REKLAMA

„Sztuka o polskiej religijności i byciu kobietą”

Wieczór Radia TOK FM
Data emisji:
2019-06-27 22:30
Prowadzący:
W studio:
Czas trwania:
31:51 min.
Udostępnij:

AUTOMATYCZNA TRANSKRYPCJA PODCASTU

Transkrypcja podcastu
wieczór Radia TOK FM dobry wieczór przy mikrofonie Zuzanna Piechowicz mają gości nią dzisiejszą dzisiejszego wieczora jest Klemens artystka wizualna dobry wieczór to jest dobry wieczór spotykamy się, bo dopiero co miała wernisaż twoja wystawa w Londynie jak poszło poszło zaskakująco dobrze, bo była bardzo złożona, że mieliśmy taką taką frekwencję rzeczywiście zobaczył to ogromne ilości osób raczej to spotykało z bardzo pozytywnym odbiorem także jestem bardzo Rozwiń » szczęśliwa i to gruba moja pierwsza wystawa zagraniczna, a więc mocno popieram czym różni się wystawianie swoich prac za granicą, a w Polsce za granicą jest dużo bardzo pozytywnie wpływa głównie internet nie no tak naprawdę to w moim kontekście szczególnie to myślę, że ma ciekawe kontekst, dlatego że Jar robi sztukę o byciu Polką i o polskiej też religijności o byciu kobietą w Polsce, więc i troszeczkę dotykam też klasy politycznej w tej ustawie naszej, więc to jest jakby ciekawe spotkanie dla artystki z tym, że i, jakby w Polsce konteksty są bardzo zrozumiałe wręcz ja, używając oczywiście robić z prezentacją używa symboli, które są czytelne dla szerokiej grupy osób czytelne ważne te symbole tracą zrozumiałość za zagranicą także dla mnie było ciekawe jak mogłem dostrzec co jest jakby uniwersalne też uniwersalną wartością w szerszym kręgu kulturowym tutaj europejskim powiedzmy, a co jest tylko polskie i też to jest interesujące dla ludzi jak jak ta Polska sytuacja wpisuje się kontekst Europejski dotyczyło szybko opracować nowy tłumaczyć, dlaczego to jest jak Unia wytyka propozycja dla londyńskiego odbiorcy, więc okazuje się, że może oddalić uniwersalne wątki tym co robię, ale także się to Polska sytuacja nie rezonuje i nas zdziwiło mnie to, że ten, że rząd te zostały w taki pozytywny, bo bała, że sztuka Polska troszeczkę z tego to ja słyszałam ma opinię takiej czy intelektualizm zwanej martyrologiczne, a tam jakoś dobrze równo jest wizerunkiem Polaka, który nie ma uśmiecha wie dużo wódki, więc a, więc trochę bałam czy on jakby czy to będzie dla nich nośne nie ma dla nich właśnie zbyt ciężkie pada się udało to znaczy wydają się że, że to, że to dobrze przyjęło tam co okazało się uniwersalne wejście c na pewno te feministyczne feministyczne wątki na pewno to, że kobiety są kształtowane w dużej części, że ich seksualny jest kształtowana przez jak jakąś jakąś taką politykę czy często często związaną z chrześcijaństwem religijnością oczywiście może dla nich bardziej etyczne jest to dużo dużo bardziej zróżnicowane społeczeństwo też pod względem religijnym dużo mniejszości różnych i więc jakby dla nich to było ciekawe że, ale w ogóle się spotykam się ciekawa, że ten, a że dla nas katolickim takie opresyjne ma taką władzę, ale dlatego władze taki związek z polityką rządu wielokrotnie tłumaczyć i to to jest dla nich ciekawe natomiast samo to orzekł, że kobiecość seksualność, o czym dużo mówię w swoich pracach jest on kształtowana przez konserwatywne to często związane, z jaką religią, a taki wzorzec czy to to się, że jest uniwersalne to, że w ogóle kobiety czują się skrępowane swojej seksualności poza tym zauważyłam no może