ruszyła mamy w tej chwili bardzo dużo Evra sądownictwa pracuje w tempie dwukrotnie wyższym niż poprzednie składy natomiast mimo wszystko to potrwa bardzo długo też widzimy, że nasza Fundacja kończy przygotowania raportu poświęconemu temu zagadnieniu właśnie tych konkursów na wolne stanowiska sędziowskie nie jest sztuką przeprowadzić szybko jest usługą przeprowadzi się dobrze, aby najlepsi prawnicy w Polsce zostawali sędziami we wtorek będziemy prezentowali AM ten raport jego dniem ustalenia mamy poważny problem właśnie w tym w tej procedurze ze względu na konflikt polityczny, który w Polsce dotyczy właśnie sądownictwa krajowa rada sądownictwa i Ińsku nowy skład wybrany przez Sejm jest przez wielu sędziów uważany za kazanie właściwie wybrane dni zgodnie z konstytucją czekają na wyrok sędziowie czekają na wyrok Trybunału sprawiedliwości Unii Europejskiej, który rozstrzygnie czy też mam nadzieje sędziego mają nadzieję, że rozstrzygnie czy krajowa rada sądownictwa ma legitymizacja legitymację do tego, żeby właśnie te swoje funkcje pełnić i to tutaj tutaj są wstrzymywane proces opiniowania chociażby sędziów kandydujących prawda raz odmawiane w bardzo duże powstał duży problem z tym, żeby te okresy przed prze przeprowadzić i oczywiście obie strony mają swoje argumenty, bo 1 argumentuje, że 3 sieci te miejsca obsadzić druga argumentuje, że nie można obsadzić w sytuacji, gdy może to będzie wadliwa awanturę, że to szczerze mówiąc ryzyko tego, że Trybunał rzeczywiście jego orzeczenie sprawi że, że będziesz KRS to te jego wcześniejsze decyzje będą uznane za nieważne jest prostym i mikroskopijna, aczkolwiek istnieje, więc zdecydowanie rozwiąże sytuację cenne to tercet nie tyle to rozstrzygnięcie tylko na jakich pewien konsensus samego środowiska sędziowskiego co do tego czy czysty konkursie już można brać udział czy nie czynione będą ważne rozstrzygnięcia uczniami protest jest problem z dnia akceptowane to ciało, które by sędziów, a obywatele będą czekać coraz dłuższych kolejkach Bartosz Pilitowski prezes fundacji prezes zarządu fundacji Court Watch Polska dziękuję bardzo nudził Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WEEKENDOWY PORANEK - KAROLINA GŁOWACKA

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW" i słuchaj wygodniej z telefonu! A w promocji Black Friday obowiązuje prawdziwe 50% zniżki!

KUP TERAZ 50% taniej

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA