REKLAMA

Terapia przez freaka

Data emisji:
2019-06-25 23:00
Audycja:
Wieczór - Tomasz Stawiszyński
Prowadzący:
Czas trwania:
46:48 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

wieczór Radia TOK FM dwudziesta trzecia 5 wieczór Radia TOK FM trwa w studiu Karolina Sulej dobry wieczór wieczór kulturoznawczyni z Instytutu kultury Polski to pisarka publicystka dziennikarka no i opowiemy, że na początku krótka jak się w ogóle zaczęła zaczął pomysł na tą naszą dzisiejszą rozmowę Otóż jakiś czas temu rozmawiam tutaj z prof. Jackiem cholewką na antenie TOK -u na temat alpinizmu i spina wspinaczek wysokogórskich jak to prezydent czołówką Rozwiń » wędrowaliśmy od razu jakiś szeroki rejestr dygresji i w pewnym momencie skądinąd, powołując się na magistrem maki tara takiego filozofa już badają nieżyjącego da się niemal przez marszałka zbudował taki ciąg figur, które w różnych momentach historii rozwoju kultury Zachodu były w niej dominująca, żeby nie wchodzić szczegóły jako figura dominującą w aktualnym czasie wymienił m. in. Africa i to zmienić w takim w takiej atmosferze nieszczególnie aprobaty zna ten traktował ktoś dla niego jednak mimo wszystko na nieporównywalnie mniej poważne i wartościowy od tych wszystkich innych lekarzy adwokatów jakiś poważnych profesorów et Cetera i napisać do mnie pewnego rodzaju protestem wobec tej tezy Hołówki na Facebooku, że przecież, dlaczego taki sposób nie dowartościowywać Stryków skoro Afryki są wspaniałe no i napisać książkę skądinąd w samych dziś nosimy kategoria Freak jest niezwykle istotna prawda może to trochę dziwnie jak na kobietę piszącą twórczynie zabrzmi, ale chcemy zacząć od mężczyzny, ponieważ to mężczyzna Amerykanin James Baldwin napisał 80 piątym roku roku jego urodzenia zostanie symbolicznie ważne taki artykuł, który nazwał herb flagę z konfliktem American MEN hut i tam pisał o tym, że tzw. friko wreszcie zastanowić jak to tłumaczyć na Polski, bo to też jest uchwała zostanie jest taką figurą, które w kulturze amerykańskiej od zawsze w kulturze amerykańskiej niezbędne obecna jako taki pretekst do tego, żeby w ogóle wytworzyć normy i ona klasykiem na samego siebie jako geja jako czarnoskórego mężczyznę jako twórcę, który stara się wypowiadać publicznie być słyszany i się z tym mierzy i mówi że cały czas jest traktowane jak to przetłumaczyć się tak niesłychanie niegodnie, bo tak to przeznaczoną do bardzo mocno powiedział, że generalnie historii osoby, które są tak nazywane są w ten sposób traktowane i są punktem odniesienia dla osób, które nie patrzą albo oni rozmawiają tak, żeby te osoby patrzące czy, słuchając mogły się dowartościować i powiedział sobie są normalni i on mówił akurat w bardzo ciekawym kontekście to niema czasu tego nazwać Merkel Jacksona jako takiego synka, którego Ameryka sobie wybrała, którego on Majkę jak to sam ucieleśnia to akurat takie, które kończy się tragicznie, ale mam wrażenie, że w ogóle słowo Freak, żeby w ogóle zrozumieć, o czym mówimy to trzeba z angielskiego wrócić do łaciny, bo to jest taki potwór w kulturze potwór antropologii to jest taka postać, która nie pasuje do żadnej kategorii nie można powiedzieć jest taka albo taka jest gdzieś pomiędzy nie da się nazwać uchwycić sensu jako takie potwory przerażająca, bo właśnie nie wiadomo jak to z kontroli lekarz 7 żeglarzem kategoryzację, których używamy do oswajania świat ładnie dokładnie jest jest na tej granicy, więc jej boimy, a jednocześnie ona ma nam służyć jako narzędzie rozpoznawania świata i moi potwór, czyli po angielsku Monster już niech tak będzie pan związku jest od łacińskiego numer, czyli ostrzegać, ale też pouczać czy ma być dla nas ostrzeżenie pouczenie o świecie i tak się, jakby zaczyna historia potwora w dziejach czy też Afryka w mitach w dawnych opowieściach jest zawsze taka figura czegoś nieznanego, ale też być może odkrycia czegoś nowego w świecie, ale to nie jest figura, które jakoś moralnie obciążona zła albo właśnie przez przerażająca obrzydliwa jak nam się też kojarzy też, żeby zacząć od jakichś podstaw taką inną ważną figurą antropologii hipstera powinny pomyśleć no jasne, że natychmiast mówiła tak taki, czyli takiej takiej osoby takie figury, a albo takie, jakiego takiego mechanizmu, który świat bierze pod włos albo cudzysłów, który podróżuje pomiędzy górą dołem tak czy tym co wysokiej kulturze tym co niskie trochę śmieszne trochę nas właśnie wyszydza trochę nam pokazuje prawdę ona z takim zwierciadłem i i w ramach kolei rzeczy dziejów dzięki 4 są kolejne postaci kolejni twórcy kolejni właśnie odmieńcy kolejne outsiderzy zwykle się tym, którym ktoś to nie jest zanurzony w społeczeństwie, bo ten, kto ucieleśnia norma idealnie tej nie widzi nie komentuje jest zawsze ktoś jest trochę zboku na taki błazen przysłowiowym i to figura Afryka jest właśnie tą taką trick ster, skąd figurą tylko my tego fika boimy i przez kolejne epoki, bo na początku to są piękne opowieści mity, ale potem zaczyna się robić trochę bardziej nieprzyjemnie i oświecenia już jest naprawdę bardzo nieprzyjemnie, bo potrzebujemy tych trików, ale wolimy pani w