to, dlatego że w Londynie, więc tam też jest teraz trudny moment polityczny, ale że, jakby rzeczywiście, pomimo że ja tam tolerują 1 z firm są ostatecznym, który był trochę bazowe wzrosły o świadczeniach, ale trochę był próbą takiego pokazania poprzez wątek sądu ostatecznego, więc sposób Polski sytuacji politycznej, że oczywiście jest to współczesna wersja animowana obrazu Hansa Memlinga o tym samym tytule to zauważyłam to niezrozumiałe dla nich, bo tam pojawiają polskie symbole typu Wilk symbol żołnierzy wyklętych Husaria zamiast aniołów no i okazuje się że, że tam wszyscy w Londynie te czują taką też lęk przed tymi zmianami politycznymi, które jak są jednak wszystkim europejskim, więc pomimo tego, że mówi Polsce to jednak mówię troszeczkę takim nastroju europejskim prawicowej fali, która zalewa część państw te partie wygrywają wybory i ludzie czują się ludzie czują się zagrożeni i czują taką, jaką taką falę zmian wydaje się kuszący wątek końca świata apokalipsy Świętego Jana to była ta wystawa dotykała tych mówiła trochę o tym, wątkach właśnie było, że to ciekawe sięgnięcie po religijną wizję końca świata w momencie takich politycznych przemian czy dla zagranicznego odbiorcy jest zrozumiałe, że w Polsce seksualność jest przejęta przez grupę mężczyzn, którzy żyją w celibacie, bo jak zastanawiam się nad przestrzenią publiczną nad debatami, które czynne od aborcji antykoncepcji in vitro to takim najmocniejszym głosem jednak jest głos kościoła katolickiego albo ludzi z kościołem katolickim związanych, czyli całą tą seksualność tak naprawdę ja czasem poczucie, że ziemię odebrano, jeżeli chodzi o głos przestrzeni publicznej, bo aborcyjne pro czy Sowę środowiska nie mają takiej siły przebicia jak myślę o tym jak wygląda sfera publiczna przed Wielkiej Brytanii Czech wygląda kościół anglikański czy jak wygląda tam struktura społeczna to wydaje się, że to jest naprawdę jednak egzotycznej wręcz takie niepokojące dla zagranicznego odbiorcy tak myślę, że tego, czego nie rozumieją to znaczy jakoś tam się przebija w ogólnej świadomości obraz Polski z mediów, a takich jak międzynarodowa obraz Polski, gdzie oni troszeczkę rozumieją to połączenie nacjonalizmu z religią u nas to jest jakby ja ja o tym, rozmawiałam takie jak ta udzielała wywiadów to to było czytelne, że np. dużo rozmawiać no porównania amerykańskiej polskiej religijności jako takich trochę odwrotnych to znaczy Amerykanie mają osobisty kontakt z Bogiem, ale tam wiele odmian chrześcijaństwa i to zdecentralizowana oni więc, a my tutaj w mamy także mały procent ludzi, którzy rzeczywiście praktykujące wchodzenia do kościoła tak dalej, ale 90 % Polaków deklaruje się jako wierzący ja zawsze, ponieważ od dziecka, które jako związany mocno religią obserwowałam różne rodzaje katolicyzmu i rzeczywiście osobistą FOT potwierdza to, że Grzegorz Pytko złożyłam po prostu w zasadzie ten fatalizm u nas to jest trochę wiara w państwo to znaczy to jest akcja związana jest właśnie nacjonalizm to nie jest to nie jest głębokim u większości ludzi oczywiście mamy głęboko wierzących ludzi, ale to, zanim mniejszość i myślę, że w wielkiej Brytanii również to jest taka drobna różnica właśnie właśnie to jest też ciekawe i wyje jak wielką w Polsce, że to, że kościół pół postrzeganego tak tak fajne, kiedy był, a w opozycji to za komuny no ale rzeczywiście nie ma takiej władzy i