REKLAMA

Podatek od paliwa lotniczego - "Unia Europejska straci, a środowisku nie pomożemy"

Data emisji:
2019-06-17 17:20
Audycja:
Popołudnie Radia TOK FM
Prowadzący:
Czas trwania:
13:06 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

pocisk zginął zapraszam na popołudnie Radia TOK FM przed nami go prawie 2 godziny ciekawych rozmów i ciekawych tematów zaczynamy w gry od im takiej informacji bardzo ładnie czy wręcz poetycko napisanej przez znany portal polityką, a czytamy właśnie, że biznes lotniczy czy branża lotnicza jest w niebezpieczeństwie dołączenia do rankingu takich w takiej hali wstydu przestali wstydu razem z producentami papierosów i plastiku chodzi o to, że coraz więcej jest narzekanie, że Rozwiń » branża lotnicza bardzo przykłada się do emisji dwutlenku węgla w skali globu w na niewiele w tej sprawie robi no i że zaczynają pojawiać pomysły, żeby nałożyć inny na samoloty mówiąc w skrócie podatki na wiadomo, że to oczywiście będzie groźne dla dla nas dla pasażerów i jak na to patrzeć jak to rozumieć, czego się bać to jest pytanie naszego pierwszego gościa Adrian Furgalski wiceprezes zespołu doradców gospodarczych tor dzień dobry dzień dobry nawet i rozumiem, że jednak jeśli to jest poważna sprawa TL ewentualne podatki czy zielone podatki byśmy powiedzieli no to rozumie, że przemieszczenie tych wakacji to na pewno nie w tym w wakacje tutaj Francja my moglibyśmy poczekać na nową komisję Europejską też na nową większość parlamencie nadzieja związana jest m. in . z tym, że zieloni poprawili swoje notowania osiągnęli gmach po 10 % miejsc parlamencie i USA muszą bez ludzi nie będzie koalicji, więc zieloni tutaj wesprą Francję w tym pomyśle Jana wydaje się, że tutaj jest trochę fałszywej ideologii w tym co mówią przedstawiciele Francji, że tak naprawdę chodzi im tylko wyłącznie środowiska raczej to jest próba wybrnięcia z do tej sytuacji kryzysowej, którą mieliśmy do czynienia, kiedy prezydent Macron rzeczywiście z pobudek ekologicznych chciał podnieść akcyzę na paliwo używane do samochodów stąd czerpać pieniądze na walkę z ociepleniem na ochronę klimatu co się działo na ulicach miast nie Francji to wiemy wtedy mnie przywódcy tego ruchu żółtych kamizelek powiedzieli odstąpić od 3 wyższych podatków, gdy idzie o samochody czasami uzyskacie jak opodatkuje się bilety lotnicze czy w sejmie, by dokładniej paliwo lotnicze to nie jest takie proste, bo mnie tutaj jest konwencja chicagowska czterdziestego czwartego roku, która mówi, że na paliwo lotnicze nie nakładamy podatku ani nie ma podatku Mewa dzisiaj ani ma jakieś takie specjalnego menu podatku na paliwa w związku z tym, że on rzeczywiście powoduje zanieczyszczenia dodatkowo jeszcze tam Francuzi poszli medale, ale na to się już wewnętrznie nie zwracano, żeby przymusić pasażerów do tego, że jeżeli jest alternatywa w postaci szybkiej kolei można dotrzeć z miejsca, a do miejsca, by mniej niż 5 godzin pociągiem to wtedy w ogóle należy zakazać uruchomienia komunikacji lotniczej NATO się my nie zgadza no bo nawet we Francji są takie same miejsca, gdzie nastąpił paraliż ruchu poza tym mnie tu SSE ma swoje problemy i to takie pewnie byłoby sztuczne poprawianie kondycji finansowej, ale nie wszędzie ta kolej dużych prędkości jest rozwinięta, a jak ona się rozwija ona bez takich ustaw parlamentarnych bez decyzji politycznych na takich odcinkach już się nie chce nawet 700 km wygrywa konkurencję z liniami lotniczymi one same nie rezygnują wtedy z połączeń dzisiaj takie loty krótkie, gdzie ten zakaz mógłby je objąć na to by tu pytanie czy to jest mało czy duża 13 reszta to są loty dłuższe, zwłaszcza rozwija się na lotnisko międzykontynentalne no nie sądzę, żebyśmy jako Polska musi wrócić traumę podróży do Stanów Batorym i odbudowywać w Londynie takie statki, więc z jak poza tym, że podrożeją na pewno mnie ceny biletów lotniczych nie za bardzo widzę uzysk dla środowiska, bo i tak 8 może trochę tempo będzie wolniejsze, ale i tak to lotnictwo będzie rosnąć poza tym mówimy o Unii Europejskiej i znów może być także nałożymy na siebie jakieś kagańce i nasze Jurajskie Doliny rzeczne przestaną być we Wronkach będą miały w plecy finansowo, a dzisiaj bym się założył, że stany Zjednoczone my takiego podatku nie wprowadzą Chiny nie wprowadzą Chiny stany to jest dostarczyciela około 45 % czworga turniejach katar dużych operatorów w Europie, a drugą najbardziej rośnie w rejonie Azji Pacyfiku no witamy władztwo gminy komisji Europejskiej nie sięga, więc raczej byśmy zrobili sobie szkody aniżeli przysłużyli się w środowisku, że wezmę sobie także z Unii Europejskiej przede wszystkim to transport rzeczywiście produkuje to co 2 tys około 70 %, ale w ramach tego no to są oczywiście przede wszystkim samochody osobowe samochody ciężarowe lotnictwo ma 13 %, jakbyśmy my to pokazali inaczej to 4 % dzisiaj zanieczyszczeń prawie 4 % zanieczyszczeń ECA 2 z Unii Europejskiej to jest nie lotnictwa i jest taka obawa, że ze względu na to, że dzisiaj mamy jakieś 4 miliardy 300 mniej podróżnych w ciągu niecałych 20 lat to się ma podwoić na skutek właśnie wzrostu znaczenia komunikacji lotniczej w 2050 roku ta 4 %, za które odpowiada emisji co 2 lotnictwo to my się najbardziej takich optymistycznych wariantach wynosiłaby 8 %, a niektórzy mówią, że nawet 15 albo i więcej oczywiście na klimat też nie można tego ma lekceważy się zmienia i że sukcesywnie niszczymy naszą planetę, ale w moim przekonaniu jak mówił Janie wierzę, że jakiekolwiek tutaj podatki sprawią, że będzie czyściej raczej widzem ewentualnie można naciskać na linie lotnicze, żeby one przyspieszyły prace w tym zakresie, ale też basen będzie się ona z przyjemnością, by odeszły od Europy, dlatego że stała produktem tak niepewny, bo my polityczne i dzisiaj my, chociaż tak w ubiegłym roku ma paliwo lotnicze wzrosła o mnie 30 proc dalej tak jesteśmy na takiej bezpiecznej granicy, która pozwala liniom zarabiać o Stalinie testują, a to samoloty są numery, które w zastosowanie ma wodór, a to, jaki samolot elektryczny nawet z w Polsce taki niewielki samolocik leci z Wrocławia do marszałek, ale 5 dni po 3 × mnie miał międzylądowanie to ja nie za bardzo widać, żeby gdzieś postęp jest bardzo duża, ale nie są bardzo widać, żebyśmy takie samochody samoloty elektryczne, które będą zdolne wzruszenie słysząc, że ruszy nawet więcej, żeby one szybko pomnik powstał, więc raczej to jest pójście w kierunku innych paliw alternatywnych biopali w, ale nie wszystko się nadaje takie nie paliwa podczas biopaliwa podstawowy jak etanol czy biodiesel niestety nie bo one przy niskich temperaturach zamarzają tam wysoko jest dosyć zimno, więc też nie można, jeżeli nie nic nie robią, bo np. nasz ma lat jak kupiłem Dreamlinera czy przylatują kolejne dreamlinery chwalimy się tym, że z mniej hałasu, ale też, że jeżeli chodzi o bardziej wydajne 20 % mniej tego paliwa to co owce idą w Dolinie staram się tu po prostu oszczędzać jak mogą o to, żeby koszty były mniejsze, a żeby tych kosztów nie przerzucać na ramę pasażera z plaży można sprzedawać jako również właśnie teraz o środowisko, więc z 1 strony to są silniki z drugiej strony to jest coś co na pewno nie wychodzi, zwłaszcza na psy z Unią na niebie unijnym jest optymalizacja siatki połączeń i małe lotów i tu się bardzo często kontrolerzy ostatnia z tych strajkowali w tym roku też pewnie kolejni kolejny raz będą wakacje nie strajkować mówi się tak najlepiej byłoby, gdyby to było jedno wspólne niebo wspólnie zarządzane i wtedy on jest bardzo proste czy samoloty nie latały bez Zygzak kami tylko w miarę możliwości prostą linię, żeby też zmniejszać zużycie paliwa i inne zanieczyszczenia te samoloty też mamy przykład coraz większej liczbie elementów składają się z kompozytów lekkich nie działa się rozmaite doświadczenia z kształtem samolotów, żeby był mniejszy opór aerodynamiczny wszystko rośnie też po to, żeby było mniejsze niż spalanie w samochodzie jest wtedy lżejszy, więc wydaje mi się, że tutaj nie będzie zgody w tym zakresie, gdyby była w unii Europejskiej zrobimy sobie kuku w stosunku do reszty świata raczej bym tutaj może wspierał linie lotnicze pieniędzmi rządowymi pieniędzmi z Unii w zakresie innowacji po to, żeby ten postęp był jeszcze szybszy i raczej techniką i są prace nad paliwami alternatywne alternatywnymi cały czas trwają i tutaj nie ma też jakaś szansa, że w latania jeśli można tak powiedzieć statystycznie są ogromne i zderzył się trudno wyobrazić, żeby to w te udało się powstrzymać, a poza tym dochodzi do naprawdę nie, lekceważąc problemów środowiska dochodzi też chyba trochę taki element mody na ten temat trochę tak bym opowiedział jak kilka lat temu Penta robiłem taki telewizyjny program dotyczący dramatycznej sytuacji jeśli chodzi o paliwo dla statków, które pływają pomoże, bo jego stąd, iż zgodnie z zanieczyszczenia zezwoleń wielokrotność tego co jest przypadków w przypadku paliwa do samochodów, bo wtedy to było strasznie nerwowy modnej gorący temat teraz ta słynna młoda Szwedka Greta trąbek rzuciła w jakim sensie hasło właśnie przesiadania się samolotów na pociągi już gdzieś krąży w sieci określenie w najbliższej im płacić stwierdzić, że wraca z lataniem w dobrym towarzystwie błysnąć jeśli tak, że nie poleciał, że się, że się nie poleciał nim i oczywiście dobrze się to wszystko nagłaśniane zawsze w nogę w dno noł musimy próbować równoważyć, bo już są latanie to nie tylko przyjemność wakacyjna akcja jest też ogromna gałąź gospodarki tak, bo jak popatrzymy na towary to może byśmy popatrzyli na masce to nie jest dużo, bo 12 % masy towarów jest dostarczana drogą lotniczą, ale pod względem wartości to w skali świata to jest 35 % wartości towarów w 90 proc ceny elektroniki chociażby przemieszcza się nie górą, więc to jest bardzo duże znaczenie dla gospodarki zaś oczywiście z drugiej strony są w tej chwili takie przedstawiane raporty, że my są takie dodatkowe podatki w 10 krajach Unii Europejskiej, a to jakiś tam podatki dorzucamy do cen biletów nie nie do paliwa, bo tak jak mówię my nie można, ale gdzieś tam, obchodząc terminie przepisy i było takie wyliczenia że, gdyby tylko te 10 krajów zlikwidowało te wszystkie inne podatki to w unii Europejskiej powstałby 110  000 miejsc pracy wyliczana jeśli dobrze pamiętam, że 50  000 000 pasażerów więcej, by nie poleciał także tutaj argumenty są z 1 z drugiej strony to nie jest oczywiście prosta decyzja, bo po 1 stronie za rozwój i pytanie czy rozwoju może iść w parze właśnie z ochroną klimatu w moim przekonaniu jeśli idzie o mnie lotnictwo właśnie absolutnie tak w nie lekceważymy problemu koledzy wydawcy przypominają, że międzykontynentalny lot w obie strony to ponad tonę wyemitowanego co 2, a więc nie lekceważymy natomiast zachęcamy do takiej dużej roztropności w podejmowaniu decyzji w tej sprawie Adrian Furgalski wiceprezes zespołu doradców gospodarczych tor już Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj wszystkich audycji Radia TOK FM kiedy chcesz i jak chcesz - na stronie internetowej i w aplikacji mobilnej!!

Dostęp Premium

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!