REKLAMA

Czy dojedziemy w tym roku pociągiem na Pol'and'Rock Festival?

A teraz na poważnie
Data emisji:
2019-06-18 12:00
Audycja:
A teraz na poważnie
Prowadzący:
Czas trwania:
21:01 min.
Udostępnij:

W tym roku nie wsiądziemy do "Ostatniej Paróweczki", "Rockowego Schabowego", czy też "Wehikułu Czasu", czyli specjalnych pociągów musicRegio jadących na Pol'and'Rock Festival. Przewozy Regionalne tłumaczą się brakiem taboru oraz narażeniem go na zbyt duże szkody. Na pomoc festiwalowi ruszyli marszałkowie województw zachodniopomorskiego, pomorskiego i wielkopolskiego, którzy zorganizują dodatkowe połączenia do Kostrzyna nad Odrą.

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
Mikołaj Lizut witam państwa, a w studiu gość dr Jakub Majewski prezes zarządu fundacji ProKolej dzień dobry dzień dobry państwo jak słyszeliśmy wszyscy pociągiem będzie bardzo trudno dojechać do Kostrzyna nad Odrą, gdzie odbywała się festiwal Poland rok, czyli dawniej przystanek Łódź Stock jak on odbierać to jest decyzja polityczna czy tak jak mówili przedstawiciele przewozów regionalnych decyzja ekonomiczna, a pani łódek nie uciekniemy od polityki w tym przypadku Rozwiń » oczywiście nie rozumiem, że uruchomienie pociągów specjalnych ma charakter ogólny jakieś usługi komercyjne na to nie są pociągi rozkładowe to nie są pociągi, które służą ogółowi społeczeństwa są dedykowane do konkretnej imprezy natomiast ta impreza ze względu na swoją skalę i też tradycje dojazdu koleją zawsze, gdy kojarzyła się z dojazdem właśnie pociągami sama nazwa przystanek Woodstock dawno już sugeruje, że to jest przystanek czy jakaś komunikacja publiczna autobus pociąg tramwaj coś coś innego niż samochód i tutaj poza tym aspektem czysto ekonomicznym, który też wydaje mi się jak czytam różne opinie mnie nie jest tak jednoznaczne nie do końca wiadomo czy tak duże pieniądze można stracić na wożeniu Stokowiec rów czy wręcz przeciwnie mnie ta oferta, gdzie się bilansuje wokół wokół zera, a w gruncie rzeczy przecież o to chodzi o kolejne warzywo z tego co zapewniają przedstawiciele przewozów regionalnych te straty przez przewyższają zyski no to znaczy, że np. dewastacje pociągów przez uczestników festiwalu i sięgałyby 3  000 000 zł chce, by liczbę wyglądają dosyć niewiarygodnie, zwłaszcza że dotarliśmy do informacji, że np. w 2012 roku bez straty we wszystkich pociągach wyniosły 30  000 zł, a jednak jest dziesięciokrotnie mniej no właśnie widziałem, że te liczby powiem szczerze rozród jest chyba zbyt duże, żeby to byłem w, żeby to były wiarygodne szacunki z tym co trzeba zrobić jak czas demolować pociąg, żeby straty wyniosły 3  000 000 to jest naprawdę dużo pieniędzy to jest dużo pieniędzy już o innych wodach nie oszukujmy się ten tabor, który był kierowania ECS nie pociągnął Stokowiec nie był tabor najnowszy to raczej były takie pociągi dziennie, które już dobiegały kresu swojej eksploatacji z pełną świadomością, że pociąg ma jechać ma być tani ma jest narażony oczywiście na torze wesoła młodzież bawiącą się w nim nie będzie go szanować tak bardzo jak biznesmeni w krawatach natomiast mimo wszystko płaciła za bilet często nie takie małe pieniądze i chodziło o to, żeby ta oferta się zbilansowana w związku, z czym tam szacowano, że około 2 linia 2  000 000 zbierano z biletów my i porównywalne były koszty uruchomienia tych pociągów właśnie w zeszłym roku 26 dodatkowych połączeń podczas festiwalu, kiedy do niej drugą stronę w tym roku wygląda na to, że żadnego dodatkowego połączenia, chociaż wielka orkiestra Świątecznej pomocy złożyła skargę w tej sprawie do przewozów regionalnych może to się uda, bo ma przede wszystkim tutaj zadziałali samorządowcy z województw, w których to dotyczy i może jakiś pociągi jednak pojadą właśnie ciekawa sprawa w ogóle wracając na chwilę do tej polityki i że przecież te pociągi jeździły od ręki wielu lat jeździły jeszcze w zeszłym roku, więc mówiąc szczerze, obserwując zmiany na scenie politycznej to jest także Przewozy regionalne pod pod nowym zarządem po nowym kierownictwem przecież już trzykrotnie zajechały nauce, więc zastanawiać co się z sondażu w czwartym roku to się stało niemożliwe, ale teraz nawet odstaje rynek kolejowy dotarł do pisma, które z -ca dyrektora biura PKP Intercity i rozesłał do pracowników PKP Intercity i PKB w PLK i prosi w nim w nawiązaniu do ustaleń z jakiegoś spotkania opracowanie przymiarek do zmian tras 18 pociągów jadących przez Kostrzyn to właśnie do złota pociągi, które normalnie są w rozkładzie jazdy urządzono ją ominąć konsul to jest rzeczywiście wygląda, że to znana na jakość czystą złośliwość no sytuacja dosyć dosyć zaskakująca, bo nie dość, że nie ma pociągów dodatkowych to miałyby przez kosynierzy pociągi rozkładowe i to rzeczywiście zaczyna wyglądać na taką politykę spalonej ziemi, że wokół Kostrzyna nie będzie żadnego ruchu kolejowego przez cały okres przystanku Woodstock ja mógłbym zrozumieć PKP Intercity mówiącej tak my nie jesteśmy przygotowani na tak dużą skalę przewozów nasze pociągi regularne obsługujące ten węzeł jej nie mają takich rezer w w związku z tym boimy się tego co się będzie działo w momencie, kiedy normalni pasażerowie jadący tranzytem przez ten Kostrzyn nagle zostaną zderzenie z tłumem, który wsiada w powietrze w Poznaniu i to jest kilkaset osób, które chce się dostać do pociągu telefoniczny w jakiś racjonalny sposób na własną sytuację rozwiązać rozwiązaniem było właśnie uruchamianie pociągów dodatkowych podzielenie ruchu regularnego z tym jest szczytowym Przewozy regionalne wycofały swoje pociągi do zera i nagle się okazało, że PKP Intercity innej stoi przed takim gigantycznym ryzykiem, że to ich pociągi nagle staną się pociągami między Greg, czyli pociągami obsługującymi łódzką, więc też próbują się gdzieś się wycofywać ewidentnie ze strony ze sobą rozmawiają a, a mam wrażenie, że nie do końca ekonomia za tym stoi, bo skoro jest dużo chętnych do podróży to każdy racjonalny przewoźnik powinien się niezwykle z tej sytuacji cieszyć, bo przecież jego zadaniem jest głównie wożenie ludzi zarabianie na sprzedawaniu biletów no właśnie tak wydawałoby się, że jest, chociaż to tak jak mówiliśmy Przewozy regionalne mówią, że to się kompletnie nie opłaca no bo rzeczywiście ta jest dużo chętnych do jazdy pociągiem jak wyliczał Jerzy Owsiak przeciętnie taki festiwalowi wydaje stówkę na bilet jedno jest drugą stronę, więc przy takiej masie młodzieży, która jedzie na festiwal to rzeczywiście trudno sobie wyobrazić, żeby Przewozy regionalne na tym nie zarabiały z drugiej strony no właśnie mówią o dewastacji, że jest to młodzież, która psuje pociągi jak trzeba zapytać pana jak można zepsuć taki pociąg to znaczy potrawy są w obrazie wyobrazić były takie powiedz po przejazdy kibiców, które okazywały się o komplet to ruiną zarówno dla współpracy z pasażerów jak i dla taboru kolejowego, ale nie pamiętam takich doniesień z festiwalu przystanek Woodstock czy w ogóle z ogromnej ilości na mapie festiwalowej Polski, żeby fani muzyki coś demolowali Nosferatu nie jest chyba rzeczywiście jakiś masowy duży problem można wybić okno można urwać stolik no zdarzają się oczywiście takie sytuacje i przy tak dużych przewozach i zwłaszcza takim masowym charakterze imprezy rozumiem, że tego typu straty i się pojawiają natomiast, wznosząc na to jaki charakter, jaki jest nastawienie tych ludzi taki pozytywna energia, która towarzyszy towarzyszy temu nie temu festiwalowi wydaje mi się, że to niema ani 1 znaczy trudno oczekiwać tak skrajnie agresja tego tłumu i rozmawiają kilka razy z kolejarzami, którzy byli na miejscu na stoku oni mówili, że to specyficzny klient tak to nie jest kino, do którego dociera się w ten sam sposób jak do rodziny jadącej nad morze, ale niewątpliwie można się z nim dogadać trzeba mówić językiem tych młodych ludzi wtedy oni rozumieją, że pociąg np. będzie opóźniony, że trzeba poczekać odpowiednim miejscu, że najpierw sprawdził bilet, a później siądziemy do pociągu, żeby mieć pewność, że wszyscy, którzy tym pociągiem jadącym bilet posiadają są mechanizmy są sposoby na obsługę takich imprez masowych właśnie, dlatego że kolej świetnym środkiem transportu do przewozów masowych to nie jest pojedynczy człowiek wysiadając gdzieś w niedużej miejscowości koło setki tysiące ludzi, którzy jadą w tym samym momencie 1 w 1 kierunku domu się, że Przewozy regionalne mówiąc językiem na choćby te nazwy handlowe poszczególnych pociągów ostatnia parówek czka stalowy PS czy cień wielkiej góry tak się nazywały te pociągi specjalne, które dowoziły fanów muzyki na festiwal to właśnie to był sposób komunikacji jest skierowany do tych ludzi przekonanie ich, żeby nie, żeby wsiedli do pociągu spędzili świetnie czas na miejscu wrócili tym, że pociągi bezpiecznie do domu nowo na cóż to możemy zamienić teraz nagle lawina samochodów, która będzie wyjeżdżała do Kostrzyna Parkowa Mar jak rozumiem, gdzie popadnie w no nie oszukujmy się część tych ludzi lubi wypić piwo w tej podróży i teraz nagle jednak, że kierowcy będą tego pozbawieni to wszystko powoduje, że nie tak naprawdę chce jeszcze 1 bardzo poważny problem takie skorzystanie z pociągu okazyjnie nauczy to pokazywał też młodym ludziom, że podróż pociągiem jest fajne, że podróż pociągiem jest czymś co właśnie jest alternatywą dla poruszania się wszędzie samochodem i oni raz pojechali je na Łódź stoki wróciła późnym nigdy innym razem stwierdzili, że z ze spadku znajomych pojadą dziś mnie turystycznie pociągiem albo zaczął nim dojeżdżać do na studia czy do pracy wydaje się, że to jest gigantyczny ciastek, które tutaj tracimy, czyli ta promocja kolei tak to nie chodzi o to, żeby na tym zarobić po to, chodzi o to, żeby pokazać młodym młodym ludziom młodej części społeczeństwa, bo starsi pewnie, że to pamiętają, że kolej jest bardzo sensownym środkiem transportu zezwoliła nie musi się promować, ale o tym, porozmawiamy tuż po informacjach Radia TOK FM państwa i moim gościem jest dr Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej jest państwem moim gościem rozmawialiśmy o tym, że ta decyzja przewozów regionalnych ale by w tym roku nie uruchamiać specjalnych połączeń, które dowiozą młodzież na festiwal ponad rok, czyli dawny przystanek Woodstock no może wywołać takie wrażenie, że kolej po prostu nie chce się