REKLAMA

"Już raz wprowadzaliśmy reformę planowania przestrzennego. Tym razem skończymy tak samo"

Data emisji:
2019-06-25 17:20
Audycja:
Analizy
Prowadzący:
Czas trwania:
31:09 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

audycja analizy Agata Kowalska przy mikrofonie dzień dobry państwu dzisiaj w analizach zaczniemy od rekonstrukcji, które toczymy na antenie Radia TOK FM, wspierając tym samym ministerstwo inwestycji rozwoju, które rzeczywiście taki brak konsultacji prowadzi, a dotyczą one pre projektu oczywiście, bo jeszcze niemożna mówić o gotowym projekcie ustawy chodzi o ustawę prawo o planowaniu zagospodarowaniu przestrzennym taką zupełnie nową ustawę przygotował zespół przy Rozwiń » ministerstwie teraz taki właśnie wstępny projekt został wysłany do różnego rodzaju środowisk zbierane są wstępne opinie jak ministerstwo zastrzega na razie chce zebrać tę opinię, a potem wnosić szereg poprawek już wie, że poprawki będą konieczne, więc pomyślałam, że dobrze jest na antenie Radia TOK FM uczestniczyć w tej debacie zamiast czekać na gotową ustawę na gotowe przepisy wtedy dopiero załamywać ręce, że coś jest nie tak i to jest kolejny odcinek naszych rekomendacji w analizach Radia TOK FM wcześniejsze znajdą państwo archiwum audycji z nami gość Konrad Płochocki dyrektor generalny polskiego związku firm deweloperskich dzień dobry dzień dobry państwu, czyli strony deweloperska w osobie naszego gościa dzisiaj lot tej ustawie ale zanim o przepisach to chciał zabrać pana coś co powiedział w dyskusji zorganizowanej przez stronę Chrońmy klimat była taka debata seminarium dostępne w internecie pan powiedział coś bardzo moim zdaniem ciekawego co mam wrażenie odtworzy mam pewne tło potrzebne do zrozumienia przepisów powiedział pan tak jako inwestor wolałbym zrealizować osiedle, którym mógłbym pochwalić się wnukom powiedzieć patrzcie oto dziadek zbudował chciałam zapytać pana czym się różnią budowane obecnie osiedla od takiego osiedla, którym pan mógłby się pochwalić wnukom największy problem to chyba to dzisiaj mamy dobrą architekturę i słabo urbanistykę i to jest w przeciwieństwie do tego co mieliśmy za czasów słusznie minionych, czyli niezła urbanistyka i fatalną architektura i rzeczywiście o to chodzi dzisiaj proszę nam uwierzyć do mnie no marzeniem inwestora dewelopera oprócz tego, żeby zbudować budynek, na którym firma będzie mogła zarobić rozwijacie jest oczywiście to, żeby zbudować to taki sposób, z którego będzie mógł można być dumnym za za kilka lat, ale również, budując własną markę dzisiaj już branża deweloperska widzi, że coraz więcej mieszkań sprzedajemy ponownie tym samym klientom sprzedajemy rodzicom, którzy kupili u nas x lat temu teraz przeprowadzają albo do większego mieszkania albo kupują swoim dzieciom czyni my musimy dbać o to jak budujemy w jaki sposób później nasze obiekty zachowują, bo ten nasz klient po prostu pogra jeszcze wracać do tego pytania o to osiedle, które można się pochwalić co to znaczy, że jest dobra architektura zła urbanistyka jeśli chodzi o konkretną datą na określony obrazowo przekonać i teraz dokładnie chodzi o to, że dzisiaj możemy kupić 1 małą wąską działkę zdarza się, że w jej mieście mamy wystawiono na sprzedaż biegniemy kupujemy działka ma kształt tak jakby dziecko wymyśliło, bazując na kredkami my próbujemy dokupić sąsiednią działkę, żeby ułożyć jakiś sensowny kształt tego budynku czy zaprojektować jakiś plac w jakiś sensowny sposób rozłożyć oczywiście jak się okazuje jak sąsiad słyszy, że to deweloper kupił sąsiednią działkę i chciałby dokupić od razu ten grunt jest Warty miliony złotych nie sprzeda z drugiej strony sąsiad, mówi że on po trupie sprzeda, bo on panuje tutaj trzymać to ziemie dla swoich dla swoich potomnych i niestety zostajemy z działką, która ma słaby kształt jest najczęściej mało działką, na której nie da się zaprojektować sensownie osiedla, a da się raj i zrealizować jedynie budynek to jest całe tu sprawy dzisiaj, bo patrzymy na duże osiedla, które budują w różnych częściach kraju, ale to nie teraz, bo budynek z budynkiem też można pochwalić, czego nie ma ta inwestycja czy co miałaby, gdyby to było np. większy teren albo sensowniej sensowniejsze kształt działki na większym terenie możemy sensownie zbilansować różne funkcje i np. szyby czy możemy zrobić w 1 części tereny zielone drugiej części pójść wyżej budynkami także, by również osiągnąć wystarczającą gęstość obrazowo lepiej jest zrobić Central park na Manhattanie i dookoła otoczyć go wieżowcami niż rozstrzelać pomiędzy wieżowcami kawałki takich placków zielonych na to mamy zresztą jest nam potrzebne do zrozumienia teraz tego czy ta ustawa odnosi się do problemów, o których pan powiedział i czy robi to we właściwy sposób i to znów cytat będą dzisiaj naszemu gościowi cytować jego samego powiedział pan chyba dla polskiej agencji prasowej, że projekt przygotowany przez ministerstwo inwestycji rozwoju wydaje się ciekawy i godny dalszych prac, ale diabeł tkwi szczegółach o szczegółach za chwilę, ale co jest w tym projekcie ciekawego i godnego dalszych prac przede wszystkim z zasady zarówno planowania takiego ogólnego, czyli ogólny kierunek ministerstwo jest taki, że będziemy mieli np. obszary, w których nie będzie można realizować żadnej zabudowy to jest oczywiście rewolucyjne, bo raptem chcemy powiedzieć wybranej części obywateli, że no jednak nie postawić sobie tutaj domku, mimo że planowały ten domek dla swoich jak Bodnar jest to przewiduje z tej ustawy mamy obszary wyłączone spod zabudowy zupełnie mamy tak gmina będzie mogła przewidzieć taki obszar tego teraz plany zagospodarowania przestrzennego tarczyca się różnią prawda to prawda natomiast obszary mogą być, która prostszy sposób uchwalane drugą różnicą aż za łącznie do Jasnej, czyli rozumiem, że gmina do tej pory też mogła to robić tylko teraz ta ścieżka się uprości tak to jest ścieżka się uprości na to, że dobrze się co ważniejsze ocena łącza zaraz ocenimy to zależy z czego punktu widzenia natomiast to, że gmina uchwali sobie obszar bez zabudowy albo bardzo ograniczoną zabudowy, jeżeli dzisiaj robi to na podstawie planu zagospodarowania przestrzennego, a wcześniej mieliśmy możliwość zbudowania czegoś to mamy prawo żądać odszkodowania pełnej wysokości czyli, jeżeli kupiłem działkę n p . pod swój dom jednorodzinny albo pod blok albo pod biurowiec i wcześniej można było zrealizować tam inwestycje, ale później po uchwaleniu planu społeczność lokalna w wyniku planu nauczania przedszkolnego doszła do wniosku, że nie na tym terenie będzie albo łąka albo szpital zaś łąkę albo parkach, bo szpital jakaś inwestycja celu publicznego, bo droga będzie przebiegała nie można zrealizować inwestycji wtedy taki inwestor czy jednorodzinne przy wielu rodzin nie ma znaczenia może poprosić o odszkodowanie i pójść sobie winny teren kupić taką samą działkę tu jest drugi element rewolucja właściwie może chyba pierwszy najważniejszy to odszkodowania, które dzisiaj możemy jako taki nieszczęśliwy właścicielką akurat na jego działce wypadł park czy szkoła droga i nie może zbudować swojej inwestycji może pójść do gmin i zażądać odszkodowania pełnej wartości rynkowej, ale skąd gmina ma brać pieniądze w założeniu tak te pieniądze miały pochodzić z tego, że jeżeli mamy do okna dookoła siebie załóżmy 10 działek i akurat środkową działkę załóżmy moją jestem tym nieszczęśnik wskażemy na park, ale wszyscy moi sąsiedzi dostaną zgodę, aby teraz możecie postawić tutaj ładne biurowce win dla siebie zbudować obok nie wiem jakiś hotel lat, a dalej jakoś się inwestycji z rodziną to wartość naszej działki nie jest już w tej chwili tak jak po wejście po 100 zł centra tylko je założą po 500 i założeniu taka osoba, której wartość działki wzrosła miała się dzielić z gminą tym zyski działa w ten sposób że, gdyby ona sprzedała w ciągu pierwszych 5 lat od uchwalenia planu to ma oddać i teraz ważna rzecz maksymalnie do 30 % wartości tego wzrostu, czyli między 100, a 500400 lat danina publiczna ze względu na dochód czy zdolna zwiększenie wartość stąd miały pochodzić pieniądze dla gmin takich zadał wiele wad, bo tak jest w praktyce są 2 rzeczy po pierwsze, wszyscy w całym kraju te 5 lat czekają ze sprzedaży działek i to jest powszechna wiedza my również jak deweloperzy dowiemy, jeżeli jakimś rejonie jest uchwalany plan to my wiemy, że tam przez 5 lat nikt nie będzie sprzedawał tylko będą wszyscy czekali aż minie ten okres, kiedy należałoby ewentualnie zapłaci ten dodatkowy gmina dostała tych pieniędzy tak jest, ale jeszcze gorsze jest to, że gminy, ponieważ mamy wybory prawda wybieramy sobie wójta burmistrza lato, jeżeli wójt chce nam powiedzieć, że Słuchajcie teraz Południowa strona miasta jak wam tutaj przekształca na teren budowlany się zbuduje jakąś drogę to wy będziecie musieli oddawać 30 % tego co chcą zarobić, a Południowa strona miasta mówi jakieś 30 % na północnej stronie miasta ta opłata była niższa była 10 % albo 0 i tu jest cały problem w zdecydowanej większości mówi 90 kilku procentach musiał sięgnąć dokładnie do badań Polskiej Akademii Nauk, która świetnie bada nie ma żadnej opłaty, czyli lokalnych włodarzy, chociaż wiedzą, że za chwilę wybory dokłada lokalni włodarze rozwiązuje ten waszych pieniędzy, by się możecie budować możecie budować w polu pod lasem, gdzie nie ma infrastruktury nie ma znaczenia możecie budować my nie odbierałem tego prawa i nie będziemy od was żadnej opłaty z tego tytułu teraz zaczyna się na grunt pre projektu ministerstwa jakąś odnosi do tego problemu i to mamy zmian, czyli po pierwsze, ta opłata wynosi 30 % koniec Krupka i to jest bardzo dobra rozwiązaniem od dawna wskazywaliśmy, że powinno się ustanowić jakąś opłatę zrównoważoną identyczne dla całego kraju najlepiej, ale poniżej, której w lokalni włodarze nie mogą zajść, bo to oni przez budują wtedy na kredyt, który obciąży następnych za 50 lat następnych użytkowników nową nie będzie z czego budować szkół dróg i t d . i t d . czyli to jest bardzo dobra pierwsza zmiana druga zmiana jest taka, że od czekania 5 lat nie pomoże, bo kiedykolwiek byśmy sprzedaje taką działkę będziemy musieli zapłacić daninę liczy oczywiście ten wzrost wartości, czyli porównujemy załóżmy dzisiaj mamy pole rolne przekształcono nam to na możliwość budowy załóżmy magazynu produkcyjnego, a także obrazy dla tej różnicy płacimy 30 % niezależnie, kiedy sprzedamy Łanda taki, że sprzedamy za 10 lat to ta wartość będzie wyceniona również przyszłości, czyli ile byłoby warte dzisiaj pole rolne, a jest Warty obiekt magazynowy czy ziemia podobnie magazynowe różnica, jaką płaci przydając pan bardzo konkretnie wręcz do detaliczne odpowiedzią na moje pytanie co jest ciekawego w tym projekcie i rozumiem, że ten ten konkretny mechanizm cieszy cieszy deweloperów natomiast jak chciałeś zapytać sam mechanizm czy czy koncept tej ustawy, które generalnie tak jak ja rozumiem opiera się na odejściu od systemu wuzetek, czyli decyzję o warunkach zabudowy i przejściu do systemu, który będzie dużo bardziej centralnie kontrolowany bez tej samowoli takiej, która powodowała, żebyśmy chaos przestrzenny czy cen koncept zmiana tych narzędzi którymi można się posługiwać dokumentów i t d . czy to państwa zdaniem w ocenie deweloperów jest prawidłowo wymyślone czy też właśnie mieści się w tym w tych szczegółach, które są są Nora czy potrzeba jakich zmian jest poprawa to znowu nie ma dużo prostych odpowiedzi natomiast deweloperzy woleli kupować działki pod planami skierowania przestrzennego i najlepszym dowodem na to jest to, że jeżeli mamy 2 działki leżące obok siebie 1 jest na warunkach zabudowy, które pani wspomniała druga jest pod planem zagospodarowania przestrzennego to idę sobie ideę zakład z kimkolwiek, że nie znajdziemy przykładu, gdzie 2 identyczne działki o identycznych parametrach zabudowy, czyli identyczny budynek możemy wydać na planie identyczne na muzyce są obok siebie, żeby deweloper zapłacił więcej działkę pod planem, ale czy zwiększone ryzyko inwestycji to żadna to nie dlatego cienie, dlaczego dlatego absolutnie wolimy budować pod planem jest dużo szybciej przede wszystkim średni czas wydawania wuzetki w Polsce już przekracza naprawdę duże miesiące mówimy o 12 miesiącach Rosjanie budują deweloperzy na terenach pod planami, bo po prostu ich nie ma w obrocie z 1 strony mamy takie populistyczne twierdzenia, że planów w Polsce jest 80  000 000 ludzi, że mamy tyle uchwalonych planów ofiara przestrzennego, a studia to jest nawet 300  000 000 przy państwa, kto państwa chce przeprowadzić do 1 gmin pośrodku Borów Tucholskich, która uchwaliła plan Hausnera przestrzennego ma świetną potencjalnie możliwość przyjęcia kilku planować 3  000 000 jeszcze tam mecz z wnioskami też tego raportu wcześniej przywoływanego naukowców z Polskiej Akademii Nauk, którzy stwierdzili, że jest miejsca na na mieszkania na 59  000 000 mieszkań na terenach objętych planami zagospodarowania pana zarzucają pani się zgadzam z faktem się zgadzam to jest fakt lekarze podawali w kontekście tego, że można budować na terenach zaplanowany nie proszę państwa, bo teraz to musielibyśmy powiedzieć sobie bez jeszcze powiedzieliśmy ten raport mówi o tym, że wtedy jest w całym kraju, ale ja odparłem, że w Warszawie pokrytych planami 36 %, że w niektórych miastach ten odsetek w niektórych miastach poniżej 5 %, czyli w tych miastach nie mogliby państwo w żadnym wypadku osiedlić, gdy państwo chcieli w Warszawie 70 po prawie 60 % terenu jest na WZ kach tu mamy napór inwestycyjny większość dużych miast ma pokrycie istotnie poniżej 50 % teraz wracamy do czynienia jeszcze tego, że rząd odpowiedział na to pytanie, bo to jest bardzo populistyczne twierdzenie, czyli mamy tereny, na których teoretycznie moglibyśmy budować nowe miasta nawet nową hutę moglibyśmy postawić właśnie pośrodku wspomniany przeze mnie Borów Tucholskich tylko to nie oznacza, że to są tereny, na których ludzie są mieszkać pracować wypoczywać oni chcą mieszkać tam, gdzie pochwał, a my jako inwestorzy musimy odpowiadać na to, że działali oczywiście, że wrócą na projekt dla ponad połowa inwestycji w tym kraju jest budowana na WZ kach pamiętajmy o tym za chwilę wrócimy z audycją wrócimy z Konradem w ochockim, który jest dyrektorem generalnym polskiego związku firm deweloperskich studził też pre projekt ustawy o planowaniu gospodarczym przestrzennym zajrzymy do niego jeszcze głębiej poszukamy VAT i zalet analizy audycja analiza Agata Kowalska przy mikrofonie w studiu cały czas pre projekt ustawy o planowaniu zagospodarowaniu przestrzennym, które przejmie udostępniło ministerstwo inwestycji rozwoju już na tak wczesnym etapie dzięki czemu możemy im w radiu TOK FM prowadzić pre konsultacje, a nie tylko czekać na efekt pracy urzędników w studiu również oprócz projektu Konrad Płochocki dyrektor generalny polskiego związku firm deweloperskich, z którym który tuż przed informacjami powiedział, że w Polsce 50 % inwestycji budowlanych opartych jest na wuzetkę na decyzjach o warunkach zabudowy jak państwo na pewno wiedzą te decyzje mogą są po prostu przyczyną chaosu urbanistycznego w Polsce mogą być wydawane uznaniowo, ale nie zgodzić to nie one są przyczyną chaosu urbanistycznego absolutnie nie tylko niemożna to nie jest czarno-biała przyczyną większą chaosu urbanistycznego jest fakt, że nie mamy zwartej zabudowy powtarzalnej zabudowy i kształty działek, czyli tak, jeżeli popatrzymy sobie na miasta, które nam się podobają np. spojrzymy w stronę Berlina, który bardzo intensywnie wypełnia kwartały ulic całe od lewej do prawa i tam nie mamy dziur, które leży pośrodku nie mamy takiej urbanistyki Łanowej tak znanej z Polski, że mamy jakiś zakład przemysłowy 3 puste działki boczek wielorodzinny 3 puste działki 5 domów jednorodzinnych kolejne puste działki to jest urbanistyka nowe i teraz ona wynika z tego, że nawet, jeżeli uchwalimy plan na tym terenie to mnie przy musimy nikogo, żeby wybudował dom jednorodzinny i budował go idąc od granicy miasta 1 za drugi prawda nie zmusimy również, żeby sprzedał działkę, jeżeli nie chce budować, bo będzie trzymał to działka w krajach zachodnich bardzo, zwłaszcza tam, gdzie najbardziej nam się podoba urbanistyka, gdzie powstają całe duże kwartały zabudowy robione w sposób spójny czy nawet to co nam się podoba okresu PRL -u, czyli urbanistyka dużych osiedli okresu PRL jak też dokonuje na Zachodzie, którzy dokonywało w Polsce przychodziło państwo wywłaszczyło i dzieliło tereny wskazując, że ma być park, gdzie ma być szkoła, gdzie ma być ośrodek zdrowia, gdzie mają być bloki mieszkalne tak nadal się dzieje w wielu krajach za różnica jest ogromna, ponieważ w Polsce wówczas nie tylko państwo, zwłaszcza państwo również budowało państwo na tym nie zarabiało to była inwestycja społeczna chodziło, żeby było więcej mieszkań i sam fakt wywłaszczeń wywłaszczenia nie kojarzył się z prywatnym zyskiem jakich firm w przypadku, gdyby to robić teraz rozumiem to pan sugeruje opór społeczny byłby ogromny, dlaczego deweloper ten przysłowiowy, którego dzisiaj pan reprezentuje miałby zarabiać na naszym nieszczęściu, czyli wywłaszczanie przymusowy, ale absolutnie to nie deweloper powinien zarabiać, czyli nigdy w życiu to proszę potraktować tylko wyłącznie komu prywatny głos, ale odpowiedzi na pytanie co powoduje chaos organizacyjny absolutnie to nie deweloper powinien zarabiać na wzroście wartości terenu tylko powinna zarabiać społeczność lokalna, czyli 1 jedynym podmiotem, który miałby prawo czy mógłby mieć w mojej opinii prawo wywłaszczania powinna być gmin nie ma, jeżeli za wiele oczywiście, że nikt nie sugeruję, żeby przyznać deweloperom prawo do wywłaszczania tylko o sobie zdarzyć, że nie, że koszt polityczny koszt społeczny czy obciążenie, jakim jest decyzja o wywłaszczeniu ponosi gmina deweloper po umywa ręce mówi tonie musi być anonimy metody tak zbudujemy, ale tych mieszkań oczywiście tak powinno, ale gmina powinna wtedy sprzedać działki w publicznym przetargu, czyli być może, ale Okonka być może powinna podzielić na działki na domach jednorodzinnych może częściej tego terenu powinna być przeznaczona pod prywatną szkołę i powinna sprzedać działkę prywatnemu operatorowi szkolnemu może część powinna być przeznaczona pod przysłowiowy bruk Medicovera czy inną spółkę medyczną również sprzedać działkę publicznym przetargu część sprzedać pod inwestycje biurowe część pod hotelowe część pod usługowe i to gmina zainkasowała, by wzrost wartości tej nieruchomości to jestem czy rzeczywiście sprzedaż tych terenów przez gminy jest najbardziej dochodowym sposobem była organizacja państwo na to analizy małpa to kropkę widzę też telefon już dzwoni 224444044 co państwo na sugestię Konrada Piechockiego, że rozwiązanie organizacji także ponad połowę jego jako obywatela, że 1 z rozwiązań anty chaos owych anty przeciwko chaos urbanistyczny mogą być przymusowe wywłaszczenie budowa całych dużych fragmentach realizowanie fragmentów miasta właśnie wracamy do projektu, bo on też na tym się chyba opiera w zamian są już wspomnianych wuzetek mają być wprowadzone decyzje lokalizacyjne różniące się od dwulatek tym, że można uzyskać wyłącznie jako taki swoistego rodzaju plomby, czyli jest jest zabudowany teren jest jedno miejsce, gdzie jest dziura to można uzyskać decyzję lokalizacyjną dla tego miejsca natomiast, iż jest pusty teren pole rolne to inwestor musi u dokonać swoistego rodzaju umowy o negocjacjach z gminą i uzyskać zgodę na zintegrowany plan inwestycyjny wuzetki mają wygasnąć w ciągu 3 lat i artykuł, który tam w Dzienniku Gazecie prawnej wynika, że najbardziej to to były państwa zainteresowaniem, czyli warunki wygasania wuzetek i warunki dla decyzji lokalizacyjnych chcielibyśmy, żeby było liberalni tak co do zasady absolutnie zgadzamy się z tym, że lepiej byłoby, gdybyśmy mieli pokrycie planami, żebyśmy budowali na obszarach pokrytych planami smutny fakt jest taki, że w Polsce pokryty planami zmniejszy się procent kraju oczywiście nawet pokryte tereny to co pani powiedziała ma 80  000 000 ludzi tylko nie tam, gdzie ludzie są mieszka bądź pracować natomiast większości terenów niestety trzeba pójść te warunki zabudowy co by się stało, gdyby z dnia na dzień wygasić te warunki w Dolata bądźmy precyzyjni 3 lata Trela 3 lata plany plany gospodarowania przestrzennego to dokładnie pani wie w Polsce powstają w tempie przyrastają w tempie mniej niż 1 % nie dawała wprowadza też zamiast planu zagospodarowania przestrzennego nowy twór, jakim jest plan zabudowy, który ma być dużo prostszym mniej obciążeń w tym jest coraz szybciej tym jest szansa i powiedział tak, jeżeli prowadzilibyśmy bufor w ustawie, że jeżeli plany zabudowy zostaną przygotowane dla Niewiem ich procent terenu może 70 może 80 % wtedy wygaszane warunki zabudowy to, czego mają one właśnie, pod jaką mógł być najgorszy scenariusz, jaki 1 Senat jest taki, że za 3 lata wygasają wszystkie warunki zabudowy jak państwu powiedziałem więcej inwestycji co się dzieje, więc inwestycje tym kraju powstaje na warunkach zabudowy niż na wszystkich innych instrumentach wyobraźcie sobie państwo jak szybują ceny działek pod planami, bo ponad połowa wszystkich inwestycji się nie realizowano deweloperzy nie produkują 100  000 mieszkań rocznie tylko ich produkcja spada do 50 może 40  000 proszę wyobrazić jak idą ceny działek pod budownictwo mieszkaniowe, jeżeli w Warszawie załóżmy z terenu, który jest teoretycznie 100 % Warszawy albo 100 % wrocławian oczywiście wyłączając tereny wyłączone spod zabudowy załóżmy, że jest po 80 % Wrocławia 80 % poznanie poczuł się procent Warszawy raptem okazuje się, że tylko na planie można zbudować czyni zamiast 8 działek potencjalnych mamy 2, ale samo chętnych porządkować akty samo chętnych, którzy chcą kupić działkę, a później, którzy chcą kupić mieszkanie może się łatwo, mówi że wygasają wuzetki i będzie można budować tylko na planie zakładam, że jak i zakładam, że MOL planszy może zdarzyć w starorzeczu nie zostaną za to w Iławie powstaje plan gmina dzięki temu może wydawać decyzję lokalizacyjną i tras w tym pan widzi takie ryzyko, że gmina nie przygotuje tego planu wuzetki wygasną, a decyzji lokalizacyjnych nie można składować, czyli nic złego to jest dobre rozwiązanie tylko może się wydarzyć czy naszą obawą moją obawą jest to, że może się wydarzyć to co się wydarzyło po 2003 roku, czyli po ostatnim po ostatniej dużej reformy planowania założenie było takie, że w ciągu kilku lat powstaną dla całego kraju nowe pandy, która przestrzennego wuzetka miał być tymczasowym chwilowym rozwiązaniem jesteśmy kilkanaście różnie, a tych planów zmian, ale wie pani redaktor stron, jeżeli wszyscy już dalej w wynikach za przerastają w ciągu 1 % rocznie nawet mniej to dlaczego wierzymy w to, że raptem plany ogólne zostaną uchwalone dużej ilości ugraliśmy argument, dlatego że gmina wiedziałaby, że jeśli nie przygotuje tego planu ma być wg ustawy prostsze dużo prostsze niż plan zagospodarowania nie będzie mogła zaprosić inwestorów i straci na tym, więc będą musieli radni przygotować plan, żeby móc przygotować przestrzeń pod inwestycję nie widzę specjalnie dla samego obywatela widza takiego motywatorem jest zastępuje n p . Warszawa wszystkie inwestycje wyobraża pan sobie radni nie będą w stanie 3 lata przygotować planu wojna jak i jestem mogą być posiłkowo nawet więcej jestem wprost przekonane, że w ciągu 3 lat to jest niewykonalne to jest oczywiście i teraz dlatego powiedziałem że, gdybyśmy odwrócić ten mechanizm, że w momencie, w którym mamy wprowadzone plany, które obejmują nie wiem 80 % plan ogólny, bo oni muszą one potrzebne, żeby była to decyzja bardzo wtedy możemy wydać wuzetki, czyli latano one objąć cały teren, więc chodzi nam o procedurę, że procent chodzi o to, że na jak nikt nam się wierzyć, że tak naprawdę tak szybko zostaną przygotowane plany ogólne plany zabudowy, bo to jest kolejne to już później on już wzbudza ogólny potrzebne, żeby mogła powstać decyzja lokalizacyjna, ale warunki wydawania tej decyzji lokalizacyjnej są bardzo określone bardzo wąski dla oddziału realnie sprowadzają się do przysłowiowej plomby, które pani pani działania ewentualnie, jeżeli mamy z 1 strony domek to działka sąsiednia możemy okleić, ale proszę wyobrazić, że jeżeli jesteśmy we wsi i mamy 30 działek w ciągu idących 1 za drugim akurat dwudziesta siódma działka jest wolna dwudziesta ósma działka jest nasza dwudziesta dziewiąta działka jest Wola 38 zabudowana my nie możemy zabudować wg tych proponowanych przepisów tej działki, ponieważ nie sąsiadujemy z innym możemy możemy nie można tego drugiego elementu, jakim jest zintegrowany plan inwestycyjny, czyli propozycja inwestora na to jak chce tę przestrzeń zagospodarować czy to będzie rozwiązanie zintegrowane plany inwestycyjne są ciekawym rozwiązaniem jest odpowiednik o życie i obszaru zintegrowanego inwestowania już wcześniej proponowanych w wcześniej przygotowanej proponowanej reformy, których nazwa kodeks urbanistyczno-budowlany co do zasady rozwiązanie jest ciekawe fajne natomiast on się nadaje dla dużych inwestycji już jest stworzony raczej do budowy osiedla, a nie małej punktowych strat jeśli pan mówi o tej wsi, które jest ilość domów i te akurat taka większa dziura większa niż planowano to wtedy rzeczywiście myślę, że plan ogólny dla takiej małej miejscowości nie będzie nastręczał wielki szef programu, żeby przygotować czyniłem nie mówimy o taki plan tylko mówimy o 3 pustych działkach akurat nasza działka jest pośrodku wg nowych przepisów już nie moglibyśmy rozumiem, że jasne rozumiem rozumiem ten problem jeszcze 1 rzecz, dlatego że wydaje się, że dzięki tym tym zmianom będzie łatwiej będzie można przewidywać co się wydarzy decyzja lokalizacyjna, czyli dawna wuzetka, ale z dużymi obostrzeniami będzie tylko dla właśnie pan mówi tych małych plon natomiast cała reszta będzie musiał się opierać na planach i na zintegrowanych planach inwestycyjnych, które są po prostu tak jak mówiliśmy takim jest budowa kawałka miasta przez dewelopera, więc wydaje się, że w ogóle inwestowanie w Polsce w mieszkaniówkę choćby będzie cywilizowane czy, jeżeli rzeczywiście to założenie się zrealizowało, które najbardziej tak tylko ja ponownie powtarzam w 2003 roku, kiedy wdrożyliśmy ostatnio reforma planowania była mowa o tym, że plany za chwilę pokryje 80 % terytorium wszyscy będą wiedzieli Gdańsk oraz regulują kwestii, ale pani redaktor, jeżeli raz się nie udało i wcześniej też nie doszliśmy do żadnych jak imponujących osiągnięć, jeżeli chodzi o pokrycie planami to, ale póki co rano dla obowiązkowe racją bawiły wuzetki pocieranie autorowi wydawać pieniądze bawić się w konsulatach ryzykować to prawda, a tutaj miały wuzetki co proszę zobaczyć też, że to co jest ciekawe, bo dotknęliśmy odszkodowań, jeżeli ktoś zarobi, ale jeżeli ktoś straci na takim planie gospodarowania przestrzennego to będzie dostawał też tylko 30 % odszkodowania wg założeń reformy i teraz proszę wyobrazić sobie również opór społeczny przed planami zagospodarowania czy ogólnymi tymi nowymi nie będą tam zabudowy albo plany zabudowy wejdźmy głębiej w momencie, w którym część właścicieli działek, która pierwotnie planowała tam będą stawiali sobie domki jednorodzinne małe pod miastami, bo tam jest przewidzieć zmianę odszkodowanie to my przewidziano odszkodowanie wysokości 30 % na, ale to przez film pan może również odszkodowanie w wysokości 30 czy taki podatek od zysku jest 30 % gmin w drugą stronę już niesprawiedliwe, ale nie to dla mnie to jest wydaje się to sprawiedliwe tylko proszę się postawić siebie w sytuacji, w której pani kupiła taką działkę właśnie zmyślą, że tam buduje, a wg nowego planu ogólnego ona jest przeznaczona tylko wyłącznie podzieleni no i tutaj dotykamy głównego problemu jeśli przez lata w Polsce brakowało planowania przestrzennego nie były nie był pewny los ziemi nie było jasne co za chwilę obok sąsiad buduje albo czego nie wybuduje za chwilę gmina, a teraz nagle wprowadzamy system formatu uporządkować i właśnie pokryć planami ogólnymi całą Polskę także było wiadomo co tam za chwilę postać, jakie plany manna to zaczyna być przewidywalne ten ten ta sytuacja, ale jednocześnie wiadomo, że koszty zostaną poniesione przez wszystkich, którzy w, jaki sposób mogą uczestniczyć przy pierwszym projekcie, który będzie miał dotknąć danej gminy danej miejscowości danego miasta będą awantury polityczno przepraszam społeczne, dlaczego akurat na mojej działce zdrowy ale dlaczego starorzecza, że ktoś ma działkę i myślę, że zbuduje tam dom, ale działka nie była budowlana tak tylko się mógł nie utrzymać WZ tylko znaną jego los był niepewny, ale oczywiście to pani redaktor dlatego właśnie dzisiaj plany powstają latami i ma pani mnóstwo planów, które powstają powyżej dekady, ale mimo tych znowuż znał urząd stąd jest moja wątpliwość czy będziemy w stanie, bo stan projektowany, w którym mamy pokrycie tymi planami ogólnymi mamy plany zabudowy będziemy się, gdzie my wpisujemy ewentualnie na większych obszarach idziemy z tymi obszarami zintegrowanego inwestowania dla nas to brzmi bardzo ciekawy i stosownie dlatego wypowiedziałem się w tym artykule, że te rozwiązania w założeniu ogólne wydają się całkiem ciekawe pytanie o szczegóły, bo jeżeli w ciągu 3 lat mielibyśmy wygasić wszystkie wuzetki to ja się bowiem tragedii takie jak mieliśmy w taki zapaści w budownictwie jak przyszliśmy jazd zaraz po 2007 roku razem, że pan tak troszczy się los tych WZ taki los tej ziemi, którą mają deweloperzy do budowy miałam wcześnie nie mamy jesteśmy posiadaczami ziemskimi już po zawarciu przez nich sytuacja deweloperzy nie mają banków ziemi w tej chwili nasze banki ziemi dawno wyparowały najmniej mają dominować ma firma Murapol 17  000 mieszkań wystarczy na 5 lat następne firmy mają 12  0006005 , 51000 na 54 lata wszystko to wyliczył portal rynek pierwotny PL są to tysiące tysiące mieszkań mogą jeszcze postać w Polsce banki banki ziemi, które mieli oczywiście, że jeszcze mamy trochę na same banki, jeżeli polityk Aneta Gawrońska zrobiła całe zestawienie świetna w porównaniu z całą branżą to jest kropla to jest kropla bierzemy wyrywkowo dano i próbujemy przełożyć do ogółu, jeżeli zrobimy analizę ile rokrocznie buduje branża cała deweloperska w Polsce, czyli ponad 100  000 mieszkań sprzedawanych w tej chwili na ile mamy zapasu w bankach ziemi to wtedy możemy uznać dane jestem przekonany, że nie jesteśmy w stanie utrzymać więcej niż kilkunastu miesięcy produkcji kończymy będziemy wracać do tej ustawy będziemy do tego projektu mam nadzieję, że wreszcie uda nam się też spotkać przedstawiciele ministerstwa inwestycji rozwoju przedstawić te wątpliwości, które wcześniej przedstawili w konsultacjach nasi goście dzisiaj Konrad Płochocki dyrektor generalny polskiego związku firm deweloperskich bardzo dziękuję rozpoczęły również czas na informację Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: ANALIZY

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Teraz 30% zniżki na Dostęp Premium! Wybierz pakiet "Aplikacja i WWW", aby słuchać podcastów TOK FM na komputerze i w aplikacji mobilnej już dziś.

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!