REKLAMA

Chcesz wejść ze swoją firmą na rynki zagraniczne?

Data emisji:
2019-06-24 12:40
Audycja:
SuperFundusze
Czas trwania:
13:39 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

No, ale jest poniedziałek, obiecałam, że w poniedziałki będą Super Fundusze. Zatem dzisiaj właśnie Super Fundusze, w dzisiejszej audycji skupimy się na programie, na tym jak firmy, które chcą wyjść ze swoimi produktami, ze swoimi pomysłami zagranicę mogą starać się o pieniądze z Unii Europejskiej właśnie na to, czyli nasz temat dzisiaj to internacjonalizacja MŚP.  Ja tylko przypomnę, że cykl Super Fundusze powstaje przy współpracy Radia TOK FM z Ministerstwem Inwestycji i Rozwoju. Super Fundusze, a w studiu Radia TOK FM przy Super funduszach dzisiaj dwoje gości: pan Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw z Polskiej Akademii Rozwoju Przedsiębiorczości, dzień dobry państwu, i pan Andrzej Jagura, prezes spółki Designers. Prezes, który najlepiej wie, jak to jest skorzystać z tego programu internacjonalizacja MŚP, dzień dobry, dzień dobry.  Rozwiń »
Ale zanim pójdziemy dalej, zanim o doświadczenia pana zapytam, najpierw chciałabym jeszcze, żebyśmy przedstawili w ogóle, czym jest ten program i do kogo go kierujemy teraz nasze słowa? Rozumiem, że najważniejsza sprawa, o  której trzeba pamiętać to to, że ten program dotyczy programu Polska Wschodnia i to jest znaczący wyznacznik tego, po jakimś obszarze się poruszany. Tak, aczkolwiek nie wyłącznie, jest to działanie rzeczywiście ukierunkowane w obszar Polski wschodniej, jednak mogą w nim wziąć udział małe, średnie przedsiębiorstwa, które nie tylko mają siedzibę w Polsce wschodniej, ale na dzień, w którym będą składać wniosek o dofinansowanie mają zarejestrowane oddział lub jeden z oddziałów. Także jest to dostępność poszerzona.  To mamy żywy przykład, że tak właśnie można, czyli firma, jak rozumiem, ma siedzibę w Warszawie. Tak, główna siedziba w Warszawie, a oddział w Lublinie i już można było skorzystać, nawet jak nie jest Polska wschodnia. 

To właśnie to jest dobra odpowiedź, że da się to zrobić, nawet jeżeli ta nasza główna siedziba nie jest w obszarze Polski wschodniej. A właściwie to ta internacjonalizacja MŚP, to co to właściwie jest? No co to jest? To działania jest skierowane do tych firm, które w swoim potencjale mają co najmniej 1 produkt, czyli wyrób albo usługę, które mają potencjał do tego, żeby sprzedawać je na jakimkolwiek rynku zagranicznym. To działanie różni się od wielu innych, które są realizowane w tym obszarze szerokim internacjonalizacyjnym przede wszystkim tym, że można finansować w ramach tego działania nie tylko udział w targach, imprezach targowych, wystawienniczych czy misjach gospodarczych, ale mogą wziąć w nim udział firmy, które są, jakby krok wcześniej. To znaczy firmy, które potrzebują doradztwa szeroko rozumianego, dzięki któremu mogą w ogóle zacząć myśleć o internacjonalizacji swojej działalności, czyli mamy tutaj nie tylko firmy z doświadczeniem eksportowym, ale również firmy, które takiego doświadczenia nie mają i chcą się w tym spróbować. 

A właściwie skąd ja mam wiedzieć, jak ja mam poczuć, wyczuć, a może mogę kogoś zapytać czy to, co ja oferuję, nadaje się do tego, żeby wyjść z tym zagranicę. Właśnie w ramach projektu można sfinansować tego rodzaju zapytania, o którym pani powiedziała. Ideą jest stworzenie modelu biznesowego, który tworzy profesjonalny doradca. Ten model biznesowy podlega weryfikacji w trakcie oceny wniosku o dofinansowanie, działania przewidziane w tym modelu jako potrzebne do tego, żeby wyjść na określone rynki mogą być finansowane w ramach projektu i na tym właśnie w tej części takiej szkoleniowo-doradczej polegają te przedsięwzięcia. Drugą częścią, połową, 49% kosztów może być przeznaczonych już na konstrukcję i ekspansję, czyli na udział w targach, na udział w imprezach wystawienniczych, na organizację udziału przeprowadzania misji gospodarczych. 