promować, ale może kolejny muszę promować może to kolej w Polsce jest tak masowy przewoźnikiem, że dobre czy złe wrażenie nic tutaj nie zmieni, ponieważ konkurencja jest zbyt mała jest niestety odwrotnie kolej w Polsce jest nie nie jest przewoźnikiem masowym nie jest środkiem transportu pierwszego wyboru, a szkoda, bo tak się dzieje w Europie zachodniej tak się dzieje z wysoko rozwiniętych państwach całego świata, dlatego że jest jedyną realną alternatywą dla masowej motoryzacji nie jesteśmy w stanie zbudować tylu autostrad tak bardzo poszerzyć ich o kolejne pasy zbudować tylu parkingów, że wszyscy wszyscy wszędzie mogli dojechać samochodem bardzo skutecznie dokończyliśmy komunikację autobusową na prowincji nie ma już PKS-u w te, które funkcjonują zaczynają masowo padać i tak naprawdę nie kolej była jeszcze odziedziczona po tym, socjalistycznym systemie w miarę sprawna natomiast w związku z tym, że wszyscy zachłysnęli się motoryzacją stwierdzili, że to jest jakiś relikt przeżył także teraz będziemy mieli nowoczesne drogi nowoczesne samochody i okazało się, że w ten sposób nie można od społeczeństwa zachodnioeuropejskie przerabiał ten scenariusz nie da się wszystkiego za zawieźć samochodami, zwłaszcza w aglomeracjach, zwłaszcza na o odległościach między dużymi miastami tam kolej jest świetną alternatywą dla samochodów jest bezpieczniejsza jest bardziej ekologiczna jest wygodniejsza umożliwia pracę wczoraj w trakcie drogi czy czytanie książki mamy mnóstwo różnych rzeczy, ale musimy młode społeczeństwo do tego przekonać musimy je wychowywać, bo ono już nie pamięta tego jak wszędzie jeździło się pociąg nie ma w zasadzie bardzo często młodzi ludzie, zwłaszcza dzieci w cały swój transport, widząc PPS precz z perspektywy fotelika samochodowego, ale sobie nie wyobrażają jeżdżenia w żaden inny sposób tylko po skończeniu 18 lat zrobienia prawa jazdy kupienia własnego samochodu taka taki oddech takim odejściu tego typowego schematu właśnie oferował na masowy masowy dojazd na na przystanek Łódź Stock, czyli skorzystanie z pociągów specjalnych poznanie kogoś w tym pociągu zobaczenie, że jesteśmy częścią większej grupy, która ma podobnie myśli widzieć swoje podobnym celu i w związku z tym, że taką formę komunikacji zbiorowej to podróż może być już początkiem tej przygody, która się wiąże z festiwalem ani zamknięcie się w jest w swoim własnym samochodzie omal festiwal przyjeżdża kilkaset tysięcy osób i oczywiście tutaj kłopot był taki logistyczne no pojawili się bez 2 zdań, jeżeli wszyscy mieliby dotrzeć samochodem nie będzie, gdzie zaparkować nie nie da się tam wjechać zdecydowanie tak no ja cieszę się że, chociaż na kole jest za naszej zachodniej granicy koleje niemieckie, które też dojeżdżają do Kostrzyna wcale nie odwołuje żadnych kursów wręcz przeciwnie cieszą się z tego, że będzie więcej chętnych do do podróży będą wyższe przychody z biletów, że coraz więcej ludzi będzie korzystać z kolei, czyli tata jakaś taka obawa, która się pojawiła u nas uciekamy, bo tam będzie dużo chętnych powoduje że, że gdzieś tam się przesuwa taka myśl no to może kolej jeździ głównie po to, żeby brać dotacje, acz pasażerowie są są wyłącznie kłopotem, bo gdzież mamy dużo chętnych to co robimy to uciekamy nie jest staramy się ich i namówić pojechali samochodem dość dość nieracjonalne działania no właśnie jest tutaj szansa, że Pomorski urząd Marszałkowski porozumie się w tej sprawie