myślę, że władza korumpuje, więc w momencie, który zdobył zaufanie społeczne i po transformacji zyskał taką pozycję nagle zaczął rozpychać łokciami i przecież przecież Polska sztuka ma bardzo ciekawą relację, jakby z dynamiczną kościołem, bo jednak w czasach komuny to kościół był przestrzenią słowa artystycznej wypowiedzi mamy dzięki tej o ironio, o ile dokładnie mamy dzień tam do 100 w kościele przestrzeniach artyści wystawiali swoje dzieła, omijając cenzurę natomiast, a potem, gdy gości zdobył pozycję po transformacji to domagać się cenzury własny to jest przerażające czy, gdybyś nie miała takich doświadczeń dzieciństwa funkcjonowania takim bardzo konserwatywnym katolickim środowisku myślę, że inaczej odczytywała byś to, jaką rolę ma kościół w przestrzeni publicznej myślę, że nie tylko myślę, że mnie znała wszystkie konteksty i trudniej bowiem o tym, mówić w swoich pracach to znaczy mi się wydaje, że w ogóle ja zająłem się tą tematyką nawet gdybym nie miała takiej przyszłości tych korzyści politycznych po prostu wydają się zajmowanie się czymkolwiek innym jest, jakby było dla mnie trudne, bo to bardzo bardzo jest sytuacja przyjmuje bardzo czuje ona wpływa na moje życie czujesz się trochę niekomfortowe własnym kraju i a też charakterystyczne, bo czuje pogorszenie sytuacji to jest na pewno też jakiś obja w miłości do tego kraju, że jakby człowiek chce walczyć, gdy coś złego natomiast ja ja zajęłam się chwilę przed chylę przed tym jak FIZ dowodzą tematyką ze względu na swoją historię osobistą ze względu na to, że uznałam, że ta intensywna historia mojego dzieciństwa wychowania opresyjnej fanatycznej w ten zaś wspólnocie daje mi taki pogląd w błąd to jak jak jakieś powszechne doświadczenia wszystkie Polki są formatowania w swojej kobiecości seksualności postrzeganiu swojego ciała tylko po prostu ja przeżyłam w z Inter zintensyfikowane formie no a potem nagle zaczęła działać ta sytuacja polityczna, która jest teraz i a bardzo cieszę się, że wcześniej troszeczkę do tego dotykam tematu, bo no no czuję że, gdyby miała zajmować sztuką która, która mówi o lżejszym rzeczach czy jest nie wiem atrakcyjna i to nie byłoby to dobrze mijało z miała z tym tym potrzebami teraz społecznymi jakoś cieszę się, że mogę jako artystka to dać swoje 3 gr jakoś prócz wpłynąć na sytuację na morze mogłaby nawet zaangażować się bardziej w innych dziedzinach natomiast sztuka to jest to czy potrafię język, który ja znam, więc staram się tym językiem jakoś walczyć twoja droga jest bardzo niezwykła niesamowita czytając ją w wywiadzie, którego budziła Annie Dudek wysokich obcasach wdową się niesamowite to, że przyszłość taki właśnie bardzo konserwatywnej zamkniętej takiej takiej duszne jej swojego opisu społeczności związanej z kościoła kościół katolicki aż do bycia artystką która, która zabiera głos mówiąc o tym jak zniewala nas ten system ten kościół katolicki to wszystko co się dzieje, ale zastanawiają się też nad tym czy jest coś co ta społeczność w dzieciństwie dawała zaczym tęsknisz, czego brakuje ci teraz będąc w tym świecie sztuki lewicy wolności na pewno brakuje pewnego rytmu, które modlitwy dawały była słuszna ogromne ilości modlitw naprawdę jak nam dziecko to, bo na atak na różnych to był godziny Europy tylnego powtarzania różańców koronek Miłosierdzia bardzo długich mszy świętej za ogromny długimi badaniami jeszcze miejsce, tak więc a myślę, że przywykłam do pewnego spokoju wynikającego z tego, że po prostu, gdy człowiek powtarza, że apetyty nie ma no to mnie to to wprowadza ludzkie gazu, jaki rodzaj transu takie skasowane nasza psychika może to próba potem odnaleźć że w ten sposób maluje jakoś sobie to także sformatować, a sama mam kompulsywny naturę, więc to to było naturalne i myślę, że sposób malowania obrazów jak ja mam to jest właśnie troszeczkę wynikiem tego no cóż mogę powiedzieć na pewno tęskni za magią, bo to jest świat mojego dzieciństwa ja w ogóle miał taki problem bo gdy spoglądam za siebie to niema tam tego co jest u wszystkich moich np. obecny kolegów, którzy są liberalni czy prawda ja wychowałam się wśród tych historii historia świętych wśród gminnych historii znam tylko o nowe piosenki jako dziecko zaś do piętnastego roku życia wzięłam pożyczkę z takim sztucznym czy jest mało jest pańska, jakby no chodziłam do publicznej szkoły, ale to dla mnie źródło wiecznych wiecznych upokorzenie nie widać to zgodne z PiS przykład Unii do mnie nie było telewizji a jakby specjalnie byłam troszeczkę izolowaną tego tam jeszcze tych oaza jest inna moda w ogóle kiedyś opresyjne środowisko ruchu oazowym to są to są ruch akceptowane przez kościół, ale w strukturze czasem wyłaniające nawet sekty to znaczy to są, jakby ruch skupiające jakąś liczbę osób kilkaset, a na to sami międzynarodowe ruchy, jakby od działań w każdym kraju i one mają różne różne każda ma każda ma swoje swoją strukturę jakieś własne obyczaje, ale generalnie odnosi się także pierwsi chrześcijanie chodzi o to, żeby gotować Religi jak w poczuciu większej wspólnoty niż niż normalnie tak, czyli nie, dlatego że chodzimy z obcymi miasto do kościoła tylko dziś tworzymy realną wspólnotę spotykamy się raz raz w tygodniu jeździmy na wakacje tam razem modlimy tworzą więzi no i to wszystko fajnie brzmi tak to jak harcerstwo z jak tak ogólna mówi, ale życie temu przyjrzeć bliżej NATO to bywa dziwnie szczególnie trudne to jest właśnie dla dzieci, bo jeżeli rzeczy dorosła wybiera taki sposób życia na to oka to jest twój wybór i możesz chcieć także natomiast jest dzieckiem rodzi taki dziwny strukturach NATO rzeczywiście troszkę izolując świata, a nam nawet nawet inaczej ludzie ubierają także ja po prostu nie pasowała i nie komunikował, że w szkole z dłużnikami nie nie mnie w ogóle to dla mnie inny świat działam przez 12, a świat światem dla mnie takim zrozumiałem i świata wciąż dobrze to świat religii i no i potem jak już zbuntowała zbuntowała się z powodów w sumie intelektualnych tak naprawdę jak to się dzieje, że ktoś wychowywany funkcjonujący tak w takim środowisku odnajduje to, że to nie jest dla nich dla niego to znaczy tak ja generalnie byłam wychowana głównie w tym świecie i tak moja mała misji Franciszkowi do tego jeszcze ma ma urojenia Nat o charakterze religijnym jesteś osobą głęboko wierzącą, a jeszcze po śmierci jego ojca, który umarł miał 7 lat trochę figurować dla mnie stał się ksiądz, który tą spłatą kierował takiej ono tak bardzo radio maryjny ksiądz ze mną takim wyzwisk skraj skrajnym rzędem i ja znam innego świata natomiast nigdy do niego nie pasują tak czułą na już jako dziecko lub jako dziecko czytelniczki i samotnej matki i szybko pojęła, że ja się sama decydować co jest prawdziwe co jest logiczne, że moja mama nie zasiada rada decydować za mnie i to droga