szpitalach więzieniach i jakoś zamknięci w klatkach proszę bardzo też medycyna zaczyna się posiłkować trikami jako swoją własnością i użycia wiec trików i cały ten proces sezonowania, spalając dokładnie, o czym pisze w Korei potrzebie szaleńca ale, żeby ona nie zagraża niech będzie jako właśnie oswojony i odpowiednie odległości i co ciekawe też dziewiętnastym wieku pojawia się konflikt w kulturze popularnej ten właśnie tylko, którym dzisiaj będziemy rozmawiać ten trykot rikszą i pytanie jak tłumaczyć na Polski to sformułowanie, bo to nie jest szaleniec to jest trochę odmieniec, ale tak dziwacznie wolą dziwoląg dla Kopacz, waląc najbardziej dziwadło, a tutaj karabinami tutaj tak łacińska różnych tych tłumaczeń swej książce, którą poświęciła takiego specyficznym miejscu, którą ktoś zaraz pewnie rozmawiamy, że historia zwiększały Afryka się toczyła się toczy nadal, ale tak naprawdę ja uważam też, że co staram się w tej książce pokazać, że w pewnym sensie każdy z nas pod pewnym kątem obejrzany jest życiem ma ten element właśnie James Bobin w tym eseju, o którym zaczął mówić na początku, mówi że Freak to jest to albo pokazuje nam wszystko to co, czego same masami pożądane albo czegoś boimy, czyli jest takim właśnie zwierciadłem przedstawiono nas nam pod nos i dlatego rikszą jest taką serią takich luster właśnie na nas zwróconych, które pokazują nam to coś we free szale dzieli na taki powiedziałabym 3 ne instynkty albo jakiś taki nieświadomy silne emocje pierwotne, które wszyscy mamy, czyli to, czego się boimy to, czego się brzydzimy to, czego żądamy albo co nas bawi i to te wszystkie ingrediencje są tzw . Freak Szala i już bardzo odbiłem od tygodnia ma wielką panoramę ram panoramy kategorii rzeczy da się buduje Husaria takie, by dojrzeć do tego, dlaczego oburzyła, że moim zdaniem dzisiaj Afryka nie można widzieć jako symbol degrengolady współczesnej to czesnego Zachodniego społeczeństwa to, żeby się zastanawiam ile w ogóle to co prof. Hołówka zdefiniował jako Africa to jest oczywiście trikiem w takim sensie, którym ty mówisz to znaczy myślę, że mógł mieć na myśli niekoniecznie taką figurę czy taką kategorią, której mówi tylko raczej coś co on Percy czuje jako jako stolika n p . co jest jakąś właśnie zupełnie w tym sensie, który zdefiniował aż mieszczącą się w kapitalistycznej normie postacią w pełni przewidywalną przez system odwołuje się do tego, o czym sprawia Małgorzatą Jacyno jeszcze tutaj przed chwilą, o czym rozmawialiśmy z Afryki, który jest rzeczywiście realnie niepokojący rozbijające taką strukturę oczywistości, w której funkcjonujemy to jest figura nie oczywista jednoznaczna, a my mamy mnóstwo dookoła chude lata, którzy się dziwnie trochę zachowują dziwnie wyglądają ale w jakim sensie nie spełniają takiej funkcji prawda, bo też, jakby właśnie na wsi jest komentarzem do normy i w związku z tym się zmienia wraz ze zmieniającą się normą w dziewiętnastym wieku, kiedy narodził się zwiększały, kiedy nagle okazało, że na rozrywkę najbardziej demokratyczną łączącą ludzi, którzy nie napływają do Ameryki z różnych stron świata i też chcą wypocząć cyrk i w tym cyrku wszyscy chcą oglądać na najchętniej innych ludzi innych ludzi, którzy mają specyficzną 15 albo specyficzny wygląd i wśród nich są tzw. Afryki albo z urodzenia albo nadania własnej woli czy natura, bo konflikt albo są martwe x i się oglądać te osoby, żeby oswoić się z własnym lękiem spotkać innego to były takie widowiska cyrkowe, które robiły trochę to co nie gabinet psychoanalityka nam robi to co dzisiaj robimy podróżując po prostu pokazywałam radykalnie innego niż my i pozwalały się nad tym zastanowić to jest nieprzypadkowe, że cyrk wesołe miasteczka powstał, więc w tym samym czasie psychoanaliza w ogóle Zygmunt projekt odwiedził koniec lat, bo to jest miejsce, w którym ja byłem i w tym wznawiana książka, którą sam książkę i powiedział, że nigdy i napisał, że nie widział nic takiego miejsca, gdzie świadomość byłaby tak wspaniale oddana taki, że wszystko właściwie, by się nie troszczyła byłaby dla niej wymyślona i rzeczywiście miał rację, bo to miejsce, gdzie od dziewiętnastego wieku powstawały cyrki wesołe miasteczka różnego rodzaju maszyny do dawania nam przyjemność, bo straszenie nas albo widzenia nas tego wszystkiego co mówią wcześniej tych pierwotnych emocji postawą na końcu Manhattanu, który chce rasowego takie miasto nowoczesności wertykalne, gdzie ludzie właśnie zaczynają myśleć co to znaczy być nowoczesnym człowiekiem i potrzebowali odreagować, więc tam było takie Super ego, a on 1 po takim i his Infernal sesja była ego na rośliny można w Brukseli pomiędzy podróże ale, ale też mam wrażenie właśnie, że to, by ten mój przydługi wstęp ma doprowadzić do tego że, że jedno do zrozumienia dzisiejszych przejęć kapitalizmu takich tego szaleństwa za i oswajanie go i zasięgania jakoś machina robienia pieniędzy, że będziemy potrafili przy tym chronić wtedy, kiedy zrozumiemy czym ten Freak wyjściowo co to mam dawały w ogóle co to ma dawać, bo wrażenie, że traktują popkultury jako taką kapitalistyczną narośl, która w ogóle wsiąść niczego w gruncie rzeczy jest jakaś wolna do niczego nie potrzeba nic nie mówi o tym w jaki sposób jesteśmy ludźmi, a to nieprawda duża część popkultury w sensie mechanizmów i poseł na potrzeby została wymyślona właśnie na koniec lat właśnie zwiększone właśnie w cyrku i wesołych miasteczkach i zostały wymyślone absolutnie anarchistyczna bardzo też surowa tym w jaki sposób traktuje naturę ludzką aktywność taka, która dla tego tam realnie zostało twoim zdaniem uważam to miejsce jest rys takim żywym muzeum i takim rezerwuarem tego co się nazywa to nazwaną Amerykanie też mieszkańcy Konina land choinki to on tak czy takiej tandety, ale takiej tandety Warrena kula tak to znaczy takiego takiej prawdziwej amerykańskiej kultury folkloru to właśnie tam się zachowało i to teraz powinno być pod ochroną, a nie jest, ponieważ wielkie pieniądze, które identyfikują cały nowy Jork, chcąc zidentyfikować pomijając, które to z miejscową państwo pewnie nie wiedzą jest kim w skrawka na południu klinów wystąpieniem skórka banana niemalże Toma kilka przecznic szerokości kilkanaście długości i tam na tym skrawku, który sobie lub nazwę taką wiązką Asteriksa, która broni się przed imperium rzymskim mieści się kawą właśnie historii tego w jaki sposób Ameryka się budowała historię migracji historii popkultury amerykańskiej, które dzisiaj jest popkulturą generalnie globalną zachodnią oraz problemów to po 1 , 5, jakimi ścieżkami trafiła, bo do tej wioski, a właśnie jest od zawsze interesowałam, a innością i właśnie tym czym jest rikszą obejrzał taki serial, bo w liceum karny karnawale świetny serial z fantastyczną prawda wiadomo też szybko skończono produkcję blokada zasadzone 3 tak bardzo szybko fantastyczne to mnie jeszcze na pasy mają wyobraźnię apotem poszła na studia kulturoznawcze dziś dowiedziałam, że kultura wszędzie i że trzeba zapytać o to jak, a nieco i że w związku z tym nie ma tematów niegodnych i temat właśnie czasu wolnego rozrywki jest tak samo ważnym tematem dla naszego codziennego życia cokolwiek innego i zacząłem się interesować miejscami, które są omijane zwykle przez poważnych naukowców, a szczególnie przez poważnych reporterów najbardziej pan reporter konto 20 to wam, że zajmowanie się tym czym się zajmuje, czyli rozrywką modą jest postrzegane jako powiedziałabym nieproduktywny co najmniej natomiast, jaką znalazłam właśnie jakieś 7 powiedziałbym koła ratunkowe dla tego w jaki sposób dzisiaj obcujemy z popkulturą i zacząć zastanawiać, gdy mówi o tym jak my tam jak ja się tam znalazłem czym zastanawiać czy ja mam jakieś wyobrażenie na temat tego miejsca i realizuje je sama zbiec tworzy konsulowie czy rzeczywiście tam nadal jest gdzie są świadomi tego dziedzictwa i dlaczego bo jeszcze nie ma świetne amerykańskiego reportażu na temat tego miejsca nie było żadnego nie jest świetna książka historyczna mieszkańca tego miejsca czasu Denson, ale to trochę tak jakby ktoś napisał świetną zresztą książka Saskiej Kępie, gdzie jeszcze jest wymieniona każda ulica, gdzie był jakiś sklepik, gdzie mieszkał, ale nie ma tam tego co kocham w Polskim reportażu czy tej nadwyżki, że to jest w jakimś miejscu, ale też jeszcze czymś innym i zastanawiam się co tam znajdę spędziłam tam 4 miesiące potem jeszcze miesiąc hakiem i dowiedziałam się, że to miejsce poza tym oczywiście, że z konkretnie od miejsca jego historii jest też o tym w jaki sposób możemy dzisiaj być wolni, jakie są zagrożenia dla tej wolności jak się robi demokrację oraz dlaczego tak ważnej dla demokracji to, żebyśmy wszyscy byli muzykami bardzo poważne tematy jak na większą i miejsce właśnie są względnie miasteczka tak dalej od dobrze no to klienci taką 1 anegdotę na temat tego miejsca, bo wszystko się wydaje, że jak imigranci przybywali do stanu Zjednoczonych to pieszy co widzieli statua wolności i polnych symbolem Ameryki Otóż nie, bo przez kilka dekad początku dwudziestego wieku widzieli, jakiego słania trwającego czerwonymi świecami ich stronę w Perth słoń był hotelem i burdele i ona konwent i za bardzo symboliczna, ponieważ nie rzeczywiście coś tam przepływali znajdywali najczęściej piszą prace właśnie na Coney potem była sezonowa praca dostępna dla wszystkich to miasto rozwijało, ale też spędzali tam wolny czas jest takie zdjęcie Idziego akurat z początku lat czterdziestych słynne, kiedy jest mnóstwo ludzi na plaży opakowań są jak sardynki, a jest, by nie przeszkadzają i też takie taki symbol tej epoki, kiedy właśnie jedzenie było tanie rozrywka była tania i gazety pisały konieczna tylko najbardziej wolnym miejscu na całym świecie żonę, bo takim symbolem świata, który nadchodzi lepszego w tym wszyscy się pomieszczeń nie będzie głodny i wszyscy będą mieć czas, żeby się bawić, a historia konarem dlatego też tam pojechałam potem zyskała odpowiednie pouczenia może nawet i mroczne cienie ponieś połowa tego tego półwyspu kiedyś wyspy to są wesołe miasteczka i Freak Szałek i właśnie branie nawet kultura amerykańskie i nasze skłonności i różnego rodzaju interesujące komentarze dotyczące współczesności, a połowa to są wysokie bloki kierunkowskaz, gdzie