A kiedy ja się mogę zgłosić do takiego konkursu? Do tego programu, żeby wziąć w nim udział. Nabór cały czas trwa, w tej chwili mamy przed sobą jeszcze zamknięcia 2 rund, w tym naborze pierwsza zamknie się 15 lipca, można składać do tej daty wnioski o dofinansowanie i ostatnia trzecia runda w tym roku zamknie się 3 września, czyli jeszcze jest trochę czasu, jeżeli ktoś dzisiaj nie ma pomysłu, że mógłby wziąć w tym udział, ale usłyszał w radiu, że są pieniądze do wzięcia to jest trochę czasu, żeby się przygotować do tego, żeby te wnioski składać. Wrócimy jeszcze do tych spraw formalnych, zaraz zapytam, jakie są właśnie pieniądze, o czym my mówimy, ale najpierw bym chciał zapytać pana Andrzeja Jagurę o doświadczenia. Opłacało się? Opłacało się, zdobycie doświadczenia na zagranicznym rynku wcale nie jest proste, to nam się tylko tak wydaje, że wszyscy czekają w kolejce, żeby kupić nasze usługi i produkty. To wcale nie jest tak, oni traktują nas jako bardzo poważną konkurencję i żeby się tam przedrzeć trzeba pokazać swój profesjonalizm, jakby mieć koncepcję tego wejścia, czego przeciętny przedsiębiorca, my nigdy nie eksportowaliśmy nic, mieliśmy z tym problem. Jak zidentyfikować się na rynku zagranicznym, które rynki są dla nas najbardziej sensowne i opłacalne? 

A jak dużo wcześniej myśleli państwo o tej ekspansji zagranicznej? Myśleliśmy gdzieś od 2 lat, natomiast baliśmy się tego, nie ukrywam, nie mieliśmy doświadczenia, nie widzieliśmy, jakie przepisy są w danym państwie, gdzie najlepiej byłoby być. Nie znaliśmy konkurencji na tym rynku, bo to jest wszystko ważne. Jeśli wchodzimy w taki rynek to powinniśmy to wszystko wiedzieć, tak, to nam zapewnia firma doradcza. No to na żywym przykładzie pana i pana doświadczeniu, jest pomysł, może spróbujemy za granicą? Kurcze, właściwie to my nie wiemy, co my zagranicą możemy zrobić, nie wiemy jaki tam jest rynek, nie wiemy czy to się przyjmie, czy nie przyjmie do końca. Tak naprawdę firma przyszła do mnie, która odszukała, bo myśmy składali kilka innych projektów badawczo-rozwojowych w tym i powiedzieli: słuchacie, macie fajne pomysły, może warto by wyjść na rynki zagraniczne? Mówimy: bardzo chętnie, tylko jak to zrobić? Kasa, Misiu, kasa - jak to się mówi. Żadnego doświadczenia, dokładnie tak, mówimy to kosztuje, zdajemy sobie sprawę, że przez pierwszy rok, dwa trzeba dokładać, skąd na to wziąć, jak się wypromować, jak powinniśmy to zrobić, jakie przepisy powinniśmy znać? No to jest tyle niewiadomych, że nagle stajemy, mówimy może jeszcze poczekamy. 

Tak czekaliśmy 2 lata, a w końcu przyszła ta chwila odwagi, przyszła firma, która powiedziała, co powinniśmy robić, jak zrobić, że złożyła biznesplan do tego wejścia na te rynki, które sobie wymyśliliśmy. No i dostaliśmy, jak to się mówi, pakiet w 90% gotowy, a te 10% to jest nasz wkład techniczny tak, bo oni znali rynek, znali kwestie prawne, formalne, znali konkurencję, byli w stanie nam to wszystko podpowiedzieć. To pan Andrzej Jagura akurat miał szczęście, że ktoś do niego przyszedł i podsunął mu pomysłu, a co, jeżeli nie będzie takiej sytuacji, czyli my sami musimy wymyślić, że chcemy wziąć w tym udział, dokąd mamy się udać? To znaczy ja powiem, że można to kwestia tej odwagi, o której pan Andrzej powiedział, tak, to jest jakby pierwszy krok. Na rynku działa bardzo duża ilość firm doradczych, które specjalizują się w doradztwie na określone rynki. Rzeczywiście w ramach projektu można przede wszystkim zwrócić się o informacje do Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, do naszego informatorium bądź też skorzystać z serwisu internetowego Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, który prowadzi, w zależności od stopnia rozwoju firmy i chęci, przez różne programy którymi PAPP zawiaduje i można w wśród naszych działań poszukać również takich, które pozwolą przedsiębiorcom osiągnąć ten cel. 

Istotne jest to, że w ramach projektu te wszystkie wstępne dylematy, potrzeby podjęcia decyzji biznesowych mogą być finansowane, to doradztwo w 51% może być finansowane, ale co więcej w ramach tego tego instrumentu można sfinansować również zakup usług niematerialnych i prawnych oraz zakup środków trwałych do łącznej wartości tych 2 elementów 150 000 zł. Przy czym jeden z nich nie może przekroczyć 100 000, także ta pomoc w ramach poddziałania jest bardzo kompleksowo ukierunkowana dla tych, którzy właśnie tą odwagę chcą sobie zdobyć i przełamać. To może rzeczywiście warto się tym tematem zainteresować. To teraz jeszcze tak, już na samych konkretach, co ja muszę mieć albo ile ja muszę mieć własnych pieniędzy itd., i na co mogę liczyć, jeżeli będę chciała wziąć udział w takim projekcie? Przede wszystkim można sfinansować ten model biznesplan, o którym pan powiedział, można sfinansować wszystkie usługi doradcze, szkoleniowe, związane z procesem przygotowania się przedsiębiorcy do tego, żeby na ten rynek wejść. To mogą być szkolenia, mogą być testy, mogą być usługi doradcze o takim charakterze prawnym zapoznanie się z barierami wejścia i tym w jaki sposób je usunąć. Można zakupić środki trwałe, wartości niematerialne, które są niezbędne do tego procesu internacjonalizacji i wreszcie sfinansować udział w imprezach targowych, wystawienniczych i misjach gospodarczych, czyli konkretnie na tym rynku sprawdzić te rozwiązania, które są przygotowane przez doradców. 