jest mego dzieciństwa, ale również dzięki temu ja byłam w stanie opuścić te te struktury, dlatego że warunek dziecko musiał rozważać czy to jest logiczne czy nie czy to rzeczywiście zamknąć mówi pasuje do rzeczywistości często wychodziło mi, że nie, więc to jest raz 2 decydujące dla mnie momentem właśnie jako nastolatka, gdy na początku struktury był po prostu to, że nie podoba mi się wizja kobiecości, jaka tam była jak człowiek nie pasuje to znaczy to co oni proponowali nie pasowało do mnie broni, mówi że do końca Uro księżom n p . tam było takie wyraźne skierowanie na to, że dziewczynki powinny zostać świętymi i za tym przykładem medyczne są męczennicy ja mam taką historię, kto ten ksiądz bardzo często przedstawia jako wzór, który świętej Marii Goretti włoskiej świętej, która jako mała dziewczynka tam chyba nastolatka próbują zgwałcić sąsiad siedemnastoletni ona nie dała się zgodzić tak skutecznie broniła, że nie da rady zgodzić, ale były z tym chyba 14 raz mąż brzuch ona umierając wybaczam mu następnie przychodzi właśnie daje mu 14 do chwili na znak wybaczenia się potem na zbliżeniu wraca także no i jakby to, bo zachowała cnoty zachowała też został żyć tak to jakby ten dały pozytywny możemy tak byśmy znów jako jedno 8 latka dziewięciolatka stawia się dobre poparcie miał odwagę tak zrobić, bo to jednak dane, ale jak potem sobie na to odpowiedziałam, że nie wiem, ale w słowach to potem zaraz, ale ja mnie wraz ze złożonej żyć dalej czy zachodzi tobym się bardziej opłacało to były takie myśli, które z tego wyprowadzały czy też ten czas na zabraniu bankom chodzi z nagimi ramionami do odkrytym tutaj także musiał być dołączane zakryte do kaplicy, bo chłopcy związku oficjalnych, jakie są co takiego magicznego moje ramię, jakby chłopcy skupiono się to Intercor ale jakby to był program pierwszej mnie informacja o tym, że moim ciałem coś jest jakby nie tak i symptomatyczne jest użyłam słowa nie tak, bo jak ja zaczęłam czuć, że cała ta religia bardzo dziwnie, bo w biegu jest dzieckiem, jakby się nie ma takiego poczucia płciowości prawda nie masz piersi jest podobna do chłopców i w sumie dość podobnie traktowano dla mnie dramatyczne było jak zaczął te pierwsze wyrastać nagle zaczynam być gorzej traktowana chłopców, że moim ciałem się nie także muszą zakrywać one jakie by ich zła, że muszę podawać do stołu, a i t d. to o tym, że nie podobało potem doszło narracja do tego, że kobiety powinny być posłuszne mężom no i to już dla mnie zbyt wiele żeglował z uznaniem to sprawa jest nieprawda ja jako piętnastoletnia osoba nie była w stanie zgodzić na uczestnictwo w strukturze po prostu czułam no mój mózg nie pasuje do tego formatu, a czy miała wtedy inne środowisko, do którego mogła odejść został Czech opuściła tę oazę ku nowemu światu, którego jeszcze lekko i trudno je znalazłam przyczółka spoza tam co trochę mnie uratowały w ogóle to w ogóle ta moja relacja ze sztuką ma marzenie bardzo długie marzenie, by wracać, ale marzyłem, żeby straty poniesie jestem to mnie trochę ratowało taka może trochę to jest typowa historia, ale rzeczywiście jest to historia jest bardzo wdzięczna za to dziecka przebywa bardzo silne takie skłonności w tym kierunku są wizualnych dużo bardzo rysowałem też też trochę stanowią sposób pracy, bo 1 obraz potrenować pół roku albo 8 miesięcy, że on bardzo precyzyjne i to wynika z tego nie miałam dużo kartek ja musiałam musimy pozwoli na ucieczkę przed trudnymi sytuacjami było za czepianie się 1 kartce i cały dzień tworzy bardzo dokładnych z tego powodu właśnie brak materiałów też trochę, jakby rysunków czeki tych obiektów no ja dzięki temu miał pomysł tego że, żeby dawać liceum plastycznego tam poznałam jakich ludzi, którym podobne zainteresowania nie byli z tej wspólnoty i trochę jak i dzięki temu potem uciekł z domu wraz z tą działką, którą poznałam w nad kursem życzą klasycznego, więc one bardziej sytuację tak jakoś sobie pomagałyśmy myślę, że troszeczkę ten to wejście przez sztukę reguł po prostu założyłam tam jest coś innego, gdzie ja mogłabym sama określa swoją decyzję myślę też w uprawianiu sztuki piękne to rzeczywiście jednocześnie trudne, że tam nie ma określonego stanowiska zawodowego, kto może zająć tylko sami tworzyć też dla mnie to było ponad rynek dla kobiety ja mogę stworzyć sobie swoje miejsce, który będzie pasował do mnie, a nie ktoś nie będzie mówił, że ja już nie mogę coś mogę ja mam nie wiem zostać żoną rodzić dzieci nie mogą pracować mogę pracować, ale mniejsze pieniądze tym na stanowisku generalnie tematyka wolność tworzenia sobie roli roli w życiu zawodowym, które do mnie pasuje oczywiście dużą cenę za cenę stabilności finansowej, gdyż to niema reguły marnej pensji jest ciężko w Polsce być artystą ale, ale za to jest piękna tego, że właśnie mogą tworzyć swój świat na co dzień czy miałaś od tamtej pory kontakt z tymi ludźmi, który zostawiła w tej strukturze z tym księdzem radio maryjnym w ogóle jest trudne dla mnie bardzo, bo po studiach stawiam się czymś zająć zrozumiałam, że ta przy zmianie zniknie właśnie ja nie mam takiej pewności nie ma różnicy i że nie do końca jestem negatywnie nastawiona do tego może dlatego świat mego dzieciństwa ja też lubiła tej magii tych tych tych grających w inny sposób świętych tych opowieści i moja historia historia dziewczyny, która właśnie wychować taki obecnych warunkach z trudną sytuację rodziny, która uciekła z domu 16 lat i jakoś tam wreszcie z opóźnieniem z bardzo przygodami takim jak myślę, że bardziej większej ilości znacznie przeżyłam wiele takich dziwnych przygód niż taki bazowy człowiek w końcu dom, skąd Akademi sztuk pięknych no i taka historia trochę, jakby wygrzewanie się trudnej sytuacji i parcia ku górze to jest historia zostawienia za sobą ludzi, którzy sobie radzono, którzy chcieli tego nauczyć dla mnie to było bardzo trudne, żeby kochać kogoś tylko związane, ale po prostu żyć dalej, a ten ktoś nie chce ustawą to trzeba go tam zostawić i więc czy mam kontakt z tymi ludźmi nie właśnie morale mówią, że teraz ten ksiądz umiera i chciałby się spotkać wiem, bo dzwonił do mojej mamy i ja czuję, że ta uczestnictwa w tej wspólnocie nie oszukujmy się nie było tylko zły na tamten czas to jakoś nam pomogło moja mama była bardzo taka chwiejna i bardzo trudnej sytuacji wspólne albo coś co też regulowało na czas i jakoś nas wspierało natomiast było za bardzo dużą cenę to było zaczyna tego, że ja w tej chwili nie są w stanie zrobić sztukę gminy, bo przeżyłam coś tak dla mnie dramatycznego, że często mój partner proponuje mnie, gdy nie przedstawiono czemu ja zajęłam się jakąś taką przyjęliśmy, że sztuką mówi słuchaj w przeszłości takie jak podręcznych w serialu, który w popularnym, który mówi o świecie, w którym mężczyźni zaczynają