ludzie żyją na minimum socjalnym zwykle nie biali, których nikt nie dba, którzy przestali głosować, którzy odbywają śmieciowym jedzeniem wesołych miasteczek nie mają żadnego spożywczaka ani warzywniaka bankomatu no i chcą mieć szybką gratyfikację w związku z tym zaczynają handlować narkotykami pewnie też animować tę substancję tak wśród te substancje i trochę się, by byli kolejną atrakcję ludzkim, za które przylega do tych wesołych miasteczek tam się nikt nigdy nie wybiera od miejsca krążą legendy właśnie, że ktokolwiek tam się w tamtą stronę wybierze to zaraz dostanie kulkę ludzie, którzy tam mieszkają idą wesołych miasteczek się bawić się traktowani jak z Afryki od razu widzi się w nich jakiś niebezpieczny zagrożenie dla tych, którzy przybyli z Manhattanu są świetnie bawić, więc mam taką historię o wolności, która została opowiedziana przez takiego Portorykańczyka, który przecież dla niego wolność jest piwo, bo chce pić piwo na swej promenadzie i słuchać siebie muzyki, a zabrania jest to dlatego, że to przeszkadza turystom, którzy też zostawiają pieniądze Jon przychodzi pije piwo bardzo konsekwentnie daje się spisywać mówi dla niego w Ameryce o to chodzi, więc trochę pewnie trikiem jak się na to patrzy zboku metoda jest dosyć niekonwencjonalna, ale coś nie wchodzi wiele z tych osób takich, które okres można powiedzieć machnąć ręką, a tacy dziwacy w ogóle w imię, czego oni walczą, dlaczego nie mogą się po prostu dostosować, ale jak się z nim porozmawiać bliżej przyjrzy temu co robią okazuje się, że jest bardzo konsekwentna opowieść o tym jak żyć po swojemu świecie, który obiecuje nam, że jak tylko dostosujemy będziemy pewnie już gotówki wszystko kupimy będziemy szczęśliwi, że to jest niezwykłe, bo to jest chyba jedyna jeszcze możliwa transgresji wewnątrz tego systemu, który już właśnie każdą trasę transgresji zrealizował realizuje w jakim sensie odrzucenie tego tego każdy stylu życia amerykańskiego trochę takim miastem, w którym panuje podobna atmosfera jest nowy Orlean w myśl się tak tak i to jest jak też taka przestrzeń, w której American Dream w tej chwili takich jak zasadniczej postaci, która polega na tym, żeby żyć imperatywem, że jutro powinno być zawsze lepsze w sensie materialnym w szczególności w sensie hierarchy, którą zajmujesz wyścigu niż wczoraj niż dzisiaj kompletnie nie obowiązuje tam jest koncentracja na momencie aktualnym na doświadczeniu chwili na tym, żeby było tajemnic teraz, żeby grała muzyka była jedzenie tak dalej czytam będą pieniądze nie będą się zobaczy z dnia na dzień się żyje to jest chyba rzeczywiście coś takiego co co jest jakimś tam jest jest jakąś taką wyspą na tym oceanie, ale oczywiście bieda tam jest straszna przestępczość najwyższa w stanach róż rozmaite wskaźniki uzależnienie uzależnień prawda rozwarstwienia społecznego i t d. też są najwyższe od 1 wskaźnik korzystne faktycznie w tych rejonach Luizjanie jakich plasuje mieszkańców na topie to jest szczęście i są szczęśliwsi tak to jest bardzo ciekawe, bo też tak jest na koniec tak to jest to bardzo interesujące, ponieważ na tym właśnie wąskim skrawku, w którym staram się opowiedzieć wydawało się, że to zajmie chwilę, a tam jest tyle historii, że nie wiem naprawdę one się mieszczą to jest jakieś magiczne cyrkowa sztuczka tam koty są bardzo duży dom spokojnej starości, w których mieszkają bardzo często jeszcze ocaleni z władzy, bo dzieci dużo starszej emigracji i oni tłumaczyli mi długo, że to miejsce z jakiegoś powodu konserwuje w nich radość życia i takie od taką otwartość na innych na eksperymenty i że w ogóle bardzo wielu osób z nowego Jorku chce być w domu spokojnej starości na koniec land i tak n p . to są takie atrakcje, że można zamiast nudnych zajęć nie wiem z szydełkowania czy cokolwiek robi jak jest seniorem w takim konwencjonalnym domu spokojnej starości to tam masz lekcji maggi np. i byłbym na lekcje ma, więc takie kreatywne myślenie i i tam ludzie po prostu ci ocenia, że funkcjonują z tymi dzieciakami, które biegają chcą być w gangu słuchają hip-hopu 100 istnieją kobietami, które są tam frakcją, że trzeba zadbać o dzielnice i mają ogródki i tam mam wrażenie z tymi, które takich społecznych w ogóle przecina się jakiś takich pięknych rzeczy o takim lepszym świecie współistnienie wspólnocie z tymi takimi właśnie będzie mrocznymi każdy sobie rzepkę skrobie, że właśnie jest bieda to mieć tylko o sobie, że szybko pieniędzy wszystko co najpiękniejsze i najgorsze w Ameryce tam widać to po prostu jest naprawdę niewielki obszar szalenie wyrazisty przez to bliskość wesołych miasteczek mam wrażenie, że polskie problemy społeczne są, jakby jeszcze bardziej widoczne albo wszczynanie bardziej skupiają, jakby to nie to widowisko Reas w społeczności mniejsza z tym wesołym miasteczku, więc na naprawdę to natężenie jest tam niesamowite ma się wrażenie wejścia do teatru i przez to to miejsce całe w ogóle jest dla mnie metaforą życia społecznego, bo tam idziesz widzisz wszędzie na wjazd wszędzie cudzysłów widzieć wszystko jak to się robi takie laboratorium dlatego uważam, że można było wpuszczać