Mało tego, to co jest nowością w tym działaniu, od tego roku możliwe jest kształtowanie w trakcie realizacji tego projektu, kształtowanie tego wstępnego biznesplanu. Do tej pory trzymaliśmy się takiej wersji stałej zatwierdzonej, w tej chwili uelastyczniliśmy troszeczkę to działanie i mamy taką możliwość. To jeszcze zapytam o kwoty, ile maksymalnie mogę dostać? Ile muszę mieć? Jeżeli przedsiębiorca kieruje się poza Europejski, poza Europejski obszar gospodarczy, łącznie ze Szwajcarią, to może dostać do 800 000 zł dofinansowania. Bardzo dużo pieniędzy. Biorąc pod uwagę też jakby ten charakter tych działań, o których rozmawialiśmy. Natomiast jeśli planuje ekspansję na europejskim rynku plus Szwajcaria to mamy 550 000 zł. To co ważne mówimy o dofinansowaniu. My musimy mieć jakiś tam wkład własny. No bo zawsze tak to jest w tych programach, że mówimy o dofinansowanie, czyli to nie są pieniądze, które będzie musieli kiedyś potem zwrócić. Jak już je mamy, dostaniemy, zainwestujemy w to co chcemy zainwestować. Tak, pieniądze z parku są pomocą bezzwrotną, tego nie oddajemy. 

Przedsiębiorca, tutaj mamy 2 możliwości, w zależności od tego, jaką formę pomocy wybierze i jeżeli jest to pomoc de minimis, to musi dołożyć tylko 15 %, czyli te 800 000 z parku jest 85% dofinansowania i też w tym roku otworzyliśmy możliwość na sfinansowanie wydatków w ramach pomocy publicznej na udział w targach, która wynosi 50%. To jest dla tych firm, które mają, a wiemy, że to staje się pewnego rodzaju problemem, wyczerpany limit pomocy de minimis, bo są blisko tego limitu. Także otworzyliśmy też taką możliwość, żeby uzyskać 50%. To jeszcze do pana Andrzeja Jagury, czyli beneficjenta, mam pytanie, bo wiadomo, że jak się sięga po pieniądze unijne to trzeba się liczyć z dokumentacją, trzeba się liczyć z procedurami. To jest siłą rzeczy, bez tego się nie da, czy to przebrnięcie przez biurokracji jest trudne, nietrudne, czy też warte tego, żeby zainwestować swój czas? Zawsze jest warto, jeśli dostajemy pieniądze to zawsze warto poświęcić chwilę własnego czasu. Zresztą prawie każdy korzysta z jakichś tam usług księgowych albo ma swoją księgową, nie jest to zbyt wiele dokumentów dodatkowych, to jest tylko kwestia logicznego księgowania, żeby te koszty segregować w odpowiednie grupy. To wbrew pozorom tylko ułatwia pracę później, bo porządkuje naszą księgowość, pokazuje, że wydaliśmy na konkretny projekt dokładnie takie pieniądze.  Ja jako przedsiębiorca miastem z tym kiedyś problem, tak wszystko do jednego worka. Natomiast dzięki temu udało mi się stwierdzić dokładną kwotę, jaką wydałem na internacjonalizację. 

W takim razie bardzo polecamy, żeby zainteresować się tym programem. Mówimy o programie, który działa w Polsce wschodniej. Jak wspomnieliśmy, wystarczy, że firma ma oddział w Polsce wschodniej, nie musi mieć tam swojej centrali, żeby można było się o tę samą pomoc ubiegać, to jest bardzo ważne, żeby o tym, pamiętać. Bardzo panom dziękuję za spotkanie, za opowieść pan Arkadiusz Dewódzki, dyrektor departamentu internacjonalizacji przedsiębiorstw w Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości, dziękuję serdecznie, pan Andrzej Jagura prezes spółki Designers, czyli beneficjent, który skorzystał z tych pieniędzy, które były do wzięcia, również dziękuję, bardzo dziękuje. Oczywiście zachęcamy do tego, żeby zajrzeć na stronę fundusze europejskie.gov.pl oraz stronę PARP.gov.pl, tam zobaczyć więcej informacji, jak przebrnąć przez te procedury przy internacjonalizacji MŚP. A oczywiście zapraszam także do zakładki Super Fundusze na portalu tokfm.pl, a kolejny odcinek Super Funduszy już za tydzień, czyli przyszły poniedziałek. Super Fundusze w Radiu TOK FM, projekt współfinansowany ze środków funduszu spójności Unii Europejskiej.
Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: SUPERFUNDUSZE

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!