dominować zmuszał kobiety do pytania ulicami Wenecji wkrótce i mówił przy wszystkich podróżnych to dlatego dziwię, że to jest jasne, że muszę mówić, jakby jest bardzo duża cena za bycie w tej wspólnocie, ale z drugiej strony notabene ten człowiek oświadczył mi dom dużo ciepła w jego mniemaniu przynajmniej rzeczywiście poświęcamy uwagę to może, jakby teraz nie wiem co z tym zrobić sobie niekoniecznie chciałabym go odwiedza mnie, ale z drugiej strony no też tak byłoby trudne, bo musiałbym powiedzieć, że ciężarowy sztukę o tym, rządowych i krzywdy w, a więc no, więc jest trudne, więc raczej nie mam kontaktu no z pojedynczymi przypadkami jakimiś ludzi, którzy no, bo to jest też spotkania bardzo różne już perspektywy 2 dnia zaczynające, kiedy działa już takie życie artystyczne moim celem było to poproszę, żeby moja sztuka była ekskluzywna, czyli bardzo ba, czyli jak angażująca można zrozumieć dla większej ilości odbiorców niż tylko wąska wykwalifikowana grupa od odbiorców sztuki tak dobrze wyedukowana, bo trochę tak jest w Polsce, że w były własnym sosie jest wszystko mała dobrze wyedukowana grupa, która chodzi na wernisaże i nie jest powszechna sztuka tak ja chciałam używać zrozumiałych szeroko zrozumiały ważne dla symboli mówić o nich też uważam, że w Polsce jest mała, a jest zapotrzebowanie na sztukę, która temat religii prognozuje, bo ta religia związana z polityką wobec sfery publicznej jest bardzo tatę w Polsce tematem dotyczy nas wszystkich, ale na pewno no i mamy w Polsce trochę bardzo potrzebnej, ale sztuki takiej krytycznej, która tyle wyobraża je i to jest oczywiście bardzo potrzebne ważne, ale ja uważam, że jakby za mało sztuki, która stara się też problematykę władztwa z powodu dyskusji, a nie tylko działa mocą negacją i tam przestrzeń stworzyć okazało się, że to się udaje to znaczy, że życie byłam zaskoczona, ale na tych moich wystawach one zwykle mają bardzo dużą frekwencję, choć bardzo dużo ludzi i i rzeczywiście ja dostaję dużo takiego feedbacku od ludzi, którzy na to, że nie uczestniczą w takich w takich imprezach dużo dziewczyn do mnie przychodzi już dla nich ważne też tego świadczenia czy też na moje pierwsze wystawił protestu młodzieży Wszechpolskiej i to był bardzo ciekawe, bo protestowali sami panowie młodzi kryli krzyczeli hasła religijne nano takie kibicowskie przed kościół walczące w tle Polska katolicka żadna przyszli na spotkanie ze mną to też było to trochę trudno na tym spotkaniu oddał swoją osobistą historię, więc to no i tam stanęli w ustawa była w Tarnowie w BWA Tarnów to jest publiczna galeria zresztą 1 galeria i tam na spotkanie przyszło bardzo dużo mieszkańców Tarnowa i oni bronili i czy co ciekawe bardzo grożących ludzi nie broniło też dochodziło do sytuacji może nawet takie zabawne, bo ci wszechpolacy krzyczeli do tam dużo takich starszych pań i nikt tej do nich czy do kościoła nie tutaj one tam byłyśmy właśnie widziałyśmy także pan jest taki czy ta tak, ale rzeczywiście okazuje się, że to mija nam już parę wystaw ze sobą łączyć z młodą artystką Ola mam jakieś świadczenie i czuję, że to się jak czuje potrzebna to jest bardzo miła czuję, że jakby rzeczywiście spotykam się z tym, że ludzie mówią, że to dla nich ważne, że oni chcą oglądać na to dla nich znaczy w Polsce i właśnie szczególnie uwzględniać opinie rodziny spoza świata sztuki, ale też trudno jest być młodą artystką w Polsce, bo artystką w Polsce mógł, bo zapewnienie sobie bytu ze sztuki jest ogromnym wyzwaniem tak rzeczywiście mam wrażenie, że o tym, się mało mówi gdyż, a nikt nie lubi mówić o słabościach czy problemach, a jeszcze środowisko jest komputer drewna, więc a, więc nie mówimy o tym, mówić, że komuś nie wystarcza pieniędzy i dopiero od niedawna w Polsce zaczął się w taki bardzo pozytywny ruch tego artyści protestują strajkują i odważają się mówić no nie wszyscy oczywiście, ale złych warunkach pracy i artyści, ale też inni pracownicy znają ze sztuką, bo również sytuacji są kuratorzy pracownicy instytucji związanych ze sztuką to jest naprawdę niedobre finansowo środowisko po prostu jest to sektor ludzi bardzo dobrze wykształcone wykonujących trudną za tak pracę intelektualną często poświęcających bardzo dużo pracujących ponad normę i oni zarabiają zupełnie prywatne pieniądze czasem takie, które nie są unieważnione nie uniemożliwiają godne życie oczywiście no i większość ludzi jakoś tam dorabia i dzięki temu, ale to trudne, bo to jest praca na 2 etaty no to jeszcze jak np. już w bardzo wpływa na życie osobiste nowo można nie wydarzy czasu to nie dotyczy tylko młodych artystów oczywiście młodym artystom najgorzej, ale jest bardzo artystów którzy, a są niesamowicie zasłużeni dla polskiej kultury, a ich praca ma charakter trudno sprzedawane tak nazwijmy je tworzą obiektu materialnych wiadomo najłatwiej sprzedają obrazy najgorzej sprzedają się reformacji firmy czy obiekty też takie obiekty, które nie są nie mają tradycyjne formy i artyści potrafią potrafią żyć naprawdę to zastraszające zdaniem wywiązują warunkach są, jakby pomimo, że budują polską kulturę np. pani także głośnym przykładem było Zbigniew Libera, który warto o tym, powiedzieć, a jego prace są absolutnie kluczowe dla ich tożsamości polskiej współczesnej sztuki takie mamy czasu, że mam wrażenie, że tej sztuki artystów potrzebujemy bardziej niż jeszcze kilka lat temu więc, chodźmy do galerii podziwiają sztukę, gdzie można zobaczyć poza Londynem swoje prace będzie można w najbliższym czasie, bo nie ma jeszcze trwa możesz trwa, bo jest zły obraz był na wystawie muzea narodowe w Gdańsku ani go kupić do kolekcji jakiej, bo mu prezydent reprezentuje młodych artystów teraz chyba nigdzie nic nie ma, ale na pewno niedługo będzie planuje Paryż czy takich rzeczy, które mam nadzieję, że będą głośne, gdyż chciałabym rzeczywiście do dorzucić swoje 3 gr do tej sytuacji politycznej, którą mamy, więc myślę, że niebawem jak nie omieszkał poinformować, a na razie oczywiście w Londynie jak Gallery ta ustawa jeszcze trwa i spotyka się z dużym zainteresowaniem również mediów co co ciekawe ciekawe wrażenie, że tak te tematy, które poruszą one są takie wdzięczne dla klas udzielał wywiadów uważam, że to, jakby spotkanie z dużym zainteresowaniem właśnie poprzez tematykę ze strony mediów stan ludzi to jest przyjemny miły bardzo dziękuję moim gościem była Klemens artystka wizualna ja nazywam się Zuzanna Piechowicz czas na informację Radia TOK FM Zwiń «

PODCASTY AUDYCJI: WIECZÓR RADIA TOK FM

Więcej podcastów tej audycji

REKLAMA

POPULARNE

REKLAMA

DOSTĘP PREMIUM

Słuchaj podcastów TOK FM bez reklam, oraz sprawdź jak działa nowe internetowe radio TOK+Muzyka. Wybierz pakiet Standardowy i słuchaj wygodniej w aplikacji!

KUP TERAZ

SERWIS INFORMACYJNY

REKLAMA
REKLAMA
REKLAMA