i będzie współpracować z województwem kujawsko-pomorskim Wielkopolskim i zachodnio pomorskim i być może takie pociągi pojadą jednak na festiwal na alei jak jest z tą opłacalnością kolei, bo może o tym, poufne główny argument jest argument ekonomiczny ten przynajmniej był przedstawiany przez rzecznika przewozów regionalnych posunął się nie opłaca się nie opłaca to nie robimy no bo kolej tajemnic to jest po prostu biznes i najeść zastanawiam czy to jest taki biznes jak każdy inny to znaczy czy kolej może to tylko tym paradygmatem się posługiwać w serwisie usługa ta ludność w po tak naprawdę kolej, w jakich części jest Bill biznesem, ale w znacznej mierze jest formą usługi publicznej to jest część infrastruktury naszego państwa tak jak w sposób komercyjny nie bylibyśmy w stanie utrzymać się dróg ani autostrady, bo opłaty za przejazd tym ciemniej tą infrastrukturą tak za korzystanie z niej byłyby horrendalnie wysokie tak samo jest trochę z koleją kolej stworzy jakiś schemat działania sieci transportowej jakąś pewność poruszania się i w tym sensie bardzo dobrze, jeżeli chodzi na 0, a w wielu przypadkach nie wychodzi na 0 zupełnie świadomie dopłat dopłacamy do kolei tak jak dopłacamy do służby zdrowia edukacji chcemy mieć państwo, które funkcjonuje sprawnie w różnych dziedzinach w tym transporcie Noto no to dość solidarnie ponosimy koszty tego systemu i tutaj jeśli chodzi o deklarację marszałków, którzy są organizatorami przewozów w swoich poszczególnych regionach widać, że pojawią się jakieś światełko w tunelu nawiązuje województwo zachodniopomorskie później kolega po kolei pomorskie wielkopolskie kujawsko-pomorskie zaczyna deklarować, jeżeli Przewozy regionalne nie wyślą tych pociągów komercyjnie tomy zamówimy je dla naszych mieszkańców dla naszej młodzieży i te pociągi jednak pojadą szkoda, że dzieje się to wszystko tak bardzo późno, bo najpierw poszedł sygnał jasny nie będzie pociągów rozumiem, że młodzież zaczęła szukać sobie jakiejś alternatywnej drogi dotarcia na minę do Kostrzyna teraz teraz może się okazać, że to pociągi pojadą tylko zbyt późno żeby, żeby można było w sposób wiarygodny przekazać, że kolej znika, a później się znowu pojawia się nowa sieć szkół im też się protest tegoroczna edycja festiwalu i rzeczywiście bardzo duże zainteresowanie jest festiwal darmowy stąd naprawdę ogromne masy ludzi, którzy chcą posłuchać muzyki pobawić się pobyć razem to jest także jak tłumaczył Jurek Owsiak po wielokroć takie podziękowanie za wspaniałe zaangażowanie w wielką jest orkiestry Świątecznej pomocy w terminie nieprawdopodobne zry w, który za każdym razem właściwie co roku bije swój własny rekord w dobroczynności jest w zasadzie bardzo poważne filarem polskiej służby zdrowia w no właśnie usługi dla ludności to jest chyba ciekawa i ważna sprawa nie tylko prawo popytu podaży jeśli chodzi o kolej czy kolej w ogóle w Polsce dochodowa któreś z tych spółek dawnego PKP dochodowe z kolei towaru, a tak tak to się ułożyło, że Przewozy ładunków są komercyjne w związku z tym tam jest też otwarty rynek jest wielu przewoźników kolejowych, którzy ze sobą konkurują jedni są większe drudzy mniejsze i nawet starannie część Państwowej kolei, czyli PKP Cargo jest spółką giełdową zarabia na siebie zrestrukturyzował się i ma się dobrze PAK, czyli właśnie tam, gdzie pojawił się ten rynek tam tam kolej zaczęła być normalną częścią gospodarki tak samo mogłoby być w przewozach pasażerskich co nie znaczy, że kolej byłaby rentowna to inaczej, gdyby marszałek czy minister zamawiający Przewozy pasażerskie zapytała, kto z moich pasażerów zawiedzie za te pieniądze w najlepszych warunkach to znaleźliby się przedsiębiorcy, którzy postawili wagony klimatyzowane a kto zabierze ich najtaniej tak, żebym za pulę środków Romana kolej za móc mówić jak najwięcej pasażerów, toteż znaleźliby się tacy, którzy byliby na to chętni jak jest taka wielka obawa przeciwko temu żeby, żeby zacząć te mechanizmy rynkowe na kolei wprowadzać, bo przecież, gdyby przyjąć Jurek Owsiak powiedział mam kilkaset tysięcy ludzi do przewiezienia to na pewno by się z nas ktoś kto by zobaczył w tym biznesy takie pociągi uruchomił rzecz w tym, że my cały czas w Polsce się bardzo bronimy przed otwarciem rynków bronimy tego monopolu jak widzimy ten monopol słabo działa w takich sytuacjach odruchu biznesowego właśnie apelował Jurek Owsiak tylko, że od tej do tej właśnie tam nie ma tego biznesu tak, ale nie ma biznesu to znaczy, który został Święty spokój bardziej tak, żeby wiedzieć po co mamy się w to bawić się nasze pociągi jeżdżą wpływa na konto dotacja, by po po co mamy ten dodatkowy wysiłek przejście my zarobimy te pieniądze czy nie zarobimy to w gruncie rzeczy nie ma większego znaczenia to trudne i smutne są smutne podejście wydaje się, że przy takich sytuacjach bardzo bardzo wyraźnie wychodzi, a jeszcze z tym aspektem namówienie ludzi, żeby pojechali na festiwal era, a innym razem z tym samym przewoźnikiem wybrali się gdzieś indziej, czyli tak naprawdę wychowywanie sobie przyszłych klientów w czasie, gdy wkłada gigantyczne pieniądze na świecie, żeby przekonać klienta do do swojej marki tutaj jest to mniej okazji i przy okazji za darmo, a w zasadzie nawet z lekkim plusem należy nie chodzi o biznes ma to być może wracać do mojego pytania nie chodzi także przekonywanie klientów no i ogólnie mam wrażenie, że rzezie tam, gdzie się cała ta dyskusja czy czy to jest festiwal, który popieramy czy nie popieramy i czy generalnie będziemy starali się nie ułatwiać, żeby sąsiad był to smutne to, zwłaszcza zwłaszcza, że tak jak mówię to pociągi zawsze cieszył się dużym powodzeniem jeszcze rok temu z skutecznie dowiozą uczta w Łowiczu bardzo serdecznie dziękuję za tę rozmowę Jakub Majewski prezes fundacji ProKolej był państwa i moim gościem cały czas jeszcze jest szansa, że tych wszystkich fanów festiwalu Poland rok dowiozą jakieś pociągi, jeżeli samorządowcy się w tej sprawie skrzykną i dogadają no na dziś wygląda to tak, że Przewozy regionalne nie uruchomią dodatkowych pociągów, które dotąd dowoziły festiwalowi Czchów do Kostrzyna na drogę z Odrą co więcej na wiemy, że także PKP IC Intercity i chce ominąć tę miejscowość swoich rozkładowi w pociągach, żeby przypadkiem zbyt wielu fanów muzyki nie dojechało na miejsce mam nadzieję, że nie chodzi właśnie o to, że to jest festiwal, którego obecna władza nie popiera bardzo dziękuję za rozmowę dziękuję bardzo za chwilę informacje Radia TOK FM, a po nich raport gospodarczy program przygotowała Martyna Osiecka Mikołaj Lizut dosyć Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: A TERAZ NA POWAŻNIE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

40% rabatu w zimowej promocji TOK FM. Nie czekaj - zdobądź swój pakiet "Aplikacja i WWW" z solidną zniżką, aby słuchać wygodniej!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!