REKLAMA

Karta nauczyciela w Senacie. Jakie zmiany od września czekają nauczycieli (i uczniów)?

Popołudnie Radia TOK FM
Data emisji:
2019-06-26 16:20
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
13:01 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
24 minut po godzinie szesnastej słucham Radia TOK FM co prawda mamy wakacje, ale kwestie związane z szeroko pojętą edukacją znikają z naszej anteny łączymy się z prawem klęski nauczyciel języka polskiego drugi liczą liceum Ogólnokształcące imienia Bolesława Chrobrego w Sopocie halo dzień dobry, ale dzień dobry no i wszystko wskazuje na to, że jeśli wierzyć doniesieniom prasowym to od 1 września będzie mieli nową kartę nauczyciela, a w niej kryteria oceny pracy Rozwiń » ustalony w rozporządzeniu zrezygnuje z tego obligatoryjne okresowa ocena pracy zrezygnuje się cztero stopniowa skala oceny pracy również zrezygnuje się to te zmiany, gdyby pan podniósł do swojej pracy to te zmiany są dokładnie te zmiany, które co środowisko nauczycielskie jak również kontestował krytykowało albo przynajmniej z dystansem podchodziło czy na pewno tak z tym, że zwrócił uwagę, że jest to trochę specyficzna sytuacja, w której rząd w jakiś sposób przegrywa i kwestionuje wszystkie nasze nie wszystkie tylko takie dosyć ważne swoje reformy, które pochłonęły jakąś część pieniędzy czas nauczycieli czas szkolenie czas różnych takich to drugi rzeczy teraz ktoś okazuje, że to wszystko było zupełnie bez scenariusza, że mnie raptem tylko po długich rozmowach z Solidarnością, a no może Solidarność nie wspominajmy tych rozmowach, bo tak chyba nie ma nie ma szans akurat o tym, mówić, więc to było oczywiste, że to są wtedy wprowadzone zmiany niedobre i należało rzeczywiście inaczej rozważyć system oceniania nauczycieli czy te inne sprawy natomiast czy można powiedzieć to dobrze to nie do końca minister edukacji tak jasno powiedział, że mimo, że została ta ocena nauczycieli zmieniona, czyli de facto wróciła to wszystko do stanu poprzedniego tonował trzeba rozważać czy z powrotem do tego nie wrócić, ponieważ jego zdaniem tak naprawdę to jest całkiem dobry system, który wprowadziła pani Zalewska, więc myślę, że to są zmiany czysto pozorne, które miały zaspokoić tylko pewne oczekiwania grupy społecznej nauczycieli, która akurat dla rządu nie znaczy zbyt wiele, ale proszę wytłumaczyć jak da udałoby się prosto opisać namalować ten ten obraz związany z szeroko pojętą kwestią czy oceny dorobku pracy oceny pracy w ogóle i próby powiązania oceny pracy z po te z potencjalnym awansem albo z potencjalnymi większymi zarobkami jak jak da się po prostu ten ten problem osiemnastego bardzo prosto się nie da zdefiniować to nie jest tak, że my nauczyciele mamy jakąś wielką wiedzę na ten temat jak należy zrobić to rzeczywiście tak jak pan powiedział wymagałoby naprawdę rzetelnej uczciwej pracy takiej takiego namysłu nad tym jak ocenia pracę nauczyciela zwraca uwagę będą 2 elementy bardzo dużo też mówi się współcześnie o obecnie teraz o ocenie czy dyrektorskich obserwacja tak, żeby dyrektor częściej bywał na lekcjach zwracam uwagę, że kiedy dyrektor jest na lekcji to większość nauczycieli elekcji przeprowadzi dobrze to jakby niewiele zmienia tak dyrektor poza tym ma wiele obowiązków nie może tak jak sobie pozwolić na to, żeby chodzić nieustannie, więc tutaj zwrócić uwagę na takie proste elementy, które są dosyć trudne w tej ocenie pracy nauczyciel czy ocena pracy nauczyciela powinna być dokonywana przez rodziców czy ocena pracy powinna być dokonywana przez uczniów czy ocena pracy powinna być dokonywana n p . przez kolegów z danego przedmiotu bądź też inny, bo tak naprawdę zakres metod jest przecież niektóre czynią tak bardzo podobne to są wszystko kwestie, które nazwały poddać pełnemu pewnego rodzaju rozważaniu zwraca uwagę, że np. szkoła fińskich tam oczywiście też dokonuje się pewnej oceny w tym, że tam się bardziej nauczycielom ufa zwraca uwagę na to, że to co robią robione prawdopodobnie dobrze i dla dobra swoich uczniów u naszego automatu trochę się kwestionuje tego typu rzeczy jak powiązać z awansem tutaj znowu mamy przywrócenia starego porządku, jakby określenie czasu pracy, ale stażu, które prowadziła pani Zalewska do absurdalnych tak naprawdę 15 lat, żeby nauczyciel mógł osiągnąć najwyższy stopień zaawansowania, niemniej nie miała żadnych innych znaczeń poza tym chodziło o to, żeby po prostu nie zapłacić taką tezę był dosyć logiczne tak, bo będzie dłużej trwało to te pensje będą niższe oczywiście obecny system nie jest idealny faktycznie nauczyciele relatywnie szybko zyskuje status nauczyciela dyplomowanego co oznacza, że później ma tak średnio tak naprawdę taką typową motywację do do pracy jeśli chodzi o kwestię one na awans prawa związanego z tym zwiększenia dochodów, więc na pewno trzeba rozważać może zwiększenie tych ilości tych stopni może kolejne, jakby ścieżki, które można, by było pokonywać, ale związane z realnym wzrostem wynagrodzenia, bo na pewno ten wzrost, który teraz następuje, czyli 9 , 6 % to tutaj niewiele zmienia prawda nie warto je, ale rozumiem to jest konkretne zapisane w ustawie to nastąpi to mimo wszystko jest muszę pana zapytać czy czy też część środowiska Warszawskiego nie powie po prostu dobrze, że mamy te podwyżki tak to jest całe 10 %, ale jednak to co mówiliśmy już kiedyś, dlaczego nauczyciele tak długo nie strajkowali, ponieważ ludzie, którzy są rozczarowani swoim zawodem i jak cała sytuacja, której się znajdują no nie jest łatwo podejmować bardzo gwałtowne działania mające na celu zmianę tej sytuacji tak teraz się nauczyciele zebrali co było dosyć wielki chyba najważniejszym wydarzeniem w życiu polskiej szkoły rzeczywiście wstrząsnęło troszeczkę, jakby podstawami pokazało, że tak naprawdę tak zresztą dzieje się bardzo źle, ale teraz na pewno ma pan rację, że dla, jakiej części osób, które gdzieś tam są rozczarowane i może takie nie Interem powiem tak może nie do końca pewna siebie to może te 300 parę złotych no to jest prawie 400 będzie jakąś taką gratyfikację na zasadzie no dobrze to mam, chociaż tyle, ale myślę, że jednak większość wiedząc tak naprawdę znają swoją wartość wiedząc jak wiele tak naprawdę zrobili zrobiliśmy w tej edukacji to na pewno ta kwota nie będzie satysfakcjonująca i nie można zakładać, że to, że zapisane to teraz nauczyciele twierdzą okay to już jesteśmy usatysfakcjonowani, bo na pewno tak nie będzie, a czy zmieni się myślenie albo nie ma tak tak tak szeroko pojęta narracja wokół karty nauczyciela, bo on, kiedy mówią o karcie nauczyciela to z 1 strony pojawiał się taki naturalny od razu nie chodzą z reguły sprzeci w i mówienie zaraz zaraz karta nauczyciela to jest nasze panie są kręgosłup w ogóle tego naruszenia edukacji tak no, a z drugiej strony pojawiały się przecież nawet sen środowisku nauczycielskim wielokrotnie głosy, że wiele rzeczy trzeba zmienić teraz pytanie czy karta nauczyciela powinna być czy tryb pracy nad nią pewnie powinien być inny ale, ale jak to czy jak pasy wobec w świecie idealnym, że stawiamy naprawdę rzeczywiste konkretne pytania jak powinna wyglądać karta nauczyciela, a być może nawet do trochę odwagi pytanie czy w ogóle jest potrzebna karta nauczyciela co daje nam zabiera też odpowiem tak jednak najpierw, gdyby miał pan powiedzieć jak widzę tu idealnym świecie to byśmy siedzieli tutaj godzin, aby rzeczywiście panu opowiedział słuchaczom, ale tworzenie odchodzi w naszym kraju mamy tendencję do bronienia świętości takich kas to jakby zupełnie bez sensu poza tym nie jesteśmy w stanie uwierzyć, że można zrobić coś inaczej akurat też wielu ludzi, z którymi rozmawiają, ale jestem gorącym orędownikiem istnienia karty nauczyciela, ponieważ ona rzeczywiście daje nam pewnego rodzaju przywileje, ale tak naprawdę po pierwsze, mocno jak nas troszeczkę odcina od społeczeństwa przez co nic nie ma co dziś społeczeństwo traktuje nauczycieli jako takich wybrańców może nawet rzeczywiście nie zarabiają nie wiadomo ile chcesz na świat małych miejscowościach to wygląda zupełnie inaczej i tak zarobek nauczyciela może wzbudzać, jakby nawet, kiedy zazdrościć większych mieszkańców zarabia minimalną krajową, ale przede wszystkim mają mamy przywilej tak myśli też przywileje to nie jest specjalnie lubiana po drugie, karta nauczyciela obok tych przywilejów aż tak mocno ogranicza tak oczywiście też istnieją pewne mity n p . dzięki karcie nauczyciela nie można zwolnić słabego nauczyciela oczywiście można tylko faktycznie znowu wymaga to coś dużego wysiłku ze strony dyrektorów co nie zawsze wysiłkiem opłacalny, bo energia, którą złożą będzie nieadekwatna do efektu, który uzyskają fakt czy znowu ta karta nauczyciela na wielu różnych płaszczyznach nie do końca tak naprawdę nam służy pewnie należałoby myśleć o tym, żeby rzeczywiście ten zawód nauczyciela, który jest zawodem wyjątkowym jest zawodem absolutnie nie użyje pojęcia misyjnym, bo uważam, że to okres absurd, ale jest zawodem, dlaczego mamy dlatego absurd misyjnym bardzo wiele osób myśli myśli karta nauczyciela tak, że czas myślimy o tym od emisyjności kojarzy nam się to z tym najlepiej, żebyśmy robili to za darmo, a nie jedynie chodzi o to, że bierzemy karty nauczyciela ani panu ani do głowy nie przyjdzie zacząć rozmawiać o tym dlaczego nie ma karty spawacza nie ma karty spawacza albo nie ma operatora wózków widłowych, aby karta nauczyciela bo, gdybyśmy uczynili z tego zawodu rzeczywiście zawód niezwykły ważne to znaczy godne zaufania społecznego na pewno byśmy byli w stanie przyjąć wymyślić takiej, aby system pewnych reguł, które obowiązują, które rzeczywiście ten zawód gdzieś tam troszeczkę może nobilituje natomiast nie może być też tak jakby bronimy pewnych bronimy się przed pewnymi zmianami n p . takim większą urynkowienie tego zawodu, żeby rzeczywiście ta nie lubię słowa konkurencja, ale może taka bardziej współzawodnictwo tak to znaczy takie, żebyśmy rzeczywiście, by czuli się, że faktycznie nasze działania przynoszą pewnego rodzaju efekty, bo w tej chwili trochę karta nauczyciela powoduje coś takiego, że nauczyciel dobry nauczyciel naprawdę, który bardzo dużo poświęca oni są traktowani tak samo, a widzi pasa naturalnie wróciliśmy do początku naszej rozmowy do rozmowy ocenie w ocenie pracy próbie powiązania z awansem próby powiązania z większymi zarobkami toczyli to jest koszt to jest istota problemu jest istota problemu, bo istotą problemu szukanie kryteriów jeśli ktoś uważa, że kryteria głównym tak często się o tym, mówi dla nauczyciela wyróżniającego się jest to, że ma na świat wyniki tak wyniki w postaci olimpijczyków, by wyniki maturalne to odpowiem zawsze jest to jednak bardziej absurdalnych kryteriów, ponieważ jesteśmy w stanie sobie wyobrazić wybitnego nauczyciela, który nie w życiu ani 1 Olimpijczyka, a wyniki maturalne ma relatywnie przeciętne tu jest bardzo duża trudność znaleźć złoty środek, żeby nauczyciele, którzy rzeczywiście niekoniecznie muszą mieć olimpijczyków z różnych powodów miejsca, w którym żyją miejsca, w którym pracują uczniów, którzy trafiają do szkoły i samej niekiedy bardzo dziwacznych sytuacji olimpijskich, które są przecież bardzo często trudne bardzo losowych wyników maturalnych, które naprawdę nie zależą bardzo mocno od nauczyciela zależą od wielu różnych czynników, które nań składają to teraz jak zrobić, żeby nauczyciel, którego ALT efekty pracy są niewymierne jednocześnie mógł wykazać jakiś sposób wymierny swoją niewymierną ość to cholernie trudne i na pewno w trakcie krótkiej rozmowy na tonie odpowiemy, ale to jest czas, żeby usiąść i o tym, rozmawiać tak no to co myśleć jak szalenie istotne, a teraz z okazji przy okazji za okazję prac nad kartą nauczyciela dyskusję o karcie nauczyciela to jest okazja podczas spotkania na stadionie Narodowym zainicjowanych przez prezydenta to jest raczej kwestia tego, żeby związek z siebie coś bardziej inicjował ja myślę, że na pewno na stadionie nie da się z 2 czy da się nie rozmawiać o wielu rzeczach natomiast trzeba by ta niezamierzona śmieszność rozmów stadionowych powoduje, że jakby nikt nie stanie za bardzo traktować tego na poważnie osoby zapraszane do tych rozmów też, jakby nie pozwalają na NATO, żeby trwać, ale jeśli pan tak mówi to oznacza, że zostaje nam ono, że tak wyrażę kleryk nie chcę być kryterium uliczne, ale zostaje nam duża akcja protestacyjna na początku września i tak nie, bo z tym jest trudne, bo to wymaga wielkiej mobilizacji gdzieś ten ogień wśród nauczycieli, który naprawdę był był takim pięknym niesamowitym światłem, które gdzieś tam błysnęło i zostało bardzo mocno przez rząd zgaszone nie wiem o zapłonie może być tak marzył, ale ale, ale nie byłbym bardzo na chyba też wobec wszystkich aroganckich będzie tak jestem przekonany, że strajk będzie nie wiem też, czego nie będzie to już zależy od wielu czynników natomiast proszę zwrócić uwagę istnieją nieustanne inicjatywy oddolne narady Obywatelskiej edukacji działania poszczególnych nauczycieli tworzą się powoli stowarzyszenia nauczycielskie, które może w przyszłości będą część w rodzaju nowych związków zawodowych im inaczej rozumiane niż do tej pory nieustannie nauczyciele, którzy poczuli, jakby silniejsi paradoksalnie, mimo że rząd teoretycznie wygra ten strajk to tak naprawdę nauczyciele w jakim sensie wygrali, bo poczuli się silniejsze, gdy zwrócić uwagę na te mniejsze inicjatywy, które powoli składają się na pewną całość raptem się okaże, że nie potrzebujemy stadionu i pozornej dobrej woli pana premiera, żeby zacząć poważnie rozmawiać o edukacji i tu jest odpowiedź na pana pytanie jeśli szukamy tych kryteriów jeśli szukamy tych rozwiązań to właśnie w tych inicjatywach nauczycielskich często powiązanych z rodzicami, bo na tych naradach na tych spotkaniach często sprawiają rodzice i uwaga również uczniowie, bo to przecież tak naprawdę oni przede wszystkim chodzi bardzo panu bardzo panu dziękuję za rozmowę Paweł Leski nauczyciel języka polskiego dziękuję drugie liceum Ogólnokształcące imienia Bolesława Chrobrego w Sopocie 1637 za chwilę informacje Radia TOK FM dzisiejsze popołudnie realizował Adam wczoraj przygotowywała wydawała Małgorzata Wilczyńska prowadził Paweł Sulik, który mówi do usłyszenia do jutra do godziny piętnastej, kiedy rozpoczniemy jutrzejszym program za chwilę po informacjach jeszcze więcej sportu Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: POPOŁUDNIE RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Z Dostępem Premium TOK FM odsłuchasz każdy podcast! Nie czekaj, zacznij słuchać wygodniej z pakietem "Aplikacja i WWW".

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA
Przedłuż dostęp Premium taniej!