ludzi i pokazywać Słuchajcie to jest Ameryka ona tak działa i szczególnie Amerykę dzisiaj Ameryka, której podzielona Ameryka, która wzajemnie siebie nie rozumie się śmieszna druga ciężko, mijając to jest taka niewidzialna Meryk, który tyle da teraz pisał w swej nowej książce szybszą, którą omija, która się przyjeżdża pociągiem w Polsce też są takie miejsca liście, a tutaj to jest najbardziej uczęszczane zatłoczone obok takiego właśnie, które jest niewidzialne, więc jest to absolutne studium rozpadu Stanów coś tam teraz odbywa jednocześnie oczyszczone zidentyfikowane KON ja mam taki są tam kolejne są były jakieś tam burgery nowe inwestycje dla hipsterów to też jest trudne, bo np. mieszkańcy tej liczby części białej nie ostatnimi mają nadzieję, że hipsterzy przyjdą no to może im się polepszyło hipsterów otworzą spożywczak, ale z drugiej strony przyjąć hipsterzy to będzie drożej, więc trzeba się będzie wyprowadzić naprawdę jestem dużo nierozwiązanych problemów, ale co mi się tam podoba to też to że, bo to jest moje prywatne zdanie uważam, że przyszłością w ogóle naszego funkcjonowania globalnego są działania lokalne i wspólnotowe i rozmontować już nie tamte więzi wspólnotowe są bardzo silne wrażenie, że się tworzą teraz właśnie są negocjowane widać, jaką są trudne jesteśmy uczeni w ogóle innego myślenia mamy właśnie uprzedzenia jesteśmy niecierpliwi ale, ale tam to się dzieje, bo oni tam żyją w bezpośrednim zagrożeniu, jakie są na identyfikację z drugiej strony też ocieplenie klimatu w ogóle zmianami klimatycznymi, bo to jest Półwysep, który śladu prawie zalane przez Huragan Katrina i to może bardzo łatwo powtórzyć to, żeby Atlantyda niedługo w pod wodą, więc wrażenie, że mają takie wrażenie tam teraźniejszości takie maksymalne tak jak Nowym Orleanie także wysusza tutaj działać doraźnie no właśnie czy niema takiego wrażenia, że to jednak jest już wyłącznie taki trochę skansen odchodzący w przeszłość stopniowo pochłaniany przez tego potwora rozmaitych sieciówek prawda korporacji pieniędzy i t d. ja muszę przyznać, że to na mnie zawsze robi wrażenie Stanach to ta to skądinąd kolor ten skądinąd kolorowy skład ludzki byłem teraz w nowym Jorku dosłownie w zeszłym tygodniu Castro, ale niestety na Manhattanie to jest naprawdę piekło starostwo jest naprawdę piekło jeszcze pogoda była taka tropikalna wisiał wisiała wilgoć w powietrzu strasznie gorąco tłumy ludzi potworne korki wrzaski tak dalej, niemniej jednak widać tam na ulicach takie postacie nieprawdopodobna, które jak wyjęte właśnie trochę swojej książki trochę w ogóle wyjęte z większą i się przechadzają się tych ulicach, gdyby nigdy, zwłaszcza nikt na nich specjalnie nie zwraca uwagi się wpisali w ten krajobraz doskonale, ale jednak to jest po prostu rzeczywistość, która jakimś sensie piekielna właśnie z całkowicie już skolonizowane przez przez wielki biznes przez wielkie wielkie korporacje przez wielkie sieci restauracyjne sklepowe i t d . nie ma tam wolnego centymetra dosłownie plus rzeczywiście ta współczesna kultura tak jak wcześniej mówiliśmy to jest już tak transgresji nasz reżyser, jakby Niewiem co miało być w niej specjalną transgresja zrozumiałeś rozszerzenia, że refleksja ważna straciły Freak, bo boi, ale jeszcze 2 mówię to, dlatego że wydają się, że to jest oczywiście skansen wizyty w skansenie są nudne jest jak najszybciej wyjść bez wydają się, że z czasem jest żywy i że oni źródłem tak, że to jest taka podróż, która nam się wszystkim przydałaby, żeby zrozumieć czym właściwie żyjemy, dlaczego ludzie pokazują na YouTubie zjadają robaki, dlaczego chcemy oglądać w telewizji kolejny talent sią coraz dziwniejsze, by czemu czemu to wszystko ma służyć ma na tyle chce wykonać operację, bo najgrubszy Panny młode osoby wobec tak, o co chodzi i tam cywile teraz to miejsce i to miejsce nam właśnie stara się to wyjaśnić może to powiem np. 1 z moich bohaterek, które lubi mówić, bo ona sama powiedziała o sobie, kiedy żona ma najgorzej w Ameryce tak się określa takie stwierdzenie mamy 1 z wykonawczyń performer zwiększała różnych Stanach, bo to jest już bardzo sławna, ale zaczynała na koniec lat ona jest, że czegoś zapomniał duże jest tego jest Meksykanów koło nosa w ogóle latynoską Meksyk Anką kobietą lesbijką Żydówką wykształcona Super inteligentna jeszcze jest niepełna jest niepełnosprawna Donald Tramp ikona mówił dodał pewnie, że brzydka, więc na taki zabójcze combo w dzisiejszych Stanach ona powiedziała, że miała staną przy takim wyborem, że wszystkim pogodzi, jaki to jest zesta w się podda albo dojdzie do wniosku, że zwróci monety na drugą stronę, bo one się urodziła zespołem po powodziowych to jest taki rodzaj choroby genetycznej, które skutkuje tym, że się rodzić tak jakbym po kawałku vana, bo ta po wojnie mógłby się macica rozszczepia, że i no generalnie krzywdzi dziecko w środku nasze urodziła rzeczywiście taka, że trzeba było ją operować medycyna nie eksperymentowali wyrazić na to zgodzili, więc nie musieli płacić była takim wynikiem dla świata medycznego przez lata dzięki temu żyła, ale nikt specjalnie przejmować taka dziewczynka będzie wyglądać sypiała cierpiał wiele lat, ale chciała żyć tegoż nie będę streszczać udało się zostać chemiczka proces Laboratory, mimo że nie ma palców 12 ręki prawie, że tylko kilka i a powiedział, że przeżyła, dlatego że jej ojciec, który zresztą bez wykształcenia antropologiem powiedział jej, żeby pamiętała, że jak ludzie na nią patrzą to nie widzę jej tylko właśnie to co mają w sobie i że to nie jest tak, że to, jaką jest widziana i jakie może sobie wybrać miejsce w społeczeństwie jest naturalne, że to wszystko kwestia uzgodnienia albo udogodnienie i że to wszystko może wydarzyć, że kultura nas dziwnie to mi powiedział nad i to znaczy, że kultura sprawia jak bardzo jesteśmy plikami albo jak bardzo nie bierzemy też możemy dyskutować negocjować są miejsca sytuacja wspólnoty, w których będziemy przyjęci są tacy, których będziemy właśnie inni i że to nie jest tak, że raz na zawsze na miejscu dane, że przez spotkanie drugiej osoby, a najbardziej to spotkanie bezpośrednie możemy wiele rzeczy przeżyć inaczej nazwać inaczej na swe miejsce jest większa ale, ponieważ ani pokazał, że to kimona jest ten kostium i rola i to tak naprawdę najważniejsze zadanie cyrku i strzałów ich szału rząd pokazuje mając publiczność po 1 stronie i człowieka na scenie, że wszyscy jesteśmy szczególni szczególnie o szczególnym względzie szczególnych umiejętnościach to jest kwestia świata na scenie tak jak siebie zaprezentujemy miejsca, gdzie stoimy i że łatwo może zmienić, że znam, bo uświadamia płynność tej sytuacji, żebyśmy zawsze o tym, pamiętaj nauka, którą można czerpać z samego doświadczenia tak żona wybrała się być bijące, a nie osobą w najgorszym tam najgorzej w Ameryce tak żona jest na scenie to czuje, że ma kontrolę tak to jest stóp wersy akt, które te mniejszościowe grupy nazywane orlikami często posługiwały się to był byli Czarni, a Amerykanie tak czy czy osoby mas czy Guya, a potem w ogóle osoby LGBT i dzisiaj w ogóle jest taki paradoksalny moment zostać co z tego będzie czy to właśnie będzie moment uzdrawiające czy komercjalizuje łące bardzo popularne są tak w Ameryce i nie tylko w Ameryce i są w firmach pojawiają się podręczniki i średnich pisane do kamery są wszędzie są takimi dobrymi wróżkami amerykańskiej popkultury i jasność cieszy się straszliwie długi Battle po prostu jest działań nie trzeba nic mądrego mówić wszystko po prostu się dzieje tak jak demokracja się robi na KON 1 sama jak ludzie ze sobą spotykają na plaży różnych ras i klas to tutaj po prostu brak im same robią robotę za drugim Battle wreszcie taki wszyscy zrozumiemy wreszcie mamy kostiumy role i będziemy się kochać natomiast potem odzywa się nie taki głos, że nie wiem nie wiem czy tak się wydarzy martwi się spotkam niesamowitego człowieka na Coney Island, który wybrał właśnie rząd będzie pomiędzy nie będzie mężczyzna nie kobietą a gdzie się starał w zależności od tego jak się czuje także prezentować i mówi mi no wiesz w nowym Jorku to wszyscy są bardzo tolerancyjni może być jakimkolwiek trikiem, jaki chcesz kimkolwiek chcesz naprawdę po prostu możesz paradować w stroju żaby codziennie wszyscy będziecie mieli już widać już mieć w metrze, ale jak będzie chciał, że ktoś kochał no to już będzie problem to wszystko się zatrzymuje na tej bardzo znaczna jeśli tak też pomyśleć o tym, że mówiliśmy parokrotnie mówiła też, że ta kultura współczesna jest transgresja na do bólu i że już właśnie rola franka jest jest w tym sensie zagadkowa w tej w tej przestrzeni, które już wszystko właściwie dziwna rzeczywiście, ale z drugiej strony jak opowiada o tej galerii niesamowitych postaci i przedstawia tę wizję świata, w którym faktycznie być może Kony, a land ten sposób współistnienia ludzi tam staną się jakimś modelem wzorcowym to od razu mam w głowie gości maszerujących Charlotte Will na zlotach, ale prawicy pozdrawiając się charakterystyczną wysuniętą dłonią wznoszący straszne hasła niemający w sobie czy z jakiej sprawy z jakiej perspektywy to też są Afryki rzecz jasna, ale oczywiście oni wcielają, jakby ten biegun przeciwny tej kultury pamiętam Jerzy Prokopiuk się ongiś posługiwał takim określeniem normatyw normatyw tam się bardzo się podobało to ktoś tak w sposób kompulsywny stara się trzymać wszystkich restrykcyjnych norm tutaj mamy taki powrót we współczesnym świecie normatywną właśnie przez pewien czas nawet myślę, że w latach dziewięćdziesiątych jest także Polska taka prawicowo ultra katolicka subkultura wszak skupiona wokół Frondy sama siebie postrzegała jako kontestację definiowała sama siebie właśnie jako jako kontestację jako gest alternatywny właśnie wobec dominującego tato kultury za świadczone takiej anty religijnej właśnie bardzo transakcyjnej tu o to proszę bardzo celibat modlitwa i t d. to jest prawdziwa transgresja i teraz ten niewątpliwie wraca coraz silniejszy sposób ze stanem jak widzisz tę dynamikę w kontekście tego, o czym rozmawiają właśnie się zastanawiam nad natomiast osadzić w miejsce w tej historii, którą opowiadam i wydaje się, że ten Freak ten Freak na koniec ile to jest taki Freak, który jest człowiekiem z demo demokracji tak jak jest obywatelem jest występ pełno wymiarowym pewną miarą jednostką różnorodności ta która, których granice wolności nie przekraczają wolności wiadomo tak że, bo to dosyć został wymyślony i zaczął eksperymentować wyznaczać granice tego tekstu ról jak można nimi żonglować właśnie w czasach, kiedy dojrzewa demokracja w ogóle cyrków były jednymi z pierwszymi pierwszych wymontowane kobiet tam się szło, żeby zobaczyć co mogą zrobić prawdziwie wolne jednostki co może człowiek takie właśnie, że tam szukano tych mitów tych wzorców tam szukano poczucia bezpieczeństwa tak co mają informatycy poszukują bardzo tej anonimizacji po poczucie bezpieczeństwa grupie moim zdaniem też trochę to coś się też dzisiaj dzieje z ruchami prawicowymi to taki trochę pan wrażenie coaching osób, które były odsunięte margines, żeby ktoś zmienił trochę język, kto wydał w tym osobom nie trochę inny rodzaj spełnienia, że to możesz nie będą oczekiwać od tematu, ale wydają się powtórzy ten film, o którym mówię no po prostu staram się go zanalizować jako istoty demokracji natomiast ten temat ten trik normy etyczne to, żeby dla mnie był bardziej no bo to nie jest trick ster takie uzasadnienie to już zupełnie inne źródło tego tak to jest to jest raczej osoba, która zastygł zastygła tak jak bardzo zawsze myślę od razu jak myślę o takich grupach to takim eseju, który bardzo lubię, że to litera suche wilgotne i o tym, że po prostu osoby tak straszliwie pożądają tej informacji, bo już wydaje, że wtedy będą czyste, że wtedy będzie wszystko pod kontrolą, że wtedy być może nie umrą, bo są chronione już tak będzie zawsze mają ten pancerz i wszystko co przebije ten pancerz jest takim śmiertelności cielesności w związku z tym zagraża o tym, często myślę, ale też myślę sobie o taki niemiecki artysta kurator, który wydał jakiś czas temu album, w którym zamieszcza zdjęcia żołnierzy Wehrmachtu i nie tylko, którzy przebierają się za kobiety postój są tak, by praktykują brak jest, toteż taka praktyka rozpowszechniona w ogóle formacji wojskowych tak dalej tak jak ludzie nie byli w stanie wytrzymać już tego uniformu już za dużo po prostu tego trzeba się z nich ma zapaść zapanować trzeba się winą strony trochę zasilić, żeby w ogóle jakoś trzymać wydaje się, że koniec rent i w ogóle ten rodzaj transgresji który, który tam prezentowane, jakby w tym się zawsze będzie potrzebne, bo to nie są nowe nowe triki nowojorskie, których jest pełno na ulicach zawsze nowej jeszcze więcej już nie wiadomo na co patrzeć to sprowadza archetypów dlatego zaczynam tego mitu dlatego projekt, że tam są naprawdę nie zmieniają się przecież te postacie w cyrku to nadal sporo kaczka mieczy to nadal są osoby, które żonglują ogniem czy też go połykają to nadal nadal wchodzi do pudełka, które ktoś przecina nadal tam jest prąd jedzenie skład tego są bardzo w pewnym sensie, gdy wyraziste w tradycji nie zmieniane właśnie figury, a dlatego są zmieniane, ponieważ one mają silnie za pomocą dysertacji naukowej, ale za pomocą tych performer SUV opowiadać o jakiś prawda uniwersalnych na temat naszej psychiki na temat naszych emocji i nawet jeśli nie zrozumiemy tego intelektualnie tygodniu przy swoim będą tylko wzrok nawet pogoda nie oczekuje oczekuję byśmy to zrozumieć 3 g to tutaj po prostu spieniężył je i właśnie przyjrzymy się tym siłom, które są najbardziej wyraziste, bo tak syn został wymyślony, żeby to komentować te figury, które dokumentują zostaną te same i to nie chodzi o to, żeby kolejny transgresje kolejno są jeszcze bardziej szczególną namiętnością tego nikt nie szuka naprawdę dziewiętnastego wieku do dzisiaj to są bardzo bardzo podobne rzeczy, ponieważ my w pewnym sensie natura ludzka pozostała niezmienna wykoszona odbudowywane kolejna czy jakimś sensie zaleca aż Terra tara razem trapie wszelka tak jest terapia przez Ricka tak, ale właśnie tego wynika KON, który jest dokonywana w tym skansenie, tudzież rezerwuar, że przecież nie wiem zabytku kultury tak czy popkultury wiem, że co brzmi jak paradoks, ale czy coś takiego istnieje moim zdaniem warto warto sięgnąć, żebyśmy nie dali się zwariować zrozumieli co na co dzień łykamy wciąż się, bo dobrze co się robi co są to mamy właśnie co jest YouTube zostanie najlepiej na przestrzeni kultury, w której funkcjonujemy tutaj na co dzień w ogóle coś takiego jest możliwe to znaczy możemy oczywiście czerpać zasobów kultury amerykańskiej, ale widzieć coś wewnątrz polskiej rzeczywistości co nosi cechy civica albo kogoś takiego kto, kto np. świadomie albo pół świadomie realizuje taką funkcję czy starać taką funkcję realizować to znaczy nie przychodzi do głowy zaczyna o tym, myśleć, bo tak wygląda to czy to dobrze się do zdrowia, a nawet odmową tutaj w ogóle w musimy się zastanowić jedno na pewno takie postacie historii oczywiście wizjer można wskazać zastanawiam się nad współczesnością nam się, że za mało jeszcze tego jest, ponieważ mam wrażenie, że są jeszcze w Polsce nie doceniamy, by tej sfery właśnie rozrywki i analizy tego co nam może dać i bardzo skupiona na kulturze wysokiej i wręcz, że to co powiedział prof. Hołówka z bardzo symptomatyczne nawet czasem nie wiem jak używamy danych pojęć tak też spopularyzowały właśnie system Freak, o co chodzi nie wiemy nie dowiadujemy się nazwany rokiem wszystkich jest jesteśmy z prawicowej strony wszystkich na paradzie równości i to akurat jest komplement nieświadomych z ich strony nota parada równości teraz równości, ale się przecież nawiązanie bezpośrednio do tej stylistyki oczy, ale i nawiązanie najmniejszy palec na Coney Island, które co paradą syren, czyli fikcyjnego stworzenia, które nie ma teoretycznie wspólnego z naszym życiem atak na lata syrenę symbolem tego, że możemy mieć taki kostium taki tożsamościowy, jaki tylko chcemy i nie chodzi o to, żeby mieć cały czas chodzi tylko o to, żeby wiedzieć, że to jest możliwe, że jak je mówi 1 z moich bohaterek jest jednak w garniturze metrem to nie musimy być cały czas mentalnie w tym garniturze naprawdę możemy się przebrać za dziwną ryby, które jednocześnie David Bowie jednocześnie sprzeciwia się Trumpowi jednocześnie broni klimatu i wszystko maści formy stroju w tym roku było tam 800  000 ludzi na tej paradzie była to 1 z największych parad jest od lat osiemdziesiątych organizowano i to naprawdę wielka manifestacja tego jak wielu osób ma dosyć zamykania się w ciasnych klatkach jak wiele woli być potworami tak wracając do początku, chociaż oczywiście ja cały czas mam świadomość, że jakoś wszystko będzie właśnie potworne Otóż w takim razie nic nie będzie pamiętam jak taką refleksję w, żebym rzeczy współczesnej popkultury jak Lady Gaga nagrywała swoje kawałki mówi o tym, że z królową potworów wszystko byłem ja w nawiasie wszystko było Campo jak urządzony tak wzięta to jest tak myślą no dobrze jak cały pop będzie Campo, czyli właśnie taki świadomy posługujący się tym tymi wszystkimi chwytami bardzo no właśnie świadomość historyczną refleksję to co będzie później my wszyscy będziemy mądrze czy może raczej już nic nie będzie wiadomo co się właśnie wrażenie, że trzeba wrócić do mitów archetypów, bo będziemy rozumieć to nam się też lepiej będziemy rozumieć tych norm artykułów, bo opowieści o siebie to również my siebie też jedno normatywna w sumie w jakimś stopniu także tylko opowieścią i tą są bardzo ważna opowieści ważniejsze właśnie niż niż czasem, by to, bo strasznie dużo popkultury, która przetrwała to proste prawdy ona też się bierze z czegoś no właśnie bardzo bardzo prostego jak wszystkie rzeczy można ją zredukować do tak bardzo prostego sektorowi wartość powiedz jeszcze jak to doświadczenie i wizyty tam i pisania tej książki w trybie zmienił osobiście jeśli się zmieniło no pewnie, że nie zmieniło przede wszystkim ja też postanawia doświadczyć scenicznie i byłam w ich rolę to jest taki rodzaj konkursu mają taką aleję sław i co roku zawsze różne kategorie w kategorii właśnie Stryków z urodzenia i trzeba przedstawić jakąś postać, którą do tej galerii sław należy właśnie wprowadzić historii cyrku mojej w zamian za zadanie rozwój męża, który robił zdjęcia taką rodzinę osób Nisko rosły bardzo znanych do samej zaprezentować np. w czarnoksiężniku ZOZ grali my zostaliśmy jak to zrobić w związku z tym ja przebrany za Dorotka zrobią striptiz, bo tam burleska z tancerką takiej nie do końca takie sugestywne i było dla mnie bardzo wyzwalające doświadczenie, bo utraci miast na kompletnie z nią niezwiązane i miał wrażenie, jakbym ćwiczyła w ogóle inną część mózgu i siebie kogoś taką możliwość i wydają się, że to jest to co zostało to znaczy, że mam dystans do siebie dużo więcej pozwalam sobie fantazjować o tym, kim mogą być jak oraz nauczą się też śmiać samych siebie i jest tego, jakie są trudności w życiu jak ja mam modeli humor tylko może bardzo ważny ponoszą niskie płace dużo pracy mały prestiż społeczny 6 miast trzeba o zmianie NRA uważa się nauczyłam tego nie taki rechot chucha tylko taki właśnie śmiech trik z troski, że zimą Wrzeszcz także, że generalnie, że jedynie dystans, ale nie taki dystans, który mówi nic nie poradzimy mamy się załamać i być bezradni tylko taki śmiech wcale nie przeszkadza rewolucji uważam, iż takowe bardzo dziękuję dzięki Karolina Sulej była państwa gościem autorka książki wszyscy jesteśmy dziwni polecamy książkę rzecz jasna ktoś chce ochrony Silent więcej dowiedzieć o w Rykach no to oczywiście musi tę książkę sięgnąć no i kończymy też ten wieczór Radia TOK FM Karolina Kaczyńska wydawała audycje Lidia Prądzyńska realizowała się nazwa Tomasz Stawiszyński dobranoc państwu do usłyszenia za tydzień, ale oczywiście jeszcze na koniec myślę, że musimy jakoś piosenka puści, żeby jakoś domknąć ten temat trików no to oczywiście może być przyznana tylko 1 zespołu, czyli Tiger Gliwic, a rywalizacja za świetny wybór zespół plików zdecydowanie piosenka jak nazwa Defro x wspaniale Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR - TOMASZ STAWISZYŃSKI

Więcej podcastów tej audycji

POPULARNE

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Wybierz pakiet Aplikacja i WWW - słuchaj gdzie chcesz i kiedy chcesz!

Kup teraz

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA