REKLAMA

Kto dziś kupuje sztukę?

Data emisji:
2019-06-18 10:00
Audycja:
OFF Czarek
Prowadzący:
Czas trwania:
38:47 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

ich w Cezary łasiczka programy off czarek państwa i moim gościem jest dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu dzień dobry witam serdecznie w Chinach państwo minął panie redaktorze w tej zimy jest takiej rzeczywistości, że rynek sztuki ma się chyba dzisiaj wyjątkowo dobrze nowe rekordy bije w inny, a na pewno nie bije na alarm, ale przezornie patrzy już przeszłość, czyli Rozwiń » do dzisiaj mamy takich ani innych klientów nie można zakwalifikować do jakiej grupy do może ich narodowości geograficznie wiekowo zamożnością owo no ale to są osoby, które za lat 102050 będą w innej sytuacji to już nie będą nasi klienci jest pytanie brzmi kim będą nasi nowi klienci oczywiście są takie pytania prezesuje podmioty zbiorowe, więc nie zadają sobie VAT jest takie kreacje tak ale, ale zdecydowanie także, że rynek sztuki zastanawia się jak każdy chyba my od lat nastawiony na zyski im i na budowanie wieloletnich relacji z jakim będą nasi przyszli klienci z takim, jaki nam zależy na kogo zwrócić uwagę komuś się przyglądać rynek sztuki rzeczywiście specyficzny w tym zakresie bowiem ta następuje olbrzymie rozwarstwienie podmiotów także tych pośredników i niektórzy z tych pośredników rzeczywiście mogą spoglądać w przyszłość szczególnie ci, którzy są naprawdę bardzo silni czytamy w najpoważniejsze domy aukcyjne najważniejsze galerie, ale przyszłość być może rysuje się właśnie jako szansa dla tych mniejszych domów aukcyjnych małej galerii co być może będzie wynikało z podstawowego elementu, że będzie się, że jednak mimo wszystko zmienia się do siatki świat zmieniają się potencjalni nabywcy, jeżeli chodzi o dzieła sztuki my często sobie rozmawiamy w studiu o rekordach zresztą za każdym razem tworzą rynek sztuki to zawsze mówią wszyscy o rekordach a, gdybyśmy spojrzeli nawet dzisiaj na na Polski na Polski najpierw rynek to się okazuje, że 70 % prac sprzedanych na aukcji ponad 70 proc delikatnie 73 % prac sprzedanych na aukcji w 220172018 roku to były prace o wartości od wobec 1 zł do 5000 to te pierwsze to moje Tacho najważniejsze, że dobry także od złotówki do 5000 CD 28 prac sprzedanych aut Tesla w tych granicach od 5 do 50  000, a tylko 5 , 1 % to są prace, które na polskim rynku aukcji kosztował więcej niż 50  000 tylko że, gdybyśmy odrzucili sobie teraz oczy zobaczyli, jaki to jest poziom obrotu to by się okazało, że to 5 , 1 % to w rzeczywistości to jest 66 % obrotów w ogóle w wartości jak tak zacięcie walczy z poziomu poziom obrotu, jeżeli chodzi o to by więc kilku zaledwie 5 % obiektów, a aż 60 % wartości no i teraz pytanie czy nowe pokolenie, które przy przychodzie poprzedni przychodzą nowe pokolenia, ale także płynąć będą wchodziły także na rynek sztuki czy one pójdą tym samym tropem co co ich rodzice czy co ich dziadkowie no pytanie doskonałe panie profesorze, ale się, że odpowiedź jest uzależniona od sytuacji ekonomicznej to znaczy, jeżeli mój dziadek był milionerem nowojorczycy z miliarderem to tak, kto pójdzie tropem i będę kupował FOT 5 % tych schodów i zabawki ich część przyzwyczaić właśnie dziś o tym, że zbierał sztukę, ale jeżeli mój dziadek pracował na umowę o dzieło mój ojciec aż 5 c, a ja się jeszcze zastanawiam pomiędzy leśniczówką inny, a czymś tam no to po pierwsze, pamięć w ogóle nie będę niczego kupowała już tak zdecyduje się zainwestować to raczej to będzie inny w instalację co zaległość za złotówkę w prasie, że testy są także ta nie zawsze będzie wynikało też w przyszłości tylko z inwestowania w dziale sztuki, bo też trzeba odejść od tego się, że to tylko sądu jest inwestowanie, że ktoś nawet jeszcze kupowaniu prac w wyższych w tym nic się w przedziale o przedziale cenowym to zawsze towarzyszą inwestycja no jestem przekonany, że pan redaktor też kupił pracę za więcej za złotówkę w swoim życiu nie myśląc o tym, żeby w ogóle zainwestować Odorowicz tak podnosił, że jest to cieszy też szukać to są to są też bardzo ważni klienci tknięci na rynku nie chodzi o to, że ktoś jest ważny tylko, dlatego że wydaje dużo pieniędzy na sztukę ziemia w dorosłość artyści urodziła w złotych, ale sami artyści dotykają problemu poseł Brejza artyści też zastanawiają co będzie z ich emeryturami tak w nie kupują własne prace nie, ale jest inny pomysł, który już troszeczkę zakotwiczył w krajach anglosaskich polega na tym, że Lota artyści oddają, ale na tym to stosuje w średnim poziomie, czyli jeszcze nie jeszcze nie są wielcy wielkimi artystami rynkowymi 1 pracę w 23 prace oddają prawdy takie funduszu emerytalnego nie wpłacają tam pieniędzy tylko oddają organizacji takiej zewnętrznej, która dba o to, żeby w przyszłości istniała możliwość sprzedaży tych prac i wypłacenia tym artystom pieniądze i tani to nie wygląda mniej więcej w ten sposób, że jak ja w buzię czy pracę to później sprzedaż jest tych 3 racja tyle dostanę środków jako artysta mienia to tak wygląda, bo część z nich jak zdobyć bardziej rynkowych część Niemiec taki podział procentowy rząd to 40 wraca do tego artysty to gdzie został sprzedany w na ponad 28 na pozostałych artystów to się rozkłada tych, którzy tych prac mogą różnie wyglądać najwyższe na obsługę długu to w jakiej taki odważny ciekawy pomysł chyba nie chodzi o to, żeby jak, gdyby nie było tak, że ktoś dostanie sławny dach ma dobrze aż zostanie na to są lekarze to to jakoś wszystko widzieli takie osoby, że jeszcze takiego jeszcze ten został w żaden sposób się przeniesiona na grunt od przejęć Jan przemianie znam takiego takiego przypadku, ale takie pierwsze próby w krajach anglosaskich już byłem na jej głowie się wydaje to naprawdę ciekawe pytanie tylko tak źle później galerie reprezentujący tych artystów, którzy rzeczywiście się wybili także w liście rynkowo na ile będą bardziej lub mniej zniesmaczony tym rząd to jakaś taki zewnętrzny podmiot typu taki rodzaj takiego on takiej spółdzielni, bo tak nam należy traktować każdej takiej spółdzielni będzie sprzedawała sprzedawała te prace przy galerii, by nie sprzedał za wyższą sumę oraz tych artystów liczonej powinny trafić ci los jest to będą za to będą 23 prace PKS dworzec zachodni rynek nie może oczywiście nie burzy oczywiście rynkowi ja myślę, że to jest jakiś przejęli jakiś 1 z pomysłów na także na na Polskę może ktoś jest bardzo ciekawy pomysł ja mogę panu powiedzieć jak jak dobrze znaną w Polsce w rozmowy młodych artystów nie jest łatwo trzydziestolatków, którzy przekazują prace na jej dobrze umawiamy się, że za 30 lat patrzymy komuś się powiodło i sprzedajemy dobra co idziemy za 3 cali przyp aut panowie skończą 60 lat obniżono wiek emerytalny, więc co się właściwie gotowe do 50 chciałbym, by chciał, żeby iść już sprzedali te prace tak, że także prace już dawno nie ma żadnych etycznych, a rozumnych istot w Tatrach my zarządcy w tym tej telewizji znanej z dawnych domach władze w Czechach Polsce na innej tyle jest i powstaje komisja śledcza zajmowała w o to, żeby dowiedzieć się czy na pewno nie był w to zaangażowane władze partii takiej czy owak nie wiadomo zatem nie trzeba wierzyć w ludzi i trio to, że Natan Gross w Warszawie chce być optymistą sytuacji jeździłem w Gniewie, że ludzie ludzie z siebie nie wierzą, że w dni i Maciejem świat się dobrze opowiada bomb to rzeczywiście jest jest taka historia Sajnaj tom to może dziś zadziałać, ale różnica pomiędzy systemem anglosaskim Polski jest taki, że u nich funkcjonuje także system wypożyczeń jednocześnie przez 30 lat, a także wypożyczają te obiekty i z tego też mają dodatkowe środki miasto nie działa, dlatego że szanse na odpisy podatkowe z tego tytułu z tytułu wypożyczeń obiektów do firm i tak daje nocą właściwie minimalne, więc się generalnie, aby to nie opłaca najlepszy dowód na to, że może w, że podmioty gospodarcze nie wypuszczają nawet z muzeów trafia oferują taką taką usługę także ta jest mu coś z rządem gospodarczym, żeby wypożyczyć EU można też tak można też płacić tak z obrazem Matejki w użyciu to dość droga druga rzecz nie poszedł spać spokojnie proszę przyjść chętnych na 2 dogodne dla Wisły pod Grunwaldem nie na niego nie da, ale no nie na tak duży co zrobić takich z takim obiektem jest wielkim w nie, ale mówiąc poważnie jest oczywiście pula w takich obiektów są dobrze się magazyny muzealne też są lekarstwa, ale tak naprawdę efekt i tak jest prawda jej często to są oddział, który nigdy nie trafią na stałą kolekcja ani nawet nie będą miały szansę na wystawy czasowe na pewno nie w Warszawie, gdzie już teraz pokazujemy tylko stare kserówki to jest problem rzeczywiście w oczach wierzyć ludzi może się coś zmieni, choć to, że tworzy się techniki będą od tych serów we mnie, że coś się zmieniło leży tam nie patrzy tak pojedynczo tylko na osobę myślę, że życie Instytut jest ważniejsza od życia Dyrekcji, a i jej muzeum narodowe w Warszawie też nie straci i odbuduje swoje zaufanie myślę, a to tylko pozbyć, kiedy do wpisu datę jego rząd, a to niezrozumiałe uważa rozumienie wydać jeziora, ale po południu, ale siła siła instytucji powinna być większa od tego kto zarządza nią turysta same z działu sztuki, a tak, ale z drugiej strony jest też, ale także czasami można budować prestiż i właśnie instytucja przez lata Olesno niż w ciągu 1 jednak od g no i zdarza się tak mu w tej sferze medialnej, które dziś tak wrócimy do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się po matce obrotu dziełami sztuki z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa moim gościem informacji już za kilka minut o godzinie dziesiątej 20 po informacjach wracamy do programu off czarek był w państwa moim gościem jest dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu to w sztuce trochę rynku sztuki zasadzają się panie profesorze jak my rozmawiamy o zakupach, które czasami są inwestycją na, a czasem kupujemy siatkarza wie coś podoba, ale instytucje, a szczególnie przed instytucje państwowe muszą myśleć inaczej, a lekarz instytucja, która po co związane z ze sztuką nowoczesną teraz jak powinna wyglądać strategia czy kupować czy nie kupować jak kupować drugiej strony czy Czechom czy instytucja może funkcjonować taki sposób, że dobrze dzisiaj inwestujemy po to, żeby za 30 lat mieć kolekcje to po to, strony taka ruletka z 1 strony mamy instytucje, które powinny działać w sposób przewidywalny z drugiej strony są trochę ruletka, bo po pierwsze mamy nadzieję, że spora część z tych artystów zostanie znana, a co za tym idzie przyciągnie nam publiczność z całego świata mężczyzn zostanie znana na świecie, tak więc teraz trochę ważne jest czy jesteśmy taką instytucją w stanach Zjednoczonych czystych taką instytucją w Rumunii 3 zlotego instytucją jest w Dubaju w jak powinna wyglądać tak ani taka strategia jak wygląda w rzeczywistości i Anny i czy ten pomysł, żeby Polska na świecie kojarzą się z kulturą sztuką i sztuką wypalił wg pana Tomek urząd ds. wyznań, bo straty wyceniono list odpowiada na pytanie czy jest jeszcze w pachwinie z pewną nerwowością nie jest to nie wypalił w podstawowy problem jest oczywiście są zawsze środki pytanie jak funkcjonują Szansana zakup płynu do kolekcji instytucji publicznych, czyli w tym wypadku jak rozmawiam sobie o sztuce współczesnej to oczywiście jakaś szansa i kto może dać w ogóle środki my nie możemy wierzyć w coś co się dzieje w stanach Zjednoczonych czy w ogóle w krajach anglosaskich, że oto będzie prawdziwe wsparcie od podmiotów prywatnych takiego nie ma też uda w ogóle, jeżeli ktoś myśli, że w Polsce szansą na środki prywatne oddane po prostu instytucji publicznej finansowanie Ano to się bardzo bardzo myli to wynik toczy się nie tylko systemu podatkowego, ale także z jeszcze 1 rzeczy, że zamożni ludzie polscy biznesmeni wolą tworzyć własne własne kolekcje niż oni skupić się na zakupach do do kolekcji muzealnych, ale prawdą jest, że szukają innej drogi, czyli takiej drogi depozytowej ciotą kupują na własnej kolekcji przekazują do depozytu, a teraz instytucje publiczne są skazane w większości na na pieniądze publiczne na nasze pieniądze na takie, które w głównej mierze płyną z dotacji, a nowych założycieli przemienić nawet instytucji centralnych takie ministerstwo kultury dziedzictwa Narodowego i prawdą jest, że 4 i za który powstał sztuki współczesnej w w Polsce w pewnym okresie czy MSN sztuki nowoczesnej w Warszawie MOCAK krakowski mSv, który jest taki był klucz Łódź najstarszemu komu oczywiście instytucją zbierającą się w sztukę współczesną sztuką awangardową w ogóle w UE w ogóle w Polsce i muzeum wrocławskim muzeum sztuki Wrocławiu, ale one korzystają głównie z narodowych programów czy narodowe kolekcje sztuki sztuki współczesnej mają szansę co roku wystąpić o środki na poziomie wspólnie dla tych instytucji na poziomie około 8  000 000 i taki był cel powołania tych tych instytucji, żeby tych tych programów, żeby te środki kierować, jakie tam są z wnioskiem o bardzo różne miałem przyjemność przyjemność różnie, bo w różnym okresie zasiadać w takiej komisji UE, oceniając 2 elementy ocenia przede wszystkim kwestie rynkowe właśnie nie jak nie kwestia tych wyborów, ale kwestie rynkowe i na ile przy zakupie takich obiektów, bo przeszacowań na ile rzeczywiście to było zasadne także od strony rynkowej czy tak samo ważna jest równie ważne jak to jaki jest wydźwięk tej pracy i wiem, dlaczego chyba w pan redaktor zmierza, jakie pracujesz w danym momencie kupować, bo zawsze instytucji zawsze szmatę także się nie załapiemy na ten 1 wagonik, że po prostu wagonik odjeżdża nigdy nie będą w stanie zakupić do kolekcji artysty, który w ciągu roku 232 wystrzelił taki, że ich nie będzie tego a tego czego zbierać natomiast czy rzeczywiście instytucje w Polsce na nowych, nadając utrudnia kolekcji, a w ogóle jakiś trend jest mówić o światowym europejskim to pomyślę, że nie, nawet jeżeli aspirują do tego, żeby tutaj w regionie Europy środkowo-wschodniej być najsilniejszą taką jednostką to co to jest cały czas tylko ten ten region, a rozumiał co to miałoby znaczyć, że jesteśmy silniejszą jednostką w rejonie Europy południowo-wschodniej Czyżby chodziło o kogo byśmy nie przyciągną nowe zajęcia wf osie to jest tak jakby zasadniczy problem i dziś rozumiem, że wszystko jest rzucanie się na takie tylko włącznie gwoździe też spowoduje nie nie zbudujemy takie wyjątkowej absurd tej kolekcji każda z tych kosztów procesu musi mieć własny na to pożyczkę na auta to pomysł, więc kto za to odpowiednio Wenus to tylko Włosi dyrekcja odpowiada za to o tyle, że to formalnie komisja nabytków, które powinny być w każdej takiej instytucji, które zasad co jest zasadą w ogóle na Zachodzie, ale wyglądają w ten sposób składają się nie z pracowników danej instytucji za wyjątkiem Rockets 132 składają się z ludzi od córki z zewnątrz i całkowicie inaczej potrafią spojrzeć na konstytucję i a także na kolekcję o przyszłą kolekcji w Polsce jest różnie częściowo to ZUS taka troska wzajemna pomoc nieraz w komisjach nabytków zasiadają osoby, które znamy z innych muzeów polskich po prostu albo z innych instytucji polskich są wciągane po prostu dodać do tej komisji dlaczego, bo nie ma co krótka ławka może nawet nie jest krótka ławka tylko niestety mówić o takim układzie towarzyskim, żeby ktoś myślał, że to tylko polega na jakiś taki towarzyskich tak pomyślana tak też tak gdyż, bo na lata 20 zlote jest taki też układ towarzyski tylko to jest zawsze pytanie proszę o kolejne ważne, że na ile chciał ściągnąć kompetentną osobę na to komisja lekko jak zbudować sobie koszty funkcjonowania tej komisji taka komisja nabytków powinna zajmować nie tylko zakupami co jest niestety powszechne w instytucjach Polski, ale także depozytami to oni powinni decydować o tym czy w ogóle dana praca może trafić nawet do depozytu przecież w przyszłości być może istnieje szansa na wykup tego tego depozytu i to co w co wprowadzamy w ogóle do instytucji jest też istotna z tego punktu widzenia także, że to są depozyty na przygodach artystów już posąg trudne rzeczy w Polsce też tak nie jest, że rozwój nie działa w takiej formie witaminy działa na czytanie Gianna takim na takim poziomie, jakim byśmy sobie absurd wyobrażali to go zawsze przychodzi rzeczywistość i wypominania to musimy kupować tam TomTom tamtą osobę, a nam pysznymi wskażą kierunek kierunek, ale co to jest wiem, że w tych komisjach nabytków kogo najbardziej brakuje to w domu to wprost odebrali to co ludzi, którzy są zwykle nie tyle związani z rynkiem tu nie chodzi o to, aby człowiek związany z rynkiem tylko takie kwoty zna się na spektakl to w tym żeby, żeby w tym zakresie instytucji nie popełniały błędów, ale dzisiaj są troszeczkę przymuszony przez to że, składając wnioski do ministerstwa w ramach narodowych kolekcji sztuki współczesnej muszą wskazywać na to jaki bo uzasadnienie rynkowe też do zakupu tych ani innych prac i czy w ogóle tak zostanie albo się wejść na początku tego programu tej instytucji musiały się żadnego w tym zakresie żaden nie jest ani nawet nie musiał sprawdzać tego uzasadnienia i zdarzały zdarzały się tam niestety też często przerasta szczególnie dotyczy to praca w edycjach różnych grup różnych takich elementów jest tego, czego brakuje to jest zasada, że tak funkcjonuje się tych największych instytucjach trzeba się odnieść takiej tezy, którą teraz stawiam, że za 20 lat nie będziemy mieli z muzeum sztuki współczesnej żadnej kolekcji, która przyciągnęła odwiedzających ze świata ze świata chociażby z Europy rozumianej jako po drugiej stronie Łaby, chociaż trzeba na pewno będzie ściągała lub mówiąc wprost do kolekcji Czartoryskich tak to jest też odważna teza, ale to wynika, jakby zryw ze specyfiki tej kolekcji, a teraz przypadkową sztuki współczesnej my naprawdę mamy sporo problemów, bo Emu i muzea narodowe, które jak nie błyszczą do sztuki współczesnej w Polsce Venus i nie zbudowały taki zamysł umorzeń zbudowały takiej czy łódzkiego muzeum zbudować takiej silnej narracji w zakresie sztuki współczesnej, a te, które dzisiaj startują w programach już nie mogą startować w ramach programów narodowe kolekcje sztuki z kosiarką regionalnej uzupełniają dziury w tej części uzupełnia dziury w Elblągu to nie takimi gwoździami powiedzmy sobie takie tryby przyciągały przyciągały publiczność na jej cały ten ciężar został przez przerzucone na muzea sztuki współczesnej, które też nie występują w większości większości miast miast polskich czy zostanie na Warszawa Łódź Kraków powiedzmy PS obecnie Wrocław oczywiście są jakieś takie fajne ruchy gracza pochwalić też takie miasta jak przed Białystok, który chce budować Arsenał Rostowski zaczął budować kolekcję, która śmiało może konkurować z niektórymi kolekcja w zakresie sztuki współczesnej w ogóle tych bardzo bardzo dużych instytucji, więc to 8 inwestycji polskich przyjechali z województwa podlaskiego i instytucji instytucji polskich tak tak dobrze zawsze jest inny poziom nadwozie wciąż jesteśmy wciąż jesteśmy jakoś prowincja zaściankiem tak wiem, że nowy Białystok może konkurować z Krakowem Super, ale rozumiem, że pomyśle konto Śląska muzeum sztuki nowoczesnej, która ma zostać w Warszawie, jeżeli wydajemy na budynek czy instytucje takie jak milionów to są gigantyczne pieniądze publiczne takie są żydowskie opowieści Knapa eksperta czy sądzi pan, że to muzeum może w ciągu najbliższych lat za zaoferować kolekcję, która przyciągnie ludzi ze świata podczas tego nie widzę, ale jeszcze nie znam do tego pytasz go wyciągać będzie na pewno z 1 podstawowego podczas 1 nie myśląc o zdrowie tylko kolekcji tylko miejsca, które rzeczywiście jest być posadowione ten budynek, ale rozmawiamy wiemy czy pszczołę w takim sensie, że ktoś wysiądzie z pociągu będzie się do metra to przejdzie koło tego tego przyciągnie bydgoska jest przy budowaniu takich instytucji muzealnych, bo to też z muzeum istotna będzie jak zawsze jest istotne istotne jest nie tylko kolejce także architektura wszystko to się gra najdłużej architektura mierzyć jako las aż o triumf w tych Tal z kwesty oczywiście wrażliwość jest bardziej się również różniący się tutaj nie chce się do zasiłku, żeby dał się będzie podobało drugiemu tamto natomiast ja myślę, że to jest jakiś za to towarzyszy cały czas Dyrekcji MSN żali się zastanawiają co jeszcze coś się wciągnąć w kolekcji ciągle mają szansę na naprawdę dużo rzeczy jeżeli, jeżeli dzisiaj jest problem polegający na tym, że to on na Biennale Wenecji mamy mamy pracę na odwrócony taki samolot państwom będą mieli okazję zobaczyć sobie później w internecie do pracy reprezentuje Polskę na Biennale w Wenecji miasto czeka, jeżeli dzisiaj właściwie żadna z instytucji polskich nie ma pewności czy ma w ogóle szansę kupić tę pracę już jest największy, czego mają kupić, skąd te środki przez ośrodki będzie można wystąpić o środki celowe zakon do ministerstwa to się nic nie załatwił na jakieś ekstra ekstra środki na to trudno mówić o jakiś możliwościach szalony budowy, a ci, którzy poszli tam proszę zobaczyć, że w ostatnim rozdaniu pieniędzy ministerialnych w ramach sztuki współczesnej gros środków poszło na Europejską kina muzeum w Orońsku, a które już tak łatwo nie zjechać, bo jest za mało jest atak na oddziale ZUS inaczej kara dla Radom później o tej boczkiem ale dlaczego na, dlatego że Orońsko szukało pieniędzy na interwencyjny zakup Magdalena Abakanowicz z tego powodu, że było naprawdę realne niebezpieczeństwo, że część tych prac po prostu wyjedzie za zakupy będziemy wielka wystawa z oświatowa Abakanowicz to na pewno jej i była taka obawa, że to nie dosyć, że ceny rosną dosyć szybko ona na prace Abakanowicz to jeszcze to, że obiekty wiadome się okazało, że się przez nowych mniej środków z tego programu ministerialnego został przesunięty właśnie na interwencyjny wykup, bo wszyscy się boją, że następne co może się zdarzyć to będą jeszcze wyższe ceny Abakanowicz metę mamy w depozycie, który może uratować West prezes budujemy za 500  000 000 gros takich budynek, który budujemy dom w 2 co tak za 5  000 000 będzie sprzedawał gorące powietrze w półpostaci idei usprawiedliwienia, dlaczego go wybudowaliśmy za tak drogo za publiczne pieniądze wróciły do naszej rozmowy po informacjach Radia TOK FM dr hab. Wojciech Szafrański z uniwersytetu Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa moim gościem informacje o dziesiątej 40 proc w dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki z uniwersytetu imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu z państwa i jego goście mi o sztuce trochę o sztuce współczesnej my trochę o przyszłości rynku sztuki, który my, który zastanawia się, kto będzie przyszłym klientem i o instytucjach, które nie zawsze zostaje się jak wydać publiczne pieniądze firmy ciężko harujemy SLD teraz szczególnie tak sobie gadamy wytworzyć PKB w podróż za instytucje kultury wiadome to wykorzystamy, żeby sobie zbudować pomnik własnego niepotrzebne skreślić lub niepotrzebne wpisać nie rozumiem tego, ale z drugiej strony rozumiem, że jeżeli chodzi o sztukę to jakoś budowanie kolekcji czy mówimy o kolekcji prywatnej w naszym pokoju 3 w jakiś prywatny muzeum instytucji jest trudne, a jest bardzo trudne i to jest kwestia nie tylko środków podkreśla także pomysłu na jej tego co jest zawsze problem na ile się przywiązujemy do tego pomysłu jesteśmy w stanie się zmienić w trakcie i ja też takie obrazoburcze obraz, bo książek powiem po zdaje sobie sprawę, że instytucją kultury w tym zakresie jest bardzo trudna, bo łatwiej są w stanie rywalizować wyścigów, które uczestniczą same przez instytucje polskie czy w tej okolicy jest właśnie dziś ściga się z instytucjami o poważnych budżetach i przede wszystkim takich, które mają szansę w ogóle jakikolwiek sponsoring prywatny naprawdę my żyjemy w układzie możemy sobie opowiadać no to wszystkie rzeczy na świecie, ale nawet, jeżeli byłaby taka sytuacja, że oto, aby kupić fenomenalne dzieło tak one się znajduje na rynku, gdzie jeść jeść w Londynie tak, ale to jest coś co byłoby w naszej kolekcji, bo naprawdę tak ułożyli mieliśmy zebrać środki także to każdy z nas będzie w 20 zł, żeby wykupić takie, by na to i premierzy takie próby już wielokrotnie była mętna i to niższym poziomie się zakończyć fiaskiem w Polsce szanse na to, że każdy z nas jest wspólną jest do siebie minimalna, czyli z tego co pan mówi trochę rozumiem, że jesteś mikro mali skazani ten system rotacyjny co te instytucje, ale one same morskie one konkurują między sobą on nigdy nie będą instytucjami europejskimi światowymi tylko zawsze będą się biły między sobą właściwie o uczniów wycieczki szkolne z Gliwic i synowie pan, żeby Gliwice wyobraźni nie pasuje do miasta aluzję Irlandczyków Szwedów do wójta, bo pierwsze miasto z Gliwic z Wolanią z Poznania Ząbkowic śląskich z Olsztyna chodziłoby o o wycieczki szkolne, które będą przyjeżdżały w ramach programu dzieci rano jedziemy na filmy o świętej takiej, a wieczorem, a po południu pojedziemy do muzeum sztuki, bo to mamy program wiadomo, że instytucje walczą przez 2 elementy walczą o to, żeby ich kuratorzy też pojawiali się na świecie i przez to mają szansę na to, żeby wprowadzać też obiekty z ich kolekcji bony towarowe jeździły to jest ważne jemy sen tym, że ktoś próbuje z o krzyż jak zawsze z różnym skutkiem, bo często z pewnymi instytucjami nie ma szans po prostu konkurować tak, ale pytanie co można ściągnąć w to miejsce w Polsce to dotyczy nie tylko sztuki współczesnej, ale także sztuki dawnej takie szalone zapowiedzi przecież o różnych dyrektorów muzeów upaść przed muzeum w Warszawie rząd da się o to tutaj ściągnąć najwybitniejsze dzieła renesansu i t d. no one są trudne do realizacji bardzo prostego powodu ma na to wszystko co by się tylko środki tak, ale musi być jakiś poziom wymiany co umyka możemy zaoferować dzisiaj to też jest problem nawet, żeby 1 ze sztuki współczesnej niektóre obiekty poza to zawsze jest pytanie czy to jest rzeczywiście taki taki silny silny element czy możemy powiedzieć, że my tam jesteśmy jakikolwiek czołówce no nie jesteśmy nie jesteśmy bardzo chciałbym, żebyśmy byli, ale z bycia powiedzieć wprost, że nie jesteśmy jesteśmy cały czas na dorobku warto świadomość muzyczna w Polsce jest przed większą świadomość, a w zakresie sztuk sztuk wizualnych i dziś lepiej znają na muzyce niż na sztukach wizualnych i oczekują cenzury oraz znana wszystkim, że nie obrażać na zdrowiu w napięciu, ale przede wszystkim bez takiej w jak zasadniczy problem, czego oczekują Georga czeka na ujemny to ja chcę zobaczyć pierwszy po Picassa chciałbym zobaczyć na drugi, by chciał zobaczyć właśnie takimi operują w tym zakresie tylko właśnie takimi nazwiskami, które są bardzo nośne nie widzą tego nie ma Picasso nie stany idę dalej nie ma Picasso jest jak sobie taką takie doświadczenia każdy miesiąc temu w muzeum Narodowym w Poznaniu była wycieczka właśnie taka nie była z Gliwic chyba taka szkolna i oni musieli obejrzeć w soborze ramy Gliwice już tak tak być to święte miasto Google naprawdę mówi teraz i rzeczywiście je obchodzi, a potem inny dodaje szukali różnych rzeczy jest ich czasów, bo Słobodzianek żadnego nazwiska przecież nie znali, a my opowiadamy się lokatorzy działają wszędzie wszędzie mówią ty edukacja i edukacji i stanęli przed krzewów dodał nadal w Poznaniu czerwona obraz Romana Opałki i atak stają po 2 takich chłopaków mówię zobaczy to po o koszty to jest on tak tak czy dałoby to kosztuje 1 000  000 EUR aż tyle, by w Polsce tylko za te miliony zlote z wadą tutaj uwagę klienta i oni zaś, a co tu jest tam dobrze, że to się rysuje się i dostanę i 18, a ten ile kosztuje tyle ile kosztuje także tu nie chodzi o to, że ma być przekaz, jakoby taki do takiego finansowe, ale znów całkowicie pogrubienia no no tak to to oni są jakoś tam my minimalnie zainteresowani tak na kształt muzeum znaleźli w sztuce współczesnej mówi na to często nie znam żadnego nazwiska, które oni znali, kto dziś w świadomości mi to ludzie z ziemią tego nauczyć wymuszenie no, więc 1 znając sztuki współczesnej tak uważa to być Picasso mniej teraz nie ma tego Picassa nie ma tam jakiś czas na jej deskowania wiem, że wszystko to umieć wychowywać trzeba patrzeć jak wychować tak dalej, ale na dno takich kolekcji w Polsce chyba nie będziemy mieli, ale z jazd taki trend produkcyjny w Kętach wierzbowych bazi po Warszawie przez we Wrocławiu chyba, ale to mnie lata podobna nazwą noc wygładzają Williama pamięta naprawdę to jest w moim przekonaniu niedopuszczalne, żeby w topowych instytucjach nawet na tym poziomie Polski w topowych instytucjach po prostu wieszać reprodukcję tylko wyłącznie prac od rozwalić odnosi, dlaczego mają to być też, dlaczego panie profesorze le w instytucja musi mieć taki program czy musi mieć wizję przyszłości, żeby rzeczywiście mogła, a jeżeli nie ma szans na to, żeby pokazywać światowe dzieła własne muzeum to przynajmniej trzeba próbować pokazywać to co się ma własne magazyny w nowej w nowym oświetleniu można coś ten zaś jest problem, ale w Namysłowie, żeby w ogóle zapoznawać ludzi z tym co co jest no no no naprawdę, jeżeli droga na taki wystawę biegnie przez instytucje, które są wszyscy uważają za jeszcze słabsze na świecie albo takiego w ogóle gdzieś tam raczkują i później 100 pokazywane w muzeach, które mają psa dla tradycji tak, bo są najstarszymi instytucjami w Polsce to nie jest dobry krok warto jest, gdy osoba zaś taki, by taka pułapka tkwi, bo opowiadał Bono o uczniach, którzy w muzeum w Poznaniu poszukiwali znanych nazwisk aktorów branża rozrywkowa działa podobnie tak daleko, czyli że, jeżeli mam jedno znane nazwisko to łatwiej też miejsce to był ktoś inny w swoich i inne i inne osoby ze swojej stajni teraz mamy instytucje, które z racji tego, że nie jest powiedzmy średniej kategorii w lidze światowej albo jeszcze w małej nie stać na przysłowiowego Picassa 1, ale teraz, żeby wystawić to co jest w magazynach oto panikuje nie zainteresuje to trzeba w to zainwestować w edukację w promocje to są często zgoda legionowe czy radnego albo z wielo wieloletnie ramy w jaki sposób niektóre instytucje właśnie takie słabszą nabyli finansowo rozwiązują też, że drań sesja w Galaxy to osobne spotkanie, gdyż nadal grała z imprez możliwa dziś w Polsce, ale rozwiązują także w ten sposób, że organizuje pokaz 1 obiektu czy 2 obiektów to jest już taki ci na to stać daną instytucję, żeby ściągnąć 2 bardzo ważne obiekty obronić na gwarancjach państwowych czy jest reguł do siebie na żadne gwarancje państwowe, ale przynajmniej jest szansa na kontakt bezpośredni działają to jest istota to nie jest takie tylko zwykłe odtworzenie w tym przypadku to jest to, czego byliśmy uczyć kontakt z oryginałem to jest bardzo ważne Antoni chodzi o to, żeby nagle zrobić kolejną gigantyczną wystawę impresjonistów i wszyscy bez mała fantastycznie się niż impresjonistów pubów wszyscy czy połowa, nawet jeżeli nie kocha impresjonistów osiągniętego przez okres ich nie, ale my jak działa wyzwanie z Vistalem znaczy one są piękne uwielbiam, żeby to było wszystko w 1 miejscu, ale byty takie wystawy przyciągają tłumy huk takie, gdzie staną się tłumy to dobrze właściwie nikt nie obejrzy tego w spokoju czy, więc nie wiemy byłem ostatnio znana, bo zawsze na wernisaże chodzi o to, że jeżeli ma szansę ale, ale byłem ostatnio n p . na wzrost lub w Wiedniu no bo także, że to ma pan swoje 20 minutach godziny już następnie następnie następni, bo słabo jest olbrzymie zainteresowanie wspaniała wystawa, ale z punktu kogoś, kto chce dostać więcej czasu po przyglądać się i sobie w niebie w środowy poranek albo w niedzielny wieczór czy cokolwiek strasznie trudna rzecz i teraz z punktu widzenia Szkot finansowego jeszcze sobie, że jeżeli chcemy przyciągnąć świat to pewnie ściągnięcie 13 tych dzieł wyda nam podobne efekty obu, jeżeli patrzymy tylko komercyjnie, o którym faktycznie -li 1 czy ci 21 czy 2 obrazy jednoczy, bo ponad jedno czy zadziała i już to pomysł, aby z tym co mamy na nas na taką wymianę kulturalną mówiąc rosną to jest to jest problem z instytucji na jej torze tak samo jak w winnym świecie tak tutaj są budowane kontakty towarzyskie bez kontaktów towarzyskich bez kontaktu z fundacjami np. które zarządzają często spuści z nami artystów naprawdę takich topowych ważnych, których chętnie byśmy oglądali w Polsce nowość nie mamy nie mamy nie mamy szansy i takie są złote 7 programie są rozmowie mamy szansę uczynienie nie wydarzeniu nie boję się co pomyślałem w ogóle czymś innym również zobaczyć 500  000 000 taki mamy budżet możemy wypaść poza stadionem oraz tonie było to zależy możemy za to wybudować budynek z powietrzem gorącem od osób w Bielefeld i SLD ma jakąś kolekcję, toteż nie można ich mama mama ma w zupach jest także UR wolałby pan w rozdziale dowodów sąd to miejsce wszystkich tych obiektów jest krajem zadowala 1 ze służbą to miejsce jest zatem pieniądze wysyłamy nie wiem uczniów szkół co by zobaczyć biletów lotniczych kupimy wysyłamy do najlepszych muzeów świata i żeby np. wrócili wyedukowani w UE codziennie w tym do DPS w tym ciągle prowokacjach rehabilitacja, by móc poważnie zobaczyć coś możemy nasz gaz zmienić, bo możemy zainspirować możemy zredukować, ale przez demona, a może czegoś żal, ale być dokonam 1 też ważnej rzeczy Ropczyc i też narracji, którą my potrafimy przez swój umysł tu się czy filtrować nie możemy tylko czekać na narrację innych osób jeździ tam, gdzie pan własny dom może zatem teraz rynkowo poważne domy aukcyjne nigdy nie nigdy nie zrobią poważnej aukcji sztuki polskiej tak, bo żadna jeszcze nie była taka sztuki rosyjskiej tajnej, dopóki nie będą nabywcy na bardzo wysokim poziomie takim zakupowym rząd to coś popsuć dom aukcyjny będzie opłacał i trochę podobnie jest w tym Sęk w tym drugim takim przekazie, że jeżeli my sami będziemy opuszczali, ale to rzecz to trudno, żeby ktoś dla nas zrobił w naszym myśleniu narracji to dobrze, ale to nie podoba się pan mój pomysł, żeby się wysłać w ogóle nie ów własny system uważa ale, żeby w miejsce budynku wysłać uczniów jak naprawdę nie podoba się nie złoży pan pomysł dok edukacja, skąd 500  000 uczniów aż o przeżyciu Widzew i rentowych w po przykład świetny pomysł uważa wójt, ale w euro, niemniej Widzew efektu takie coś innego zwrotnego jak pan widzi, że to oni jak tam pojadą to będą jak mówią lepiej nauczeni przez co zobaczą otwartość na wdychanie gorącego powietrza w zbrodniach SS, ale wszędzie zniosła zbudować musimy się przejść, by potem już nas wpuszczą do magazynu Games cena na pewno znajdzie pan coś godnego uwagi jest Kafarskiego pan zobaczy taki, który na pewno będzie pana posła pasował FOT ja uważam, że to świetna kolekcja konie nie widzę powodu, dlaczego społeczeństwo miało wydawać 500  000 000 na to, żeby powstał budynek ma coś coś do doskonale może obejrzeć dowolny budynków w Polsce istniejącym już to myślę, że tutaj też zaprosić panią dyrektor MSN mu ona będzie się starała bronić tego pomysłu ja muszę powiedzieć jeszcze raz palono może się nalepek zaproszę pana zapytam pana i to tak zrozumiałem, że to stare marzenie ściętej głowy, żeby to muzeum było ważne na arenie nie tylko światowej, ale chociażby Europejskiej to po prostu będzie polskie muzeum na razie jest to i w moim przekonaniu na razie są słabe na to szansę, którą właśnie w młodej parze wszystko co powie pani dyrektor MSN będzie myślenie życzeniowe dr hab. Wojciech Szafrański prawnik specjalizujący się w problematyce obrotu dziełami sztuki Uniwersytet imienia Adama Mickiewicza w Poznaniu był państwem gościem bardzo dziękuję panie profesorze bardzo dziękuję informacje o godzinie jedenasty po informacjach wracamy do programu off Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: OFF CZAREK

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam. W aplikacji mobilnej i na stronie. Z pakietem "Aplikacja i WWW" podcasty TOK FM zawsze pod ręką!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA